Kleurrijk beeld uit het leven van vier vrouwen Coriolanus: de tragiek van een ondergang Een onverbloemde Oom Wanja Geregelde impressies uit Van Goghs leven Schnitgerprijs voor Elbert Vermaak 4| Prima acteertalent in Mara, Fern, Has en Pink 0 Is E W Bruckners zevende gaat mee op tournee Mensen met kopkleppen TV COMMENTAAR MAANDAG 2 OKTOBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET J door Dirkje Houtman ROTTERDAM In „Mara. Fem, Has en Pink", het veel besproken stuk van Pam Gems, dat vrijdag in het Zuid- pleintheater In première ging. krijgt het publiek een lezing over Rosa Luxemburg voor geschoteld. Het Is Fem. een van de vier vrouwen uit dit stuk, die in Rotterdam haar politieke ideeën tracht te slijten. Ze houdt een pleidooi voor zelfstan dig denken, de enige manier om over je eigen leven te beslissen, aldus de uit welgestelde-kringen-afkomstige Fem. Zelf heeft ze een dergelijke le venshouding ontwikkeld, hiertoe aangezet door haar vriendje Alex, die haar om die zelfstandigheid ook weer verlaat Met de persoon van Fem. uit de schijfster niet alleen kritiek op dit soort mannen, maar krijgen ook de maatschappijverbeteraars een veeg uit de pan. De sociale bovenlaag, die in een tweede huis over het wel en wee van de arbeider discussieert, om vervogens de in fijn cognac gedrenk te theorieën over de underdog van onze samenleving uit te strooien. Voor het oplossen van eigen rotzooi missen ze meestal dit heilig vuur. Want strijdbaar als ze is voor de me demens. kan Fem na het vertrek van Alex haar leven geen andere draai geven en stapt eruit. Een mooie rol van Oermalne G roe nier als Fem. die langzamerhand van de werkelijkheid afdrijft. Ze blijft beweren dat alles goed komt tussen Alex en haar, ter wijl Je in haar stem de verschraalde illusie hoort afbrokkelen. Maar voor het zover is. krijgt het publiek eerst een kleurrijk beeld van het leven van de vier vrouwen, die gezamenlijk een flat bewonen. En hoewel er geen man óp het toneel aan te pas komt, zijn ze zeer nadrukkelijk aanwezig. Zij verzorgen het conflict, dat de handeling op gang brengt. Mara is net gescheiden en treurt om haar kinderen die door vaderlief zijn ontvoerd en Has is verpleegster, die als call-girl haar biologiestudie bij elkaar spaart. Alleen Pink laat zich niets aan mannen gelegen liggen. In plaats daar van dompelt ze zich on der in sub-kultuurgoed als yoga en macrobiotika. Zo zien we de dames in hun alledaag se bezigheden met hun minder alle daagse problemen. Er wordt prima geacteerd, vooral daar waar het de directe interactie betreft. Gaan de dames herinneringen ophalen uit het verre verleden dan wordt het veelal larmoyant. Het drukt bovendien het tempo van de voorstelling, dat toch al vrij laag ligt door teveel zinloze scènewisselin gen. Maar dat neemt niet weg, dat deze voorstelling geregisseerd door Shireen Strooker een uitstekend beeld oplevert van de vrouw uit de zeventiger jaren, bezien vanuit vier verschillende invalshoeken. Van links naar rechts: Wille- kc van Ammelrooy als Mara, Jes Vriens als Has, Judith Hees als Pink en Germaine Groenier als Fem. Een scène uit Coriolanus. door Dirkje Houtman Bij de Haagse Comedie ging dit stuk zaterdag in première met in de titel rol Guido de Moor. De Roemeen Dinu Cemescu tekende voor de regie en hij riolanus het ambt van consul op, maar voor het zo ver is moet hij in het" kleed der nederigheid de stemmen van het volk verzamelen. Dit druist in J tegen al zijn eergevoel. DEN HAAG In Coriolanus heeft er een strak gestileerde voor- toont Shakespeare de klas- Stelling van gemaakt, waarin de af- cpntacronctjallina tuccon r»lp zonderlijke taferelen veel weg hebben Zijn nederigheid slaat om in ironie en» sentegenstemng tussen pie- van tableaux vivante. eindiirt in smadelilke beledieineen.* bejers en patriciërs in Rome, een van de weinigen ontstijgt vijf eeuwen voor Christus. - - karakter. door André Rutten AMSTERDAM De nieuwe voorstelling van Tsjechows „Oom Wanja" bij het Pu- bliekstheater is geregisseerd door Ger Thijs, die zich bij de toneelgroep Theater als jong regisseur heeft kunnen ont plooien, en de titelrol wordt gespeeld door Siem Vroom, zopas van Globe naar het Pu- bliekstheater overgegaan, toevalligerwijs ook bij Thea ter als acteur begonnen. Een van de meest opvallende ken merken van Oer Thijs vorige regies was het intomen van uiterlijk vertoon en van uitweidingen In de tekst met de opzet de reële bedoelingen van de schrijver zo rechtstreeks mogelijk te laten zien en horen. Het ligt voor de hand dat daar in de kleine zaal waar in hy zich eerst bekwaamde, verder ln gegaan kan worden dan in de grote Wat ln deze Wan ja-voorstelling het eerst oj/Valt is het decor, beter gezegd het „toneelbeeld" van Tom Schenk: een enorme landbouwschuur. niet in de hoge planken-achterwand een opengeschoven deur met uitzicht op een boomtak en een wijds land daar achter. Vóór die wand over bijna de hele breedte onder een zeildoek een hoge berg bleten. Rechts vóór een gedekte ronde tafel met stoelen, in het midden een opgemaakt ijzeren ledikant, links vóór een stoel, en hier en daar nog wat meubelstukken. Een besloten wereldje met een kleine ope ning naar buiten, waar met de seizoe nen het weer wisselt. Geen geborgen heid. geen sfeer binnen, eerder sleur, schijnorde. De mensen daarbinnen zijn, op enke le ondergeschikten na. op een onbe schaamde manier met zichzelf bezig, zitten met zichzelf ln de knoop en vallen er de anderen mee lastig. Daar legt. meen Ik. deze voorstelling de nadruk op. Dat is dus op de harde manier, waarop Tsjechow die ..intelli gentsia" toont Zij beklagen zich ma teloos over het uitzichtloze het doel loze van hun bestaan, maar onderne men niets om het te veranderen. Nie mand wordt er sympathiek ln. „na voelbaar". hun Irritante kanten wor den er te duidelijk voor. Er is ook geen sprake van „goed spel" m de gangbare zin. er wordt niets theatraal verbloemd. Er is ook niets poëtisch behalve achter die open deur. waar de stemmingen van de natuur wisselen, regen valt. of sneeuw, bliksem oplicht, de zon schijnt Er is ook nauwelijks „hu mor". soms komische effecten, eerder eeuwen voor Christus. Coriolanus die statische werkelijk- Hiervoor baseerde hij zich op held, zodat zijn uitgesproken karak- Hp flripksp gp^phipd^rhriivpr eenzaamheid van de inner- ae yneKse gescmeascnnjver ujke strijd die daarmee gepaard gaat. Plutarchus en hij maakte van ?xmi accenten krijgen, de onbuigzame veldheer Cori- 01 anus een tragische held die Coriolanus is de Romeinse veldheer, t*»n nndpr eaut aan 7iin pippn 1116 lmmer trouw aan zichzelf, elke ten onaer gaat aan zijn eigen veldslag Maar Wj de diplo_ matle van een regent. Hij minacht het volk. vindt het dom omdat het vandaag niet meer weet wat het giste ren heeft beslist. Hij ontkent hiermee hun drijfveren, die gevoed worden door de wil te overleven. Daarvoor is graan nodig en moet oorlog verme den worden. Dat ls de reden dat het volk eerst besluit Coriolanus te doden, omdat hij hen met hoge graanprijzen uit hongert om hem vervolgens te eren omdat hij stad en volk van de onder gang redt. Die overwinning op het naburige volk. de Volsken. levert Co- Kr; ca: eindigt in smadelijke beledigingen. J Guido de Moor speelt dit spel van de onderdanigheid, dat de niet aflatende haat nauwelijks kan verbergen, heel knap. Coriolanus wordt daarop door het_ volk verbannen en sluit zich aan bij de Volsken om zich op Rome te wre-" ken. Zijn moeder (Elisabeth Ander sen) weet hem hiervan te weerhouden en dat levert één van de ontroerend ste scenes op. waarin zijn verbetert vastberadenheid wordt gebroken en^ ter, de menselijke kant wint. Dit leidt .1 Eg) onvermijdelijk naar zijn ondergang,- ^aj want voor het verraad aan de Volskeh wordt hij gedood. - - pas Een mooie voorstelling, waarin de- morele verontwaardiging over zijn,, meedogenloos optreden plaats maakt voor sympathie. Coriolanus ia" het slachtoffer van zijn eigen karak ter. Het veroorzaakt zijn succes, maar. ook zijn ondergang en daarin ligt zijn o tragiek. door Ardr. Hager DEN HAAG Binnen een tijdsbe stek van enkele weken spelen het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Con certgebouw Orkest de zevende sym- Speciaal vandaag De VARA vertoont een film van Rob de Wind over de wijxe waarop in ons land wordt om gesprongen met de natuur. Ned. 1/19.M Laden Maar is een achtdeli- ge NCRV-serie met o_a. Ted de Braak. Rudi Falkenhage. Her- bert Joeks en Paul Meijer. Ned. 219J25 Henk van Montfoort stelt nieuwe talenten voor. Ned. 1/29.45 Onderwerp in Hier en Nu is het lasUte grote concentratie kampproces. Ned. 2/21.45 Ter gelegenheid van zijn 65- ste verjaardag biedt de VARA Simon Carmiggelt een Groot u X" aan. Ned. 1/21.55 ln Plein Publiek wordt ge sproken over bet kind in het tiekenhuis. Hilv. 209.00 ln de NCRV-serie Spelen te gen de oorlog wordt Peter van Gestels Feestje uitgezonden. Hilv. 2/22.42 fonie van Bruckner Na de slecht ont vangen eerste uitvoering eind 1884 heeft dit werk model gestaan voor tal van bespiegelingen in lyrische be woordingen. waarbij men niet om de naam van Richard Wagner heen kon en het publiek heeft bijna een eeuw lang niet opgezien tegen de uitvoe ringsduur van ongeveer een uur. Hoe zeer de symfonie uitverkoren ls bij dirigenten moge blijken uit de keuze in de drie grote steden. De weergave in Den Haag ging zater dagavond o.l.v. Ferdinand Leitner. Bruckners zevende is een van de wer ken die het Residentie Orkest in de koffer heeft gestopt voor de tournee die vandaag begint en drie weken duurt Men concerteert in Oost- Duitsland. Tsjechoslowakljke. Hon- garijke. Oostenrijk en Joegoslavië, in totaal veertien concerten Het werd duidelijk, dat men stevig gewerkt had op de omvangrijke partituur. Maar toch was er een gevoel van: het kan gloedvoller. Intenser, adembene- mender meer bezield, allesomvatten- der. Het „excuus akoestiek" is snel gevonden, maar dat gebruikt men op dit moment te pas en te onpas. Een feit dat de basis goed is en tijdens de tournee zal de uitvoering zeker aan glans winnen. Het orkest en Leitner leverden een knappe prestatie door het begeleiden van Wilhelm Kempff. Niet omdat de orkestpartituur van Beethovens vier de pianoconcert onoverkomelijke moeilijkheden oplevert, maar wel omdat de solist alles in halve tempi speelde Kempff bezong zijn carrière ln 918 en nu. achttien jaar na zijn pensioengerechtigde leeftijd, speelt hij nog. Het publiek vond het, gezien het applaus een hele prestatie van de 83-jarige meester. Men vergaf hem daarbij kennelijk graag, dat hij Beet hovens templ-aanwijzingen ivavace!» niet meer kon opbrengen en dat het aantal misslagen legio was. absurdistische zelfs. Het ls eigenlijk een zeer ingewikkelde voorstelling, althans wat het denkwerk betreft, dat er achter zit. en waaraan de dra maturg Karst Woudstra het zijne heeft bijgedragen. Je zit er als ervaren toneelkijker, te gelijkertijd gefascineerd, maar ook een beetje onthand naar te kijken. Onthand om verschillende redenen: je kunt het niet allemaal meteen be happen. Je kunt met je begrippen aangaande goed of minder goed acte ren niet uit de voeten. Je zit je ook af te vragen, of alle spielers wel over tuigd mee zijn gegaan in wat de regis seur vbor ogen stond. Het is dus een voorstelling die je op vele manieren met vragen opzadelt. Maar is dat niet uitstekend? Er vertrokken in de pau ze wel wat mensen, maar het slotap plaus leek mij echt gemeend zeer instemmend. Op de voorgrond Siem Vroom als Oom Wanja, Jules Hamel als de dokter, Jan van Royen als een brave huisge noot. door André Rutten DEN HAAG. Het programma ron dom Vincent van Gogh, dat Niek Pancras samengesteld heeft en sa men met Catherine ten Bruggecate, Rein Edzard. Marlies Heuer en Henk Votel speelt in de kleine zaal van het Appel-theater, heet „Nuchter dronk aard". het begin van een vers van Willem Elsschot. Het eerste deel geeft gespeelde im pressies uit Van Goghs Brabantse periode, waarin hij onder andere „De aardappeleters" schilderde, het twee de uit zijn Parijse tijd. Er wordt ge werkt met fragmenten uit Van Goghs befaamde brieven aan zijn broer Theo en met citaten van anderen over de schilder. In de achterwand van het speelvlak zijn enkele schilde rijlijsten aangebracht met daarach ter wat ruimte voor de spelers, die daar van doeken van de meester 1 als De aardappeleters tableaux m vants kunnen maken. Er is ook eeri- geregeld in en uit de lijst stappen: de geportretteerde figuren worden ver- der uitgespeeld in scènetjes, die be hendig in elkaar overlopen. Gepaard- met liedjes en dansjes onder begeleid"' ding van verschillende muziekinstrvK* menten, ook koperen, die de spelenr zelf lofwaardig bespelen. Het is begonnen als een aardig diver tissement voor de „Eevenementerp- markt", die de Appel het vorig sei zoen gehouden heeft. Het heette toen „De Aardappeleters" en ging alleen-* over de Brabantse tijd, waaraan ntf* de Parijse is toegevoegd. Het is uiterw aard divertissement gebleven. metC aanstekelijk en vindingrijk acteerple- zier gespeeld. van sch din bui Gh sch teri door Jac. Kort ZWOLLE De Overijselse hoofdstad bezit met het orgel van de grote of Sint Michaëls- kerk een van de mooiste en grootste orgels van ons land. Het werd omstreeks 1720 ge bouwd door Arp Schnitger en zijn twee zonen. Vrijdagavond vond in bovengenoemd kerkgebouw de uitreiking plaats van de Schnitgerprijs aan de 49-jarige Utrechtse componist Elbert Vermaak voor diens orgelwerk Collage II. dat tevoren door Charles de Wolff ten gehore werd gebracht. De jury. die bestond uit Albert de Klerk. Charles de Wolff en Ernst Ver meulen. had te kiezen uit 29 inzendin gen uit 12 landen uit Europa, Ameri ka en Australië. Naar haar mening De jonge cineast Rob de Wind voelt zich sterk betrokken bij onze veelal bedreigde natuur. Dit ls merkbaar in zijn film Wat Nu? die vanavond door de VARA wordt uitgezonden. Hij vindt dat te weinig mensen we ien wat er allemaal aan de gang ls. Met suggestieve beelden probeert De Wind er bij de kijkers in te stampen dat zij beter dienen te let ten op de bulldozers. Het zijn de wegvreters van onvervangbare na tuur. die moet wijken voor andere belangen van de mens. Jaarlijks veranderen de schrapers honderden vierkante kilometers gToene weilanden ln dorre vlakten, bestemd voor de bouw van wegen. Industrieën en woningen. Binnen de twaalf Jaar zullen de bulldozers een gebied hebben weggeschoven dat vergelijkbaar is met een 36 kilome ter brede strook tussen Meppel en Utrecht. Volgens de filmer berust een aantal projecten op reeds fou tief gebleken toekomstverwach tingen. Andere aantastingen van de natuur zouden niet nodig zijn geweest als lagere overheden tijdig maatrege len hadden genomen Rob de Wind zegt dat de Biesbosch een ongerept door Ton Hydra getijdengebied had kunnen blijven, indien het Rijk de steden had ge dwongen hun afvalwater te zuive ren. Hij laat het cameraoog ook dwalen over de afgraving van het Margratenplateau ten gunste van de cementlndustrie. langs de wad den en bij de Eemshaven waar een soort Rijnmondgebied moet ont staan. Het zijn allemaal consequenties van het feit dat Nederland tot de dichts bevolkte streken van de we reld behoort. Dan mag een boer het sneuvelen van die paar bomen ln zijn buurt niet erg vinden, maar bij elkaar zijn het er een heleboel als de wegenbouw een lengte haalt van hier naar Teheran. In Rob de Winds film steken dan ook bedreigde wil gen hun knoestige armen smekend omhoog. Onder de titel Wad nu. wat later? liet de VARA Rob de Wind een fotoboek samenstellen, waarvoor Alexander Pola de kriti sche teksten schreef. Hier en Nu van de NCRV bestaat vanavond voor het grootste deel uit een reportage van Cees Labeur over Jie^iroce^egerwl^Jtampbeuler^ van Majdanek. Je raakt ten prooi aan verschillende gemoedsstem mingen. Ontroering bij het zien van de door een hel gegane overleven den die hun 250.000 vermoorde lot genoten herdenken. Verbijstering omdat er nu nog Duitsers zijn die met verziekte hersenen durven be weren dat de gaskamers wel eens na de oorlog konden zijn gebouwd door hun vijanden. En woede om dat het in Düsseldorf kennelijk nor maal wordt gevonden dat nazi's be sproken plaatsen hebben op de tri bunes van de rechtzaal. Even nor maal als de gelegenheid die zij krij gen om in de gangen van het ge bouw Jonge Duitsers te vergiftigen met hun „het is niet waar"-leugens. Woede ook vanwege de schandalige manier waarop neo-nazistische ver dedigers het proces tegen massa moordenaars vertragen en hun toch al met een trauma levende getuigen geestelijk kapot proberen te ma ken. Dr Klaus Thüsing afgevaardig de van de SPD in de Bondsdag en naaste medewerker van Helmut Schmidt, vertelt aan Cees Labeur dat een dergelijke handelwijze bij terroristenprocessen de publieke opinie tot het hoogste niveau in beroering zou brengen. Bij het volgen van de beklemmende reportage heb'ik mij afgevraagd of er in de tijdens de oorlog door de nazi's bezette landen niet een actie op gang kan worden gebracht. Het moet bij dit waarschijnlijk laatste concentratiekampproces de Duit sers aan het verstand worden ge bracht dat zij hun democratie onge loofwaardig maken als zij de ogen blijven sluiten voor waarheid en recht. Vanavond start de NCRV de eigen serie Laden Maar. Na twee afleve ringen te hebben gezien, moet ik de mogelijkheid openhouden dat de overige zes delen wel leuk worden. Reeds ls zeker, dat het produktle- team met mij van mening verschilt over wat een comedy-strip is. De kracht van een geslaagd pro- dukt vind ik dat de grappige situa ties toch een opvallende schijn van werkelijkheid in zich hebben. Voor waarden: geestige teksten, verras sende wendingen en een logische scene-opbouw. Het zijn niet de sterkste kanten van Laden Maar. De debuterende schrijver zal nog heel wat ervaring moeten opdoen voor hij in de buurt komt van Wordt u al gehopen?, de Engelse serie waarmee hij zijn werkstuk ten on- rechtevergeh^kt^^^^^^^^^^^ „sprong deze acht minuten durende 4 Collage II eruit, niet zozeer door de twaalftoonreeksen en de clusters, als wel door de kleur, de registratie- en speelaanduidingen, die het met name*' voor het Schnitger-orgel geschikt.' maken". Indien dit inderdaad het doorslagge- vende argument is geweest, dan is daarmee toch wel aangetoond, hoe bedenkelijk, om niet te zeggen: ver- werpelijk dit soort compositie-coi\-„: coursen is. Er bestaat in componis-.. tenkringen reeds lang bezwaar tegen het feit dat zij hun werk moeten ma-* ken en inzenden zonder enige zeker* - heid van een bergoeding. In dit speci-.d ale geval werden de inzenders uit b.v. Joegoslavië of Australië nog extra benadeeld, doordat zij niet ln de gele-- genheid waren om het Zwolse orgel iiv al zijn mogelijkheden te leren ken*~ nen. De burgemeester van Zwolle, rnr-.» J. Drijber toonde tijdens zijn toe spraak bij de prijsuitreiking hiervoor.! enig begrip. Zijn opmerking, dat de deelnemers in de gelegenheid waren - gesteld om met het orgel kennis te maken, was gezien de consequenties» daarvan voor de inzenders, een slag" in de lucht. Het zou zijn toe te jui,~» chen. wanneer de Stichting Schnit- 7 gerprijs Zwolle het voorbeeld van an dere orgelsteden als Haarlem of NiJ-~ megen volgde en in plaats van een compositieconcours er een voor im* - provlsatie en/of concertspel organi seerde. Naar alle waarschijnlijkheid^ trekt dat ook meer publiek dan de~. circa 200 mensen, die nu van de partij waren. Charles de Wolff opende het concert- met Orgelsonate II van Mendelssohn. waarna het Vocaal Ensemble van de- Ned. Bach vereniging het motet „Sin-*! get dem Herrn" van Bach uitvoerde.- Na de pauze zong de sopraan Erna Spoorenberg op indrukwekkende wij-** ze Oratio (Psalm 90) van Anthon van -* der Horst, waarna het koor besloot met het 10-stemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti. De koorbe geleidingen werden verzorgd door-* Hans Broekman. Volf war reizi Alfr ken voei van weii del de die afw dat han och nen spn dat VOO Eg; telc Be De Be; wef ker slat wel gas tijr ricl var Pa] bes oe\ spr les nle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4