Goede films Jn matte sfeer De kleurloosheid van meneer Klomp Poirot en Ustinov fascinerend bezig Als dit nu eens uw kind werd... De oogst van Utrecht Gebrek aan logica tekent film Jongerius -cacoyannis verfilmt Euripides Goeie wijn hoeft niet duur te zijn. Tenminste niet bij de slijter! Prolongaties en reprises Christies „Moord op de Nijl" Vietnam voedt commercie Bel: 020767676 it Stichting Foster Parents Plein Nederland Rabobank blJDAG 3 NOVEMBER 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 11 loor W. Wielek-Berg Js het feest voorbij is. dient de balans te worden opgemaakt. Een evaluatie van de linemanifestatie Utrecht vind ik ditmaal niet gemakkelijk. Waarom is de totaalindruk vrij ïat. terwijl de vertoonde films toch allemaal op zijn minst respectabel waren? Misschien mdat er maar één bij was, die je bij de lurven greep? (dat is „Aus einem deutschen Leben", oor Theodor Kotulla met Brechtiaanse afstand verfilmde episoden uit het leven van de ommandant van Auschwitz, een film die nog door geen maatschappij is aangekocht en die de «levisie niet mag laten voorbijgaan zonder zonde en schande op haar hoofd te laden). kwam het, omdat de fluisteringer at de cinemanifestatie ditmaal vooi iet laatst in Utrecht zou worden ge- ouden penetranter waren dan ooit? )t zullen we de tijdgeest de schuld even, die wars is van alles wat naar en happening zweemt? Enfin, de ilms waren, zoals gezegd, best goed n zoals gebruikelijk wordt er deze neek al een hele zwerm ingezet, die we hieronder nader gaan bekijken. ïye bye monkey larco Ferreri. wiens laatste films tel- ens opnieuw allegorieën zijn over de indergang van de burgerlijke bescha- ing, het sterven van de grote steden nvan de hele Westerse wereld zoals ,ij die kennen, schiep met „Ciao Ma- chio" (hier uitgebracht onder de En- e'.se titel» een science fiction-achtige lachtmerrie over een in staat van intbinding verkerend New York, be- ulkt door ratten, oude. trieste men en en agressieve vrouwen. Lafayette Gerard Dépardieu) een jonge man lie zich vaker verstaanbaar maakt loor gefluit en gegrom dan door foorden krijgt van een oude Italiaan anarchist (Marcello Mastroianni) en klein aapje, gevonden bij het adaver van een enorme, King Kong- chtige monsteraap. dat voor de be- oemde skyline van Manhattan ligt. lij adopteert en adoreert het diertje, ndanks de duistere waarschuwingen an een vette, louche museumdirec- eur, die de cultuur van het oude lome voor het nageslacht poogt te lewaren. Ten slotte wordt het aapje loor de ratten opgevreten en komt afayette in de vlammen van het randende museum omja, voor iptimisme moet je nu eenmaal niet Ferreri wezen. De allegorische vertelling is weinig origineel en gemakkelijk te duiden: de atomaire apocalyps zullen nens en aap weer één zijn. Ferreri's racht ligt in de stemmingen die hij proept en de optische signalen die j zendt uit de nieuwe ijstijd, een lidvak dat hij in zijn film reeds heeft eschapen en waarvan wij de nade- ng soms voelen tot in het merg van nze beenderen. En zijn pikzwarte lm zit ook nog vol navrante teder- eid. Jammer is alleen, dat ook Ferre ri zich heeft geschaard bij de groeien de groep Europese regisseurs, die hun teksten in het Engels laten spreken, omdat in Amerika ondertitelde of na gesynchroniseerde films zeer slecht in de markt liggen. Zware accenten wekken vaak irritatie, ook hier. Amsterdam-Tuschinski 2,; Den Haag-Metropole 2; Utrecht-Camera; Groningen-Movies, 16 jr. Das zweite Erwachen der Christa Klages Een geheel andere teneur heeft „Das zweite Erwachen der Christa Kla ges", de eerste film die de Westduitse Margarethe von Trotta alleen maakte (voordien werkte ze samen met haar man. Volker Schlöndorff). Er ligt een authentiek gegeven aan ten grond slag: een vrouw berooft een bank om de alternatieve kindercrèche die zij heeft opgezet aan geld te helpen (deze vrouw die nog voortdurend wordt las tig gevallen door de Duitse politie hoewel ze haar straf heeft uitgezeten speelt een kleine rol in de film). In het begin lijkt „Das zweite Erwa chen" een toornige film te worden over de wortels van het terrorisme, maar uiteindelijk blijkt de politiek slechts aan de rand te fungeren, het gaat veel meer over de solidariteit van vrouwen. Christa (eerlijk en over tuigend gespeeld door Christa Engel) vindt op haar vlucht die haar voert naar een dorpspastorie, het met opge zette vleermuizen vergeven huis van een keurig getrouwde schoolvriendin. een landbouwcollectief in Portugal en een onderduikflat waarin ze bijna aan eenzaamheid ten onder gaat, ge negenheid en hulp vooral van vrou wen. Het eind heeft een verrassing in petto: de bijna karikaturaal nuchtere vrouwelijke bankbediende, een van de gijzelaars die op haar eentje Chris- ta's sporen nauwgezet volgt, beleeft een „nieuw ontwaken" en weigert bij een politie-confrontatie haar te her kennen. „Das zweite Erwachen der Christa Klages" (waarvoor Luisa Francia mede het scenario schreef) is een fris se, sympathieke film. misschien iets te optimistisch, maar wel hartverwar mend. Utrecht-Select, 16 jr. Des enfants gatés De vierde film van de Franse regis seur Bertrand Tavernier is geheel an ders dan de voorgaande. In „l'Horlo- gier de Saint Paul", „Que la Fête commence" en de onvolprezen „Le Juge et l'Assassin" was het uitgangs punt altijd sterk dramatisch: moor den, zelfmoorden, politieke komplot- ten. In „Des enfants gatés" is alles heel gewoon. Een regisseur, die zit aan te hikken tegen het scenario van zijn nieuwe film. gaat alleen in een flat wonen om ongestoord te kunnen werken en komt, min of meer nolens volens, in een huurdersactie en een verhouding met een jong buurmeisje terecht. In de film (het scenario schreef Taver nier samen met twee vrouwen. Char lotte Dubrelh en Christine Pascal, die ook de vrouwelijk hoofdrol speelt) gaat alles zo natuurlijk toe. alsof het een improvisatie betreft, alsof er uit het volle leven is gegrepen. Niets is minder waar: er ligt een complexe infra-structuur aan ten grondslag, waarin vier thema's rond de hoofd persoon zijn verweven: het politiek- sociale (de actie van de huurders en de reactie van de verhuurder: „Als het in '78 Giscard-Chirac wordt blijft voor mij alles bij het oude, als het Mitterand-Marchais wordt verkoop ik de hele troep en ga in Zwitserland wonen"); het professionele (het sce nario dat maar niet wil lukken); het Een scène uit „Bye Bye Monkey erotische (de verhouding met het buurmeisje) en het echtelijke (de in nige band met zijn vrouw). „Des en fants gétés" krioelt van de mensen, die allemaal in hun waarde worden gelaten, maar hij wordt gedragen door de formidabele acteur Michel Piccoli. Omdat hij de grote kunst verstaat gewoon te zijn tussen de gewonen en toch elk ogenblik abso luut aanwezig. Amsterdam-Leidsepleinth., 16 jr. La Tortue sur le Dos „La Tortue sur le Dos" („De schild pad op de rug"), het regie-debuut van Luc Beraud, met name in de Franse pers jubelend ontvangen, viel helaas tegen. Het onderwerp, een schrijver die zozeer met remmingen worstelt dat hij zes jaar lang niet publiceert, is interessant genoeg en het begin van de film belooft dan ook heel wat. We zien nu eens een schrijver echt aan het werk: zinnen schrijven, doorkras- sen, blaadjes verscheuren, opnieuw beginnen. In zijn wanhoop zoekt hij het overal: in de film, op terrasjes, bij allerhande meiden en hij maakt het zo bont dat zijn vrouw (of vriendin, dat wordt niet geheel duidelijk) die in het zweet haars aanschijns het brood voor hem verdient, hem de deur uit schopt. Dan begint een fantasmagori- sche tocht die hem steeds lager voert, tot hij ten slotte stof vindt om te schrijven. Is wat hem overkomt waan of werkelijkheid? In ieder geval niet erg interessant, want in dat tweede gedeelte missen we node het tegen spel van de prachtige actrice Berna- dette Lafont, die aan ruzies, liefde en koken hartstochtelijke klankkleur weet te geven. En het is misscien best leuk om als hoofdpersoon nu eens een klein, kaalhoofdig kereltje te kiezen, maar die moet dan wel overtuigend zijn. Jean-Francois Steveriin ben je al vergeten voor je de bioscoop hebt verlaten. Utrecht-Movies 2, 16 jr. II Casotto Sergio Citti, de langjarige vriend, as sistent-regisseur en mede-scenario schrijver van Pasolini (hij was vooral waardevol als kenner van de taal van het sub-proletariaat) koos voor zijn derde film een typisch Italiaans on derwerp: strandverhalen. In zijn „ca sotto" (een woord dat zowel ..strand huisje" als „chaos" en „bordeel" bete kent) komen en gaan types van aller lei slag: twee meisjes proberen terwil- le van de poen een kuise verzeke ringsman te verleiden; jonge arbei ders zijn op zoek naar avontuur maar hebben geen geld om vriendinnetjes te versieren; grootouders doen hun best om hun zwangere kleindochter aan de eerste de beste man te bren gen en nog een heleboel meer. Een grote hond vreet een klein hondje op. en een voyeur boort naarstig gaatjes, zodat we ook nog in andere badhuis jes kunnen kijken. Het resultaat laat zich raden: soms wel grappig, soms vervelend, vaak grof, al met al niet om over naar huis te schrijven. Een paar typische Pasolini-acteurs wer ken mee (Franco Citti en Nino Davo- li) en we kohien ook de Amerikaanse Jodie Forster tegen, die als kind-pros- tituée in „Taxi Driver" de aandacht op zich vestigde. Intussen is ze veer tien jaar en erg dik geworden. Utrecht-Studio, 16 jr. door D. Ouwendijk rene Papas in „Iphigenia" ihigenia oor W. Wielek-Berg et eeft acht jaar geduurd voor Mi- hael Cacoyannis zijn trilogie van lassieke tragedies („Electra" en Vrouwen van Troje" waren al ge laakt) kon voltooien: de kolonels inden hem niet. hij keerde Grieken- nd de rug toe. Het derde deel. „Iphi- :nia". met muziek van Theodorakis i spel van zijn trouwe Irene Papas s Klytemnestra. is een waardig erkstuk geworden, niet meer en niet linder. De film biedt, voor wie het mvre van Cacoyannis kent, weinig frrassingen. De beelden zijn fraai, strekking is goed. de regisseur laat tn twijfel bestaan aan het feit. dat arme Iphigenia. wier dood de wind loet doen opsteken die de Griekse loot aar Troje zal voeren, niet ordt geofferd voor een edel doel. laar m de autoriteit van haar vader Igamemnon te redden. En de oorlog eeft de schone Helena alleen als oorwendsel. in feite is het te doen m de schatten van het rijke Troje. tassieke tragedies zijn altijd span- snd en zitten altijd vol conflicten, ie ook in de moderne tijd gelden. Cacoyannis doet Euripides geen on- aan Irnsterdam-Alhambra I. a.l. Otto Jongerius heeft met zijn verfilmde „Kronkels" en zijn aandeel „Hoe ik mijn verjaardag vierde" in het vierluik „Alle dagen feest" bewezen een filmer te zijn, die meer voelt voor een onderkoelde dan voor een sterk emotionele dramatiek. Dat is een positief te waarderen houding. Vooral gezien tegen de achtergrond van de mogelijkheden die, met het in Nederland beschikbare materiaal, voor een filmer zijn weggelegd. In de eerste plaats het spelersmate riaal en in de tweede plaats de ge aardheid van de Nederlander, die hém als het ware dwingt tot een heel behoedzame dramatiek. Een huiska- rher-dramatiek, die angstvallig de te scherpe kanten van leven en mense lijkheid ontwijkt. In enkele van zijn „Kronkels" heeft Jongerius deze voorzichtige dramatiek benaderd met een onderkoeldheid, die het soms diep navrante van deze dramatiek feilloos voelbaar maakte. Dat is de filmer niet gelukt fo zijn jongste speelfilm „Meneer Klomp". Klomp is afdelingschef op een groot kantoor. Hij is een man zonder ver beeldingskracht. een kleurloze fi guur. voor wie de zorgzame indeling van een kaartenbak iets heiligs is geworden. Hij is kennelijk niet in staat om de orde te bewaren onder het personeel waarvan hij chef is. daarom laat hij wat dat betreft de boel maar waaien. Er is hier een breuk in de logica, waar je je als kijker maar bij moet neerleg gen. want begin je daar al vraagte kens te zetten, dan wordt de hele film op de duur een doolhof. Scène uit Meneer Klomp. Schandaal De saaie Klomp, die midden vijftig is. heeft op kantoor in alle eerzaamheid een bijna even oude vriendin, met wie hij dagelijks de lunch gebruikt: zijn enige uitspatting. Het kantoor maakt hem tot slachtoffer van een grap. door de jeugdige vlotte typiste Helen ertoe over te halen Klomps verliefd heid op te wekken. Opnieuw moet je op gezag van de filmer maar aanne men. dat Klomp met zijn algehele gevoelsafstomping daarvoor gevoelig is. Het wordt een schandaal als Klomp door zijn kantoorvriendin erop wordt betrapt, dat hij in een stencilkamertje Helen zoent. De man gaat met vervroegd pensioen en wordt langzamerhand gek door zijn obsederende verliefdheid op de voor hem onbereikbare Helen. Het ernstige manco van de film is. dat er geen enkele tekening in de kleur loosheid van meneer Klomp valt aan te wijzen. Zijn kleurloosheid wordt zijn tragedie. Per slot van rekening is het niet niks om onder invloed van een obsederende verliefdheid Je ver stand te verliezen. Dat kan alleen als er in een mens een zo groot en intens levensheimwee aanwezig is. dat zo iemand bereid en ook in staat is om door alle remmingen heen te schie ten. Dat levensheimwee ontdek je nergens bij Klomp. Hij is daardoor een tekening van frustratie gebleven, zonder dat hij er de inhoud van heeft bij gekregen. Amsterdam-City 2; Rotterdam-Lu- mière 2; Den Haag-Odeon 3; Ensche- de-Lumière 3; Groningen-Citv I; Amersfoort-Euro, 16 jr. Padre Padrone Sublieme film van de gebroeders Taviani over een Sardijnse herdersjongen die zijn isolement doorbreekt door middel van de taal. De gehele week in Cinetol, Am sterdam; 8 nov. Filmclub Vo- lendam. De Klompenboom. Prachtige pastorale over Italiaans landle ven aan het eind van de vorige eeuw van Ermanno Olmi. De gehele week in Alhambra 2 en Tuschinski 3, Amsterdam; Me- tropole 3, Den Haag en Studio '62, Rotterdam. De Mens uit Marmer. Indruk wekkende film van Andrzej Wajda over de speurtocht van een arbeider die in marmer werd vereeuwigd en in verge telheid verzonk. 3 t.e.m. 5 nov. Filmhuis. Breda; 7 nov. Film huis Purmerend; 8 nov. Film huis Edam. l'Affiche Rouge. Prachtige film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de oorlog, waarbij heden en verleden in elkaar overvloeien. 3 nov. V.V. Plus, Wormer; 4 nov. Filmhuis Delft. Te gek om los te lopen. Ontroe rende documentaire van Itali aans collectief over nieuwe we gen om krankzinnigen te inte greren in de maatschappij. 6 nov. Medische Faculteit. Am sterdam. Providence. Magistrale film van Resnais over dood, verval en de creatieve capriolen van een oude, zieke schrijver. De gehele week in Carolus. Nij megen. Herfst sonate. De nieuwste film van Ingmar Bergman met Ingrid Bergman en Liv Ull- mann in de hoofdrollen. De ge hele week in Calypso en Krite- rion, Amsterdam. Calypso. Den Haag; Calypso I, Rotter dam, Saskia, Arnehm; Casino 3, Breda; Rembrandt 2. Eind hoven en Luxor, Nijmegen. Una giornata particolare. Ont roerende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die worden vermalen door de mo lens van Mussolini's dictatuur, met Marcello Mastroianni en Sophia Loren in de hoofdrol len. De gehele week in Movies 2. Amsterdam. De geest van de bijenkorf. Moedige film vol sfeer van Vic tor Enrice. gemaakt tijdens het Franco-regime in 1973 met het merkwaardige kleine meisje Anna Torrente in de hoofdrol. De gehele week in Movies 1. Amsterdam. door D. Ouwendijk Precies als commissaris Maigret van Simenon heeft ook Agatha Christies Poirot verschillende interpreten gehad. En zoals elke vertolker zijn mening had over Maigret heeft ook elke vertolker van Poirot zijn mening over de man gehad. Een teken, dat beide speurders een onweerlegbaar menselijke inhoud moeten hebben. Ze zijn geen fantasiefiguren meer. ze zijn toegetreden tot de schare van de levende mensheid Je kunt je daardoor ook Maigrets en Poirots in alle mogelijke gestalten verbeelden. Niet hun uiterlijk is van belang, maar hun wezen. Dat wezen is een schepping van Christie en zo komt Poirot ook te voorschijn in de gestalte die Peter Ustinov aan hem heeft gegeven in „Moord op de Nijl". Het is niet zonder reden, dat de na druk wordt gelegd op de figuratie van Poirot in de film. Deze word namelijk volkomen overheerst door Poirot/Us- tinov, die in deze volgorde moeten worden aangeduid, want eerst komt de detective, dan komt de acteur. Het gaat om een wat ingewikkeld verhaal, dat bij nadere ontleding (uiteraard door Poirot) heel eenvoudig in elkaar blijkt te zitten. Dat is het grote ver schil (om in dezelfde orde van grootte te blijven) met de befaamde Father Brown verhalen. Daar gaat het om een echte ontrafeling van ingewikkel de gebeurtenissen, bij Agatha Chris tie zijn de gebeurtenissen over het algemeen alleen maar in schijn inge wikkeld. In „Moord op de Nijl" gaat het om de moord op een jonge rijke vrouw, die met haar man op huwe lijksreis is naar Egypte en met een groot gezelschap een tocht maakt op een raderboot, die de Nijl af vaart Onder het gezelschap dat zich op de boot bevindt zijn er ettelijken, die de jonge vrouw zo haten, dat ze haar graag dood zouden zien. Poirot. die een meester is in het „toevallige af luisteren". heeft als de moord een maal is voltrokken ettelijke verdach ten als het ware voor het grijpen. Onder die verdachten moet. op de beproefde manier van het „deduce ren". geschift worden. Daarna wordt ook die methode ls bekend het hele gezelschap verdachten in een salon bij elkaar gebracht en wijst de grote detective de dader aan. Zoals al gezegd, de hele film wordt beheerst door PoirotUstinov. Hij maakt in zijn manier van optreden van zich zelf een figuur, die achteraf alles vooruit schijnt te hebben gezien. Daardoor geeft hij aan de hele ge schiedenis een fascinatie, die je van het begin tot het einde toe bij blijft. Amsterdam-Citv I en Rem- brantsplth.; Rotterdam-Corso en Lu- mière I; Den Haag-Metropole I en Odeon I en verder in 19 theaters overal in het land. Scène uit „Moord op de Nijl". Dog Soldiers en Piranha's door D. Ouwendijk Hoe frustrerend Vietnam op het Amerikaanse nationale gewe ten heeft gewerkt blijkt uit de manier waarop deze episode in films wordt verwerkt. Te pas en te onpas. Het zou te waarderen zijn als het in ernst ging om het vast te stellen van verantwoordelijkheden, maar de her innering wordt gebruikt om extra zout in de wonden te wrijven. Ook weer in de film „Dog soldiers", een zogenaamde „kei-harde" actiefilm wordt Vietnam erbij gesleept. Een oorlogscorrespondent die walgt van de manier waarop het Ameri kaanse leger en de luchtmacht te keer gaan. stapt vrijwillig uit de oor log en probeert een nieuw leven te beginnen, op basis van geld dat hij wil verdienen met de smokkel van heroïne. Eén keer maar. en dan ls het afgelopen. Maar de corruptie-lijn tus sen Vietnam en de Verenigde Staten werkte uitstekend de gesmokkelde heroïne wordt oorzaak van een reeks criminele gewelddadigheden. Daar mee belanden we op het bekende terrein van achtervolging, schietpar tijen en aframmelingen. Een pseudo sociaal routine produkt. Routine ook in ..Piranhas", waar ook al weer Vietnam wordt bijgehaald: de wetenschappelijke staf van het leger zou namelijk het plan hebben gehad de rivieren in Vietnam te bevolken met zeer roofzuchtige piranha's: spe ciaal gekweekte vissen met haaien- tanden. De vrede voorkwam het sno de plan. maar door een ongeluk ko men de vissen ditmaal in Amerikaan se wateren terecht. Een bloedige boetedoening, met een sinister kil legerdictaat op de achter grond. Voor de liefhebbers. Om zich In de luren te laten Jeggen. Piranha's, Amsterdam Cineac Dam rak, 16 jr. Dog Soldiers, Amstcrdam- Noggerath, 16 jr. Ned II 22.20 uur Gisteravond zag u de reportage over kinderen in ontwikkelings landen in Avro'sTélevizier Magazine. De Stichting Foster Parents Plan Nederland, een niet-commer- ciéle organisatie, houdt zich bezig met financiële adoptie van kinderen in die landen. Voor 45,- per maand helpt u zo'n kind aan voedsel, medische verzorgingen onderwijs. Bel voor informatie of haal een folder bij één van de 3200 Rabobanken. Joh. Vermeerstraat 24, Postbus 5000, Amsterdam. Tbl.020- 767676. Dezepublikatie is mogelijk dankzij de medewerking van de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11