Vredesdenken Schweitzer
is actueler dan ooit
c
Diakenen moeten luisteren om door te kunnen gaan
kr
u
Weinig behoefte aan nieuwe club van verontrusten
n
Trouw
Conferenties
Alfrink op Schweitzer-symposium
VANDAAG
UIT DE KERKBLADEN
VOORBIJGANGERS 1
Protest tegen
wetteloosheid
HONDERD JAAR
CHRISTELIJK ONDERWIJS
MAANDAG 2 OKTOBER 1978
TROUW/KWARTET
MAAN
Van een onzer verslaggevers
DEVENTER De afschuwelijke bewapeningsspiraal kan alleen doorbroken
worden door een mobilisatie van het publieke geweten. De eerbied voor het
leven eist, dat we alles doen om een geheel andere koers in te slaan, die leidt
tot overleving der mensen. De tijd dringt. Het vredesdenken van Albert
Schweitzer is actueler en dringender dan ooit.
Aldus kardinaal Alfrink op
het Albert Schweitzer-sympo
sium, dat vrijdag, zaterdag en
zondag in Deventer werd ge
houden. De kardinaal, die als
een van de sprekers was uit
genodigd, kon zelf overigens
plotseling niet komen door
het overlijden van de paus.
Zijn toespraak werd voorgele
zen door ds E. Borren.
Kardinaal Alfrink zei, dat we geneigd
zijn het vraagstuk van de ontwape
ning tczeer toe te spitsen op de be
trekkingen tussen de supermachten
en ons er daarbij op te baseren, dat de
vooruitzichten op wapenverminde-
ring geheel bepaald worden door de
onderhandelingen tussen deze groot
machten. Een dergeljke denkwijze
gaat volgens Alfrink voorbij aan de
betrokkenheid van de gehele mens
heid bij deze problematiek en zal
bovendien kunnen lelden tot een ge
voel van machteloosheid en apathie.
De kardinaal wees erop, dat sinds de
tweede wereldoorlog de anUthese In
Europa tussen oost en west gehan
teerd la als strategisch patroon voor
alle conflicten, wdle waar ook ter
wereld tussen volken zijn ontstaan.
In dit patroon Is de problematiek van
de vrede over heel de wereld ingeka
derd. Zolang wij ons van deze den
kwijze niet weten te bevrijden, zal de
wereldvrede een utopie blijven, aldus
Alfrink. Zelfs een ontwapeningscon
ferentie blijkt a priori tot onvrucht
baarheid gedoemd, zolang men geen
ander uitgangspunt weet te hanteren
dan dit gelijkgewicht van krachten
tussen de grote wereldblokken.
Tweeslachtig
De Groningse polemoloog prof mr
Paul Teunlssen signaleerde een
tweeslachtigheid In het westers den
ken over oorlog en vrede. Het westo
lljke vredesdenken is vooral geba
seerd op Ideeën van harmonie en Inte
gratie; uitbouw van de internationale
samenwerking, met als doel het
scheppen van een wereldrechtsorde
en een wereldwelvaartsorde. Maar
telkens opnieuw blijkt, dat het wes
ten een voorsprong behoudt op de
rest van de wereld door zijn competi
tief optreden, met Inbegrip van
machtspolitiek en toepassing op gro
te schaal van techniek en innovatie.
Het westen moet volgens prof. Teu
nlssen bereid zijn tot een benadering
op lange termijn, waarbij het afstand
wil doen van zijn bevoorrechte posi
tie ln het kader van versterking van
de internaüonale samenwerking. Dit
betekent een herziening van de Inter
nationale militaire, economische en
politieke verhoudingen en over
dracht van technologie. Een dergelij
ke benadering gaat evenwel ln tegen
de belangen van het westen op korte
termijn. Zij staat op gespannen voet
met de dynamiek van de westelijke
samenlevingen. ZIJ kan geen zekere
garantie bieden dat het beoogde doel
van de vrede wordt bereikt. Dit laat
ste hangt nu eenmaal ook af va.» de
Inspanning van de andere naties.
Vredesopbouw vereist daarom vol
gens prof. Teunlssen ook een krachti
ge Internationale vredesbeweging,
die ruimte schept voor een systeem-
veranderende politiek.
Gezondheidszorg
Het internationale symposium had
als thema Schweltzers bekende prin
cipe „Eerbied voor het leven". In het
kader daarvan werd niet alleen over
het oorlogsvraagstuk gesproken. Zo
ging Schweltzers schoonzoon, de
Amerikaan David C. Miller, ln op de
betekenis van dit principe voor de
gezondheidszorg. Als het gaat om
problemen als geldtekort voor een
leder omvattende medlschezorg of
abortus, en euthanasie, spreekt men
wel over de behoefte aan een gecodifi
ceerde schaal van waarden van men
senlevens. Miller wees dat beslist af
als ln strijd met Schweltzers beginsel.
Een gecodificeerde schaal met waar
den zou de opvatting aanmoedigen,
dat bepaalde levens niet de moeite
waard zijn, met als uiteindelijk ge
volg toestanden als van de nazi's, zei
hij.
Prof. dr Anne van der Melden sprak
over het onderwerp „mensen win
nen". Prinses Margriet reikte de gou
den Albert Schweitzersprijs uit aan
de 92-Jarlge Belg Emile Bemhelm
voor zijn verdiensten als werker voor
de vrede. Hij stichtte de Jeugd vrede-
sunlversltelt ln België.
Jeugdidealen
Het symposium werd zondagmorgen
afgesloten met een kerkdienst, waar
in Rhena Schweitzer getuigde over
haar vader. Ook toen hij al oud was,
bleef hij van grote betekenis voor tal
van Jonge mensen. Dat kon omdat hij
Dr. Albert Schweitzer.
zijn eigen Jeugdidealen nooit had op
gegeven, maar als iets kostbaars had
vastgehouden tegen de overheersing
van net verstand in. Zo had hij de
capaciteit om in een open sfeer met
jongeren te communiceren.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT „Diake
nen in deze tijd moeten vooral
leren luisteren. Luisteren om
door te gaan, waar wij ons het
liefst zouden willen terugtrek
ken. Op het moment dat wij
denken „Nu doet Ik het niet
meer", komt het er Juist op
aan door te gaan."
Die boodschap gaf ds. Alje Klamer
van het radiopastoraat zaterdagmid
dag mee aan zevenhonderd gerefor-.
meerde diakenen aan het eind van
hun jaarlijkse landelijke conferenUe.
Die diakenen waren daar geconfron
teerd met een veelheid van .zorgen
om u heen", zoals het thema van de
conferentie luidde. Medewerkers van
een groot aantal Instellingen op het
gebied van de geestelijke gezond
heidszorg waren uitgenodigd om ln
gesprekshoeken informatie te geven
Studiedag van de stichting Cen
trum voor de Kerkzang, ln samen
werking met de prof. dr. G. van der
Leeuw-stichting. Inleiders: prof. J.
Schrooten over het Vlaamse liedboek
Zingt Jubilate, dr. J. van Blezen over
de varianten van de melodieën uit het
Liedboek voor de kerken, zaterdag 7
oktober. 10.30 - 15.30 uur. Bergkerk,
Amersfoort. Inl. en aanm. teL 070-
464123.
over hun werk. Om er een paar te
noemen: telefonische hulpdienst,
PSVG/Rutgersstlchtlng, sociaal-psy
chiatrische dienst, jongeren advies
centrum (JAC), opvangcentrum
drugsverslaafden, vereniging voorko
ming kindermishandeling.
Niet napraten
Met name het JAC wekte bij sommi
ge weerstanden, maar, zo zei ds. Kla
mer ln zijn samenvatting aan het
einde van de dag: diakenen moeten
niet napraten wat iedereen zegt. De
verleiding ls groot. Je terug te trekken
op Je eigen zekerheden. Maar helpen
ls meer dan het aanbieden van onze
opvattingen.
Een diaken hoeft niet overal verstand
van te hebben. Als hij maar de adres
sen weet van de mensen, die van
bepaalde zaken wel verstand hebben
en bereid ls van hen te leren, opdat de
mensen het best geholpen kunnen
worden. Een diaken ls niet een zacht
ei, die wat liefdadigheid bedrijft op
christelijke grondslag. Goede diake
nen willen weten en geven hun ogen
en oren goed de kost, aldus ds.
Klamer.
Over het hulpwerk zei hij: „WIJ ver
beelden ons zo vaak, dat wij te veel
bij de ander moeten brengen. Moeten
wij Christus brengen? Of wacht Hij al
op ons, daar wij niet naar toe willen.
Als wij aan het werk gaan, ls HIJ er al.
Hoe komt het, dat wij zo ontzettend
weinig weten van het enthousiaste
werk, dat gedaan wordt door JAC,
PSVG, Rutgers. IMP. Hoe komt het,
dat Jezus zoveel zag, wat zijn tijdge
noten niet zagen? Zien ls ln het evan
gelie altijd bevrijdend zien, meegaan
met."
Schreeuwen
En nog een laatste opmerking van de
radiopastoor. Het was hem opgeval
len, dat diakenen zulke vriendelijke
mensen zijn. „U moet meer schreeuw
lelijkerds zijn, schreeuwen tegen de
klippen op om de gemeente tot on
rust te brengen, niet provocerend,
maar nuchter. Meeschreeuwen en
meelijden."
Op een vraag die uit de vergadering
deelde dr J. van Klinken mee, dat de
gereformeerde deputaten voor het
werelddiakonaat reeds wel een stand
punt hebben gevormd over de gift
van de wereldraad van het patriot
tisch front, maar dat dit op vereoek
van het moderamen van de generale
synode nog niet bekend gemaakt
wordt. Hij onderstreepte nog eens,
dat het algemeen diakonaal bureau
alleen gelden aan het anti-racisme-
fonds van de wereldraad overmaakt,
die speciaal voor dit doel gegeven
zijn.
Deze diakenendag werd ook meege
maakt door twee zwarte predikanten
uit Zuld-Afrika, Joshua Mzamane en
Samuel NGwenya, voorzitter en pro
grammadirecteur van de interkekelij-
ke interraciale predikantenvereni
ging Idamasa. Zij zijn enige weken op
uitnodiging ln ons land om het kerke
lijk leven hier te leren kennen.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur: Jenze Tamminga
Directeur mg. O. Postma
HOOFDKANTOOR:
Postbus 059
1000 AW Amitardam
tel 020-913456
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
B»nk Ned Credietbank
Rekentngnr 23.00.12.574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORORECMT:
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lel 010-115568 (redactie en
tct 010-115700 (advertenties)
Wostbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND:
(uitsluitend administrat e)
Postbus 3
8000 AA Zwotte
lel 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwotte
Abonnementsprijzen:
Pet maand
15.47
Per V* art aal
f 4640
Per jaar
163.40
Advertentietarieven op aanvraag
Tetetonrscbe abonnementenopdracMen
(zie adressen boven)
Opgave familieberichten P-19.30 van
maandag Vm vnfdag Op zon ag van 18-
20 uur telel 020-913456
Opgave mmi-advertenties tel.
020-936668 of schr,hek)k aan Mim-Adv
afdeling postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswiizigmgen uitsluitend schnfte<i|k
aan onze Amsterdamse adressen.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT „Land
dag" was een wat weidse be
naming voor de eerste open
bare bijeenkomst, die de Ver
eniging tot bevordering van
het gereformeerd kerkelijk le
ven zaterdag in Amersfoort
belegd had.
Na aftrek van afgevaardigden van
bevriende organisaties en benamin
gen van boekentafels bleken dertig
mensen gehoor te hebben gegeven
aan de oproep van het voorlopig be
stuur om naar de Amersfoorter
Grachtkerk te komen.
De nieuwe vereniging (die het maand
blad „Woord en Geest" begonnen ls)
ontstond vorig jaar na onenigheid ln
de meer bekende vereniging van ver
ontruste gereformeerden „Schrift en
Getuigenis" (met het weekblad
„Waarheid en Eenheid") over het ver
schijnsel noodgemeente.
Onder de noodgemeente verstaat
men, dat verontruste gereformeerden
plaatselijk een eigen kerkelijk leven
opbouwen met zondagse kerkdien
sten, katechesaties en dergelijke, om
dat zij het niet eens zijn met de
prediking in hun woonplaats, maar
overigens hun kerklidmaatschap niet
opzeggen. Dergelijke noodgemeen-
ten, waarmee „Schrift en Getuigenis"
nauw samenwerkt, bestaan thans ln
Den Haag, Leiden, Delft, Ede en sinds
kort ook ln Utrecht.
De tegenstanders van de noodge-
meenten braken met „Schrift en Ge
tuigenis" (de noodgemeenten bren
gen de zaak van de verontrusting op
dood spoor, zei de nieuwe voorzitter
ds. L. H. Bouwkamp van Nleuw-Lek-
kerland zaterdag), maar zij wilden
zich ook niet aansluiten bij het con
fessioneel gereformeerd beraad (dat
het maandblad „Credo" uitgeeft),
omdat dat een stichtingsvorm heeft.
Dus ontstond er weer een nieuwe
vereniging.
Principiële verschillen tussen de drie
organisaties zijn er overigens nauwe
lijks, zo bleek zaterdag wel. „Ten
principale hebben wij veel opvattin
gen gemeen. WIJ staan voor dezelfde
zaak," zei voorlopig voorzitter mr. P.
Coumou uit Nunspeet, die zaterdag
de leiding van de vereniging over
droeg aan ds. Bouwkamp. Mr. Cou
mou noemde de verschillen meer een
kwestie van strategie.
De nieuwe vereniging (met in het
bestuur onder andere ook ds. E. Mas-
seiink uit Rotterdam en ds. J. M. G.
SIJtsma uit Dieren, die eindredacteur
ls van „Woord en Geest") wil volgens
mr. Coumou niet ln de geest van
negativisme, maar vanuit een positief
appel werken. „WIJ willen ervoor wa
ken, niet alles zwart te zien en hele
maal niets goeds meer te zien ln de
gereformeerde kerken."
De synode biedt echter onvoldoende
weerstand tegen de modernistische
opvattingen. Veel kerkleden zijn het
er wel niet mee eens, maar weinigen
stellen zich maar teweer. Mr. Coumou
las een ambitieus program voor, tot
en met de oprichting van een nieuwe
positief-gereformeerde Jeugdorgani
satie.
Vanuit de aanwezigen werd echter
veel kritiek geoefend op het naast
elkaar staan van drie organisaties,
die alle drie willen opkomen voor het
confessioneel karakter van de gere
formeerde kerken. Een bespotting
voor de buitenwacht, zei een me
vrouw uit Alphen aan de Rijn.
Ds. Bouwkamp zei, dat er wel contac
ten zijn en hij zegde toe, dat zijn
bestuur ernaar zal streven, zoveel mo
gelijk samen te werken met de twee
andere organisaties. „We staan voor
het dilemma: of Jarenlang praten
over formele kwesties, of elk op eigen
wijze maar aan het werk gaan. We
hebben voor het laatste gekozen en
daarbij vermijden we alle drie zorg
vuldig, om elkaar te bestrijden."
De heer Kramer, bestuurslid van
Schrift en Getuigenis, verzekerde,
dat er bij zijn bestuur alle bereidheid
is tot overleg om samen weer één weg
te gaan.
Ds. J. Lems uit Rotterdam sprak tot
slot een appellerend woord over de
bijbel als regel voor geloof en leven.
ALLE VERSTAND TE BOVEN
Als hij tot Inzicht komt
en zich afkeert
van zijn slechte daden,
dan blijft hij zeker leven,
dan zal hij niet sterven.
(uit Ezechiël 18,25-28)
Ezechiël behandelt hier de klacht van
sommigen: De weg van de Heer ls niet
recht! Uiteraard gaat het over het
droevig lot van het volk Israël dat
zozeer de oorspronkelijke bedoeling
van z'n bestaan verlaten heeft, dat
het ln allerlei ellende van
ballingschap en vervreemding ls
terecht gekomen. In zo'n situatie ligt
het ons voor ln de mond: De weg van
de Heer ls nu wel een heel vreemde
weg, niet recht ln leder geval. Van
zulk gepraat moet deze profeet niets
hebben, 't Zal er nog bij moeten
komen! Eerst de zaak verknoeien en
dan de schuld op hun God schuiven!
Die zou met kromme wegen omgaan!
„Zijn niet veel meer uw wegen niet
recht?" Dit laatste is een beter
uitgangspunt voor het nadenken over
de situatie. Nu ben Je er zelf bij
betrokken. Er vindt zelfs een
belangrijke wijziging plaats in de
beschouwing van deze dingen. Niet
langer gaat het over de schuld van
een heel volk, maar leder mens staat
voor z'n eigen daden. Iemand die
kwaad doet en daarin volhardt sterft
eraan. Leven ls er alleen mogelijk als
hij zich afkeert van zijn slechte
daden. Daarvoor moet hij eerst tot
inzicht komen. BIJ dat laatste blijven
we even staan. De vredesweek ls
voorbij. Nog ls het lang geen vrede. Ik
weet niet wat er verder ln deze krant
staat, maar er is heel weinig dat mij
moed geeft dat er vandaag wonderen
van goedheid en vrede te lezen zijn.
Een vredesweek is ook onvoldoende
voor het probleem van het uit de
hand lopend geweld ln onze wereld.
Er zal een vervolg op moeten komen.
We zijn wakker geschud, tenminste
als we niet liever diep verder slapen
in onze angst en haat Jegens de
anderen die niet zo goed willen als
wij. Als we de mensen van deze
wereld tenminste niet met een vroom
kluitje in het riet hebben gestuurd.
Nee, ik houd het op die „vrede die alle
verstand te boven gaat". Want dat zal
toch alle verstand te boven gaan als
wij mensen van de hebzucht en het
egoïsme afzien van onze wapenen en
elkaar met vrede en liefde tegemoet
treden. Alle verstand te boven. En
met een minder Inzicht zal het
waarachtig niet gaan.
Beroepingswerk
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Afscheid van Zeist (1 oktober): J.
Verboom wegens emeritaat.
In Voorschoten is vrijdag de pater
redemptorist Piet Wesseling (61) na
een langdurige ziekte overleden. Na
de oorlog werd pater Wesseling zeer
bekend onder de Jongeren door zijn
beweging „Dit is leven". Onder die
naam had hij vanaf 1948 een weke
lijkse en vanaf 1954 een driewekelijk
se spreekbeurt voor de KRO-radia
die door velen werd beluisterd.
In 1949 sprak hij met de vermaarde
radiospreker Henri de Greeve en mr
Hans Vélu in de Utrechtse Jaarbeurs
voor meer dan 50.000 jongeren. In
talrijke parochies voor honderden
.jongerengroepen sprak hij op een ma
nier die overkwam. Hij richtte ook
het jongerenblad „Karakter" op. Er*
verschenen verschillende boeken van
zijn hand, ondermeer „ongewoon
Journaal". Van 1949 tot 1951 voerde
hij voor de KRO een succesvolle actie
om jonge mensen aan woonruimte te
helpen.
Tan c
FTR1
het
iet sl
ver
>e Boi
oorzit
■eyenl
ieuwc
!DA-p
ame
nan d
astho
esche
oren
ïdruk
iële z
\en e
en zi
oevoe
Ir. J. van der Graaf van de gerefor
meerde bond in een nabetrachting op
de Arnhemse getuigenisdag tegen de
wetteloosheid in De Waarheids
vriend:
Wanneer een volk ontzinkt aan de
nonnen van de goede wet van God,
wanneer steeds meer mensen zelfs de
meest elementaire beginselen van het
Woord Gods niet meer kennen, dan
wordt het volksleven niet gered door
alleen maar tegen de wetteloosheid te
protesteren. Maar kerk en christenen
zullen, ln alle besef dat God als
Schepper allereerst recht heeft op
aller leven. Iets moeten laten zien van
de liefelijkheid van de dienst des Hee-
ren. Uw liefdedienst heeft mij nog
nooit verdroten! Wanneer we verzui
men de waarde van de wet de mensen
voor te houden en voor te leven zal
alle spreken over verschijnselen ln de
samenleving, die niet naar het gebod
zijn, hoogmoedig, hard en liefdeloos
overkomen. Ten slotte gaat het ln
toenemende mate om mensen, die
het verschil niet meer kennen tussen
hun rechter en hun linkerhand en
ontzonken zijn aan de waarden ons ln
wet en evangelie geschonken. Daar
om zal een Oetuigenlsdag als nu ge
houden ls ook vruchteloos zijn wan
neer mensen döér en élders niet elk ln
hun situatie getuige zijn van de goed
heid van Gods wet Een dagje Getui
genis, om zo te zeggen, weegt niet op
tegen de waarde van het christelijk
getuigenis van dag tot dag op de
plaats waar ieder ls gesteld.
Profeet
Prof. dr G. Th. Rothuizen heeft In he
Gereformeerd Weekblad (uitgave
Kok) veel bezwaren tegen het inter
kerkelijk vredesberaad (IKV). Het Ir
riteert hem vaak. Maar zijn conclusie
is toch:
zie ik het IKV nog niet als
verkondigster van het (politieke)
evangelie en lk kan nog wel meer
bezwaren noemen. Niet dat het niet
kerkelijk genoeg praat: praat het wel
politiek genoeg? Men kan voorts wel
merken dat er heel wat gereformeer
den bij zitten. De drammerigheid van
de schoolmeester noch het moralisme
van de aartsverbeteraar ls het
vreemd. Maar dat was ook de profe
ten niet vreemd! En zonder nu te
willen zeggen: „Er is maar een God en
het IKV ls zijn profeet", zou lk willen
poneren dat het IKV alle drammertg-
heid en wijsvlngerigheld en Irritant
heid heeft van de profeet. En dat lk
om mijns levens wil wel zal uitkijken
zijn boodschap naast mij neer te leg
gen. Ook vertegenwoordigt het voor
mij de kerk. niet minder dan 'n kerke-
raad of synode. En soms meer.
Ziekenbezoek
Wat moet een dominee doen, als hij
Laat Je niet voor het karretje van de
diakonie of de kerkeraad spannen
Cartoon uit het Jongerennummei
van Het Diakonaat (want het ia vol
gens het blad niet de bedoeling var
het jongerendiakonaat, dat de jong*
ren worden afgescheept met klusjes
waaraan ouderen de handen niet
vuil willen maken).
een gemeentelid ln het ziekenhuis
opzoekt? Moet hij alle zieken in de
kamer ln het gesprek betrekken, of
alleen bij het bed van „zijn" zieke
zitten fluisteren? Daarover ds. C. Jon-
geboer uit Elburg in het Hervormd
Weekblad:
Zelf had lk gezegd, dat men geen
recht heeft zich tot de zaal te wenden,
omdat een patiënt weerloos ls en we
ln een vrij land wonen, waar iedereen
het recht heeft niet te geloven of een
ander geloof te hebben. Men mag
geen Inbreuk maken op wat men te
genwoordig de „privacy" noemt. Ik
wil er thans aan toevoegen, dat een
vraag uit de zaal, zoals me dat deze
week nog overkwam, voor mij een
welkome aangelegenheid ls om voor
allen te lezen en te bidden. Soms ls
het gesprek al zodanig, dat de zaal
meeluistert, meedenkt, meespreekt.
Dan ls er geen probleem. Zelf vraag ik
nooit om het te mogen doen. Maar lk
houd niet van fluisteren, mijn stem is
nogal hard, dus merk ik al gauw of er
belangstelling is. Laatst draaide de
patiënt naast de man, die ik bezocht,
mij zeer demonstratief zijn achterste
toe, wat op zo'n hoog bed niet moei
lijk is. Nu, dan weet je genoeg. Het
belangrijkste is echter, wat ik las in
de brief van mijn collega, nl. dat hij
altijd een schroom moet overwinnen
om te vragen of hij hardop lezen en
bidden mag. Nu, ik hoop, dat hij die
schroom altijd zal behouden, want
Juist dominees, die met een zekere
eigen waan menen, dat zij het wel
eens even goed zullen doen, maken ln
de ziekenzalen de grootste brokken.
Dat wordt uit verhalen van zieken en
personeel me steeds duidelijk. En de
bescheiden predikant, die tastend en
misschien wat aaxzelend de Juiste
methode voor dat bezoek zoekt en
tracht te vinden, zal altijd een welwil
lende houding ontmoeten.
9642 AP Veendam; een Jaarabonne
ment kost 25 gulden.)
Jongerendiakonaat
Het septembernummer van het gere
formeerde diakenenblad Het Diako
naat staat helemaal vol met moge
lijkheden voor jongere gemeentele
den om zich diakonaal in te zetten in
de gemeente: een klussen- en op-
knapdienst, contact met gastarbei
ders, een ziekenomroep opzetten, we
reldwinkel, clubwerk voor geestelijk
gehandicapten enz. Ook de kinderen
worden niet vergeten: boodschappen
doen voor een bejaarde, een gehandi
capte medeleerling naar school bege
leiden. Even nadenken en de moge
lijkheden om te helpen zijn er zo veeL
(Adres: Postbus 130, Kampen).
Grote Opdracht school voor evan
gelisatie om christenen die een be
roep hebben bulten de geestelijke
sfeer, te bekwamen in „praktische
evangelisatie, geestelijke opbouw en
geestelijk leiderschap", vanaf 14 ok
tober op zaterdagen om de twee we
ken, gereformeerde kerk, Bunnik. Inl,
en opg. instituut voor evangelisatie,
tel. 03438-7491.
De grondhouding van de welzijns
werker, voor werkers en bestuurders
in de welzijnszorg, o.l.v. dr. Jan Com
missaris, 18-20 oktober. Oud Poel
geest, Oegstgeest (tel. 071-152445).
ADVERTENTIE
Psychiatrie
Het gereformeerde maandblad Credo
heeft zijn septembernummer groten
deels gewijd aan de psychiatrische
patiënt en diens genezing, met bijdra
gen van onder meer ds. W. J. Dijk van
het psychiatrisch ziekenhuis Veld
wijk te Ermelo, ds. R. van den Berg
en een interview van Piet Koenes met
het echtpaar Matla, dat nauw betrok
ken ls met de „dienst der genezing",
zoals die door het team van dr K. J.
Kraan ln praktijk wordt gebracht in
het Rotterdamse Oase-werk. (Losse
nummers voor 3,50 gulden aan te
vragen bij mevrouw S. Noordman-de
Ruig, Kaap de Goede Hoop 27,
EEUWFEEST-AVONDEN
OVERAL IN HET LAND
HOOGEVEEN dinsdag 3 oktober
Aula Menso Altingh College
ASSEN donderdag 5 oktober
Marturia Centrum, Thorbeckelaan
EINDHOVEN dinsdag 10 oktober
Aula Prot. Lyceum, Rachimaninovlaan
BREDA woensdag 11 oktober
Aula Nassau Scholengem., Krugerlaan
Non-stop programma van 8-9.30 u. Presentatie: Sipke van der
Land. Zanger-gitarist: Hans Breeveld. Spreker: drs. T. M.
Gilhuis, Th. Germeraad of drs. J. Hordijk.
Verder: de film „Mensenkinderen" en nog veel meer.
Toegang vrij. leder welkom!
Vai
DE
dar
me
me
dai
zen
wa:
Het
Hét
stra
kln<
de e
plnl
Eer
bet<
Na
tie,
wee
ong
Vs
R<
en
(lii
va
Ki
de
CÏ
sb
lei
19
sc
de
Dt
he
tei
Be
JU:
ve
te
he
fél
El
ke