E Ritmisch gekrioel in een cosmisch circus Jonge acteurs in ban van oude meesters V£ Fred van Doorn: 'Filmmagazine met informatie, interview en fragmenten hard nodig' <raN< Nederlandse films bekroond s Politieke notulen in museum, maar niet ter inzage Met de Franse lach EN DAN NOG Emoties uit Kreta en Triëst TV COMMENTAAR Mediatief blad om over de IKON te praten DONDERDAG 5 OKTOBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET OOND Aandacht voor film op tv belabberd AMSTERDAM Fred van Doorn: „Voor een briefkaart op de eerste rang" maken we nu al zo'n acht jaar. In november is de honderdste uitzending. Er bestaat nog steeds belangstelling voor. Maar naast de kwis zou er ook een informatief filmpro gramma moeten zijn. Ons programma is ten dele wel infor matief. maar het accent ligt vanzelf sprekend op het verstrooiende ele ment Ik begrijp niet dat men dat bij de NOS niet inziet. Cinevisie heeft van begin af aan een verkeerde opzet gehad, daarom was het gedoemd te mislukken. Allereerst was de presen tatie verkeerd. Berend Boudewijn en later Peter Faber moesten van de makers zo nodig grappig zijn. Een presentator moet naar mijn idee frag menten en interviews aan elkaar pra ten. meer niet dan dat. W. L. Brugsma van VARA-Visie hangt tussen de be drijven door ook niet de lolbroek uit, daar zijn de onderwerpen te serieus voor Voor een filmprogramma geldt pre cies hetzelfde. Daarbij was de bena dering van Cinevisie te kritisch. Wil je een dergelijk programma maken, dan ben je voor een deel afhankelijk van de filmverhuurders. Je wilt bijvoor beeld een fragment laten zien van de nieuwste film van Jane Fonda. Daar voor heb je toestemming nodig van de distributeur in Nederland. Nou, die man heeft er geen trek in zijn films af te staan, als er door de pre sentator gezegd wordt dat je er maar beter niet heen kan gaan. want het is toch een rotfilm. Hij pikt dat mis schien een keer. daarna kun je zijn medewerking wel vergeten. Boven dien, waarom moeten tv-makers mij vertellen waar ik wel en waar ik niet naar toe moet gaan? Er draalen nog wei vijfltg films die het aankijken niet waard zijn. Die sommen ze toch ook niet op. Dat kan iedereen het beste voor zichzelf uitmaken." NOS „Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat je niet kritisch zou mógen zijn. De formule van een filmprogramma moet echter goed doordacht zijn. De NOS beweert nu dat Cinevisie van de lijst is afgevoerd om butgettaire rede nen. maar daar geloof ik niet zo in. Inhoudelijk stelde het gewoon te wei nig voor. Door dat venijnige onder toontje kregen ze van de verhuurders geen materiaal meer en met die flau we presentatie was ook niet iedereen gelukkig. Er is wel behoefte aan een magazine-ach tig filmprogramma. Dat moet bij voorkeur door de NOS gemaakt worden. Lees de doelstelling van de NOS er maar op na. Het hoort thuis in het totaalpakket van een overkoepelende tv-organisatie. Je hoort toch niemand roepen dat Stu dio-Sport moet verdwijnen. Logisch want Studio-Sport maakt een serieus magazine, met informatie, interviews en spelfragmenten. De oorzaak van het falen van Cinevisie moet je dan ook bij de makers zoeken en niet bij de presentatoren. De grote man ach ter Cinevisie was Gerard Soeteman (tevens een van Nederlands bekend ste scenario-schrijvers). Het spijt me wel. maar die man moet een ontzet tende minachting hebben voor film en voor de mensen die er mee te maken hebben, want ieder welden kend mens zou zo'n programma niet in elkaar durven brouwen." Incidenten Fred van Doorn staat niet op slechte voet met de Nederlandse filmver huurbedrijven, al hebben zich de af gelopen jaren wel de nodige indicen- ten voorgedaan. De slogan: slechte publiciteit is ook publiciteit, gaat vol gens hem niet op. Van Doorn: „In 'Voor een briefkaart op de eerste rang' trachten we altijd de interes santste films uit te zoeken met daar uit de beste fragmenten. Uiteindelijk is het een amusementsprogramma. Neem je nu een film waarin het ge weld centraal staat, dan moet je ook consequent zijn en het meest geweld dadige fragment eruit pakken. Daar bij moet je je afvragen: op welk uur zenden we uit, kijken er dan veel kinderen en hoe staat de omroep, waarvoor Je werkt, er tegenover? Op die manier vallen er al heel wat films uit de boot. Salo van Pasolini hebben we bewust niet genomen omdat deze film te cru is en Pret in een Tirolerbed ook niet omdat we aan dit soort ver tier niet meedoen. Filmverhuurders weten dat zo langzamerhand ook wel. Dat soort films wordt niet meer aan geboden. Er blijven er desondanks toch nog heel wat over. Met José De aandacht van de Nederlandse tele visie voor film is sinds jaar en dag allerbelabberdst. Buiten een enkele aardige cyclus die elke omroep zo nu en dan vertoont, valt er op filmgebied op de buis nauwelijks iets te beleven. De kijker moet genoegen nemen met „vergeelde" produkten die hoogstens voeding geven aan de modieuze drang naar nostalgie. De cultureel-his- torische waarde van de films is be droevend en het kijkgenot minimaal. Een uitzondering op die regel vormde in het afgelopen seizoen de Simone Signoret-cyclus van de VARA. Toch moet achteraf geconcludeerd worden door Jan van Galen dat de serie niet „af" was omdat Signorets laatste succes „La vie de- vant soi" ontbrak. Deze film is inmid dels wel al op de Duitse tv vertoond. Niet alleen de keuze van films is een doorn in het oog van de liefhebbers. Minstens even slordig wordt er met tv-programma's over film omgespron gen. Cinevisie van de NOS, het enige „echte" filmprogramma, moest om budgettaire redenen verdwijnen. Wat er dit seizoen overblijft is mager: de TROS-rubriek Simonskoop van Simon van Collem en de maandelijkse KRO-filmkwis Voor een briefkaart op de eerste rang. Fred van Doorn (36) is de maker van Een briefkaart en tv- en filmkenner bij uitstek. Ook hij ziet de ontwikkelingen in Hilversum met lede ogen aan. Van Doorn is van mening dat er naast zijn filmkwis een goed doortimmerd film programma moet komen, met een ma- gazine-achtige opzet, waarin naast fragmenten van nieuwe films ook in terviews en informatie gestopt moeten worden. Als voorwaarde stelt hij wel dat de flauwe grappen van Cinevisie en de „reclameboodschappen" zoals die voorkomen in Simonskoop moeten ontbreken. Fred van Doorn: „Ik zou wel een filmmagazine voor de tv willen maken, maar dan zonder die flauwe grappen van Cinevisie en zonder de 'reclameboodschappen' van Simonskoop". foto: Erwin Verheijen Kersten die de kwis produceert, zit ik dagenlang films te bekijken. Voor die fragmenten hoef je niet te betalen. Wij zenden ze uit, de ver huurder heeft dan min of meer gratis reclame. Toch gebeurt het wel eens dat ze er wel geld voor vragen. Ik was een keer aanwezig bij een voorverto ning van de film Emanuelle. De dis tributeur vroeg me toen wat ik ervoor bood. Hoe bedoel je? vroeg ik. Nou, hoeveel geld geef je?, zei hij weer. Niets natuurlijk, was mijn antwoord. Ja, wierp hij tegen, maar als ik naar een andere omroep ga krijg ik zeker 3000 gulden. Moet je doen, zei ik weer. Ja, maar zo kunnen we geen zaken doen, zei hij weer. Maar we doen ook helemaal geen zaken, was mijn laat ste woord. Dat is een vervelende situ atie. Je krijgt dan ook nog naar je hoofd geslingerd dat jij het gemaakt hebt dankzij hem, enzovoorts. Ik heb toen zeker drie jaar niets meer van hem vernomen. Reclame Ik heb er geen zin om commercials, reclameboodschappen te maken. Si mon van Collem bijvoorbeeld doet dat wel. Simonskoop kun je nauwe lijks een serieus filmprogramma noe men. In de eerste plaats zijn zijn bijdragen te onregelmatig om van een magazine te praten en in de twee de plaats staat hij geheel in dienst van de filmmakers en distributeurs. Hij krijgt alle „superstars" voor de camera met behulp van de filmmaat schappijen, maar een kritisch inter view heeft die man nog nooit ge maakt. De filmbazen zijn allang blij natuurlijk, want wat kun je je als betere reclame wensen. Recencies Fred van Doorn voltooide in 1967 zijn opleiding aan de filmacademie in Amsterdam, samen met de inmiddels bekend geworden regisseurs als Pim de la Parra, Wim Verstappen, Adri- aan Ditvoorst, Frans Weisz en Gied Jaspers. In de jaren daarna vervaar digde hij enige films in opdracht van het ministerie van CRM. Van Doorn koos uiteindelijk voor het recenseren van films en het maken van tv-pro gramma's. Hij werkte onder meer voor het blad Skoop, Het Parool, De Haagse Post en Filmfan (voor die twee laatste werkt hij nog steeds). Voor de KRO maakte hij onder meer ;c* lUll' van wi dl dl w niet W loc: de Berend Boudewijn-kwis met J van der Valk en tekende hij voon regie van „TV van gisteren", het ji leumprogramma van de KRO bij veertigjarig bestaan. Verder is hij dactielid van de „Alles is anddCl Show" en maakte hij in opdracht de KRO een serie over literatuur, eerste aflevering van „Het Bi wordt zondagavond uitgezonden. Van Doorn: „Omdat ik ook nog uitlaatklep van.publiceren heb, ik me niet meer zo vreselijk op de filmmalaise op de tv. Ik r „Een Briefkaart" met vreselijk plezier, maar het is geen kritisch gramma. Mijn kritiek kan ik spi in de Haagse Post bijvoorbeel Naast de kwis zou ik best graag e< pittig magazine op tv willen brengt Nou goed, daar ben ik niet voor vraagd, dus neem ik genoegen i wat ik heb. Als ik terugkijk op cyclus van Simone Signoret dan di ik: waarom komt nu niemand op idee om een film van haar op te tvl laten zien die in Nederland nog n vertoond is. Die kun je zonder prol men op de buis brengen. In de Haa Post kan ik daarover schrijven. Een Briefkaart kan ik zoiets alle signaleren door een fragment te lal zien van een film van Signoret diei pas in roulatie wordt gebracht, c dat de distributeurs erachter zijn komen dat er nu een enorme beli stelling voor haar is. In andere lan zien ze dat veel beter. Daar zijn zei verhuurders gewoon een slag vi Als 'La vie devant soi' daar nog i in roulatie is gegaan, koopt de tv film rechtstreeks van de maker.' dooi ander ,er een zr e lenkt at g rezer i: :ial Maar c klaren die Va king 1 dei ®een int willen v ook ei ni ïanwe .b: *e" iaJipreki. I lerkel 15, troost) ,t}«oed t Van di «tijger port artikel geen i gen DEN HAAG (ANP) Vier Nederlan se korte films zijn door het Frans ministerie van cultuur en commua catie onderscheiden met de jaarlijl „Mentions de qualité". Het gaat om de volgende films: „David", giseerd door Paul Driessen, produl tie Cinecentrum. „De Radiodroon geregisseerd door Flip Jansen enp produceerd door Fugitive Film. De derde onderscheiden film is „ft bitat" van regisseur Einan Cohi geproduceerd door Schmeink Flh Ook een onderscheiding kreeg „Ei a zeep", weer geregisseerd door Driessen en geproduceerd door Nk Crama. Iet ei IDA- iq, niet nj ehrist) i tchuiv Meman gaan gen vj Gec ver. Het S een g held. Ive een 'richt i riteit. ling v beklei Doel bespr. dein» antwc srijhe op he Van een t econc loosd de et sche aangf hoofc schri; nomi milie en t en I Deze - tulen png Iers. m i realis ene f afgev hang dan 2 orde word door R. N. Degens DEN HAAG In het HOT-theater in Den Haag ging dinsdagavond de première van „Cosmic Circus" een cybernetisch bewegingsspel, wat tevens de weredpremière was van Roland Kayn's muziek „Makro", waarop het is gemaakt. Het werd gedaan door het mime-ensemble van „Theatraction". Er waren nog geen honderd belangstellenden. Het duurde 75 minuten, en na veertig daarvan werd er pauze gehouden. Om de vijf mime-dansers die zich erg ingespannen hadden gelegenheid te geven op adem te komen, en om het publiek (voorzover dat niet tot de incrowd behoorde) zich bij enkele versnaperingen te laten realiseren wat er nu eigenlijk aan de hand was. Dat vereist enige toelichting. „Thea traction" (La Mandragore Nederland) is „een atelier voor activiteiten op theatergebied. onder artistieke lei ding van Jo Roehrig". Het heeft ver binding met een soortgelijke instel ling in Parijs. „Madragore" is het Franse woord voor alruin, een gewas waaraan vroeger toverkracht werd toegekend. Roland Kayn is een Duits componist (geb. 1933) die een bepaal de soort elektronische muziek com poneert waarbij de cybernetica (stuurkunde) een belangrijke rol speelt, waardoor, volgens hem als al ternatief voor computermuziek, „een breder scala van waarnemlngskwali- Speciaal vandaag Chronische verkoudheid bij kinderen, te gespannen leven en kwalen na een ziekte krij gen aandacht in Wat heet beter. Ned. 1 i 19.49 De AVRO vertoont het eer ste deel van de BBC-serie Wie betaalt de veerman? Ned. 2 21.30 Jan Venema en Olga Mad- sen maakten een film over de Italiaanse schrijver Svevo en diens bekendste roman Beken tenissen van Zeno. Ned. 1 22.10 Onderwerpen in Televizier Magazine: Algemene beschou wingen in de Tweede Kamer: de financiële positie van voor malige psychiatrische patiën ten die in gezinsvervangende tehuizen wonen en een verge lijking tussen trein en auto. Ned. 2 22.20 De slag bij Nieuwspoort is ren nieuw programma van de AVRO, waarin Jan Aagten en Frans van floutert praten met ministers en parlementariërs. Hilv. 2 17.00 Na composities van Brahms en Tsjaikofski. uitgevoerd door het Nationale Orkest van Frankrijk (20.05), volgt het eer ste deel van een luisterspel naar Dombey en Zoon van Dickens. Hilv. 2 l 21.45 teiten ontstaat". Misschien herinnert men zich nog de enorm omvangrijke en kostbare apparatuur waarmee hij in 1976 in het Van Gogh-museum in Amsterdam een „kibemetisch pro ject" demonstreerde. Het was onder deel van de tentoonstelling „Van speeldoos tot muziekcomputer" en het werkte als een zeer hinderlijke stoorzender op de rest van het ten toongestelde. Kayn zegt ergens in zijn toelichting dat bij cybernetische muziek het resultaat niet van te vo ren is te voorzien. Wat nauwelijks een excuus genoemd kan worden voor de weinig gevarieerde brom- en loeiklan- ken die deze avond onder de naam „Makro" geproduceerd werden, en waarop de vijf in witte tricots gesto ken dansers al even weinig gevarieer de bewegingen maakten. Het had veel weg van een goed gediscipli neerd uitgevoerd soort heilgymnas tiek met doorlopend vallen en op staan. verwonderd vragend omhoog in het witte schljnwerperlicht kijken, paniekbewegingen maken, en dan maar weer vallen en opstaan...Wél goed afgestemd op de dynamiek en het tempo van de geluiden uit de luidsprekers, en in het begin zelfs Van een onzer verslaggevers OLDENZAAL Democratisch Ol- denzaal. dat twaalf Jaar in deze Twentse gemeente functioneerde, heeft de notulen over deze periode geschonken aan het plaatselijk histo risch museum Palthe-huis. De con servator van het museum verklaart blij te zijn met dit stukje prille lokale politieke geschiedenis. Democratisch Oldenzaal is te be schouwen als een voorganger van het CDA. Het bestond uit mensen van de ARP en van de CHU plus een aantal rooms-katholieken. Begin dit jaar kwam in Oldenzaal een CDA van de grond Velen In deze gemeente, waar de KVP een bolwerk vormde, hebben daar wel even tegenaan gehikt. Men heeft zich nog afgevraagd of het mis schien toch beter was de notulen van dit pre-CDA, waarbij het uiteraard niet uitsluitend .aap. wat heb je mooie jongen" was. te vernietigen. Tenslotte werd ten gerieve van het nageslacht gekozen voor schenking aan het museum, maar onder de voor waarde dat het proza de eerste twin tig jaar niet ter inzage is. omdat men de persoonlijke levenssfeer van de erin genoemde personen wil eerbie digen even verrassend vanwege het geheim zinnig bewegen van de grote witte zetstukken van het simpele decor. Maar de enorme pretenties van zowel Kayn als Roehrig (onder andere dit: „de organische en mechanische pro cessen van klank en beweging mani festeren zich als een permanente strijd tussen de elementen, een cos- mische oorlog waarbij de speler zowel getuige is als partij") worden niet waargemaakt. Het bleef, althans voor mij. bij een van weinig fantasie getuigend rit misch gekrioel in de piste van een bepaald niet cosmisch circus. Mis schien moet je nog in de toverkracht van de alruinwortel geloven om het anders te ondergaan. U kunt het des gewenst proberen in het Theater aan de Haven in Scheveningen, waar het nog acht maal in oktober en vijf maal in november vertoond wordt. Twee leden van bet mime-ensemble in „Cosmic Circus". Het Renaissance Theater uit Ber lijn speelt op 8 oktober in de Utrecht se Schouwburg een eenmalige voor stelling van ïbsens „Poppenhuis". Rudolf Noelte regisseerde dit stuk en werd in de Duitse toneelkritiek ge roemd om een „revolutionair traditio nele" aanpak, een oorspronkelijke tekstbehandeling en een nieuwe visie op de personages uit dit stuk. Aan vang 20.00. In samenwerking met het Chili- comité speelt de Nieuwe Komedie van 12 t/m 14 oktober in het Soeterijn Theater te Amsterdam „Een lange nacht". Dit stuk is geschreven door een groep Chileense vrouwen. Het speelt in een gevangenis waar vier vrouwen, opgesloten wegens (ver meende) verzetsactiviteiten, hun lot afwachten. Aanvang 20.00 en op zon dag 15.00 Het Project Theater speelt op nieuw „De tranen van de burgerij". Dit realistische portret van een be wustwordingsproces is v^n 10 t/m 14 oktober in het Shaffy-Theater te zien. door André Rutten DEN HAAG In Diligentia heeft zich dinsdagavond Theater de Nar gepresenteerd, een klein groepje, waarin Monique Smal en Coen Pronk, die samen onder de titel „Met de Franse lach" en onder regie van Bob de Lange vier eenakters spelen, vertaald door Guus Verstraete, twee van Georges Courteline (1858-1929), twee van Georges Feydeau (1863-1921). Aanvankelijk zou Ko van Dijk, die bij de Haagse Comedie succesvolle Fey- deau-regies gedaan heeft, de twee nog jonge spelers (Monique Smal de buteerde in 1968, Coen Pronk in 1959) geregisseerd hebben, waarop hij zich ook zorgvuldig had voorbereid, op grond waarvan Marianne Verwey de cors en kostuums heeft ontworpen. Maar na zijn plotseling overlijden nam Bob de Lange die taak over, die zelf met succes Feydeau's gespeeld en geregisseerd heeft. De stijl van deze voorstelling is dui delijk van Bob de Lange, met wel het nadeel, dat hij daar, zelf spelend, een schitterende, zelfs warm-menselijke invulling aan geeft, en dat je bij die jongere acteurs in de gebruikte stijl minder persoonlijke inbreng kunt vinden. de schreven door Guus Verstraete di recteur van de Koninklijke Schw burg in Den Haag, wordt terechip- constateerd, dat de toneelwereld ta langer hoe duidelijker is gaan inziet dat Feydeau meer was dan een be hendig komedieschrijver. Ko va Dijk en Bob de Lange hebben aan meegewerkt. Hoe boeiend het kunnen zijn, als nu een jonge spelersgeneratie er een frisse hede daagse kijk op ontwikkeld had en« daarbij passende stijl. Dat is niet, i in ieder geval te weinig gebeurd, van kunt natuurlijk heel goed zien, di beke daar twee jongere mensen aan I* geno* spelen zijn, en dat zij de Holland) f Feydeau-stijl op een behoorlijke nu den nier aankunnen, maar je zit toch ti van j veel te kijken naar goede acteurs, di ijverig de oude meesters naspele onze Het gaat niet echt tintelen, het won niet echt leuk, zelfs niet voor alhoewel ik tot de generatie van dl hebb oude meesters hoor. Of misschlf voor juist daarom. Ik had willen zien de jongere spelersgeneratie in Frf rekei deau ziet. En in Courteline. Die v de o minder goed kennen. En die welhalt tijdgenoot is van Feydeau, maar to< anders. U herkent hem onmiddellijk als de oudste Britse officier in het Duitse krijgsgevangenenkamp Colditz. Vanavond komt de populaire Jack Hedley voor het eerst op de Neder landse buis in de rol van Alan Hal- dane. Eveneens een Engelse mili tair. maar strijdend aan de kant van het Griekse verzet op Kreta viel hij nooit in handen van de vijand. De Duitsers, die het eiland in mei 1941 veroverden ten koste van enor me verliezen aan weerszijden, heb ben nimmer ten volle profijt kun- nen trekken van dit steunpunt in de Middellandse Zee De Andartes (verzetsstrijders) zagen, versterkt door een handvol achtergebleven Britse soldaten, zelfs kans de Duit se luchtlandingstroepen uit te scha kelen. Over deze verbeten strijd zou een indrukwekkende film te maken zijn. ook al vanwege de historische achtergronden. De BBC-produktie Wie betaalt de veerman?, waarmee de Avro ons vanavond laat kennis maken, speelt echter na de oorlog Alan Haldane. een weduwnaar, doet zijn jachtwerf van de hand om terug te kunnen keren naar het eiland dat hem trekt. Hij wil de mc:r zien aan wie hij zo veel herinnerin gen levendig houdt. door Ton Hydra Een van de eersten die Alan op Kreta ontmoet is de artistieke An- nika Zeferis. Deze charmante vrouw brengt hem in verwarring, want zij lijkt op Melina Matakis, tijdens de oorlog een jeugdig lid van het on dergrondse verzet, op wie hij ver liefd was geworden. Zij oude wapen broeder Babis Spiridakis, die hem koel ontvangt, verdenkt Alan ervan het meisje, in verwachting nog wel, destijds in de steek te hebben gela ten. Haldane blijkt daarvan door de oorlogshandelingen onkundig te zijn gebleven. Op zijn beurt ver baast hij Babis met de mededeling dat hij Melina na de bevrijding ver scheidene keren ten huwelijk had gevraagd, maar dat zijn brieven nooit werden beantwoord. De twee vrienden komen er achter dat de moeder van Melina de brie ven onderschepte omdat zij geen vreemdeling in de familie wenste. Met dit gegeven voert schrijver Mi chael J. Bird een primitief eiland- instinct in zijn verhaal. Op Kreta bestaat nog de bloedwraak. De oude. jaloerse vrouw Katharina Mata1'1- daarvan de represen tatie en zij zal alles in het werk stellen om Alan Haldane tot slacht offer te maken vóór de kleindochter kan vernemen dat hij haar vader is. Men merkt het al, dit verhaal zit vol emotionele „springstof". De situa tie wordt nog gecompliceerder wan neer Alan en de charmante Annika verliefd op elkaar worden, zonder dat hij haar lets van zijn vroegere relaties durft te onthullen. Dat verhaal zit goed in elkaar. De schrijver droeg bij aan het succes van verscheidene toppers, waaron der De Onedin-Line. Er is in de door William Slater geregisseerde BBC- produktie te genieten van voortref felijk spel. Nederlandse televisieme dewerkers kunnen veel leren van de tekstbehandeling en de wijze waar op de spelers hun rol en de sfeer rondom opbouwen. Zij hebben er ruim drie maanden aan gewerkt op het eiland Kreta zelf en dat is niet alleen zichtbaar. Het voelbaar maken van die bijzon dere sfeer kostte de vertolkster van Annika waarschijnlijk de minste moeite: Betty Arvaniti is namelijk een van de prominente actrices in Griekenland. Ik heb nooit iets gelezen van de zich Jack Hadley Italo Svevo noemende Triëster schrijver-zakenman Ettoro Schmitz. Dit blijkt geen schande te zijn, want zijn beste roman bleef hier veertig jaar vrijwel onbekend. De sinds 1964 toch nog zeer kleine Nederlandse lezerskring zal na van avond waarschijnlijk worden uitge breid, want dank zij Olga Madsen en Jan Venema namens de NOS en enkele lezers, kunnen we de achter stand Inhalen via de film Bekente nissen van Zeno. Onder deze titel presenteerde Sve vo in 1923 een scherpe psychologi sche analyse, die waarschijnlijk voor alle tijden geldig is. Velen in onze tijd zullen zich aangesproken voelen door een in ironie verpakt pessimisme. In de film geeft Svevo's nu 81-jarige dochter Fonda Savio een interes sant en soms tegenbeeld van haar vader. DRIEBERGEN Er is een nieuw blad uit: Mediatief. Het is om zo te zeggen de vrucht van het IKON- project van de HJR (hervormde jeugdraad). Daarbij gaat het er om, mogelijkheden aan te reiken voor verder praten over IKON- programma's in gezinnen, ge spreksgroepen, jeugd- en jonge renwerk enz. Ook wil Mediatiei met z'n belgeleidend materiaal de massa-media „wat hanteerbaar der, bruikbaarder en toegankelij ker" maken. Vandaar dat behalve informatie over wat er bij IKON te koop is, en waaróm, beschouwende artikelen komen over de rol van radio en televisie ln opvoeding en (godsdienstige) vor ming. Om misverstand te voork» men: Mediatief is géén nieuw om roepblad dat elke week verschijnt In november komt er nog eet nummer van Mediatief en voor volgend jaar staan acht nummeO op stapel. Verdere inlichtingen e» bestellingen bij: HJR/LCGJ. AnV woordnummer 80, 3970, VB Drié bergen. De 1: imm< beid) Werk tekei Re Nu c Pijn dat i wooi pen Hij z er n: l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4