Mata Hari, fraaie, maar
weinig boeiende show
89
Weerslag binnenbrandjes op VARA-tvt
Australiërs brengen saai variété
Veronica legt bom
onder omroepbestel
cl
Henri Zagwijn herdacht
TV COMMENTAAR
f
Literatuurprijs
voor dichteres
Elisabeth Eybers
VARA-voorzitter Kloos:
Waar blijft die ober nou
Soberheid in programma-aanbod
Koningskwestie
bijna revolutie
Graag reactif
van kijkers
luisteraars
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1978
Of
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door André Rutten
AMSTERDAM Els van
Rooden speelt onder regie
van Peter Oosthoek temidden
van een grote groep andere
spelers van Centrum de legen
darische Mata Hari, wier le
ven als pseudo-danseres. de
mi-mondaine en spionne Ton
Vorstenbosch in een reeks
fragmentarische scènes
oproept.
Het is. in de decors en costuums van
Paul van den Berg een visueel zeer
fraaie, brutale, variété-achtige show
geworden, grappig begeleid door het
Mata Hari trio onder leiding van Bob
Zimmerman, die ook de muziek ge
maakt of gearrangeerd heeft in de
trant van de belle époque, maar het is
niettemin een voorstelling, die niet
echt boeit.
Tom Vorstenbosch is er klaarblijke
lijk vooral op uit geweest te laten
zien. dat het eenvoudige Friese meis
je. dat als Mata Hari naam gemaakt
heeft, eigenlijk een domme, onbenul
lige vrouw was. die met veel bravou
re, maar vooral met uitdagende ver
leidingskunsten een gevierde vrouw
werd. Hij geeft haar in een paar scè
nes een dienstbode mee, van wie Let-
tie Oosthoek op een schitterende ma
nier een bezorgde, degelljk-burgerllj-
ke moeder-figuur maakt. Enerzijds
een mooie contrastwerking, maar. te
vens de onthulling van het milieu,
waaraan Mata Hari krampachtig pro
beert te ontkomen. Die krampachtig
heid is in het spel van Els van Rooden
ook zichtbaar, wat uitstekend is.
Mata Hari (Els van Rooden), probeert in de spiegel een zelfmoord uit.
•naar het maakt Mata Hari weinig
interessant. Bovendien wordt het ko
ketteren met haar lijf wel getoond,
maar op een bewust overdreven, naar
het absurdistische neigende manier.
Ook dat lijkt uitstekend bedacht, on
dersteund door ook gematigd absur
distisch tegenspel van de fraaie heren
die er in vliegen. Maar het ontluistert
de glamour van de hoofdfiguur ook
zo, dat er van haar nauwelijks iets
overblijft dat nog zou kunnen boeien.
Het wordt er een wat loze vertoning
door, die slechts bij vagen de aan
dacht vasthoudt.
DEN HAAG (ANP) De Con-
stantijn Huygensprijs (ƒ8.000,-)
voor dit jaar is toegekend aan
Elisabeth Eybers, de Zuidafri-
kaanse dichteres die al meer dan
vijftien jaar in Amsterdam
woont. Het bestuur van de Jan
Campert-stichting in Den Haag
heeft dit meegedeeld. De prijs
wordt 19 december in Den Haag
uitgereikt.
De letterkudige prijzen van de
stichting zijn toegekend op ad
vies van Pierre H. Dubois, Gerrit
Borgers, Jack den Haan, Andre
Mathijssen, Harry Scholte en
Paul de Wispelaere. De Huygens
prijs is toegekend voor het gehe
le letterkundige werk van de
dichteres.
De Jan Campertprijs van 4.000
voor poëzie is toegekend aan
Cees Nooteboom voor zijn bun
del „Open als een schelp, dicht
als een steen", De F. Bordewijk-
prijs van 4.000 voor Proza gaat
naar F. B. Hotz voor de verhalen
bundel „Ernstvuurwerk". De J.
Gre8hoff-prijs, ook 4.000 groot,
voor essays is voor Maarten 't
Hart voor de bundel „De som
van misverstanden".
Het .bestuur van de Jan Cam-
pertstichting besloot voorts
werkbeurzen voor één maand
toe te kennen aan de in Den
Haag wonende schrijvers: Clara
Eggink, Joseph Eyckmans, So-
nia Garmers, Maria de Groot,
Robert Loesberg, Ethel Portnoy
en Henk Sparreboom, en een
werkbeurs voor twee maanden
aan Herman Verhaar.
►eet
al
eigen omroep, de VARA, zeffft
zitter tenslotte niet zonde
dat deze dit jaar was geg
545.000 leden.
Omroep-secretaris van de
Herman van Wijk, gaf over s ',cl
omroep te kennen, dat de Vi n
wil richten tot een groot r
Vanuit de positie die VARA A
Burgemeester Met ingang van 16
oktober is tot burgemeester van de
gemeente Winsum benoemd mr H. J.
E. Bruins Slot uit Apeldoorn. De heer
Bruins Slot is 30 jaar en chef-kabinet
van de burgemeester van Apeldoorn.
Bruins Slot is Nederlands hervormd
en lid van het CDA (ARP).
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De formele toelating van Veronica
omroepbestel en ratificatie van het piratendom ziet
voorzitter A. H. Kloos als het leggen van een bom on
omroepbestel. „Een tweede kleurloze omroep na de
maakt zijn entree en het zou mij niets verwonderen
Veronica in een groei-markt zou stappen."
Bij de presentatie aan de pers van het
winterschema van de VARA-pro-
gramma's pleitte hij met nadruk voor
een strakke en snelle toepassing van
de pas gewijzigde omroepwet, die om
roeporganisaties dwingend voor
schrijft representatief te zijn voor een
maatschappelijke culturele, gods
dienstige of geestelijke stroming.
Zoiets alleen kan nog redding bren
gen. De heer Kloos sprak de vrees uit
dat de minister van CRM, mevr. Gar
deniers, er werkelijk toe zou over
gaan, zoals ze heeft gezegd, vijf jaar
te wachten met het toepassen van het
wetsartikel. „Dan is waarschijnlijk
ons omroep-bestel, waarin de open
heid kennelijk prevaleert boven plu
riformiteit en geprofileerdheid al
naar de knoppen."
Hij had eerder al duidelijk laten uit-
komen niet gelukkig te zijn met de
Raad van State in zake Veronica.
Kloos bekende, dat in ieder geval de
KRO, NCRV en VARA, die samen
één omroep-federatie vormen, tegen
de komst van Veronica als C-omroep
per 1 oktober zijn. Als alsnog op die
datum Veronica in de programma
schema's wordt geperst, kan dat al
leen maar schade berokkenen aan de
andere omroeporganisaties", aldus
Kloos.
Verder vond hij dat de minister door
de beslissing over Veronica over te
laten aan het NOS-bestuur. de zwarte
Piet had doorgespeeld naar de om
roeporganisaties. Hij vond dat de mi
nister de zwarte Piet zelf maar in
handen moest houden. Mocht me
vrouw Gardeniers vóór 1 april 1979
Veronica als C-omroep toelaten, dan
zou er volgens Kloos extrazendtijd en
middelen op de radio, en wel op Hil
versum IV, moeten komen. Over zijn
r.
ige
ag.
bi
:ge
pa
CSV.
bel
na 1 oktober gaat inneme
dinsdag-avond tegenover d
hij: „De VARA wil geen lil
worden. Ze wil amuseren en
ren. Ze wil de ontwikkeling"'
samenleving kritisch volge
een sociaal-democratische o ste
wil opkomen voor de belai
onderdrukte minderheden."
Speciaal richtte Van Wijk
dacht op het claim-systeer |err
het systeem van de omro
buitenlandse dramaseries
voor zich te reserveren. Hij z 0 s
claim-systeem volledig uit d
gelopen. Zo zijn er op het og
totaal bijna negenduizem
landse programma-titels gecj
dat betekent dat, om al die j
ma's uit te zenden, alle Néén
zendtijd gedurende meer f
jaar nodig zou zijn. Hij za
heb ik de indruk dat men elw w<
dwars zit dan dat men elllrin
vult." jter
BAZEL (AP) Op een 4ek
Bazel zijn gisteren zestien W
kende boeken en manuscrlLc|
kocht waarvan de vermaard!
een uniek exemplaar van <r
„The Canterbury Tales", h|^ei
geïllustreerde verslag van df z
Columbus naar Amerika enjen,
met gebeden van koning too
achtste. 'du:
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM Voor het
optreden van de Busby Berk
leys. Sam Angelico en het
Stuffed Puppet Theatre, allen
afkomstig uit Australië is de
concertzaal van het Shaffy
Theater tot en met zaterdag
ingericht als een nachtclub.
Een omgeving waar een variété ge
heel op zijn plaats is. Rondom het
podium staan tafeltjes en stoelen, het
licht is omfloerst roze. de aanvangs
tijd aangepast (22.15) en voordat de
show begipt, wordt het publiek in de
stemming gebracht door aanstekelij
ke music-hall-klanken. Niettemin
blijft het een kunstmatig aangeklede
aangelegenheid. Het mist de rokerige
en rossige atmosfeer en de in het
zwart gestoken ober. die de bezoeker
van exotische drankjes voorziet. Het
blijft de Concertzaal van het Shaffy
Theater waar wat met stoelen en ta
feltjes is gerommeld.
In deze halfzachte nachtclub voelden
de varleté-artlesten zich evenwel pri
ma thuis. The Busby Berkleys, twee
Laurel en Hardy-achtlge figuren, zin
gen er liedjes uit het bekende Ameri
kaanse music-hall repertoire, waarbij
vooral de dikke van de twee in zijn
ritmisch-fysieke uitspattingen heel
aandoenlijk is. Ze worden begeleid
door een verleidelijk ogende jonge
dame, die op niet mis te verstane
wijze de piano bewerkt en in haar
eigen act de mannen onder het pu
bliek met zwoel gevoisde stem toe
zingt.
En dan is er de mime-speler Sam
Angelico die goochelt, niet fictief
maar echt. Hij tovert duiven uit zijn
hoge hoed, scheurt kranten aan stuk
ken. die hij in een handomdraai weer
heel tovert en creëert uit eieren, meel
en melk een confetti-regen. Dit alles
gebeurt geheel in stilte wat kenmer
kend is voor het mime-onderdeel van
dit nummer, dat overigens beperkt
blijft tot gestileerde bewegingen en
ingehouden verlegenheid bij het uit
voeren van de goocheltrucs. Met die
verlegen houding koketteert Angeli
co teveel. Het wordt een maniertje en
werkt op den duur irritant.
Dit alles wordt afgewisseld met een
optreden van het Stuffed Puppet
Theatre, dat vanuit een in het achter
doek gefabriceerde poppenkast, klei
ne menselijke „drama's" laat zien.
Maar een geheel heeft men er niet van
kunnen maken. Het blijft een samen
raapsel van verschillende theatervor
men, dat de kolder en de kwaliteit
van het echte variété mist. Het is niet
echt leuk en ook niet echt droef. Het
hangt er ergens tussenin met als ge
volg dat je te vaak denkt: waar blijft
die ober nou
DEN HAAG Ook dit seizoen geven leden van het Residen
tie Orkest kamermuziek-concerten in Diligentia, en hoezeer
deze programma's aanslaan blijkt uit het feit, dat het publiek
bij het concert van dinsdagavond zelfs op het podium moest
plaatsnemen.
Wegens ziekte werd de uitvoering van
een trombone-werk van Kreines uit
gesteld, resteerden twee comDosities.
Ten eerste Beethovens Septett opus
20, voor viool, altviool, klarinet,
hoorn, fagot, cello en bas. Een typi
sche serenade-muziek, charmant en
onderhoudend. In die geest werd het
ook, met veel vakmanschap en per
fectie, vertolkt.
Aan het feit dat Henri Zagwijn hon
derd jaar geleden werd geboren dank
ten wij deze avond de uitvoering van
zijn „Hooglied van Salomo". Een de-
clamatorium voor spreekstem, fluit,
altviool en harp.
Het is een wat trieste conclusie, dat
de herdenking van geboorte- of over
lijden aanleiding is een vergeten com
ponist te eren. De in 1954 overleden
Zagwijn zou er fijntjes om gelachen
hebben, hij was bepaald geen „Stre
ber". Een typische autodidact, die
het genoegen smaakte dat zijn eerste
compositie, een Fantasia, door Men
gelberg werd uitgevoerd. Hij heeft
zich op velerlei muzikale terreinen
bewogen en kwam aan een oeuvre
van meer dan honderd nummers.
Het „Hooglied van Salomo", voor
meerdere componisten een inspira
tiebron. is door Zagwijn benaderd
door Adr. Hager
met fragmentjes muziek i
tie van het gesproken w<^
instrumentale sfeertekening
loflied op de liefde, deze L
bewoordingen in tal van vo(j!J.
de schoonheid van de m
wijns werk duurt ruim
minuten en moet het prim^
van de intensie van het
kracht waarmee de tekst v
gedragen.
Trins Snijders heeft Hof F
componist alle eer bewezei c
instrumentalisten waren Voc
reerd is misschien wel waaifn
kon men als toehoorderïrir
vaststellen. ten
oei
Doch het moe
als men zo'n werk niet in ee
ke kamermuziek-serie uitv
neer zou men het dan kunifd"
teren?
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Zoals wel te verwachten was hebben de
binnenbrandjes bij de televisie-afdeling van de VARA hun
weerslag gehad op de samenstelling van het programmapak
ket. Ook al zullen de gestegen kosten, net zoals bij de andere
omroepen, er de oorzaak van zijn dat ook hier de samenstel
ling wat sober aandoet. Verschillende bekende programma's
zullen blijven bestaan en van een klein aantal nieuwe produk-
tiea zijn komend seizoen de premières te verwachten.
Een daarvan Is dat van Koos Poste-
ma. die zich ditmaal een andere rol
heelt toebedeeld met het schrijven
van een televisiespel. „De Kinder
vriend" behandelt het tragische gege
ven van een onschuldige man. die
onder verdenking van moord staat.
En hoewel ten slotte zijn onschuld is
Speciaal vandaag
Over ervaringen met kunst
nier en transplantatie gaat het
in een documentaire van Ria
Groeneveld en Thijs Oe«
kersen.
Ned.1/19.40
de KRO xendt de Shirley
MacLaine-show uit.
Ned. 1/20.40
Christian Mesnil, een Waal
se cineast, maakte een docu
mentaire over de dramatische
Koningskwestie die België
aan de rand van een burger
oorlog bracht.
Ned. 1/22.10
De BRT brengt een comme
dia del'arte-voorstelllnf van
bet Teatro Sette Mllano op het
scherm.
België 2/21.00
Oud-prijswinnaar* van bet
Int. Voeallstenconeours 's-
Hertogenbosch werkten mee
aan de concertuitvoering van
Mozarts opera Co*i Fan Tutte.
Hilv. 4/14.02
„Een God van de twaalfde
eeuw?" is het thema van prof.
dr J. C. P. A. van Laarhoven in
de NCRV-serie Rondom het
Woord.
Hilv. 1/22.00
bewezen, lijkt het erop dat hij geeste
lijk deze psychische belasting niet
meer te boven zal komen. Cor van
Rijn speelt de hoofdrol. Eddy Habbe-
ma regisseerde. De uitzending is dins
dag 14 november.
Verder zal Postema zich houden aan
zijn beproefde „Een groot uur U".
waarmee hij maandag 2 oktober be
gint Het zal dan gaan over Simon
Carmiggelt die eerdaags 65 jaar
wordt.
De Nederlander
Iedere maand is er een „Groot uur:
U" te verwachten. Bijzondere afleve
ringen komen in het voorjaar van
1979 wanneer op drie achtereenvol
gende avonden in maart in samen
werking met prof. Galjaard uit Rot
terdam wordt gesproken over de Ne
derlander van vandaag: hoe leeft hij,
wat zijn zijn mogelijkheden, is hij
veranderd0
Oorspronkelijk televisiedrama van
de VARA kan pas verwacht worden
in de maanden januari, februari,
maart en op 1 mei. In opdracht van de
afdeling drama werden vier smukken
geschreven. Ze gaan allemaal direct
of indirect over recht, rechtspraak of
rechtsgevoel.
Dick Walda schreef ,,De Brandnetel
koning", Richard Hendrikx ..Terug
naar af", Willem Capteyn Zuider
straat" en Kees Holierhoek „Op va
kantie". Frits Lambrechts. Olga Zui-
derhoek. Rijk de Gooijer. Jan Blaas-
er. Frederik de Groot en Marjon
Brandsma spelen de hoofdrollen.
VARA's ..Voorstelling" op de maan
dagavond wordt een nieuw program
ma. Daarin krijgt nieuw talent de
kans om zijn kunnen op de televisie
te demonstreren Twee jury's zullen
daarop toezien. De eerste bestaat uit
deskundigen. De tweede Jury wordt
gevormd door een groep personen die
representatief kan worden genoemd
voor de gemiddelde televisiekijker.
Op de eerstkomende acht vaste dins
dagavonden zal weer een aflevering
te zien zijn van „Ieder z'n deel", ge
schreven door Alexander Pola en
Chiem van Houweningen. Hoofdrol
spelers zijn Kitty Janssen en André
van den Heuvel, als het welgestelde
ouderpaar dat zich heeft teruggetrok
ken om eenvoudig op het land te
gaan leven. Maandag 2 oktober zal
een compilatie worden uitgezonden
van de eerder uitgezonden afleverin
gen van „Ieder z'n deel".
Volgende week dinsdag begint de
VARA ook met de wekelijkse serie
Ouincy. Daarin speelt de acteur Jack
Klugman de rol van Quincy, een pa
tholoog-anatoom bij het gerechtshof
in Los Angeles.
Hoewel hij in de eerste plaats arts is
komt hij door de aard van zijn werk
ook veel in het detective-werk
terecht.
Pinokkio
Naar het bekende boek Pinokkio van
de schrijver Carlo Collodi werd de
Japanse animatiefilm gemaakt, die
de VARA ook dinsdag 3 oktober gaat
uitzenden.
De actualiteitenrubriek VARA-Visie
vindt zijn plaats op de vaste dinsdag
avond. Eens per maand op zaterdag
verzorgt VARA-Visie een sportpro
gramma. Na 1 januari is de Ombuds
man weer In een zelfstandig program
ma te zien en wel op dinsdag, eens per
veertien dagen in de vooravond. In
het vierde kwartaal van 1978 zijn ook
drie Ombudsman-specials te zien.
Ook dit jaar zal aandacht worden
besteed aan Multinationals. In twee
programma's wordt ingegaan op de
werkelijkheid van de media. Hoe
wordt het wereldnieuws geleverd? Is
de vraag. En dan blijkt dat slechts
enkele buitenlandse persbureaus
daar voor zorgen. Tevens zal naar
boven komen dat maar een paar
voornamelijk Amerikaanse produ
centen verantwoordelijk zijn voor de
vermaakindustrie van de Amerikaan
se televisieseries.
„Werk" is de titel van de vier pro
gramma's waarin Hedda van Gen
nep. Marjolijn de Vries en Marga
Wolthuis zich bezighouden met de
gevolgen van het traditionele
arbeidsproces. Uitgangspunt van
deze documentaires is dat het voor
uitzicht op werk er alleen maar slech
ter op wordt en dat alleen met een
andere opvatting over het begrip
„werk" op zinnige wijze de werkloos
heid tegemoet kan worden getreden.
Nieuwe programma's, die volgend
jaar pas worden gebracht zijn: de
Late Lien Show, waarin Wieteke van
Zeg „Leopold III en de meeste
Nederlanders van vooroorlogse
jaargangen zullen reageren met
„Koningin Astrid". De herinnerin
gen aan deze lieftallige, door onze
zuiderburen geadoreerde vorstin,
zijn ook hier nog zeer levendig. Tien
tegen een dat de zogenaamde Ko
ningskwestie minder scherp in de
memorie is gegrift. Toch scheiden
ons nog geen achtentwintig jaar
van dit kruitvat dat enorme op
schudding veroorzaakte en België
op de rand van de revolutie bracht.
De NOS stelt ons vanavond in de
gelegenheid om de weg te volgen
die de lont in ongeveer tien jaar
aflegde vooraleer, in 1950, de vlam
in de pan sloeg. Het beeldmateriaal
werd verzameld door de Belgische
cineast Christian Mesnil. Elke keu
ze, de wijze waarop accenten wor
den gelegd, is uiteraard subjectief.
Een Belgische vriend, die evenals ik
de voorvertoning had gezien, wees
mij er op dat Mesnil een Waal is.
Veelbetekend voegde hij er aan toe
dat Vlamingen een van deze samen
steller afwijkende visie hebben. Dat
weet u dan alvast wanneer u de met
heftige emoties geladen konings
kwestie besluit te volgen.
door Ton Hydra
Vergaat het u daarbij als mij, dan
zult u niet zonder verbazing vast
stellen veel van deze dramatische
affaire te hebben vergeten. Bij een
essentieel punt dringt zich de verge
lijking op met een gebeurtenis in
eigen land. Nadat wij in de mei
dagen van 1940 door de Hitler-hor-
den waren overrompeld, week ko
ningin Wilhelmina uit naar Enge
land. Niet vanwege angst, maar om
het souvereine gezag te prolon
geren.
Leopold III was een andere mening
toegedaan. Hij voelde zich als op
perbevelhebber verplicht bij zijn
troepen te blijven. Daarbij had hij
minder oog voor de staatkundige
aspecten dan de Nederlandse vor
stin. We zijn er pas later achter
gekomen. Ik herinner mij nog
scherp de woede-uitbarstingen en
verslagenheid toen ln onze compag
nie bekend werd dat de Koningin
naar Engeland was vertrokken. Wij
voelden ons in de steek gelaten.
De Belgische vorst handelde tegen
gesteld. En ook hij ondervond wei
nig begrip. Hoewel zijn ministers er
bij hem op aandrongen, het voor
beeld van Wilhelmina te volgen,
wenste hij zich te laten leiden door
een haast tot religie verheven rid
derlijkheid die zijn vader hem in
een militaire opvoeding had bijge
bracht. De eer moest worden gered,
dus bleef hij.
Kwaad bloed zette eveneens zijn
volgende stap, namelijk het bezoek
aan Hitler in een poging garanties
te krijgen voor een betere verzor
ging van militairen en burgerij. De
op niets uitlopende visite werd als
knieval uitgelegd.
Het feit dat zestigduizend Waalse
militairen naar Duitse krijgsgevan
genkampen werden gedreven en
Hitier de Vlaamse soldaten naar
huis had gestuurd, deed de tegen
stellingen nog verscherpen. Hoewel
Leopold zich het lot van de Walen
erg had aangetrokken en voor hen
in de bres was gaan staan, kwam
Juist van die kant het meeste verzet
tegen de koning. Natuurlijk speelt
daarbij een rol dat hij niet werkelijk
hun lot deelde in zijn comfortabele
afzondering.
De derde aanleiding tot aversie was
gelegen in zijn huwelijk (na een
weduwnaarschap van zes jaar) met
Lilian Baels, dochter van een om
Ex-koning Leopold
streden industrieel politicus. Het
zijn vaak schokkende beelden die
illustreren hoeveel de koningskwes
tie het Belgische volk beroerde en
het land verscheurde.
Zij maken duidelijk dat het waar
schijnlijk ook zo geweest zou zijn
wanneer Leopolds broer, prins Ka-
rel, als regent in functie was geble
ven tot 'Boudewijns' meerderjarig
heid. Nauwelijks had de koning
op 22 juli 1950 weer voet op
Belgische bodem gezet of er braken
felle onlusten uit.
Met honderdduizenden Nederlan
ders bevond ik mij toen in Indone
sië. Hoewel ik de situatie wel volgde
en ook bioscoop-journaals zag,
blijkt er toch zeer veel langs mij
heen te zijn gegaan. Voor mij was
dan ook de verfilming van de Belgi
sche koningskwestie een invullen
van tal van witte plekken in mijn
kennis van deze historie.
Dort in haar „Indische hui
met Elly Ruimschotel tall<
verwacht, die in het oude Ir
ren zijn of er gewoond hel
„J. J. van Bom v/h de Kind*
de nieuwe jeugdserie die ii
gint en die zich bezighoudl
blemen van kinderen. Daf
uitstrekken van boodscha]
tot gediscrimineerd wordei
Bekende programma's,
zijn: Twee voor twaalf, Ho[
het, Koning Klant en
Kringen.
Van onze radio- en tv-redl
HILVERSUM - Ratel,
programma voor radio
volgende week dinsdag vi
uitzendt, geeft aan luistei
kers de gelegenheid te
radio- en televisie-uitzei
de week daarvoor.
'ai Ijk!
:u 7
Voor het programma vai
oktober nodigt het Rat
kers en luisteraars uit
sterdam uit om te discui
de makers van radio- en I y
gramma's. m
Ze kunnen dan discussiër M
grammamakers die door y
team in de studio te Hil K
genodigd. Uitzendingen
landelijke, als ook de re
roepen komen aan de or^
Aan dit project wordt j
door de regionale omr<
Deelnemers kunnen zichjj
fonisch opgeven bij r
035-49141, toestel 218 ofB
'bij de redactie van hetf
Ratel, KRO. postbus
sum. Ratel wordt iedere 1
gezonden tussen twaalf J
voor een op Hilversum 2