Culturele uitwisseling met Polen in zeventiende eeuw Publiekstheater ontwikkelt zich ook als ensemble Steilewandrace geen sensa s< Typische kijk-tentoonstelling in Apeldoorn Het belang van gedegen voorbereiding Nieuw cabaret van Gerard Cox LEO JANSEN straks uw stem in het Europese parlement— 'Europaja! maar Veronica in NOS-bestuur Keuvelen over het huwelijk TV COMMENTAAR w; al DINSDAG 7 NOVEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Jac. Lelsz APELDOORN In de zeven tiende eeuw kon het gebeuren dat zich een lichte verwarring meester maakte van een Ne derlander die het Poolse Dantzlg bezocht. Was hij nu in Amsterdam of een andere rechtschapen Hollandse stad. Of in Dantzig? Hij zag in Dantzig Nederlandse huizen in Nederlandse stijl van Ne derlandse baksteen. In de haven lagen Nederlandse sche pen, in veel huizen hingen Nederland se schilderijen, in de kerk stond op de kansel een Nederlandse dominee en de organist speelde muziek van de Nederlandse Sweellnck. Omgekeerd kon een koopman uit Dantzig. die voor het eerst in Amsterdam kwam, een soortgelijk gevoel overvallen. De zelfde huizen en de zelfde schepen als in Dantzig. in de boekwinkels door landgenoten van hem geschreven boeken, op straat de taal die hij thuis zo vaak had gehoord. Keek hij om zich heen. dan ontdekte hij pakhui zen met namen als „Dantzig' en „Po len". herbergen met op het uithang bord „De Croon van Polen" of „De Arend en de Pool' en misschien lo geerde hijzelf wel in Hotel „Polen". In vrijwel ieder opzicht hebben er in de zeventiende eeuw (en in de 16e) nauwe banden bestaan tussen Neder land en Polen, waarbij Dantzig een van de brandpunten is geweest. Aan die relaties is in het kader van het cultureel akkoord met Polen een ten toonstelling gewijd, die werd voorbe reid door de Dienst Verspreide Rijks collecties in Den Haag. De expositie is de afgelopen zomer in enige Poolse steden te zien geweest, o.m in Dant zig In aangepaste vorm Is zij thans tot en met 10 december te zien in de Van Reekum Galerij te Apeldoorn. Vooral op het gebied van de beelden de kunst is er van een aanvulling, lees verrijking, sprake, waarbij de Neder landse ambassade te Warschau be middelde. Hiertoe behoort een aantal tekeningen van onze Willem Hondius. die destijds naar Dantzig emigreerde. Een typische kijk-tentoonstelling met korte, verhelderende teksten bij de voorwerpen, oude boeken, schilde rijen. prenten, kaarten enzovoorts. Alles bijeen heel interessant en on derhoudend. instructief en verras send. Uitwisseling Wij zijn een volk van kooplieden, vanouds, en overal roken we geld. Aan Polen leverden we zuidvruchten. Portret van de vrolijk-calvinistische theoloog Johannes Maccovius, die in Franeker hoogleraar was. Deze Pool was een zwager van Rembrandt. Het afgebeelde portret werd door Johannes Pendelius geschilderd. wijnen, papier, specerijen, tabak, sui ker. textielprodukten en wat niet al. Omgekeerd konden we in Polen te recht voor graan en voor hout. het laatste nodig voor huizen, scheeps bouw en verwarming. Maar bij han del lieten we het niet. Wat zitten we tegenwoordig toch te meieren over een uitwisseling zus en een uitwisse ling zo? Al in de 17de eeuw was er sprake van een levendige uitwisse ling. niet alleen van goederen, maar ook van kunst en cultuur, van kennis en ervaring. Een uitwisseling van per sonen op commercieel, kunstzinnig en wetenschappelijk gebied. Ook op het terrein der krijgskunde. De 80- Jarige oorlog had ons veel know-how opgeleverd, zou men tegenwoordig zeggen Veel buitenlandse jongelie den lieten zich hier bij Maurits en Frederik Hendrik in de wapenhandel onderwijzen. Ook kroonprins Wladis- law van Polen. In 1624 nam hij de stellingen rond Breda in ogenschouw. Om hem te plezieren werd opdracht aan de troepen gegeven een nachtelij ke schijnaanval. een schertsoffensief. op de stad uit te voeren. Gaf in 't algemeen Italië wat architec tuur betreft, in het rooms-katholieke Polen van de 17de eeuw de toon aan. de protestantse stadjes in het noor den van Polen vonden hun inspiratie in de Nederlanden. De leidende archi tecten in Dantzig kwamen bijna alle maal uit deze streken: Regnier, Vroom. De Vries. Van Opbergen. Zo als gezegd, over de héle linie gaf Italië de toon aan in het r.k. land. Maar Warschau was toch weer een uitzon dering. want daar had de in Utrecht geboren Tylman van Gameren grote invloed. Via hem werden kenmerken van de Hollandse Classicistische Ba rok in die stad geïntroduceerd. Ont leend. o.m. aan het stadhuis van Am sterdam. het tegenwoordig paleis op de Dam, van Jacob van Campen. Op deze architectuur-verwantschap gaat de tentoonstelling in Apeldoorn vrij diep in. Andere facetten bijvoor beeld. die binnen het kader Polen- Nederland worden belicht, zijn de scheepvaart, de cartografie, de water bouw en. wat wij al noemden, de krijgskunde, de wetenschap en de kunst. Godsdienst Er werd in de zestiende en de zeven tiende eeuw druk heen en weer ge reisd tussen Dantzig en Nederland. Ook veel lieden uit Dantzig kwamen naar ons land. Op een gegeven ogen blik waren er in Amsterdam meer dan vijfhonderd Dantzigers werkzaam, vooral als varensman (306), maar ook als droogscheerder, als schilder of als chirurgijn, van welke laatste catego rie er toch ook nog dertien waren. In theologisch opzicht waren er even eens intensieve contacten. De Refor matie had ook in Polen wortel ge schoten. Men vond er Calvinisten, waarvan zich een deel afscheidde, dat de Sociniaanse leer ging aanhangen. Daarin werd de Drieëenheid verwor pen, de Praedestinatie en de Heilige Communie; het Oude Testament had slechts historische waarde. Vergeefs is destijds geprobeerd room-katholie- ken, Calvinisten en Socinianen met elkaar te verzoenen. Het Humanisme had in Polen ook veel aanhangers, en de boeken van de Nederlander Eras mus werden veel gelezen. Omdat Ne derland een Calvinistisch land was geworden, dat aanvankelijk minder tolerant was, waren veel vervolgde Mennonieten uit onze gewesten naar Polen gevlucht. Poolse Calvinisten daarentegen stuurden hun kinderen bij voorkeur naar Nederland, naar Franeker. naar het Friese stadje, dat een vermaarde academie bezat. Meer dan 300 Poler. hebben er tussen 1600 en 1700 gestu deerd. Een tijdlang was daar ook de Pool Jan Makowski (Johannes Mac covius) hoogleraar. Een theoloog, die enerzijds populair en anderzijds on geliefd was door zijn vrolijke levens wandel. Maccovius was getrouwd met een zuster van Saskia van Uylen- burgh, de vrouw van Rembrandt. De schilder was dus een zwager van Mac covius, en zo ziet men waar weer hoe klein de wereld is. Toen de Polen in een reeks oorlogen verwikkeld raakten en de Gouden Eeuw in Nederland wat ging verdon keren. werden de banden tussen Ne derland en Polen aanmerkelijk zwak ker; de handelscontacten hadden de langste adem. door André Rutten AMSTERDAM Ruim een Jaar geleden spreekt Eric Schneider met de leiding van het Publiekstheater af, dat hij er enige tijd uitstapt om even op een andere manier met to neel bezig te zijn: een regie in de vrije produktie en werken met de toneelgroep De Appel Wel met de bedoeling dat hij te zijner tijd terug komt. Hij blijft in het be stuur van het gezelschap Enkele Speciaal vandaag De TROS en de VARA bren gen een directe reportage van Ajax-Bayern München, de af- scheidswedstrljd van Johan Cruijff. Ned 2/20.01 Monique Mercure kreeg ver leden jaar in Cannes de prijs voor de beste vertolking van een vrouwelijke hoofdrol voor haar spel in de Canadese film J. A. Martin, fotograaf. België 2*21.20 In het Belgische dorpje Geel is het al eeuwenlang tra ditie van heinde en ver gees teszieken in het gezinsleven op te nemen. Duitsl. 2/22.00 Over het vluchtelingenpro bleem praat Fona Disch met mr. C. Brouwer. Hilv. 2/16.03 De KRO maakte opnamen van Cameretten. hel cabaret festival In Delft Hilv. 2/19J0 maanden geleden vraagt Annet Nieu- wenhuyzen een half seizoen vrij af om een rol elders te spelen. Het is bij het Publiekstheater hard werken geweest, nu al ruim vijf sei zoenen lang. En altijd aan serieuze stukken voor de grote schouwburgen. Acteurs en actrices hebben dikwijls ook behoefte aan kleiner, ook aan ..lichter' werk. Omdat daar binnen het gezelschap nog geen mogelijkhe den voor te vinden waren, wordt er wel ruimte gegeven aan mensen die een poosje eruit willen. Onlangs gaf Petra Laseur. ook verte genwoordigster van het gezelschap In het bestuur, te kennen dat zij haar contract wenste te beëindigen. Het gezelschap heeft daar Intern grondig over vergaderd. Dat heeft geleid tot een brief van alle leden van het gezel schap aan haar met begrip voor haar motieven maar ook met een dringend beroep op haar saamhorigheidsge voel. Motieven Haar motieven waren niet; een poosje eruit om iets anders te doen Haar motief was: de herbenoeming in vaste dienst van de dramaturg Guus Re- kers, die twee jaar geleden zijn vast dienstverband Inwisselde voor een partieel hij was. en is tot begin seizoen 1979-1980 alleen bij de pro- dukties van Hans Crolset dramaturg geweest ook bij de recente succes volle van Oldipus. Welke haar. ook door meerderen ge deelde. bezwaren zijn. doet nle* ter zake. Zij zijn voor buitenstaanders, waar ik er ook een van ben niet echt duidelijk te maken De motieven van de artistieke leiding voor de herbenoeming ook niet hele maal ongetwijfeld, maar wel vol doende. De leiding van het Publiekstheater heeft zich aan het begin van het sei zoen opnieuw grondig verdiept in de verdere ontwikkeling van zijn beleid. Daarbij is ook de „dramaturgie" grondig besproken: de noodzaak om een voorstelling zeer degelijk te on derbouwen om tot een goed resultaat te komen. Ouus Rekers kwam daar opnieuw bij ter sprake: hij heeft meegebouwd aan de repertoires van zes seizoenen, mee het beleid ontwikkeld, en tien a twaalf voorstellingen dramaturgisch begeleid, en daarmee een wezenlijk aandeel gehad in de waarmaking van het beleid. Na ampele discussie stelde de artis tieke leiding eenstemmig zijn herbe noeming in vaste dienst voor. Het gezelschap stemde ermee in. ook het bestuur. Petra Laseur stemde in dat bestuur voor. maar verbond er de persoonlijke consequentie van haar vertrek aan. Waarvan zij door het beroep op haar persoonlijk saamho righeidsgevoel is teruggekomen, zon der dat haar bezwaren verdwenen zijn. eenstemmigheid en zit zeer gelukkig bij elkaar, omdat Petra blijft. Waar mee de bezwaren van Petra en ande ren niet uit de wereld zijn. De discus sies gaan door en wij zijn ervan over tuigd. dat we hen op den duur zullen overtuigen." „Wij geloven in onze argumenten en zij hebben ons niet overtuigd van hun tegenargumenten, waarvan de reële gronden onvoldoende duidelijk over komen. Maar dat er in een conflict telkens weer een eenheid ontstaat en binnen de groep een oplossing gevon den wordt, ook al is het maar een voorlopige of gedeeltelijke, wijst op een positieve ontwikkeling van een groep, die uit volwassen mensen be staat." De Groene Poort in Dantzig, naar ontwerp van de Amsterdamse bouwmeester Regnier, circa 1565 Lands! neld. leit ht sin de laan door Ber Huising AMSTERDAM Zondag avond waren wij, eindelijk weer, in Amsterdams Kleine Komedie, dat, ondanks ver bouwingen ergens, hetzelfde gezellige, ook wel benauwde, theater is gebleven. t Heel geschikt voor een eenvoudig en intiem programma als dat (nieuwe) van Gerard Cox. Simone Kleinsma, Leoni Jansen en vier bekwaam mede werkende muzikanten. Ze deden in het vorige seizoen al samen hun Re pelsteeltje. en zijn, nu, met minder showwerk. begonnen met Steilewandrace, genoemd naar het eerste nummer, waarin Gerard Cox de (kermis) bonisseur is en de beide vrouwen, in leer. hun halsbrekende toeren verrichten op autopeds. Ver der hebben zij vlot, nu eens samen, dan weer om en om, een programma opgebouwd uit liedjes, sketches en monologen. Van de teksten hangt het dus grotendeels af. Cox schreef ze voor een deel zelf, en had ze overigens van J. Boerstoel, H. Dorrestijn, H. H. Polzer en H. Blokpoel. Genoeg knappe medewerking dus ook in de muziek van Ruud Bos, H. den Ouden, P. Schön en toch is het dan nog moeilijk. Niet alles was even vermakelijk of raak. Een paar mono logen van Gerard Cox, over een twee de huisje in de Ardèche, of de dok tersklant met pijn in zijn rug zijn hoogop wel aardige vulling, en de felicitatiedienst die voor twee nog huwende oudjes kwam werd (voor mij) net niet leuk meer doordat het zo leuk moest worden. Cox vertelt ook nog, sarcastisch en veel te uitvoerig, over olietankers die rampen worden (geïllustreerd met achtergrond-pro jectie). Hij is toch beter als zanger van een lied waar hij achter staat. Joop, over de dood van een toevallige kroeg- maat, is eenvoudig gevoelig, de her denking van de Nieuw Amsterdam heeft ook wel wat, de klacht van de tot leggen gepreste kip is aardig. Si mone Kleinsma en Leoni Jansen heb ben, gelukkig, ook hun eigen liedjes, samen of alleen, over de rechten van het mens (de vrouw), over mannen die zo slecht nog niet zijn, over eendjes voeren (en de scheiding van de ou ders), over meer nog, en zij doen dat best. Zij zijn ook, zingend en dan send. uitstekend in de gezamenlijke nummers, over boodschappen doen Leoni Jansen, Gerard Cox en Simone Kleinsma in „Steilewandrace" Ban en brengen, de vrijdag-avond-koorts een disco-uitbundigheid met toe gepaste kinderliedjes in een paro die over humoristen en soubrettes van vroeger, en aan het slot in Tahom Tahom Tahom over de duivel die vroeger herkenbaar was en nu niet meer. De vier musici zitten daar d avond ondersteunend, drijvei K bl kleurend achter. Fred Leeflang ™aar al valt op door zijn melodieuze a J?Iac blaasinstrumenten. We hebbel Cour alles genoemd, er gaan er, in ee tempo, meer dan twintig nun 71 e door. 07,121 spell i ADVERTENTIE Keer urne dal b de enkel dit s ming Dat i mant gensl regei rieus U kunt ntf nog niet stemmen. Maar lid worden kan altijd. SINGEL 277 AMSTERDAM. Spontaan Hoe functioneert het gezelschap dan binnen de besluitvorming0 Hans Croiset zegt: „Het gezelschap functioneert in feite .spontaan. Daar moeten we zo snel mogelijk een struc tuur voor vinden. Telkens als er con flicten zijn en die zijn er uiteraard in een gezelschap, dat ook als ensem ble nog in ontwikkeling is ontstaat er vanzelf een gezelschapsdiscussie, ook met de leiding." „Het vertrek van Petra Laseur laat daar een voorbeeld van zien; het ge zelschap reageert direct, komt tot HILVERSUM (ANP» - Hoewel Ver onlca al enkele weken C-omroep is heeft deze zendgemachtigde officieel nog geen vertegenwoordigers in het NOS-bestuur Wel woont Verohica- voorzitter mr W Bordewijk al jaren lang de vergaderingen van het NOS- bestuur bij. maar slechts als waar nemer De NOS heelt echter nu van minister Gardeniers van CRM bericht gekre gen. dat Veronica met ingang van 15' november de twee rechtmatige be stuurszetels krijgt. In de praktijk be tekent dit dat voor het eerst 24 no vember mr. Bordewijk en program madirecteur Rob Out. die door Ver onica is aangewezen voor tweede ze tel. hun zegje In het bestuur zullen kunnen doen In vier televisieprogramma's en vier radio-uitzendingen gaat de EO zich bezig houden met het huwelijk. Daarbij wordt, vanavond te begin nen, de nazorg ingeschakeld. Het „doorgeef-lulk" is de rubriek Tijd sein. Daaruit zou men kunnen aflei den dat het huwelijk aan de orde wordt gesteld als een actualiteit die zorgen baart. Een artikel van broeder J. Kits in het omroepblad Visie versterkt deze veronderstelling. De weldra jubile rende evangelist schrijft namens het bestuur: „Als het huwelijk zoals God het wil, ineen stort, de mens bewust 'neen' zegt tegen Gods op dracht. is het begin gelegd voor een zedelijke en geestelijke neergang die zal eindigen in de ondergang". De grote bezorgdheid die in deze woorden doorklinkt houdt uiter aard verband met alternatieve vor men van samenleven waarvoor de belangstelling toeneemt. Het is be slist geen unicum. De geschiedenis van de mensheid stat bol van de alternatieven. Elke cultuur kent haar eigen randverschijnselen. De ene cultuur wordt door een andere opgevolgd zodra de fut emit is. Bij voorbeeld wanneer de normen niet langer als waardevol worden erva- door Ton Hydra ren. Of doordat decatentie een cul tuur heeft ondermijnd.. Voordat wij gaan spreken van on dergang. moeten we naar mijn me ning onderzoeken wat er nu precies aan de hand is. En wat de oorzaken kunnen zijn. Wordt het huwelijk werkelijk bedreigd? Is het zo uni verseel? „In het christendom hebben de op vattingen over het huwelijk in de loop van de eeuwen ingrijpende ontwikkelingen en wijzigingen doorgemaakt en ook nu zijn ze bin nen de verschillende kerken en groeperingen niet geheel gelijk". Dit zegt dr. R. van Kessel in de Grote Winkler Prins. Voorts stelt hij dat het huwelijk behalve door bij belse uitspraken ook steeds mede beïnvloed is geweest door inzichten van filosofische, biologische en an dere aard. „zodat men in veel op zichten beter kan spreken van op vattingen van (de) christenen dan van een christelijke visie als zo danig" In het eerste EO programma over het huwelijk heb ik de grote lijnen gemist Geen schets van de Joodse en Europese cultuur die hebben in gewerkt op de inzichten omtrent het menselijk bestaan. Niet. iets dat zou kunnen lijken op een psycholo gische karakteristiek van het vrouw- of manzijn. Meer zorg schij nen de samenstellers zich te hebben gemaakt over zaken als „hoofd van het gezin" en hoe het staat met de voorgeschreven onderdanigheid van de vrouw. „Het staat in de bij bel, maar het is wel moeilijk", zegt een Jonge moeder. Henk Binnendijk ondervraagt in de studio een aantal echtparen over hun opvattingen en ervaringen. Hij reikt voor een groot deel huis-tuin en keuken-vragen aan, zodat het gesprek niet verder komt dan ge keuvel, waar de kijker weinig aan heeft, Ik heb er geen boodschap aan dat een jonge vrouw op de buis komt vertellen dat zij er voldoening aan beleeft als ze weer lekker door de gelapte ruiten kan kijken. En dat een prille echtgenoot het niet kan hebben als bij thuiskomst zijn vrouw nog met iets bezig is, hoe! ook al niet te weten. Wie van de twee het huishoud-ba je beheert, gaat de kijker geen 0 aan. Evenmin of manlief er de aan krijg als aan zijn schone o» hemd een knoopje ontbreekt, zijn babbels voor een naalkran En vagen als „Maakt u zich wel e< leuk op voor u man?" en „Eert ui vrouw?" verwacht je wel ln eenl paald soort leuterblaadjes of in i sleutelgat-programma, maar niet een uitzending waarin het zou ma ten gaan over de essentie van 1 bedreigde huwelijk. Ik meen heel serieus dat vooral jonge mensen die aan dit keutt programma hebben meegewerkt, kijk worden gezet. Omdat zij, zo der het te beseffen, door hun woorden blijk geven van leemten de voorbereiding tot en de belevil van het huwelijk. Was ik baas van de EO dan zou programma vanavond niet word uitgezonden. Om deze jonge me sen te beschermen tegen reacti van de omgeving waardoor zij kwetst zouden kunnen worden, omdat de kijker alleen maar I diend is met een meer voldra# benadering van het vraagstuk. Van DE 1 van ,Mari verg oper orde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4