Lamue Uit brieven van lezers ;N Herfstmofle- ipé? volkenen stammen nu kompleet 89.- Nieuwe boeken var Eir WOENSDAG 1 NOVEMBER 1978 TROUW/KWARTET P 10 - RSH 2 - 1] tfOEN! De letter doodt Steevast verschijnen er in ons dag blad Trouw ingezonden stukjes, die getuigen van een fundamentalisti sche opvatting van de Bijbel. Zo bij voorbeeld het stukje van de heer G. J. van Ge meren te Boskoop (25 okto ber». Als men bedoelde tekst Mat- theüs 23 vers 9 naar de letter neemt, dan mag geen kind meer ..vader" zeggen tegen zijn vader. Het lied: ..Vader Jacob" mag niet meer gezon gen worden. Een Rooms-katholieke reguliere priester mag niet meer met ..Pater" aangesproken worden. En zo verder Fundamentalisme Nog steeds en dat terwijl protestantse en katholieke exegeten eenstemming aanraden om rekening te houden met het literaire genre van de verschillen de bijbelboeken. Hilversum J. H. de Wit De letter doodt (2) In het nummer van 25 oktober citeert de heer G. J. van Oemeren Mattheüs 23: ..En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want een is uw vader. Hij die in de hemelen is. Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw leidsman, de Christus." Wat hier precies bedoeld wordt, weet ik niet. maar m i. kan men deze vermaning niet letterlijk nemen. Hoe anders moet een mensenkind de man van zijn moeder aanduiden? En wij lezen toch ook in Deuteronomium 5 vers 16 en in Exodus 20 vers 12: ..Eer uw vader en uw moeder". Verder komt m n Koningen 2 vers 12 een passies voor, die luidt a.v.:alzo voer Elia in een storm ten hemel. En Eliza zag het en riep uit: Mijn vader, mijn va der'" In de bneven van Paulus lezen wij op verschillende plaatsen van per sonen. die wel degelijk een leidingge vende functie hebben. Zo bijvoor beeld in Hebreeën 13. vers 17: „Ge hoorzaamt uw voorgangers en onder werpt u aan hen. want zij zijn het die waken over uw zielen, daar zij reken schap zullen moeten afleggen" Tiel J. .A. van Hagen Boersma (6) Baarn Deze rubriek ts uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en met voor open bneven. gedichten, oproepen o( reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw Postbus 859. Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld kabinet als een vis in het water. Zijn CDA confrater Andriessen is duide lijk een WD-wolf in CDA-vacht. Wie gel en van Aardenne zijn sterke WD- wolven in WD-pels en Al bed a is een eerlijk, goedwillend maar naief CDA- lam. Op de sleutelposities is de WD invloed veel groter dan uit de getals matige verhoudingen blijkt. Van Agt groeit en bloeit in dit WD-milieu. Hij is de primus inter pares en zijn minis ters loven en prijzen hem. Amstelveen J. R. Vegter Griep Ik geloof dat het tijd wordt om het vertrek van Jaap Boersma tot de ware proporties terug te brengen, en niet te doen of het CDA met Boersma staat of valt. De uitspraak van Aan- tjes dat het CDA met Boersma een andere is als een CDA zonder Boers ma slaat natuurlijk nergens op. Alsof één gezicht het beeld van het CDA zou kunnen bepalen. Hij kondigde zijn vertrek aan op weinig elegante wijze, uitte daarin grove beschuldi gingen aan het adres van het CDA (kuiperij, samenzweringen etc.) zon der een schijn van bewijsvoering. M i. was het dan ook de taak van Aantjes als fractieleider de smet die B. op het CDA wierp uit te wissen, lnplaats van B. nu voor te stellen als de gezichts bepalende man van het CDA. Ten slotte meen ik dat het meer dan tijd wordt dat de heren chr. politici hun ruzietjes eens binnenkamers gaan uitvechten. Het loopt nu wel de spui gaten uit. Anna-Paulowna H. Veenstra CDA mislukt Het CDA-kamerlld Jan Nico 8cholten verklaarde in Hervormd Nederland in het CDA niet veel meer te herkennen van de evangelische radicaliteit, waarmee de ARP zich bezighield. Het is natuurlijk nuttig, dat dit feit van ARP-ziJde openlijk wordt erkend, maar zou er tegelijkertijd van die zijde niet erkend moeten worden, dat deze rem op hun evangelische radica liteit ..der Fluch der bösen Tat" is? De boze daad namelijk van het sa mengaan met KVP en CHU, partijen, die nooit veel evangelische radicali teit aan de dag gelegd hebben, en wier stemmen-aantal bij de verkiezin gen vóór de vorming van het CDA gehalveerd werd. terwijl de AR-stem- mers hun partij trouw bleven. Na tuurlijk waren KVP en CHU er daar om erg happig op met de ARP samen te gaan Zo kwam men weer sterk te staan, zo kreeg men weer macht. Wel nu. die macht kreeg men. maar ten koste waarvan? Iedereen kan die vraag beantwoorden aan de hand van hetgeen er de laatste tijd in het parle ment gebeurd is. Een treurige verto ning. Zo lang de AR-kamerleden blij ven voortmodderen in de gnjze brij van het CDA zal er van hun evangeli sche radicaliteit niets terecht komen. Een frustrerende gedachte Conclu sie: zie af van de macht, die corrum peert. en vaar weer uw eigen radicale ARP-koers op grond van de bijbelse inspiratie. Bij het verdwijnen van het CDA kan men weer zichzelf zijn. hoeft men niet steeds weer water in de wijn te doen. is de tijd van het steeds maar weer terugkrabbelen voorbij. Het kan nog. het is nog steeds niet te laat! Graag zou ik even in willen haken op het artikel „Komt griep uit de lucht vallen?". Griep voorkomen, lijkt me nuttiger dan uitvissen hoe we eraan komen. Toen ik overvallen werd door een ernstige zenuwcrissis. meende ik er goed aan te doen 's morgens te douchen, 't Was er zo heet als ik kon verdragen, daarna de koude straal erover. Ik zou het niet graag meer willen missen. Maar sinds dit gebruik door mijn man en door mij zijn we nauwelijks vatbaar voor verkoud heid. Mijn stelregel is tevens ook bij lichte verkoudheid. ..zoen elkaar dan niet op de mond". Edam Schaeffer-Groot Paus Wojtyla (2) Andere dagbladen mogen nog vissen en tasten naar de achtergronden, maar Trouw wéét. Het geloof van de nieuwe Poolse paus is op z'n minst twijfelachtig, omdat hij zich blijkt uit te drukken in de (geloofs-)taal van zijn volk; de Poolse kerk staat als zodanig gelijk aan een rotte peer. omwille van (helaas inderdaad) anti semitische smetten in een met name vóór-conciliair verleden. In tegenstel ling tot andere dagbladen weet u als enige te melden, dat paus Wojtyla de kandidaat was niet van het progres sieve. maar van het conservatieve blok van kardinalen; hun motieven met voorbijgaan van alle andere mo gelijkheden minimaliseert u tot die van Italiaanse partijpolitiek; en ridi culiseert dan het geloof van katholie ken in deze. in de leiding van de Heilige Geest. Zou Trouw zich niet willen realiseren dat zij als enig landelijk oecumenisch-christelijk dagblad toch wel een stand heeft op te houden? Den Haag M. Ringnada 1 mei vrij In Rotterdam krijgen de ambtenaren en de openbare scholen op 1 mei (dag van de arbeid) vrij. Nou vraag ik me af. hoe dat met andere groeperingen moet. Rood Rotterdam op 1 mei vrij. Zou liberaal Rotterdam op de ver jaardag van minister Wiegel vrij kun nen krijgen? Rooms Rotterdam op 1 november? Voor protestants Rotter dam is het nog 't moeilijkst. Mis schien is de 5de december daar goed voor. Omdat Sinterklaas oecume nisch is. Heeft er bij u iemand een beter idee. -Vlaardingen J.M. Zuitboff Zuinig aan (2) Bravo, mevrouw Buddingh, ik ben het daar helemaal mee eens. Het leek mij dat er heel erg bezuinigd kan worden op al die schoolprojecten en: elke vijf jaar volledig andere syste men. Het zal altijd wel zo blijven dat je met dertig kinderen tien onderwijs systemen nodig hebt. Culemborg A. G. Post-Bons A. Rooker CDA mislukt (2) Willen de heren Boersma, Van Hou- welingen. Scholten en Faber ons nu werkelijk wijs maken, dat ze zo wei nig benul van de politiek hebben, dat ze niet wisten dat het CDA alleen maar een grauwe middenpartij kon worden'' Niet alle bloedgroepen ver dragen elkaar bij een transfusie en de „bloedgroepen" waren toch bekend vóórdat tot transfusie van de KVP werd overgegaan? Maastricht K. G. de Vries Anti-parlementair Mr. Aantjes heeft gelijk, als hij (Trouw 23 oktober) stelt, dat voor zichtigheid betracht moet worden met uitlatingen, die een anti-parle mentaire gezindheid kunnen verster ken. Een minister-president is de laatstgeroepene om een veroordeling van het parlement uit te spreken. Het doen van uitlatingen, die een antl- parlementaire gezindheid kunnen ver sterken. zou verstrekkende gevolgen moeten hebben voor de minister pre sident De heer Aantjes heeft onge lijk. als hij meent te kunnen volstaan met kritiek daarop in een radiopro gramma. terwijl hij in het parlement zijn partijgenoot de minister-presi dent in bescherming neemt tegen vo rengenoemde en andere door hem Aantjes i gesignaleerde parlementai re bedenkelijkheden, die de minister zich meent te kunnen veroorloven Is de houding van de premier verklaar baar0 Toch wel. Hij voelt zich in dit Grondslag CDA De speciale CDA-commissie „grond slag en politiek handelen" meent dat de grondslag van het CDA (het evan gelie als richtsnoer) door haar verte genwoordigers niet aanvaard behoeft te worden. Voor een normaal den kend mens betekent dit dat het CDA dus een partij zonder grondslag is. en dan vanzelf ook niet langer als een christelijke partij gepresenteerd kan en mag worden. Dat zou bedrog zijn. We moeten nu afgaan op het politiek handelen. Mensen, die zelf in achter standssituaties verkeren of zij die so lidair willen zijn met de zwakken, steunen vaak alleen het CDA nog omdat ze zich als christen verplicht voelen achter een „christelijke" poli tieke partij te gaan staan. Ook deze mensen hoeven nu alleen maar meer te letten op het „politiek handelen" zoals dat o.a. tot uiting komt in het kabinetsbeleid. Het zal bij deze groep heel wat gewetenswroeging wegne men niet langer een indirecte steun te hoven zijn van een a-sociaal en voor de toekomst gevaarlijk defensie- en energiebeleid zoals dat door het kabi net Van Agt gevoerd wordt Kerkwerve H. Meerbeek Neutronenbom (4) Ik vind het niet reèel dat de neutro nenbom toch wordt gefabriceerd en later in Navo-landen ingevoerd. Mo gen we als christenen vertrouwen op zulke wapens om onze sjaloom veilig te stellen? Ik dacht van niet! Is het nu niet zo dat we wel in God geloven, maar voor alle zekerheid toch onszelf verdedigen? Als we op God onze ver trouwen stellen, dan hoeven wij niet de bewapening van de USSR te vre zen. Jammer dat de mensen van het CDA niet krachtiger zijn opgetreden, als ware dragers van de ,.C". Apeldoorn S. C. Postma Moon-sekte Volgens het rapport van de Ameri kaanse CIA werd de Unification Church de sekte van Moon in 1961 officieel door de Koreaanse regering erkend en gesticht door de directeur van de Koreaanse CIA. mr Jong Pil Kim. Deze mr Kim is de sleutelfiguur in het gehele drama, zoals blijkt uit alle correspondentie tussen Ameri kaanse admiraals en Koreaanse am bassadeurs over de Koreaanse lobby, die in 1964 in de hoofdstad Washing ton zijn beslag kreeg. De ex-presiden ten Truman en Eisenhower lieten zich benoemen tot ereleden op een moment, dat Moon zich nog klaar maakte voor de grote sprong! Intussen is mr Kim door de Ware Ouders in de echt verbonden, en be zocht hij Huize Glory (ex-Bio Vakan tieoord in Bergen i vorig jaar septem ber voor de tweede keer. dit keer om de nieuwe directeur voor Holland in te zegenen. Merkwaardig genoeg wordt Kim in de tijdschriften en lezingen van de sekte nooit genoemd, en is hij als het ware uit de hemel komen vallen. Onder het wakend oog van de Kore aanse CIA mag de sekte dus door gaan met ronselen van geestelijke soldaatjes voor het Moon Leger in het buitenland, zolang de handelsbetrek kingen maar geen schade lijden door negatieve berichten. Om critici de mond te snoeren, wordt kwistig met processen gedreigd, zoals blijkt uit een speciale brochure van de Kerk, die op 25 spetember aan de pers werd verstuurd onder de titel „Heksen jacht van de 20e eeuw". Alleen de regering in Bonn heeft intussen een werkgroep opgericht om het Sekten- vraagstuk op te lossen, nadat de dochter van een lid der Raad van State door haar vader uit de Moon- sekte kon worden verlost. Zandvoort aan Zee Henry van Engelen Paraplu-synode Hiermee wil ik. een blanke Zuidafri kaan. lidmaat van de Nederduits Ge reformeerde Kerk in Zuid-Afrika en thans in Nederland voor voortzetting van mijn studie in de theologie, mij zelf distantiëren van het besluit, dat door de blanke groep in de NGK in Zuid-Afrika genomen is. betreffende hun afwijzing van een overkoepelen de synode. Mijn persoonlijke mening is. dat dit een beslissend ogenblik en gelegenheid in de geschiedenis van de NGK was om een stap te zetten in de richting van eenheid en verzoe ning in Zuid-Afrika tussen rassen en groeperingen. Dit was een unieke ge legenheid om een beslissende getui genis te leveren van een keuze voor de eisen van het Woord van God boven die van een ideologie en poli tieke beleidsvoering overeenkomstig die ideologie. En dit is voor mij van kardinaal belang. De verwerping zelfs van een speciale commissie ter voort zetting van het gesprek over eenheid tussen de vier kerkelijke groeperin gen beleef ik als meer dan „betreu renswaardig". Graag zou ik ook een andere conclusie trekken, maar word door de feiten, die ik tot mijn be schikking heb, gedwongen te conclu deren, dat er bij de meerderheid van de blanken in de NGK geen bereid heid is om zelfs maar ernstig na te denken over fundamentele verande ringen binnen de kerk en ook in Zuid- Afrika in het licht van Gods Woord. Graag zou ik dit anders willen heb ben. Ik schaar mij in woord en daad achter hen. wit. zwart, bruin en Aziaa- tin en ook buiten Zuid-Afrika. voor wie het werkelijk gaat om de eenheid in de kerk van Christus op grond van Gods Woord en dus naar de eisen van Gods Woord. Ik distancieer mij van alle pogingen in de kerk of daarbui ten. in of buiten Zuid-Afrika. als het. zou gaan om daadwerkelijke hulp of morele ondersteuning ter handha ving van of omverwerping van de status quo in Zuid-Afrika door mid del van wapengeweld of terreur. Utrecht D. F. Olivier Kortere werkweek „Kortere werkweek met behoud van loon" (Trouw 12 oktober 1978.) Hoe kunt u nou die kop plaatsen, zonder vraagteken? U veïzuimt erbij te ver melden dat dit bereikt is doordat die mensen harder gaan werken daar ze hetzelfde werk gaan doen in minder tijd. Zonder harder werken kan er geen arbeidsverkorting plaatsheb ben, tenzij de werkers met een even redige loonsverlaging instemmen. Daar zullen weinigen direct toe be reid zijn! De werkgever dan maar bijpassen? Hoe komen ze daarbij! Daarbij, onze vermolmde exportposi tie. we zijn al te duur. het ene na het andere bedrijf, onze broodgevers, raakt z'n klanten kwijt, met gevolg, bedrijfssluitingen, massa-ontslagen, weer meer mensen in de ellende, kan geen enkele kostprijsverhoging meer velen, daarom kostprijsverlaging in de kortst mogelijke tijd! B.v. loon en prijsstop voorlopig tot december 1979. Dat er vakbonden zijn is prachtig. Zonder het bestaan van vakbonden zou het voor veel mensen slecht ge steld zijn! Maar dat er nu. in deze economisch zorgelijke tijd. vak- bonds-bestuurders zijn. die van de daken schreeuwen: korter werken met behoud van loon. enz. enz. vind ik lekker maken met een dooie mus. Ja eigenlijk bedriegen van je ach terban. Zaandam Melaatsenzorg A. Spits Sr. Met verbazing heb ik het artikel „Praktisch christendom in de hek- a„i__ /o\ senketel van Ethiopië" (TROUW 27 AfJOS \t) oktober) gelezen, waarin de heer Lelsz een overzicht geeft van de acti viteiten van mej. Van Kuik in de melaatsenzorg in Ethiopië Reeds in de tijd dat ik zelf bij de Verenigde Naties in Ethiopië werkte en qualita- te qua met enkele aspecten van de Ethiopische samenleving in contact kwam. heb ik mij evenals organisa ties als de Ethiopian Women's Welfa re Association EWWA. buitenlandse welzijnswerk<st)ers en belangstellen den. bijzonder verbaasd over de cu rieuze artikelen die op gezette tijden in de Nederlandse pers over mej. Van Kuik opduiken. Met name het har troerende verslag van op kerkhoven levende, van God en iedereen verla ten melaatsen is in die artikelen (en ook in uw artikel) een verplicht pro grammapunt. dat het altijd bijzonder aardig doet bij een publiek, dat niet ter zake kundig is. In mijn ervaring werd de melaatsenzorg tot voor kort geleid door en in Instellingen als het Medhanè Alem Rehabilitation Cen tre MARC en andere, hetgeen naar verhouding goed ging. Enige tijd na de abdicatie van de keizer heeft de nieuwe regering de zorg voor melaat sen en andere gehandicapten aan zich getrokken, en er zijn voorzover mij bekend geen berichten dat dit slecht gebeurt. Gedurende de tijd dat ik in Addis Ababa heb gewoond, en de stad en het land voor zover moge lijk grondig heb bezocht, is mij geen enkel geval bekend waar melaatsen hun toevlucht op een kerkhof moeten zoeken, alhoewel het mogelijk is dat sommigen tijdelijk hun toevlucht zoeken bij een kerk. Er zijn mij wel voorbeelden bekend, waar Ethiopiërs zich het lot van hun melaatse landge noten aantrokken en er in concreto iets aan deden. De rol van mej. Van Kuik in deze samenhang heeft voor mij zelf en voor anderen, die beter ter zake kundig zijn, een bijsmaak. Nie mand ontkent haar (beperkte) doel treffendheid. maar er dienen vraagte kens geplaatst te worden achter de motivering, en haar samenwerking met anderen op dit gebied. Rijswijk R. H. J. Egeter van Kuyk Geen visie Het wordt zo langzamerhand tijd dat het CDA, en zeker Aantjes. aan Den Uyl excuses gaat aanbieden. Rond de kabinetsformatie kon je nog vermoe den dat ook progressieve CDA-ers echt zelf niet zagen dat het tweede kabinet Den Uyl er niet gekomen is door de Januskop van het CDA. Nu een deel van het CDA zelf met men sen als Andriessen en Van Agt zélfs niet het eigen beleid kan uitvoeren moet er toch wel een lichtje gaan branden. Als je als christen, wetend dat het christendom in politiek han delen progressief kan en moet zijn en hopend dat het na al die voorgaande mislukkingen nu ook een keer zou lukken, dit visieloze gerommel mee maakt verval je t.a.v. het CDA toch wel in een groot pessimisme. Het is nog steeds geen partij waarmee voor uitstrevende op het evangelie ge- inspireerde politiek mogelijk is. Het blijft de partij die middenstandsbe- langen. de burgerij in de meest be houdende zin. vertegenwoordigd. En dat is erg in een tijd waarin we zo'n behoefte hebben aan inspirerend lei derschap dat gericht is op nieuwe levensvormen in ons avondland. „De grondslag van het CDA is niet meer bindendstaat in Trouw van zater dag. Dat is inderdaad met zo'n partij niet vol te houden. Bergen Dick Hooyer Niet het minst Ondergetekende is blij. dat in het artikel van de heer J. G. A. Thijs (Trouw 28 oktober) aandacht wordt besteed aan zuiverheid van de taal, die wij Nederlanders worden geacht te kennen. De schrijver Jan Greshoff wordt ons terecht voorgesteld als een verwoed purist, die over veel vormen van achteruitgang zich boos maakte. „Niet in het minst" zegt de heer Thijs over taalverval. Dat valt me nu tegen, want „niet in het minst" betekent helemaal niet. De fout hier door de heer Thijs gemaakt is algemeen ge worden. maar terwille van de zuiver heid van onze taal zou het toch beter zijn het woordje in weg te laten. Daar heb ik niet het minste bezwaar tegen. Amsterdam H. Spaans Neutronen-granaat Gaarne zou ik de achter het IKV staande C. W. Kok te Arnhem aanra den militaire tijdschriften te lezen en maar de werkelijkheid onder ogen te willen zien. Daar is een atheïstische wereldmacht, die maar één doel heeft, liefst met zo min mogelijk eigen offers het nog vrije Westen on der de voet te lopen. Deze wereld macht voert én haar nucleaire én haar tankbewapening steeds meer op. De verhouding van dit laatste wapentuig. NAVO en Warschaupact staat nu al 1 tot 3. om van andere snel verplaatsbare nieuwere nucleaire wa penen niet te spreken. De neutronen- granaat zal nooit door de NAVO als aanvalswapen worden gebruikt. Zij kan alleen als laatste middel dienen om de stormloop van 27.000 tanks op het Westen te keren. Dat is een ver schrikkelijke werkelijkheid, die wij helaas onder ogen moeten zien. Ge zien het verschrikkelijke heden waar in wij leven en helaas, door de feiten gedwongen, ben ik op dit ogenblik voor de invoering van de neutronen granaat. God biddend, dat die nooit gebruikt zal hoeven te worden. Gramsbergen J. B. Tillema Verkeerde paard (2) De verzekering van de regering, dat de koopkracht er (zelfs) nog iets op vooruit gaat. daar trap ik niet in, heer Boot uit Vlaardingen. Dat deze rege ring. die voor het grootste deel be staat uit mannen van „niet bij brood alleen", het aandurft, de laagst be taalden te noemen bij de bezuinigin gen. is mij een raadsel De jeugdige soldaat krijgt 65 gulden minder per maand, en over de man met 12.000 gulden en meer per maand wordt niet gesproken. Schandelijk! Met de ho gen boven 40 50.000 gulden begin nen. dat zou psychologisch bij de rest aanslaan. En als er dan nog niet vol doende is te bezuinigen, dan. moge lijk dan. zou de modale man zeggen, goed. dan wij ook wat minder. Maar niet eerder! Dat de WD Bestek '81 goed vindt, dat spreekt voor mij boekdelen! Het blijft nog steeds het zelfde liedje, de man met de pet. was. is en wordt de dupe! Drachten Psalmzingen (3) De bespreking, die Jac. Kort in uw blad gaf van het Orgelboek voor de Psalmen dat de Geref. Organisten Vereniging onlangs uitbracht, vraagt om commentaar. Onder de kop „Ern stig bezwaar" schrijft Kort: „Een ern stig bezwaar betreft de oplossing van de rusten in de psalmenmelodieën in deze uitgave". Hij wekt hierbij de indruk dat deze uitgave hierbij eigen machtig en aanvechtbaar is. Een on begrijpelijke visie! Wat kan een orga nistenvereniging anders doen dan zich conformeren aan de notatie van de melodieën zoals deze in de Psal- menberijming-1967 en ook in het Liedboek voorkomt. Dit was trou wens niets nieuws. Ook de vroegere kerkboeken, o.a. de Herv. Bundel- 1938 hadden deze (juiste) notatie. Ook de bundels van de Gereformeer de Kerken in Frankrijk en Frans- Zwitserland (nieuw in 1976) hebben dezelfde notatie als wij, die in niets breekt met de historie. Bij de nu in .het Liedboek voorkomende notatie is mede het advies ingewonnen van op het punt van de Psalmmelodieën ge specialiseerde musicologen als Pierre Pidoux te Montreux. V oorburg Jenne AMeyster Bij uitgeverij Bruna te Utrecht, kwa men twee boeken uit in de serie zwar te beertjes: De Salamander geschre ven door M. West (330 blz 7.50) en Een gegeven paard van Hildegard Knef (444 blz. 8,50). Het goede, kwade en slechte in het wilde westen, door T. Leeflang in het kader van „Cinema Nostalgie". Uitg. Spectrum. Utrecht. 160 blz. 16,50. Uitgeverij Callenbach uit Nljkerk zond een aantal herdrukken! Een jaar op je leven, van Lenie Stafleu- Kruikemeier (3e druk; 192 blz). Geert je-Margriet door C. Th. Jongejan-de Groot (6e druk; 202 blz De vakantie van Annewieke, door M. de Lange- Praamsma (2e druk; 205 blz); De penroos van Jo Kalmijn-Spierenbu (2e druk; 160 blz De boeken in goudenregen reeks kosten 12.5 Wat het hart niet weet, roman van Danella. Zuidhol. Uitgeverij. Baari 338m blz 28.50. Tara. roman van George Markstei TUIS Uitg. Boekerij. Amsterdam. 405 ƒ28.50. Want ik heb uw vader gekend, doé" Annemie MacGillavry. Een verke ningstocht gebaseerd op de brie' van de dochter van de schrijfster korte tijd geleden Indonesië heeft zocht, zegt uitgeverij De Kern in Bi sum. 220 blz 24.90. Ik val op een mijt. Hermine Heij( mans stelt in dit autobiografisi werk de problemen aan de orde vs de intellectuele vrouw. Uitg. 7' bosch, Amsterdam. 144 blz. 14, AO-boekje nr 1736: Informatiev» zorging. door J. Weiman. Uitg. Stic ting IVIO. Lelystad, 20 blz. 1.' Tif te' H. Stelwagen J. Huizinga uit Apeldoorn adviseert de Arjos naar de in het buitenland uitbetaalde soldij te kijken, waar schijnlijk onder het motto: wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich schoon Niet fair We kunnen name lijk ook. en dat is dichter bij huis. kijken naar het salaris van. voor iede re dienstplichtige twee. Jongens die niet in dienst moeten! Alphen aan den Rijn A. N. van Doorn De kollektie voof meisjes onder de 15, die laat zien,, dat echte mode er niet alleen voor grote mensen is. Overgooier met vrolijk fruit- Chintz-jas met motiefje. 100% Geruwde katoen, kapuchon. Gevoerd met borg, en In bordeaux, bruin en groen. afgewerkt met corduroy. Kleuren: Mt. 92 t/m 146. Vanaf bordeaux, beige en zwart. Mt. 116 Vanaf( Uni souspull. In bordeaux, naturel, oker en roest. Mt. 92 t/m 164. Vanaf Centraal en Oost-Azië. het twaalfde en laatste deel van een fascinerende reeks, is nu verschenen! Vol boeiende infor matie en vaak zeldzame illustraties. Centraal en Oost-Azië beschrijft leven, cultuur, geschiedenis en geografie van het gebied waarop een kwart van de wereldbevolking leeft Naast Chinezen en Japanners worden alle volken be handeld. De Mongolen. De Tibetanen en hun mystieke levenswijze. De Siberische Eskimo's. Enzovoort Verder: Kompleet historisch overzicht vol feiten en gebeurtenissen. Zoals de beroemde reizen van Marco Polo. De Opiumoorlogen. De Boksersopstand. Reeds eerder verschenen: 1Afrika-bezuiden de Sahara 2. Noord-Amenka 3. Arabische wereld 4. Midden-Amerika 5. Noordelijk Europa 6. Indonesië 7. Zuid-Amenka 8. West-Azié 9. Voor- en Achter-lndie 10. Zuid-Europa en de Balkan' 11Oceanie en de Filippijnen Geef uzelf een kans! op deze grandioze ontmoeting met Volken en Stammen. Intekenprijs slechts 2830 per gebonden deel. Losse delen 3230. Nu in de boekhandel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 12