Afscheid van professor Herman Ridderbos Beerzerveld heeft weer een 'zondagse' dankdag g Simonis: 'Zo kunnen we niet verder' Trouw Conferenties Garfield Todd: Kritiek op gift onbegrijpelijk Paus heeft het druk Conferentie van Afrikaanse kerken over mensenrechten Na landelijk pastoraal overleg 25.000 Bijbels naar Rusland VANDAAG VOORBIJGANGERS W WOENSDAG 1 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET WOE! door dr. J. J. Buskes Orof. dr. H. N. Ridderbos Dat op mijn verzoek in de bundel „Dwarslig gers". die mij, toen ik 75 werd. aangeboden werd. ook aan prof. Herman Ridderbos een plaats werd gegeven, bevreemdde velen. Her man Ridderbos een dwarsligger? Geen spra ke van! Het woord dwarsligger roept het beeld op van een mens met de aangeboren zucht tot tegenspraak. Die zucht heb ik bij prof. Ridderbos nooit ontdekt, wel een ver langen naar voorspraak en samenspraak. Ik dacht bij het woord dwarsligger aan de bal ken van een spoorlijn, die er voor zorgen, dat de trein niet vastloopt, maar zich kan voort bewegen naar het doel. De dwarsligger heeft dus een positieve functie. Vijf en dertig jaar is Herman Ridderbos hoog leraar aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken in Kampen geweest: nieuwtestamenticus. Nu gaat hij met emeri taat Op 3 november geeft hij zijn afscheids college. Ik wil bij dit afscheid graag vertellen wat ik aan prof. Ridderbos te danken heb. Voor alles, dat hij mij gesterkt heeft in mijn overtuiging, dat het centrale thema van Je zus' prediking bestaat in de komst van het Rijk. Er zijn er meer. die dat deden, maar Ridderbos deed het door de jaren heen als gereformeerd theoloog. Dat in de gerefor meerde kerken veel meer dan vroeger geleefd wordt uit de verwachting van het Rijk. is toch wel aan hem te danken. Al in 1950 schreef hij in zijn „De komst van het Konink rijk". dat het in het koninkrijk Gods om het geheel van de verkondiging van Jezus Chris tus en zijn apostelen gaat en dat in Jezus' prediking van het Koninkrijk de specifieke uitdrukking ligt van heel zijn Godsopenba ring. Luisterend naar het getuigenis van het Nieuwe Testament is Ridderbos zijn gehele leven met deze gedachte werkzaam geweest. Toen hij 25 jaar hoogleraar was. verscheen een bundel studies van hem met de door hemzelf gekozen titel: „Het Woord, het Rijk en onze verlegenheid". Het Woord en het Rijk staan centraal bij Ridderbos. Dat hij in ver band daarmee spreekt over onze verlegen heid. heeft te maken met de spanning tussen het „reeds" en het „nog niet" en dan niet maar individueel, maar in verband met het Woord en het Rijk en de daarin besloten opdracht. Het heeft ook te maken met onze beperktheden en aarzelingen, ons tasten naar oplossingen, niet goedkoop maar nogal duur, zoals professor Berkouwer schrijft. In de tweede plaats noem ik de gedachte van het heilshistorisch en eschatologisch hande len van God in Jezus Christus, welke zich aan Ridderbos, luisterend naar het Nieuwe Testa ment, onweerstaanbaar opdrong en door hem in zijn „Het Koninkrijk Gods", zijn uitvoeri ge studie over „Paulus" en zijn commentaren op het Nieuwe Testament, vooral zijn com mentaar op Paulus' brief aan de Romeinen, gefundeerd werd. Vanwege zijn aandachtig luisteren hoefde hij niet al te haastig rekening te houden met de latere dogmatische formules. Gods openba ring geschiedt in onze concrete wereld als openbaring van heil in de geschiedenis. On2e wereld gaat niet haar eigen gang. Zij staat op een unieke en beslissende wijze in het licht van defce heilspresentie. Zo wordt het echt menselijke en het heil voor de mens in een nieuwe verantwoordelijkheid niet vervaagd. Het heil wordt niet boven de wereld opge heven. Zo heeft prof. Ridderbos de theologie be waard voor verstarring. Hij heeft ramen opengegooid en muren afgebroken. Toch aarzel ik hem als kerkelijk leider pro gressief te noemen. Was hij een kerkelijk leider? In een brief van 10 juli schreef hij mij: „De mensen hebben in mij wel eens een lelderfiguur willen ontdekken, maar ik ben dat in mijn hart nooit geweest". Dat kan waar zijn, maar in feite was hij stellig, was hij misschien wel DE leider. In elk geval heeft hij een grote verantwoordelijkheid voor het le ven in de gereformeerde kerken op zich geno men. door zijn journalistieke arbeid („Gere formeerd Weekblad") en zijn adviezen op vergaderingen van de synode. Hij waar schuwde tegen verstarring en vervaging. De nieuwtestamenticus kan ik beter volgen dan de kerkleider, al ben ik mij bewust, dat hij vele Jaren een kerkelijke verantwoordelijk heid heeft gedragen, die ik nooit gedragen heb. Hij moest alles op alles zetten om de gereformeerde mensen mee te krijgen. Met .Assen 1926" heeft hij het moeilijk gehad, zowel met de aanvaarding als met de afwij zing maar tenslotte heeft hij royaal meege werkt aan de verzoening tussen de gerefor meerde kerken en de ex-H.V.'ers. Wij waren één in het weten, dat geloven altijd opnieuw leven van genade betekent dat weten velen maar ook in het weten dat we genade nodig hebben om genade aan te ne men. We hebben ons wel eens fel tegen elkaar gekeerd. Dat gebeurde, omdat hij juist van mij bepaalde beslissingen en gedachten niet hebben kon. Zo lag het ook bij mij. Herman Ridderbos heeft een antenne voor humor. Dat stelde hem in staat heel veel te relativeren zonder tot relativisme te verval len. Door alles heen weet hij van het onaan tastbare en weigert hij zich tevreden te stel len met een restgeloof. Dat zou hij schande lijk ondankbaar vinden tegenover zijn vader, die in zijn geschrift „Predikende het Evange lie des Koninklijks" van 1911 voor zijn zoon de deur van de schatkamer opende. Wat kim je dan nog anders dan voortaan uit het dode woord met Het Woord verrijzen en nieuw spreken over Die alles nieuw maakt. Professor Ridderbos, bedankt! Onze God en Vader zegene u samen met haar, met wie Gij uw leven hebt mogen delen. Theologische oriëntatie, over de veranderingen In theologie en wereld. 6-24 november. Kontakt der konti nenten. Soesterberg (teL 03463-1755). Wat willen we met buitenkerkelij ken? Over doel en motieven van evangelisatie Voor leden van evange lisatiecommissies. m.m.v. ds. P. Reedijk, zaterdag 4 november. 10.15- 16.30 uur. Toerustingscentrum. Leus den (tel. 033-43244). Verkenningen in de mystiek, Scl- vlas-weekend met -astor J Streng. 3-5 november. Emmaus Priorij, Maars- sen (tel. 03465-61678). Vrouwen In de derde wereld en wij. cursus voor vrouwen die bereid zijn zich in te zetten voor de positie verbetering van vrouwen in de derde wereld. 2 nov.. 16 nov.. 30 nov. en 14 dec steeds van 10 tot 15 uur, CSB, Kromme Nieuwe Gracht 39. Utrecht Opg. en inl. Werkgroep „Vrouw, Kerk. Tweederde Wereld" (tel. 030-710614). Knelpunten in de medische ethiek, conferentie voor verpleegkun digen e.d., uitgaande van de gerefor meerde bond en de gereformeerde gemeenten Spreker prof. dr W. H. Velema. Zaterdag 4 november. 9.30-16 uur. De Aker. Putten. Inl. en opg. tel. 033-11949. Wetenschap: beheersing of ont plooiing?. najaarscongres centrum voor reformatorische wijsbegeerte, sprekers dr H. E. S. Woldring. drs lr S. Strijbos en dr A. Kouwenhoven. za terdag 4 november. De Ark. Duiven- kamp 844. Maarssenbroek. Inf. teL 03465-60945. Mijn xelfinslcht, cursus voor en met zelfstandig wonenden, 4-5 no vember, Den Alerdinck. Laag Zu- them (tel. 05290-541). waarin opgenomen: Oe Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Posmus 859 1000 AW Amsterdam lei 020-913456 13006 Pcmtgrrv 66 00 00 flan* Ned Oed-etberw «•4WWKI/V. 23 00 12 574 Gemeenteg»Amsttrdêm *11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115568 (ybomementan •n bezorging) t* 010-115566 (redact*) lal 115700 Msmaend voor Roiiardam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Posibus 101 2501 cc Dan Haag tai 070-469445 Pararaat 22 Dan Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERIANO Posibus 3 8000 AA Z*o"e tal 05200-17030 Melkmarkt 56 Z«N Abonnementsprijzen: Par maand 15.47 Par aoartaal I 46.40 ParaarI 163*0 Adtenenra'j-a»en op aanvraag TeWtonrscfia »rxjnnementanopdracf»ten (ze adiassan tovant Oogava lamw#b«r<Man 9-19 30 van maandag t/m r3*g Op zondag van 18- 20 wu» Wtf 020-913456 Opgava m**-advarieoties te' 020 936666 0* ICNAoN* aan M*v-Adv a*d#kng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM aan onze Amsterdamse adressen LONDEN (ANP)De voormalige Rhodesische premier Garfield Todd vindt het onbegrijpelijk, dat zoveel kerken in het westen kritiek hebben op de steun, die de wereldraad van kerken aan het Patriottisch Front heeft gegeven. Garfield Todd was premier van Rho- desiê voor Ian Smith. Hij wijst erop, dat de kerken leder jaar miljoenenbe dragen Rhodesië binnenbrengen voor hulpverlening. De aldus verkregen deviezen worden graag door de rege ring Smith gebruikt voor de aankoop van olie en wapens. Hiertegen is vol gens Todd nooit geprotesteerd. Daar staat tegenover, dat het Patriot tisch Front de zorg op zich heeft genomen voor duizenden vluchtelin gen, die Rhodeslé hebben verlaten. Het Patriottisch Front krijgt van de Sowjetunie voldoende wapenen, maar geen middelen voor hulpverle ning aan vluchtelingen. Todd vindt het de plicht van de ker ken op te komen voor de mensen, die zich onder bescherming van het Pa triottisch Front hebben gesteld. ZIJ verplaatsen volgens hem hun hulp verlening dan slechts van Rhodesië naar de vluchtelingenkampen buiten dat land. Men maakt zich nu al zorgen in Rome over de enorme werkdrift van paus Johannes Paulus II. Elke dag staat zijn agenda vol. Om er één dag jvan de week) uit te nemen: 's morgens stapte hij in zijn Mercedes voor een bezoek aan de zieke Amerikaanse cu riekardinaal Wright, en aan twee Italiaanse kardinalen. Vervolgens ging hij naar de Chileense minister van bui tenlandse zaken om daarna nog een congres over het ge zin toe te spreken (in het Frans). Op de foto: de paus wordt toegejuicht na zijn be zoek aan een Poolse kapel in de bergen ten oosten van Rome, waar hij met een heli kopter naar toe was ge vlogen. Door het aannemen van een aanbeve ling om te streven naar het toeganke lijk maken van het priesterschap voor gehuwde mannen en voor vrou wen heeft het LPO volgens de bis schop een ernstig gemis getoond aan verantwoordelijkheidsbesef voor de eenheid en de eensgezindheid in de kerk. alsook gemis aan inzicht in de betekenis van de discipline in de kerk. Men had aldus mgr. Simonis zeker na de gezagvolle woorden van de kardinaal op zaterdag, kunnen we ten dat deze aanbeveling de spannin gen en tegenstellingen in de kerk ernstig zou vergroten. In zijn verklaring deelt mgr. Simonis mee, dat hij zondag na de schorsing voor onderling beraad van de bis schoppen niet meer in de vergadering „kon" terugkeren, iets dat tot nu toe aan vrijwel iedereen was ontgaan. Ais reden voor zijn vertrek noemt de bis schop het feit dat een aanbeveling waarin werd gevraagd om begrip voor en vertrouwen in de door de bisschop pen te nemen besluiten en voor hen te bidden, niet in behandeling werd ge nomen. Volgens mgr. Simonis was deze aanbeveling ingediend door ie mand die aanvoelde dat de bisschop pen in een précaire situatie werden gemanoeuvreerd. „Wanneer zulk een aanbeveling het niet blijkt te halen aldus de bisschop dan moet men helaas een fundamentele basis voor samen-kerk-zijn als gemis consta teren". „Er zal. wil het LPO in de toekomst voortgang kunnen vinden, een gron dig beraad nodig zijn om ernstige Ex-premier Todd NAIROBI (ANP) In het voorjaar van 1979 zal de reeds lang voorberei de pan-Afrtkaanse kerkenconferentie over de schending van de mensen rechten in Afrika worden gehouden. Dit heeft het dagelijks bestuur van de kerkenconferentie in Kigali, Roean- da besloten. Ais gevolg van de toene mende schending van de mensen rechten zijn er volgens het dagelijks bestuur al meer dan drie miljoen vluchtelingen op het Afrikaanse con tinent De vergadering moet komen tot een strategie voor de bestrijding voor deze ontwikkeling. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Vandaag, de eer ste woensdag in november, is het „dankdag voor het gewas", maar in heel wat gevallen is de viering van deze dag bekeken met een 's avonds te houden „dankuur voor gewas en arbeid" (die arbeid is er een aantal Jaren terug aan toegevoegd) en in de grote steden is zelfs dat dankuur verdwenen: op z'n best wordt er dan 's zondags na de eerste novemberse woensdag in de ochtenddienst .Jets aan gedaan". Ook in Overijssel, waar altijd de jaarlijkse bid- en dankdagen zeer in ere zijn gehouden, kwam er de klad in Dat Overijssel op dit gebied de oudste papieren heeft, is gevolg van het feit dat de gewestelijke staten in 1653 tot het instellen van een jaarlijkse bede-dag (de tweede woensdag in maart) overgingen. Het is in het land achter de IJssel dan ook lange tijden zo geweest, dat de klemtoon bij bid- en dankdag viel op „dag": het was een hele dag. die als zondag gevierd werd. com pleet met dichte winkels. Deze bijzonderheden schrijft ons de hervormde ds. B. H. Weegink uit het Overijsselse Beerzerveld. Hij heeft zich in dit onderwerp verdiept, om dat het hem èn het hoofd van de hervormde school in zijn gemeente, de heer H. Herbert, niet beviel (om geen sterker woord te gebruiken) dat de bid- en dankdagen als ddgen in onbruik raakten. Wanneer de bo venmeester de dag daarop aan de leerlingen vroeg, wie er op de vrije ochtend naar de kerk waren ge weest. gingen er maar weinig vin gers omhoogBeerzerveld ging. om zo te zeggen, de weg van alle vlees, de biddag en de dankdag werden tot biduur en dankuur. De oorzaken waren aanwijsbaar ge noeg. Beerzerveld was vanouds een agrarische gemeente, maar in de Jaren vijftig sloeg de industrialisa tie toe en veel minder mensen wa ren daadwerkelijk met de gewassen bezig. Natuurlijk speelt ook. bewust of onbewust, een andere (geloofs) beleving mee van zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus, waar staat dat we Alles als uit Gods va derlijke hand ontvangen. Zoals gezegd, hadden predikant en schoolhoofd moeite met de aftake ling van de bid- en dankdagen. En om een lang verhaal kort te maken: zij hebben de ochtenddienst in ere hersteld. Ds. Weegink schrijft ons hierover: „Er werd (dat was verle den Jaar) een dienst georganiseerd, „en wel een voor schoolkinderen en' gemeente" zodat ook de school gaande jongeren op hun eigen wijze bij de zin van bid- en dankdag, en daarmee dus bij de bijbelse noties van bidden en danken en het bele ven van deze werkelijkheid in een persoonlijke relatie tot God en ver antwoordelijkheid Jegens de naas te. betrokken konden worden. Het sloeg aan en vindt nu na dankdag 1977 en biddag in maart jl. opnieuw plaats. Deze dienst „voor jong en oud" wordt gehouden in samenwerking met de gereformeerde kerk in het zusterdorp Mariënberg, Er wordt gewisseld van kerkgebouw en beide predikanten, ds. Weegink en zijn gereformeerde collega S. Poelman, doen mee. De liturgie wordt opge steld in samenwerking met de lei ding van de deelnemende scholen: de hervormde school, de gerefor meerde school en (deels) twee open bare scholen. Ds. Weegink: „We wil len bereiken dat dankdag méér is dan alleen maar lief zijn voor je naaste. Uiteindelijk lezen we 's avonds in de kerkdienst zondag 10 uit de Heidelberger!" Vorig Jaar schreef ds. Weegink in zijn kerkblad over de eerste dank dienst voor en door schoolkinderen o.m. het volgende (en hiermee krij gen we een indruk van de opzet): „Ondanks het slechte weer hadden we om half elf een kerk vol met enthousiaste kinderen en gemeen te. Ouders, onderwijzers en onder wijzeressen. belangstellenden. Wat werd er fijn meegedaan, en wat was er door de kinderen veel voorbereid. Ook een unicum om kinderen uit vier scholen bij elkaar te hebben, al ontbraken er ook. Van elke school waren er bijdragen: trompet- en blokfluitspel. lied, en declamatie. Een volle liturgie, afgewisseld met gemeentezang. En ook een „ver haal" n.a.v. de gelijkenis van de rijke dwaas, geïllustreerd aan de hand van Jan met zijn driehonderd knikkers, die net als de rijke dwaas alles verloor. Thema: ..Hij wil geen Dankdag vieren". Het was een ech te kerkdienst met en voor school kinderen." DELFT „Zo kunnen wij niet verder", aldus bisschop dr. A. Simonis van Rotterdam in een verklaring over het landelijk pastoraal overleg (LPO), die hij voorlas op de vergadering van de diocesane pastorale raad te Delft. gebeurtenissen als deze in de toe komst te voorkomen. Zij doen de kerk in Nederland en daarbuiten gro te schade en we komen op deze wijze nooit tot een kerk als gemeenschap, die ook voor de samenleving van op bouwende betekenis kan zijn". Aldus mgr. Simonis. BRUSSEL (EPD) De unie van bap tistengemeenten in de Sowjetunie heeft toestemming gekregen om 25.000 bijbels in de Russische taai in te voeren. Nog niet eerder hebben de sowjet-autoriteiten vergunning gege ven voor zo'n groot aantal bijbels ineens. De Russische baptisten hebben het Europese kantoor van de wereldbond van bijbelgenootschappen in Brussel gevraagd, de 25.000 bijbels te sturen samen met tweeduizend Russische bijbelconcordanties. De bijbelge nootschappen willen het geld dat hiervoor nodig is. op tafel leggen, maar rekenen daarbij wel op steun van kerken en individuele personen in het westen. In de afgelopen jaren hebben de half miljoen baptisten in Rusland in to taal tienduizend bijbels gekregen langs de officiële kanalen. Deze wa ren gedrukt door de drukkerij van de Russische orthodoxe kerk. In de Sow jetunie is nog steeds een groot tekort aan bijbels. DE WEG NAAR DE VREDE De weg naar de vrede is een lange, harde weg. Een weg met kuilen en verraderlijke stenen. Geen blote-voetenwerk en ongeschikt voor hoge hakken. Nog minder voor militaire, ijzeren hakken. Want daarmee voel je niet eens hoe ruw de weg is. En dan kom je tot de vergissing dat 't een gemakkelijke weg is. Maar 't is een lange, harde weg. Begin en Sadat kunnen ervan meepraten. Blijkbaar zijn hun verdiensten op die weg wie kan dat eigenlijk helemaal beoordelen? al zo groot dat ze de Nobelprijs voor de I vrede kregen. Dat die weg zo hard en ruw is. komt omdat wij harten vol geweld hebben. We zeggen wel dat we voor de vrede zijn en dat menen we vaak ook. we kunnen er zelfs om bidden en smeken en er de straat voor op gaan. maar 't is niet helemaal waar. Onze harten zijn vol geweld. We leven zelf van geweld. Heel klein soms. als we zelf klein zijn of ons bereik is niet zo groot. Ais ons bereik niet verder komt dan onze huiskamer, dan is ons geweld daaraan aangepast, 't Bezwaar is dkt 't dan niet zo opvalt en we ons zelf wijsmaken dat 't er niet is. Alleen bij de heel groten en bij hen wier beslissingen hele volken betreffen valt 't iedereen op. Wij leven vaak van en bij geweld. Als de kranten ons niet iedere dag opnieuw een dosis geweld zouden toedienen, zouden we gauw ons abonnement opzeggen omdat er „niets" in stond. Een blad dat het geweld naar de binnenpagina's werkt, moet niet rekenen op een groot aantal abonnementen. Wil je dat, dan moet je 't met grote, vette koppen op de voorpagina zetten. Daar loopt iedereen meteen in. Omdat het in z'n eigen hart zit. Ik schrijf dit niet om mensen mismoedig te maken. Nog minder om mensen een alibi te verschaffen in de geest van: laat 't maar, er komt toch nooit iets van terecht. Maar wel om ons ernstig te maken. Wie de weg van de vrede op wil en die weg moeten we op, moet hiermee wel rekening houden. En tegelijk met een diep geloof dat hij op die weg niet alleen gaat. In de bijbel heet God: de God des vredes. Hij is op die weg. Daarom kunnen we verder. En gaan we ook verder. Van DEN aanz men: ken. volt! het I De ru leden nadat geoefi Kamt kabin dat zl en no Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Utrecht: J. L. K. Kop- penhol te Huizen: te Hallum en t« Kloosterhaar: L. Schokker kand. te Utrecht; te Ederveen: H. A. v.d. Pol tc Wierden; te Leeuwarden: M. de Jong te Mijnsheereniand: tot predikant voor buitengw. werkz. (kinderzorg Zwolle en Kampen): G. M. Rosber gen. zendingspredikant in Kame roen; te Vlaardlngen: C. Trouwborst te Benschop: te Wemeldinge (toez.): J. Raatjes te Appingedam. Van DEI CHl van port offi< Dé (CD/ en V rappi mige CHU een i cussi drie De c tusse meni de r< Dati voch verte 'wel i sche onde de di en C gesU doen belei Aangenomen naar Amersfoort: J. W. v.d. Heide te Leeuwarden; naar Die ren: B. J. Ligtenberg. kand. te Zee rijp; naar Oud-Beijerland: J. van Oos tende te Meerkerk, die bedankte voor Middeiharnis. Bedankt voor het beroep door de prov. kerkvergadering van Zuid-Hol land tot pred. voor buitengew. werkz. (scriba PKV) (toez.): T. Poot te Nieuw-Loosdrech t. Kand. H. A. Mollenaar, Starrebos 47. Zoetermeer is niet beroepbaar ge steld in de gereformeerde kerken, zo als wij gisteren door een misverstand berichtten, maar toegelaten tot de evangeliebediening (en nog niet be roepbaar) in de Nederlandse her vormde kerk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zoetermeer: J. Kruidhof te Hoek. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Noordscheschut: P. C. de Lange. kand. te Putten, die bedankte voor Biezeiinge. Drogeham, Gorinchem, Meppel en Wormerveer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Dinteloord: A. Moer kerken te Nieuw Beijerland. Setiloane ■De Zuidafrikaanse methodistenpre dikant dr. G. M. Setiloane is in Kam pen aangekomen, waar hij aan de theologische hogeschool van de gere formeerde kerken gedurende twee maanden betrokken zal zijn bij een onderwijsproject over Zuid-Afrika. Dr. Setiloane leidt de godsdienst-af deling van de universiteit van Bots wana en Swaziland in Gabarone, Botswana. Hij werkte voordien bij de pan-Afrikaanse kerkenconferentie. de wereldraad van kerken en de Zwit serse kerken. Heintze De bisschop van Brunswijk, dr Ger hard Heintze (65). is voor de komende drie jaar gekozen als leidend bis schop van de samenwerkende luther se kerken in de Bondsrepubliek. Ni< In hi gelie een i tiek( versi op c ke slag voor door maa bind kum In e van publ mee nis over kelij VOOI de h tuss leid, vert van De keLi; „Ka het woo tot ond keri den gen ken van geti laat Het Edgar Hark Gisteren is de nieuwe aartsbisschop van de evangelisch-lutherse kerk van Estland. Edgar Hark, in zijn ambt bevestigd. De feestelijke gebeurtenis werd geleid door de Finse aartsbis schop Mikko Juva. De Estlandse lu therse kerk telt een kwart miljoen leden. De nieuwe aartsbisschop is 70 jaar. ut: jari ver; mei Utr pol val! .^a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2