Seth Gaaikema: 'Ik ben
ik ben en ik doe wat ik
zoals
doe'
I
Beschaving gezien door
de ogen van een aap
KUNSTWETBUJVEN.t
'Je kunt niet met iedereen op de wereld communiceren'
Actievergadering
tegen afschaffing
aankoop-subsidie
King Kong in Mickery/De Zaaier
En dan nog.
Condors terug jV COMMENTAAR
IR
harvey anuschka menist
Galerie de Fiets
vrijdag 3 november 1378
KUNST/RADIO/TELEVISIE
trouw/kwartet
=5 vri.
door Fred Lammers
AMSTERDAM
..Een enigszins warrig en
fragmentarisch pro
gramma. Zo zie ik zelf de
show. die ik op het ogen
blik breng in de Nieuwe
de la Mar Theater. Maar
ik ben nu eenmaal een
warrelig mens en die
warreligheid zit hele
maal in dit optreden.
Mede daardoor is het
naar mijn gevoel ook een
eerlijk programma. Ik
ben er eerlijker in dan ik
ooit ben geweest".
Als Seth Gaaikema me dit ver
telt Is de première van „Toen
de zwijgers gingen spre
ken ruimschoots achter de
rug en zijn de recensies binnen,
kritieken waarmee Seth heel
tevreden kan zijn omdat ze
over het algemeen lovend wa
ren. Toch zijn er maar weinig
critici die echt hebben aange
voeld dat Seth met zijn nieuwe
programma meer beoogt dan
zo maar een avond amusement
brengen. Als nuchtere Gronin
ger ligt Seth daar niet van Wak
ker. maar jammer vindt hij het
wel.
..Ik krijg af en toe het gevoel
een slager te zijn van wie men
erkent dat hij goed vlees ver
koopt maar die men min of
meer verwijt geen bakker te
zijn. Persoonlijk vind ik dat lk
in mijn nieuwe programma
nogal krasse uitspraken doe.
Daarmee wil ik niet zeggen dat
ik het zo goed weet en de men
sen wil voorhouden; zo is het.
Ik wil niet de prediker uithan
gen. maar ik wil de mensen wel
gedachten aanreiken die ze
kunnen gebruiken bij het vor
men van een eigen mening. Er
zijn mensen die dat prachtig
vinden, maar er zijn er ook die
mijn humor niet moeten. Dat is
prima Je kunt niet met ieder
een op de wereld communice
ren. Dat is gewoon zo. daar heb
je je bij neer te leggen. Ik ben
zoals ik ben en ik doe wat ik
doe. Iemand die anders doet
dan hij is gaat zich aanstellen"
Vrijblijvend
„Ik ben er niet voor iedereen,
heb ik langzamerhand begre
pen. Tien jaar geleden richtte
ik me tot een groot publiek.
Wat ik toen deed op het toneel
was naar mijn gevoel van nu
erg vrijblijvend. Dat wil ik
niet meer"
Hoewel Seth zegt niet zo van
dat autobiografische op caba-
retgebied te houden heeft hij er
zichzelf op betrapt nu erg per
soonlijk bezig te zijn. „Dat is
eigenlijk vanzelf gegaan, ik
denk doordat je er op een be
paald ogenblik aan toe bent.
Als je, zoals ik tegen de veertig
loopt, heb je iets beleefd en dat
wil Je doorgeven. Ik probeer de
mensen te zeggen wat me bezit
houdt. Ik kan niet schrijven
over zaken waarmee ik geen
binding heb. Anders zou het
broodschrijven worden. Als ik
op het toneel zeg dat je in Ne
derland nooit blank wordt als
je met een zwarte huid bent
geboren, verwerk ik daar de
gesprekken in met mijn zwa
ger. die een Creoolse Surina
mer is. De opmerking van die
bejaarde vrouw die naar een
verzorgingstehuis wil en zegt
'Dat ik hoest heb ik maar niet
verteld' zou ik zelf nooit heb
ben kunnen bedenken. Omdat
ik regelmatig in zo'n bejaar
denhuis kom. weet ik aardig
wat er bij die mensen leeft, de
tragiek die er vaak achter zit.
Je hebt op het ogenblik van die
onderwerpen in de wereld waar
je over moet praten, omdat het
zo hoort. Je moet niet met af
wijkende opvattingen aanko
men en dat doen de meeste
mensen dan ook niet. Dat vind
ik een gebrek aan moed. Als je
over iets praat moet je er min
stens zelf diep over hebben na
gedacht"
Geen stukje
De zaken die Seth beroeren
kunnen van de ene avond op de
andere verschillen. „Ik gooi tel
kens nieuwe nummers in mijn
programma. De afgelopen
week heb ik weer een stuk of
vier nieuwe teksten geschre
ven. Die gaan er binnenkort in.
Het is geen stukje dat ik elke
avond opvoer"
Het is een druk seizoen voor
Seth Gaaikema. want behalve
naar zijn one-m?n-show kan
men sinds gisteravond in het
Cultureel Centrum van Am
stelveen ook naar „Swingpop'
Seth's eerste musical gaan kij
ken. Seth speelt er niet zelf in
mee. maar is er wel financieel
in betrokken. Sylvia de Leur,
Robert Long, Leen Jonge-
waard, Lex Goudsmit en Nelle-
ke Burg spelen er de hoofdrol
len in. „Het is een waagstuk
voor mij. iets totaal nieuws,
maar ik heb inmiddels zoveel
musicals vertaald, dat ik het na
"My fair Lady". "Oliver" en
"Sweet Charity" wel eens hele
maal zelf wil doen", vindt Seth.
Ook in ..Swingpop" zit weer
dat nadenkertje dat Seth
vangt onder de noemer ..het
eigen Ik"
Idealisme
„Het is niet aan mij om de
mensen te vertellen dat zij hun
levenshouding moeten veran
deren. Ik laat iedereen vrij
maar wat ik doe moet toch wel
inhoud hebben. Pas dan heeft
je bezig zijn zin. Daarom be
schouw ik de opmerking die
een mevrouw vorige week
maakte, nadat ze mijn show
had gezien, dat ze er weer een
tijdje tegen kon als de mooiste
kritiek die ik heb gekregen. Ik
wil de mensen helpen iets min
der zwaar tegen het levep aan
te kijken, al is het maar voor
een weekje. Achter alles wat ik
doe zit toch een zekere vorm-
van idealisme".
„Ik weet wel; dat is in strijd
met de taak van een cabaretier.
Die schopt tegen de wereld aan
en daarmee uit. Daarom ben ik
in wezen geen cabaretier
Mens-kritisch-cabaret noem ik
zelf wat ik doe. Wij willen men
sen zo graag een etiket opplak
ken maar je kunt geen enkel
mens indelen. Er zitten altijd
meer kanten aan die zich niet
onder een etiket laten vangen
Charlie Chaplin heeft voor de
oorlog eens een prachtige poli
tieke satire gemaakt waarin hij
aan het eind een pleidooi van
wel tien minuten hield voor de
vrede. Artistiek was dat een
miskleun maar waarschijnlijk
heeft hij die film alleen maar
gemaakt om die toespraak te
kunnen houden. Ieder mens
vergaloppeert zich op een be
paald moment".
CDA
Al heeft Seth niet de bedoeling
mensen te kwetsen toch wordt
hem in zijn nieuwe show door
sommigen verweten het CDA
erg cru aan te pakken. „Ze zeg
gen dat ik tegen de confessio
nelen en de rooms katholieken
aanschop. Iedereen die goed
luistert hoort echter dat dit
niet zo is. Ik zeg wel dat ik
grote moeilijkheden in het
CDA verwacht, omdat de groe
peringen waaruit die partij be
staat totaal tegengesteld zijn.
Bij het CDA moet ik dikwijls
denken aan mijn geboortedorp
Uithuizen. Daar had je eerst
het katholieke gedeelte, dan
het stuk waar de hervormden
en de doopsgezinden, zoals wij.
woonden en helemaal achter
aan had je dan de gereformeer
den. Die waren met de katho
lieken het felst. Dat ging altijd
tegen elkaar. Als je zoiets in
één partij stopt vraag je om
problemen. Daarom kan ik me
dat vertrek van Hannie van
Leeuwen en Boersma heel goed
voorstellen. Je kunt niet blij
ven toegeven. Dan loop je het
gevaar karakterloos te
worden".
Behalve de politiek stelt Seth
in zijn nieuwe show ook de reli
gie telkens aan de orde. „Dat is
de domineeszoon in mij. Daar
kom ik nooit meer los van.
Goede mogelijkheid
Maar afgezien daarvan ben ik
er van overtuigd dat een artiest
altijd religieus is.- Elke artiest
gelooft dat één en één meer is
dan twee Als het Leidseplein
alleen het Leidseplein was en
het theater het theater! Het
evangelie, zoals dat in het
Nieuwe Testament staat, vind
ik persoonlijk een heel goede
mogelijkheid op een aantal
punten in je leven tot een op
lossing te komen. Wat Jezus
heeft gezegd spreekt me erg
aan. Hij ging met zijn discipe
len op de sabbath door het ko
renveld lopen en bediende zich
van actuele taal. Wat Hij heeft
gezegd geldt heel sterk in onze
tijd. Jezus heeft ook nooit het
woord moeten gebruikt. Het
was bij Hem: wie Mij lief heeft,
die volge Mij. Dat bekeerderige
van het christendom heb ik
nooit begrepen".
„Je moet de ander niet opdrin
gen wat in jezelf leeft. De kerk
heeft veel goede dingen ver
moord door dat moeten. Hoe-
velen zijn er vroeger niet de
kerk ingeslagen, soms drie keer
per zondag. Mijn ouders heb
ben me nooit iets opgedrongen
en daar ben ik ze altijd dank
baar voor geweest. Bij ons ging
je naar de zondagsschool en
eens per maand, als er gezins-
dienst was. mócht je naar de
echte kerk samen met de grote
mensen. Dat vond je prachtig.
Als religie wordt opgedrongen
gaat het verkeerd, net zoals
met allerlei andere voorschrif
ten. Die heeft God niet bedacht
maar het grondpersoneel.
Daardoor heeft het christen
dom ongewild veel goodwill
verloren. Ook in onze tijd viert
het farizeïsme nog hoogtij. Het
trieste is dat degenen die zich
er aan schuldig maken dat zelf
niet in de gaten hebben".
Concertgebouworkest
bracht puntgave
„Vuurvogel"
Jac. Kort
DÉ
AMSTERDAM Er was van het,
oorspronkelijke programma, dat Co
lin Davis woensdag- en donderdag
avond met het Concertgebouworkest
zou uitvoeren weinig overgebleven
Peter Schats Symfonie en Strawins-
ky's Ballet „De Vuurvogel" hadden
naar verluidt zoveel repetitietijd op-
geslokt, dat er onvoldoende tijd was
Mini
Den
stom
king*
Best<
tielei
hiera
er vi
moei
overgebleven voor de eerste uitvoe
ring van de Suite on Englisch folk
Tunes" van Benjamin Britten, zowel
als voor de achtste Symfonie van
Antonin Dworsjak. Hiervoor in de
plaats kwamen resp. de ouverture.
Leonore III van Beethoven en de feite
Vuurvogeldie aanvankelijk niet op colle
dit programma voorkwamen. yen
Wat dit laatste werk betreft, het is Z°a's
lang geleden dat ik van deze uit 1910 accei
SETH GAAIKEMA
geen broodschrijver
(foto: Dirk Ketting)
Desondanks is Seth niet pessi
mistisch over de gang van za
ken in Nederland.
Geweldig
„Er zijn bij ons geweldige din
gen gaande. We zitten in Neder
land in de wereld op een be
voorrechte plaats. Er heerst
hier een geestelijk klimaat
waar ik trots op ben dat zoiets
in ons land gebeurt. Dat een
VPRO mogelijk is! Dat we een
IKON hebben! Het is fantas
tisch wat die mensen preste
ren.
Als je ziet wat een krant
als Trouw doet en hoe in Neder
land het rooms-katholicisme
afrekent met rijkdom, pracht
en praal en terugkeert naar het
simpele, en telkens met Rome
in de clinch ligt. Daarom is het
zo ontzettend jammer dat we
in de politiek zo in de polarisa
tie terecht zijn gekomen. Al die
verhitte koppen, al dat ge
schreeuw tegen elkaar. Het is
net als ten tijde van de school
strijd. alleen»met andere na
men en andere ismen. Als je
dat ziet denk ik: er is nog veel
op te lossen".
Seth hoopt daar met zijn musi
cal ook een steentje toe bij te
dragen. „Het is een parodie op
het egoïsme van deze tijd. Ik
ben erg benieuwd of het op de
mensen overkomt". Seth wil
het bij dit probeersel niet laten.
„Weet je waar ik de laatste tijd
vaak over denk en wat ik graag
zou willen doen?" zegt hij. „Dat
is een kerkdienst schrijven,
compleet met een preek en
liedjes er voor en er na. Je zult
wel denken: daar heb je Seth
weer met zijn religie. Ja, ik kan
het kennelijk niet laten. Wat
kun je ook anders verwachten
van iemand wiens moeder pre
dikante was en die een vader
en een zusje heeft die dat nog
zijn".
daterende balletmuziek-in-twee-de-
len zulk een tot in alle finesses uitge
werkte en schitterende vertolking
heb gehoord. Ik kan mij voorstellen,
dat Colin Davis en het Concert
gebouworkest aan deze muziek, die
door haar transparante schrijfwijze
uitermate moeilijk is. zeer veel repeti
tietijd hebben besteed, maar het re
sultaat was er dan ook naar. Alles
klonk prachtig gaaf en de geheimzin
nige sfeer van deze balletmuziek
kwam op buitengewoon fraaie en in
drukwekkende wijze over het voet
licht.
Voor de pauze waren *de uitvoeringen
minder overtuigend. De Leonore-ou-
verture nogal grof en luidruchtig en
het Concert in Bes groot (KV 486) van
Mozart tamelijk ongenuanceerd en
daardoor weinig boeiend. Als zoveel
ste programmawijziging kwam het
bericht, dat Rudolf Serkin zijn mede
werking had afgezegd. In zijn plaats
kwam de 23-jarige Parijzenaar Michel
Dalberto. Deze speelde Mozarts Con
cert weliswaar weer vaardig, maar de
voordracht getuigde bepaald niet van
een rijke fantasie. Zo gespeeld klinkt
de mooiste muziek vervelend. Davis
had een orkest van veertig strijkers
op het podium, hetgeen naar mijn
idee de helft minder had gekund.
AMSTERDAM Op donderdag 9
november houdt dc Beroepsvereni
ging van Beeldende Kunstenaars
(BBK) een actie-vergadering in het
Raza-gebouw, Paalstraat 13 a tei
Utrecht met als doel de aankoop
subsidie-kunstwerken-regeling te be
houden.
door André Rutten
AMSTERDAM Het Squat Theatre uit New York is terug in Mickery. waar het enkele jaren
geleden als The Elephant Theatre uit Parijs, maar pas geëmigreerd uit Boedapest, optrad.
Het vorige seizoen heeft de groep
die zichzelf meer een familie noemt,
omdat ze als theatercommune werkt
en leeft in een Rotterdams winkel
pand een voorstelling ontwikkeld.
..Pig, Child. Fire" (varken, kind.
vuur). Nu hebben zij dat gedaan in de
voormalige Jezuïetenkerk De Zaaier
tegenover Mickery. tot voor kort een
grote tapijtenhal
Of eigenlijk zijn zij daar nog aan
bezig In Boedapest, waar zij op den
duur geen speelvergunning meer kre
gen niet om politieke redenen,
schijnt het. maar eerder omdat ze in
commune leefden maakten zij in
een woonflat een kamervoorstelling
op het thema King Kong.
Voormalige Kerk
Dat hebben zij in New York opnieuw
ter hand genomen. In Amsterdam
doen zij het in de voormalige kerk
nog eens over. Vorige week zijn zij
daar begonnen, ook in drie try-outs
met publiek. De laatste try-out heb ik
Speciaal vandaag
meegemaakt, daarna woensdag de
tweede voorstelling. Er waren duide
lijke verschillen, die verbeteringen
waren, maar echt gaaf geworden leek
zij nog niet. Zij hebben die ruimte
nog niet echt in bezit genomen.
Bovenaan de trappen, waar in vroe
ger tijden het altaar stond, is nu een
enorme namaak-King Kong neerge
zet. Zijn ogen zijn twee monitoren
it v -toestellen), waarin grote, echte,
heen en weer kijkende mensenogen
geprojecteerd worden, maar herhaal
delijk óók wat die ogen zien details
van wat er in de kerk gebeurt of
gezien hebben andere apen. vrij. in
gevangenschap, mensen, erotische
menselijke handelingen.
Tussen zijn poten ligt een jong meis
je. dat zich vrijwillig door hem. op een
groteske manier uitgebeeld, laat ne
men. Vervolgens komt zij op de rol
schaatsen. die zij al aan had, de trap
pen af. pakt een blad met bekers Jus
en wijn, en verkoopt die al schaat
send aan het publiek.
Dat publiek zit op houten klapstoel
tjes bij houten tafeltjes op de plek
ken waar vroeger de banken stonden,
aan weerszijden van het betegelde
middenpad, niet naast, maar tegeno
ver elkaar. Over dat middenpand
rukken op een gegeven ogenblik hele
kleine robotjes op met zwaaiende
armpjes. Als die omgevallen of vast
gelopen zijn komt er over datzelfde
pad een moeder met een zuigeling op
de arm, samen met grotere kinderen
in glitterkleding, twee bewapend met
machinepistolen. Waar ze later ook
luidruchtig mee schieten. Er vallen
toneeldoden.
Er wordt ook gewerkt met een film
die in de kerk. in de foyer van Micke
ry waar de voorstelling met een
korte, in de film vervreemd herhaalde
scene begint en in de directe omge
ving buiten is opgenomen, en waarin
de werkelijkheid overdreven melo
dramatisch en met horror-effecten
bovenwerkelijk is gemaakt. Maar wel
hun eigen ervaringen in beeld brengt:
uit eigen land en cultuur uitgestoten,
nadat zij daar als commune geheel op
Squat's King Kong
elkaar gedrongen waren, geconfron
teerd eerst met de Parijse, daarna
met de Amerikaanse samenleving en
de barbaarsheden daarvan. Hun
voorstelling in Amsterdam heet Cool
King Kong. Het immense aap-beeld,
dat zij neergezet hebben, kijkt onbe
wogen naar hun lotgevallen. Onbewo
gen? Hij ls het dier. het natuurwezen,
dat versteend is door wat het van de
mensen ziet en gezien heeft.
Maar deze samenhang heb ik wel pas
achteraf gezien. De voorstelling
dringt die niemand op. Zij biedt je
een grote reeks gevarieerde kleine
elementen aan (te kleine voor deze
ruimte) ook veel luide muziek trou
wens, via een geluidsapparatuur in
wat vroeger een van de twee inge
bouwde preekstoelen was, bediend
door een meisje waaruit achteraf
iedereen zijn eigen voorstelling in zijn
herinnering kan opbouwen en ver
klaren.
Persoonlijk houd ik van die manier
van theater maken, maar ik weet
onderhand, dat de gewone toneellief
hebber er dikwijls geen raad mee
weet, en er daarom geïrriteerd op
reageert.
Het Kultureel Front organiseert 4
en 5 november een studiebijeen
komst rond het thema „de konfronta-
tie van ongesubsidieerde en gesubsi
dieerde strijdkultuur". Strijdkultuur-
groepen toneel, film en muziek
werken vanuit een politieke, anti-ka
pitalistische ideologie. Niet alle groe
pen worden gesubsidieerd en tijdens
dit weekend wordt bekeken hoe de
strijdkultuur behouden en uitgebreid
kan worden. Zaterdag is er een optre
den van Het Volkstheater met „Er
moet eens wat gebeuren", 's avonds
gevolgd door GLTwee met „Werkloos
maar niet toezien". Het Vechtorkest
brengt „swingende strijdliederen".
Zondag komt Genesius met „Hersens
open, koppen dicht" en tonen de Kri-
tiese filmers een collage van hun drie
beste films. Aan het eind van belde
middagen wordt er naar aanleiding
van stellingen in groepen gediscussi
eerd.
In het HOT wordt van 6 tot 18
november het jaarlijkse balletfestival
gehouden, waar dansgroepen uit bin
nen- en buitenland optreden. Het Ne
derlands Danstheater brengt de pre
mière van een ballet van Carlos Orta,
Multi Media komt er met „Spiegels"
en Werkcentrum Dans brengt Suske
en Wiske tot leven. Uit Frankrijk
komt het Ballet de Poche gevolgd
door de Extemporary Dance Compa
ny, die beschouwd wordt als een van
de exponenten van de moderne dans
in Engeland. Aanvang van de voor
stellingen 20.30 en inlichtingen 070-
852904.
Op zaterdag 11 november zal in
Theater Carré te Amsterdam de
300ste voorstelling van „Foxtrot", de
musical van Annie M. G. Schmidt en
Harry Bannink gespeeld worden. Tot
en met 30 november zal „Foxtrot" er
nog dagelijks te zien zijn met uitzon
dering van de maandagen. In ver
band met de grote belangstelling is
besloten om op zondag 26 november
om 2 uur een extra matinee-voorstel
ling te geven.
Onderwerpen in Brand
punt: Een reportage over de
liberalisering in China, met
onder andere gesprekken met
staatssecretaris K. H. Beijen
en Chinakenner Jaap van Gin-
neken. Ook een reportage over
het grote aantal analfabeten
in ons land.
Ned. 2 22.26
De IKON vertoont het eer
ste deel van Waar de condors
geboren worden, een Peruaan
se film waarin arme boeren
hun eigen geschiedenis spelen.
Ned. 1^3.05
Aad van den Heuvel presen
teert de Alles is anders show.
Ned. 2 '23.01
Operation Thunderbolt is
een israrlische speelfilm over
de bevrijding van slachtoffers
van een vliegtuigkaping.
België l 20.45
Dirigent Hans Vonk is te
gast bij Jaques van Kollen
burg.
Ililv. 1 16.00
Mozarts concert in Es voor
twee piano's en orkest wordt
uitgevoerd door Christoph
Eschenbach. Julius Franti en
het Radio Filharmonisch
Orkest.
Ililv. 2 20.05
„In lang vervlogen tijden hebben de
condors het Andesgebergte verla
ten. Toen brak er een lange nacht
aan vol smart en eenzaamheid. En
sindsdien. Mariano Quispe. is onze
moeder aarde ziek. Doordat wij in
armoede leefden, werd de hacienda
groot. Moeten we dan altijd verne
derd worden? Voor onze kinderen is
er geen school en geen brood Leven
we. of zijn we misschien al dood?
In de woorden yan dit aangrijpende
lied ligt de essentie van een Pe
ruaanse film. gemaakt door nako
melingen van het eens zo trotse
Inkavolk. Het zijn in meerderheid
ongeletterde mensen die hun eigen
droeve geschiedenis spelen. Aan het
begin staat Fransisco Pizarro. de
Spaanse veroveraar die tussen 1532
en 1537 met mateloze wreedheid de
Inka's onderwierp. Hij roeide het
volk bijna uit en vernietigde een
eeuwenoude cultuur. Zo maakte Pi
zarro de weg vrij voor de „christelij
ke beschaving"
Restanten van de Indiaanse bevol
king hebben sedertdien geleefd in
een toestand van onderdrukking.
Tot op de huidige dag. Al werden
velen van hen gekerstend, de ach
terstelling bleef door de heersende
kaste van blanken gehandhaafd
Want de meeste grootgrondbezit
ters voelen zich een beetje Pizarro
en gedragen zich als zodanig. Zij
stalen de grond van de oorspronke
lijk eigenaars, gebruikten deze
mensen als lijfeigenen en Heten hen
verkommeren
door Ton Hydra
Begrijpelijk dat Indianen uit de om
geving van de vroegere Inka hoofd
stad Cuzco aan het eind van onze
jaren zestig in opstand kwamen. Na
400 Jaar uitbuiting mochten zij wel
eens maling hebben aan blanken
die geweld veroordelen maar wel
genadeloos optreden om hun wel
stand te prolongeren. Begrijpelijk
ook. dat vele Indianen het vertrou
wen verliezen in hoge geestelijken
voor wie het gelijk aan de kant van
de grootgrondbezitters en andere
machthebbers ligt. En dat die ge
tergde mensen de opgelegde leefre
gels vermengen met elementen van
hun oorspronkelijke godsdienst.
De oude en haast legendarische 8a-
tumino Huillca is één van hen. Uit
deze analfabeet groeide een voor
vechter van de kleine boeren. Zijn
ijveren bracht hem menigmaal in
botsing met de grootgrondbezitters,
het leger en de kerk. 27 jaren gevan
genschap vormden hem echter tot
een leider met groot gezag en diepe
wijsheid. Met Huillca liet de IKON
ons vorig jaar kennismaken in de
serie De Nieuwe Ketters. En van
avond kunnen wij naar hem luiste
ren in de film die opnieuw dankzij
deze kleine zendgemachtigde op
ons scherm komt. Dat is eigenlijk
een flink wonder, want het maken
van de film ging met veel moeite en
tegenwerking gepaard. Het is al
weer drie jaar geleden dat president
Velasco werd afgezet. Sindsdien
spant generaal Bermudez zich in
om de ten gunste van de Indianen
bereikte landhervormingen onge
daan te maken. Regisseur Federico
Garcia en zijn film kwamen op de
zwarte lijst te staan. Ook de zoge
noemde progressieven keerden zich
er tegen. Zij vonden de boeren te
min om zich te uiten via een medi
um dat men wenste voorbehouden
te zien aan intellectuelen.
De film voltooid met het dagloon
van de in een coöperatie werkende
boeren moest voor de afwerking
uit het land worden gesmokkeld.
Dit alles wetende, zullen wij met
des te meer bewondering kijken
naar het resultaat. En ook meer
bewogen raken met het bestaan van
deze eenvoudige mensen die in de
film zichzelf spelen.
Net als zij moesten ook de makers
zelf in de praktijk veel leren. Opval
lend goed is de camera gehanteerd.
Frederico Garcia
Het schitterende landschap plus de
op het lijf geschreven muziek zijn
indrukwekkend verweven met de
natuurlijkheid van de spelers. En
met de rechtvaardigheid van hun
idealen. Waar de condors geboren
werden, zullen zij ook terugkeren.
„Het klappen van hun vleugels zal
klinken als tromgeroffel in oorlogs
tijd". zingen ze in de film. die daar
van een voorbode is.
Galerie
„DE TELLOOR"
Expositie van mystieke en
futuristische pentekenin
gen van
Margriet Markerink
28/10 t/m 9/12
S». Annastr. 27, Alkmaar
Tel. 072-115839
GALERIE
DE OUDE RIJN
van 3/11-10/12
Clemens Zylmans
Wynantl Zylmans
gemengde techniek
en sculpturen
OUDE RIJN 40, LEIDEN
tel. 071-146330. Openingstijd, woe. t/m
za. 12-17 uur, do. 19-21 uur.
Maori Popje
(Karetao)
18e eeuw
Nieuw Zeeland
55 cm hoog
Kunst uit
Oceanië
23 sept.-18 nov
op.tijden:
vrij./zat.
11.00-18.00
en na afspraak
hoger einde
noord 45
ouderkerk a/d
amstel
tel 02963-3158
holland
Galerie Srelldensi
Amsterdam
Keizersgracht 757
tel. 020-223725
2 Antilliaanse kunstenaars:
Steve Bridgewater
(Olieverfschild.)
Ruben Rodrlgo La Cruz
(monumentaal houtsnijwerk)
t/m 12/11-1978
dag. v. 1-5 ook weekends
Oosterse tapijten
Nachtegaalstraat 59. Utrecht.
Telefoon: 030-310948
RUIME SORTERING.
5 jaar garantie en recht tot ruilen.
39/10 tot 18/11
JAN KUIPER
SCHILD.
LIA LENIAIN
KERAMIEK
Oude Delft 195 Delft
tel. 015-131849
OPEN 12.00-18.00 uur
Woe t/m Zon gesl.: ma en din.
Nederland
Polen
16e-17e eeuw
Gem.
Van Reekumgalerij
Apeldoorn
Tel. 055-219155
alarma m
Alarma ISS beveiligt kunst tegen diefstal en brand. Propellerstraat 1-5, A'dam, 020-159715
inkoi
en C
Mee
mee
rege
tijds
rege
mun
Bes
Dé
Het
sie rt
waar
kunn
van
extra
zoud
nen
het
half
levei
kunr
vervi
ring
Een
de s
de s<
cent
sche<
en o
Het
inko
in ll.
mini
alsn*
men
hooj
volg
Van
hoe
kort
dooi
cies
Zij i
'.stok
;eer
aat<
an
"N(
Voor
icath
,deli)
de bi
kerk
breh
1970,
tcho,
berei
Nede
de p
bepl*
heeft
mer
meer
„Het
With
een
re vi
aanb
de