De vrijgevigheid van
een Haarlemse mennist
Wereldraad geeft weer miljoen
voor strijd tegen racisme
Begrip voor
bejaarden
Bezorgdheid over
fascisme in DDR
Trouw
Steun voor Puebla
in brief
Kandidaat-docent
niet aanvaard:
protest studenten
Een door en door praktisch boekje
VANDAi
VOORBIJGANG
WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1978
TROUW/KWARTET
■door dr. S. L. Verheus
In de schaduw haast van Haarlems grote of St. Bavokerk staat aan het Spaame het Teylers
museum. Van buiten opmerkelijk door de wat onhollandse renaissance-gevel, van een zekere
geheimzinnigheid door de streng-afgegrendelde deur en de deels in het Frans gestelde borden
met de openingsuren.
Wie ooit de drempelvrees overwon
weet dat daar binnen heel wat te
beleven is: een zeer uiteenlopende
verzameling; oude, voorwereldlijke
geraamten, schelpen, edelstenen,
maar ook natuurkundige apparaten,
de eerste elektrische apparatuur en
dan ook veel prenten en heel veel
boeken. Het merkwaardigste is ech
ter het museum zelf, dat na een eeuw
zelf een museumstuk is geworden:
wie er binnen is. proeft de sfeer van
de eeuw der verlichting. Teylers mu
seum en -stichting zullen de komende
dagen in de belangstelling staan wan
neer de stichting haar tweede eeuw
feest zal vieren. Twee eeuwen geleden
stierf de stichter Pieter Teyler van
der Hulst
Ds Craandijk gaf bijna een eeuw gele
den van hem de volgende karakteris
tiek in ..Eigen Haard": „één van die
dissenters, van ambten in staat en
gewest en stad buitengesloten (de
doopsgezinden bekleedden nl. toen
geen overheidsambten), niet recht
streeks onder den Invloed der heer-
schende kerk, hun eigen weg gaande,
zich wijdend aan handel of nijver
heid, met een open oog en een warm
hart voor godsdienst, kunst en weten
schap en deze hooge belangen die
nend op hunne eigen wijze en met al
hun kracht".
Pieter Teyler van der Hulst (1702-
1778)
oprichting van de kweekschool der
doopsgezinden. Typerend voor zijn
instelling is dat hij aan de te benoe
men hoogleraar geen „uitstaande be
lijdenis" opgelegd wenste te zien. Vol
doende was als de docent instem
ming zou betuigen „met de H. Schrift
en de kenmerken der doopsge
zinden".
De welgestelde familie leefde in echte
doperse soberheid, zo zeer dat over
Teylers zuinigheid de sterkste verha
len in omloop waren. Bij zijn overlij
den in 1778 bleek echter dat hij vooral
de maatschappelijk minder bedeel
den en de wetenschap en kunst een
goed hart toedroeg: hij liet het Tey
lers hofje en de Stichting van twee
genootschappen na. Het eerste ge
nootschap, het godgeleerde, was het
meest in zijn aandacht, het tweede
had betrekking op natuurkunde,
dichtkunst, geschiedenis, tekenkunst
en penningkunde.
geeft duidelijk de geest van de stich
ter weer: „waare godsdienst-kennis
bloeyt door vryheyd". Of zoals het in
een toelichting over de doelstelling
heet: „Het oogmerk van alles moet
zijn: de bevordering van gegronde en
overtuygde kundigheden van den
godsdienst, in de handhavinge van
het onschatbaare voorregt der Vrij
heid, om in afzigte met afwijzing
van) van Menschelijk Gezag, met de
Rede en Gods onfeylbaar Woord raad
te plegen ter oprechter belijdenisse
en betragtinge der Godsdienstige
Waarheden.
Wij zien dat de Rede en de Vrijheid
aardig op de troon worden gezet; inte
ressant is het dan echter daarbij te
vernemen dat de stichter er op stond
dat ook de antwoorden op de prijs
vragen van het Tweede Genootschap
mede-beoordeeld zouden worden
door de directeuren van het eerste.
Waarschijnlijk had Teyler toch be
zwaar tegen die eenzijdige verering
van de rede, die uit de Encyclopaedic
van 1763 sprak.
Verzameling
Gevel van het gebouw van het Teylers museum aan het Spaarne te Haarlem.
Pieter Teyler, van Engelse afkomst, PriisVTciag
werd in 1702 te Haarlem geboren. Hij J
bleef de stad trouw, werd één van
haar aanzienlijkste burgers als wel
gesteld textielfabrikant. Jarenlang
was hij lid van de kerkeraad bij de
doopsgezinden aan de Peuzelaar-
steeg en werkte krachtig mee aan de
Beide genootschappen hadden de
taak een prijsvraag uit te schrijven,
waaraan als beloning een penning ter
waarde van vierhonderd gulden was
verbonden. Het randschrift van de
penning van het eerste genootschap
Teyler liet niet alleen een stichting
na, maar ook die indrukwekkende
verzameling, die een eeuw na zijn
dood een passende behuizing zou vin
den in Teylers museum. Het beperkte
huis in de Damstraat werd de zij
ingang voor het museum dat aan het
Spaarne een architectonisch opmer
kelijke ingang zou krijgen.
De beide genootschappen schrijven
nog geregeld prijsvragen uit: in de
loop van twee eeuwen verscheen een
imposante verzameling verhandelin
gen. Waren de godgeleerden aanvan
kelijk nog al eens van doopsgezinden
huize, later treffen we ook veel bui
tenlandse prijsinzendingen aan.
Op 29 september komen de beide
genootschappen in een feestelijke zit
ting bijeen, en ter gelegenheid van de
herdenking zal een gedenkboek ver
schijnen „Teyler 1778-1978". Een tien
tal deskundigen zal daarin de ver
schillende aspecten behandelen, o.a.
de prijsvragen, de kunstverzamelin
gen, de bibliotheken en de gebouwen.
Een groot aantal illustraties zal de
feestbundel opsieren, waardoor wij
Van een onzer redacteuren
HELSINKI De Wereldraad van kerken heeft uit zijn speciaal fonds opnieuw bijna een
miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de strijd tegen het racisme. Ruim de helft daarvan is
bestemd voor zuidelijk Afrika.
Negenentwintig organisaties in
twaalf landen krijgen in totaal
434.500 dollar (921.000 gulden). De
grootste ontvanger is de SWAPO, een
van de bevrijdingsbewegingen van
Namibië. De SWAPO krijgt 125.000
dollar (265.000 gulden), evenals vorig
Jaar.
Het African National Congress (ANC)
en het Pan-African Congress, beide in
Zuid-Afrika, krijgen elk 53.000 gulden
en de zwarte Zuidafrikaanse vakbond
SACTU 11.000 gulden. Negen actie
groepen elders in de wereld, die de
anti-apartheidsbeweging in zuidelijk
Afrika steunen, krijgen samen nog
eens 106.000 gulden. Daar is deze keer
geen Nederlandse groep bij. Het pa
triottisch front van Rhodesië komt
evenmin op de lijst voor, ditmaal.
Er gaat 180.000 gulden naar zeven
groepen in de Verenigde Staten en
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Cred>elbank
Rekemngnr 23 0012 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tei 010-115588 (redactie en
abonnementen)
lel 010-115700 (advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(uitstortend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand
15.47
Per kwartaal
46 40
Per jaar
183.40
Advertentietarieven op aanvraag
Telefonische
(:>e adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30 van
maandag t/m vr.,dag Op zondag van 18-
20 uur telel. 020-913456
Opgave mmi-advertenties tel
020-936868 Of schr,fteii,k aan Mmi-Adv
afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk
aan onze Amsterdamse adressen
Canada voor indianen, eskimo's, ne
gers en Portoricanen. Honderddui
zend gulden is voor de oorspronkelij
ke bewoners van Australië. Voor or
ganisaties van immigranten in Groot-
Brittannië is 80.000 gulden uitgetrok
ken en 42.000 gulden voor een collec
tief van Afrikaanse organisaties in
Frankrijk. Ten slotte gaat er nog
32.000 gulden naar een organisatie
van indianen in Colombia.
Dit is de achtste toewijzing uit het
speciaal fonds, dat in 1969 door de
wereldraad werd ingesteld. Dit fonds
staat geheel los van de andere inkom
sten van de Wereldraad. De inkom
sten bestaan uitsluitend uit speciale
giften van kerken, groepen en afzon
derlijke personen. Ook de regeringen
van Nederland, Noorwegen en Zwe
den hebben aan het fonds bijgedra
gen. In totaal is nu uit dit fonds in
acht jaar zes en een half miljoen
gulden uitgekeerd.
De nieuwste toewijzing gebeurde
door het 25 man tellende uitvoerend
comité van de Wereldraad van ker
ken, in zijn vergadering in Helsinki.
Geldzorgen
Geldzorgen hielden overigens deze
vergadering voor een groot deel be
zig. Voor 1979 werd een begroting
voor het werk van de Wereldraad
aanvaard van 29,5 miljoen Zwitserse
francs (41 miljoen gulden), twee pro
cent lager dan 1978. Deze bezuiniging
is echter niet eenoeg. Verwacht
wordt, dat de kerken, die bij de We
reldraad zijn aangesloten, in 1979
hooguit 36 miljoen gulden zullen bij
dragen. Een probleem daarbij is de
hardheid van de Zwitserse franc.
Tachtig procent van de contributies
aan de Wereldraad wordt betaald ln
Amerikaanse dollars of Westduitse
marken.
ASSEN (ANP) Bijna tweeduizend
Nederlandse roomskatholieken heb
ben zich uitgesproken voor voortzet
ting van het vooruitstrevende beleid
in de r.k. kerk van Latijns-Amerika
tijdens de Latijnsamerikaanse bis
schoppenconferentie, die 12 oktober
in het Mexicaanse Puebla begint.
Zij hebben hun handtekening ge
plaatst onder een brief van het pasto
raal centrum van het bisdom Gronin
gen aan de Braziliaanse kardinaal
Lorscheider, die de conferentie in Pu
ebla zal leiden. In de brief wordt de
hoop uitgesproken, dat Puebla de
pastorale lijn voortzet van de Medel-
lin-conferentie van 1968, „omdat we
blij zijn met de uitdrukkelijke voor
keur van de Latijnsamerikaanse ker
ken voor de armen, met de Brazili
aanse ontwikkelingen in de basisge
meenten en de verantwoordelijkheid
die u toekent aan de plaatselijke
kerken".
BERLIJN (ANP) Het gaat niet op om te zeggen, dat het
vraagstuk van het heroplevende fascisme alleen voor West-
Duitsland geldt. Zo meent superintendent Ludwig Grosse uit
Saalfeld in Thüringen.
Grosse sprak op de synode van de
evangelische kerk in de DDR, die
dezer dagen gehouden werd in de
Oostduitse hoofdstad Berlijn. Hij
droeg voorbeelden aan van „onge
past gedrag" tegenover burgers van
ADVERTENTIE
zeggen 4.999 fietsenmaker*
buurlanden en tegenover Joodse me
deburgers in de DDR, dat volgens
hem voortkomt uit fascistisch
denken.
Grosse zei in de DDR nog steeds een
kritisch afrekenen met de geestes
houding uit die tijd die tot de kristal-
nacht van 1938 leidde, te missen.
Ook bisschop Albrecht Schönherr
van Berlijn-Brandenburg stelde het
groeiend fascisme aan de kaak. Hij
onderstreepte de verontrusting, die
er bij velen volgens hem leeft, over
„hetgeen steeds nog opkomt en dan
niet als herinnering, maar opnieuw."
De overheid probeert objectieve
voorwaarden te scheppen voor het
overwinnen van een fascistische gees
teshouding. Maar dat is volgens de
Oostberlijnse bisschop niet genoeg.
„Als christenen weten wij, dat de
mens niet eenvoudig met goede argu
menten en logica heropgevoed kan
worden. Veel dingen blijven ergens in
de diepte van zijn ziel sluimeren en
komen dan soms als giftblazen naar
boven. Christenen weten iets van zon
de en ik geloof, dat we de opdracht
hebben, dit weten concreet in te bren
gen in het gesprek met de overheid,"
aldus Schönherr.
Er wordt gewerkt aan een driejaren
plan, dat tegelijk verdere bezuiniging
en verhoging van de bijdragen van de
ledenkerken inhpudt.
Midden-Oosten
Het uitvoerend comité sprak zijn be
zorgdheid uit over de positie van de
kerken in het Midden-Oosten. Secre
taris-generaal Philip Potter zal pro
beren in overleg met de raad van
kerken van het Midden-Oosten een
oecumenisch team samen te stellen,
dat in de naaste toekomst een bezoek
zal brengen aan Libanon en Syrië om
de positie van de kerken daar te be
spreken.
Ten aanzien van Namibië sprak het
uitvoerend comité uit, dat de militai
re en politieke krachten van Zuid-
Afrika plaats moeten maken voor een
vredesmacht van de Verenigde Na
ties. Walvisbaai hoort onlosmakelijk
bij Namibië en verkiezingen zijn voor
de Wereldraad alleen aanvaardbaar,
indien ze gehouden worden onder
auspiciën van de Verenigde Naties.
Van onze onderwijsredactie
UTRECHT Studenten van de vak
groep andragologie van de Utrechtse
universiteit hebben gistermiddag een
demonstratieve fietstocht gehouden
naar het College van Bestuur. Zij
wilden uiting' geven aan hun onge
noegen met betrekking tot de benoe
ming van een docent aan hun vak
groep. Henk Bezemer zou de post van
wetenschappelijk medewerker voor
de samenlevingsopbouw moeten
gaan vervullen.
De sollicitatieprocedure loopt al een
jaar. De vakgroep heeft Bezemer als
enige kandidaat naar voren gescho
ven. Vanuit het College van Bestuur
is nu bezwaar gemaakt tegen zijn
benoeming. Hij zou over te weinig
onderwijservaring beschikken.
Bezemer is twee jaar geleden afgestu
deerd aan de Utrechtse universiteit.
Tijdens zijn studie pedagogie heeft
hij zich ingezet voor acties op de
universiteit en in oude stadswijken.
Volgens de studenten zijn deze activi
teiten de reden dat Bezemer niet als
wetenschappelijk medewerker wordt
geaccepteerd. Zij vinden het ontoe
laatbaar dat iemand om zijn politieke
en maatschappelijke stellingname
van de universiteit wordt geweerd.
Zij beraden zich voor verdere acties.
ADVERTENTIE
„Gedenkt de Gevan
genen".
(Hebreeën 13:3)
Doel: Hulpverlening aan
QJT vervolgde christe
nen in communis-
tische landen.
GIRO: 249300 t.n.v.
Stichting „De Onder-
Meer dan grondse kerk", opgericht
so aweim- door Richard Wurm-
,K
adres: postbus 569
3700 AN Zeist
Wilt u regelmatig onze gratis
Nieuwsbrief ontvangen?
Stuur dan uw naam en
adres aan bovenstaande
stichting in Zeist.
Antwoordnr. 80. 3700 VB
(geen postzegel!)
BEJAARDENPASXORAAT
door dr C. Rijnsdorp
Ds M. C. Stubbe, wonend te Amsterdam en doopsgezind
predikante te IJmuiden, is ook geestelijk verzorgster van
een groot bejaardentehuis. Ze heeft daar vooral te maken
met mensen in een crisissituatie.
Uit haar zesjarige ervaring met dit
speciale werk heeft zij een prettig
leesbaar, verstandig en ordelijk
ingedeeld boekje geschreven. Het
heet Thuis in een tehuis? (uitg.
Kok, Kampen, 99 blz., 11.90). Ze
vraagt zich af, hoe zo'n verzor
gingstehuis er uitziet. Wat is er op
aan te merken? De bewoners, wat
zijn dat voor mensen? Wat is hier
de plaats van de pastor? Vervol
gens gaat de schrijfster de kritieke
fasen na, waarin de bejaarden zich
zien geplaatst, zoals verhuizen
(een diep ingrijpende gebeurtenis
als je oud bent), verdriet om ver
lies, en dan die onvermijdelijke
angst: angst om te leven, angst om
te sterven. Hoe moet je aan met de
stakkers die ontluisterd en ver
ward zijn, hoe ga je met zieken
om, maar vooral ook: hoe beleven
de mensen zelf hun opname op de
verpleegafdeling?
En dan is er de voorlaatste crisis:
het einde komt nu duidelijk in
zicht. Tot de laatste crisis zich
meldt: de laatste levensfase, waar
bij de pastorale begeleiding bij
zonder delicaat en moeilijk wordt.
„Een houding van luisterend aan
wezig zijn is vaak belangrijker dan
alle woorden die een pastor
spreekt" heeft Joh. Schreuder ge
zegd. Troosten heeft niets te ma
ken met het spreken van zoge
naamd opbeurende taal. De moei
lijkheid bestaat ook hierin, dat
„veel mensen niets van de waar
heid willen weten" (bl. 80). Heel
oude mensen verlangen niet eens
naar een gesprek. Zij hebben alles
bij wijze van spreken op een rijtje
gezet en het wachten is nu verder
maar op het einde. Als een soort
Aanhangsel volgen dan nog enke
le gedachten van rabbijn Soeten-
dorp over de Psalmen.
Rest mij nog enkele treffende uit
spraken aan te halen van deze
predikante, die, naar het mij toe
schijnt, in dit werk zo helemaal op
haar plaats is. Voor het gemak
laat ik aanhalingstekens achter
wege.
Het verzorgingstehuis is als een
bedrijf, een bijenkorf van gerichte
bedrijvigheid (bl. 10). „Door ont
ferming bewogen" wordt alleen
van Jezus gezegd, dus van nie
mand anders (21). In elk mens
leeft het verlangen naar geborgen
heid. Hij wil bij iemand horen,
zich aanvaard weten en zich er
gens thuisvoelen (26). Het ken
merk van een eenzame is, dat hij
een paar mensen heeft gekend, die
elkaar niet hebben gekend (27).
Het moeilijke van verdriet is, dat
je er zo alleen mee bent. Leed
moet worden gedeeld (32). Niet het
verdriet hebben, maar het afweren
van verdriet, het wegstoppen er
van, maakt ziek (34). Je kunt ie
mand nooit dwingen om over
vroeger te praten (37). Verdriet
verwerken vraagt tijd (42). Winter
maanden zijn moeilijke maanden
voor wie iemand moet missen (43).
Als iemand zijn onafhankelijk
heid verliest, dan is hij vaak bang
om te vallen (46). Uiterst kleine
aanleidingen kunnen verbijste
rende gevolgen hebben (51). Te
lang is men van mening geweest
dat dementie alleen maar een li
chamelijk verschijnsel was (56).
En ten slotte: Veel mensen slaan
een meewarige toon aan en behan
delen demente bejaarden als kleu
ters. „Wie is hier eigenlijk kinds?"
(57).
Men ziet: een door en door prak
tisch boekje, waaruit de vrouwelij
ke begaafdheid voor dit soort
werk duidelijk blijkt.
nog eens bepaald worden bij het uit
zonderlijk karakter van deze verza
meling, die voortkwam uit de vrijge
vigheid van een welgestelde Haar
lemse mennist.
De feestbundel „Teyler 1778-1978" is
uitgegeven bij Schuyt Co te Haar
lem en verkrijgbaar voor 75 gulden.
Dr. S. L. Verheus is als kerkhistori
cus en bibliothecaris van de doops
gezinde bibliotheek verbonden aan
de Universiteitsbibliotheek van Am«
sterdam.
KERKELIJKE NAÏVITEI1
Gelukkig dat onze krant maf
op de zienswijze van de heerf
het zelfde nummer meteen q
tegenspraak bevatte. De he(
heeft, zoals men weet, voor <i
radio zijn licht laten schijnef
neutronenbom. Hij was v
dat president Carter nu spq
beslissing om die bom te gai
produceren moest nemen.
voegde eraan toe dat het b
president Carter voor een g
afhing van de houding van
Sovjets". Deze zienswijze ii
en de uitspraak ervan bij c
Luns voorspelbaar. Onze k
echter lichtte ons beter in h
van datgene waarvan de bes
van president Carter afhingfj
mee te delen, dat ondanks d
besluit om de fabricage v
neutronenbom op te schort
Amerika zich niets van die b
aantrekt en al driftig bezig v|
het startschot meteen weg ti
met de aanmaak ervan. Miefji
Faber deelde dit in Badhoef
mee bij de opening van de
Vredesweek. Niets schijnt e
beginnende aanmaak per 1 £j
meer in de weg te staan. Bij ft
bovengemeld interview voot
Duitse radio liet de heer Luiie
ook uit over het protest vanË
kerken tegen de neutronenbL
sprak in dat verband van „efj
opschudding". Ik denk dat
dankbaar uit zijn mond heb
genoteerd. Onmiddellijk da^'
echter verweet hij die kerke^
naïviteit. Zij zouden soms hf
slachtoffer zijn van Russiscl
propaganda. Nu is dit alles ii
vreemd bij de heer Luns. Hit
er niet bij, hoe die propaganL
werkt. Dat hoeft ook niet, dej,
suggestie is blijkbaar voldoe
Hijzelf heeft een veel intellig
redenering ten aanzien van d
vraagstukken. Kijk, er is eet
neutronenbom. Voordatje lu
hebben de Russen die, dus r&
wij hem ook hebben. Want qT,
moet met tegendreiging bea^
worden. Zo eenvoudig is dat
verder weinig achter al moei
niet voor naïef doorgaan. Nj(
daarentegen de kerken die
dat zo'n „intelligente" reden
best eens doorbroken kan
dat het juist onze opdracht 1f\
naar andere wegen te zoeke(
heer Luns zijn die er niet. B
intelligentie komt hij nooit f
dan wapen tegenover wapen
zolang tot er één afgaat. Nai
wegen hoef je niet te zoeken!
naïviteit en intelligentie gesp
leri
Beroepingswerk Lel
NED. HERV. KERK
Beroepen te Katwijk a.d. Rl
D. H. Bosma te Terneuzeifle;
Haag (her. geref. prediking)ü
man te Ameide Te OostkaR te
den Hollander te Ommela
te Werkendam: G. Muldej
chem-Kerkwijk; te Heusdej
geboer te Elburg; te Oudei
IJssel en te Woudenberg:
aan te Goudswaard; te Zwi
G. J. Martens (laatstelijk ju
predikant te Kameroen)
Oegstgeest
Aangenomen naar Utrecht:
te Driebergen; naar Honseld
J. F. Versteegh te Tiel.
GEREF. KERKEN (VRIJÖ
Beroepen te Drogeham: A.P
kand. te Kampen.
Bedankt voor Berkel en
Spakenburg-Noord en Haj
M. Brandes te Ermelo.
GEREF. KERKEN
Ds. S. A. van der Veer lui
predikant te Zoetermeer,
mede, voorlopig geen bei
overweging te kunnen nei
ciO
DOOPSGEZ. BROEDERS'
Beroepen te Nijmegen: Joh.
Meer te Edam-Middelie.
Ds. A. Poot
Op 77-jarige leeftijd is ovd-
hervormde emeritus-predj6<
Poot te Edam. In 1931 ging
naar voormlaig Oost-Indië
als zendeling onder meer <i^
heeft gewerkt. Na zijn
Nederland was hij nog predrih
de hervormde gemeente te
van 1949 tot 1954 en verv<
zijn emeritaat in 1967 te Di
Dea de Vries
Morgen is het 25 jaar ge ra,
Dea de Vries, toen pas afj la,
aan de academie voor beelr
sten te Rotterdam, in dien
de Nederlandse zondagssctf,^
ging te Amsterdam. Sinds
zij vorm gegeven aan bij
visuele materiaal, dat de
dienste van de godsdienst 0r{
ding van de kinderen vori
uitgeeft. Als haar voornaai f
stukken mogen worden ge de
samenstelling van het for
platen van de NZV (120 iai
jaarlijkse verzorging van djsoi
voor Kerst, Pasen en Pink o i
de illustraties van het bijb üe
en werkboek „Vertel het er
ren", dat op de internation lij,
boekenbeurs te Bologna
werd bekroond.
oe
zi
lkj