Predikantsweduwen in onmin met lantaarnpaal k Ook bisschoppen betreuren afloop 'N oordwi j kerhout' Fiolet: Wereldraad is te ver gegaan lA Trouw Conferenties HONDERD JAAR CHRISTELIJK ONDERWIJS Nieuwe boekjes van Bijbel Kiosk Vereniging Herdenking vier eeuwen psalmzang UIT DE KERKBLADEN Heilige Geest is niet voor ons gemak VANDAAG VOORBUGANGER Te Duitse kerk moet uit wereldraad MAANDAG 6 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET door ds. H.J. van Achterberg Het Initiatief van een bijna 70-Jarige emeritus-predikant, ds. E. C. Groeneveld, heeft zijn naam in ere doen blijven tot op de huidige dag. Bij testamentaire beschikking bestemde hij zijn huis en, behoudens enige legaten, zijn nalatenschap tot een weduwenhof voor hoogstens tien behoeftige predikants-weduwen. Volgens de memorie van successie bedroeg deze nalatenschap 148.800 gulden, honderd Jaar geleden een flink kapitaal. Er kwam ter beschik king een groot huis. waar het echt paar Groeneveld gewoond had, met een grote tuin erachter, gelegen aan de Oude Vest te Leiden naast de Schouwburg. Bovendien landerijen onder de gemeente Noordwijk. Daar was ds. Groeneveld n.1. opge groeid. Zijn vader had een handel in krulden en gedroogde groenten. Ge boren in 1808. zou Eduard Cornells in de zaak van zijn vader komen. Maar hij voelde meer voor de studie en ging in 1831 theologie studeren in Leiden. In 1838 was hij proponent Hoewel zijn spraakgebrek (hij stotterde) op de kansel nauwelijks merkbaar was. betekende dit toch voor hem een be lemmering. Pas in 1845 werd hij in. Noordwijk aan Zee predikant, waar hij slechts gedurende acht jaar ge staan heeft. Daarna vroeg en ver kreeg hij emeritaat Tezamen met zijn echtgenote, Catha- rina Elisabeth Dozy, met wie hij in 1843 gehuwd was, woonde hij eerst op een buitentje te Valkenburg a/d Rijn, sedert 1853. In 1861 verhuisden zij naar Lelden, Oude Vest 41. Daar hebben zij zestien Jaren doorgebracht, totdat mevrouw Groeneveld in 1877 overleed. Nog geen Jaar later stierf ook ds. Groene veld aan een maagkwaal. Dat is wat we van deze beiden weten: een paar feiten en Jaartallen. En on getwijfeld zou nu niemand meer van hen geweten hebben. Indien niet ds. Groeneveld het vérstrekkende be sluit genomen had al zijn bezittingen ter beschikking te stellen van wedu wen van zijn collega's, die vaak in uiterst moeilijke omstandigheden achterbleven na het overlijden van hun echtgenoot en het gedwongen vertrek uit de pastorie. Hij heeft die nood gezien. Ook van de predikants dochters, die de ouders bleven verzor gen tot in hun hoge ouderdom. Ook zij bleven vaak in armoede achter. Er was immers geen pensioenvoorzie ning, geen A.O.W. Er was niets, op wat classicale of gemeentelijke wedu- wenbeurzen na van de predikanten onderling, wat enig soelaas bood. Daar het echtpaar Groeneveld geen nakomelingen had. hebben zij ge meend op deze wijze hun nalaten schap het beste te kunnen besteden. Nauwkeurig heeft hij alles zwart op wit laten zetten. Zelfs voor de enige ongehuwde dochter van zijn enige zuster, mejuffrouw J. M. Vogelpoot te Den Haag, heeft hij voor haar leven duizend gulden vruchtgebruik vastgesteld. Een commissie van de hervormde kerkeraad te Lelden, bestaande uit ds. E. C. Segers. A. de Mare, ouder ling, en bakker A. Werner, diaken, nam het legaat in ontvangst ten huize van notaris W. F. Kaiser. Deze over dracht aan de hervormde gemeente te Leiden vond plaats op 16 novem ber 1978. Sedertdien zijn er in de tuin acht woningen gebouwd. In het hoofdge bouw hebben tien „portiersters", (wij zeggen tegenwoordig „hoofdbewoon sters") gewoond. De acht woningen hebben, met de huidige bewoonsters meegerekend, 56 dames geherbergd. De tijden zijn veranderd. Niemand leeft meer in kommervolle omstan digheden. Ds. Groeneveld is zijn tijd ver vooruit geweest. Menigeen be woont nu liever een (verzorgings-)flat dan een huls in de rij op een rustiek hofje. Niet ieder denkt er zo over, getuige het feit dat alle huisjes be woond zijn. Komt er een woning leeg, dan kan het wel eens even duren, maar altijd weer meldt zich een predi kantsweduwe of dochter. Wanneer men de ruime, goed verzorgde, cen traal verwarmde woning gezien heeft, beschouwt men het meestal als een voorrecht hier voor het leven gratis te mogen wonen, na storting van een bedrag pro introïtie („entreegeld", red.) De vorige hoofdbewoonster, mejuf frouw M. W. Vossers, heeft een Regis- terboek over de „Groeneveld-stich- ting" samengesteld waarin alle „re genten" te vinden zijn van deze hon derd jaren, alle bewoonsters en por tiersters en een uittreksel uit de notu len van alle gehouden vergaderingen. Het bestuur wordt gevormd door de twee oudste in dienst zijnde predi kanten, twee diakenen, twee ouder lingen (kerkvoogd) en een commissie van bijstand. In voor- en najaar komt het bestuur een avond bijeen. Uit de notulen komen merkwaardige, soms grappige voorvallen te voor schijn. Ik denk b.v. aan een lantaarn paal in de Caecilia-straat achter de stichting. Reeds in 1897 blijkt dit een grote hinderpaal te wezen, omdat kwajongens zo over de muur weten te komen in de tuin en daar baldadighe den verrichten. In 1902 komt zelfs een verzoek van de bewoonsters binnen om „den tuinmuur te verhogen, daar zij nu voortdurend in het grootste gevaar zijn, voor altijd ongelukkig, verminkt of doodgegooid te worden". In 1919 worden de kosten voor verho ging van de tuinmuur op ongeveer duizend gulden geraamd. In 1922 wordt aan de Gasfabriek om ver plaatsing van de lantaarnpaal ge vraagd. In 1934 valt het besluit de lantaarnpaal te laten verplaatsen en de muur met beton en glas schuin af te dekken. Dit schijnt afdoende ge weest te zijn want na 37 Jaar ver dwijnt de lantaarnpaal van de agenda. Dit als anecdotische aardigheid. Er zijn natuurlijk heel wat belangrijker zaken aan de orde geweest. Wij mo gen stellen dat steeds een goed be heer van de nalatenschap van ds. Groeneveld heeft plaats gevonden. Hofje van de Groeneveld-stichting in Leiden. Velen hebben daar gedurende vele Hooglandse kerk, 's middags van vijf Jaren gewoond. tot »even uur Het bestuur hoopt 16 november de nagedachtenis van het echtpaar Groeneveld-Dozy te eren met een re ceptie in het Hooglandse Huis (bij de Ds. H. J. van Achterberg is voorzit ter van het bestuur der Groeneveld- stichting. Zijn bijdrage is door de redactie iets bekort. ADVERTENTIE UTRECHT De bisschop pen betreuren de afloop van het landelijk pastoraal over leg (LPO) in Noordwijker- hout. Zij vinden het jammer dat veel deelnemers, na zo veel voorbereidend werk te hebben verzet, teleurgesteld naar huis zijn gegaan. De bischoppen voelden zich in Noord- wijkerhout ernstig belemmerd door tijdnood, temeer omdat zij de uitge werkte beleidsaanbevelingen pas laat tot zeer laat kregen voorgelegd. Dit was uiteraard vooral handicap ten aanzien van gehuwde mannen en van vrouwen, over de Inschakeling van waarin opgenomen: De Rotier dammer, met Dordt» Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR POÏIDUS 859 1000 AW Amsterdam iel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00.00 Bank Ned Credietbank Rekcnmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 3000 AX Rotterdam «ei. 010-115568 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel 115700 (W REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen' Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uitsluitend administratie) eaXMUWwotie tel 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand f 15.47 Per kwartaal I 46.40 Per iaat I 163.40 Advertentietarieven oo aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten (z>e adressen boven) Opgave lammeberichten 9-19 30 van maandag t/m vntdag Op zondag van 18- 20 uur tetel 020-913456 Opgave mm.-advertenties tel. 020-936868 of schntteli|k aan Mim-Adv. aldeimg. postbus 433. 1000 AK AMSTEROAM Adres-v.iiig.ngen uisluitend SChrrf1#li|k een onze Amsterdemse edressen uitgetreden priesters in ambtelijke bedieningen en over de handhaving van getrouwde priesters als docenten aan theologische opleidingen. De bis schoppen zijn ervan overtuigd, dat, als er meer tijd voor onderling over leg over de aanbevelingen was ge weest, dit het LPO ten goede had kunnen komen. De bisschoppen staken ook hun hand in eigen boezem en vroegen zich af of het, achteraf bezien, niet beter was geweest indien zij tijdens de plenaire zittingen soms meer tijdig en ade quaat hadden gereageerd, bijvoor beeld door het indienen van amende menten. Dit manco is er volgens hen mede debet aan dat het slot het vele goede van het LPO gedeeltelijk heeft verduisterd. Zij hebben van dit LPO geleerd, dat het zeer moeilijk Is klare wijn te schenken over zaken, zonder personen pijn te doen en dat de situa tie juist nu de bisschoppen oproept tot dialoog ter bevordering van het samen kerk-zijn, het grote onderwerp EEUWFEEST-AVONDEN OVERAL IN HET LAND BINNENKORT IN AMERSFOORT woensdag 8 november Aula Corderius College, L. Meynrlcsstr. EDE donderdag 9 november De Open Hol, Hoflaan 2 ZWOLLE dinsdag 14 november Bultensociètelt, t/o station ALMELO donderdag 16 november Aula Chr. MTS, Cath. v. Renneslaan Non-stop programma van 8-9.30 u. Presentatie: Sipke van der Land Zanger-gitarist: Hans Breeveld. Spreker: drs. T. M. Gilhuis, Th. Germeraad of drs. J. Hordijk. Verder: de lilm „Mensenkinderen" en nog veel meer. Toegang vrij. leder welkoml van dit LPO. DRIEBERGEN De Bijbel Kiosk Vereniging (BVK, Hoofdstraat 55 te Driebergen) heeft drie nieuwe boek jes uitgegeven. Om te beginnen: „Voor sprookjes zijn we te oud een door Wim van Til geschreven boekje van 44 pagina's (met illustra ties) over: bijbelverhaal en kinderwe reld. Hoe reageren kinderen op de verhalen van de bijbel? Het boekje wil een hulpmiddel zijn voor werk- (st)ers ln het evangellsatiejeugdwerk en ls uitgegeven in samenwerking met het evangelisatiecentrum van de gereformeerde kerken. De prijs is 4,25. Voorts verscheen bij de BVK: „Vragenderwijs" (80 langwerpige pa gina's, prijs 7,90) van de hervormde predikant A.F. Troost te Asperen. Het bevat 31 morgen- en avondgebe den voor jonge mensen, die bedoeld zijn als „oefening" om te groeien in het geloof. Ten slotte: „Marcus ver telt over de Here Jezus" (96 pag., prijs 8,90) van Andreas Baur. In dit door ds R.J. Visser uit het Duits vertaalde boekje legt een vader het evangelie van Marcus aan zijn zoon uit. Van een onzer verslaggevers UTRECHT In de Domkerk van Utrecht wordt zaterdagavond 11 no vember een herdenking „vier eeuwen psalmzang" gehouden. Het is een or gel- en samenzanguur, waarbij het gerestaureerde B5tz-orgel bespeeld zal worden door Charles de Wolff. Tevens begeleidt hij de psalmzang. waarbij de zamenzang onder leiding zal staan van Jan Zwart jr. Ds. R. Houwen, voorzitter van de deputaten Psalmberijming van de generale sy node van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) zal een kort herden kingswoord spreken over „de vreugde van de kerkzang". Jan Zwart Jr. refe reert over „om het behoud vsn de psalmzang". Voor de verandering, werkdag „Kerk en Vrede" m.m.v. Okke Jager en Roel Pomp om de nationale en internationale vraagstukken te verta len in plaatselijke actiemogelijkhe den voor veranderingen die aan alle 'mensen ten goede komen. Zaterdag 11 november 10-16 uur. Markuscen trum, Wijnesteinlaan 2, Utrecht. Inf. en aanm. Tel. 033-32133. O Bewust alleen staan, voor niet (meer) gehuwden van 30-60 jaar, 10-12 november, Kerk en Wereld, Drieber gen. Inf. en aanm. alg. diaconaal bu reau geref. kerken (tel. 033-43244, toest. 229). GENÊVE De secretaris van de Ne derlandse raad van kerken, dr. H. A. M. Fiolet, vindt, dat de wereldraad met zijn gift aan het Patriottisch Front van Rhodesië te ver is gegaan. Hij zei dit tijdens een studiebijeen komst van Nederlandse journalisten op het secretariaat van de wereldraad in Genève. Het PCR heeft, aldus dr. Fiolet, tot taak de bewustmaking van onder drukte groepen te bevorderen en hun stem te geven. Maar wanneer een groep in casu de bevrijdingsbewe ging van Rhodesië die stem heeft, moet de wereldraad van kerken zich terugtrekken. Het kan niet de taak van de wereldraad zijn achter bepaal de politieke beslissingen te gaan staan of die tot de zijne te maken. Dr. Boudewijn Sjollema, leider van het programma ter bestrijding van het racisme (PCR) van de wereldraad, zei, dat het PCR dezer dagen uitvoe rig zal antwoorden op de vragen, die vanuit Nederland gesteld zijn door de synodemoderamina van de hervorm de kerk en de gereformeerde kerken over de omstreden gift. Nog voor het eind van dit jaar zal een uitvoerig gesprek plaatsvinden met het leger des heils, dat vanwege de gift zijn lidmaatschap van de wereldraad heeft opgeschort. Dr. H. A. M. Fiolet De Rotterdamse oud-evangelisatie predikant dr. K. J. Kraan in het cha rismatisch maandblad Vuur: „Ik heb wel eens de Indruk, dat som mige verontruste broeders verontrust zijn, omdat ze met rust willen worden gelaten. Ze willen benauwende vra gen ontgaan met een zogenaamd kin derlijk geloof. Maar we lezen van de Heilige Geest: in al hun benauwdheid was hij mede benauwd (Jes. 53). Ge dachten van theologen als Dorothée Sölle, die bij duizenden gelovigen le ven, zijn uit benauwdheid geboren en de Heilige Geest heeft het er vast heel benauwd mee. Waar halen we dan het lef vandaan met hen niet benauwd te zijn? Zo maar frank en vrij getuigen, zonder diep luisteren en zonder ge duldige dialoog is veel makkelijker. Maar de Heilige Geest is er niet voor ons gemak. Watchman Nee. de be kende Chinese Pinkster-getuige en leraar van Gods gemeente, zei eens. dat het met hiensen van heel andere overtuiging verkeren slecht ls voor ons vlees, maar goed voor de Geest. En die willen wij niet uitblussen, door een open gesprek bij een open Bijbel te ontgaan. klaart zich solidair met een beweging die pro-marxistische en anti-kerkelij ke tendensen vertoont Wij ma ken ons ernstig zorgen over de koers die de Wereldraad gaat. De gift aan het Patriottisch Front op dit moment ls een symptoom van een denkwijze en een handelswijze, die wel solidair wil zijn met verdrukten en ontrech ten (dat willen wij ook), maar die door de klassestrijd-m'entaliteit evangeli sche oplossingen in de weg staat. Mondigheid Verscherpt Dinsdag 21 november beraadslaagt de hervormde synode over de veelom streden gift van de wereldraad van kerken aan het Patriottisch Front. Hierover ds. J. Windig in het Her vormd Weekblad (orgaan van de con fessionele vereniging). Dr. K. J. Kraan „Wij van onze kant willen niet bewe ren dat de Interne regeling ideaal, of zelfs maar goed is. Wij onthouden ons van een politieke beoordeling. Wel constateren wij dat serieuze leiders, die christenen zijn, een riskante po ging doen om uit de impasse te ko men. Maar wij kunnen ons voorstel len dat na deze massale oproep („de kerken overal") om te protesteren te gen het Interne Akkoord, bisschop Moezorewa niet staat te trappelen van verlangen om vertegenwoordi gers van de Wereldraad als bemidde laars of adviseurs te ontvangen. De Wereldraad heeft hierdoor een moge lijke bemiddelingsrol uit handen ge geven, en de kans op een verlengde burgeroorlog en meer bloedvergieten juist vergroot. De kerk (want die is hier bezig) helpt mensen niet over hun tegenstellingen heen, maar ver scherpt de tegenstellingen en ver- Ds L. H. Kwast in de (gereformeerde) Friese Kerkbode over de mondigheid in de kerk: Er gaat geen week voorbij of iemand neemt het ergens op voor de mondig heid van de gemeente en haar leden. Ik zeg daar geen woord kwaad van, maar is voor de praktijk van die mon digheid niet allereerst nodig dat kerk leden weer thuis raken in de bijbel en zich vertrouwd maken met wat Chris tus' gemeente gelooft en belijdt? Wat zou zonder die wezenlijke elementen de mondigheid van de gemeente an ders voorstellen dan wat de schrijver van de Handelingen der Apostelen eens met veel ironie schreef over een samenkomst in het stadion van Efe- se: „Nu riep de een dit, de ander dat, want de volksvergadering was ver ward en de meesten wisten niet eens, waartoe zij samengekomen waren"? De toenemende onkunde van vele kerkleden over wat de Schrift zegt en over de rekenschap van de hoop die in ons is en dat bij de stortvloed van uitstekende lectuur maakt het werk van kerkeraden en predikanten moeilijker. Ze maakt de voorberei ding van de verkondiging moeilijker. Er moeten langere bruggen worden geslagen naar de andere en wijkende oever. Toch zal deze conclusie ons niet mogen ontmoedigen. Want de redding van ons geslacht kan alleen komen van de zijde van Woord en Geest. ZO KAN HET OOK Wij waren u zo innig genegen, dat we u graag mèt het evangelie van God ons eigen leven hadden geschonken 20.0( zo lief waart gij ons geworden. (Thessalonicenzen 2,7b-9,13) Van AM£ Inde conc Wie in de kerk een preek beluistert kan verschillende zogenaamde „aanspraken" te horen krijgen. VOlgC Vroeger was het: „Geliefde broedertóal h< en zusters in onze Heer Jezus Christus", soms afgekort tot een afstandelijker „broeders en zusters" Er kwamen jaren waarin men dat ge-broeder en -zuster niet meer zo o; prijs stelde. Men wilde ook niet teru tot het gedistancieerde negentiende-eeuwse „mijne hoorders", om maar te zwijgen van het overdreven „medereizigers op d weg naar die eindeloze, nimmer eindigende eeuwigheid"! Het werd gewoonte van „lieve mensen", of „lieve gemeente" te spreken. „Bestt mensen" kon ook en hield overspannen emoties binnen. Toch het goed om dit stukje uit de brief van Paulus aan een gemeente eens lezen. Hij opent zijn hart voor hen. Hij is duidelijk aan deze gemeente gehecht. Er is iets over en weer geweest tussen die beide, de apostel en de gemeente. Ze mochten elkaar. Er vielen woorden en er gebeurden dingen die onvergetelijk waren. Samen maakten ze iets door dat het voorgoed aan elkaar bond. Het woo: „innig" valt als een diepe aanduidin van een gegroeide verhouding van liefde en genegenheid. Paulus zegt hier dingen die we niet altijd van hei horen. Soms kan hij hard uit de hoei komen in zijn kritiek en belering. Di doet hij ons aan een kribbige schoolmeester van vroeger jaren denken, bijna een rationalist en moralist. Hier is de verhouding anders. Dat is er allebei in die man. Hier krijgen we even zicht óp dat andere. Zo kan het ook. Mensen lere elkaar kerinen, botsen wel eens, discussiëren wel eens heftig, maar ei groeit intussen iets van een hechte gemeenschap, waarbij leven en dooi meedoen. Ik denk dat het geen kwaad kan ook die dingen de ruimte te geven. We gaan er vaak te hard tegen aan. En dat betekent meestal te hard tegen elkaar aan. Hier valt iets anders te zien. Heel dicht bij het evangelie. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Aangenomen naar Appelscha: H. Krug, kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (vrijg.; B.V.) Aangenomen naar Doorn: W. Bo dorff, kand. te Utrecht. Opperrabbijn Fink Opperrabbijn Menachem Fink, verleden jaar afscheid nam als opjx rabijn van Den Haag en naar de Sai; John's Wood synagoge in Londi ging, zal ook Londen verlaten. Dit besloten na overleg tussen hem het bestuur van de synagoge. Fink nu in bespreking over een nieuv positie in Israël. Volgens het Nieu Israëlitisch Weekblad zijn er in den vanaf het begin moeilijkhei, •geweest tussen het synagoge-bestui en rabbijn Fink. Billy Graham lc r\T edi J •tui Kloof Ds J. H. Velema in De Wekker, het weekblad van de christelijke gerefor meerde kerken, over de verhouding Rome-Reformatie: Velen zijn bezig los te weken van het geheim van de reformatie onbe wust en onbedoeld misschien, maar daarom niet minder erg. Diverse fac toren spelen hier een rol. Niet het minst deze: in de theologie, in de prediking van vele kerken, stam mend uit de Reformatie, is de mens in het middelpunt komen te staan. En overal waar dat gebeurt daar komt een nieuw zicht op de verhouding Rome/Reformatie. Daar wordt de kloof minder diep en daar vervaagt het verschil. Als een nieuw activisme de prediking gaat beheersen dan komt men reeds in conflict zonder het zichzelf altijd bewust te zijn met de boodschap, door de Reforma tie opnieuw ontdekt, van Gods gena de in Christus Jezus geopenbaard. Die boodschap is niet verouderd; om die boodschap gaat het nog steeds. Het luistert hier nauw. Wie niet gegre pen is door deze boodschap, maar aan de mens waarde toekent, is het reformatorische spoor bijster, en gaat steeds meer losweken van deze basis, waarop de kerk alleen maar mag staan. Naarmate dit proces toeneemt en doorgaat naar die mate komt er een andere opstelling tegenover Rome. We zullen daarom goed moe ten weten wat we doen en wat we willen; neen, wat de Here van ons vraagt. We kunnen niet meer achter de Reformatie terug, want de Refor matie heeft het wezenlijke aan de orde gesteld dat ln de Schrift tot ons komt. Dit laten vallen is in de grond van de zaak ons verwijderen van de Schrift. Hervormingsdag 1978 na de vele publiciteit die Rome kreeg bete kent een oproep tot bezinning, een appèl op ons allen; leef uit het Woord alleen, van genade alleen, door het geloof allqen. De Amerikaanse evangelist Bil Graham komt voorjaar 1981 naiiran West-Duitsland voor een evangelis tiecampagne ter afsluiting van ei »IOO! „missionair jaar" in de Bondsrepiyeroii bliek. De laatste keer, dat Graham i Duitsland een campagne leidde, ws^n in 1970. In Nederland werden toe&6t C gelijktijdig ook samenkomsten geo ganiseerd, waar men door middel va Aldus een gesloten tv-circuit Grahams oj een aa treden kon volgen. ti-revo tionaii lopen eenkot Noord' den or. de CD recent en pol De di: werd BERLIJN (Idea) Voor het eers lezien hebben de gezamenlijke belijdenii *1 het groepen in de Bondsrepubliek he uittreden van de evangelische kerk i: Duitsland uit de wereldraad van kei ken geëist. In een brief aan de synodeledeL wordt gevraagd, deze week nog eei "e K0' eind te maken aan „de niet langer I dragen mede-schild aan de dwalingei van de wereldraad". De blijvende ver antwoordelijkheid voor de geestel' ke eenheid van het wereldchriste dom en voor haar grote noden ki ook op andere manier verwezenlijk worden, schrijven de belijdinisgr pen. De synode van de Duitse ki komt deze week in Bethel bij Biele feld bijeen. nishi hf B<*> r jj mtervi ;ei ber en gevoer Als reden voor hun eis noemen belijdenisgroepen de theologische ei politieke eenzijdigheid van de we reldraad. Van de impulsen van d laatste assemblee, in Nairobi in 197! is „weinig of niets" terechtgekomen Ook het nieuwste document van d wereldraad, „Een gemeenschapper, ke rekenschap van de hoop", verte genwoordigt een theologie, die ziel niet op Gods Woord kan beroepen. dOndi Daarbij komen de „ongewoon h< sommen", die gegeven worden aar gewelddadige bewegingen in Afrika maar de belijdenisgroepen vragen df synode nadrukkelijk, niet alleen te beslissen vanwege het anti-racisme program, want dat is maar een symp toom. Het moet gaan om de wortel van de hele ontwikkeling. Het rs d' handel "■5 hoor. 1 de om op het 'lil Ujk da te Die o ld omdat tijk de ach b. t-ch ogt tüet- De coi weg oi ding d verzws 'la tie mhet tijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2