Zuinige Drees sr. schreef liefdesbrieven in steno Gerestaureerd Jacobi-orgel een veelzijdig instrument E Nieuwe boeken TV COMMENTAAR 31 Jacques van Kollenburg ontdekte in 'Spreekuur': Groei schriftelijk onderwijs Gesprek in gevangenis afgeluisterd Shirley McLaine en het licht NOS raadpH bestuur inz^ Veronica Er is weef!; Delfts Zwr WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Diemer HILVERSUM Een van de vele gasten van Jacques van Kollenburg in de op een na driehonderd Spreekuren die hij achter de rug heeft is dr. Willem Drees sr. geweest. In zijn vraagstelling wist Van Kollenburg twee zaken te combineren: de uitgesproken zuinigheid van Drees en het feit dat hij stenograaf is geweest van de Staten Generaal: „Ik wist dat hij zijn liefdesbrieven in steno had geschreven en ik heb hem toen gevraagd of dat uit zuinigheid was geweest, om papier te besparen. En dat was zo!", vertelt Van Kollenburg triomfantelijk over zijn ontdekking. Met de komst van de toen 85-jarige socialist Drees naar de KRO wil hij tevens aangeven dat de tijden wel zijn veranderd sinds Jacques zelf als rooms-katholiek Brabants jongetje nooit en te nimmer naar de VARA mocht luisteren. En Drees zal er in die dagen wel nooit op hebben gerekend ooit nog eens te worden uitgenodigd om voor de KRO-microfoon te komen spreken, uitgerekend op 1 mei. want dat was de datum van uitzending. Evenals zijn collega Fons Disch ..ju bileert" Van Kollenburg deze week: in zijn Spreekuur is hij voor de drie honderdste keer gastheer van een be kend persoon. Vrijdagmiddag vier uur op Hilversum 1 zal dat de schrij ver Hugo Claus zijn, in verband met diens laatste boek „Het verlangen". Van Kollenburg recruteert zijn gas ten onder schrijvers, kunstenaars en sportlieden ook al gaat dat niet altijd precies op en Fons Disch onder we tenschapsmensen. politici en perso nen in de sociaal-economische sfeer. Geschiedenis De term „bekende Nederlander" vindt Van Kollenburg eigenlijk erg vervelend. „Dat is een wat belegen titel, maar ik moet zeggen dat ik bij voorkeur iemand neem. van wie ik niet hoef uit te leggen wat hij of zij doet. Van Ank van der Moer weet iedereen dat ze een bekend actrice is. Daarnaast valt de keus op mensen die in de actualiteit zijn gekomen, maar die zijn daardoor eigenlijk ook alweer bekend." „Iedere gast is anders. Hij brengt zijn eigen geschiedenis en zijn eigen me tier mee. Zo blijft het steeds nieuws. Ik doe Spreekuur na zeven jaar nog altijd met veel plezier. Het blijkt ook een goede formule te zijn omdat het de toehoorders nog steeds niet gaat vervelen". Hij schat dat het aantal luisteraars in al die jaren nog altijd een half miljoen is gebleven. „Wat de selectie betreft ga je af op de kwaliteit van iemand. Al vertelt-ie misschien niet zo boeiend, toch is het dié man of dié vrouw Sportmen sen praten misschien niet zo goed, met uitzondering van een Knete- mann of Zwartkruis, maai- sportmen sen liggen uitstekend in de markt. Al heeft Van Hanegem niets te zeggen, je neemt hem als vedette." „De moeilijkheid zit hem in de varia tie. Je kunt niet drie toneelspelers of musici achter elkaar nemen Er ko men nogal eens klachten dat er zo weinig vrouwen aan het woord ko men. Daarom probeer ik elke maand een of twee vrouwen in mijn program ma te hebben, zoals Marga Klompé als voorzitster van Justitia et pax of Thera Coppens over haar studie van de vrouwen van Hendrik VIII". Van Kollenburg heeft naar het Grand Gala van de Emancipatie gekeken. Over de suggestie de voorzitster, dr. Anne Marie Grewel eens te inviteren belooft hij toch eens na te denken. Foefjes Evenals collega Fons Disch is hij een groot voorstander van live-uitzendin gen. „De mensen met wie ik spreek zijn gewend in de publiciteit te staan. Maar ze vinden ook dat ze er in inter views vaak verfomfaaid van af ko men. Zoiets kan niet in Spreekuur. Alles wat ze zeggen wordt uitgezon den. Directe uitzendingen geven ook extra spanning en extra dimensie. Je zit voortdurend op de punt van je stoel. Als je de mist in gaat kun je niet zeggen: dat doen we nog eens over. Het gebeurt ook wel dat niet dat verhaal eruit komt waarvan je weet dat ze het kunnen vertellen. Ook al gebruik je allerlei foefjes, het lukt niet. Na de uitzending kun je alleen maar zeggen: jammer!" Dat live-uitzendingen een heel groot risico kunnen opleveren is indertijd gebleken met de vlucht van couturier Max Heijmans. uit de radiostudio, vlak voor Spreekuur zou worden uit gezonden. Zijn zenuwen werden hem in de koele studiosfeer zo de baas, dat hij met het smoesje dat hij naar het toilet wilde de deur uitvluchtte en de eerste de beste taxichauffeur die hij tegenkwam opdracht gaf hem naar zijn huis in Amsterdam te rijden. Intussen zat Van Kollenburg die van niets wist de luisteraars zoet te houden. Een paar weken later was Heijmans toch te beluisteren dankzij een uit zonderlijke regeling. Hij mocht thuis blijven en een radioverbinding tussen zijn huis en de studio in Hilversum werd tot stand gebracht, zodat hij vanuit zijn vertrouwde omgeving een schitterend haute-couture verhaal kon vertellen voor zo'n 300.000 vrouwen. Toch blijft Van Kollenburg geloven dat je door $en goede voorbereiding de mensen op hun gemak kunt stel len. Hij bezoekt ze thuis en dan wordt er over van alles gesproken, behalve over het programma zelf. „Ik probeer hun sterke kanten uit te vinden. Er zijn er bij die sidderen van de zenu wen, maar dan begin ik gauw over iets waarvan ik weet dat ze er graag over praten. Veel mensen zien ook op tegen een gesprek van een uur. Maar achteraf is de reactie vaak: 't Was fijn, maar is het nu al om?" Openhartig Het harde interview is volgens hem volstrekt zinloos. De mensen slaan dicht of ze worden kwaad. „De meest openhartige antwoorden kun je vol gens de geleidelijke manier krijgen." Al gelooft Van Kollenburg wel dat keiharde vragen aan het adres van mensen als politici wel goed kunnen zijn. „Een politicus vpert een act op. Hij is niet echt. Hij doet zijn uiterste best om zijn belangen te verdedigen." Een niet onbelangrijk aandeel in Spreekuur hebben de luisteraars. In het gesprek met Harry Mulisch vroeg een jongen: Ik schrijf nu al zes jaar, maar alles wordt door de uitgevers teruggestuurd. Is dat u ook overko men? Antwoorfd van Mulisch: „Ja, en dat is maar goed ook. Ik ben erg blij dat alles wat ik in mijn begintijd schreef niet is uitgegeven. Blijf door- Jacques van Kollenburg gaan". Een vader vroeg aan Enith Brigitta of zijn dochter al oud genoeg was om wedstrijd te zwemmen. En de schrijver Marnix Gijsen viel het op, dat er zoveel zinnige vragen werden gesteld, waaruit interesse voor het onderwerp sprak. De vragen worden echter pas in de uitzending gebruikt als ze in een groter verband passen, anders gaat de continuïteit verloren. Van Kollenburg meent dat hij veel toegang tot acteurs en schrijvers krijgt omdat hij zelf de theater en schrijverswereld kent. Hij heeft veel Van een onzer verslaggevers UTRECHT Anderhalf jaar geleden werd de Jacobikerk één van de zes grote middeleeuwse kerken in de Utrechtse binnenstad geheel gerestaureerd en zaterdagmiddag wordt dat werk in zekere zin voltooid door de ingebruikneming van het gerestaureerde orgel. Dat is een gebeurtenis, waarvan het belang verder reikt dan de stad Utrecht. Het gaat hier om een orgel van de achttiende-eeuwse orgelbou wer Rudolf Garrels (een leerling van Arp Schnltger), van wie helaas niet zoveel werk in ons land is overgeble ven (o.a. Maassluis. Purmerend en Leiden-Marekerk). En voor wie dat nog niet zoveel zegt: in de jaren dertig was Albert Schweitzer op bezoek in Utrecht en bij die gelegenheid prees hij het orgel van de Jacobi als het mooiste van het toch waarlijk niet gering te noemen Utrechtse orgel bezit. Wat dat oordeel opgetekend uit de mond van de oud-organist van de kerk, Wim v. d. Hoeven waard is. moeten we trouwens maar even in het midden laten, want Wim v. d. Hoeven herinnert zich ook dat dezelfde Schweitzer bij een concert een in 1911 door orgelbouwer De Koff op het rug werk geplaatste strijker koos als uit komende stem. In elk geval heeft deze Viola de thans door Van Vulpen uitgevoerde restau ratie niet overleefd. Al het romanti sche snoepgroed uit 1911 (behalve de Viola o.a. ook een voix Celeste) is Klassiek en modern Het tijdschrift voor antieke cultuur Hermeneus viert zijn tiende lustrum met een themanummer: „Klassieke motieven in de moderne Nederlandse letterkunde". Wie dacht dat de klassieke oudheid Speciaal vandaag In Van Gewest tot Gewest: onderzoek naar bijenziekten; toerisme bedreigt hunebedden en jubileum dahlia-show. Ned. 1/18.59 De laatste aflevering van de IKON-serie Met pijn en moeite gaat over armoede in eigen land. In Kenmerk wordt de situatie geanalyseerd. Ned. 2/18.59 De NOS vertoont het Engel se sociale drama Op kosten van de gemeenschap. Ned. 1/20.00 Sport: reportages van het Europese Cup-voetbal. Ned. 1/22.40 Begeleid door het symfonie orkest van de Zweedse radio speelt Ashkenazy het derde pi anoconcert van Bartok. Daar na volgt de „Romantische Symfonie" van Bruckner. Hilv. 2-20.05 Ellen Vogel, Coen Flink en Jules Croiset spelen Het spoor wegongeluk van Jeannine Raylambert. Hilv. 1/23.00 als inspiratiebron had afgedaan, kan uit de bijdragen aan dit nummer het tegenovergestelde opmaken. Talloze auteurs hebben op een of andere wij ze het oude kultuurgoed in hun nieu we scheppingen betrokken. De drie studies in dit nummer over „Diony- zos". „De Komedianten" en „Van va gebonden en schelmen" van Coupe rus tonen de invloed van een fascina tie door het klassieke literaire verle den Ook de opstellen over „Een ver minkte Apollo" en zijn „Grieksche Sonnetten" aan een onderzoek wor den klassiek voor diens oeuvre. Uit voerig wordt ingegaan op Hermans' televisiespel „Periander", en op klas sieke reminiscenties in het werk van Marnix Gijsen. Andere auteurs die aan bod komen zijn: Dèr Mouw, Van de Woestijne, Achterberg, Chr. D'haen. Claus. De afwisseling wordt nog vergroot door toevoeging van en kele anderssoortlge bijdragen: een charmante herinnering van Mathilde Stuiveling aan Leopold als leraar klassieke talen, een belichting van het Griekse element in het werk van Hans Warren door de auteur zelf, eru diete structurele wichelarij van hun komende roman ..Michael van Man der" door Joyce Co.. gedichten van Bernlef en Bastet. Allerhande boeien de variaties dus op het ene thema van dit nummer. Hermeneus jaargang 50, nr. 3 (1978) 336 blz. 17,50. Kan besteld worden via dr boekhandel of rechtstreeks bij de uitgever. Educaboek b.v., postbus 48. Culemborg. Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM - Het aantal deelne mers aan schriftelijk onderwijs is het vorig jaar met 12,5 procent gestegen tot 194,672. Dit blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek. die de aantallen van 39 erken de instellingen voor schriftelijke on derwijs heeft verzameld De grootste belangstelling gaat uit naar econo misch en administratief onderwijs, naar technisch onderwijs en naar al gemeen onderwijs als mavo. havo en vwo. weggehaald en vervangen door een reconstructie van de oorspronkelijke vulstemmen (een Carillon, een Sex- quialtec en een Flageolet). Overigens: dat rugwerk heeft-weinig met Garrels te maken, want in 1823 verving Abraham Meere (de man die het grote, in 1940 verbrande orgel in de Rotterdamse Laurenskerk stem pelde) het oorspronkelijke zeven stemmen tellende rugwerk door een geheel nieuw en veel groter positief zelfs in een geheel nieuwe kas. Er is een ogenblik bij deze restauratie overwogen dit Meere-rugwerk ergens anders een geheel nieuw bestaan als zelfstandig orgel te laten beginnen en het Garrels-rugwerk in zijn geheel te reconstrueren, maar na veel wikken en wegen is toch gekozen voor een terugkeer naaride toestand van 1823 dat wil zeggen: een orgel met in feite twee hoofdwerken, waarvan er dan één in een rugpositief is onderge bracht. Het gevolg daarvan is, dat er een orgel is ontstaan met grote muzikale mogelijkheden. Bij de ingebruikne ming op zaterdagmiddag speelt orga nist Theo Teunissen dan ook niet alleen werken van Bach (J. S. en J. C.), maar ook van een Italiaan als Domenico Zipoli, en zowaar de aan een revival als kerkcomponist begin nende tijdgenoot van Abraham Mee re: Felix Mendelssohn-Bartholdy. Het front van het gerestaureerde orgel in de Jacobikerk te Utrecht. De keuze van de toestand van 1823 als uitgangspunt voor de restauratie had ook consequenties voor het uiter lijk. Daarom zijn de vroeg zeventien- de-eeuwse orgelluiken van Roelof van Zijl niet teruggebracht. Zij blij ven in het depot van het Centraal Museum in Utrecht. AMSTERDAM (ANP) De Amsterdamse advocaat mr. H. Kater heeft gisteren in een brief aan staatssecretaris Haars van justitie het vermoe den uitgesproken dat de spreekkamers in het Maas trichtse huis van bewaring elektronisch worden afgeluis terd. Mr. Kater heeft dit gecon stateerd tijdens een gesprek met een gevangene in een der bezoekruimten van het ge bouw. Achteraf bleek dat het bewakend personeel op de hoogte was van wat er bij die gelegenheid werd besproken. Dit is in strijd met de bepaling dat een onderhoud tussen ad vocaat en cliënt strikt vertrou welijk moet zijn. „Ik ben mij érvan bewust, dat het veronderstelde afluisteren van een geprivilegieerde be spreking een zeer ernstige be schuldiging inhoudt", aldus Kater in zijn brief, „doch ik voel mij vrij deze te uiten, daar wij gelukkig niet in een politie staat leven, zodat ik niet be ducht hoef te zijn voor reper cussies tegen mijn cliënte of mijzelf". Mr. Kater heeft er bij de staatssecretaris op aange drongen een onderzoek in te stellen. Volgens een woordvoerder van het ministerie van justitie mist het vermoeden van mr Kater elke grond. „Gesprekken tus sen gedetineerden en hun ad vocaten mogen niet worden af geluisterd," aldus de woord voerder. Het gebeurt volgens hem wel dat gevangenisperso neel tijdens deze gesprekken naar binnen kijkt „voor het ge val zich eventualiteiten voor doen". Het klinkt niet charmant, maar ik weet zo gauw geen andere vergelij king: Shirley McLaine moet het hart van een olifant bezitten mis schien wel in tweeërlei opzicht. De prestaties waartoe zij haar body dwingt tijdens een show grenzen aan het ongelooflijke. Zij is nu toch al een eindje de veertig gepasseerd en dan vergt het van een normaal mens heel wat training om het li chaam redelijk in conditie te hou den. Urenlang in beweging blijven doe je niet zo gemakkelijk meer. Shirley McLaine vergt veel meer van zichzelf. Na afmattende repeti ties zij heeft reeds tientallen rol len gespeeld lichaamsoefeningen en besprekingen voor nieuwe plan nen stapt zij 's avonds vief als een jonge atlete het podium op om een zaal vol mensen tot laaiend enthou siasme brengen. Shirley is meesteres op vele wapens. Zij speelt toneel, zij komt over op een conference met dubbel-diepzin- nigheden, pakt de zaal met een lied, of maakt iedereen sprakeloos als zij er in een wervelende dans nog een schepje bovenop gooit. En dit ge beurt allemaal in een tempo waar een ander mens alleen maar aan hoeft te denken om doodmoe te worden. Met een dergelijke afwisselende door Ton Hydra show heeft Shirley McLaine dit jaar de Gouden Roos van Montreux ge wonnen. De KRO zendt dit programma mor genavond uit. Er zitten veel elektro nische klanken en produkties in. Daarvoor is een apparatuur ge bruikt die schijnt te zijn gebaseerd op het laserstraal principe. Bij het kijken in familieverband wordt waarschijnlijk de generatiekloof zichtbaar. Jongeren vinden het prachtig, maar oudere ogen kunnen deze flitsende en kleurige trucages niet goed verwerken. Zo zal het ook gaan tijdens een wild dansnummer maar de meningen zullen minder verdeeld zijn als Shir ley op „Zilvere draden tussen 't goud een kolderieke parodie op het huishouden weggeeft. Aan het hoofd van dat voortreffelijk ge trainde Trocadero Ballet van Monte Carlo steekt zij komisch de draak met het klassiek ballet. Alweer een verbluffend nummertje uithou dingsvermogen. Zelf zou ik in de show wat meer van het bespiegelende genre hebben willen horen, zoals zij Manhattan vergelijkt met Disneyland. Ik geloof namelijk dat Shirley Maclaine daar in het meest zichzelf is. Er komen Shirley Maclaine althans aspecten naar voren, die zij ook buiten het theater probeert uit te dragen, hoewel met aanzienlijk minder succes. Haar sociale en poli tieke betrokkenheid, bij voorbeeld. In eigen ogen is deze ras-artieste een clown. En dat betekent dat zij ook gevoel heeft voor de tragische kanten van het leven. Een goede clown immers is niet uitsluitend potsenmaker. Misschien maakt zij nog eens een tweezijdige show. al zal zij er dan geen rozen mee ver dienen. Voor de vierde aflevering van zijn radio-serie Bastaard kinderen van de zon (die de NCRV donderdag avond uitzend) ondernam Hans Blankensteyn een experiment. Hij ging met Ria Janse, conservatrice van het museum Boymans-van Beuningen, praten over schilde rijen. Dit vergt van de luisteraars een bijzonder voorstellingsvermogen. Zouden zij zich een idee moeten vormen van beschreven gebouwen en mensen, dan wilde dat nog wel lukken. Om binnen het kader van de reeks te blijven, moest het echter gaan over het licht en de wijze waar op het in schilderijen functioneert. Dat maakt het heel wat moeilijker. Hans Blankensteyn zegt zelf in het begin van de uitzending dat wij niet goed in staat zijn om iets te doen met het spel van licht en schaduw. Hoewel die twee bij elkaar horen, probeert de moderne mens in zijn manier van bouwen, belichten en beplanten de schaduw uit te bannen. Ik ben benieuwd of veel luisteraars de besproken schilderijen in Rotter dam gaan bekijken. En. of het licht in de doeken van Manessier en Bis- sière hen net zo boeit als het roman tische schijnsel bij Aert van der Meer of het letterlijk alom tegen woordige licht in het opstandings tafereel van de gebroeders Van Eyck. Van mij mag de NCRV Ria Janse op de televisie interessante schilderijen laten toelichten. Van een onzer versla HILVERSUM Dei", beheer van de NOS js-t lijks bestuur) heefii radioteksten op zijn naam staan, on der andere voor „Negen heit de klok", nadat hij in 1947 debuteerde in het KRO-programma „Jonge dichters stellen zich voor". Ook werkte hij mee aan Tierlantijnen. Hij vindt het tragisch dat er zo weinig opnamen van vroeger bewaard zijn gebleven. „Maar het is nostalgisch sentiment. Ik verlang niet terug naar die tijd. Het kan nu niet meer zo. Het tempo was zo traag." Hij is ervan overtuigd dat er tegenwoordig voortreffelijk en enthousiast radio wordt gemaakt. geen beslissing gem de inhoud van de naar minister (CRM) gestuurd mi inzake Veronica, kend heeft de NOS gevraagd wa|p| hoe Veronica als L, zou kunnen worden,^ in het zendschema. im fcve De raad van beheer he%)oi materie gisteren langduripr en een conceptbrief aan?' opgesteld. Omdat de affai bijzonder ingewikkeld F steekt, heeft de raad vanPar loten de brief eerst voor ttfd de leden van het algemika van de NOS. Over de iij programma-commissaris Troye gisteren nog nieti leden van het algemefD. wordt gevraagd de brief iF einde van deze week scher beantwoorden. L t Het ziet er niet naar uit tt"' per 1 oktober (aanstaandr als C-omroep in de zends(Pef radio en televisie zal wFn past. Een woordvoerder jof deelde gisteren mee dat <Je op korte termijn van Verfcrd televisieschema grotere oplevert dan aanvankel' dacht: „De formulering berichten met betrekkii sing van de Veronica-oi satie als C-omroep hebl gewekt dat dit bij de weinig of geen problementsti Dat is geenszins het gevL grammaschema van de 1 is mede gebaseerd op de beschikking met betrek! verlening van de aspiranl Veronica tot 1 april 1979*0 NOI In Hilversum wordt verwpia NOS in haar brief aan d^iei april 1979 als datum zal n^p andere mogelijkheid is q v januari 1979 Veronica alf in het zendschema in te; NOS is van mening dat31" (aanstaande zondag) onlen omdat de contracten voofclii seizoen zijn afgesloten, si vv ten zijn geregeld en het w(j,j verdeeld. Herroeping va e spronkelijke beslissing ht financiële organisatoriscl ook personele gevolgen^ van Veronica op korte ter*»1 de overige omroepen vot mogelijke problemen, al< Het bestuur van de Veronfctr organisatie heeft inmiddejiur met zijn juridisch advisi minister Gardeniers vai daag te sommeren alsn< staande zondag (1 oktol slissing te nemen over he van de zendtijd op radio kte ,die aan de C-status isiss Mocht de minister nietoo deze sommatie dan wil \le nieuw een, dan verkorte aanspannen bij de afdLe, spraak van de Raad van r bij gevraagd zal wordenfL te dwingen op zeer kortést: eerdere uitspraak van dej te voeren. ROTTERDAM Dinr werd de tweeëntwintigjaps uit Rotterdam, conform'oo Officier van Justitie mr veroordeeld tot vijf maari^ nis. waarvan drie voorwijs had deelgenomen aan ting van het huis van de A^a consul, door in zijn aut(Pei nen naar die plaats te>ar waarvan er één de woning DELFT „De Porceleyn^ 1653" waarvan wellicht LQ beroemdste produkten L Blauw is, heeft ter gelei tr haar 325-jarige bestaan d b van „zwart Delfts" wejre Herkomst en ontstaan vsld Delfts gaan terug tot het lti 17e eeuw. Het werd nagL het Chinese porselein datjQp te hoeveelheden hier importeerd. Daarnaast ontstond ooKI porselein die bekendheid der de naam „Familie Nof waren decoraties in aangebracht tegen eeijj achtergrond. Van dit zwart Delfts is j waard gebleven; het maar sporadisch in enkdj collecties. In 1977 nam ne Fles" de unieke produkt ter Hierbij de deze techniek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4