Bij wereldraad verdwijnen vier stafleden
.850»
Belangstelling voor
Calvijn neemt toe
Kerken van Indonesië protesteren bij Soeharto
Gereformeerde bond
wil uit wereldraad
Koster geen sluitpost op kerkelijke begroting
Duitse kerk reageert
op Z.-Afrika-papier
Trouw
GNV-voorzitter:
Beperking van missionair bezigzijn
ToogdagZaandam
van Chistelijke
muziekbonden
VAN DA At
VOORBIJGANG
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1978
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
GENÊVE Het uitvoerend comité van de wereldraad van
kerken heeft in Helsinki besloten aan het centrale comité aan
te bevelen de arbeidscontracten van dr. Lukas Vischer, Briga-
lia Bam. C.I. Itty en Jürgen Hilke niet te verlengen. Het viertal
behoort tot de top van de wereldraad van kerken. Het centrale
comité komt eind december in Kingston Jamaica bijeen.
Vischer tegenkandidaat van dr. Phi
lip Potter voot de post van secretaris
generaal. Vischer is op het ogenblik
in Amerika. Volgens welingelichte
kringen zou zijn aanstaand vertrek
bij de wereldraad niet vrijwillig zijn.
Itty is directeur van de CPD, de afde
ling voor de kerkelijke deelneming
aan ontwikkelingswerk. Hij komt uit
India. Hij werkt sinds 1963 bij de
wereldraad. Hij heeft er sterk toe
bijgedragen dat de kerken hun ver
antwoordelijkheid voor het ontwik
kelingswerk zien en het als hun op
dracht beschouwen de kloof tussen
rijk en arm in de wereld te verkleinen.
Itty was al enige tijd van plan bij de
wereldraad te vertrekken.
Lukas Vischer is een van de belang
rijkste theologen van de oecumeni
sche beweging. Hij werkt sinds 1961
bij de raad. In juli 1966 werd hij
directeur van de commissie geloof en
kerkorde. Hij nam namens de wereld
raad als waarnemer deel aan het Vati
caans Concilie. In 1972, tijdens de
bijeenkomst van het centraal comité
van de wereldraad in Utrecht, was
Boycot
Ook het vertrek van Brigalia Bam
zou niet vrijwillig zijn. Zij is een angli
caanse leek uit Zuid-Afrika. Zij werkt
sinds 1967 bij de wereldraad, zij is
verantwoordelijk voor vrouwen
vraagstukken en directeur van unit
drie vorming en vernieuwing. Me
vrouw Bam is voorstandster van een
economische boycot van Zuid-Afrika.
Haar ideëen hebben ingang gevonden
in de vrouwenbeweging van de West-
duitse kerk. die tot een boycot tegen
Zuidafrikaanse sinaasappelen heeft
opgeroepen. De leiding van de West-
duitse kerk heelt zich tegen deze ac
tie uitgesproken. Vorige week vrijdag
publiceerde de Evangelische Kirche
een reactie op het wereldraaddocu
ment "Zuid-Afrika. de prijs van de
hoop' (meer hierover elders op deze
pagina), waarin opnieuw gezegd
wordt dat er geen theologische recht
vaardiging kan zijn voor een opstand.
Brigalia Bam behoorde tot degenen,
die sterk pleitten voor aanvaarding
van het standpunt dat in het wereld
raaddocument wordt weergegeven en
waarin een opstand onder zekere
voorwaarden theologisch wèl juist
wordt genoemd.
Jürgen Hilke is sinds 1973 directeur
van de afdeling communicatie van de
wereldraad. Daarvoor was hij secre
taris generaal van de evangelische
studentengemeenten in de Bondsre
publiek. De laatste jaren heeft de
afdeling communicatie nogal getobd
met financiële moeilijkheden.
Contract
Lukas Vischer
Brigalia Bam
De stafleden van de wereldraad van
kerken hebben allen een contract van
negen jaar, dat tot dusver steeds au
tomatisch verlengd werd. De finan
ciële moeilijkheden en de wens van
de kerken in de Derde Wereld om ook
eens in de staf door te dringen zorgen
ervoor dat de wereldraad zich nu
weer meer aan de oude negen jaarsre-
gel wil houden. De regel is destijds
ingevoerd om te voorkomen dat het
oecumenisch apparaat te veel ver
vreemdt van de leden-kerken.
De voorzitter van het centraal comité
en van het uitvoerend comité van de
wereldraad, de Canadese aartsbis
schop Edward Scott is op het mo
ment in Duitsland voor besprekingen
met de Westduitse kerk. Deze heeft
bezwaar gemaakt tegen de gift van
het programma tegen de rassenwaan
(PCR) aan het Patriottisch Front
Front van Zimbabwe (Rhodesië). Op
een persconferentie heeft Scott giste
ren gezegd dat opheffing van het
PCR in theorie wel mogelijk maar
onwaarschijnlijk is.
De Westduitse vertegenwoordiger in
het uitvoerend comité, de Oldenburg-
se bisschop Harms, heeft tijdens de
vergadering van het uitvoerend comi
té uiting gegeven aan de Westduitse
afwijzing van de gift aan het Patriot
tisch Front. Volgens aartsbisschop
Scott was Harms' interventie niet
zonder uitwerking op het uitvoerend
comité, maar heeft hij geen veto
recht.
ADVERTENTIE
Lees echter eerst de
gebruiksvoorschriften
bevat een 1/2 gram acetosai
Van een onzer redacteuren
FRANKFURT De Evangelische Kirche in West-Duitsland
heeft haar definitieve reactie vastgesteld op het Wereldraad
document „Zuid-Afrika nu, de prijs van de hoop".
HAARLEM „Evenmin als een
werknemer de sluitpost van de ver
lies- en winstrekening van een bedrijf
mag zijn, mag de koster worden be
handeld als de sluitpost op de begro
ting van een kerk." Dit zei CNV-voor-
zitter Harm van der Meulen te Haar
lem op de eerste algemene vergade
ring van de onlangs opgerichte en tot
het CNV toegetreden katholieke
bond voor kosters.
Het CNV stelt zich, aldus de heer Van
der Meulen, al jaren op het standpunt
dat kosters er niet de dupe van mo
gen worden dat plaatselijke kerken
autonoom zijn en moeilijk verplicht
kunnen worden uitvoering te geven
aan richtlijnen en rechtspositierege
lingen die met de landelijke kerkge
nootschappen zijn overeengekomen.
Van ieder die met de sociale positie
van kosters heeft te maken, mag wor
den gevraagd om die positie in over
eenstemming te brengen met de als
rechtvaardig aanvaarde richtlijnen
en regelingen, aldus Van der Meulen.
Hij riep op om na te gaan of de eigen
kerkelijke gemeente in feite be
wust of onbewust geen roofbouw
op zijn eigen koster pleegt.
De katholieke bond voor kosters
heeft ongeveer honderd leden en telt
alleen kosters uit de bisdommen
Haarlem en Rotterdam onder zijn
gelederen. De 450 kosters in de ande
re bisdommen zijn verenigd in de
federatie van diocesane kostersvere
nigingen. De kosters in Haarlem en
Rotterdam traden enkele jaren gele
den uit die federatie om lid te worden
van de katholieke bond van
overheidspersoneel (KABO). Zij voel
den zich daar echter niet meer thuis,
toen er bij de KABO plannen ont
stonden om in federatieverband sa
men te gaan met de ABVA, de ambte
narenbond van het NW.
De EKD wijst de theologische of ide
ologische rechtvaardiging van de te
genwoordige verhoudingen in Zuid-
Afrika af. Tegelijk weigert de kerk
een theologische rechtvaardiging te
aanvaarden van een gewapende
strijd om de verhoudingen te veran
deren.
Noch het gebruik van geweld in een
oorlog of een revolutie, noch de ge
welddadige onderdrukking van de
oppositie tegen het onrecht kunnen
door de kerk gerechtvaardigd wor
den, zegt de EKD ln een document
van dertien kantjes.
Volgens de EKD is de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek tot mislukking ge
doemd. De politiek moet wegens haar
effect voor de levensomstandigheden
van de mens afgewezen worden en is
bovendien in strijd met het systeem
van een moderne industriëlw staat.
De tot dusver gevoerde thuislandpo-
litiek verhindert niet slechts de ge
lijkberechtiging van de zwarten,
kleurlingen en blanken, maar de be
nadeling van de zwarte, bevolking is
nodig voor het bevoorrechten van de
blanken.
Veel wetten in Zuid-Afrika bevesti
gen het onrecht en de vrijheidsbeper
king. De wetten op gescheiden woon
gebieden, op de reservering van werk,
de immoraliteitswet en de weigering
van kiesrecht aan de niet-blanken
kunnen uiteindelijk tot een catastro
fe leiden.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur: Jenze Tammmga
Directeur: ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
WiDautstraat 131
Amsterdam
Postgiro: 66 00 00
Bark Ned. Credietbank
23 0012.574
De EKD wijst erop, dat de ontwikke
ling in Zuid-Afrika gaat inde richting
van een punt vanwaar geen vreedza
me terugkeer meer mogelijk is. Ook
onder de blanke bevolking neemt het
aantal van diegenen toe, die in plaats
van het herstel van schoonheidsfou-
ten van het systeem pleiten voor een
verdwijning van het totale apart
heidssysteem. Zulke groepen die een
geloofwaardig alternatief voorstaan,
moeten volgens het EKD-papier on
dersteund worden. De EKD pleit voor
gesprekken met alle groepen die bij
het conflict betrokken zijn en geeft
steun aan het streven naar een natio
nale conventie.
Zorgen om u heen, landelijke dia-
konale conferentie gereformeerde
kerken, m.m.v. ds A. Klamer, zater
dag 30 september. De Flint, Amers
foort. Inf. teL 033-43244.
Kerkeraad verontrust
over uitlating Luns
GRONINGEN De kerkeraad van
de regio Noord der hervormde kerk in
Groningen heeft een telegram ge
stuurd naar minister-president Van
Agt in verband met de uitlating van
de secretaris-generaal mr Luns van
de NAVO, dat president Carter zijn
beslissing over de neutronenbom niet
langer kan uitstellen: het zou, zoals
wij bericht hebben, een kwestie van
maanden zijn en afhangen van de
houding van de Sowjets.
„De kerkeraad", aldus het telegram
aan mr Van Agt, „is zeer verontrust
over deze ontwikkeling en verzoekt u
te willen onderzoeken of deze juist is
en uw invloed te willen aanwenden in
Den Haag, Brussel en Washington om
te voorkomen dat de neutronenbom
aan het arsenaal van massa-vernieti
gingsmiddelen wordt toegevoegd."
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De belangstelling voor Calvijn neemt de
laatste jaren in diverse landen toe. Dat is een van de conclu
sies, die getrokken kunnen worden uit het internationale
Calvijncongres, dat deze week aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam wordt gehouden.
Zendingsconferentie Overzeese
zendingsgemeenschap en Bijbelse en
medische zendingsgemeenschap,
sprekers ds W. Bouw, zendeling J.
Poot (Thailand), mevrouw Valerie
Griffiths (Japan) e.a., 30 september-1
oktober. Ons Centrum, Traay 299,
Driebergen. Inl. en opg. tel.
020-428865.
Wat zijn de oorzaken van het wan
trouwen binnen de kerk jegens maat-
schappijbetrokken groepen en omge
keerd? Dag van (r.k.) Open Kerk
Zuid-Nederland, ingeleid door prof.
E. Schlllebeeckx, zaterdag 7 oktober,
Thomas More College. Rotterdam.
Inl. en opg. tel. 070-909627.
Vijfentachtig Cal vi j n-onderzoekers
uit zestien landen zijn daar vier da
gen bij elkaar. Zij komen uit West- en
Oost-Europa (Oost-Duitsland, Hon
garije en Roemenië), Noord-Amerika,
Zuid-Afrika, Japan en Korea. Opmer
kelijk is de sterk groeiende belang
stelling voor Calvijn in Japan, vertelt
ons prof dr W. van 't Spijker, die
Nederland vertegenwoordigt in het
presidium van het congres.
Vier jaar geleden werd aan de Vrije
Universiteit een dergelijk congres ge
houden en het is de bedoeling, in 1982
in Genève bij elkaar te komen. Het
zijn bepaald niet alleen „calvinisten",
die zich voor Calvijn interesseren.
Onder de deelnemers zijn b.v. ook de
r.k. theologen A. Ganoczy uit Dtüts-
land en L. J. Witte SJM van de Grego-
riana in Rome. Ziel van het gezel
schap is de Duitse professor W. H.
Neuser.
Geloofservaring
Het congres werd geopend met een
voordracht van dr W. Balke, her
vormd predikant te Den Ham, over
de verhouding van het Woord Gods
en de bevinding bij Calvijn. Er is
tegenwoordig in kerk en theologie
weer veel aandacht voor de bevinding
(geloofservaring), zoals blijkt uit de
charismatische beweging en de nieu
we belangstelling voor de negentien-
de-eeuwse theoloog Schleiermacher.
Dr Balke zette uiteen, dat de bevin
ding bij Calvijn niet los té maken is
van het Woord en het geloof.
Een hoogtepunt tot nu toe was het
referaat van prof dr R. Stauffer uit
Parijs over de preken van Calvijn.
Calvijn lijkt in zijn preken een ander
dan de schrijver van de Institutie
(zijn hoofdwerk), maar Stauffer liet
zien, dat hij in wezen toch dezelfde is.
Wel hield Calvijn rekening met voor
wie hij sprak of schreef.
Lijnen
Gisteren sprak onder meer de Engel
se theoloog dr T. H. L. Parker over
Calvijns commentaar op Paulus'
brief aan de Romeinen, welke invloe
den op Calvijn daarbij een rol speel
den en hoe die hebben doorgewerkt
in zijn verdere werk.
Joh. Calvijn
De betekenis van een congres als dit
is volgens prof Van 't Spijker, dat de
Calvijn-kenners van tijd tot tijd sa
mengebracht worden om in de veel
heid en verscheidenheid van het on
derzoek wat lijnen aan te brengen.
Prof Van 't Spijker sprak van een
bijzonder hoogstaand congres. De
tien referaten zullen in een speciale
bundel worden uitgegeven.
Nederlandse deelnemers zijn onder
meer de hoogleraars dr C. Augustijn,
dr C. Graafland, dr D. Nauta en dr W.
Nijenhuis. Het congres wordt van
avond beëindigd.
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Posrbus 940
3000 AX Rolterflam
t«l 010-115568 (redact* en
iel 010-115700 (advertenties)
RE GO OEN HAAG/LEIDEN
2501 CC Oen Haag
rei 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGO NOORO/OOST-NEOERLAND
(uitsluitend adrmmslral*)
8000 AA Zwolle
lei 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwo»e
Abonnementsprijzen:
Per maand 15 47
Per kwartaal 46 40
Per |aar ƒ183,40
i op aanvraag
Opgave lamtiiebencnien 9-19 30 van
maandag vm vr.icaq Op zondag van 18-
20 uur tetof 020-913456
Opgave mim-advertenties lel
020-936868 O» setmfWfjk aan Mm.-Adv
a'delmg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adrasw»|Zigingen uisketmd jctfifieli|k
aan onze Amsterdamse adressen
OEGSTGEEST/LEUSDEN
De protestantse en roomska-
tholieke kerken in Indonesië
hebben bij president Soehar
to protest aangetekend tegen
enkele vergaande besluiten
van de Indonesische minister
van godsdienstzaken. Deze
besluiten komen er namelijk
op neer, dat verbreiding van
godsdienst onder een der in
Indonesië officieel erkende
ZAANDAM De Jaarlijkse Cultureel
Paedagogische Vormingsdag (toog
dag) van de Nederlandse Federatie
van Christelijke Muziekbonden
wordt ditmaal op 14 oktober ln de
schouwburg „De Speeldoos" in Zaan
dam gehouden De deelnemende
korpsen zijn in alfabetische volgorde:
Concordia (Balk). Concordia (Olde-
broek). Crescendo (Drachten). Cres
cendo i Sassenheim). E. M. M. (Oude-
ga). Nationale Brassband (Amster
dam) Nationaal Jeugdkorps. Er
wordt 's middags en 's avonds gecon
certeerd. Aanvangstijden 13.00 uur
en 19.30 uur. Einde ongeveer 21.30
uur. Kaarten voor middag of avond (ét
5 gulden) te bestellen door storting op
postgiro 880008 Ln.v Christelijke Mu-
ziekbode postbus 204 Winterswijk
Jeugdconferentie Schrift en Ge
tuigenis. sprekers ds H. J. Smit en drs
J. J Tigchelaar. 14-16 oktober. De
Grote Bunte, Nunspeet. Aanm. tel.
03494-4173.
godsdiensten verboden
wordt. Tevens wil de minister
de buitenlandse financiële en
personele hulp aan de Indone
sische kerken beperken.
De pas bekend geworden besluiten
behelzen ten eerste: verbreiding van
godsdienst, gericht op groepen of per
sonen die al een godsdienst belijden,
wordt niet toegestaan (daarmee
wordt bedoeld een van de in Indone
sië officieel erkende godsdiensten, te
weten de islam, het protestantse
christendom, het rooms-katholiek
christendom, het hindoeisme en het
boeddhisme: dus niet bijvoorbeeld
stamgodsdiensten).
Ten tweede: alle vormen van hulp
vanuit het buitenland aan godsdien
stige instellingen van Indonesië kun
nen alleen gerealiseerd worden na
verkregen toestemming of aanbeve
ling van de minister van godsdienst
zaken en zullen via hem moeten lo
pen. Onder buitenlandse hulp wordt
verstaan die personele en materiële
steun, welke door regeringen, organi
saties of personen in het buitenland
gegeven wordt aan godsdienstige in
stellingen of personen in Indonesië.
Derhalve steun die tot doel heeft, of
geacht kan worden tot doel te heb
ben. de vorming, ontwikkeling en ver
breiding van de godsdienst in Indo
nesië.
soneel zullen kunnen overnemen. Dit
programma zal over een half jaar in
werking moeten treden en dan na
twee jaar voltooid moeten zijn.
Onmiddellijk na het bekend worden
van deze besluiten zijn de leiding van
de rooms-katholieke kerk in Indone
sië en de (protestantse) raad van ker
ken in Indonesië hierover met elkaar
in overleg getreden. In een gezamen
lijk schrijven richtten zij zich vervol
gens tot president Soeharto. Daarin
wordt gezegd dat. volgens uitspraken
zowel van islamitische als van chris
telijke zijde, het missionair aspect
het wezenlijke van de godsdienst uit
maakt. Een beperking van het mis
sionair bezig zijn, zoals bedoeld in de
besluiten van de minister, tast daar
om de vrijheid van godsdienst aan.
welke door de grondwet gegaran
deerd is en nog pas (in dit jaar 1978)
nadrukkelijk is bevestigd in een uit
voerig besluit van de volksvertegen
woordiging. waarvan de uitvoering
aan de president van Indonesië is
opgedragen.
Aan de jongste ministeriële besluiten,
ontbreekt derhalve, aldus het schrij
ven. elke rechtsgrond. De Indonesi
sche kerken concluderen dan ook aan
het slot van hun brief: „Wij moeten
met bezwaard gemoed en gedrongen
door een diep gevoel van verantwoor
delijkheid voor het welzijn van staat
en volk verklaren dat wij de besluiten
van de minister van godsdienstzaken
niet kunnen aanvaarden".
Tot zover de in Oegstgeest en Leus
den ontvangen berichten. De Neder
lands hervormde kerk en de gerefor
meerde kerken wensen zich van com
mentaar te onthouden. Enerzijds om
dat deze zaak in eerste instantie de
Indonesische kerken raakt en ander
zijds omdat zij in dit stadium van de
geschetste ontwikkeling de Indonesi
sche kerken niet voor de voeten wil
len lopen.
Van een.onzer verslaggevers
DEN HAAG De gereformeerde bond in de Nederlandse
hervormde kerk heeft de generale synode opgeroepen, te
breken met de wereldraad van kerken naar aanleiding van de
gift aan het patriottisch front van Rhodesië.
KERMIS EN VREDE
Wezenlijk
Het aantal buitenlandse krachten, zo
gaat het tweede besluit verder, zal
beperkt worden. Godsdienstige orga
nisaties in Indonesië zullen slechts na
toestemming van de minister buiten
landse krachten kunnen aanstellen.
Bovendien zijn deze organisaties ver
plicht een programma voor opleiding
en training op te zetten om Indonesi
sche krachten op te leiden, die de
werkzaamheden van buitenlands per-
In een open brief aan de synode
schrijft het hoofdbestuur van de gere
formeerde bond. dat het lidmaat
schap van de hervormde kerk haar
medeplichtig maakt aan „ontrouw
aan het evangelie van haar hoofd
Jezus Christus, die nimmer de terreur
predikte, maar wel de zachtmoedig
heid".
De gereformeerde bond noemt de
schenking „absoluut verwerpelijk",
omdat het patriottisch front zich be
dient van terreur, waarvan zwarten
en blanken slachtoffer worden.
„Men kan zich in gemoede afvragen
welke kerkleer achter deze gift zit;
welke opvatting aangaande taak en
roeping van de kerk hier gehuldigd
wordt. Welke taak heeft de kerk nog
meer dan de verkondiging van het
evangelie, dichtbij en verweg, met
daarbij de bediening der sacramen
ten en verder het dienstbetoon in de
diakonale arbeid? Is er binnen het
raam van deze bijbelse roeping er
gens ruimte voor een daad als deze?"
zo vraagt de gereformeerde bond.
De bond beseft, dat de kerk een pro
fetische verantwoordelijkheid heeft
ten aanzien van het politieke leven.
Maar spreekt de kerk profetisch, dan
zou toch gezegd moeten kunnen i
worden: zó spreekt de Heere! „Zal
ooit te zeggen zijn, dat het in overeen
stemming met de wil des Heeren is,
dus naar de eis der Schriften, dat
kerken noe dan ook steun bieden aan
bewegingen, die onschuldig bloed
vergieten, die zich ook vergrijpen aan
dienaren van het evangelie in dienst
der zending?"
De gereformeerde bond wijst er in
zijn brief aan de synode op. dat het
patriottisch front mede geleid wordt
door overtuigde marxisten, die open
lijk verklaren niet te zullen rusten
voor zij aan de macht zijn en hun
ideeën tot gelding zijn gebracht. Wel
ke aspiraties van het patriottisch
front zullen ook maar ergens aanslui
ting kunnen vinden bij wat de roe
ping der kerken ln deze wereld is? zo
vraagt de bond.
„Wij menen, dat in plaats van openlij
ke steun aan dit patriottisch front
eerder een profetisch getuigenis no
dig is tegen bewegingen als deze."
aldus de brief, die is ondertekend
door voorzitter ds L. J. Geluk en
secretaris ds R. J. van de Hoef.
In ons dorp is kermis. Dat is ied
jaar zo. Elk dorp hier ln de omtn-,
heeftz'n eigen weekend, vanaf
zomer tot diep in het najaar, als
tegenhanger van carnaval in he eg
voorjaar anders kom je door u
jaar niet heen, zeker. Tot nu toe j
ik het kunnen ontlopen, maar
keer lukte ons dat met. Ik geef t
voorbereidingen zijn niet onge^wt
De buren die vrijdag al bezig wi rti
voortuin en -erf te kuisen, stak< au
aan, zodat ik ook aan 't maaien s
harken sloeg. De pretogen vani iui
kinderen en de verhalen eromh gi
brachten mij in een verzoende it i
stemming. Hanne liet ons even hi:
in de keuken. Overigens schrok en
we toch wel van de immense fcth
voorraden eten en drinken die 4jd
klaar stonden om de kinderen e
overige familie, die in zulke da^
niet ophoudt met „buurten", ai
gang te houden. Het dorp stonc
z'n kop. Onze gewone toegangi
was al meteen versperd door e
grote danstent dwars over de
was gelukkig een omleiding.
in het dorp, om de kerk heen, sK
de andere tenten, met snoep er 9]
dergelijk gedoe, waarschijnlijk k
gooi-en smijtwerk, want zo is <1
eenmaal. Een immense autobal
trok even mijn aandacht. Over i
bergen en door dalen sjeesden Ml
aan elkaar gekoppelde auto's n
snelheid van 36 kilometer per tl
rond. Een ijzig gezicht. Overma g
knapen sprongen op en af. Daall
begon 's avonds het gestamp v{
gebruikelijke ketelmuziek,
afgewisseld door de bel die een
nieuwe ronde tegen de achtergA^
van felle flikkerlichten aankonH
Men schijnt daarvoor dulzende
guldens te sparen, die dan echt
door sommige slimmere liedeni Q
verbrast maar uitgegeven worö
aan een nieuwe ijskast of zoietf
goed, ik ben nu eenmaal een
noordelijke kniesoor en zal oolf'
nooit een echte bcergondiër wd'
Ik dacht aan de vredesweek en*
moetje bij dit geweld eigenlijkiri
doen. Want dit is toch een stuk^.
vrede! Het deed me even denkf
een cartoon die ik maandag op
pagina zag: een klein kneuterig
huisje waarin mensen met veetd
plezier feest vieren te midden to
hoog oprijzende bommen en
gTanaten. „Als we thuis maar v
hebben," zoiets stond er bij. G£H
dat de dominee zich van al ditpg
niet zo veel aantrok en over j0r
Romeinen 13 preekte waar PaiL
eraan herinnert dat ook de ovq
onder het beding van
gehooreaamheid staan. Dat n
ze dan maar eens bedenken, a
mannen die zo gemakkelijk
dreigende taal uitslaan: ze her,®
geen macht dan van God. En o"
alleen om voor werkelijke vreds
zorgen. Een goed geluid, best j
hoorbaar onder het stampen v)
carrousels door. ee
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK #C1
Beroepen te Steenwijkerwoltfoi
ser te Nieuw-Stadskanaal; tijd
rik, Goedereede, Nijkerkervepe
Hierden: M. Goudriaan te de
waard.
Bedankt voor Onstwedde: Cf
borst te Benschop; voor Wagi
C. v.d. Bergh te Rotterdam-^l
Afscheid op 1 okt. van Baai
J. Roebers ber. te Zevenhuiz
op 5 okt. als secretaris bin]
van de geref. zendingsbond:]
kema wegens emeritaat (in «f
dienst doet hij intrede te T
als bijstand in het pastoraat
Emeritaat verleend aan J. H.
uit Leimuiden (blijft nog pl
werk te Leimuiden verlenen^
J. W. Zevenboom uit He^
(blijft nog in Heerenveen pM
werk verrichten).
Intrede te Den Haag: E. J.
Julianadorp; te Heemstede
raat Diaconessenhuis) J. C. d
uit Scheveningen; te Hoofd
v.d. Giessen uit Wolvega; te
E. R. Jonker kand. uit
Tricht: H. de Lange ka
Utrecht; te Sleeuwijk: D. Pj
Zeist (staffunctionaris bij he
diakonaat te Utrecht); (bij!
het pastoraat); A. M. v.d. V
pred. te Steenwijk.
EV. LUTH. KERK
Intrede te Amsterdam (pt
mevrouw P. K. A. Akerboonf"
uit Haarlem.
ALG. DOOPS. SOC.
Intrede te Zeist: mevr. L. if
Hoogstraal uit Emmen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Tzummarum: 1
terman, kand. te Baambrugi
Afscheid van Gouda: H. Grt
ber. te Dokkum; van Axel: Pi
wegens emeritaat.
Intrede te Rotterdam-Cent!
predikant): B. van Dijken t
wold (Oldambt); te 't Harde
Kooij uit St Jansklooster; t
doorn: H. Pol, kand. uit Ka
Abcoude: D. H. Sytsma,
Amstelveen; te Linschoten
Scholten em. pred. te De Bi
GEREF. KERKEN Vrijg.;
Beroepen te Loppersum-W
den: A. de Jager, kand. te B
Bedankt voor Zuidlaren: A.
te Mussel.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Biezelinge: J.
pagner ber. te Rotterdam-Z
Heerde: G. de Vries wege£f
taat.