Zin en onzin van vredesonderwijs Evangelie tegen wetteloosheid Personalia Motie van kerkgangers Wereldraad bevestigt steun Patriottisch Frpnt Trouw Demonstratie tegen atoomtaak van Neptunes van het pro- nxheologen moeten militaire dienst" Kerken springen in voor Haitianen Conferenties VOORBIJGAN( DINSDAG 26 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET Van AMSTERDAM Het interker kelijk vredesberaad houdt sa terdag, de laatste dag van de V red es week van dit jaar, een demonstratie bij de Vliegbasis Valkenburg. Tijdens de Vre- desweek wordt druk opgewekt tot deelneming en het IKV verwacht dan ook dat er veel belangstelling voor de demon stratie zal zijn. De demonstratie gaat tegen de Nederlandse betrokkenheid in de kernbewapening. Het IKV sluit hierin aan bij de actie Stop de Neutronenbom van vorig Jaar. Het IKV bepleit dat ons land maatregelen na streeft, die de rol van de kern wapens tegengaat Het IKV wil dat de Nederlandse rege ring zich duidelijk uitspreekt tegen de produktie en de in voering van de neutronenbom, dat zij de plannen om de Lan- ce-raket met atoomkoppen uit te rusten terugneemt, dat de opslagplaatsen voor kernwa pens in ons land verdwijnen. De demonstratie in Valken burg richt zich vooral op de rol van de marine-Neptunes. Het IKV wil dat de atoomtaken van de marine-vliegdienst worden afgestoten. Deze els aal aan het einde van de de monstratie in een open brief aan de Nederlandse regering en het parlement worden neer gelegd. De brief wil men aan bieden aan de commandant van de vliegbasis Valkenburg. Hoewel de betrokken gemeen ten Katwijk en Valkenburg toestemming hebben gegeven voor de demonstratie, heeft de burgemeester van Valkenburg bezwaar gemaakt tegen het plan van het IKV, met behulp van een geluidswagen de be volking van Valkenburg aan te moedigen aan de betoging mee te doen. Het IKV heeft dit voorjaar be kend gemaakt dat de Neder landse marinevliegtuigen een atoomtaak hebben. De Neptu nes zijn daar in 1969 voor ge schikt gemaakt. De taak be helst het opsporen en vernieti gen van onderzeeërs met be hulp van atoomdieptebom men. Het IKV werpt de vraag op of een marine met een atoomtaak wenselijk is. Het vindt dat de regering de beslis sing daarover niet aan de Navo moet overlaten. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur: Jenze Tamminga Directeur: ing. O. Postma HOOFDKANTOOR: Postbus 059 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credwtt Rekenmgn, 23 0012 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (i Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 ParUstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERIANO 6000 AA Zwolle le< 0S20O-17030 Melkmarkt 56 f 15.47 f 46.40 183.40 Advertentietarieven op aanvraag Teie» (ne i Opgave lam..^jerchten 9-19 30 van maardag t/m wr^dag Op zondag van 10- 20 uur teiel 020-913456 Oog ave rram-advenendes tel 020-936068 o» ecnr.neiik aan Mm-Adv afctehng. postbus 433. 1CO0 AK AMSTERDAM Adreswvgmgen Van een onzer verslaggevers MEPPEL Gedurende de Vredesweek, die tot en met zaterdag duurt, zullen onder andere heel wat lezingen en forumdiscussies gehouden worden in talloze wijkzalen en gemeentecentra. Een van de vaste „nummers" bij dit soort avonden is Steven Derksen, een vervroegd gepensioneerd leraar van de pedagogische academie in Meppel. Britse kerken pleiten voor volk Nicaragua LONDEN (Rniter) Dt Bril» raad van kerken heeft gewaarschuwd dat de kans bestaat op massale wraakoe feningen tegen de burgerbevolking ln Nicaragua. De raad beeft de Britse minister van buitenlandse zaken, Da vid Owen gevraagd stappen Inzake Nicaragua te ondernemen. De raad heeft gezegd dat de Britse regering moet overwegen haar ambassadeur ln Managua, de hoofdstad van Nica ragua. terug te roepen. De Britse re gering zou volgens de raad van ker ken druk moeten uitoefenen om wa penleveringen aan de regering Somo- za te voorkomen en bevorderen dat er in het land een democratische rege ring komt Derksen is dit voorjaar gepro moveerd tot doctor in de so ciale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Brussel op een proefschrift, getiteld „Leren om te Overleven" en dat gaat over de noodzaak om op school „meer" aan de vre de te doen. Wij hebben hem opgezocht om te vernemen hoe dat „meer", dat we aan vrede in het onderwijs kun nen doen. er praktisch uit zou kunnen zien. Derksen is geboren Meppelaar en is nu 63 Jaar. Op de ULO-school in Mep pel kwam hij als jongen onder de indruk van een docent, die beeldend vertelde over de verschrikkingen van de oorlog van 1870. Toen ontstond bij Derksen het begin van een ambitie, die hij pas volledig na zijn vervroegde uittreden in 1975 kon volgen. In de jaren dertig leerde hij voor onderwij zer. maar hij kon geen baan krijgen. Hij kwam ten slotte aan de slag als ambtenaar van een belastingkantoor, totdat eindelijk zijn zoveelste sollici tatie aan de nutsschool in Oldenzaal lukte, omdat Derksen in zijn solliclta- Uebrief duidelijk had gemaakt dat hij wars was van het nazisme, dat ln die dagen ons land ln zijn greep had. Na de oorlog studeerde Derksen naast zijn onderwijsbaan economie, maar stapte later over naar sociologie, tot dat hij in 1957 bij de Groningse pro fessor Bouman doctoraal deed. Deze studie rondde hij dit Jaar dus af met een promotie ln Brussel Het hart Derksen gaat er van uit dat vrede ln de wereld niet alleen tot stand te brengen is door het nemen van struc turele maatregelen. Er is ook een ver andering in het hart van de mensen nodig en die kun je onder meer bevor deren door het onderwijs aan deze behoefte aan te passen. Je kan twee dingen doen: aparte les sen vredeswetenschap of irenologie Invoeren dan wel de daarvoor ln aan merking komende vakken zoals aard rijkskunde, geschiedenis. maat schappijleer en taalvakken zo inrich ten dat ze bijdragen tot een grotere geestelijke en poliUeke volwassen heid. De school moet een instelling worden waar een open opvoedingssi tuatie wordt geschapen. Derksen spreekt over het bevorderen van „cognitieve rijpheid"; hij bedoelt hiermee dat de leerling leert zelf gege vens op te zoeken en te verwerken en op deze manier opgroeit tot een zelf standig denkend volwassen mens, dat zich niet door elke waan van de dag laat meeslepen. In de programma's, vindt Derksen, moet er meer nadruk komen op din gen als leren door iets zelf te ervaren en de leerling moet meer inzicht krij gen in psychologische achtergronden van het gedrag, bijvoorbeeld van agressie. Leerlingen moeten leren op wat langere termijn te denken, want veel ellende komt voort uit het ver langen directe oplossingen te vinden voor problemen. Derksen vertelt van een ouderavond waar hij bij was. Een van de leerlin gen gal Informatie over het Midden- Oosten. Dat was erg goed gedaan en het klopte historisch allemaal. Toen stond er een geïrriteerde vader op en vroeg: „Jullie hebben dat nu wel alle maal verteld, maar wie heeft er nu eigenlijk gelijk?" En toen zij een meisje: „Je kunt dat niet zeggen. Zo als zo vaak hebben de partijen allebei een beetje gelijk en een beetje onge lijk." Waarop de vader boos werd en zei: „Dat vraag lk niet. Ik wil weten wie er gelijk heeft." Derksen: „Kijk dat is nu een beetje volwassenheid bij die leerling, dat die vader miste. Doordat de leerlingen meer gevoel hadden voor hoe conflicten ln elkaar zitten, kun Je een grotere vredesge- schiktheld bevorderen." In deze tijd is het volgens Derksen een voorwaar de om te overleven dat de mensen kritisch de politiek van de leiders proberen te volgen. Derksen wil het vredesonderwijs niet allen beperken tot de middelbare scholen en de Instellingen voor voor bereidend hoger onderwijs. Ook op de lagere scholen kan veel systemati scher aandacht besteed worden aan vragen van rijk en arm, het milieu, de derde wereld en de bewapening. Maar een vak „irenologie" kan dat bij het vervolgonderwijs veel uitdrukkelij ker aan de orde stellen. De leerlingen hebben kennis van feiten nodig, waardoor zij de politieke werkelijk heid beter kunnen begrijpen. Ruimte Tegenstanders van vredesonderwijs zijn wel eens bevreesd voor indoctri natie. Derksen vindt dat het nogal mee zal vallen. Hij wijst er op dat ook onderwijs dat niet wil indoctrineren niet waardevrij is. Een leraar-irenolo- gie moet volgens Derksen ruimte la ten voor andere opvattingen. Wan neer zo'n docent wetenschappelijk gevormd is, is de kans op indoctrina tie ook al minder groot en bovendien pikken de huidige soort leerlingen het niet van een leraar als hij aldoor zijn eigen stokpaardje berijdt. Van een onzer verslaggevers WINTERSWIJK Tijdens een kerkdienst, zondagavond in Winters wijk, hebben de kerkgangers met een hartelijk applaus een motie aangenomen, die gezonden zal worden naar minister-president Van Agt In deze motie doen de kerkgangers een dringend beroep op de Neder landse regering, alles ln het werk te willen stellen om de kernwapens de wereld uit te helpen en daarbij zelf voor te gaan door ln elk geval reeds uit Nederland „dit goddeloos en mensonterend wapentuig" te doen verwijderen, mede opdat dit voorbeeld tot goed volgen moge uitnodi gen. Geen enkel doel rechtvaardigt het middel dat voor handen ligt in het alles vernietigende nucleaire wapen, noch ln strategische noch in praktische zin, aldus de motie. De kerkdienst in de Jacobskerk ging uit van de raad van kerken ln Winterswijk en stond in het kader van de vredesweek. Voorganger was de gereformeerde predikant D. Krijger. Hij preekte over Jesaja 45 vers 18, dat God deze wereld niet geschapen heeft tot een baaierd, maar ter bewoning door zijn mensenkinderen. Dr S. C. Derksen Derksen zet uiteen hoe gevaarlijk een a-polltleke houding ls. „In Duitsland werd Hitier niet door agressie, maar door politiek onbenul aan de macht geholpen," betoogt Derksen en hij herinnert aan Dorothee Sölle, de Westduitse theologe, die eens gezegd heeft: „De ware goddeloze van deze tijd is diegene die zich bij de feiten neerlegt. Want dan laat Je het grote onheil over Je komen." Zou een leerling, die door vredeson derwijs is gegaan niet juist een weer loze worden? Derksen meent Juist het tegendeel. Hoogstens zou zo Iemand meer belangstelling krijgen voor wat de polemologen tegenwoordig de „so ciale verdediging" noemen. Een de fensie die berust op individuele poli tieke weerbaarheid en op een defen sief gericht veiligheidsapparaat. Op het cover van de handelseditie van Derksens proefschrift staat een dinosauriër afgebeeld. „De spanning ln de wereld is langzamerhand zo hoog opgelopen, dat de mens de keus heeft tussen verdwijnen of voortleven op een hoger bewustzijnsniveau. De dinosauriër wilde zich niet aan de nieuwe omstandigheden aanpassen en hij ls dan ook verdwenen," waar schuwt Derksen. HIJ vergelijkt zichzelf met een van de vliegen uit een fabel. „Er zaten drie vliegen op de rand van een glas melk. Een van de vliegen viel er ln, begon als een gek te zwemmen en verdronk. De andere viel er ln, deed niets en kwam ook om. De derde ging water trappen, net zo lang tot hij boter had gekamd en hij vaste grond onder de voeten kreeg. Ik hoop dat ik de ge schiedenis ln mag gaan als een vlieg van die laatste soort." (De dissertatie van dr S. C. Derksen, „Leren om te Overle ven" kost ƒ23,90 in de boek handel. Hij kan ook besteld worden bij de auteur. Dan be taalt men twee gulden meer voor de verzendkosten. Men schrijft dan 25,90 over op gi ronummer 80 70 74 t.n.v. S. C. Derksen te Meppel. Het boek telt 345 pagina's en is uitge breid van voetnoten voorzien.) HELSINKI (ANP) Het uit voerend comité van de wereldraad van kerken, dat voor zijn vergadering ln Hel sinki bijeen is, heeft de beslis sing van de leiding in Oenève om zo'n twee ton uit het anti- racismefonds te geven aan het Patriottisch Front in Rho- desië, bekrachtigd. Dit is aan het eind van de vergadering bekendgemaakt. Secretaris-generaal Philip Potter ver klaarde op een persconferentie, dat het comité er tevens mee heeft inge stemd, dat er dit Jaar nog een gesprek zal plaatsvinden met het Leger des Hells. Het Leger des Heils heeft zijn lidmaatschap opgeschort naar aan leiding van de steun aan het Patriot tisch Front. Op de vergadering van het comité was ook een vertegen woordiger van de evangelische kerk van West-Duitsland om de kritiek van zlln kerk naar voren te brengen. In de Westduitse evangelische kerk wordt ook een uittreden uit de wereldraad overwogen, zo vertelde deze vertegenwoordiger, bisschop D. Hans-Helnrich Harms uit Oldenburg. De wereldraad heeft opgeroepen tot een economische boycot van Zuid- Afrika, wanneer dit land zijn voorne men tot verkiezingen op korte ter mijn in Namibië doorzet. De wereld raad waarschuwt tegen een dergelij- bleem Namibië. De wereldraad van kerken plaatst vTil hl 11 VPII VHIl zich achter het plan van de vijf lan- *llJ UIIJfCII Toil den, dat een overgangsregeling voor Namibië wil en verkiezingen onder controle van de Verenigde Naties. Het plan ls ingediend door de Vere nigde Staten, Engeland, Frankrijk, West-Duitsland en Canada. WASHINOTON (UPI) De nationa le raad van kerken in de Verenigde Staten heeft bij de Organisatie van Amerikaanse Staten een klacht tegen de eigen regering in Washington ge deponeerd wegens haar houding je gens de vluchtelingen uit Haïti. De regering wil de vluchtelingen de porteren zonder een volledig onder zoek in te stellen naar hun verzoek om politiek asyl. De afdeling interna tionale zaken van de raad van kerken wil dat de regering van de V8 het deporteren van Haitianen stilzet. De regering meent dat de Haltlanen geen recht hebben op de status van poll-, tiek vluchteling omdat zij slechts om economische redenen in de VS zijn. Volgens de raad van kerken riskeren de Haitianen gevangenschap, marte ling en de dood In Haiti, wegens hun veizet tegen de regering in Haiti. De meeste gedeporteerde Haitianen kunnen door de Amerikaanse ambas sade niet teruggevonden worden, ver scheidene zijn gevangen gezet of ge dood, aldus de raad van kerken. Vol gens de raad van kerken wonen er tot 30.000 Haitianen in de VS, die geen officiële verblijfsvergunning hebben. Ongeveer 3.50Ó hebben om zo'n ver gunning gevraagd en alle verzoeken werden op 58 na verworpen. De gezamenlijke kerken in Namibië zelf noemen het Zuldafrlkaanse plan voor verkiezingen ln november „fu nest". Het zal volgens de kerken lel den tot een snelle escalatie van re pressie en geweld. De Namlblsche kerken zeggen, dat het Zuldafrlkaan se plan in Namibië ontsteltenis en terneergeslagenheid heeft veroor zaakt. Het maakt de deelneming van verschillende belangrijke partijen aan de verkiezingen onmogelijk, al dus de kerken. Ook zij doen een be roep op de Verenigde Naties en de vijf westelijke landen om hun pogingen voor een vredelievende oplossing niet op te geven. De verklaring is door de r.k. kerk, de Anglikaanse kerk en de zwarte Lut herse kerk ln Namibië ondertekend. De blanke (Duitse) lutheranen heb ben de verklaring niet ondertekend. Van een onzer verslaggevers BILTHOVEN De commissie der unie (het dagelijks bestuur) van de unie van baptistengemeenten ls van mening, dat de vrijstelling van mili taire dienst voor theologische studen ten gehandhaafd moet blijven. De commissie was ln meerderheid voor handhaving van deze regeling, met als motivering dat deze vrijstel ling gezien kan worden als teken van de onverenigbaarheid van het chris telijk geloof en de militaire dienst. Zij die tegen handhaving van de vrij stelling pleitten, deden dit vanuit de motivering, dat ook de toekomstige voorganger persoonlijk met de mili taire dienstplicht geconfronteerd dient te worden. Bovendien wezen zij de bevoorrechting van de kerk, zoals deze regeling kan worden uitgelegd, door de wetgever al. Vrijwilligersdagen gereformeerd jeugdwerk, voor ieder die ln het Jeugdwerk actief is (besturen, clublei ding, Jeugdouderllngen e.d.), 7 okto ber in Zaandam, 14 oktober in Nijme gen. 28 oktober in Groningen. Inl en opg. LCGJ. teL 03438-6341, toest. 125. Het mythisch bewustzijn, ontmoe tingsdag van het instituut voor gods dienstcommunicatie (Interreligio) za terdag 14 oktober 10.30-15 uur, mu seum voor land- en volkenkunde, Wil lemskade 25, Rotterdam. Opg. tel 010-111055 Kinderen mee naar het avond maal, voor gereformeerde kerke- raadsleden, 7-21 oktober, toerus tin gs- centrum. Leusden. (Herhaling 20-21 oktober. Kapellerput, Heeze NB. en 24-25 november in De Drieklank. Pa- terswolde.) Inl. en opg. tel. 033-43244. Burgemeester De heer H. A. van der Munnlk is met ingang van 16 oktober benoemd tot burgemeester van de Oroningse gemeenten Bierum er. t Zandt. Hij volgt de heer P. E. Brons op. De heer van der Munnik is thans plaatsvervangend kabinets chef van de commissaris der koningin te Overijssel Hij is lid van de ARP. veertig jaar oud. gehuwd en heeft twee kinderen. In „Het Russische denken in d en 20ste eeuw" schrijf BerdjaJic onder meer over het zg. Ru schisma in de zeventiende eeul weert daar de gedachte af datèl beroering zou veroorzaakt zijrf de strijd om allerlei kleine ceremoniële vraagstukken. W vermeldt hij dan die vraag; brengt ze in verband met het 1^ ontwikkelingspeil, het obscurantisme waarin het Kit volk in die tijd leefde. Daardoi het mogelijk dat tijdelijke tn? ceremoniële vormen vergoddejmar werdei.. Het ging b.v. over het Idag gebruik van drie hostiën (bij dl Grieken) of van één (Moskou),rwee vraag of het Hallelujah twee ofer I keer gezongen moest worden, èerei bij het zich bekrulsigen twee dj vri; drie vingers diende te gebruikial dat alles en dat obscurantlsmejd pi mij de Ingezonden brief van deer a Domen denken. Afgezien van Üen dat deze Inzender prof. 8chillel:oui heet te liegen als hij vermeldt ise 1 de communie van de metropolian Venetië, nu de Paus, op de hanbbe: kreeg. Handcommunie was ln 1 verboden, schrijft de heer Dom fr Obscurantisme, zegt Berdjajei ooreaak van een strijd over deie a onbelangrijkheden. Toch schijw z nog altijd mensen te zijn die diop door het vuur gaan. WaarschiJkrke bij gebrek aan beter. Paulus Vfene: voor de tongcommunie zijn vo(vroi en dan die merkwaardige zin: ,erk€ van Maria, de Moeder Gods, miper niet te spreken". Heeft die daneids gekozen voor de tongcommunie heer Domen vertelt dat dit gebjesli waarschijnlijk ondersteund doner dergelijke motieven, weer veldt ve Men kan zich terecht afvragenlien waarheen het met een kerk moatie zich met dergelijke onnozele die.), bezig houdt. En als dat het hen gi van katholieke kerk moet bete vaj dan ziet het er somber uit Geit in dat vele katholieken daar gehordr anders over denken en daarin qglnf leven bij de woorden en aanwip de van de Heer, die zich nimmer ot d dergelijke zaken heeft uitgelabvan Zelfs de instellingswoorden sta volgens de evangelisten en PauJ niet letterlijk vast. Er is nog stt1-^ wat te doen om de kerken uit >nti obscurantisme, bijgeloof en n weg te halen ln de helderheid v^tal woorden die tot ons gesproken! Beroepingswerk NED. HERV. KERK ,oet Intrede te Woudenberg: C. déien uit Wagenlngen (ls verzet tde september). :>etj hog GEREF. KERKEN Beroete i Schiedam: A. Prins te Aaltemrdi wi GEREF. KERKEN (VRUG.) no Aangenomen naar Hooghal len: H. R. v.d. Kamp, kand. ter d; veld, die bedankte voor Ample: lowna-Enkhuizen, Amstelvönai drecht, Buitenpost, De Llei zc sluis. Eemdljk, Heerde-Waph 1 Langerak-Gorinchem, Mussetfke Valthermond, Monster, Oegs Lisse, Sneek-Koudum, Vrour™ der en voor Zoetermeer; naar zen: H. J. Siegers, kand. te Ki die bedankte voor Grijpskerki Kornhom-Marum, Loppersui teremden, Nieuwleusen, TwijJ lumerewaag, Ulrum en voor -« bergen. w CHR. GEREF. KERKEN a Beroepen Den Haag-West: I Veer te Zwolle; te Noordsch Biezelinge te Meppel: P. C. de| kand. te Putten. Bedankt voor Katwijk aan I voor Veenendaal: A. Baars, j g West; voor Enschede-West: J. 1 ma te Nunspeet; voor Sneek; Groot te Midwolda. Benoemd tot wetenschappell dewerker aan de theol. hogl van de chr. geref. kerken t« doorn (part-time): R. W. J. So< Zutphen die deze benoeminf aangenomen. Van een medewerker ARNHEM De „evangelische getulgenlsdag tegen de wette loosheid", die zaterdag ln Arnhem ls gehouden, ls bedoeld als eerste ln een reeks van dergelijke Internationale bijeenkom sten. Aldus de Westduitse dominee Rudolph BSumer, voorzit ter van de belijdenisbeweging „Keln anderes Evangelium" (Oeen ander evangelie). Ds. Bflumer was op de getulgenlsdag ook een van de sprekers. In zijn toe spraak legde hij een nauw verband tussen deze beweging en de Beken nende Klrche uit de nazitljd. In die Bekennende Kirche sloten zich destijds christenen aaneen, die veel meer dan de Evangelische Kirche verzet wilden voeren tegen het opko mend natlonaal-socialisme. In een gesprek ging ds B&umer op deze verhouding nader ln. Ds B&umer is destijds ook bij de Bekennende Kirche aangesloten geweest. Er is nu, evenals toen, een poging gaande om het bijbelse evangelie door een ander te vervangen. Toen gebeurde dat door de arische mythe van bloed en bodem, nu door bijbelvreemde predi king, belijdenisvreemde leer en wet teloze ethiek binnen de kerk zelf. Zo was er opnieuw aaneensluiting nodig. In de Bekennende Kirche ge beurde dat op grond van politieke gelijkgezindheid. Daarom zijn er meer lijnen vandaaruit voortgeko men, maar de belijdenisbeweging is de evangelische lijn vanuit die ach tergrond. In 1966 ontstond zo de organisatie „Keln anderes Evangelium". In 1974 is de samenwerking begonnen met andere belijdende kerken in Europa, met name in Zweden, Noorwegen en Denemarken. Het aantal bezoekers zaterdag ln de Rijnhal te Arnhem werd geschat op 5000. Daar waren nogal wat Duitsers onder en de organisatoren hadden kennelijk gezocht naar gezamenlijk erfgoed. Onder de begeleiding van een Duits Posaunen-korps (meer dan 100 bazuinen) werd het Luther-lied in het Duits en Nederlands tegelijk ge zongen. Paarden De heer J. J. Rippen, voorzitter van de gereformeerde vereniging „Schrift en Getuigenis", was de eerste spre ker. De toenemende wetteloosheid is waar te nemen in de snelle groei van de rode atheïstische onderdrukking, de uitbarsting van terroristisch ge weld en het gebruik van alcohol, drugs enz. De heer Rippen sprak over de vier paarden uit Openbaring 6. De ruiter op het witte paard is Christus. Bij het rode paard „kan men zich niet onttrekken aan de gedachte dat hier de rode revolutionaire macht aange duid wordt". Het zwarte paard is het nationaal-socialisme, en het vale paard is de macht van de vernieti ging. Het is een macht die geen idea- i len heeft, en gevoed wordt door wal ging. Dat is de macht die nu opkomt Ds B&umer, die ook over de wette loosheid sprak, voegde aan zijn be schrijving een duidelijke opdracht toe. „Als het getuigenis van de chris- tenen verstomt, dan is er niemand meer die de wereld zegt wat haar geluk en vrede dient." Hij richtte hiervoor met name de aandacht op het gezin. „Hoe méér de kerken ver woest zijn en hoe minder catechisan ten nog de geboden van hun dominee leren, des te dringender is het, dat vader en moeder de verantwoordelij ke zlelszorgers van hun kinderen zijn." Over wat wetteloosheid nu eigenlijk is sprak dr W. Aalders uit Den Haag. Wetteloosheid is niet: leven zonder een wet, maar het is het loslaten van de Wet, de wet van God die door Mozes gegeven is. Die wet is niet te vervangen, noch door de Franse revo lutie, noch door „de rechten van de mens", noch door het socialisme. Men ontkracht haar ook door haar onver vulbaar, onhaalbaar te noemen. In Christus is de wet zuiver, volmaakt. Er was veel aandacht voor de opvoe ding. voor school en gezin. Prof. dr W. H. Velema zei ervan: „Praktische toe rusting tot het leven ln de maat schappij, persoonlijke vorming onder de heerschappij van Jezus' liefde dat is de zegen van het christelijke gezin. Ook op school is het nodig dat GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Katwijk aan Zee: man te Schevingen. Bedankt voor Veenendaal: kenberg te Lisse. OUD. GEREF. GEM. Aangenomen naar Rijssen voorde): G. Overduin te Werl$ (vrije herv. gem.). trr-jw U/J/f J. J. Rippen de bijbel opengaat, niet maar als boodschap die er bij komt, en daar mee bijkomstig is, maar als zuurde sem dat alle werk op school door trekt. De school ls het terrein waar van de wetteloze tracht zich meester te maken. Wanneer de christelijke school zich echter inzet voor bijbelse waarden, en dat ook in de bijbelse samenhang, dan kan de christelijke school het bruggehoofd van het Ko ninkrijk zijn." Paus Tijdens een eucharistievierin Romeinse bisschopskerk, de van Jan van Lateranen, hee Johannes Paulus zijn ambt schop van Rome aanvaard, preek gaf hij de kerkleden ii de verzekering, dat hij hen wi nen en zijn bescheiden krach ter beschikking wilde stellen gens benadrukt hij ook de nc van gehoorzaamheid, voon priesters en religieuzen. In band waarschuwde de paus i gepaste creativiteit ln kerkd Iedere liturgische onregelmi moet worden vermeden. Twee zendingsarti Morgen, woensdagavond oi acht worden in de christelijl formeerde kerk aan de NoordJ Rotterdam twee zendingsart gezonden naar Zuid-aAfrika, zullen werken in het zendini taal „Siloam" van de zend christelijke gereformeerde Het zijn de arts K. C. van Egt diens vrouw J. B. van E Arendshorst, en de arts P. Sm zijn vrouw M. Snoep-de Jong deren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2