ikolimowsky' oodsschreeuw i de duinen Senegalese film van grote schoonheid isdaadfilm ip bekend thema Malligheid op z'n Amerikaans I HetGoudenleam staat voor u klaar SHOUT CEDDO light Time Goeie wijn hoeft niet duurte zijn. Tenminste niet bij de slijter! Prolongaties en reprises Tentoonstelling in filmmuseum 10 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET P15-R19-H21 - S17 If. Wielek-Berg |ère van Jerzy Skolimowski, geboren en wonend in Polen doch meestentijds werkzaam luiteniand, kent zijn ups en downs: een van de films uit zijn begintijd „Bariera" (1966) ert nog altijd door zijn lyrische kracht (Skolimowski is als dichter begonnen), zijn op laatste „King, Queen, Knave" was een onding, daartussen liggen respectabele films als ver" en vooral „Deep End". Ériode van in-activiteit komt pet de Engelse film „The jebaseerd op het gelijknami- jverhaal van Robert Graves (ver van „I. Claudius", omge- t een televisie-serie, weet u (wel in verhaal als film gaan en tovenarij hand in hand. rricketmatch in een Engels ir een krankzinnigengesticht leien dorpelingen tegen ge- Ook de mannen die de sco rn opnemen komen uit twee Robert is vrij, Crossley tus- »n gevangen. Terwijl de cric- i voortgang vindt, zo nu en pleidt door vreemd gedrag inkzinnigen, het hese ge- j van een pauw, de sympto- ieen naderend onweer en het honds gemopper van iemand je koeiepoep trapt, vertelt Crossley aan Robert een zeer vreemd verhaal. Schreeuw Hij leerde van Australische inboorlin gen een schreeuw, waarmee hij ieder een kan doden en hij heeft die schreeuw in ditzelfde dorp in praktijk gebracht. Eens stapte hij het huis binnen van een echtpaar en deed daar zijn macht gelden: de man (een componist van „musique concrète", dus overmatig gevoelig voor en nieuwsgierig naar geluiden) ging met hem naar de duinen om hem te horen schreeuwen. De man overleefde het tempeest, want hij had was in zijn oren, maar een schaapherder en zijn kudde mitsgaders overvliegende vo gels werden ter plekke geveld. Daar op begon Crossley zonder moeite een verhouding met de vrouw, die haar echtgenoot verstootte. Totdat die een steen, waarin de ziel van Crossley huisde, in vier stukken brak. Toen was het uit met de pret: Crossley verhuisde naar het gekkenhuis. De film koerst van heden naar verleden, van de cricketmatch naar het huis waarin Crossley binnendringt. Wat echt is en wat niet, blijft ons verbor gen. Is het een verhaal van een krank zinnige, vol lawaai en glorie, niets betekenend? Of kan Crossley echt zo schreeuwen? Aan het slot (rijkelijk warrig, het is Jammer dat Skolimows- ky Graves' laconieke einde niet heeft aangehouden) wordt dat laatste ge suggereerd. Hees Skolimowsky heeft zeer veel aan- Alan Bates en Susannah York in „The Shout' dacht besteed aan de „soundtrack", het geluid (geen wonder bij zo'n on derwerp). Wie het geluk heeft de film te horen in een bioscoop waar het nieuwe Dolby-geluidssysteem wordt toegepast kan, volgens eigen zeggen van de regisseur, nog wat beleven bij het klinken van „the shout". Die is overigens samengesteld uit meer dan veertig onderdelen, onder andere het geklater van de Nlagara-waterval, het afschieten van een maanraket en Skolimowsky's eigen stem. In Utrecht was hij daarvan nog lichte lijk hees. Een grote film kun je „The Shout" niet noemen, maar hij is met zorg en vakmanschap gemaakt en hij heeft veel sfeer (altijd Sk.olimowsky's kracht, maar ditmaal zeker mede te danken aan de beroemde cameraman Mike Molloy). Aangezien er ook uit stekend in wordt gespeeld, door Alan Bates als de schreeuwerd, John Hurt en Susannah York als het echtpaar dat hij tijdelijk in zijn ban slaat, zal niemand een bezoek berouwen. Amsterdam-Alhambra I, 16 jr. ADVERTENTIE Een Senegalese filmdie zie je niet alle dagen. Hoogstens op een blauwe maandag tijdens een festival van het vrije circuit. lisdaadfilms is in de loop van de jaren een belangwekkende verandering opgetreden bij ering van de misdadiger. Was vroeger de misdadiger in hoofdzaak een a-sociale patser, die lak had aan alles wat door wet, moraal en fatsoen als normaal maatschappe- stempeld wordt, de misdadiger komt tegenwoordig in films vooral te voorschijn als elijkte. Verongelijkt door de samenleving. De cinefielen zijn in ons land wel in de gelegenheid geweest iets van het werk van Ousmane Sembène (hij was havenarbeider in Marseille, publi ceerde diverse romans en novellen en maakte tot dusver acht films) te zien, doch zijn bekendheid bleef beperkt tot een heel kleine kring. En met name zijn laatste film, „Ceddo", ver dient een groot publiek. Helemaal begrijpen zal dat publiek hem niet, daarvoor ontbreekt bij het allergroot ste deel de kennis van Afrikaanse achtergronden. Maar hij is pictoraal zo prachtig en wat strekking betreft zo universeel, dat het exotische ele ment binnen de perken van ons be vattingsvermogen blijft. En ook een extra charme aan de film geeft, zon der dat de gedachte „toeristenfilm" ook maar een ogenblik bij wie dan ook zal opkomen. Eigen religie en lo n TR *al wat?ef ftorg Jd( de laatste plaats door de di- ilitiële en justitiële instellin- de crimineel voorheen een ilger, bereid om iedereen die wat voor manier ook hinder- weg te ruimen (niet zelden tstotelijke manier), hij is nu :d in een achtervolgde. Een r zielige achtervolgde, die goede begeleiding vanuit de ippij beslist een positieve le- lel zou hebben gekozen. Die wordt hem onmogeijk ge- Niet door maffia-vrienden, list door de „handhavers van die deze wet gebruiken om te kwellen. ma is ook weer opgevat in Ulu rds film „Straight Time" van fatsoenlijk leven voor erewoord vrijgelaten veroor- Een goed gedrag, dat buiten ingenis moet worden voortge- >or een dergelijke taak staat >embo (Dustin Hoffman, die it zijn maniertjes steeds beter it voelen in misdadigers-rol- zes jaar heeft opgeknapt een gewapende bankroof. Ie knaap, maar bezield met de beste voornemens. Een man met een verbeten vrijheidsliefde, bereid om in vrijheid een eerzaam leven op te bouwen. De justitie stelt bij voor baat weinig vertrouwen in de duur zaamheid van goede voornemens bij ex-gedetineerden en geeft ze daarom een soort voogd mee. Een officiële reclasseerder, die niet allen controle uitoefent maar ook leefregels voof zijn pupillen uitstippelt. Het thema van de film wordt bepaald door de natuurlijke wrijving die er tussen de twee, reclasseerder en te reclasseren ex-misdadiger, kan ont staan. Speciaal wanneer de reclas seerder een verkapte sadist is, een kleine machts-wellusteling. een ge niepige krenker van eenvoudige men selijke gevoelens. Met als voorwerp voor zijn sadisme en kneuterige machtswellust een ongemakkelijke knaap, die overigens wel het vermo gen bezit om zijn drift op te potten. Tot er een explosie volgt. Het thema is op zich belangwekkend genoeg. De zo juist omschreven inter menselijke spanningen zijn reeël. Ze zijn gevaarijk, maar oplosbaar. In het overheersende patroon van de mis daad-films is oplosbaarheid van dit soort spanningen echter uitgesloten. Ze moeten naar explosief geweld toe gestuurd worden. Dit gebeurt dan ook. Het gelijk staat duidelijk aan de kant van Dembo. Niemand zou een treiterige bejegening als door de re classeerder uit de film wordt toege past kunnen doorstaan. Maar het is Grosbard, buiten het stellen van het probleem om, vooral te doen geweest om het (geclicheerde) spectaculaire exposé van geweld, vlucht en achter volging. Er ontstaan ongetwijfeld fas cinerende momenten, maar als ge heel is, door die aanpak van Gros bard, „Straight time" een van de vele films uit „het soort" geworden. Amsterdam-Tuschinsky I, 16 jr. D. Ouwendijk Onder „Ceddo" (letterlijk: „lui van buiten") verstaat men diegenen, die ten tijde van de mohammedaanse expansie weigerden zich te bekeren en vasthielden aan hun eigen Afri kaanse religie. Tengevolge daarvan waren zij vaak genoodzaakt rond te zwerven: „De Ceddo heeft geen graf, want zijn doodgraver is de gier" is een van de veelzeggende spreekwoorden waar de Afrikanen zich van bedienen en die de film doorspekken. In Sem- bène's film (hij speelt in de achttien de en de negentiende eeuw, de tijd is met opzet niet exact vastgelegd) ont voeren ze een prinses om hun vrij heidseisen kracht bij te zetten tegen over de koning en zijn hofhouding, die zich onderworpen hebben aan de mohammedaanse imam. Kwade pier Beeld uit KENTUCKY FRIED MOVIE ADVERTENTIE Het grote voorbeeld voor onzin-films zonder plot is en blijft „Hellzapop- pin", die vlak na de oorlog volle zalen trok. De regisseur van „Kentucky Fried Movie" beroept zich er ook op, maar eigenlijk heeft zijn film (en die van schrijvers Jim Abrahams en Da vid en Jerry Zucker) er weinig of niets mee te maken. „Kentucky Fried Mo vie" bestaat uit een aantal los van elkaar staande episodes, waarin de draak wordt gestoken met televisie, film en het Amerikaanse leven in het algemeen. Rampenfilms, sexfilms en Chinese vechtfilms worden op de hak genomen, nieuwslezers, nieuwsha- lers, dokters, advocaten, fabrikanten van hebbedingetjes, hulsvrouwen en Hare Krlshna-aanhangers krijgen een veeg uit de pan. Soms is het heel leuk, soms minder, het voordeel is, dat er telkens wat nieuws komt, zo ongeveer met de snelheid van het licht. Alleen de parodie op de Chinese vechtfilm („A fistful of Yen"), het middenstuk, is wat te lang uitgeval len, maar iedereen kan er, dunkt me, wel iets uit halen waar hij smakelijk om moet lachen. Amsterdam-City 7, 16 jr. De imam is in de film de kwade pier. Aan de rand scharrelen weliswaar twee niet zeer sympathieke blanken rond, een missionaris zonder bekeer lingen en een handelaar die drank en geweren ruilt voor slaven, maar ze hebben eigenlijk geen macht. Als de staatsgreep van de imam is gelukt en de koning is vermoord, keert de prin ses terug en schiet hem dood: zij is het symbool van de vrijheid en de hoop. Sembène is in „Ceddo" meedogen loos eerlijk en zeer genuanceerd: hij windt er geen doekjes om dat de Afrikaanse machthebbers hun eigen mensen terwllle van het gewin aan de slavenhandelaar verkochten. Mede daarom, maar vooral omdat de imam in zo'n kwaad daglicht wordt gesteld, is „Ceddo" in Senegal verboden, evenals het grootste deel van zijn vroegere films. Schitterend is het ca merawerk (van Georges Caristan), obsederend de muziek (van Manu Dl- bango). Om een brug te slaan met het heden wordt in fragmenten waar het lot van de slaven wordt getoond Ame rikaanse negermuziek gespeeld. Een gewaagde onderneming die een nut tig schok-effect te weeg brengt. Wie eens wat anders wil zien dan er in de gewone bioscopen wordt opgedist, wie kennis wil maken met een vreem de cultuur die zowel moslims als blanken hebben gepoogd te onder mijnen doch dit tot de dag van van daag is blijven leven, wie beelden wil zien van grote schoonheid, mag „Ced do" niet overslaan. Groningen-Filmhuis; Utrecht-Film huis 't Hoogt Padre Padrone Sublieme film van de Italiaanse gebroeders Tavianl over een Sardljnse herdersjongen, die zijn isolement doorbreekt door middel van het woord. De gehele week In Clnetol II. Amsterdam; 14 nov. Centrum de Vaart. Hilversum. Providence Magistrale film van Alain Resnais over dood, verval en de creatieve capriolen van een zieke oude man. De gehele week ln Oscar. Rotterdam. Deutschland im Herbst voortreffe lijke eplsodenfilm over de reacties van Jonge Westduitse filmers op de gebeurtenissen van vorig jaar herfst, toen Schleyer werd ver moord en drie RAF-leden in de Stammheim-gevangenis stierven. De gehele week in Studio. Gro ningen. De Klompenboom Prachtige pasto rale over Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw van Ermanno Olmi. De gehele week in Alhambra 2. Amsterdam; Rem brandt 3, Eindhoven, Bijou, Hilver sum; Studio, Utrecht. Herfstsonate Ingmar Bergmans nieuwste film met Ingrid Bergman en Llv Ullmann in de hoofdrollen. De gehele week in Calypso en Krite rion. Amsterdam: Calypso. Den Haag: Kriterion. Rotterdam; Sas- kia. Arnhem; Casino 3. Breda; Rem brandt 2. Eindhoven; Luxor. Nij megen. 2001. A Space Odyssey De beste science fiction-film ooit gemaakt, door grootmeester Stanley Ku brick. De gehele week in Concertge bouw, Hengelo. Una giornata particolare Ontroe rende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die worden ver malen door de molens van Mussoli ni's dltatuur. met Marcello Mastroi- anni en Sophia Loren in de hoofd rollen. De gehele week in Movies 2. Amsterdam. l De Mens uit Marmer Indrukwek kende film van Andrzej Wajda over de speurtocht naar een arbeider die ln marmer werd vereeuwigd en ln vergetelheid verzonk. 10 t.e.m. 13 nov. 't Spuigat. Dordrecht; 10 nov. Filmhuis Assendelft; 14 nov. Film huls. Assendelft; 15 nov. Filmhuis, Haarlem. Te gek om los te lopen Ontroerende documentaire van een Italiaans col lectief over nieuwe wegen om krankzinnigen te integreren in de maatschappij. 14 nov. Crabbehof, Dordrecht. Des enfants gatés Nieuwe film van de Fransman Bertrand Tavemier met een prachtige hoofdrol van Mi chel Plccoli. De gehele week in Uit kijk, Amsterdam. Joris Ivens Joris Ivens tachtig jaar Een dezer dagen wordt Joris Ivens, onze enige filmer van wereldfaam, Idealistisch, grootmoedig, geënga geerd en vol verbeeldingskracht, tachtig jaar. Denk niet dat hij zijn vijftigjarig filmleven heeft afgeslo ten; hij is nog druk bezig, ook met denken aan en zich documenteren over de Nederland-film waarvoor hij de opdracht, na een lange tijd van vaderlandse verguizing vanwege zijn politieke ideeën, van Marga Klompé kreeg. Hij weet nu wel zeker dat de Vliegende Hollander zijn „Leitmotiv" zal zijn, maar of het een televisie- of een bioscoopfilm zal worden weet hij nog niet. Het Nederlands Filmmuseum, dat al tijd zozeer met de man en zijn werk verbonden is geweest, heeft voor deze gelegenheid een zo volledig mogelijk retrospectief van Ivens' werk samen gesteld, dat in deze Jubileummaand in 21 voorstellingen vertoond zal wor den. Bovendien is er een tentoonstel ling ontworpen die in beeld en tekst een boelend overzicht geeft van leven en werken van deze wereld cineast. Vanaf zaterdagmiddag 11 november tot en met vrijdagavond 1 december zullen dagelijks voorstellingen plaatsvinden, gedurende de weeken den aanvang 14.00 uur. gedurende de weekdagen aanvang 19.30 uur. De tentoonstelling zal in die periode elke dag te bezichtigen zijn van 12.00 uur tot 17.00 uur en tijdens de avondvoor stellingen. In december zal hij te zien zijn in museum Boymans van Beu- ningen te Rotterdam, terwijl een re- strospectief van Ivens' films zal wor den vertoond ln het filmhuis van de Rotterdamse Kunststichting. Eenzelfde reizende tentoonstelling alsmede een speciaal samen te stellen retrospectief van Ivens' belangrijkste films is in voorbereiding en zal in 1979 een Europese en daarna een wereld- toernee maken, onder ander naar Ita lië. Engeland, Frankrijk. Duitsland, Zweden. Amerika. Canada en Mexi co. Ter gelegenheid van de tentoon stelling wordt een brochure samen gesteld. waarin naast recente artike len (als aanvulling op zijn autobiogra fie» ook een uitgebreide blo- en filmo grafie en een bibliografie is opgeno men om een diepgaander kennisma king met Ivens en zijn werk mogelijk te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 21