Hommage aan Astrid Lindgren B iven puzzelen INSPECTEUR RAYNOLDI en zijn ARRESTANTE tuÊ - Weerrapporten Als in 1953 CÖERDAG 9 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET P 21 - R 27 - H 25 - S 23 rWDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBj EKENKIND door Gertie Evenhuis m t)ezer dagen werd aan a Astrid Lindgren de vredes prijs van de Duitse boek- 41 iandel uitgereikt, omdat zij piet haar hele werk ten s» voorbeeld staat aan allen 14 die met hun boeken aan hinderen de nooit meer af te nemen fantasie schenken, a en vertrouwen in het leven. «f»"* 3 otndat zij nieuwsgierigheid ^wekt in het kind. en het kritisch leert staan tegen uul n grote woorden en leuzen. 21 omdat zij hun angst voor 3m Ir» de wereld en de toekomst ?7i helpt wegnemen. Binnen de S7 merkelijkheid, niet vluch- - ^tend in dromen, over een betere wereld (die er niet is), u maar een wereld waarin ze kunnen lachen en huilen. n -^,en en leven. Omdat zij ;aam opvoedt tot aagzaamheid, op- inw> is3rechtheid, verantwoordlijk- ha 'Orth y «14 Geen betere wereld, maar lerburen komt me na meloos nostalgisch voor, en ij tl Lindgrens boeken die het m Zweedse platteland be- *J} schrijven zoals het om it itreeks 1900 was. Meer dan dertig boeken vol warme huiselijkheid, maar ook van gemis en verlangen. „Mio "in Mio" en „Rasmus de loper" behoren tot mijn ivoriete Lindgrens, met i Gass "Tlhun snelle flitsen van land- s schap en alledaags denken imo i van kinderen, maar ook vol anyika m de verlatenheid van iny j sommige kinderen. Weer v 5 tnders zijn de wilde-meide- boeken zoals Madieke, en i de grommelende monolo- gen van een gefrustreerd 97® vijfjarig kind. dat daarom 964i een fiets jat (Lotta uit de Kabaalstraat) Karsson zit li op je dak of onder je bed. en 94 7} waar zou een kind met zijn j drang tot rebellie moeten 94 co blijven als Pippi Langkous, :'t' die plaatsvervangende Kil anarchist, er niet was? Ten- lotte kan Pippi altijd te- 'allen op haar veilige 10430 huis, en dat weet ze. Dat weten ook de lezers haar- anlnga ^n" mm 60 oo Lindgren. voert afwijkend gedrag tot de grens van de 75.90 non-scnse, maar zij gaat er net niet overheen, in HET 67.00 I POORS 5.81 5.19 LAND DAT VERDWEEN richt zij zich eigenlijk tot ons allemaal: het is haar le vensverhaal. aan allen aan- bevolen! In 1907 werd Astrid geboren als derde kind van Samuel August en Anna Hanna uit Hult. twee die elkaar al jaren vanuit de verte tussen twee dorpen liefhadden, maar pas jaren later trouwden. Verliefder ouders zullen weinig kinde ren gehad hebben: wat voor die Ujd en zeker in bóeren- kringen niet gebruikelijk was: dat kinderen hun ou ders elkaar zagen liefkozen (volgens Christopher Fol- hem een van de beste din gen voor kinderen om mee te maken) zou men meer kinderen van nü toewensen. Daar was een bekoorlijke liefdesgeschiedenis aan vooraf gegaan; met lange voettochten of per rijtuig, wanneer Samuel voor zijn vader de dominee naar de volgende gemeente moest rijden, kans om zijn geliefde te zien, als tenminste niet de vrouw van de proost meekwam! Na de bruiloft in 1905 moet de bruid nog twee weken thuisblijven om de grote was te doen en te helpen opruimen, zo ging dat toen ook! Maar het was fijn om kind te zijn in het huis van Samuel en Anna. Astrid Lindgren mag wor den benijd om haar gelukki ge jeugd die haar, nü zeven tig, nog vrolijk op de been en aan het schrijven houdt, vol courage. Dat gezin was ook al anders doordat er niet allerlei werd geëist van de kinderen: wie te laat aan tafel kwam, wel die zocht zelf maar wat eten uit de provisiekast. Wilde je het water In, best, maar een wij ze raad was „ga niet verder dan je navel". Was het werk op het land, waarbij ook de kinderen hielpen, soms zwaar, dan waren de woor den „zet door en geef niet op" genoeg om verder te gaan. En die beide zinnètjes zijn heel het leven van groot belang gebleven bij allerlei zaken en beslissingen! Astrid Lindgren vertelt van knechten en melden, zon derlingen en zwervers, (waar zijn die gebleven? in gestichten waarschijnlijk) van enge vrouwen, „de kof- fiewijven"; van Gekke Elin en Malle Jo. Naaste buurman en tevens overheid was de dominee, en omdat pacher Samuel te vens ouderling was moesten zijn kinderen ook vroom naar de kerk. „Gunnar be grijp jij wat dominee zegt?" „Nee, maar daar begrijpt niemand iets van," zei Gun nar vol troost in zijn stem. Dus kon Astrid rustig aan ander dingen gaan denken, al bleef ze op de zondag school jaren geloven dat de meesters Karsson, Johans son en Svensson de Drie- Eenheid waren. In de keuken van Kirstin, vrouw van de koeiehoeder, werd de vijfjarige Astrid vertrouwd met voorlezen. Zelf lezen volgde, al was de buit mager. Wat ze in han den kreeg las ze. groen en rijp, van Troje en oom Tom tot Crusoë en de Graaf van Monte Cristo, scheepsver- halen, heiligenlevens, lief desgeschiedenissen en avonturenromans, want van je tiende tot je dertien de lees je het meest. En al les, alles vond ze schitte rend, de huilierige liefdesro mans van Courts-Mahler in cluis. Het is begrijpelijk dat Astrid Lindgren hier duide lijk zegt dat je kinderen niet als recensenten moet ge bruiken! „Pippi" ontstond nadat haar zieke dochtertje in 1941 gezeurd had „Hè toe vertel es wat van- Pippi Langkous", die na die dag niet meer weg te denken is, al vonden sommigen haar „iets onaangenaams, iets dat aan je ziel krabbelt." Anderen drukten haar aan hun hart, en voor die kinde ren schrijft Astrid Lindgren. Ook zegt ze: Als je je kind zoiets banaals als succes op school toewenst, dan moet je hem eerst de weg naar het boek wijzen. Heb je een goed contact met je kind, of zwerft het waar jij niet bin nengelaten wordt? Ja, maar dan moet Je hem de weg naar het boek wijzen! Het moet nü gebeuren, nu hij zes, acht of tien is. anders is het te laat voor Winnie de Pooh. Robinson Crusoë en Anne van het groene huis. Te laat om hun fantasie voedsel te geven, waaruit toch alle goede dingen op de wereld zullen moeten ge beuren. Over het schrijven voor kin deren deelt zij in haar be drieglijk vriendelijke zin nen menig dreuntje uit. Hoe met een kinderboek eruit zien? Het moet goed zijn. Hoe komt het dat nooit ie mand vraagt" Hoe moet een gedichtenbundel, een ro man. eruit zien? en dié schrijver wél vol vertrou wen zijn scheppingen uit zijn ziel laat putten? Raar vindt ze dat. Recepten ook. „Je neemt een paar pittige schooiers en roert daar een paar angstaanjagende boe ven doorheen, dan een on nozele politieagent, een zeurderige moeder en een onbegrijpende vader. Dat mengsel kruid Je met geru zie en gezwam, en hup, in de oven ermee." Of: „Je neemt een gescheiden moeder, liefst loodgieter van beroep, atoomfysica is beter, als ze maar niet naait en lief is. Dan meng je haar met wa ter en luchtvervuiling, wat derde wereld, honger, ou dertirannie en schooltucht, en roert er een klont rassen-% probleem doorheen, en na-' tuurlijk wat vrouwendiscri minatie: tenslotte wat drugs en geslachtsdaden." Astrid Lindgren lacht om zichzelf, maar in veel van haar boeken zitten de din gen van leven en wereld wel degelijk, zij het argeloos, verborgen! En in De Twee lingbroers liegt ze ook ner gens om! „De taal moet een voudig zijn, schrijf gerust over wat kinderen leuk vin den. maar schrijf nooit Iets waarvan je weet dat het al leen door volwassenen ge waardeerd zal worden. Dat is flirten met hen over de ruggen van de kinderen. Na tuurlijk moet je over het rassenprobleem schrijven maar dan moet je er ook het recht toe hebben". Hoe komt zij aan haar duizen den invallen? Gewoon. Een losse tand. een in de neus gewurmd erwtje, de kleine en grote ellenden van een kind. verhuizen, dat over komt iedereen toch? En tot zijn dood heeft Samuel, haar vader, veel verteld. Haar boeken vertellen niet vaak over echte gemeen heid en valsheid onder kin deren. Zij weet dat die be staat maar heeft beschut er- tégen geleefd. Toen ik er haar naar vroeg naar aanlei ding van een roman van Su- sann Hill (I am the King of the Castle) waarin eén elfja rige Jongen de andere letter lijk doodtreitert (het is ui teraard geen kinderboek, maar niettemin) zei ze ver schrikt: „Zoiets dat zou ik niet durven lezen. Naar die film Clockwork Orange ben ik ook niet gegaan. Mijn dochter en haar man kwa men van een stierengevecht thuis. Schoonzoon: „heus mama ze zeggen dat die stier niet lijdt" Mijn doch ter, daar fel tegen in „Maar de mensen, hun gezichten, heb je daarop gelet? Dat bedoel ik, wat het hen doet." En over alle eisen die ieder een tegenwoordig aan kin derboeken stelt zegt ze al leen, mij aankijkend van onder die melancholieke oogleden van haar: ,,'t Valt me op dat ze schrijvers van romans en poëziebundels nooit met al die eisen aan boord komen!" Ze schrijft weer aan een nieuw boek. Voor kinderen onder tien. En het zal „ont staan" zoals de andere zijn onstaan: uit Lindgrens fan tasie en gedachten. HET LAND DAT VERDWEEN, nu eens aanbevolen voor kinderen, vaders, moeders, onderwijzers en alle ande ren (Ploegsma, 14.90, ver taling Rita Törquist-Ver- schuur) 94.90. 59.001 ASTERIX EN DE GOTHEN DE FOSDYKE SAGA FERDNAND -j'j(i i a h n.' 90 Toen voegde hij vwnanend aan toe met zijn zachte Je moet niet telkens aan die in van je bril zitten, Jopie. Dat it een onzekere indruk." IfeDijkhuis zette even de bril af en naar de grote donkere glazen, handen trilden een beetje. „Ik het gevoel dat hij te groot is." ik een kwestie van ongewoonte, maat kleiner staat kinderachtig, je er toch niet af kunt blijven, w dan hoogstens af en toe even it Je vinger tegen de brug." e brug?" rard tikte even met de top van zijn svinger tegen de verbinding tus- de glazen van zijn eigen bril. „Dit. t kan onder bepaalde omstandig- den een intellectueel gebaar lijken, ar denk erom Jopie zijn stem rd indringend ik wil je niet bele- 98» en. maar het is voldoende als je tuffen maar een intellectueel lijkt. Je it het niet. Gebruik geen dure orden." •aar heb je me. dacht ik, nooit vaak kunnen betrappen." t bedoel ik ook niet, Jopie. Maar moet nu eenmaal de nadruk leggen elk detail." had misschien beter iemand an- kunnen nemen, hè?" 93 K S3.C08 180 a 9SEI s g geil 'URAK NOS0 D w door B. NIJENHUIS J. H. Kok NV Kampen „Ik had misschien wel Iemand kun nen vinden die evengoed een brand kast open kan krijgen, maar ik zou niemand kunnen vinden die ik beter vertrouw dan jou." „Wij zijn vrienden?" Hij zei het half vragend. Hij wist het wel, maar nu in deze spanning had hij een kinderlijke behoefte het nog eens te horen. Hij had nooit op iemand kunnen leunen, vroeger thuis niet en later evenmin. Er was altijd verraad tussen geweest of doorslaan na een arrestatie of, op z'n minst, op je hoede zijn. Voor Ge rard had hij nooit op zijn hoede hoe ven zijn. Dan was er natuurlijk nog wel mijnheer Bastonje maar die was van een andere wereld, een wereld van orde en plichtsbetrachting en vol pijn en vernederingen die hij nooit had leren verdragen. „Wij zijn vrienden, ja," zei Gerard, „maar nu moet je van je snorretje afblijven. Jopie." „Ik heb telkens het gevoel of hij af- ..Dat kan onmogelijk." Hij keek op zijn horloge en startte de wagen weer. „'t Wordt nu tijd." Terwijl ze weer reden zei hij: „Het is beter dat ik niet op Je wacht. Dat kan maar complica ties geven doordat hij en ik dezelfde kennissen hebben. Je weet soms nooit. We zijn daarnet een restaurant gepasseerd. Weet je hoe het heet?" Jopie schudde zijn hoofd. Zijn ge dachten waren te zeer vervuld ge weest van de rol die hij moest spelen. „De Jachthoorn. Onthoud je dat?" „Allicht." „Mooi. Als je klaar bent, vraag Je of je even Je chauffeur mag bellen om je weer op te halen. Het staat nog voor naam ook." Jopie knikte. Nerveus, maar vol be wondering. „Tot ln de geringste de tails, hè Gerard?" „Tot in de geringste details." Ze kwamen op een klinkerweg en Jopie draaide met klamme handen het raam een eindje omlaag. Het licht geruis van de banden gaf heip een rustigmakend gevoel. „Je hoeft niet zenuwachtig te zijn, Jopie. Je zult zien: alles komt goed. En denk erom dat je Jezelf geen pro fessor noemt. En Je praat zo weinig mogelijk. Hij heeft jou nodig. Jij hem niet. Jij bent de autoriteit." Toen zwaaide hij een oprijlaan binnen. „We zijn er." Jopie sloot de knopen van zijn nieuw modische regenjas en schikte met beide handen even aan zijn keurige hoed terwijl Gerard de wagen stopte voor het bordes. „Probeer zijn ver trouwen te winnen. Als 't nodig is moet hij je dus zijn hele huis laten zien tot je weet waar die kast staat." Jopie kuchte even de heesheid weg uit zijn stem. „Ik weet het." „Succes." zei Gerard zacht. Toen Jopie uitstapte merkte hij dat zijn linkerbeen een beetje was gaan slapen en hij moest even blijven staan terwijl hij zijn tenen heen en weer probeerde te bewegen in de nieuwe glimmend zwarte schoenen. Daarop besteeg hij een beetje stijf het bordes. Het eerste ogenblik dacht hij toch nog dat hij alles bederven zou. Nadat hij gebeld had was het bordeslicht vrij snel aangegaan en even later zag hij door de matglazen ruiten achter het ijzeren smeedwerk in de deur dat ook het licht in de vestibule werd aangeknipt. Daarna werd de deur ge opend en dit was het ogenblik dat hij het bijna bedierf doordat zijn span ning plotseling verdreven werd door bewondering. Wordt vervolgd baai, gevarieerd programma (15.311 Nieuws). 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en nu. 18.00 (S) De kerk vandaag, informatief programma. 18.19 P.P.: Uitzending van DS'70. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) De wereld zjngt Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.50 Je kunt het geloven of niet HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen) 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Eén, twee, uit de Radio vandaag NCRV: 07.00 Nieuws. 07.02 Het levende woord. 07.10 (S) Te Deum Laudamus: ge wijde koorzang. 07.30 Nieuws. 07.41 Hier en nu. 07.55 (S) Vandaag.donderdag, gevarieerd programma. 08.24 Naar het be gin. 08.30 Nieuws. 08.36 Gymnastiek voor de vrouw. 08.45 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? vragen van luisteraars. 09.45 Onder de hoogtezon. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) In 't zilver, programma voor oude re mensen. 12.00 (S) Amusementsmuziek. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) NCRV-Glo- maat, informatief programma. 21.40 Bij de tijd, informatief programma. 22.00 Rond om het woord. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Politiek weekover zicht 22.50 (S) Klassieke liederen. 23.30 (S) Muziek van eigen Ujd. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Muziek en verkeersinformatie. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal). 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Houden van Harley. documentaire. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolra dio. 10.00 Radio tawaai-papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws. 11.03 Ra diojournaal). 11.30 Rondom twaalf. 12.15 Sportpanorama. 13.00 Nieuws. 13.11 Radi ojournaal. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Mid dagje AVRO. (16.00 Nieuws. 16.03 Radio journaal. 16.30 Radio Lawaaipapegaai). 17.00 De Slag bij Nieuwspoort 17.55 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal. IKON: 18.30 Kleur, informatief pro gramma. AVRO: 19.00 Aspecten. 20.00 Nieuws. 20.05 AVRO-Donderdagavond. (20.05 (S) Klassieke muziek. 21.45 Dombey en Zoon, hoorspelserie. 22.30 (S) Klassieke liederen). NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.53-24.00 (S) Nieuws. HILVERSUM III (445 m en FM-Kanalen) TROS: 7.02 (S) Vaak s ochtends 9.03 (S) De Hugo van Gelderen show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 14.03 (S) Adjes gouden van dagen club. 15.03 (S) TROS- Top-50. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Poster 20.02 (S) Ferry Maat's Soul show 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) L.P. Top-20. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen show. met LP-werk 1.02-7.00 (S) De nachtwacht. HILVERSUM IV (FM-kanalen) KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Thee met troetelschijven. 9.00 Nieuws. 9.02 (S) Aan woorden voor bij.9.10 (S) Laud ate, gewijde muziek. 10.00 (S) Chicago Symphony Orchestra: klassieke muziek. 11.35 (S) Viadana-trio klassieke kamermuziek. 12.00 (S) Ron domde 150e sterfdag van Frans Schu bert (II). 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Spektakel magazine. 14.30 (S) Voor God en Goden (32). 15.00 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam. 16.00-17.00 (S) Bij voorkeur TV vandaag NEDERLAND I 10.30-11.00,11.30 12.00,14.00 - 14.30 NOS/NOT: Schooltelevisie 18.30 NOS: Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Turkse arbeiders 18.55 Journaal 18.50 NCRV: Minivoetbalshow 19.50 De Lucy Show 20.15 Leven aan een zijden draad. Documentaire (deel 2). 20.55 Geloof in Scheveningen. Documentaire 21.37 NOS: Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 NOS-Thbune 23.05 Journaal NEDERLAND II 18.40 TELEAC: Voorlichting Meten met één maat 18.55 NOS: Journaal 18.59 AVRO: De Astronautjes. Kleuterserie 19.05 AVRO sTOPPOP 20.00 NOS: Journaal 20.27 AVRO: Een mens van goede wit. TV-serie (deel 2) 23.20 Televizier-magazine 23.10 NOS: Journaal DUITSLAND I 10.00 (K) Journaal en actu aliteiten. 10.25 (K) Amusements programma. 11.35 (K) Informatief magazi ne. 12.20 (K) Umschau. 12.55 (K) Persover zicht 13.00-13.10 (K) Journaal. 16.10 (K) Journaal. 16.15 (K) Filmreportage. 17.00 (K) Natuurfilmserie. 17.10 (K) Kinderpro gramma 17.50-18.00 (K) Journaal. (Regionaal programma. NDR: 9 30-10.00 (K) Kleuterprogramma. 18.00 (K) Karl, der Gerechte, tv-serie. 18.30 (K) Actualiteiten. 18.45 (K) Kleuterserie 18.55 (K) Karl, der Gerechte, tv-serie. 19.25 (K) Regionaal ma gazine. 19.59 (K) Programmaoverzicht. WDR: 8.05 t/m 11.55 (K) Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Kleuterprogramma.) 18.00 (K) Programma-informatie. Aans!.: (K) Amusementsprogramma. 18.15 (K) Aben- teuer der Landstrasse. tv-serié. 19.15 (K) Actualiteitenmagazine. 19.45 (K) Spiel um 4tel vor 8.) 20.00 (K) Journaal. 20.15 (K) Discussiepro gramma. 21.00 (K) Amusementsprogram ma. 21.45 (K) Gesprek. 22.30 (K) Actualitei ten. 23.00 (K) Die schóne Marianne, tv- serie. 23.50-23.55 (K) Journaal. DUITSLAND II 16.30 (K) Tv-cursus na tuurkunde. 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Tekenfilmserie. 17.40 (K) Actualiteiten en muziek. 18.20 (K) Die Tony Randall-Show, tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Spel- programma. 21.00 (K) Actualiteiten. 21.20 (K) Documentaire film. 21.50 (K) Discussie programma. 22.35 (z/w) Die besten Jahre unseres Lebens (The Best Years of Our. Lives), speelfilm. 23.50 (K) Journaal. NDR III 7.50-8 05 (K) Gymnastiek. 8.05 t/m 12.35 (K) en 16 30 t/m 17.30 (K) Schooltelevi sie. 18.00 (K) Kleuterprogramma. 18.30 (K) Informatieve serie. 19.00 (K) Sportpro gramma. 19.15 (K) Weekjournaal in het Frans. 19 30 (K) Filmreportage. 20 00 (K) Journaal. 20.15 (K) Reportage. 20.20 (z/w) Held der Prérie (The Plainsman), speel film. 22.55 (K) Informatieve serie. 22.10- 23.25 (K) Literair programma. WDR III 8 05 t/m 11.55 (K> Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Kleuterprogramma.) 17.00 V m 17.15 (K) Schooltelevisie. 17.30 (K) Infor matief programma. 18.00 (K) Kleuterpro gramma. 18.30 (K) Tv-cursus geschiedenis 19.00 (K) Die Abfahrer (1), speelfilm. 19 45 (K) Journal 3. 20.00 (K) Journaal. 20 15 (K) Weisse Frau am Kongo (White witch doc tor), speelfilm. 21.45 (K) Informatief pro gramma. 22.15 (K) Discussieprogramma. 23.45 (K) Journaal. BELGIS NEDERLANDS, NET I. 14.00- 16.00 en 17.00-18 00 (K) School tv. 18 00 (K) Tekenfilmserie. 18.05 (K) Familieprogram ma. 18.30 (K) Huize Westway, tv-serie. 18.55 (K) 11.11.11-actie 19.00 (K) Sport 19 30(K) Verkeerstips 10.35 (K) Mededelingen en Morgen. 19.45 (K) Journaal. 20.10 (K) De burgemeester van Casterbridge (The May or of Casterbridge). tv-serie. 21.00 (K) Ac tualiteitenrubriek. 21.15 (K) Gesprekspro gramma. 21.45 (K) Filmrubriek. 22.35-22.50 (K) Journaal. NET II Van 14 00-20.10 Zie Net I. 20 10 (K) King, tv-serie. 21.00 (K) Openbaar Kunst bezit 21.30-22 40 (z/w) Gesprek. BELGIS (FRANS) NET I 14 00 t/m 15 00 (K) School-tv. 17.30 (K) Jeugduitzending 18.00 (K) Poppenshow. 18.30 (K) Spel pro gramma. 18.45 (K) Toneelagenda. 19.15 (K) Regionaal nieuws. 19.29 (K) Weerbericht 19.30 (K) Journaal. 19.50 (K) Programma overzicht. 20.20 (K) Informatief program ma. 20.20 (K) Raphael ou le débauché, speelfilm 21.55 (K) Journaal. 22 10-23 00 (K) Filmrubriek. "Wj Rteontaal. 1. vloerlijst-pas, 2. voor- I IET WEER dóór Hans de Jong ter in-een weinig-berg, 3. knol-berei rm dierehuid, 4. gelijk-vierhandig ^p-opening van een fuik. 5 dieren- "B-rivier in Siberië. 6. opgegeven ^"(voertuig-voorvoegsel, 7. turks velhebber-onderricht-bedorven. 8. ,g far (indn.)-meer in Finland. 9. dui- t* U-plaats in Gelderland. 9d V?5 'rt'caal. 1. uitgestotene-soort hond, xa\ snoer om papieren aan te rijgen- I* taneweb-water in N.Br.. 3. godin 1,1 de toom- jongensnaam-koemest- Kht 4. moeraspalm-pers voor- samw -meisjesnaam. 5. ogenblik je »J van een wiel-kloof, 6. autoped- 2» «senzetsel-deel van de bijbel. 7. /is2 Fforopeaan-bekend gebouw in 30i% Sterdam. 8. palmboom-nieuw-mu- s* iknoot, 9 duw-inkeping. uo Passing vorige puzzel, tra °r 1. lok. 4. oer, 7. raam, 8. e.p. 10. itft Imtr. 13 ra. 14 es, 16. eer. 17. etage, M Ier. 20. pa. 21. si. 22. rede, 24. te. 26. ss tad. 27. Ida, 28. Eem. 67 31 ert 2. ore. 3. karet. 4. om. 5. re. 6. 16365 vkiet, 9. portier. 11. ma. 12. lee. 15. 'D 17 ert- 18 *aroe- 21 s-d" 23 Ede. 20» Gisteren noemde ik de twee najaren, die de Engelse weerkundigen als voorbeeld hadden gediend bij het maken van een november-prognose: 1936 en 1969. „Ik heb 1953 gemist", aldus een abonnee op Schouwen-Dui- veland. „In die herfst verliep het weer ongeveer net zoals dit Jaar, kijk het maar eens na in Je Journaal". Dat heb ik braaf gedaan. Hier volgt de oogst Omstreeks 13 september begon een 'oude wijven-zomer' met uitgespro ken zonnig en warm weer bij weinig wind. In de derde september decade ontwikkelde zich mee door gedegene reerde cyclonen zwaren stormen op de oceanen met uitschieters tot 140 kilometer per uur. Nabij Ierland en Zuid-Engeland raakten schepen in nood, maar het continent profi teerde van de aanvoer van zachte lucht uit zuidelijke richtingen. Het herfstweer bleef goed met vrij hoge temperaturen, die zich in oktober den een sterke grasgroel tot gevolg. Die wijnmaand was in De Bilt de droogste in zijn soort sedert1861. Het Drentse Erica ving niet meer dan vier millimeter oktoberregen. De vier zonnigste dagen waren zondagen. In plaatsen, waar geen waterleiding voor handen was, onder meer in het Friese N1J Beets, konden de vrouwen in vier tot vijf weken de was niet doen. „In november zal de ommekeer wel komen", dacht men. puur mense lijk. Vergeet het maar. Op 11 november 1953 waren de regenbakken leeg. Op 17 tot 18 november nog dikke mist in grote delen van Europa. In Frankrijk lag het luchtverkeer vijf dagen stil, ln Antwerpen het scheep vaartverkeer twee dagen. In de Haar lemmermeerpolder kwam sedert 1735 nog nooit eerder zo'n droge combina tie oktober-november voor. December viel zeldzaam warm uit. Daags voor Sint Nikolaas redstreer- zuid-Friesland 13 graden. De sneeuw klokjes verschenen abnormaal vroeg boven de grond. De madeliefjes bloei den, evenals de dotterbloemen. En ir Van Emmenes, vader van tv-omroep- ster Viola, nam een zeebad ln Scheve ningen. Geheel het Europese vaste- uit het zuiden. Aan de Rivlèra was het bijna 20 graden, ln Moskou 8 graden en dat was ln 73 Jaar daar niet vertoond. De Russen ging het dus ook niet voorbij. De meikever ontwaakte. Op 9 decern- be stond in hét Noordhollandse Ber gen een prunus ln bloei. Met de kerst dagen in zicht werd er ln hartje Fries land gehooid. Dat ging in hoofdzaak zo door tot eind december. In het nieuwe jaar 1954 barstte het weer plotseling uit zijn voegen. Zweden- kreeg een ongekend hevige sneeuw storm. Ook elders waren hagel- en sneeuwbuien in combinatie met vorst aan de orde van de dag en nacht. Op 6 Januari organiseerde het Drentse Sleen de eerste hardrijderijen. Terug naar vandaag: het weer veran dert ln de tweede helft van de week- nauwelijks. Daarom alleen nog maar even meenemen een waarneming va Peter van Wely te Zoetermeer: Op de zeer mistige maandag 6 november, nam hil een fitte boerenzwaluw waar koude zuidoosten wind (bosrand) op hoogten tussen vijftig en honderd centimeter voorbij vloog. Een vol gens Peter zeldzaam late waarne ming. HOOOWATBR rr1jda« 10 nn 9 59 22 45, HarlntvtleUluUrn 22M. Rotterdam U01- Schar 11.15 23 47. U reu! den 1159- - Dan Hrldrr 150-1810 Harllnrrn 4 00-17 40 rvifrill

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 25