Het IKV moet nog bergen verzetten 'Kerk en Vrede' vraagt synode verduidelijking Aanknopingspunten in de politieke programma's Trouw KERK IN DE WERELD m Uitspraken over oorlogsvraagstuk Afscheid van ds. Harkema Christen-politici verantwoorden zich over hun keuze sproken"B BlMheuvel Protestanten VAN DA A, rd lil Bezorgdheid on Indonesische Conferent VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET door Bert de Jong AMSTERDAM De oproep van het Interkerkelijk Vredesbe raad de kernwapens de wereld uit te helpen en hiermee in Nederland te beginnen, heeft in het jaar, dat sinds de vorige vredesweek is verstreken, weerklank gevonden. In zo'n 250 kerngroepen is over het probleem van de voortgaande kernbe wapening gesproken. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist. Het is de bedoeling van het IKV (waarin onder meer de drie grootste kerkgenootschappen, de Rooms Ka tholieke Kerk. de Nederlands Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken samenwerken) geleidelijk te bereiken, dat deze wereld en de schepping niet meer bedreigd worden met een totale vernietiging. In de eerste fase van de activiteiten wilde het IKV het probleem in al zijn ernst aanhangig maken in de kerken. Dat is het afgelopen jaar gebeurd. De synode van de gereformeerde ker ken sprak uit. dat het probleem, dat het IKV aan de orde stelde in volle ernst onder ogen moest worden ge zien. En kardinaal Willebrands schreef aan een ongeruste oud-minis ter Schmelzer en oud-premier De Jong.-die zich zorgen maakten over de positie van de katholieken in de krijgsmacht, dat de r.k. bisschoppen zich niet hebben uitgesproken voor het verwijderen van de kernwapens uit Nederland, maar wel voor het voe ren van de discussie erover. In die discussie moet de gemeenschappelij ke wil om wapens uit de wereld te dringen binden, aldus de kardinaal. Wat het IKV bevorderde was. dat het probleem bespreekbaar werd in de kerken: dat het geen taboe-onder werp meer was. waarover Je beter kon zwijgen. Dat was een stap vooruit. Immers, wie bereid is over de dreiging van de kernwapens te praten, wordt er steeds meer van doordrongen hoe ernstig de situatie is en dat het in strijd is met elke verantwoordelijk heid langer lijdelijk toe te zien en alles maar op zijn beloop te laten Daarom moeten de wensen van het IKV politiek vertaald worden. In de democratisch geregeerde landen wor den de beslissingen ook over de bewa pening en het opslaan van atoomwa pens namens allen genomen. Trou wens. de betaalde belastingen wor den eveneens voor dit doel besteed. Programma's Het IKV zal binnenkort beginnen met de consequente benadering en beïnvloeding van de politici. Dan zal vooral blijken hoe moeilijk het is op dit terrein voet aan de grond te krij gen. Laat staan, dat de machthebbers bewogen worden tot handelen over te gaan. In de verkiezingsprogramma's van de partijen het officiële stuk. dat men pleegt te raadplegen bij het uitstippe len van het beleid komt men de wens tot verwijderen van de atoom wapens uit Nederland concreet tegen bij de CPN. de PPR en de PSP. Hoe het dan verder moet met de veiligheid en of er niet gedacht moet worden aan een ander systeem van verdediging vermelden deze pro gramma's niet. De PSP poneert, dat het toelaten van atoomwapens in Nederland in strijd is met het verdrag, dat de versprei ding van atoomwapens wil tegen gaan. De PPR wenst een permanent overlegorgaan voor bespreking van de moeilijkheden tussen Oost en West In de programma's van de kleine con fessionele partijen, de SGP en het tactische atoomwapens op weg naar een atoomvrij Europa. Verder wijst de PvdA een Europese kernmacht beslist af. Als maatregel voor een beheersing van wapens voor een massale vernie tiging noemt het CD A-programma: minder dreigen met een eventueel gebruik van de kernwapens, volledige stopzetting van de kernproeven, kernwapen-vrije zones, te beginnen met gebieden waar deze wapens nog niet zijn, streven naar een verbod van chemische wapens en het steunen van maatregelen om de ontwikkeling van nieuwe wapensystemen af te remmen. Zorg Een opname van een Amerikanse proef met een atoombom in de eerste fase van de explosie. Dergelijke proeven zijn nu als gevolg van internationale verdragen, verboden. GPV. wordt op een krachtige defen sie aangedrongen, maar over het pro bleem van een dreigende totale ver nietiging wordt niet gerept. Ook DS'70 is zich het probleem niet bewust. Dat ls wél het geval met de grote politieke partijen. In de programma's van deze partijen wordt echter uitge gaan van de internationale politieke realiteit en de bestaande machtver houdingen. Tegen deze realistische achtergrond verbleekt het probleem van een andere realiteit: de vernieti gingsdrang. In het programma van de WD komt men dan deze zin tegen: „Een krach tige conventionele strijdmacht doet de afhankelijkheid van de nucleaire wapens verminderen." D'66 denkt er ook zo over. Haar programma zegt. dat de vredessterkte van de land macht moet worden gehandhaafd zo lang de onderhandelingen over de ontwapening geen resultaat hebben. Het doel van deze onderhandelingen moet zijn de kernwapens terug te dringen, aldus D'66. In de programma's van de twee groot ste partijen, het CDA en de PvdA. wordt het uitvoerigst ingegaan op de kernbewapening. Steeds wordt gewe zen op de internationale verplichtin gen en onderhandelingen. Als punten vermeldt het PvdA-program verder: een verklaring van de NAVO om niet als eerste de kernwapens te gebrui ken, de instelling van atoomvrije zo nes in Europa en uitdunning van de Wat in de programma's van PvdA en CDA opvalt is. dat het niet blijft bij een dorre opsomming van wenselijk heden. Het probleem leeft. De zorg voor de ontstane situatie is aanwezig. In het CDA-programma wordt over de kernbewapening geschreven on der het hoofd „Verantwoordelijkheid voor de wereld". Het CDA heeft ook een program van uitgangspunten. Dat kan gezien worden als een princi piële grondslag voor het politiek han delen. In het basisstuk wordt gewe zen op de ..wereldwijde oproep van het Evangelie tot dienst aan God en de medemens". Verderop lees je dan: „Daarbij dienen wij ons er echt ern stig van bewust te zijn dat er een perfectionering van het wapentuig gaande is, die de schepping als zoda nig bedreigt. Dit versterkt de nood zaak tot een wereldomvattende be zinning over de grens van toegestaan wapengebruik door overheden." Het is vanuit deze mentaliteit van zorg voor deze wereld, dat CDA-frac- tieleider Aantjes in een interview in Hervormd Nederland verklaart, dat wanneer de VS toch de neutronen bom. zij het langs een omweg, in produktie nemen, het NAVO-lid- maatschap ter discussie moet worden gesteld. Het is in deze atmosfeer, dat het CDA-Kamerlid Hans de Boer, te vens voorzitter van de ARP, als atoompacifist kan ademen. Jaren achtereen heeft hij als Kamerlid con sequent tegen de posten op de defen siebegroting gestemd, die zijn opge voerd voor de kernbewapening. Hij schrijft vandaag naar aanleiding van de vredesweek op de Podium-pagina. Tweede fase Wie de programma's van de politieke partijen doorbladert, ontdekt, dat er voor het IKV tal van aanknopings punten zijn voor een discussie. Aan de tweede fase van de IKV-activitei- ten. de discussie met de politici, kan zonder schroom begonnen worden. De kans echter, dat de zin „Help de kernwapens de wereld uit: te begin nen in Nederland" in de volgende programma's wordt opgenomen, is klein. Als de programma's op het punt van het tegengaan van de kern bewapening concreter worden en het niet bij wenselijkheden laten, is er al veel gewonnen. Maar dan nog. Meer dan ooit en voor al op het terrein van de bewapening is de macht van de volksvertegenwoor diging door internationale afspraken en verdragen beperkt. Als het IKV morgen bij de vliegbasis Valkenburg demonstreert tegen de aanwezigheid van kernwapens en te gen de atoomtaak van de marine vliegtuigen. is het ver verwijderd be zig van de politieke werkelijkheid. Maar zo'n demonstratie is altijd goed voor de bewustwording van de ernst en de zwaarte van het probleem. Zo als je ook door studie te maken van het vraagstuk van vrede en veiligheid (en het niet te laten bij het slaken van kreten alleen) meer bewust wordt van wat de schepping bedreigt. Boven dien, het gesprek met de politici zal overtuigend en met kennis van zaken gevoerd moeten worden. Het IKV zal nog bergen moeten ver zetten. Zijn speels embleem duldt er al op. ;eh Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De vereniging „Kerk en Vrede" heeft de synode van de gereformeerde kerken gevraagd, haar uitspraken over oorlog en vrede te verduldelijken. Van een medewerker ZEIST „U hebt zich altijd bijzon der ingespannen om in onze kerk met haar vele stromingen de bestaande verhoudingen niet alleen goed te ma ken, maar daarnaast ook goed te hou den." Aldus synode-praeses ds G. Spilt op de afscheidsreceptie van ds H. Harkema, secretaris binnenland van de gereformeerde zendingsbond in de hervormde kerk (GZB). Op 2 september werd ds Harkema 65 jaar. In verband daarmee is hem per 30 september door de synode emeri- taat verleend. De praeses van de sy node sprak zijn erkentelijkheid uit, dat mede door ds Harkema's toedoen de belangstelling voor de zending binnen de kerk gegroeid is. Hij sprak de hoop uit dat de GZB de groeiende lijn mag vasthouden, ook in het dienstbetoon aan de kerken overzee. Uit handen van baron van Harinxma thoe Slooten, burgemeester van de Bilt mocht de scheidende secretaris vervolgens de versierselen, behorend bij het ridderschap in de orde van Oranje-Nassau in ontvangst nemen, hem toegekend op grond van zijn grote verdiensten in oorlogstijd. Van af 1942 tot 1949 stond ds Harkema in Wijk (N.Br.) en in die oorlogsperiode heeft hij veel voor de bevolking van Wijk en Aalburg betekend, van welke gemeente hij ook nog loco-burge meester is geweest. „Zendingswerk, aldus de burgemeester, is werken met visie en werken met mensen op af stand." De synode sprak In april onder meer Dit, ..dat massavernietigingswapens en -methoden en de bewapenings wedloop in strijd zijn met Gods heil voor deze wereld, en dus uit den boze: en dat van alle christenen, die willen onderhouden wat Jezus hun geboden heeft en die als overheid en onder- Prof. Blok daan ook binnen het huidige veilig heidssysteem een taak vervullen. mag worden verwacht dat zij in woord en daad hun overtuiging uit dragen. dat de huiveringwekkende bewapeningswedloop niet tot de vre de dient." Meer nieuws uit de kerken vandaag op pagina 10 waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 B*nk Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Ams teraam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-H5588 (redactie en tei 010-115700 (advertenties) WesttHaak 4 REGIO OEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag le< 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (u<tstuttend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwoae le< 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per kwartaal Per »aar i 15.47 46 40 f 183.40 n oo aanvraag Tetetemsche (ne adressen boven) Opgave tamawtoerchten 9-19 30 van maandag t/m vntdag Op zo»* ag van 18- 20 uur telef 020-913456 Opgave mmi-advertenties tei 320-936868 0» SCftrfieNk aan fcFm-Adv atdekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen j 'stuitend scftnfleiitk aan onze Amsterdamse adressen „Kerk en Vrede" juicht deze synode- uitspraak toe. maar dringt tegelijk aan op meer duidelijkheid. De vereni ging wijst op de discussie over de betekenis van de uitspraak, naar aan leiding van uitlatingen van prof. Joh. Blok. Deze schreef In een kerkblad, dat de synode-uitspraak betekende, dat voor leden van de gereformeerde kerken dienstweigering voortaan de meest normale zaak is. Dit werd ech ter door de scriba van de synode, ouderling M. H. L Weststrate. in een de zich in haar uitspraak echter be perkt tot een veroordeling van mas savernietigingswapens en van de be wapeningswedloop. wordt het des te belangrijker dat er duidelijkheid be staat over deze derde vraag. Met een veroordeling alleen ls men er niet: het gaat Juist om de praktische politieke invulling van de synode-uitspraak. Tot zover de drie vragen van „Kerk en Vrede" aan de synode van de gere formeerde kerken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op uitnodiging van het vormingswerk van de hervormde gemeente en de gereformeerde ker ken in Amsterdam komen zeven christen-politici uit verschillende partijen in de hoofdstad vertellen, hoe zij als christen tot hun keuze gekomen zijn- Als eerste wordt komende zondag de Haagse VVD-wethouder mevrouw mr. J. M. Klomp-Verhoeven ver wacht. De bijeenkomst vindt plaats in een van de zalen bij de Parkkerk in de Gerard Brandtstraat van 12 tot 14 uur. Anderen, die hun medewerking al hebben toegezegd in latere bijeen komsten. zijn de kamerleden De Gaay Fortman (PPR). Van Houwelin- gen (CDA-AR), Stoffelen (PvdA), me vrouw Wessel (D'66) en oud-wethou der Van der Eijden (CDA-KVP). Naar sprekers uit de CPN en de PSP wordt nog gezocht. Om de politieke keuze concreet te maken, zal aan alle sprekers ook de vraag worden voorgelegd, hoe zij de ontwikkelingen in ons land zien met zijn vele culturele minderheden. Er zal veel gelegenheid zijn tot gesprek. door Aldert Schipper uuuciuiig m. n. lj. n rauiu dic, ui crru Daarom heeft „Kerk en Vrede" nu de i yj C^CSy\ lrpY*K volgende drie vragen aan de synode lil CC 11 IVCi. IV voorgelegd: Kan de synode nader verduldelijken hoe zij haar uitspraak bijbels-theolo- gisch fundeert, en daarnaast aange ven wat In het licht van deze bijbels theologische fundering haar visie is op de bewapening als zodanig? De synode gebruikt de termen „Gods heil voor deze wereld" en „wat Jezus ons geboden heeft". Dit zijn zwaar geladen termen. Als hoofdbestuur van Kerk en Vrede kunnen wij, deze woorden lezend, niet anders conclu deren dan dat met een beroep hierop alle bewapening dient te worden af gewezen. Kunnen we nog wel een onderscheid aanbrengen tussen kern wapens en andere vernietigingswa pens? Diensweigeraars Vindt de synode het een juist gebruik van haar uitspraak, als jonge leden van haar kerken zich bij hun beroep op de Wet Gewetensbezwaren Militai re Dienst, onder meer baseren op deze synode-uitspraak? Het hoofdbe stuur van Kerk en Vrede onder schrijft de boven aangehaalde con clusie van prof. Joh. Blok. en werd dan ook onaangenaam getroffen door de reactie van de synode-scriba op de vraag van mr. Biesheuvel. Kerk en Vrede probeert ln haar werk te ko men tot een verantwoorde pastorale begeleiding van ook gereformeerde dienstweigeraars. Juist daarom acht het hoofdbestuur het van groot belang op deze vraag van u een helder antwoord te vernemen Welke conse quenties ten aanzien van dienstwei gering kunnen er naar het inzicht van de synode nu uit de synode uitspraak worden getrokken? Op welke wijze denkt de synode ge stalte te geven aan het. in haar uit spraak genoemde, begrip „geestelijke weerbaarheidHoe denkt de synode dit begrip concreet in te vullen0 Door Kerk en Vrede is in de discussies over kernbewapening altijd gepleit voor een „neen zonder ja". Kerk en Vrede stemt in met de gedachte dat we ons uiterste best moeten doen om het kwaad van de kernbewapening te be strijden. Daarom onderschrijft Kerk en Vrede van harte de campagne te gen de kernwapens, van het InterKer* keiijk Vredesberaad. Omdat de syno- België is een rooms katholiek land. De protestanten vormen een minder heid van een half percent, geringer in aantal dan bijvoorbeeld het aantal moslems. De protestantse minder heid van ongeveer 60.000 mensen is. zoals bij protestanten helaas gebrui kelijk, ook in België verdeeld over een groot aantal denominaties. Vanaf morgen zullen er echter twee minder zijn. want dan vindt in het Congres- senpaleis in Brussel de constitueren de synodevergadering plaats van de Verenigde Protestantse Kerk van België, waarin drie protestantse ker ken samengaan. Deze drie zijn de Protestantste Kerk van België, de Hervormde Kerk van België en de Belgische Gereformeer de Kerken, die behoren tot het kerk verband van de Gereformeerde Ker ken in Nederland. Hoewel deze drie kerken en kerkverbanden geen In drukwekkende theologische verschil len vertonen, bezit elk van de kerken zijn eigen Identiteit. Niettemin wil men de stap naar een structurele een heid zetten. In de verklaring van een heid. die morgen hoogstwaarschijn lijk door de gemeenschappelijke roe ping tot eer van ene God Vader, Zoon en Heilige Geest en begerig het Evan gelie beter te dienen in de samenle ving van vandaag. Geld In deze verklaring staat helder om schreven welk motief tot de aan staande vereniging van de drie ker ken heeft geleid, maar gezegd moet worden dat het geld een bescheiden handje heeft geholpen. In tegenstelling tot wat in Nederland wel eens wordt vermoed, is België een land met een voorbeeldige gods dienstvrijheid. De staat gaat zelfs zo ver dat zij financiën ter beschikking stelt voor het functioneren van het kerkelijk werk. De staat betaalt een groot deel van de wedde van de domi nee en de gemeentelijke overheid be taalt een deel van de huurkosten van de pastorie. Deze tegemoetkomende houding van de staat ls aldoor dank baar aanvaard door de Protestantse Kerk van België, de PKB De voorzit ter van de synode van deze kerk. ds André Pleters. gold tegenover de staat als de contactpersoon voor het Belgisch protestantisme. De staat denkt „katholiek" en wil dus het liefst te maken hebben met een „bis schop", ook al noemt Pleters zich zo niet. De tweede partner in de kerkvereni- ging, de Hervormde Kerk van België, de HKB, heeft zich tot voort kort verzet tegen staats-subsidie. Daar komt nu verandering in. In 1975 wer den twee van de kerken erkend door de staat, de voorwaarde voor een sub- sidiëering. Twee andere kerken heb ben erkenning gevraagd. Sommige gemeenten blijven verwoed tegen stander van geld van de staat. De offervaardigheid is groot, maar som mige gemeenten zijn zo klein, dat zij moeten kiezen tussen het aanvaar den van een gesubsidieerde predi kantsplaats of vacant te worden. De HKB dateert uit de eerste helft van de vorige eeuw en is overwegend franstalig. Wonder. De Gereformeerde kerken in België, de GKB. zijn geheel nederlandstalig. De eerste gereformeerde kerk ont stond in het eind van de vorige eeuw in Brussel, daarna kwam er een in Antwerpen, en vervolgens in Gent en Mechelen. De kerken van Dender leeuw en Boechout ontstonden uit evangelisatiewerk. Veel Nederlanders herinneren zich de „doorbraak van het Evangelie in Vlaanderen." door de evangelist-industrieel K. Kluys be schreven in zijn boekje „Het Wonder van Boechout". Deze vurige gerefor meerde droeg er toe bij dat in de jaren vijftig een gereformeerde kerk ontstond van enkele honderden le den. merendeels Belgen, die de rooms katholieke kerk verlaten hadden. Ook de kerk van Denderleeuw, waar de vroegere priester H. J. Hegger als predikant aan verbonden is geweest, komt voort uit evangelisatiewerk on der katholieken. Deze gemeente is niet zo groot. Zij telt 110 belijdende leden, zo meldt het Jaarboek 1978. De andere kerken tellen elk drie tot vijf honderd leden. Nog steeds ontvangen de gereformeerden in België, ook al vormen zij sinds 1974 een eigen Clas sis België, financiële steun uit Neder land. In het einde van de jaren zestig hebben de gereformeerden zich ech ter ook uitgesproken voor overheids steun. De PKB is een kerk die zeil voortge komen ls uit een fusie. Sinds de refor matie bestonden een aantal protes tantse kerken, die ln 1839 samengin gen in de Bond van Protestants Evangelische Kerken van België. Deze bond ging in 1969 samen met de Methodistische Kerk in de PKB. Bin nen de PKB bestaat nogal wat ver scheidenheid in geloofspraktijk. Je kan er bijvoorbeeld piëtistisch inge stelde liberalen vinden, die het liefst uit de bundel van Johan de Heer zingen, in het franstalige gebied be staan kerken, die helemaal in de lijn staan van het negentiende-eeuwse modernisme, terwijl andere weer heel fundamentalistisch zijn. De PKB telt ongeveer 17.000 leden. De hervormde kerk, de HKB, heeft onder invloed gestaan van franr.talig Zwitserland, waar in de tijd van het Reveil gemeenten zich losmaakten uit de officiële kerk. De gemeenten zijn vaak heel klein. Ze hebben een rechtzinnige traditie. De HKB heeft 10 tot 12.000 leden. Trouw De gereformeerden hebben tegen woordig heel wat Belgische leden, maar de Nederlandse Invloed ls er nog groot. De predikanten zijn alle maal Nederlanders en men houdt er naar gereformeerde traditie stevig vast aan de belijdenisgeschriften. De voorzitter van de classis, ds A. C. Koeman in Boechout. vertelde dat de gereformeerden hopen dat zij hun organisatietalent en hun trouw aan Schrift en belijdenis als bijdrage in de nieuw te vormen kerk kunnen in brengen. Hij vertelt dat er door de kerkvereniglng van morgen niet zo veel zal veranderen. De gemeenten blijven gewoon doordraaien. Hij hoopt dat er na morgen weer eens wat meer tijd overblijft voor het echte gemeentewerk, want de voorberei ding van de vereniging heeft sinds 1971. toen de drie kerken besloten deze kant uit te gaan. erg veel tijd en energie opgeslokt. Ds Koeman wijst er op dat de kerken nu al veel samen deden. Zo hadden de kerken al één theologische faculteit in Brussel, de den zij samen in radio en televisie en ontmoetten zij elkaar bij evangelisa tie- en zendingswerk in Rwanda. Ds Koeman, die gewoon gerefor meerd predikant is. vergelijkt wel eens de moeizame pogingen in Neder land om eenheid tussen de hervorm den en gereformeerden tot stand te brengen met de blijmoedige wijze waarop nu in België een vereniging tot stand komt. „In Nederland komen de protestantse kerken voort uit scheidingen uit het verleden. Daar DE MET VERANDERDE C fc VAN DE VREDESWEEK. J De thematiek van deze vredt ten opzichte van die van het jaar niet veranderd. Dat kon oi eigenlijk niet. Je kunt niet ht jaar zeggen: help de kernwaj*^ wereld uit, dan constateren r di nog niet gebeurd is om vervo de een ander chapiter overstapjf Daarvoor is de zaak te ernsti w Daarvoor was de kreet te ger intussen wil dat niet zeggen niets veranderd is. Er zijn eei dingen aan te wijzen die de c van deze uitroep wel degelijk veranderd. Bij steeds meer n JLj ep ook bij hen die de volken lelden, ontstaat het besef dal d t dit soort bewapening een gre d, overschreden hebben. Zij be zij het vaak aarzelend en vol ongelovig nog. zich met ons vragen of we niet terug moet Hoi land van de angst. Zijn we ni gegaan? Hebben we het niet d hand laten lopen? Politici op niveau worden bereid om des in alle ernst onder de ogen te Enkele cynici en andere verb niet mee gerekend. In de twe plaats gaat men steeds meer krijgen voor de samenhang t economie en oorlogsdreiging®1^, er mis met ons stelsel van n vervaardiging en verdeling vL^ produkten en hoe werkt dat ii zich bedreigd gevoelen en dak|»l het zich voorzien van vooral 'II „afdoende" bewapening. Zo fvcj dat men moet vrezen dat we t/ij binnenkort dit aards bestaan letterlijk mee afdoen. Zitten 0|, J op het juiste spoor met onze y naar steeds grotere winst, md, steeds verder perfectioneren® technische industrie? Hoe li we de arme landen nog roepettaa ons ondertussen wit-heet te q de over een procent meer of mirtbei deze welvaart? Kan dit zo dojvee zonder dat we een aantal desjd volken en groepen kweken, d 5tri vandaag of morgen voor het I zetten? Waar blijven de gestèps; onderdelen van kernwapener steelt die en wat doet men erdsbi Wat is men ermee van plan? '0 e< onmogelijk iets goeds zijn. wid t maken dingen waarmee alleeki V groot kwaad aan te richten isuier dit al kan moeilijk gezien wosud een consequentie van het geanb de aarde te bewerken! En teni daar het voorlopig en fragielèlde resultaat van Camp David. M da komen in verblindende haatl bezinning. Blijken dus toch vtaan te schudden uit hun kwalijköeps dromen. Geeft dat niet de Iets mogelijkheid dat ook andereitaa manier tot het inzicht zijn te j de waartoe de vredesweek opniéM: oproep doet? fen i |re 01 len bestaat in sommige gevallen nog oud zeer over. Hier in België zijn de drie kerken naast elkaar vanuit afzonder lijke initiatieven opgegroeid. Hier hoef je geen vroegere banvloeken te herroepen." Het gevaar bestaat dat de drie kerken naast elkaar vanuit afzonderlijke initiatieven opgegroeid. Het gevaar bestaat dat de drie ker ken. die nu samengaan in de verenig de kerk voorlopig afzonderlijk zullen blijven voortbestaan en dat de vere niging alleen maar de besturen en raden (of. zoals de Belgen zeggen: commissies zullen aangaan). Ds Koe man is het echter ernst: „Ik hoop dat de vereniging nu ook plaatselijk gaat doorwerken, zodat er naast de eigen identiteit die elke plaatselijke ge meente nu eenmaal heeft, toch een breder draagvlak ontstaat, bijvoor beeld voor het onderwijs, de evangeli satie en de zending." Koeman is we liswaar niet van plan iets te forceren, maar „het moet nu gemeengoed gaan worden, ook al zal dat nog wel een tijdje duren." Geen establishment De kerkvereniging is niet een beslis sing van de toppen van de kerken alleen. Alle plaatselijke gemeenten hebben langdurig en vaak zeer intens de plannen besproken en gewogen. De gereformeerde kerk in Boechout nam pas in juni van dit jaar met 75% der stemmen een definitieve beslis sing. nadat de kerkeraad een drin gend verzoek om adhesie aan de ge meente had gericht. De kerkeraad zei hierbij dat hij deze vereniging niet wilde zien als einddoel, maar te ho pen dat ook andere protestanten, die nu nog niet meedoen aan de vereni ging op den duur er ook bij zuilen- komen. Want ter „rechter zijde" bevindt zich nog ongeveer de helft van het Bel gisch protestantisme. Onder hen zijn de Zendingskerk, pinkstergroepen, christelijk gereformeerden en de zgn vergaderingen van gelovigen, die zich nog niet oecumenisch opstellen. De gemeente in Boechout heeft aan de vereniging als voorwaarde verbon den dat zij haar eigen predikant mag blijven beroepen en zij heeft uidruk- kelijk gezegd dat zij niet tot het esta blishment wil behoren. Ds Koeman heeft sterk voor de vereniging gepleit. Maar op de laatste gemeentevergade ring, waar de knoop moest worden doorgehakt zei hij: „Ik doe alleen mee als we allemaal gaan" en zo is het gegaan. VOORBIJGANG Beroepingsweg NED. HERV. KERK Q Z Beroepen te Stolwijk: G. Nou' Bruchem-Kerkwijk te Gieéorc Nederhardinxveld: J. v. Oosi Meerkerk; te Delft: P. Lugtfet Dordrecht. len pzi Bedankt voor Baarn (toez.): (oor Zoetermeer. ivor ag Aangenomen de benoemingeid stand in het pastoraat te Dd v. d. Haas em. pred. te Den| GEREF. KERKEN (VRIJG Beroepen te Waardhuizen: i j Boer, kand. te Marknesse. f(J GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Gorkum: A. ken te Nieuw-Beijerland. om mit Van een onzer redacted^ DJAKARTA Onder de clCD in Indonesië is onrust ontstin t het besluit van minister Alm van godsdienstzaken om dier dienstige bekeringsijver onte g verklaren. Alamshah heeftld. daan in strijd met de grondi den de christenen. Alamste' vaardt weliswaar de grondslè Indonesische staat, de Pr maar hij zondigt tegen artikf de grondwet dat de veranda Ni godsdienst garandeert. tne ste Vooraanstaande christened) katholieken als protestanteij vj president Soeharto bezocht protestbrieven gezonden, sië wonen ongeveer tien I christenen, die tot dusver eet ge grondwettelijke godsd held genoten. Waterbuffeltheologie, boek van Kosuke Koyama.J tober, vormingscentrum Barchem (tel. 05734-443). Zuid-Afrika, open NCVB, spreker dr. A. Ki dinsdag 24 oktober vanaf lol vormd centrum. Ommen. Inlr 451370. De studiedag over man terrorisme van de gereff vrouwenbond, 30 september zeD. gaat niet door.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2