erlijkheid van een 'middelbare' actrice
markim
Kitty Courbois (41) speelt vrouwen van haar leeftijd
Brieven Ombudsman
naar Nieuwe Revu
Kant uit Rotterdam
in Amsterdam
Oeg
VARA en Frits Bom weten van niets
elektrische treinen kompleet v.a.7630
Lunchconcerten succesvol
Radio Amsterdam
koopt FM-zender
En dan nog.
Wat helpt
ai jaren
dij hoest?
Wij missen
de kop van Jut
TV COMMENTAAR
Omroepbonden
gaan weer met
VARA praten
WOENSDAG 1 NOVEMBER 1978
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Jan van Galen
AMSTERDAM Heel wat actrices hebben er moeite mee op
een bepaalde leeftijd te moeten merken dat ze alleen nog bij
de gratie van een vaardig grimeur een ..jonge meid" kunnen
spelen. Het ls dan duidelijk: ze zijn 35-40 Jaar geworden en
zouden een andere artistieke koers moeten varen, maar ijdel-
heid, jaloezie, en geld staan zo'n stap in de weg. Gloria
Swanson speelde in de film Sunset Boulevard op schitterende
wijze zo'n vrouw die zich niet kon neerleggen bij het feit, dat
ze geen achttien meer was en er ook absoluut niet meer voor
door kon gaan, zelfs niet meer voor een vrouw achter in de
twintig. Dit verschijnsel is ook in Nederland niet uniek.
Bevriende producenten en regisseurs willen de oude vedette
vaak niet laten vallen, een „plamuurmes" moet voor de
oplossing zorgen.
Film-, tv- en toneelactrice Kitty
Courbois (41) vormt een uitzondering
op die ziekelijke hang naar het jonge-
meiden-syndroom. Ze is nu. vindt ze
zelf. oud genoeg geworden, om ook
moederrollen te spelen. Ze is van
avond weer te zien in het IKON-
programma „Overal is wel wat",
waarin zij samen met Slem Vroom
het ouderpaar speelt dat in korte
sketches problemen weergeeft in een
gemiddeld hulsgezin. Binnenkort
gaat de film „Twee vrouwen" in pre
mière van George Sluizer. waarin ze
de moeder speelt van het nieuwe Ne
derlandse talent 8andra Dumas. te
genspeelster van de Zweedse actrice
Bibl Anderson. In het voorjaar zit ze
in het tv-toneelstuk ..Zuiderstraat
12" waarin ze een bejaarde vrouw is
die weigert naar een bejaardentehuis
te gaan. Een andere produktie die
snel te verwachten valt is „Qeen ont
bijt" van Annemarie Prins. Hierin
speelt ze een psychiatrische patiënte.
Haar eerste rol waarin ze een vrouw
speelde van haar eigen leeftijd was in
..Een mens van goede wil". Zondag
avond begint de herhaling van die tv-
serte Kitty Courbois is daar erg blij
mee „Ik heb die sene door mijn
werkzaamheden helaas nooit kunnen
zien en daarbij had ik in ..Een mens
van goede wil" een prachtige rol
Zoiets krijgt Je maar eens in de zoveel
Jaren. Ik speel de rol van Rosa, een
enorm serpent dat door Jaloezie en
wroeging iedereen naar het leven
staat, vooral haar debiele zusje (Josi-
ne van Dalsum) en diens beschermer
(Hugo Metsers). Rosa vormt de dra
matische lijn in het stuk. omdat ze
met haar rotstreken voor de nodige
ellende zorgt. Toch had lk wel sym-
phatie voor die vrouw. Ik had het
gevoel dat ik haar wel begreep. Ze is
niet voor niets zo geworden. Ik had
medelijden met haar. Ze kon haar
emoties niet In normale banen leiden.
Ik heb daar zelf. maar dan In veel
mindere mate ook last van. Bij mij
slaat teleurstelling ln vriendschap of
liefde ook wel eens om in agressie. De
eenzaamheid begreep ik ln die rol.
Het fysieke aspect sprak me ook
enorm aan. Ik speel haar van achttien
tot veertig jaar oud. De kritieken
waren zeer positief, vooral ln België
waar het stuk zich afspeelt. Het mee
leven van de mensen ging daar zelfs
zover dat lk op straat verwijten naar
mijn hoofd kreeg van: „Durft ge wel.
een debiel meisje slaan?"
Doorbraak
Een mens van goede wil betekende
voor mij een nieuwe doorbraak. Ik
kreeg meer aanbiedingen voor rollen
Kitty Courbois: „Je krijgt gebreken, je maakt het een en ander mee. Je kunt die bagage goed
gebruiken voor oudere rollen maar er zijn teveel actrices die die ontmanteling niet
aandurven, ze worden er tamelijk depressief en gefrustreerd van". io«o Erwin verheu«n
van oudere vrouwen. Die heb lk graag
aangepakt, want voor iemand van
veertig ls het veel aantrekkelijker om
een rol te spelen van je eigen leeftijd.
Je kunt veel herkenningspunten vin
den Iedereen blijft graag een jonge
meid. maar de werkelijkheid is an
ders. Je krijgt gebreken, je maakt het
een en ander mee. Je kunt die bagage
goed gebruiken voor die rollen. Er
zijn teveel actrices die die ontmante
ling niet aandurven, ze worden er
tamelijk depressief van en gefrus
treerd.
Ik ben gevraagd voor „Overal is wel
wat" door Anita van Ommeren (pro-
ducente) omdat we elkaar hadden
leren kennen in een crèche waar zij
werkte en waar ik met mijn dochter
tje kwam. Dat ls inmiddels al enige
jaren geleden. Gijsje is nu tiea Ik
moest op een gegeven moment weer
binnen drie dagen aan de slag en het
bleek erg moeilijk een goede oppas te
vinden. Iemand heeft me toen aange
raden haar naar Proefcrèche '70 te
brengen. Daar werkte Anita toen nog.
We hebben veel gepraat over het op
voeden van kinderen.
Ik had nogal wat problemen met
Gijsje. omdat ik er alleen voor stond
en ook niet altijd precies wist wat te
doen. Ze wilde bijvoorbeeld vaak niet
eten. Op die crèche zeiden ze dan dat
ik haar stoel eens moest versieren.
Die adviezen hielpen echt. Het valt
soms ook niet mee een kind fatsoen
lijk op te voeden. Ik ben kostwinster,
ik moet dus wel werken. Toevallig
ben ik actrice en dan moet je nog wel
eens weg. Dat geeft je schuldgevoe
lens, Je raakt gespannen. Kinderen
merken dat onmiddellijk en dlar ko
men dan ook weer moeilijkheden uit
voort. Het is nogal makkelijk om te
zeggen: neem dan een oppas, maar
dat is niet te betalen. Je kunt die
onkosten ook niet aftrekken van de
belasting. In je eentje werken en toch
het gevoel hebben dat je kind onder
dak is, het valt niet mee.
Anita wist zich onze gesprekken nog
te herinneren en kwam zodoende op
mij voor de moederrol. Ik moet zeg
gen dat het een hele nieuwe ervaring
voor me was. Telkens nieuwe scènes
spelen van een paar minuten waaruit
een doorsnee gezinssituatie ontstaat.
Vooral met die hele jonge kinderen
moet je maar afwachten hoe alles
loopt. Je kunt niet met een script
werken, het is een kwestie van Impro
viseren. Het was ook leerzaam, omdat
je dingen in een opvoeding signaleert
die je jezelf nog nooit zo gerealiseerd
hebt.
Twee vrouwen
In de film „Twee vrouwen" speel ik
ook een oudere vrouw, de moeder van
een van de twee. Het is een tamelijk
vervelend mens, dat verwacht dat
haar dochter „netjes" verloofd is met
een „keurige" jongen, terwijl het
meisje lesbisch is en een oudere
vriendin heeft. Ik kan er nog geen
eind-oordeel over vellen, omdat de
film nog niet klaar is, maar hij is in
ieder geval bijzonder professioneel
gemaakt. George Sluizer is een uit
stekend regisseur en Blbi Anderson is
wel een zéér groot talent. Het klinkt
altijd wat eng, maar ik heb inderdaad
veel van haar opgestoken. Helaas kan
ik niet over iedere film die ik gemaakt
heb zo tevreden zijn.
Bij sommigen vierde amateurisme
hoogtij (Kitty Courbois speelde on
der meer in „Het Debuut, „De laatste
trein" „Tamara". „Helden in een
jDat de
Amin
houden
schommelstoel", „Gangstermeisje" zing. H
en de flops „VD" en „Spuit elf" red.) u.;j7P
Wat ik minder geslaagd vind is dat 1
„Twee vrouwen" naar alle waar- daansl2
schijnlijkheid in het Nederlands hoogte
wordt nagesynchroniseerd, hij is na-
melijk geheel ln het Engels opgeno
men. Waarom de film dan niet wordt
ondertiteld weet ik ook niet." legens
Egocentrisch wind n
„Ik heb veel dramatische rollen ge-
kop te
bekope
heeft
speeld, waarschijnlijk omdat ze me zo-n 3(
beter liggen. Meestal flinke, doortas
tende tantes, maar ook wel depressie
ve, bange, gefrustreerde vrouwen. Die
rollen spreken me ook wel aan. Ik ben
geïnteresseerd in mensen met gebre
ken, omdat ik als kind zo'n beetje
alles heb gehad, een beugel, steunzo
len, alles wat je maar bedenken kunt
en later ook het een en ander heb
meegemaakt. Ik ben vrij explosief.
Mijn motoriek en stemgeluid leent
zich voor dit soort rollen, een lief
rustig vrouwtje zit er niet zo in. Ego
centrisch ben ik ook, alleen doe ik er
alles aan dat het niet ten koste gaat
van anderen. Ik ben zo Iemand die
achteraf wel meevalt, geloof ik. Door
nervositeit kom lk in eerste instantie
wel eens verkeerd over.
Toch denk ik dat ik nu moet gaan
uitkijken. Het publiek heeft me de
laatste jaren onder andere kunnen
zien als een verloederde vrouw in „De
Laatste trein" en in een aflevering op
tv van „Dubbelleven", als doorsnee
moeder in „Overal is wel wat" en
straks in „Twee vrouwen", daar moe
ten andere rollen tegenover komen te
staan. Geen jonge meiden meer, néé,
dat is gebeurd, maar wat meer gesoig
neerde dames bijvoorbeeld van mid
delbare leeftijd. In ieder geval rollen
waarbij de grimeur nu eens niet de
ouderdoms accenten nög meer aan
zet. In het voorjaar komt .Zuider
straat 12" op de tv. Dat is denk ik wel
het absolute summum van dit soort
rollen, namelijk een vrouw van 68, die
enorm dik en vettige zwachtels om
haar benen draagt. Een bedeesde
dame in een mantelpakje zou ook
eens aardig zijn.
kost, c
dige bi
Er hee
land, v
zich te
bijvooi
voorzi<
rckenii
vondei
Hoge
sche s
ders hi
blijver
dat A
één va
ka
nieline
Van onze radio- en tv-redactle
HILVERSUM Onderhandelingen tussen de Stichting Om
budsman en het weekblad Nieuwe Revu om reportages te
maken naar aanleiding van brieven om hulp of advies aan de
stichting hebben kwaad bloed gezet bij de VARA en bij
ombudsman Frits Bom zeil. Zowel de VARA als Frits Bom
zegt van deze onderhandelingen niets al te weten.
ADV£PTE?JT>£
In een verklaring delen de 8tichtlng
Ombudsman en de Nieuwe Revu
mee. dat er jaarlijks tienduizend brie
ven binnenkomen van mensen die
maatschappelijk in de knel zitten. Ze
zoeken hulp. Soms ls het nodig be
langstelling van andere instellingen
te wekken, zoals die van de Nieuwe
Revu.
De stichting hanteert regels die ge
heimhouding van de identiteit van
briefschrijvers garanderen en hun be
langen veiligstellen. Er wordt geen
brief gebruikt alvorens de schrijver
zijn toestemming heeft gegeven. Zo n
brief wordt gebruikt voor een televi
sieprogramma van de ombudsman
maar ook voor een sociale reportage
in de Nieuwe Revu.
Er wordt herinnerd aan de gang van
zaken ln 1972 toen de Nieuwe Revu
sociale reportages maakte, waaraan
de Stichting Ombudsman zou heb
ben meegewerkt De laatste jaren is
dat niet meer gebeurd. De overgang
van Ger Ackermans. tot 1 oktober
eindredacteur van „In de Roote
Haan" en thans hoofdredacteur van
Nieuwe Revu. heeft echter geleid tot
hernieuwde gesprekken.
Redelijk bedrag
Uit de onderhandelingen blijkt dat de
Stichting Ombudsman voor tedere ln
de Nieuwe Revu geplaatste Ombuds-
Speciaal vandaag
manreportage vijfhonderd gulden
krijgt. Dit minimumbedrag kan oplo
pen tot vijfduizend gulden per jaar.
De stichting vindt dat heel redelijk
omdat er veel werk aan een reportage
vast zit. Bekend is ook dat de stich
ting naar mogelijkheden zoekt om de
inkomsten te vergroten, omdat de
VARA met plannen rondloopt de
subsidiëring omstreeks 1980 te beëin
digen.
Bij de Stichting Ombudsman zegt
men dat officieel nog niets ls afge
sproken met de Nieuwe Revu. Verder
wordt opgemerkt dat Frits Bom van
de gang van zaken op de hoogte zou
moeten zijn. aangezien de post het
eerst bij hem binnenkomt. Bekend is
echter dat de verstandhouding tus
sen Frits Bom en de stichting slecht
AMSTERDAM Een kwart van de
bezoekers van de lunchconcerten ln
het Amsterdamse Concertgebouw is
nog nooit eerder naar een concert
geweest, een tweede kwart een enkele
keer. terwijl 16 procent tot de regel
matige concertbezoekers kan worden
gerekend.
Dit blijkt uit een enquête waarvan de
resultaten zijn gepubliceerd in het
jongste nummer van „Klankbord",
het informatieblad van de Nederland
se orkesten. Het onderzoek ls gedaan
door de Universitaire Interfaculteit
Bedrijfskunde in Delft
Ruim de helft van de bezoekers gaf
op geen beroep te hebben. Daarvan
was een kwart student of scholier en
tien procent huisvrouw. Volgens
„Klankbord" ging de meeste belang
stelling uit naar de orkestuitvoerin
gen in de grote zaal van het Concert
gebouw.
Met de lunchconcerten, die een half
uur duren, werd drie jaar geleden een
begin gemaakt. Doel was en is het
aantrekken van publiek, dat tevoren
niet of nauwelijks met klassieke mu
ziek in aanraking kwam.
Verzameld werk van Bert Schierbeek
Van Gewest tot Gewest:
met draaiorgel door Weststel
lingwerf. Vlissingse Zeevaart
school 75 jaar en Nederlands
oudste drukkerij bestaat 275
jaar.
Ned. 1/18.59
Na Overal Is wel wat (de
terreur van de liefhebberij),
volgt Kenmerk, waarin aan
dacht voor de geweldloxe
strijd van de pastoor van Asco
met zijn mensen tegen de Ille
gale bouw van twee reusachti
ge kerncentrales in een dorp
aan de Ebro ten zuidwesten
van Barcelona.
Ned. 2/1839
De BRT vertoont Drole de
Drame, een speelfilm uit 1937
met o.a. Michel Sunion en
Jran-Louis Barrault.
België 2/21.05
Het lunchconcert van het
Concertgebouworkest o.I.v.
Colin Davis wordt recht
streeks uitgezonden.
Hilv. 4/12.30
De IKON zendt de dank
dienst voor gewas en arbeid te
Balk uit. Voorganger ls ds R.
Nieuwkoop.
Hilv. 119.00
Romantiek in trek
op veiling Christie's
LAREN Vooral meesters van de
Romantische en Haagse School ble
ken populair te zijn op een veiling
van schilderijen, tekeningen en aqua
rellen uit de 16e tot en mét de 20ste
eeuw. die maandag door Christie's in
het Singermuseum te Laren is gehou
den. Er werd levendig geboden, voor
al op de kleinere meesters. Er kwa
men '470 werken onder de hamer. De
omzet bedroeg in totaal 2.808.000
gulden.
Topper was een winterlandschap van
Andries Schelfhout (Schaatsers op
een bevroren meer), dat 55.000 gulden
opbracht Een winterlandschap van
Charles Leickert en een schilderij van
Petrus Klers brachten 49.000 en
48 000 op. terwijl voor een Johannes
Bosboom (Interieur van de SL Bavo-
kerk) 40 000 gulden werd neergeteld.
Hoge ogen gooiden ook een stilleven
van Pieter de Ring (38.000 gulden),
een landschap van Cornells Springer
<38.000 gulden), een poezenschilderij
van Henriëtte Knip (32.000 gulden) en
een zeegezicht van Andries Schelf
hout (25 000 gulden).
AMSTERDAM STAD-radio Am
sterdam zal in het najaar van 1979
gaan uitzenden via de FM-band. De
omroep heeft Nozema en de PTT op
dracht gegeven voor dit doel een spe
ciale FM-zender te bouwen. Een en
ander is mogelijk gemaakt door het
departement van CRM. dat voor de
bouw financieel garant zal staan.
De FM-zender komt ln de plaats voor
de huidige middengolfzender <240m
1250 khzi. die ln sommige delen van
de hoofdstad moeilijk te ontvangen
is Om voor de luisteraars de over
gang te vergemakkelijken zal STAD
eind 1979 enkele maanden zowel op
de middengolf als op FM gaan uit
renden
Gedacht wordt aan de mogelijkheid
om de nuddengolfzender nadien ter
beschikking te stellen aan de regiona
le omroep Zeeland, die nu in oprich
ting is.
„Ik geloofde niet meer in het verhaal,
niet meer in de romanvorm. Ik dacht
dat het leven 777 verhalen tegelijk
was en dat het „ik" als een oktopus
om zich heen moest grijpen om alles
te vatten wat er om je heen en in Je
gebeurde en daaraan vorm moest ge
ven: een nieuwe vorm. Dat werd „Het
boek Ik" (1951). Een bedrieglijke titel,
want het boek gaat eigenlijk over de
opheffing van de grenzen van dat
„ik" en de opdeling ervan."
Zo heeft Bert Schierbeek zijn over
gang naar het experimentele proza
eens toegelicht. Onlangs verscheen
min of meer ter gelegenheid van zijn
zestigste verjaardag het tweede
deel van zijn verzameld werk. Het
bevat de eerste drie experimentele
romans: „Het boek Ik", ..De andere
namen" (1952) en „De derde persoon"'
(1955), fotografisch herdrukt naar de
eerste uitgave. Siem Bakker en Jan
Stassen geven naast een verantwoor
ding een overzicht van de drukge
schiedenis van de boeken. In 1979 is
deel I gepland met werk van vóór
1951 evenals een studie van de
beide tekstbezorgers: „Bert Schier
beek en het onbegrensde". Het is cu
rieus dat van dit verzameld werd niet
het eerste deel I verschijnt, maar de
samenstellers meenden, terecht, dat
aan Bert Schierbeek geen grotere
hommage gebracht kon worden dan
door te beginnen met „Het boek Ik".
Bert Schierbeek. Het boek Ik, De
andere namen. De derde persoon.
Amsterdam, De Bezige Bij, 1978 578
blz.
..Carlos Mejia Godoy y los de Pala-
cagüina," de folkloristische muziek
groep uit Nicaragua maakt van 28
oktober tot en met 5 november een
tournee door Nederland. Door middel
van de muziek en tussen de liederen
door zal informatie verstrekt worden
over de strijd, die het volk van Nica
ragua voert. De opbrengst van de
concerten komt ten goede aan het
Sandinistisch Front voor Nationale
Bevrijding (FSIN).
De Stichting Fonds voor de Lette
ren kan een aantal reisbeurzen toe
kennen aan Nederlandse auteurs en
vertalers van buitenlands literair
werk. De beurzen variëren van
2500,— tot 5000,—. Degenen die in
aanmerking willen komen moeten
voor 15 november 1978 een gemoti
veerd verzoek indienen bij het be
stuur van de Stichting, Huddestraat
7. 1018 HB Amsterdam.
„Grand trio", het nieuwste ballet
van Hans van Manen gaat 22 novem
ber bij het Nationaal Ballet ln de
Stadsschouwburg in première. Van
Manen maakte dit werk op muziek
van Schubert voor het ballet van de
Weense Staatsopera in het kader van
het Schubert-festival. Het Nationaal
Ballet danst „Grand trio" nog op 23,
26 en 30 november in Amsterdam en
op 28 november in Scheveningen.
„Jan Rap en z'n maat", het succes
volle stuk van Yvonne Keuls over een
opvangtehuis voor dakloze jongeren
wordt nu door het Mechelse Minia
tuur Teater gespeeld. Tussen begin
november '78 en half februari '79
geeft het gezelschap een groot aantal
voorstellingen ln Nederlandse thea
ters.
ADVERTENTIE
door G. Kruis
AMSTERDAM De kantverzame
ling van het Museum Boymans-Van
Beuningen is wereldberoemd. Het be
gon met een tentoonstelling, in 1949,
van kanten en waaiers uit het bezit
van een Rotterdamse verzamelaar.
Die collectie kreeg het museum later
in langdurig bruikleen en die is sinds
dien uitgegroeid door schenkingen en
aankopen. Alles bij elkaar geeft deze
verzameling een vrij compleet over
zicht van wat er in West-Europa op
dat gebied gemaakt is.
Een keuze uit deze collectie is nu, tot
4 december te zien in het Museum
Wiliet-Holthuysen, Herengracht 605,
Amsterdam. Een belangrijke gebeur
tenis voor de liefhebbers: het Rotter
damse museum ontbreekt het name
lijk al lange tijd aan geschikte moge-'
lijkheden om deze unieke collectie op
enigszins ruime schaal onder de aan
dacht van het publiek te brengen en
dat geeft deze Amsterdamse presen
tatie landelijke betekenis.
Kant is ontstaan uit bepaalde bor
duurtechnieken waarbij gestreefd
werd naar een luchtig en openge
werkt ornament. De oudste kantsoort
die geen stof als basis en steun had
bestaat uit omgefestonneerde draden
en siersteken. Kioskanten ontstaan
op een kantklos-kussen, waarop een
patroon is bevestigd. Met behulp van
spelden en vaak een groot aantal
klosjes wordt het motief als het ware
gevlochten. Al in de 15e eeuw komen
kanten voor. In de 16e eeuw was
Venetië het belangrijkste centrum,
later wordt deze stad ln belangrijk
heid overtroffen door plaatsen in
Frankrijk en de Zuidelijke Nederlan
den. Kant is door de eeuwen heen
toegepast voor verfraaiing van de kle
ding en vooral ook voor kerkelijk
gebruik. Op de tentoonstelling wor
den stukken getoond, die een periode
omvatten van het einde van de 16e
eeuw tot ongeveer 1900.
Ter begeleiding van de expositie is
een gewijzigde herdruk verschenen
van het informatieve en rijk-geïllu
streerde boekje „Kant" van B.R.M.
de Neeve.
ADVERTENTIE
kerngezond en
kwispelend lekker!
Alleen in de dierenspeciaalzaak
Donderdag 5 oktober zond de KRO
de eerste aflevering uit van het pro
gramma „Wat heet Peter". Aan het
slot werd medegedeeld dat de kij
kers tegen betaling van drie gulden
een tekstboekje konden ontvangen.
Aan de drukker was een order gege
ven voor vijfduizend exemplaren.
Er kwamen echter twintigduizend
aanvragen binnen.
Ik ben er haast zeker van dat de
KRO van het tweede deel een nog
grotere oplage kan bestellen, en dat
veel kijkers zich op de complete
serie zouden willen abonneren. Dan
heeft men een interessant overzicht
van tientallen vormen van alterna
tieve geneeswijze ln handen.
Na de letterlijke tekst van een uit
zending bevat elk boekje nog enige
lezenswaardige artikelen. Hierin ge
ven de in het programma voorko
mende genezers een nadere toelich
ting van het terrein waarop zij ge
specialiseerd zijn. Wie nog meer wil
weten, kan een keus doen uit een
lijst van boeken en adressen ln deze
geïllustreerde boekjes.
Wat heet Peter is donderdagavond
in het bijzonder van belang voor
mensen met rheumatische aandoe
ningen. rugklachten en hoge bloed-
door Ton Hydra
druk. U mag ln deze televisiepro
gramma's natuurlijk geen toverfor
mule verwachten waarmee alle
kwalen voorgoed zijn uit te bannen.
Ieder mens ls anders en zo is het
eveneens met aandoeningen en met
de reactie op therapiën of genees
middelen. Wel geldt uiteraard ook
voor alternatieven geneeswijzen
dat vroègtijdlg behandeling meer
kans van slagen heeft.
Behalve dat „Wat heet Peter" geen
toverdoos is. zet men zich in dit
programma niet af tegen de officië
le geneeskunde. Door de samenstel
lers wordt de alternatieve benade
ring niet als alleen-zaligmakend
maar als een mogelijkheid getoond.
Er groeit trouwens steeds meer be
grip tussen de twee soorten gene
zers. En heel wat patiënten krijgen
van hun huisarts het advies om het
eens met een alternatieve therapie
te proberen. Ook daarvan geeft het
KRO-programma voorbeelden
Morgenavond krijgt u Informatie
over een geval van jeugdrheuma.
Op de gebruikelijke aanpak rea
geerde het kind niet gunstig. De
jongen knapte wèl op van een ho
meopathische behandeling. Een ge
zwollen enkel bleek het signaal te
zijn van opeengehoopte afvalstof
fen, als gevolg waarvan natuurlijke
bestrijders onvoldoende doortocht
hadden. Bevordering van de uit
scheidingsprocessen en een streng
vegetarisch dieet hebben de Jongen
uit de invalidewagen gehouden. Hij
dartelt nu weer als een veulen door
de weL
De behandelende na tuur arts vertelt
het hoe en waarom. Ook als Je hele
maal geen last van rheuma hebt,
kan je van zijn verhaal veel opste
ken. HIJ maakt de kijkers duidelijk
dat onze manier van leven en onze
voeding voor verbetering vatbaar
zijn. En dat wij de weerstand van
ons lichaam in de gaten moeten
houden.
Kwalen krijgen meer vat op de
mens naarmate zijn natuurlijke
weerstand terugloopt. Het ls dus
zaak. bijtijds aan de noodrem te
trekken. Dan kan men. zo wordt in
de uitzending gezegd, in 75 van de
100 gevallen baat vinden bij de na
tuurgeneeswijze.
Het tweede onderwerp is de metho
de en het effect te zien van de
manuele therapie voor chronische
rugpijn. Met haar handen bereikte
een fysiotherapeute al na enkele
behandelingen opmerkelijke resul
taten bij een vrouw die dertig jaar
lang pijn had geleden. Ook in dit
geval wordt de kijker attent ge
maakt op het herstellend vermogen
van ons eigen lichaam. Soms echter
moet het letterlijk een handje wor
den geholpen.
Mellie Uyldert vertelt in het derde
deel van de uitzending hoe een te
hoge bloeddruk kan ontstaan en
wat je er tegen kunt doea De mo
derne samenleving schept span
ningstoestanden ln allerlei soorten
en maten. Mevrouw Uyldert wijst
op de grote waarde van levensblij
heid. En op het belang van een
positieve uitlaat voor de krachten
die zich heel gemakkelijk in ons
ophopen.
Wij missen de Kop van Jut. Dit
verdwijnend volksvermaak was je
reinste natuurgeneeswijze. Slaan
op Jut luchtte lekker op en meni
geen liet dan de kop van zijn buren
met rust. Mevrouw Uyldert advi
seert een hobby waaraan hout te
pas komt. Een stevige lichamelijke
inspanning heeft inderdaad een af
reagerend vermogen. Zij had daar
naast het rustgevend effect kunnen
noemen van het bezig zijn met verf
als „zondagsschilder".
Van onze radio- en tv-redactle
HILVERSUM Na de impasse van
enkele dagen geleden hebben de om
roepbonden FNV zich bereid ver
klaard de onderhandelingen met het
Dagelijks Bestuur van de VARA over
de reorganisatie van het televisiebe
drijf weer op te vatten.
Aanleiding tot het opschorten van de
onderhandelingen was het voorne
men van het Dagelijks Bestuur om
Hans Jacobs uit zijn functie van
hoofdredacteur bij VARA-Visle te
zetten. Het VARA-bestuur heeft nu
laten weten aan de vakbonden dat de
kwestie Hans Jacobs voorlopig ln de
ijskast wordt gezet.
Ook laat het VARA-bestuur de bon
den weten dat de VARA-leiding het
recht heeft zelf te beoordelen of me
dewerkers al dan niet goed functione
ren. In dit geval worden echter uit
spraken van de zijde van de VARA-
leiding over persoonlijke consequen
ties met betrekking tot Hans Jacobs
opgeschort.
De VARA-leiding blijft echter van
mening dat „het tekort schieten van
Hans Jacobs in verandering van zijn
tewerkstelling zou moeten resulte
ren." Verder is men van mening dat
zeer grote risico's zijn verbonden aan
het laten voortduren van de bestaan
de toestand bij VARA-Visie.