De kerk open voor muziek Sammy Davis: soepel maar vrijbijvend mikiD gids Werk van grot schoonheid f 30f- Redaherdenking in Utrecht P.C. Hooftpi voor Muliscl IÉ! - - pzzzzizziz nu handiger dan ooit overzichteliik en., veruit het GOEDKOOPST tot 1 januari 1980 bel 035-284333 V^^schrijf Antwoordnr. 70 1000 RA Amsterdam Mis van Dvorak 'ANP-nieuws voor doven goedkoper dan NOS-project' Geloof, hoop, liefde en angst TV COMMENTAAR DONDERDAG 9 NOVEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET J, 5 J1* kerf. v, Ui— (IkmUoNM.) f-T door Wim Kloppenburg Toen Duitsland zijn donker ste tijden tegemoet ging bloeide daar in de muziek een nieuwe kracht op. Kenners vullen hier waarschijnlijk al meteen de naam van Paul Hindemith ln. een componist wiens muziek ons soms nu nog modern ln de oren klinkt, sp&nnende muziek, vitaal en meeslepend. Vaak blijven zulke nieuwe kunstui tingen aanvankelijk buiten het ge zicht en gehoor van de kerk. Maar soms gaan ineens de poorten wijd open. Dat is bij ons b.v gebeurd toen het Liedboek tot stand kwam. daar gingen eindelijk weer de deuren open voor de dichters van nu: poften die met de poëzie van de Schrift waren gaan meezingen inspireerden elkaar en ons allen, zij weer sleepten musici mee die melodieën schreven. er ontstonden liederen die nu al niet meer zijn weg te denken uit ons ker kelijk leven, ja ons geloofsleven In het buitenland begint men. on danks de taalgrens, nu ook te ontdek ken wat hier gebeurd is En in Duits land ziet men dat wat er nü bij ons gebeurt vergelijkbaar is met wat 'oen. in de dertiger jaren, déér ge beurde. Ontaarde kunst Terwijl Hitier naar Wagner zat te - luisteren en zijn trawanten naar „ont- i.-de kunst"' speurden ln museums -• kunsthuizen en er ook al boze kken in de richting van de moder- muziek geworpen werden, hield Siegfried Reda Oskar Söhngen in 1932 een beroemd geworden rede waarin hij opriep tot vernieuwing van de kerkmuziek. en die oproep is door de componisten heel goed gehoord en begrepen. In 1937 zetten zij onder zijn leiding de zaak op scherp door een groot kerk- muziekfestivai te organiseren dat duidelijk gericht was tegen de nazi cultuur. een letterlijk klaar en hoor baar signaal dat de kerkmuziek niet onder dat juk door zou gaan. Dat is ook niet gebeurd, integendeel. De kerkmuziek bloeide op. vele compo nisten merkten dat er op hen gewacht werd en dat ze hier konden getuigen en bemoedigen door de kracht van hun ambacht De kerk was een vrij plaats voor de muziek Werken van Hindemith en ander verboden com ponisten werden uitgevoerd op de kerkmuziekscholen Het evangelie motet. een meerstemmig bewerkte evangelietekst, kwam weer naar vo ren; composities als „Jesus und Niko- demus" van Ernst Pepping blijven onvergetelijk; daarnaast ontstonden er tal van liedbewerkingen en andere koorwerken van mensen als Hugo Distier. Helmut Bornefeld en Sieg fried Reda. welke laatste tien jaar geleden op 52-jarige leeftijd overleed en die op 16.17 en 18 november hier in Nederland ln de Utrechtse Dom her dacht wordt. Wie was Siegfried Reda? Reda begon zijn kerkmuziekstudie in. Dortmund, maar pas zijn voortgezet te studie in Berlijn (vanaf 1938) is bepalend geweest voor zijn verdere ontwikkeling als componist. Het wa ren vooral de composities van DistJer die hem tot het besef brachten dat je de bijbelwoorden zó zou moeten pro beren te verklanken, dat de betekenis ervan voor de luisteraar indringend hoorbaar zou worden. De vaak al te vertrouwde woorden moesten zó ac tueel klinken, dat de gemeente ervan zou óphoren. opnieuw getroffen door de kracht van het bijbelwoord. Heel kenmerkend voor Reda is het volgen de voorval. Kort voor de eerste uit voering van de ..Evangeliemuziek voor de vierde Advent" ontbraken nog steeds de laatste drie pagina's van het stuk. Dirigent Hans Bril drong er bij Reda op aan het werk nu toch spoedig te voltooien, er was al bijna geen repetitietijd meer! Reda antwoordde toen enigszins geprik keld: „Weet jij soms hoe je dat moet componeren: Niemand heeft ooit God gezien?" Het zal duidelijk zijn, dat Reda nooit „gemakkelijke" muziek heeft ge schreven, daarvoor nam hij de Schrift te ernstig. Afgezien van het verschil in taal zal dat wel de belangrijkste oorzaak zijn waarom zijn koorwerken in Nederland weinig bekend zijn Zijn orgelwerken zijn iets vaker te horen, met name de „Marienbilder" worden graag gespeeld. Reda was ook een gewaardeerd docent aan de Haarlem se Zomeracademie voor organisten. Maar eigenlijk zijn zijn vocale wer ken, door hun directe verbinding met het Woord, belangrijker, en voor wie zich openstelt hebben ze een indrin gende en verkondigende kracht. Het programma van de Redaherden king ziet er als volgt uit: Donderdag 16 november 20.00 uur: Concert door de Stepha- nuskantorei uit Düsseldorf o.l.v. Hans Aring Organist: Gisbert Schneider Vrijdag 17 november 9.30 uur: Inleiding in Reda's vocale DNDERI tft tc Om 1 - -j" X i «■■«.t.* V*' 0». - t Rijk» lentati zegi Zee het b< 'voorzi van I anki Bppelii it moet onde jtuut be DEN HAAG De_ schrijver Haal, d ligt JVCT riaa Mulisch krijgt de P.C. Hooftprt J Een voorbeeld van Reda's muziekhandschrift: het begin van de bewerking van het psalm-lied „In dich hab' ich gehoffet, Herr". muziek door dr. Walter Blankenburg. Toegankelijk voor ieder die belang stelling heeft. 14.00 uur: fNicolaikerk) Korte inter pretatiecursus voor organisten o.l.v. Gisbert Schneider. 20.00 uur: Concert door Esther Himmler. sopraan. Jan Jansen, orgel, de Matinencantorij o.l.v. Wim Klop penburg en de Nederlandse Cantorij o.l.v. Maarten Kooy. Uitgevoerd wordt o.a. het „Amor Dei" dat Reda in 1952 componeerde voor de tiende sterfdag van Distier. Zaterdag 18 november 9.30 uur: Openbare koorrepetitie o.l.v. Hans Bril. Bril heeft als dirigent van de toenmalige Mülheimer Sing- kreis bijna alle werken van Reda uit gevoerd in nauwe samenwerking met de componist. Hij zal de werken die de Nederlandse Cantorij en de Mati nencantorij hebben voorbereid in een openbare repetitie afwerken en zijn opvattingen t.a.v. van de interpreta tie voor de koorleden en toehoorders motiveren. Ook deze repetitie is toe gankelijk niet alleen voor musici en. muziekstudenten maar voor iedereen die in het werk van Reda geïnteres seerd is. 15.00 uur: Slotconcert. Alle concerten en andere evenemen ten (behalve de interpretatiecursus) vinden plaats in de Utrechtse Dom kerk. Gedurende de Redaherdenking is er in de Dom een tentoonstelling met fotomateriaal, manuscripten en werk van kunstenaars uit de kring van de „Bekennende Kirche". De Redaherdenking vindt plaats on der auspiciën van de IKON. De kerkmusicus Wim Kloppenburg schreef dit artikel in samenwerking met de lutherse hoogleraar prof. dr. J. P. Boendermaker. lisch heeft de prijs, groot tient- gulden, aanvaard. Wanneer <k and wordt uitgereikt is nog niet vj kleed - teW- in hebt Ministers Gardeniers van CRM jhinder de voor de toekenning het advit (lijk on de jury voor deze Staatsprii; Letterkunde 1977. ggran In de jury zaten mevrouw M. i a dat son, mevrouw dr A. Brande fuanl- mevrouw A. Zikken. P. Brand, ,am. Nuis en secretaris H. J. Komp in zijn s ;t instin De prijs is toegekend voor hete ,n dat van de schrijver, die deze zome 'u«r tig jaar is geworden. Harry Mia schreef zijn eerste verhaal „D >u "e n« mer" in 1946 en zijn eerste boei aarvan chibald Strohalm" in 1951. Ine Et Rijk gende 27 jaren verschenen r, j uj| werken van zijn hand. waarond 'e™, toneelstuk, een reportage ovi ceds Ia proces-Eichmann in Tel Aviv ei ilde m< opera's, waarvan er een s ,n van met Hugo Claus. rjjjef Voor zijn eerste boek kreeg hiji binet-1 ning door toekenning van de ikkelinj Prinsen Geerligsprijs. Ook lau rUpoed den hem nog prijzen toegi „ll-i. waaronder in 1977 de Constf".. Huygensprijs. stituut door Geert Kistemaker DEN HAAG Afgelopen dinsdag was de Amerikaanse entertainer Sammy Davis junior na lange tijd weer in ons land voor een concert. In het Congresgebouw in Den Haag vond het eerste optreden plaats van een anderhalve maand durende toemee door Europa. Als dank aan zijn trouwe fans had hij het programma samengesteld uit zijn meest bekende en geliefde nummers. Hoewel Sammy Davis een roemruch- currentie van Johan Cruyff's laatste te persoonlijkheid is en talloze fans optreden: de zaal was niet volledig heeft, ondervond hij geduchte con- bezet ADVERTENTIE Het voorprogramma werd verzorgd door drummer Buddy Rich en zijn Big Band In een energiek gevecht liet Rich zijn fenomenale drumwerk horen. Hij begeleidt de knappe arran gementen die door de kundige band worden gespeeld met een dringend leidend ritme, maar is ook voortdu rend onmerkbaar solist. Hij beschikt na een lange ervaring over een niet te evenaren techniek, en gebruikt die voor een fris. onorthodox spel. Hij is een meester in zowel de swingstijl als de daarvan zo verschillende rockstijL Na het stevige geluid van Buddy Rich, klonk het orkest van Sammy Davis, onder leiding van George Rhodes ta melijk mat. De strijkers-sectie speel de nogal eens vals. en de drummer viel. hoewel hij best wel goed was. natuurlijk in het niet na zo n voor ganger Filmpje Het programma begon met een 48 jaar oud filmpje, waarin Sammy Da- vis als klein jongetje tapdansend te zien was. Het filmpje oogste veel suc ces. en later op de avond zou Davis dezelfde malle dans uitvoeren Maar eerst werkte hij zich door een serie van zijn succesnummers als ..In the still of the night" en „The lady is a tramp" heen. Met een messcherpe, keiharde stem zingt hij in een ge spierde croonerstijl: achter de bege leiding aanslepend, zodat hij af en toe moeite heeft de zin nog op tijd af te hebben. Met alleen begeleiding van goed mee door W. H. Wolvekamp deze iiwikki lede or lent di pt* ge Jong ndat c illectie beher lat de :t Rijl :r het i Etenscl mini; Het is niet helemaal duidelijk waarom het vocale gedeelte Antonin Dvoraks oeuvre (de veel gezongen Biblische Ges uitgezonderd) hier te lande zo weinig voor uitvoerin rr aanmerking is gekomen. De kennis van Dvoraks werk voor de meeste concertbezoekers beperkt tot een aantal gespeelde instrumentale composities. Sammy Davis junior improviserende percussie van de drummer zong Davis een vrije medley met daarin o.a. „Mack the Knife" en „It ain't necessarily so" verwerkt is Het hoogtepunt van het concert, dat het nogal plichtmatig karakter ervan erg ten goede kwam. was een door leefde vertolking van „Mr. Bojang- les", dat Davis als homage bracht aan de arme maar toch waardige zwarte entertainers uit de jaren twintig. Sammy Davis heeft geen enkele moeite met het bespelen van het pu bliek. Hij is een soepel en ontspannen entertainer, maar de show is voor hem geen uitdaging meer. en blijft daardoor te vrijblijvend. Tot de grotere vocale werken die Dvorak heeft nagelaten, behoort o.a. de Mis in D. daterend uit 1887 en oorspronkelijk geschreven voor koor en orgel. Bij een latere versie uit 1892 werd de partituur omgewerkt voor koor en orkest. Tijdens het dinsdagavondconcert van het door Roelof van Driesten geleide Rotterdams Philharmonisch Qrkest vormde bovengenoemde na de pauze uitgevoerde Mis de hoofd schotel van het programma. Mede werking verleende het Rotterdams Kleinkoor (dir. Jan Eelkema). Het is bekend dat Brahms en Dvorak zeer bevriend met elkaar waren en onder ling wat hun composities betreft in vloed op elkaar hebben uitgeoefend. In dit verband dringt een vergelijking van Dvoraks Mis en Brahms' „Ein deutsches Requiem" zich op. Maar daarbij moet wel worden vastgesteld dat in dit geval met uitzondering van het pastorale vierde deel („Wie lieb- lich sind deine Wohnungen"), de mu zikale sfeer van Brahms' Requiem wel sterk verschilt met het overheer send romantisch karakter van Dvo raks Mis. Zeker, er komen fraaie con- trapuntische gedeelten (fuga's) in Dvoraks Mis voor. maar deze zijn toch niet te vergelijken met de mach tige en meesterlijke fuga's uit het Requiem van Brahms. De uitvoering van Dvoraks Mis was in alle opzichten van hoog gehalte. Speciaal vandaag De AVRO vertoont twee de len van Een menv van goede uil. Ned. 2 20.27 Geloof in Schrvrningcn is een bekroonde film van Jelle van Doornik over het dualis me tussen vissersdorp en mon daine hadplaats. Ned. 120.55 Zestig jaar CPN levert dis cussiestof voor NOS-Tribune. Ned. 122.10 Onderwerpen in Televiaier Magazine: de situatie in Iran. de moeilijkheden met de ver mogensbelasting en de inte gratie van swart in Noord- Amerika Ned. 2 22.20 Dr BRT herhaalt het ge sprek dat Joos Florquin voer de ten huire van kamervoor- zitter Achiel van Acker in 1964. Beiden zijn niet meer in leven. België 2 21.30 Ruiger Schoute's program ma Rondom is gewijd aan de componist Fran/ Schubert, wiens honderdvijftigste sterf dag wordt herdacht. Ililv. 4 12.00 Over angsten bij kinderen gaat het in Bij de Tijd. Hllv. 121.40 DEN HAAG (ANP) De stichting Algemeen Nederlands Persbureau 'ANP. is teleurgesteld over de toe stemming van de minister van CRM. mevrouw Gardenier? aan de NOS voor een experiment met nieuwsbul letins voor gehoorgestoorden met in gang van 1 april 1979 Het ANP wijst erop dat het enige tijd geleden, na overleg met de PTT en de Nederland se Dovenraad. de minister een plan heeft voorgelegd met hetzelfde tech nische voorstel, echter tegen een la gere kostprijs en met meer uitzen dingen. De NOS. zo schrijft het ANP. zal nu voor vier ton per jaar twee nieuwsuit zendingen per etmaal samenstellen voor gehoorgestoorden, terwijl het ANP voor 95.000 gulden per jaar ten minste om het uur een nieuwsuitzen ding kan verzorgen Die nieuwsdienst wordt dan gekoppeld aan de al jaren bestaande telefonische nieuwsdienst De minister heeft het ANP-plan afge wezen. omdat het omroepaspecter. zou bevatten Het ANP meent dat hiervoor onvoldoende argumenten zijn. Volgens het ANP hebben de ge hoorgestoorden niet gevraagd om speciaal voor hen vervaardigde nieuwsbulletins van de N08. maar willen zij juist informatie lezen, die het ANP vla de radio dagelijks met een grote frequentie verstrekt. Het ANP dringt er bij de minister dan ook op aan de uitgangspunten, die tot de beslissing hebben geleid te herover- door Ton Hydra ..Een mens van goede wil" zal van avond veel ogen trekken, ook al gaat het om een herhaling. Want de meeste kijkers hebben een bijzon der zwak voor televisiestukken in de eigen taal. Ook wanneer zo een stuk aanzienlijk minder van kwali teit is dan een gelijktijdig te bekij ken buitenlandse produktie. Van mensen die ondertitels moeilijk kunnen lezen, is de keus te begrij pen. Wat geeft bij andere kijkers de doorslag? Misschien een soort chau vinisme Of zou het geestelijke lui heid kunnen zijn? Hoe dan ook: „Een mens van goede wil" zal het vanavond met dikke cijfers winnen van het concurreren de programma op het andere net. Ook Nederlands, maar „Geloof in Scheveningen is geen gespeeld drama Werkelijke drama's verlie zen het meestal van de fantasie. Dat is deze keer teleurstellend voor de echte Schevenlngers en voor Jelle van Doornik die met zijn film onze aandacht probeert te richten op de problemen van het oorspronkelijke vissersdorp De jonge cineast heeft met zijn werkstuk ai een paar keer pech ge had Het zou op 3 september door de NCRV op het scherm worden gebracht, maar dat ging niet door wegens de inhuldiging van paus Jo hannes Paulus I. Eerder was het obstakel opgeworpen door het ge meentebestuur van Den Haag. De opdracht aan afgestudeerden van de Nederlandse Film- en Televisie academie werd ingetrokken toen men ontdekte dat de film zou uit pakken ais een kritische visie op oud en modern Scheveningen. Hoe wel Den Haag de verleende subsidie tijdens de produktie terugvorderde en met de pet moest worden rondgegaan om dertigduizend gul den bij elkaar te krijgen kwam ..Geloof in Scheveningen" toch tot. stand zoals Jelle van Doornik had gewild Het predikaat „Beste Academiefilm van 1977" was een verdiende bekro ning. Op 2 september schreef ik. dat de jonge filmers zich met gevoel en begrrip hebben opgeworpen tot pleitbezorgers voor de rasechte Schevenlngers die met geloof, hoop en liefde blijven ijveren voor hand having van het oorspronkelijk ka rakter van hun dorp U weet dat zij moeten opboksen tegen ruim in het geld zwemmende projectontwikkelaars, die van het schilderachtige duingebied een mondaine pretfabriek willen ma ken. De schrijnende tegenstellingen ziet en hoort u in een bekroond werkstuk van jonge mensen, die denken aan later, maar niet alles aan de moderne tijd willen uitle veren Ouders met kleine kinderen maak ik attent op de radioserie van de NCRV „Bij de tijd". Vrijwel ieder een krijgt in zijn prille bestaan te maken met een of andere vorm van angst. Wanneer angst een fobie wordt, is dat heel naar voor de be trokkenen èn voor de gezinsleden. Ouders, zo blijkt vanavond in de uitzending, gaan in veel gevallen pas iets ondernemen, wanneer zij zelf last krijgen van het angstcom plex bij hun kind Gezinstherapeut drs J. M. Cladder zegt uit ervaring, dat vaak te lang wordt gewacht met het zoeken van hulp voor een kind dat zich onge lukkig voelt. Eerder staan zij op de stoep met kinderen, die zij stout vinden. Vaak zit er dan al een poos iets te broeien. Dat „iets" kan te maken hebben met fysieke, functio nele of sociale angsten. Drs. Clad der geeft daarvan voorbeelden. Hieruit blijkt onder andere dat met het ouder worden de angsten een andere aanleiding kunnen hebben. Dikwijls zijn heel jonge kinderen bang om te vallen. Of zij kennen angst voor dingen die niet bestaan. Naarmate de pubertijd nadert, krij gen zij echter meer te maken met sociale angsten. Die hebben hun oorzaak meestal in de omgeving van het kind. Dat kan de schooi zijn. maar ook een al te schrikachti ge volwassene Programmamaker Gerrit van Dongen verneemt van drs Cladder dat kinderen zeer veel angsten overnemen van hun ou ders. Dan kan gezinstherapie de aangewezen methode zijn om aan weerskanten er van af te komen. Ik geloof dat deze uitzending bij zonder nuttig is. Als hulp bij het opvoeden. Ook om bij zichzelf het een en ander te ontdekken en te verhelpen. En niet in de laatste plaats om te leren dat je niet voor elk verschijnsel naar een beroeps helper hoeft te hollen. Wist u dat een mens het niet helemaal zonder angsten kan stellen? he< het rleder lou Stituut inister fcteken Het Rotterdams Kleinkoor (te eer d« tijd nog een vijftigtal leden U tr" aa was terdege op zijn taak voorl aagse De koorklank, rijk aan dynar 6 schakeringen, was vooral in c nissimo gezongen passages. I eter derenswaardig. Ook het orkesl oorde voortreffelijk partij gegeven. loop van deze bijzonder gesl uitvoering mochten Roelof van ten en de ook in de zaal aan 10|*) Jan Eelkema een ovationeel a| in ontvangst nemen van het 1 n J lijk enthousiaste publiek. Voor de solistische bijdrage voo SE! avond stond aanvankelijk aang digd de pianiste Maria-Joao an 0x12 met Mozarts d-moll concert. Z| ,EN Hj door ziekte verhinderd. In haarj trad de 25-jarige pianist Pasci reden voyop. Hij speelde Mozarts miss (z, wel meest bekende klavierconc A (K.V. 488) en deed dit in all) twor( voud in een prachtig uitgebalai nJ de klankleur en met een volk gte gave techniek. Het begeleiden jten c kest (met opvallend veel stri klonk onder Van Driesten goed !NCI) stemd op het spel van de solist, sterej de weergave van dit klavierco weinig wensen onvervuld liet i; Als openingsstuk voor deze 1 fungeerde Bachs eerste Suite 0 bu waarschijnlijk omstreeks 1725 he het hof van vorst Leopold val uuits halt-Cöthen. waar Bach toen zaam was, gecomponeerd. De I beginnend met een zgn. Frai verture (langzaam-snel-langA^ ultl wordt gevolgd door een serie di die een grote afwisseling in mi et karakter laten horen. De uitvc d met klavecimbel en een kleine c trale groep, klonk in de puntjes zorgd. Een concert waar Roelo Driesten veel eer mee heeft inr FILMS OP TV Grijze Haren. Nederlandse film. Scenario en regie Dir Frenkel Frank met in de ho< rollen Anita Engelbarts, G; gor Frenkel Frank, Paula Pet) Cocki Boonstra en Dlmi M Frenkel Frank zelf. Het verha E gaat over een eenzame vijfti i jarige schrijver die op een btx I derij woont. Zijn vrouw he< P hem verlaten. Een struise A: bl sterdamse, Mercedes genaan j doet bij hem de huishoudii jjjjP! Daar moet natuurlijk een vi houding uit voortvloeien, ma hoe zal de schrijver het aa |j leggen? zaterdag Ned 2 22.00 U De Brug van Remagen. Am« kaanse oorlogsfilm van Joi b Guildermin uit 1968 met Gd ge Segal en Robert Vaughn V de hoofdrollen. Een reconstn m tie van het falen van de Duit kapitein Willi Bratge die be' I had gekregen om de brug v* Remagen te laten spring) I Twee van de drie ladingen 4 hij liet aanbrengen ontplofti 1 1 maar bleken te zwak en fl hoofdlading liet het afwete» vrijdag BRT 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4