Vredesdenken Schweitzer is actueler dan ooit c Diakenen moeten luisteren om door te kunnen gaan kr u Weinig behoefte aan nieuwe club van verontrusten n Trouw Conferenties Alfrink op Schweitzer-symposium VANDAAG UIT DE KERKBLADEN VOORBIJGANGERS 1 Protest tegen wetteloosheid HONDERD JAAR CHRISTELIJK ONDERWIJS MAANDAG 2 OKTOBER 1978 TROUW/KWARTET MAAN Van een onzer verslaggevers DEVENTER De afschuwelijke bewapeningsspiraal kan alleen doorbroken worden door een mobilisatie van het publieke geweten. De eerbied voor het leven eist, dat we alles doen om een geheel andere koers in te slaan, die leidt tot overleving der mensen. De tijd dringt. Het vredesdenken van Albert Schweitzer is actueler en dringender dan ooit. Aldus kardinaal Alfrink op het Albert Schweitzer-sympo sium, dat vrijdag, zaterdag en zondag in Deventer werd ge houden. De kardinaal, die als een van de sprekers was uit genodigd, kon zelf overigens plotseling niet komen door het overlijden van de paus. Zijn toespraak werd voorgele zen door ds E. Borren. Kardinaal Alfrink zei, dat we geneigd zijn het vraagstuk van de ontwape ning tczeer toe te spitsen op de be trekkingen tussen de supermachten en ons er daarbij op te baseren, dat de vooruitzichten op wapenverminde- ring geheel bepaald worden door de onderhandelingen tussen deze groot machten. Een dergeljke denkwijze gaat volgens Alfrink voorbij aan de betrokkenheid van de gehele mens heid bij deze problematiek en zal bovendien kunnen lelden tot een ge voel van machteloosheid en apathie. De kardinaal wees erop, dat sinds de tweede wereldoorlog de anUthese In Europa tussen oost en west gehan teerd la als strategisch patroon voor alle conflicten, wdle waar ook ter wereld tussen volken zijn ontstaan. In dit patroon Is de problematiek van de vrede over heel de wereld ingeka derd. Zolang wij ons van deze den kwijze niet weten te bevrijden, zal de wereldvrede een utopie blijven, aldus Alfrink. Zelfs een ontwapeningscon ferentie blijkt a priori tot onvrucht baarheid gedoemd, zolang men geen ander uitgangspunt weet te hanteren dan dit gelijkgewicht van krachten tussen de grote wereldblokken. Tweeslachtig De Groningse polemoloog prof mr Paul Teunlssen signaleerde een tweeslachtigheid In het westers den ken over oorlog en vrede. Het westo lljke vredesdenken is vooral geba seerd op Ideeën van harmonie en Inte gratie; uitbouw van de internationale samenwerking, met als doel het scheppen van een wereldrechtsorde en een wereldwelvaartsorde. Maar telkens opnieuw blijkt, dat het wes ten een voorsprong behoudt op de rest van de wereld door zijn competi tief optreden, met Inbegrip van machtspolitiek en toepassing op gro te schaal van techniek en innovatie. Het westen moet volgens prof. Teu nlssen bereid zijn tot een benadering op lange termijn, waarbij het afstand wil doen van zijn bevoorrechte posi tie ln het kader van versterking van de internaüonale samenwerking. Dit betekent een herziening van de Inter nationale militaire, economische en politieke verhoudingen en over dracht van technologie. Een dergelij ke benadering gaat evenwel ln tegen de belangen van het westen op korte termijn. Zij staat op gespannen voet met de dynamiek van de westelijke samenlevingen. ZIJ kan geen zekere garantie bieden dat het beoogde doel van de vrede wordt bereikt. Dit laat ste hangt nu eenmaal ook af va.» de Inspanning van de andere naties. Vredesopbouw vereist daarom vol gens prof. Teunlssen ook een krachti ge Internationale vredesbeweging, die ruimte schept voor een systeem- veranderende politiek. Gezondheidszorg Het internationale symposium had als thema Schweltzers bekende prin cipe „Eerbied voor het leven". In het kader daarvan werd niet alleen over het oorlogsvraagstuk gesproken. Zo ging Schweltzers schoonzoon, de Amerikaan David C. Miller, ln op de betekenis van dit principe voor de gezondheidszorg. Als het gaat om problemen als geldtekort voor een leder omvattende medlschezorg of abortus, en euthanasie, spreekt men wel over de behoefte aan een gecodifi ceerde schaal van waarden van men senlevens. Miller wees dat beslist af als ln strijd met Schweltzers beginsel. Een gecodificeerde schaal met waar den zou de opvatting aanmoedigen, dat bepaalde levens niet de moeite waard zijn, met als uiteindelijk ge volg toestanden als van de nazi's, zei hij. Prof. dr Anne van der Melden sprak over het onderwerp „mensen win nen". Prinses Margriet reikte de gou den Albert Schweitzersprijs uit aan de 92-Jarlge Belg Emile Bemhelm voor zijn verdiensten als werker voor de vrede. Hij stichtte de Jeugd vrede- sunlversltelt ln België. Jeugdidealen Het symposium werd zondagmorgen afgesloten met een kerkdienst, waar in Rhena Schweitzer getuigde over haar vader. Ook toen hij al oud was, bleef hij van grote betekenis voor tal van Jonge mensen. Dat kon omdat hij Dr. Albert Schweitzer. zijn eigen Jeugdidealen nooit had op gegeven, maar als iets kostbaars had vastgehouden tegen de overheersing van net verstand in. Zo had hij de capaciteit om in een open sfeer met jongeren te communiceren. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT „Diake nen in deze tijd moeten vooral leren luisteren. Luisteren om door te gaan, waar wij ons het liefst zouden willen terugtrek ken. Op het moment dat wij denken „Nu doet Ik het niet meer", komt het er Juist op aan door te gaan." Die boodschap gaf ds. Alje Klamer van het radiopastoraat zaterdagmid dag mee aan zevenhonderd gerefor-. meerde diakenen aan het eind van hun jaarlijkse landelijke conferenUe. Die diakenen waren daar geconfron teerd met een veelheid van .zorgen om u heen", zoals het thema van de conferentie luidde. Medewerkers van een groot aantal Instellingen op het gebied van de geestelijke gezond heidszorg waren uitgenodigd om ln gesprekshoeken informatie te geven Studiedag van de stichting Cen trum voor de Kerkzang, ln samen werking met de prof. dr. G. van der Leeuw-stichting. Inleiders: prof. J. Schrooten over het Vlaamse liedboek Zingt Jubilate, dr. J. van Blezen over de varianten van de melodieën uit het Liedboek voor de kerken, zaterdag 7 oktober. 10.30 - 15.30 uur. Bergkerk, Amersfoort. Inl. en aanm. teL 070- 464123. over hun werk. Om er een paar te noemen: telefonische hulpdienst, PSVG/Rutgersstlchtlng, sociaal-psy chiatrische dienst, jongeren advies centrum (JAC), opvangcentrum drugsverslaafden, vereniging voorko ming kindermishandeling. Niet napraten Met name het JAC wekte bij sommi ge weerstanden, maar, zo zei ds. Kla mer ln zijn samenvatting aan het einde van de dag: diakenen moeten niet napraten wat iedereen zegt. De verleiding ls groot. Je terug te trekken op Je eigen zekerheden. Maar helpen ls meer dan het aanbieden van onze opvattingen. Een diaken hoeft niet overal verstand van te hebben. Als hij maar de adres sen weet van de mensen, die van bepaalde zaken wel verstand hebben en bereid ls van hen te leren, opdat de mensen het best geholpen kunnen worden. Een diaken ls niet een zacht ei, die wat liefdadigheid bedrijft op christelijke grondslag. Goede diake nen willen weten en geven hun ogen en oren goed de kost, aldus ds. Klamer. Over het hulpwerk zei hij: „WIJ ver beelden ons zo vaak, dat wij te veel bij de ander moeten brengen. Moeten wij Christus brengen? Of wacht Hij al op ons, daar wij niet naar toe willen. Als wij aan het werk gaan, ls HIJ er al. Hoe komt het, dat wij zo ontzettend weinig weten van het enthousiaste werk, dat gedaan wordt door JAC, PSVG, Rutgers. IMP. Hoe komt het, dat Jezus zoveel zag, wat zijn tijdge noten niet zagen? Zien ls ln het evan gelie altijd bevrijdend zien, meegaan met." Schreeuwen En nog een laatste opmerking van de radiopastoor. Het was hem opgeval len, dat diakenen zulke vriendelijke mensen zijn. „U moet meer schreeuw lelijkerds zijn, schreeuwen tegen de klippen op om de gemeente tot on rust te brengen, niet provocerend, maar nuchter. Meeschreeuwen en meelijden." Op een vraag die uit de vergadering deelde dr J. van Klinken mee, dat de gereformeerde deputaten voor het werelddiakonaat reeds wel een stand punt hebben gevormd over de gift van de wereldraad van het patriot tisch front, maar dat dit op vereoek van het moderamen van de generale synode nog niet bekend gemaakt wordt. Hij onderstreepte nog eens, dat het algemeen diakonaal bureau alleen gelden aan het anti-racisme- fonds van de wereldraad overmaakt, die speciaal voor dit doel gegeven zijn. Deze diakenendag werd ook meege maakt door twee zwarte predikanten uit Zuld-Afrika, Joshua Mzamane en Samuel NGwenya, voorzitter en pro grammadirecteur van de interkekelij- ke interraciale predikantenvereni ging Idamasa. Zij zijn enige weken op uitnodiging ln ons land om het kerke lijk leven hier te leren kennen. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur: Jenze Tamminga Directeur mg. O. Postma HOOFDKANTOOR: Postbus 059 1000 AW Amitardam tel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 B»nk Ned Credietbank Rekentngnr 23.00.12.574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECMT: Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115568 (redactie en tct 010-115700 (advertenties) Wostbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND: (uitsluitend administrat e) Postbus 3 8000 AA Zwotte lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwotte Abonnementsprijzen: Pet maand 15.47 Per V* art aal f 4640 Per jaar 163.40 Advertentietarieven op aanvraag Tetetonrscbe abonnementenopdracMen (zie adressen boven) Opgave familieberichten P-19.30 van maandag Vm vnfdag Op zon ag van 18- 20 uur telel 020-913456 Opgave mmi-advertenties tel. 020-936668 of schr,hek)k aan Mim-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizigmgen uitsluitend schnfte<i|k aan onze Amsterdamse adressen. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT „Land dag" was een wat weidse be naming voor de eerste open bare bijeenkomst, die de Ver eniging tot bevordering van het gereformeerd kerkelijk le ven zaterdag in Amersfoort belegd had. Na aftrek van afgevaardigden van bevriende organisaties en benamin gen van boekentafels bleken dertig mensen gehoor te hebben gegeven aan de oproep van het voorlopig be stuur om naar de Amersfoorter Grachtkerk te komen. De nieuwe vereniging (die het maand blad „Woord en Geest" begonnen ls) ontstond vorig jaar na onenigheid ln de meer bekende vereniging van ver ontruste gereformeerden „Schrift en Getuigenis" (met het weekblad „Waarheid en Eenheid") over het ver schijnsel noodgemeente. Onder de noodgemeente verstaat men, dat verontruste gereformeerden plaatselijk een eigen kerkelijk leven opbouwen met zondagse kerkdien sten, katechesaties en dergelijke, om dat zij het niet eens zijn met de prediking in hun woonplaats, maar overigens hun kerklidmaatschap niet opzeggen. Dergelijke noodgemeen- ten, waarmee „Schrift en Getuigenis" nauw samenwerkt, bestaan thans ln Den Haag, Leiden, Delft, Ede en sinds kort ook ln Utrecht. De tegenstanders van de noodge- meenten braken met „Schrift en Ge tuigenis" (de noodgemeenten bren gen de zaak van de verontrusting op dood spoor, zei de nieuwe voorzitter ds. L. H. Bouwkamp van Nleuw-Lek- kerland zaterdag), maar zij wilden zich ook niet aansluiten bij het con fessioneel gereformeerd beraad (dat het maandblad „Credo" uitgeeft), omdat dat een stichtingsvorm heeft. Dus ontstond er weer een nieuwe vereniging. Principiële verschillen tussen de drie organisaties zijn er overigens nauwe lijks, zo bleek zaterdag wel. „Ten principale hebben wij veel opvattin gen gemeen. WIJ staan voor dezelfde zaak," zei voorlopig voorzitter mr. P. Coumou uit Nunspeet, die zaterdag de leiding van de vereniging over droeg aan ds. Bouwkamp. Mr. Cou mou noemde de verschillen meer een kwestie van strategie. De nieuwe vereniging (met in het bestuur onder andere ook ds. E. Mas- seiink uit Rotterdam en ds. J. M. G. SIJtsma uit Dieren, die eindredacteur ls van „Woord en Geest") wil volgens mr. Coumou niet ln de geest van negativisme, maar vanuit een positief appel werken. „WIJ willen ervoor wa ken, niet alles zwart te zien en hele maal niets goeds meer te zien ln de gereformeerde kerken." De synode biedt echter onvoldoende weerstand tegen de modernistische opvattingen. Veel kerkleden zijn het er wel niet mee eens, maar weinigen stellen zich maar teweer. Mr. Coumou las een ambitieus program voor, tot en met de oprichting van een nieuwe positief-gereformeerde Jeugdorgani satie. Vanuit de aanwezigen werd echter veel kritiek geoefend op het naast elkaar staan van drie organisaties, die alle drie willen opkomen voor het confessioneel karakter van de gere formeerde kerken. Een bespotting voor de buitenwacht, zei een me vrouw uit Alphen aan de Rijn. Ds. Bouwkamp zei, dat er wel contac ten zijn en hij zegde toe, dat zijn bestuur ernaar zal streven, zoveel mo gelijk samen te werken met de twee andere organisaties. „We staan voor het dilemma: of Jarenlang praten over formele kwesties, of elk op eigen wijze maar aan het werk gaan. We hebben voor het laatste gekozen en daarbij vermijden we alle drie zorg vuldig, om elkaar te bestrijden." De heer Kramer, bestuurslid van Schrift en Getuigenis, verzekerde, dat er bij zijn bestuur alle bereidheid is tot overleg om samen weer één weg te gaan. Ds. J. Lems uit Rotterdam sprak tot slot een appellerend woord over de bijbel als regel voor geloof en leven. ALLE VERSTAND TE BOVEN Als hij tot Inzicht komt en zich afkeert van zijn slechte daden, dan blijft hij zeker leven, dan zal hij niet sterven. (uit Ezechiël 18,25-28) Ezechiël behandelt hier de klacht van sommigen: De weg van de Heer ls niet recht! Uiteraard gaat het over het droevig lot van het volk Israël dat zozeer de oorspronkelijke bedoeling van z'n bestaan verlaten heeft, dat het ln allerlei ellende van ballingschap en vervreemding ls terecht gekomen. In zo'n situatie ligt het ons voor ln de mond: De weg van de Heer ls nu wel een heel vreemde weg, niet recht ln leder geval. Van zulk gepraat moet deze profeet niets hebben, 't Zal er nog bij moeten komen! Eerst de zaak verknoeien en dan de schuld op hun God schuiven! Die zou met kromme wegen omgaan! „Zijn niet veel meer uw wegen niet recht?" Dit laatste is een beter uitgangspunt voor het nadenken over de situatie. Nu ben Je er zelf bij betrokken. Er vindt zelfs een belangrijke wijziging plaats in de beschouwing van deze dingen. Niet langer gaat het over de schuld van een heel volk, maar leder mens staat voor z'n eigen daden. Iemand die kwaad doet en daarin volhardt sterft eraan. Leven ls er alleen mogelijk als hij zich afkeert van zijn slechte daden. Daarvoor moet hij eerst tot inzicht komen. BIJ dat laatste blijven we even staan. De vredesweek ls voorbij. Nog ls het lang geen vrede. Ik weet niet wat er verder ln deze krant staat, maar er is heel weinig dat mij moed geeft dat er vandaag wonderen van goedheid en vrede te lezen zijn. Een vredesweek is ook onvoldoende voor het probleem van het uit de hand lopend geweld ln onze wereld. Er zal een vervolg op moeten komen. We zijn wakker geschud, tenminste als we niet liever diep verder slapen in onze angst en haat Jegens de anderen die niet zo goed willen als wij. Als we de mensen van deze wereld tenminste niet met een vroom kluitje in het riet hebben gestuurd. Nee, ik houd het op die „vrede die alle verstand te boven gaat". Want dat zal toch alle verstand te boven gaan als wij mensen van de hebzucht en het egoïsme afzien van onze wapenen en elkaar met vrede en liefde tegemoet treden. Alle verstand te boven. En met een minder Inzicht zal het waarachtig niet gaan. Beroepingswerk VRIJE EVANG. GEMEENTEN Afscheid van Zeist (1 oktober): J. Verboom wegens emeritaat. In Voorschoten is vrijdag de pater redemptorist Piet Wesseling (61) na een langdurige ziekte overleden. Na de oorlog werd pater Wesseling zeer bekend onder de Jongeren door zijn beweging „Dit is leven". Onder die naam had hij vanaf 1948 een weke lijkse en vanaf 1954 een driewekelijk se spreekbeurt voor de KRO-radia die door velen werd beluisterd. In 1949 sprak hij met de vermaarde radiospreker Henri de Greeve en mr Hans Vélu in de Utrechtse Jaarbeurs voor meer dan 50.000 jongeren. In talrijke parochies voor honderden .jongerengroepen sprak hij op een ma nier die overkwam. Hij richtte ook het jongerenblad „Karakter" op. Er* verschenen verschillende boeken van zijn hand, ondermeer „ongewoon Journaal". Van 1949 tot 1951 voerde hij voor de KRO een succesvolle actie om jonge mensen aan woonruimte te helpen. Tan c FTR1 het iet sl ver >e Boi oorzit ■eyenl ieuwc !DA-p ame nan d astho esche oren ïdruk iële z \en e en zi oevoe Ir. J. van der Graaf van de gerefor meerde bond in een nabetrachting op de Arnhemse getuigenisdag tegen de wetteloosheid in De Waarheids vriend: Wanneer een volk ontzinkt aan de nonnen van de goede wet van God, wanneer steeds meer mensen zelfs de meest elementaire beginselen van het Woord Gods niet meer kennen, dan wordt het volksleven niet gered door alleen maar tegen de wetteloosheid te protesteren. Maar kerk en christenen zullen, ln alle besef dat God als Schepper allereerst recht heeft op aller leven. Iets moeten laten zien van de liefelijkheid van de dienst des Hee- ren. Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten! Wanneer we verzui men de waarde van de wet de mensen voor te houden en voor te leven zal alle spreken over verschijnselen ln de samenleving, die niet naar het gebod zijn, hoogmoedig, hard en liefdeloos overkomen. Ten slotte gaat het ln toenemende mate om mensen, die het verschil niet meer kennen tussen hun rechter en hun linkerhand en ontzonken zijn aan de waarden ons ln wet en evangelie geschonken. Daar om zal een Oetuigenlsdag als nu ge houden ls ook vruchteloos zijn wan neer mensen döér en élders niet elk ln hun situatie getuige zijn van de goed heid van Gods wet Een dagje Getui genis, om zo te zeggen, weegt niet op tegen de waarde van het christelijk getuigenis van dag tot dag op de plaats waar ieder ls gesteld. Profeet Prof. dr G. Th. Rothuizen heeft In he Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) veel bezwaren tegen het inter kerkelijk vredesberaad (IKV). Het Ir riteert hem vaak. Maar zijn conclusie is toch: zie ik het IKV nog niet als verkondigster van het (politieke) evangelie en lk kan nog wel meer bezwaren noemen. Niet dat het niet kerkelijk genoeg praat: praat het wel politiek genoeg? Men kan voorts wel merken dat er heel wat gereformeer den bij zitten. De drammerigheid van de schoolmeester noch het moralisme van de aartsverbeteraar ls het vreemd. Maar dat was ook de profe ten niet vreemd! En zonder nu te willen zeggen: „Er is maar een God en het IKV ls zijn profeet", zou lk willen poneren dat het IKV alle drammertg- heid en wijsvlngerigheld en Irritant heid heeft van de profeet. En dat lk om mijns levens wil wel zal uitkijken zijn boodschap naast mij neer te leg gen. Ook vertegenwoordigt het voor mij de kerk. niet minder dan 'n kerke- raad of synode. En soms meer. Ziekenbezoek Wat moet een dominee doen, als hij Laat Je niet voor het karretje van de diakonie of de kerkeraad spannen Cartoon uit het Jongerennummei van Het Diakonaat (want het ia vol gens het blad niet de bedoeling var het jongerendiakonaat, dat de jong* ren worden afgescheept met klusjes waaraan ouderen de handen niet vuil willen maken). een gemeentelid ln het ziekenhuis opzoekt? Moet hij alle zieken in de kamer ln het gesprek betrekken, of alleen bij het bed van „zijn" zieke zitten fluisteren? Daarover ds. C. Jon- geboer uit Elburg in het Hervormd Weekblad: Zelf had lk gezegd, dat men geen recht heeft zich tot de zaal te wenden, omdat een patiënt weerloos ls en we ln een vrij land wonen, waar iedereen het recht heeft niet te geloven of een ander geloof te hebben. Men mag geen Inbreuk maken op wat men te genwoordig de „privacy" noemt. Ik wil er thans aan toevoegen, dat een vraag uit de zaal, zoals me dat deze week nog overkwam, voor mij een welkome aangelegenheid ls om voor allen te lezen en te bidden. Soms ls het gesprek al zodanig, dat de zaal meeluistert, meedenkt, meespreekt. Dan ls er geen probleem. Zelf vraag ik nooit om het te mogen doen. Maar lk houd niet van fluisteren, mijn stem is nogal hard, dus merk ik al gauw of er belangstelling is. Laatst draaide de patiënt naast de man, die ik bezocht, mij zeer demonstratief zijn achterste toe, wat op zo'n hoog bed niet moei lijk is. Nu, dan weet je genoeg. Het belangrijkste is echter, wat ik las in de brief van mijn collega, nl. dat hij altijd een schroom moet overwinnen om te vragen of hij hardop lezen en bidden mag. Nu, ik hoop, dat hij die schroom altijd zal behouden, want Juist dominees, die met een zekere eigen waan menen, dat zij het wel eens even goed zullen doen, maken ln de ziekenzalen de grootste brokken. Dat wordt uit verhalen van zieken en personeel me steeds duidelijk. En de bescheiden predikant, die tastend en misschien wat aaxzelend de Juiste methode voor dat bezoek zoekt en tracht te vinden, zal altijd een welwil lende houding ontmoeten. 9642 AP Veendam; een Jaarabonne ment kost 25 gulden.) Jongerendiakonaat Het septembernummer van het gere formeerde diakenenblad Het Diako naat staat helemaal vol met moge lijkheden voor jongere gemeentele den om zich diakonaal in te zetten in de gemeente: een klussen- en op- knapdienst, contact met gastarbei ders, een ziekenomroep opzetten, we reldwinkel, clubwerk voor geestelijk gehandicapten enz. Ook de kinderen worden niet vergeten: boodschappen doen voor een bejaarde, een gehandi capte medeleerling naar school bege leiden. Even nadenken en de moge lijkheden om te helpen zijn er zo veeL (Adres: Postbus 130, Kampen). Grote Opdracht school voor evan gelisatie om christenen die een be roep hebben bulten de geestelijke sfeer, te bekwamen in „praktische evangelisatie, geestelijke opbouw en geestelijk leiderschap", vanaf 14 ok tober op zaterdagen om de twee we ken, gereformeerde kerk, Bunnik. Inl, en opg. instituut voor evangelisatie, tel. 03438-7491. De grondhouding van de welzijns werker, voor werkers en bestuurders in de welzijnszorg, o.l.v. dr. Jan Com missaris, 18-20 oktober. Oud Poel geest, Oegstgeest (tel. 071-152445). ADVERTENTIE Psychiatrie Het gereformeerde maandblad Credo heeft zijn septembernummer groten deels gewijd aan de psychiatrische patiënt en diens genezing, met bijdra gen van onder meer ds. W. J. Dijk van het psychiatrisch ziekenhuis Veld wijk te Ermelo, ds. R. van den Berg en een interview van Piet Koenes met het echtpaar Matla, dat nauw betrok ken ls met de „dienst der genezing", zoals die door het team van dr K. J. Kraan ln praktijk wordt gebracht in het Rotterdamse Oase-werk. (Losse nummers voor 3,50 gulden aan te vragen bij mevrouw S. Noordman-de Ruig, Kaap de Goede Hoop 27, EEUWFEEST-AVONDEN OVERAL IN HET LAND HOOGEVEEN dinsdag 3 oktober Aula Menso Altingh College ASSEN donderdag 5 oktober Marturia Centrum, Thorbeckelaan EINDHOVEN dinsdag 10 oktober Aula Prot. Lyceum, Rachimaninovlaan BREDA woensdag 11 oktober Aula Nassau Scholengem., Krugerlaan Non-stop programma van 8-9.30 u. Presentatie: Sipke van der Land. Zanger-gitarist: Hans Breeveld. Spreker: drs. T. M. Gilhuis, Th. Germeraad of drs. J. Hordijk. Verder: de film „Mensenkinderen" en nog veel meer. Toegang vrij. leder welkom! Vai DE dar me me dai zen wa: Het Hét stra kln< de e plnl Eer bet< Na tie, wee ong Vs R< en (lii va Ki de CÏ sb lei 19 sc de Dt he tei Be JU: ve te he fél El ke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2