Waarom moet Ter Schegget hangen? Nieuwe filosofen zijn 'nieuwe fatalisten' Trouw w Prof. Rastker kan TWO niet volgen JEZUS IS GEBOREN WAT DE BIJBEL ONS VERTELT ZACHARIAS EN ELISABET DE TWAALFJARIGE JEZUS Steun en kritiek voor gift PCR Okke Jager: HONDERD JAAR CHRISTELIJK ONDERWIJS UIT DE KERKBLADEN Niet langer het pistool op de borst VANDAL"ds VOORBIJGA Bijna helft Britse industrie had laat Xr 2 jaar arbeidscon MAANDAG 13 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET indag door Aldert Schipper AMSTERDAM De actiegroep in de zaak-Ter Schegget, die graag wil dat de hervormde theoloog dr G. H. ter Schegget alsnog hoogleraar kan worden aan de universiteit van Amster dam. kan niet geloven dat de commissie van de hervormde synode, TWO, Ter Schegget heeft afgewezen op de door haar naar voren gebrachte motieven. Welke die motieven dan wel zijn. werd vrijdagavond, toen Ter Schegget zelf en de tweede man op de voordracht van de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam, dr. N. T. Bakker uit Eindhoven, openbaar aan het woord kwamen, niet geheel duidelijk. TWO zelf was er niet en dus moesten de ongeveer tweehonderd aanwezigen gissen. Volgens de actiegroep wil de commis sie TWO. zonder het met zoveel woor den te zeggen, de indruk wekken dat Ter Schegget bij zijn theologisch werk uitgaat van het marxisme. Het wekken van de indruk zou al voldoen de zijn bij de goegemeente om in te stemmen met de terzijdeplaatsing van Ter Schegget. terwijl de mart zelf zich niet tegen deze beschuldiging kan verweren omdat zij niet uitge sproken wordt. Een andere gissing werd uitgespro ken door de Amsterdamse vroegere onderwijs-predikant L. Buenk, die opperde dat Ter Schegget niet om eventueel marxistisch uitgangspunt wordt gediscrimineerd, maar omdat hij Karl Barth op een nieuwe, niet door de burgerlijke theologen geijkte manier heeft uitgelegd. Ter Schegget zelf kon met deze gissing wel meegaan. Te gering Niemand kon echter aanvaarden dat de opvattingen die de commissie TWO heeft gegeven de hele waarheid weergeven. Gerard Bötcher, een van de leden van de actiegroep, legde uit dat de commissie TWO de suggestie wekt dat Ter Schegget van het mar xisme uitgaat. Ter Schegget verze kerde dat TWO deze indruk ten on rechte vestigt. „Toen ik Partijgan gers der Armen schreef, was mijn kennis van het marxisme zelfs te ge ring om het te behandelen. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Maar als je op grond van het evangelie partijganger der armen wil zijn, stuit je als vanzelf op het marxisme, dat als strategie dienstbaar gemaakt kan worden aan de bevrijding van de armen, zei Ter 8chegget. Hij verwerpt het marxisme als ideologie. „Je moet boven het marxisme ultsUJgen en het ook weer onder kritiek stellen. Ik verwerp daarom het marxisme als uitgangs punt voor de theologie, want dan bederf je de theologie". Te beperkt Eigenlijk wilde Ter Schegget geen advocaat in eigen zaak zijn, vertelde hij. Maar hij vindt het jammer dat het actieradius van zijn theologie be perkt wordt doordat de TWO-com- missie weigert hem als hoogleraar voor te dragen. Dr. Bakker legde uit dat de afwijzing van Ter Schegget en hemzelf opgevat moet worden als af wijzing van deze manier van theologi seren. Bakker noemde het absurd dat het werk van Ter Schegget door TWO als onwetenschappelijk van de hand wordt gedaan. Volgens hem is het veeleer een kerkpolitieke strijd tegen de school van Barth, Miskotte en Breukelman. Dat het dagelijks be stuur van de Nederlands Hervormde Kerk dit inzicht van TWO heeft over genomen beoordeelde dr. Bakker als „slopen van de kerk". Hij vreest dat er straks geen nieuwe generatie kerk leden meer zal komen, indien de theo logische traditie waar hijzelf en Ter Schegget in staan, buiten de wet wordt gesteld. Dat Barth en Miskotte de moderne a-religieuze mens kun nen boeien is volgens Bakker van grote historische waarde voor de toe komst van de kerk. Dr. Bakker verzekerde van zijn kant dat er bij Ter Schegget geen sprake is van een marxistisch „Vorverst&nd- nis". Door Ter Scheggets verbinding van ethiek en dogmatiek voorkom je juist dat je door een ideologie wordt meegesleept. De voorzitter van de avond. ds. R. Pomp uit IJmond benadrukte dat Ter Scheggets theologie misschien in Dr G. H. ter Schegget Nederland uitzonderlijk is, maar dat het een theologische denkwijze is die in de Derde Wereld ingang heeft ge vonden en die van groot oecumnisch gewicht is. Trekken Onder de aanwezigen bleek veront waardiging te heersen over de manier waarop en de termen waarin dr. Ter Schegget voor het hoogleraarsambt was afgewezen. Op de opmerking dat dit niet gebeurd was om Ter Scheg gets politieke inzichten, maar omdat hij Barth op een nieuwe „onburgerlij ke" manier had geïnterpreteerd zei hij van zichzelf dat hij ook wel bur gerlijke trekken heeft, maar dat hij niet wenst dat de burgerlijke ideolo gie gekozen wordt als uitgangspunt voor het wijsgerig en theologisch den ken, zoals de Leidse hoogleraar Berk hof en prof. H. Kuitert van de Vrije Universiteit volgens Ter Schegget doen. Een predikant uit Limburg, die speci aal voor deze bijeenkomst naar Am sterdam was gereisd, uitte zijn be zorgdheid dat zijn inzichten, die over eenkomen met die van Ter Schegget, geen aanvaarding vinden in de her vormde kerk. Geëmotioneerd vroeg hij zich af wat zijn toekomst in deze kerk nog zou kunnen zijn. Verschei dene theologische studenten uitten hun aanhankelijkheid aan Ter Scheg get en ds. Pomp maakte bekend dat 130 hervormde predikanten zich heb ben geschaard achter een advertentie in het weekblad Hervormd Neder land, waarin de synode gevraagd wordt nog eens over de kandidatuur van Ter Schegget te spreken. De sy node heeft daar volgende week de kans toe, als zij bijeenkomt voor haar najaarszitting. Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST De emeritus hoog leraar aan de rijksuniversiteit in Lei den dr. A. J. Rasker heeft in een brief aan het moderamen van de hervorm de synode bekendgemaakt dat de be zwaren tegen Ter Schegget hem niet overtuigen. Rasker schrijft: Er wordt gezegd, dat in Ter Scheggets Schriftuitlegging wetenschappelijke distantie tot het onderwerp gemist wordt. Is distantie, onbevooroordeeldheid, dan het ei genlijke. waar het bij theologische exegese op aankomt? Kan er niet een geëngageerdheid zijn, die belangrij ker is. wanneer zij de ogen opent voor dimensies in het Schriftgetuigenis, waar lange tijd te weinig aandacht op gevallen is, en die nu. in veranderen de tijdsomstandigheden en maat schappelijke kon tekst op verrassen de wijze aktueel blijken te zijn? Stel lig kan dat ook een nieuwe eenzijdig heid betekenen. Maar werd een over eenkomstig bezwaar jaren geleden niet ook tegen de Römerbriefexegese van Karl Barth. een van Ter Scheg gets leermeesters, ingebracht? En zou het in dit verband ook iets kun nen betekenen, dat Ter Scheggets dissertatie indertijd door Miskotte uitbundig geprezen werd? Voordeel Zou het niet kunnen zijn, dat de theo logisch gefundeerde geëngageerd heid van Ter Schegget voor radikale maatschappijvernieuwing een prae verdient boven een maatschappelijk conformisme, dat in de westerse we reld en ook in onze kerk door velen nog al te zeer als vanzelfsprekend geaccepteerd wordt? Dat deze geën gageerdheid ln brede lagen van de kerk op weerstand zal stuiten kan voor de synode toch geen doorslagge vend argument zijn? Inderdaad is zijn belangstelling, zoals u terecht schrijft, gericht „op een bepaald deel van de kerk". Het is echter wel nodig, er aan te denken, dat dit niet alleen een bepaald deel van de Nederlandse Hervormde Kerk is, maar veeleer een sterk opkomende beweging in de wereldkerk, die haar stem vindt in een „theologie der be vrijding". Ter Schegget is een van de eersten, die haar in Nederland ge ïntroduceerd hebben en met grote overtuiging bepleiten. Vanuit Latijns Amerika, waar zij ontstaan is, ver woordt zij nog steeds de hoop en verwachting van onderdrukten en uitgebuiten in vele landen. ADVERTENTIE Formaat: 12 x 12 cm Prl|s: f 5,50 J«zus 'is gebaren Formaat: 12 x 12 cm Prijs: 5,50 Zachötios en Elisnbet NIEUW: Formaat: 12 x 12 cm Prijs: 5,50 (met gratis poster, zolang de voorraad strekt.) Verkrijgbaar vla uw oudervereniging of bij het NEDERLANDS BIJBELGENOOTSCHAP Postbus 620. 2003 RP HAARLEM Telefoon (023) 25 95 01. /ft.vee' <v>, UTRECHT De remonstrantse broederschap stemt in met de gift die het wereldraadprogramma tot strijd tegen de rassenwaan gedaan heeft aan het Patriottisch Front van Rho- desië. De commissie tot de zaken, het hoofdbestuur van de broederschap. heeft dit in een brief aan de kerkera den bekendgemaakt. Wel betreurt de commissie de manier waarop door deze gift de houding van de andere zwarte leiders, die mee doen aan de „interne regeling" door de wereldraad wordt bekritiseerd. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers UTRECHT Kerk en Vrede, de vereniging van christen- antimilitaristen, wil een te genbeweging op gang bren gen tegen de toenemende ver- mllitariserlng. de armoede in de Derde Wereld, de discrimi natie. milieuverontreiniging en het geweld in onze maat schappij. BIJ het begin van de inspanning daar toe. In 1975 hield Kerk en Vrede een werkdag over het geweld bij het wer- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 tete» 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credtetbam. Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (^bonnementon en berorgmg) tel 010-115588 (redactie) lel. 115700 (mtsMrrtend voor REGIO DEN HAAGA.EIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lal 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO (uittMend admm.stratie) Postbus 3 8000 AA ZwoMe iet 05200-17030 Methmarkl 56 Zwowe Abonnementsprijzen: Per maand 15.47 Per kwartaal 46 40 Periaar 183.40 i oo aanvraag Teielorvsche abonnementenopdrachten (z>e adressen boven) Opgave faméebenchlen 9-19 30 van maandag l/m vnfdag op zondag van 18- 20 uur tetef 020-913456 Opgave mm-advertenties lei 020-936068 o» schntw* aan Mw-Adv afdetmg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswirf^ngan .ntskrfend scnnftafcfK aan onze Amsterdamse adressen ken aan maatschappelijke verande ringen. In 1976 ging het over macht. Vorig jaar plaatste Kerk en Vrede de bewapening in het middelpunt en dit jaar dacht Kerk en Vrede tijdens de jaarlijkse werkdag, afgelopen zater dag, na over de veranderingen die nodig zijn om te komen tot een recht vaardiger samenleving. Zaterdagmiddag legde de hervormde predikant uit IJmond, Roel Pomp. de nadruk op de noodzaak van christe nen die aan de verandering willen werken, zich te engageren ln de reeds bestaande progressieve groepen die er in onze maatschappij zijn. Tevoren sprak de gereformeerde theoloog dr. Okke Jager over het fatalisme en skeptlclsme in de hedendaagse sa menleving en over de mogelijkheid daartegen in te blijven werken aan verandering van de samenleving. Utopisch gedaante aanvaard van respect voor het organisch gegroeide, alsof dat on aantastbaar zou zijn. Het schepplngs- geloof van de Joods-christelijke tra ditie is echter geheel anders. Dat gaat uit van het voorlopige van het heden daagse. Jager meent nu reeds de con touren te zien van één wereld en één mensheid. Volgens hem voelen meer mensen aan dat de solidaire mens heid daagt. Daaruit verklaart hij de verbetenheid van de tegenkrachten, waardoor de utopisch realistische mensen wel eens het gevoel kunnen hebben een roepende in de woestijn te zijn. Zij hebben dat gevoel volgens Jager echter niet terecht. „Overal groeit het besef dat de mens veran derbaar is en dat de gemeenschap derhalve ook veranderbaar is." Pioniers De machten hebben volgens de gere formeerde theoloog in mei '68 ge toond beïnvloedbaar te zijn. „Er kan elk moment een nieuwe mei '68 ko men". Hij somde enkele feiten op waaruit men kan aflezen dat er spra ke is van een latente veranderingsge zindheid. De mensen reageren in massa positief op het protest tegen de neutronenbom. In de VS lukt het de mensen het geweld op de tv terug te dringen. Het protest tegen de Viet- nam-oorlog voorkwam dat daar een atoombom werd gebruikt. Jager meent dat de autonomie van de vakspecialist doorbroken moet wor den. „Zoals in de kerk het priester schap van alle gelovigen beleden wordt, zo moet ln de wereld het ex pert-schap van alle leken worden ver kondigd. Verandering is mogelijk, als er maar vertrouwenwekkende pio niers zijn, die aangrijppunten bieden, waarmee een kleine groep mensen kan beginnen aan het veranderings proces." EEUWFEEST-AVONDEN OVERAL IN HET LAND BINNENKORT IN ZWOLLE dinsdag 14 november Buitensociëteit, t/o station ALMELO donderdag 16 november Aula Chr. MTS, Cath. v. Renneslaan HILVERSUM donderdag 23 november Aula Comenius College, Bisonlaan Non-stop programma van 8.00-9.30 uur. Presentatie: Sipke van der Land. Spreker: Drs. T. M. Gilhuis, Th. Germeraad of Drs. J. Hordijk. Verder: de film „Mensenkinderen" en nog veel meer. TOEGANG VRIJ! IEDER WELKOM! Jager heeft gemerkt dat er tegenover de zogenaamd moderne beweging van realistisch fatalisme een bewe ging van utopisch realisme op gang komt Weliswaar doet het moderne fatalisme zich optimistisch voor. maar dat is volgens hem slechts een verhulling van het feit dat de laat- kapitallstische maatschappij een anarchie is. De kleine eenheden mo gen dan goed georganiseerd zijn, het grote geheel is een waanzinnige wanorde. In deze soort van anarchie gedijt de vakspecialist, die blind is voor het algemene. De vakspecialist wordt geïdealiseerd, terwijl tegelijk skepsis over de onverbeterlijkheid van de menselijke natuur wordt verspreid. Dat geldt volgens Jager niet alleen voor de nieuwe filosofen. Het pessi misme heeft nu ook de boven- en middengroepen in zijn greep, die tot voor kort nog meenden dat zij het leven zelf vorm konden geven. Ieder een houdt zich tegenwoordig „ge deisd" en heeft het gevoel dat de uiterst gecompliceerde werkelijkheid hem voor een voldongen feit plaatst. Dr. Jager noemde de nieuwe filosofen „de nieuwe fatalisten" en noemde hun filosofie koren op de molen van het kapitalistische systeem. Volgens hem is het fatalisme echter een terug val ln het heidendom, ook als het de vorm aanneemt van de christelijke leer van de erfzonde. In de christelij ke politiek heeft het fatalisme de ADVERTENTIE Fijn dat u een los nummer van TROUW kocht, maar wat moet u na morgen? Weer zestig centen neerleggen? Een abonnement is veel gemakkelijker! Vraag proefabonnement Tel 020-913456. afd. Service Evangelist Ben Hoekendijk (de orga nisator van de One Way Day voor jongeren, komende zaterdag in Utrecht) vertelt in zijn blad Opwek king. hoe hij anders is gaan denken over evangelisatie: Vroeger preekte ik veel meer tegen de mensen aan. Ik schreeuwde op een hoek van een straat in de binnenstad van Amsterdam: Bekering of oordeel. En ik verbaas me nog steeds dat mensen ingingen op de boodschap die zo hard gebracht werd. Dat moet wel het werk geweest zijn van de Heilige Geest, want het was niet erg aangenaam om naar te luisteren. Nu wil de Heer dat we veel meer onszelf geven, en niet alleen ons getuigenis. Paulus deelde niet alleen God. maar ook zichzelf aan de gemeenten mee. De mensen die luisteren voelen in stinctief aan of ze een bekeringsob- ject zijn. of dat men Interesse voor hen heeft. Hoe kom Je over? Als een soort Evangelische Jehova's-getuige? Of als een fijne man of vrouw, die zich bovendien niet schaamt om van zijn God te vertellen. Jezus gaf de mensen waarmee Hij sprak niet een serie tek sten. Hij gaf zichzelf. En HIJ gaf de mensen die Hem ontmoetten, boven dien vertróuwen in zichzelf. Na een ontmoeting met Jezus kon Je het le ven weer aan. Vroeger zeiden we: Je zet de zondaar het pistool van het evangelie op de borst. Je drukt af Johannes 3:16 en de zondaar valt om en is een christen. Zo is het helemaal niet. We moeten bruggen van vriend schap bouwen en op het Juiste mo ment Jezus over die brug laten wan delen. En als we op straat staan, of colporteren, moeten we telkens laten blijken dat liefde de kern is van Gods boodschap. Je kunt dat doen door de manier van spreken, door op te letten wat je zegt. door geen afstand te scheppen tussen u die daar staat en wij die hier staan. Geloofsbeleving Het theologisch gesprek tussen de kerken ln Nederland is dit voorjaar vastgelopen. De leden van de com missie Intercommunie en Ambt wa ren van mening, dat de reacties van de beleidsorganen der kerken op hun werk geen basis vormden voor een vruchtbare voortzetting. Maar dr. C. P. van Andel meldt nu ln Tenminste een nieuw initiatief: Vertegenwoordigers van de St. Willi- brord vereniging, Het Hervormd Ro me-Beraad en de taakgroep Rome- Reformatie van de Gereformeerde Kerken hebben zich in een gezamen lijk schrijven tot de Raad van Kerken gewend met het verzoek in een vol gende gespreksronde de verschillen de uitdrukkingsvormen van het ge loof (kortweg de spiritualiteit) tot ge spreksthema te maken. Want, zo ar gumenteren zij, naast de inhoud van het geloof, de kerkrechtelijke bepa lingen en een groot aantal factoren van niet-theologische aard heeft vooral het verschil ln beleving van het geloof de toenadering van katho lieke en reformatorische christenen steeds ln ernstige mate belemmerd. In de afgelopen 10 Jaar leek het moge lijk belangrijke dogmatische tegen stellingen op grond van diepgaande bijbelstudie te overbruggen. Maar daar kwamen verschillen van bele ving voor ln de plaats. Heel concreet gezegd: in het toenaderingsproces blijken niet alleen geloofsvoorstellin gen. maar ook de uitdrukking ervan in de liturgie, de meditatie, het gebed, de schriftlezing, enz. een ernstige bar rière te kunnen zijn tussen christenen uit verschillende tradities. Daarom verdient het aanbeveling ook de ach tergrond van het spirituele leven in eikaars kerken afzonderlijk te bestu deren in de hoop dat daardoor een grotere geestelijke eenheid zal groei en. Op deze wijze zouden ook avond maal en eucharistie weer binnen het gezichtsveld komen, zij het dan van uit een andere gezichtshoek. Want hoewel wij in het theologisch gesprek dicht bij elkaar kwamen, ligt er in de beleving van het sacrament vaak nog een wereld tussen ons in, die vooral blijkt uit het verschil in frequenties waarmee we de Maaltijd vieren. Of de spiritualiteit het volgende gespreks thema zal zijn, zullen de kerken zeil moeten bepalen. Wij zien met ver wachting hun beslissing tegemoet. Oorlogsbelasting Een van de kleinste geloofsgemeen schappen van Nederland, maar die toch volop meedoet met de oecume nische beweging, is het Religieus Ge nootschap der Vrienden (de zg. qua rters). Deze quakers, die in Engeland en Amerika veel talrijker zijn. beho ren met de doopsgezinden tot de his torische pacifistische kerken. Over een nieuw plan schrijft Piet Kruithof in De Vrienden-kring, het maandblad van de quakers. Ooit bij stilgestaan hoe vreemd het eigenlijk is, dat wij en vele andere vredesvrienden het een nogal vanzelf sprekende zaak vinden om geen wa pens te drafeen, dus „nee" te zeggen tegen de militaire dienst en dat de meesten," ik denk wel de allermeesten Jaar ln. jaar uit, vla hun belastingen rustig blijven meebetalen aan dat zelfde leger, meedoen aan de bewape ningswedloop van onze regering en daardoor medeverantwoordelijk zijn voor datgene wat er mogelijk (en dat is geen illusie) kan gebeuren, als het eens ergens in de wereld helemaal uit de hand loopt. Je zou eigenlijk moe ten zeggen, dat het permanent wel ergens helemaal uit de hand loopt. Ooit over nagedacht, dat wanneer gewetensbezwaarden, zij het vaak na lange jaren van strijd erkenning be vochten van hun goed recht om de gewapende dienst, dus de actieve deelname aan het militaire apparaat te weigeren, dat het dan toch even vanzelfsprekend 2ou moeten zijn om het recht te krijgen om als gewetens bezwaarden te weigeren dat deel van onze belastingen te betalen dat ponds-pondsgewijze naar de begro ting van defensie gaat? Wel. tijdens de najaarsvergadering heeft een groep van ons hier samen over nage dacht. Leah Felton vertelde ons van de activiteiten, die in Amerika ont wikkeld worden om dit recht bij de wet erkend te krijgen (een desbetref fend onderwerp ligt gereed om te worden ingediend) en om de hierbo ven kort geschetste gedachte bij steeds meer mensen ingang te doen vinden. Onze Amerikaanse Vrienden zijn, hoe kan het ook anders, met huid en haar bij deze aktie betrok ken. In het Friends Committee for National Legislation hebben ze dan ook een effectief instrument om in vloed uit te oefenen tot op het niveau van regering en parlement. Het voor stel is om te bewerkstelligen, dat die genen die weigeren om nog langer mee te doen aan de zinloze wedloop van het geweld een bedrag gelijk aan dat deel van hun belasting, dat an ders naar defensie gaat kunnen be stemmen voor vredeswerk of voor het versterken van die punten in onze samenleving die de breekpunten vor men en leiden tot konfliktsituaties, die kunnen escaleren en, als er niets gebeurt, tot geweld leiden. Een dwaze droom? Hoe was het ook weer, toen duizenden Nederlanders weigerden de Kalkarheffing te betalen? Werd er toen uiteindelijk niet ook een alterna tieve oplossing afgedwongen? Zeker, het heeft pijn en moeite gekost, voor al van die moedigen, bij wie een tijd lang de elektriciteit werd afgesneden, weet U het nog? Welnu, we hebben op de herfstbijeenkomst afgesproken aan de hand van het voorlichtings materiaal dat hiertoe al beschikbaar is. of nog gemaakt moet worden, om ons deze winter in de maandvergade ringen te bezinnen op wat er in deze zin in ons land zou kunnen, zou moe ten gebeuren. Willen diegenen, die zeggen; dat is een goede zaak. een briefkaart sturen aan Piet Kruithof. Pres. Kennedylaan 140. 2343 GV Oegstgeest, die dan samen met de Feitons zal zorgen dat dit initiatief verder gestalte krijgt. Niet te lang wachten liefst! Wakker liggen, waarvan? Wie om haar vroeg opstaat, hoeft zich niet uit te sloven, want hij zal haar vinden, zittend aan zijn deur. Peinzen over haar MSTE >nners an ,iHg B chris noties getuigt van volmaakt inzichtlg vonil en wie om haar wakker ligt, zal weldra vrij van zorg zijn. (Wijsheid, 6,12-16) k* word roken c Het gaat in de bijbelse wijsh ratuur, en in dit boek daaroc k Talmc ook, over het hele mensenlei genover Spreuken is het praktijk van J' Heel gewone dingen komen i orde, als eten en drinken, ve omgang met anderen en no| meer. En daarom ook: wijsl bezwaar tegen een aantal lt schouwingen is dat ze 't lev_ knippen. Ze stellen zich tevn het materiële; of omgekeerdt geestelijke. Wanneer hier dat over wijsheid gesproken won geen abstracte zaak. maar i< juist met al die dingen van o lijks leven te maken heeft. N| zo min als een mens zondert drinken en zonder liefde k kan hij ook zonder wijsheid,] luisteren, zonder in de spie® zonder bezig te zijn met de vi waar ben ik mee bezig? En: i eigenlijk? Wijsheid is dus niet aan het leven toevoegen. Heti integraal bij of je kapt iets af or H. hebt met een torso te maken, daaraan denkt is het tiiet zo vi0iip vp wat de schrijver van dit boek! "fj zegt. Op zichzelf wèl vreemd:i cens wakker liggen bevrijd van zot doend lijkt een Innerlijke tegensteül uchtei moet immers niet wakker ligg ifi: j nacht is om te slapen. De slaafA gerusten, noemen we dat. Pt te slapeloosheid kan een ran een leven in't nauw brengen, f1-oce van tijd tot tijd liggen woelen JLJJ5? blijkbaar geen kwaad, 't Gaat vj® natuurlijk wel om: waarvanU| u SP, wakker? Een kritische vraag 'A/™! beschamend om te beantwoa i?' Hoe vaak denken mensen niet weet nu niets terug te zeggen. vannacht weet ik 't wel. En hel ker liggen is dat van de verhoi tot andere mensen. Dat kanp|| doen. Maar is er is een ander®s£. liggen: om de wijsheid. Om doe ik het goed? Laat ik mij leiden? Of ben ik de prooi van ten die niet te vertrouwen zijn wijsheid is ons toegezegd, alai willen wachten en ze willen vangen. itr in, da dus g( Ds Naudé Dominee Beyers Naudé boden Christelijk Instituut fori a Afrika heeft in zijn huis in burg de prijs voor 1978 vat kerk van Zweden, groot 5.7 gekregen. Beyers Naudé had niet zelf kunnen gaan halen de regering van Zuid-Afrii geen paspoort had willt strekken. De prijs, uitgereikt door de a voor Afrika van de Zwe« Tore Bergman, is Beyers Ni ven voor zijn verzoenend weilL ontwikkeling van Zuid-Afrikipl-mini! Paus Paus Johannes Paulus n het! ren bezit genomen van de van St Jan van Lateranen, schoppelijke kerk van het Rome. Hiermee Is, een maand verkiezing tot paus, een eindt men aan de plechtigheid ro ambtsinwijding. Op de trad S*»Te] gang van het Vaticaan naard liek hield de paus, evenals zij ganger Johannes Paulus I, stii J*' capitool, de zetel van het stuur van Rome. Daar werd welkomd door een afv aardigi wosg de stad. met aan het hoofd d [MJ munistische burgemeester Rome, Carlo Julio Argan. publ In een korte rede uitte de p PP°rt- wens dat het stadsbestuur v welzijn van de burgers rekeni opv< houden met de religieuze W 1x1 van de inwoners van Rome. da meester Argan had op aanpli atjf;s ten, die zondag overal in Ronx e™"- opgehangen, paus Johannes als bisschop begroet en hem t pontificaat toegewenst. Tev( hij hem op de vriendschappe trekkingen tussen Italië en P legde de nadruk op de vrijhei van de Polen ln de Tweede oorlog. De C alszl kabin ,onge heeft itvaarc van mer. vroeg itdekt. geringi laanda erste v ong en üt in N: LONDEN (UPI) - Bijna de he Ruil alle fabrieken in Groot-Bril p de j heeft de afgelopen twee jaar I uy ken gehad met een of andere t van industrieel conflict: w* brekingen, weigeringen om te doen of langzaam-aan-act een derde deel van de industn ijze> drijven werd getroffen d<x« imên staking. «tuur W®0g( Dit blijkt uit een onderzoek' atieva Britse raad voor sociaal ond< niet t een overheidslichaam. De raad flat Aai tot zijn conclusies naar aan) De van een steekproef onder 970) ven. Uit het onderzoek kwaff Op dei voren dat de doorlopende aan 0 held van een shop steward ip^ bondsvertegenwoordiger bin» bedrijf) een fabriek gevoelig vo rin de kingen maakt Zonder shop R Vari D< kwamen minder stakingen vo» geven.' dage 1ath itH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2