-Vlet het oog p het lichaam' duard Verkade werd groot toneelleider 'bazingwekkende tentoonstelling in Tilburg zag het niet in brood, koek, beschuit en waxine Tentoonstelling Eduard Verkade Dit* 7 v: KUNST /ART0 10 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET H 19 E. Kruis was erg goed: het werk (en van kunstenaars en ers van kleding en fn die het „functio- van het lichaam en de i eigenschappen ervan" onderwerp gekozen in je veel kanten mee uit: u alleen die visuele eigen- n. Het menselijk lichaam is, er „kunst" beoefend is, een elangrijkste onderwerpen ge- fan de late ijstijd, de oude aren, de Grieken, de Vlaam- tieven, Michelangelo, Renoir, aar Van Dongen, Sluyters de en nieuw realisme. Maar zo ze het nu niet. De expositie oog op het lichaam", die tot tam onder verantwoordelijk heid van CRhi en nu haar première beleeft in het „Kultureel Sentrum Tilburg" tot 27 november „weer spiegelt hedendaagse tendenzen". En daar hoort schilderen kennelijk niet meer bij 't Gaat nu hierom. „Houdingen, geba ren, kleding, sieraden, make-up, al ideze 'uiterlijkheden' schrijft een van de samenstellers, drs. Trudy Zan ti ee, „kunnen functioneren als visuele tekens, die iets vertellen over de men taliteit, de waarde en normen van een individu of een groep.... Het soort kleding, dat iemand draagt, vertelt iets over zijn karakter, over zijn ma nier van denken en over de groep waartoe hij behoort of wil behoren". En dan komen de voorbeelden, van de zakenman, die een keurig kos tuum draagt hij kan niet anders en punk-jongens en meisjes, die &"r-: Marina Abramovic, foto van performance nr. 9 agressie. 'door agressief kledinggedrag de geza pige burger attent willen maken op hun sociale situatie. Precies dezelfde verhalen als destijds over de blue jeans, het dragen van een tot op de draad versleten spijker broek werd ook aangeduid als een afzetting tegen de welvaart. Dat klopt zo al niet, want de opmars van dit kledingstuk in Europa begon al direct na de oorlog op gang te komen en toen was er wat die welvaart betreft nog niet zoveel om je tegen af te zetten. Als je een tikkeltje verder kijkt, dan je neus lang is en je niet te veel laat intimideren door allerlei wazige filo sofieën, ontdek je dat die hele symbo liek voor een belangrijk deel larie koek is. Genoeg hebben van de wel vaart, ja, ja, en dat tonen door een oude spijkerbroek aan te trekken en je kamer vol te zetten met oude troep uit oma's tijd. Nostalgie heet dat, 'n diep verlangen naar de tijd, waarin het milieu nog niet verpest was door de afval van de steeds opdringende, industrie, etc., etc. Maar verdekt opgesteld in zo'n interi eur is er altijd wel ergens een t.v.- toestel te vinden en de fraaie gram mofoon met de koperen hoorn staat er alleen voor de show, want de mu ziek van deze tijd komt alleen maar tot zijn recht via een versterker met dertig knoppen en een paar veertig- Watt boxen. En hoe houd je je pilsje anders goed koud dan in de koelkast. Nostalgie! Onecht 't Zal allemaal wel erg reactionair overkomen. Maar zo is het dan toch helemaal niet bedoeld. Ik wil alleen de onechtheid, de aanstellerij die op dit soort gebieden hoogtij viert, aan stippen. Als er grote kinderen zijn, die veiligheidsspelden (veilig heidsspelden n.b.!) door hun oren of wangen willen steken, fraaie emble men en symbolen, zoals hakenkrui sen op hun huid willen tatoeëren, of zich willen behangen met fietskettin- gen en sloten, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Dat zal ook alle maal best met agressie te maken heb ben. Maar ze moeten bij mij niet aankomen met kreten als „attent ma- Gijs Bakker: „Profieldraad", 1974 ken op hun sociale situatie". In de meeste gevallen is het gewoon een stom navolgen van de idolen. En de sociale situatie, zeg maar status, van die idolen toen ze er nog waren, want ook punk ebt al weg liet weinig te wensen over. Mode dus. Op dat gebied zijn er hier uiteraard ook alleen maar extreme zaken te zien. Van Fong Leng b.v. die algeme ne bekendheid kreeg door de „kleer tjes" die ze voor wijlen Mathilde Wil link ontwierp. Fong Leng gaat er van uit dat kleding gedragen moet wor den als verlengstuk en versiering van jezelf. Nauwelijks draagbaar, wel erg mooi, en met de vooropgezette bedoe ling van jezelf een soort levend kun stobject te maken; het lichaam als uitgangspunt voor kunst. Eigenlijk al een soort body-art dus. Maar daar kom ik nog op terug. Eerst nog even iets over de andere kledingstukken: er wordt o.a. duide lijk symbolisch met kleur gewerkt (Joke Robaard en Karin van der Lin de); Frans Molenaar ontwierp cirkel- kleding die op zeer veel manieren gedragen kan worden. Gewone dage lijkse kleding komt niet aan bod. Daarbij gaat het immers, weliswaar niet altijd, maar hoofdzakelijk, om bescherming tegen weersinvloeden en tot op zekere hoogte 'het bedekken van de naaktheid, de oor spronkelijke functie- Even breekt gelukkig ook nog een glimpje echte humor door op deze veel te pretentieuze presentatie: de „Evenstructure Research Group" komt met het ontwerp voor een japon met als versierend motief (aan beide zijden) een foto van een levensgroot naakt. Saai Met de video-kunst heb ik het moei lijk al zo lang ze er meer bezig zijn. Waarom, vraag je je telkens weer af, wordt dit toch zo uitstekend registre rende hulpmiddel, toch op zo'n taaie, saaie en vervelende manier mist- bruikt? Als het dan technisch ook nog eens een keer niet klopt, b.v. door super 8 op te nemen op video, zoals in het geval Marja Samson, dan kun je het beter maar helemaal niet meer doen. Haar „Glovery" (zal wel iets te maken hebben met handschoenen) is niet meer dan een wazige warreling van wat lichte vlakken en in „Pink Broom" (Roze bezem) zie je, als je je erg inspant, de enigszins bewegende Punk achterzijde van een naakte vrouw, die, gezien de titel dus met een bezem bezig zou zijn. 't Zal wel. Maar, aldus de catalogus: „Zij gaat in op het rolgedrag (wat een woord!) van de vrouw in 't algemeen, hier op ironi sche manier getoond door de ogen van een denkbeeldige man..." De performance van Ulay en Marina Abramovic „Light/Dark" is ook bui tengemeen boeiend, hier gaat het om agressie. Het echtpaar zit op de kni eën tegenover elkaar, ieder belicht door een felle spot. zodat ze eikaars gezichten niet kunnen zien. Aan een stuk door slaan ze elkaar hard in 't gezicht, net zo lang tot een van de twee het niet meer uithoudt. Dat wordt dan als volgt toegelicht: „Zij visualiseren door middel van een ge welddadige houding de intense bele ving van de grenzen van hun lichame lijk vermogen". Bokswedstrijd Het gebruik van het lichaam in de beeldende kunst: wat is in feite het verschil met een worstel- of boks wedstrijd? Dan wordt het lichaam toch ook duidelijk gebruikt als „com municatie-middel" en daar zijn de visuele aspecten toch ook onmisken baar aanwezig? Van Gerrit Dekker is er een project, dat hij in Aken maak te. Waarom hij dat deed is me een raadsel, want uit alles wordt duide lijk dat hij Aken maar niks vond. Geluid van voetstappen en verkeers* herrie eo een paar, niet al te beste; foto's van toiletten in café's de enige plaats, zoals vermeld wordt, waar hi{ zich op zijn gemak voelde. Verveling, diepe allesoverheersende verveling. Dan de sieraden, versiering van het lichaam, dus thuis op deze expositie. Vondsten en vondstjes, niet meer. Van Gijs Bakker zijn er de al bekende „schaduwsieraden": hij neemt een zilverdraad, spant die strak om een deel van het lichaam, een middel, een enkel, een arm, tot er een afdruk verschijnt. Voila, het sieraad. Van hem is er ook een „profieldraad", een strip van roestvrij staal die het profiel volgt en gedragen wordt als een brik Hans Ebbing deed het weer anders, hij ontwierp een perspex broche, ge vuld met inkt: druppelsgewijs en al naar gelang de beweging van de draagster vormt die dan het „ap- troon" op de japon. Dit was een kleine bloemlezing. Met recht een verbazingwekkende ten toonstelling! AMSTERDAM Omdat Eduard Verkade honderd jaar geleden (juni 1878; hij stierf februari 1961) geboren werd heeft het Toneel museum een tentoonstelling over hem en zijn werk gemaakt. De expositie is over een aantal zalen en zaaltjes verdeeld: elke zaal ge wijd aan een bepaalde periode uit zijn carrière, waarin hij nogal eens opnieuw is moeten begin nen, omdat de financiële omstan digheden hem nogal eens de voet dwars zetten. Omdat de gemeen telijke politiek zowel in Amster dam als in Den Haag erg licht vaardig met het toneel omsprong. Of omdat er in het gezelschap artistieke conflicten ontstonden. Het catalogusmapje geeft daar beknopte, overzichtelijke en hel- dergeschreven informatie over. De tentoonstelling zelf toont, met foto's enkele karakteristieke sterk uitvergroot tekeningen, affiches decorontwerpen de ar tistieke ontwikkelingen. Voor zo ver dat al mogelijk is. Als je die oude scenefoto's bekijkt, denk je onwillekeurig, het lijken wel Eduard wel voor het nodige geld had gezorgd. Tekorten Mogelijk kwam daarom de veel ou dere Willem Royaards vragen of Eduard wilde meedoen aan de Zo merspelen. Die werden, met Elcker- lyc en Lanseloet, een opzienbarend artistiek succes. Verkade betaalde achteraf de tekorten. Hij begon met 'jonge mensen, en nieuwe stukken, de Haghespelers, viel kunstzinnig op, won zijn schulden terug met een tournee door Indië, en werkte daar na, een jaar maar, met Heijermans samen. Zij nieuwe Haghespelers werkten vier vruchtbare jaren in het verbouwde zaaltje op de Haagse Herengracht, waarvoor Verkade de meeste onkosten betaalde uit de erfenis van zijn vader. Daarna kreeg 'hij, met het „Nederlandsch Toon- eel", de bespeling van de Amster damse Stadsschouwburg, waarover iedere toneelleider gevallen is. Ver kade past niet bij de oudere garde, waarbij de Bouwmeesters, en de toneelstaking verhaastte het einde. Na een nieuwe Haghespelers-perio- de in de Koninklijke Schouwburg van den Haag, kwam Verkade terug op het Leidseplein en daar heeft hij het met Verbeek, tamelijk lang vol gehouden. Pas in 1931 kon hij zeg gen „goddank ben ik weer vrij wassen-beelden-groepen. Maar je bedenkt ook: de supersnelle films waren er nog niet, zo'n groep spe lers moest zoveel seconden lang absoluut niet bewegen, maar wel een voor hun rol karakteristieke houding aannemen. Het is onver mijdelijk, dat zij wassen beelden lijken. Maar zij tonen niettemin de speelstijl, die Verkade wilde tegen romantisme en tegen realis me in, wat in de catalogus ook beknopt en goed wordt aange duid. Dat het op deze manier vastgelegde en tentoongestelde toneel niet tot leven kan komen, dood blijft, wordt trouwens in de expositie aangeduid: in een zaal tje is van een groot oud affiche een soort grafzerk gemaakt, voor witte zuilen, waarop levensgrote afbeeldingen van Verkade in en kele karakteristieke rollen. De suggestie van een mausoleum als ereteken voor een groot toneel vernieuwer en acteur. De tentoonstelling duurt tot 31 januari 1979. ANDRÉ RUTTEN man". Maar wel werkeloos en met grote schulden. De bespeling van het Rika Hopper-theater bracht ook niets op, behalve de voorstellin gen, en in 1935 werd Verkade toneel criticus. Ook niet zonder weerstand. Hij trok zich terug in Breukelen, deed nog wel regie (Hamlet in 1948 was de laatste), en hielp jonge to neelspelers. Het mij meest ontroe rende wat mevrouw Verkade vertelt is, dat hij, in de oorlog, op anti- plofbanden met een koffertje achte rop bijvoorbeeld van Breukelen naar Voorburg, dan naar den Haag en Rotterdam, en weer terug fietste voor voordrachtsavonden bij men sen thuis. Hij was toen al over de vijfenzestig. Weggelaten Overigens heeft de schrijfster het persoonlijke, buiten de toneelper soonlijkheid om, zorgvuldig uit het boek gelaten. Vrouw en kinderen verdwijnen als Verkade en Enny Vrede „verliefd worden". Bladzij den (een jaar of drie) later wordt Enny weer verliefd en verliest Ver- kade zijn beste actrice. Als Rie Cra mer is opgedoken als decorontwerp- ster lees Je later dat Verkade haar trouwde. Toen hij leefde van haar inkomsten en een tournee door de West. kreeg aangeboden waren er bij de artisten ook „twee juist afgestu deerde meisjes". Dat was in 1933 en later lees je dan dat Rie Cramer nog wel decors maakte maar in '33 was gescheiden. Een van die meisjes was de schrijf ster. Zij heeft het volste recht om te vinden dat het ons verder niet aan gaat. Hoewel, Je kunt een kunste naar. hoe groot ook. niet scheiden van de mens, en van waarmee hij zich verenigde of waartegen hij zich afzette. Verkade zette zich altijd, en nog voor hij goed begon, af tegen Boven: Eduard Verkade als Sherlock Holmes Links: Borstbeeld van Eduard Verkade, ge maakt door de beeldhou wer L. Sondaar. Het werd in 1956 geplaatst in de Stadsschouwburg van Amsterdam. Rechts: Eduard Verkade als Hamlet het toneel van toen, tegen het natu ralisme en de romantiek vooral. Dat sloeg bij voorbeeld op de Bouw meesters, maar hoe werden die dan beroemd? Wat was het toneel vóór Verkade? Royaards zei „ons schei den werelden". Terecht, maar wat was de wereld van Royaards dan? Hoe en waarmee werd die de andere grote toneelleider van die tijd? En Heijermans kon met Verkade niet goed samenwerken, maar wat pres teerde hij dan wel? Van al zijn stuk ken en opvoeringen wordt alleen „Uitkomst" vermeld. Omdat Verka de dat wèl wilde regisseren. Hij- was zeldzaam, maar hoe zie Je dat duidelijk als je niet weet in welke (toneel(wereld en vergeleken bij wie hij zo zeldzaam was? Verka de was idealist. Niet in de alledaag se zin dat hij maar doordreef en op praktische bezwaren niet lette. Dat moest hij trouwens later wel toen zijn broers, het bijschieten moe, ein delijk meenden dat hij nu maar op eigen benen moest staan. (Hij zei het zelf in een afscheidsrede). Hij was idealist omdat hij De Idee, het verhevene, schone, pure, mysterieu ze, bovennatuurlijke, geestelijke, boven het materiële (ook van ge woon toneelspelen) stelde, en daar telkens naar zocht, als de wezenlij ke werkelijkheid achter, of liever boven, het stuk. Ook wel als het nauwelijks zo'n stuk was. en de fan tasie alleen maar zweefde naar vage mystiek en symboliek. Verkade ver diepte zich in de stukken (het verhe vene zit er soms onder), haalde er, voor zichzelf, en voor zijn spelers, alles uit, wat heel goed werkte in de meer psychologische drama's die toen modern waren en werden. Hij zocht bij zijn jonge, vaak onervaren spelers (dilettanten smaalden de vaklui) meer naar het innerlijk dan naar uiterlijk vermogen. Vernieuwer Hij wilde, van zijn idee uit. eenheid en eenvoud. Ook in decors, kos tuums en speelruimte, die. met wel gekozen kleuren .vooral, de stem ming moesten bepalen. Er worden in het boek meer bladzijden over de decors volgeschreven dan over de Inhoud van de stukken. Hij werkte met podia, trappen, veel bogen en boogjes en met natuurlijke ruimten in openlucht. Hij wilde het publiek meer betrekken bij de magische openbaring, die toneel kon zijn. Er zijn nog foto's, verbleekte herinne ringen. en recensies (waar de kritiek toch goed voor is) waaruit men nu nog kan weten hoe goed, hoe mooi Verkade slaagde. En waarbij inen moet bedenken dat het toen nog nieuw was. Eduard Verkade, lang, slank, voornaam, hoffelijk was ook de ideale speler en regisseur van society-stukken, omdat hij de inge houden stijl, en humor, haast van zelf had. want hij was van de socle- ty. En de bespiegelende melancho lieke Hamlet was hij ook. of de Duivel van Molnar, en zoveel nog. Hij heeft zo'n dertig jaar hard ge werkt, niet alleen aan Shakespeare. 8haw, Wilde, Ibsen. Schnitzler, ook nog wel, noodgedwongen, aan Non- - nl. Prulletje. Potasch en Perlemoer. j en Bruintje Beer. En hij heeft talen ten gevonden en of opgeleid, die zijn regie nooit konden vergeten: Albert van Dalsum. Cor Ruys, Cees Laseur, Fie Carelsen, Paul Huf, Het ty Beck, Nel Stauts, Else Mauhs... Eduard Verkade was groot, dit boek getuigt ervan, maar het zet hem niet groot, en van alle zijden bezien, in zijn eigen tijd, in vergelijking met anderen. Dr. Ellne Verkade-Cartier van Dis sel: Eduard Verkade. Uiig. De Wal burgpers. 640 blz. 129 ill. prijs 75.- De illustraties zijn uit het boek overgenomen. Ber Huising in 1878 geboren, was Hij zou, evenals Verkades, fabri- worden. Daarvoor ging Engeland chfemie stu- maar het toneel daar hem meer. door Morris, die de maat- in, of met, schoonheid wil- en door broer Jan die en broeder Dom Wil- werd, en door eigen aard, Eduard iets mooiers maken koek, beschuit en waxi- ging hij naar een weef- bij Potsdarm en in Berlijn ij weer veel toneel. <ussef dmet sstof iverij kwam er, in 1900 in Hen waar ook een rederijkerska- n een kunstkring waren. Edu- rouwde er, kreeg kinderen, en in 1903 met zijn eerste solo- racht Macbeth. Het moest oneel worden. Hij verkocht de ij en kreeg in 1905 een engage- bij de „Koninklijke Vereeni- tweet Het Nederlandsch Tooneel", ankje l hij het, als beginneling in bij- losSf» maar anderhalf jaar uithield. beviel hem daar. Hij wilde anders, en voor toneelstudie hij in 1906 weer naar Berlijn, ontmoette hij Cordon Craig en ;on de, nooit meer weg te periode Eduard Verkade, leider en -vernieuwer, regis- en acteur. even nu een dik boek over. Dr. Eline ade-Cartier van Dissel, zijn (te vrouw, stelde het samen. Zij de brieven, knipsels, foto's en anhef van Verkades eigen bio- e. die nooit afkwam. Op 640 tijden is Eduard Verkades to- 'en vastgelegd. Dat begon met Macbeth en bij Cordon een eveneens vervoerde, ge- theoreticus, die ook vond dat allemaal anders moest. Zijn Ier was Ellen Terry, een be de Engelse toneelspeelster, die 'ods hele gezelschappen en ^^^heater huurde voor haar zoon. speelde geen rol. De twee Jon- (estdriftigen zouden het toneel Jens vernieuwen, met een inter- ïpaC nale tournee en theaters over- ^erst van Duitsland uit, maar liardt zag het toch niet zitten, om kwam Craig naar Neder- met Isadore Duncan die een van hem kreeg, maar met de hen kwam hij nooit af. Hoewel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 19