Krankzinnig meesterwerk van José Donoso Subtiele roman over de trouw L N VROOM DREESMANN De stoffen die u kent uit de aktuele modekollekties heeft Vroom Dreesmann aan de meter. permanent bezorgers/sters DINSDAG 26 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTf g 26 door J. van Doorne Wij noemen niet alleen mensen krankzinnig, wij hebben het ook wel over krankzinnige zaken of gebeurtenissen. „Obscene nachtvogel" van de in 1924 geboren Chileen José Donoso (hij woont thans in Spanje) kan ik niet anders dan een krankzin nig meesterwerk noemen. Het zit zo verward in elkaar, dat de uitgever op het stofomslag zelfs een feitelijk verkeerde op somming geeft van de inhoud. Overigens- stom. Nu had Uc het ongeluk, die uitgever stekst eerst te lezen voor ik aan de lijvige roman begon. Het gevolg was. dat ik na een goeie honderd bladzij den het gevoel kreeg, dat ik niet lezen kon. Nadat ik de ernstige lout in de mede deling ontdekt had. bleef ik echter met dit gevoel zitten, want vele blad zijden en gebeurtenissen waren mij duister. Maar ik kwam diep onder de indruk van het schrijftalent van de auteur. Het verhaal speelt zich af in een niet nader genoemde Latijns- amerikaanse staat. De hoofdfiguren zijn een onnoemelijk rijke groot grondbezitter, Jerónimo de Azcoitia, zijn vrouw Inés en de gunsteling van Jerónimo, Humberto geheten. Om die personen heen bewegen zich talloze figuren. De plaats van hande ling is tweevoudig: een rooms-katho liek retraitehuls. eigendom van Jeró nimo: en een groot landgoed dat hem soms als verblijf diende In dat retraite-huis wonen vijf non nen, een aantal afgedankte vrouwelij ke bedienden van rijke lieden, af tandse bedelaressen en vijf Jonge we zen. Dan is er nog Humberto die als manusje-van-alles de „Madre" die het huis bestuurt, terzijde staat. De verteller is meestal Humberto. Ik zeg meestal, omdat er ook heel ande re Jkken" nu en dan spreken, en zelfs een „wij". Die verwisseling kan zich soms in een enkele zin voltrekken, zonder dat de lezer gewaarschuwd wordt. Het huls is een labyrint van gangen, binnen plaatsen. zolders en hokken. De meest krankzinnige gebeurtenissen spelen zich af in die verblijven. Eerder dan aan het sur realisme, moet men al lezend aan Jeroen Bosch of Dali denken. De lezer komt er langzamerhand achter dat de bezitter van het huis met een beeldschone vrouw getrouwd is. Inés. ZIJ kan geen kinderen krijgen. Als zij dan tenslotte toch een zoon krijgt, blijkt deze een afschuwelijk verminkt kind te zijn. een monster. Uit de roman schijnt te blijken, dat dit kind verwekt Is door de gunsteling. Dat „schijnt te blij ken" schrijf ik bewust, want zoals de gehele roman, is deze episode zo duis ter weergegeven, dat ik er niet hele maal zeker van ben. Mismaakten Eerst wil de vader het kind doden, maar om al even onnaspeurlijke rede nen besluit hij dat niet te doen. Om het kind bij het opgroeien het gevoel te geven, dat het niet mismaakt, maar normaal is. laat hij het land goed hermetisch van de wereld afslui ten en bevolkt hij het met een stoet van verschrikkelijk mismaakten. die hij door Humberto laat opzoeken en uitzoeken. Zij krijgen op het landgoed een weel derig leven. Na enkele jaren ont vlucht Humberto deze afschuwelijke en vooral groteske hel en komt dan in het retraite-huis terecht. De roman eindigt met de mislukking van het experiment met de monsters en met het ontruimen van het retrai te-huis. Ik moet bekennen dat ik niet in staat ben, de huiver en verbijste ring weer te geven die mij beving bij het lezen van het boek. Er zijn realistische romans die een zelfde belevenis aan de lezer geven. Maar deze roman is niet realistisch. Hij is een eruptie van scheppings drift, maar dan van een mens. die gruwelijke droombeelden, waanzinni ge fantasieén en angsten op meester lijke wijze gestalte geeft Zoals in de droom vervloeien de ge beurtenissen en de personen. Nu en dan kreeg ik plotseling houvast. Het is in dit boek als met een kolkende bergstroom, die schuimend over en om rotsblokken heenraast, zich door bochten wringt, bomen en dode die ren meesleurend. Zo het water al iets weerspiegelt dan is dit gebroken, ver scheurd, aan flarden getrokken. En soms ontstaat dan ergens in een trage bocht een plek glanzend, spiegelend water. Zulke plekken kent de roman en die gaven mij enigermate de in druk. dat ik de verhaalgang volgen De heb gezegd, dat ik soms huiverde en verbijsterd was. Die woorden zijn niet te groot. Die huiver wordt niet opgeroepen door de beelden, gestal ten en situaties als zodanig, maar door de zich onweerstaanbaar aan je opdringende gedachte, dat het boek de wortels blootlegt van het mense lijk zijn. Het is alsof de auteur het onderbewuste, het gemeenschappe- lljk-onderbewuste van de mens ex ploreert Verbluft Misschien ben ik toch nog het méést verbluft, zomaar gewoon stom-ver wonderd. Hoe kan iemand zulk een waanzinnig in elkaar zittende wereld scheppen. Heel merkwaardig is de verhouding tussen de machtige meester en de dienaar en gunsteling Humberto. De laatste voelt zich in bezit genomen, geestelijk vooral, door zijn meester. Eigenlijk zijn al de daden van Hum berto daden van wraak. Maar die relatie is maar een van de vele raadse lachtige verhoudingen. Volstrekt onmogelijke gebeurtenis sen voltrekken zich in een context van het mogelijke. Daarenboven zijn door T. van Deel dwanggedachte uit hij valt immers van de berg maar dit sterven is. zoals ik al aanduidde, een symbolisch Waarom is men trouw? Deze vraag heeft Vestdijk in een van Dood houdt direct verband met de zijn „Essays in duodecimo" in verband gebracht met ons moeder, die op gruwelijke wijze aan verlangen naar een „wederbrenging" van de dingen der liefde keelkanker sterft in die fase van zijn en in veel wijdere zin met een diepgewortelde behoefte om o^TwfS e"ke^ouderUngS op heden en verleden te laten samenhangen. De trouw gaat de huisbezoek hem behulpzaam zijn tijd te lijf en verbindt „dat wat men geworden is" met „dat ook zijn UefdMp-aistand, bang ont- wat men vroeger was en dat men niet meer kan prijsgeven", «eken door Martha brengt hem tot De kwestie van de trouw staat centraal in de nieuwe roman Sond HUd™ zou mj van Maarten 't Hart, „Een vlucht regenwulpen". Martha en hem toch bij eikaar José Donoso de religie en de godsdienstige gebrui ken in dit boek vol van stuitend bijge loof. Een volstrekt verwrongen beeld van het christelijk geloof komt op de lezer af. Niet dat het boek de christelijke religie afvalt. Maar het laat een ver wording zien, die bijna ongelooflijk is. Als Iris. een van de weesmeisjes die in het retraite-huis wonen, zwanger wordt, gaat onder de oude vrouwen al spoedig het verhaal dat zij buiten de wil van een man een kind ter wereld zal brengen Dat kind zal hen verlos sen en zonder meer meenemen naar de hemel. Zij beginnen alvast hun vodden en todden te bundelen, want die gaan mee. Deze verwachting krijgt een groteske vervulling als ein delijk de autobussen komen die de oudjes naar een ander oord gaan ver voeren: het huis is verkocht en wordt afgebroken. Dit slot is geschreven als' een nuchtere reportage. Dit is een voorbeeld van de vele scè nes en gedachten waarin de meest idiote vermengingen van oud heiden dom en christelijk geloof verbeeld en uitgedrukt worden. Het boek is een wereld op zichzelf. Het is zwanger van de meest grillige associaties, van hallucinaties, obses sies, schrikbeelden, angsten en onmo gelijkheden. Vergeefs heb ik naar een boodschap gezocht. Vergeefs heb ik me afge vraagd wat de auteur toch wel bezield heeft. Nu hoeft een roman geen bood schap te hebben en wat de auteur bezield heeft tijdens het schrijven, weet hij misschien zelf niet. Maar dat hij bezeten was van scheppingsdrift is wel heel duidelijk. De schitterende taal van het boek is ten dienste ge steld aan het verbeelden van een vol strekt onordelijke hel. José Donoso: „Obscene nachtvogel". Oorspronkelijke titel: „El obsceno pajaro de la noche". Vertaling van Robert Lemm. Bij de Arbeiderspers te Amsterdam. Gebonden. Aantal pagina's 508. Prijs 38.50. Afgezien van verschillende andere te genstellingen is die tussen verleden en heden in deze roman de belang rijkste. In het verleden van de hoofd figuur Maarten - een dertigjarige hoogleraar celbiologie - zijn dingen gepasseerd die nog altijd hun invloed uitoefenen op zijn actuele gedrag en gevoel. Zijn verhouding tot vrouwen wordt gedomineerd door zijn trouw aan die ene. die vroegere, die hij nooit echt benaderd heeft: Martha. Dit heeft hij geen vriendjes, is hij de knapste en ook de afzijdigste. Hij heeft plein vrees, hij durft niet in het zonlicht te lopen, maar wil in de scha duw blijven, omdat hij vreest anders dood te gaan. Die doodsangst is een constante. Als Maarten op de bruiloft een afspraak maakt met Martha's zusje de eer ste afspraak die hij in zijn leven met een meisje maakt! weet hij tegelij kertijd zeker binnen veertien dagen brengen? Jeugdliefde 'Een vlucht regenwulpen' bevat tallo ze zeer ontroerende details en is wat verweving der onderdelen betreft een subtiel boek. Alles krijgt er functie in. Prachtig vind ik hoe 't Hart het na tuurlijke leven de vogels, de water stromen. de bergen, de rietlanden combineert, met het verhaalgebeuren. Kernachtig zit dit vormgevingsprin- vliegen van een vlucht n Trouw: trouw aan het ver de moeder, aan een jeuj daarover handelt deze ron gedetailleerd voorbeeld een van de vele goedgevo vaties in dit boek citeer "Maar het ergste voor haa^ der) moet geweest zijn meer geloofde. We sprake over. maar ze raadde het, opeens de psalmen en gezi meer meezong die zij altijd zich üit neuriede. En dan waarom zing je niet meer ger en dan zei ik: ik ben U geworden om die psalmen gen. want ik wilde haar nit 1 dat ik ze niet meer kon z! omdat ik ongelovig was maar omdat ik. als ik ze zot bij de eerste regel niet or zou kunnen, omdat tranen" zouden vers ^kk en. Ik wil dm G niet vertellen, ik kon het vertellen want dan had ik 1 moeten uitleggen dat ik niets meer zag in dat geloo t me daarom ontrouw voel tegenover haar, en dat vod® P" als ik die psalmen weer zo die zozeer deel waren vai °e zozeer haar dagelijkse mn den. en daarom kon ik de® Fo maar niet van mij afzetten !1 die reden kanker had gekn iens' kanker nog wel. omdat in de woc-den van de psalm steken'. 1SP£ olle< tion schoolmeisje heeft het beeld geleverd (de termijn van de afspraak) te zullen cipe in de gelijktijdigheid van het - sterven. In zekere zin komt die sterven van de moeder en het over- tege arm er g pging te t dat hem immer voor ogen zweeft en dat hem dertig jaar lang verre van vrouwen heeft gehouden. De roman rakelt al in de aanvang deze jeugd liefde op. want op een bruiloft komt Maarten plotseling in contact met de zuster van Martha. Toevallig vindt er een paar dagen later ook nog een reünie van school plaats, waar Maar ten Martha in levenden lijve ontmoet. Zij blijkt een keurig getrouwd, aller- normaalst meisje te zijn, maar voor Maarten blijft zij nochtans het ideale vrouwbeeld. Tijdens een congres in Bern krijgt het verleden, dat onge ïntegreerd een enorme druk uitoefent op Maartens bestaan, z'n inbedding in zijn leven. Allerlei dwanggedach ten lossen zich als vanzelf op in een bijna dodelijke val tijdens een be rgtocht, hetgeen een inwijding bete kent in een nieuw leven. Subtiel „Een vlucht regenwulpen" is een ui terst subtiel gecomponeerde roman. Nadat Maarten in een soort proloog kort zijn levensgeschiedenis verteld heeft, volgen verschillende flash backs - in de tegenwoordige tijd ver teld overigens - die een heldere in druk geven van zijn verleden. Het ouderlijk milieu wordt gepreciseerd en vooral de moeder blijkt een enor me invloed op Maarten gehad te heb ben. De roman zou ook zonder veel moeite als een hommage aan de moe der gelezen kunnen worden: „Ik was niet geïsoleerder dan anderen, ik had alleen maar minder vertrouwen in de surrogaten die werden aangeprezen als middelen om de eenzaamheid te verdrijven: liefde, vriendschap, gezel ligheid. Het enige wat geen surrogaat was. was de vanzelfsprekende, woor deloze intimiteit zoals die bestaan had tussen mijn moeder en mij." Dat isolement, al van jongs af. speelt voortdurend een rol. Het wordt onder meer verbeeld in de tegenstelling na tuur en cultuur. Het valt op hoe de jonge Maarten zijn ervaringen in de mensenwereld compenseert met om zwervingen per roeiboot in het riet land. op zoek naar vogels. Daar voelt hij zich niet eenzaam. Maar op school Maarten 't Hart. Een vlu< wulpen. Amsterdam, De spers, 1978. 197 blz. f.l9.50^en it d OPHEFFINGSUITVERKOOP BIJ KAPTINO 160 x 80 x 3fa it nc ven BESTE HAAGSE VRIENDEN en vanzelf in grote delen van NEDERLAND, het is de mens gezet om te WERKEMe i MAAR voor ieder breekt de tijd aan dat er staat „TOT ZOVER". Welnu uw leverancier van KANTOORMACHfcaro NES, BRANDKASTEN en KANTOORMEUBELEN hoopt het komende jaar z'n 70ste jaar te berei' i. niets bijider zonders, het is echter wel zo. dat je de MOED MOET hebben en zeggen, zo is het welletjes, de tijd is gekomerw— Toch willen wij nog niet zeggen, de hele tent dicht. Wij gaan een KNAL UITVERKOOP HOUDEN. Onze BU REAUS en BRANDKASTEN plus de kluizen kunnen de EEUWEN TROTSEREN, het is niet zo als met oude huu zen, als je er daar één van uitbreekt dan kwakt de ander neer. Wij staan nog kaarsrecht en hopen dit nog een l tijd vol te houden. Deze tijd is nu niet direct ZONNIG, maar wij hebben ons hele leven altijd de ZONNIGE KAN1 willen zien en dat doen wii noa. De derde DINSDAG in SEPTEMBER gaf ons PRINSJESDAG. Het WAS een ernstige TROONREDE met nog, ernstiger uitspraken. Wij mensen willen het zelf doen, wij ZiJN OPPERMACHTIG GEWORDEN „dat denken wij" in werkelijkheid zijn wij slechts hulpelcze wezens. Wij hoorden EEN SOMBERE TROONREDE. KAPTINO GEEFT EEN LICHTPUNT met de prijzen BEKLEDE KANTOORSTOELEN geen 60.- NU 45.76~ 6 KANTOORSTOELEN met armleuningen NU 99.50 ZWARE DRAAIBARE DIRECTEURSSTOELEN van 800 NU /0 475,-. Moderne TAFELS 120 x 50 cm. bladmaat 21.19. SORTEER REKKEN 5 of 8 delig vanaf f 29A Stalen brievenbakjes geen 12,- NU 5.08. RONDE en VIERKANTE PAPIERBAKKEN vanaf 12,-. 3 M KOPIEERMACHINES de voordeligste nu 315,-. onmisbaar voor de zo nu en dan ccj PIEERDER. Koop zon moderne machine voor u thuis of voor uw kantoor. Het grote voordeel van zo n ma chine is. u bent baas in eiaen huis. natuurlijk kunt u ook ergens naar toe gaan maar u loopt dan wel ck kans dat u te horen krijgt „ER ZIJN NOG 57 WACHTENDEN VOOR U", met wachten kunt u niet meer van winst spreken. Wij hebben ook de duurdere modellen voor u. (AA ZWARE STANDAARD SCHRIJFMACHINES 32 CM NU 290,- voor veel doorslagen normale prijs 705,-lege Kleine kofferschrijfmachine vanaf 120,-. NIEUWE ELEKTRISCHE TELMACHINES GEEN 395,- NU 149,- optellen, aftrekken, vermenigvuldigen met telrol, gloednieuw zo uit de doos. grijp zo'n voordelig aanbod. Nieuwe VICTOR VOLAUTOMATEN, op- Paa tellen, aftrekken, delen. enz. overblijvers in ons magazijn geen 1710,- NU 250,-. Kleine telmachines zende»®^ telstrook knalorljs 10,-. Deze machines doen geen wonderen, u kunt er mee optellen en aftrekken. MODEPEac BEAVER. NIEUWE DEURL0ZE KASTEN GEEN 58.- NU 38,14 met 4 verstelbare stalen legborden, al uw opber</voc| problemen zijn met zo een rek opgelost. Ook de zware industrie rekken uit voorraad. BRANDKASTEN hebber VQ( wij een enorme voorraad in vele maten. Wij leveren alles uit voorraad en verkopen tegen CONTANT PRIJZEI^n a EXCL. B T.W. Wij zijn alle dagen geopend tot 6 uur. Zaterdag tot 3 uur. Onze sluiting- en opheftingsuitverkoop betreft de alleen Den Haag. ee BIJ KAPTINO GEEN MAKRO MAAR MIKRO PRIJZEN LAAN VAN N.O. INDIÉ 12 - DEN HAAG - TEL 839446 (bijna hoek Bezuidenhoutseweg) l0i' 76 8 00 9.6 <11 _or ^AKENFLITSEI^ Dameskapsalon W.Freek Vermeer GEEFT VOOR ONVER SCHILLIG WAT VOOR SLEUTELS BIJMAKEN! klaar terwijl u wacht' üps-Yaie. Auto-contact en voordeur sloten W. P. Hartwllk NIEUWE BEESTENMARKT 7-11 LEIOEN. TEL. 071-126627 HAAR EEN prima Ook het juiste adres voor alle soorten dames- en heren- pruiken (toupet) en haar- Schuttersveld ribfluweel. Schuttersvelds beroemde kwalitq" voor de sportieve look, met keuze smalle en brede rib. Ideaal voor rd£ pantalons, jacks, rokken, overgoo|ag spencers etc. In warme najaarstini zoals o.m. bordeaux, goud. bruin, r donkergroen en zwart. Poolvast el VI pletvrij. 100% Katoen. 150 cm breefoo (dus dubbelbreed), van 26.50 voojg Voor de verspreiding van ons ochtendblad in Leiden kunnen nog enkele akkurate geplaatst worden. Met dagelijks een uurtje bezorgen kan men ervan verzekerd zijn een aantrekke lijke vergoeding te verdienen Zty. die interesse hebben kunnen zich aanmel- den bi/ de hee' M Overvliet. Richard Hofstraat 17. Leiden. Telefoonnummer 76 1033.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 12