llegaartje vol houterige vluchtpogingen Blanke huurlingen, ruwe pit liet monster ordt groot Uit brieven van lezers 1AËLISCHE FILMWEEK 'Deel kritiek op miljoenennota onrechtvaardig' Prolongaties en reprises Waar draaien de Israëlische films? AASGIEREN VALLEN AAN HEN, HET TWEEDE OMEN I 22 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET11 Scene uit „De aasgieren" van acteurs, zoals men dat noemt. Wat deert ze het bedrog? Rotterdam-Arena en Cineac A.D.. 16 jr. Amsterdam-Cineac Damrak I en City 7; Den Haag-Passage; Dick Ouwendijk Van een onzer verslaggevers SCHIPHOL Minister Andriessen (financiën) vindt de kritiek op miljoe nennota en troonrede voor een deel onrechtvaardig. Hij is teleurgesteld, dat een aantal zaken „weinig aan dacht" heeft gekregen. In de commentaren is volgens An- dreissen, te weinig naar voren geko men, dat het kabinet ook recht streeks de werkgelegenheid bevor dert. To.t 1984 zullen 84.000 nieuwe arbeidsplaatsen geschapen worden bij overheid en semi-overheid, zei An driessen gisteren op Schiphol. De be windsman vertrok naar de Verenigde Staten, waar hij zal deelnemen aan de Jaarvergadering van het internati onale monetaire fonds en de wereld bank. Andriessen benadrukte op Schiphol nog eens, dat ondanks de ombuigingen de collectieve uitga ven (overheid, sociale uitkeringen) nog groeien. Evenals minister Albeda (sociale za ken), vorige week zei Andriessen gis teren dat het kabinet bereid is over alternatieven voor het bezuinigings plan Bestek '81 te praten. In navol- Sng van Albeda stelde hij nadrukke- k voorwaarden aan eventuele ande re voorstellen: ze moeten „realis tisch" zijn, en niet leiden „tot uitstel van wat absoluut noodzakelijk 18 voor versterking van de economie." Ondernemingsraad (3) Met de wijzigingsvoorstellen van het CDA ben ik het volledig eens. Einde lijk is het zover dat men inziet, dat het de meest Christelijke vorm is, zo de ondernemingsraad samen te stel len. Lang, veel te lang is het zó ge weest, dat de werknemer geen enkele invloed op de gang van zaken in de onderneming had. Fout! De meest christelijke gang van zaken is, dat werknemers volledig mee beslissen over het wel en wee van een onderne ming. Daar moeten ze, door een on dernemingsraad, de gelegenheid voor krijgen. Vergaderen zonder de direc teur! Natuurlijk moet daarna, pas daarna, overleg plaats hebben met de directie. Zo zie ik het. als de meest juiste gang van zaken, en ook christe lijk verdedigbaar! Daar mag het CDA niet voor opzij gaan. Drachten H. Stelwagen Het Dorp (slot) Reactie op het schrijven van de heer J. Martens (Trouw 11 september) over „Het Dorp". HIJ schijnt helemaal niet op de hoogte te zijn van allerlei socia le wetten. Alle werknemers in „Het Dorp" vallen wettelijk onder een CAO, alleen diegenen met een relatief hoog Inkomen, zoals directie e.d. val len er niet onder. Overkomt hen wat (in dit geval ziekte van de heer Bijle- veld) dan zal er een regeling getroffen worden, die goedkeuring moet krij gen va* het COZ (Centraal Overleg Ziekenfondsen). „Het Dorp" valt on der de AWBZ (Algemene Wet Bijzon dere Ziekte-onkostenverzekering), wettelijk, geen liefdadige fondsen. Daar sommige bewoners werken, an deren een behoorlijke WAO-uitkering ontvangen, een gToep AAW en ande ren AOW-uitkeringen hebben, kan ie der een steentje aan de dure verpleeg- prijs bijdragen en houdt genoeg over om geen „armoedig" bestaan te lel den. Wij zullen echt nergens voor op hoeven te draaien en ik hoop nog lang op de Enkweg te wonen, waar we het goed met elkaar hebben (dogela's en bewoners) en het zo willen houden. Laat het „geroddel" nu eens afgelo pen zijn. Arnhem J. Schakel Barry Lyndon Fascinerende film van Stanley Kubrick over de verre, vreemde, koude we reld van het verleden. De gehe le week in Springhaver, Utrecht. Que la Fête commence Voorbeeldige historische film met talloze dubbele bodems van Bertrand Tavernier. De gehele week in Studio, Eind hoven. Casanova Fellini plaatst de legendarische vrouwenheld tegen een decor van barbaarse en bizarre fantasie. De gehele week in Tivoli, Den Helder. Padre Padrone Prachtige film van de Italiaanse gebroe ders Taviani over een Sardijn- se herdersjongen, die zich be vrijdt door de macht van het woord. De gehele week in Shaffy, Amsterdam; van 22 tot 24 september in De Krabbe- dans, Eindhoven. Deutschland im Herbst Epi- sodenfilm van jonge Duitse re gisseurs over de gebeurtenis sen die zich vorig jaar oktober afspeelden in West-Duitsland (de moord op Schleyer, het ka pen en bevrijden van een vliegtuig, de dood van drie RAF-leden in de Stammhelm- gevangenis). De gehele week in Tuschinski 5, Amsterdam en Alhambra 4, Enschede. Ludwig Sombere film vol pracht van Luchino Visconti over de ongelukkige Beierse konig Ludwig. De gehele week in Uitkijk, Amsterdam en Uit kijk, Den Haag. 2001, A Space Odyssey De beste science-fiction-film ooit gemaakt, door grootmeester Stanley Kubrick. De gehele week in Palace, Haarlem. Der Amerikanische Freund Voortreffelijke psychologi sche thriller van de Westduit- se cineast Wim Wenders, geba seerd op een boek van Patricia Highsmith. De gehele week in The Movies, Amsterdam. Una giornata particolare Ontroerende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die worden fijngemalen door de molens van Mussolini's dic tatuur, met Marcello Mastroi- anni en Sophia Loren in de hoofdrollen. De gehele week in The Movies 2, Amsterdam; Studio, Maastricht en Saskia, Eindhoven. De Mens uit Marmer Monu mentale film van de Pool Andrzej Wajda over een arbei der die eens in marmer werd vereeuwigd en daarna in ver getelheid verzonk. De gehele week in Cinetol II, Amster dam en Filmhuis, Groningen, De oude man uit Floch „Fantasia on an Romantic Theme" („Fantasie op een romantisch the ma") van Vitek Tracz is een sprookje, niet kinderlijk, wel kinderachtig. Een sombere man met een kaal hoofd, relatieproblemen en zelfmoordnei gingen wordt, als hij boven het graf van de onbekende soldaat hangt te bungelen, gered door een Zweedse koningin, die stad en land afreist om een passende echtgenoot te vinden. Ze besluit hem een romantisch avond te schenken om hem weer goesting in het leven te geven, een zeer verliefde, onaantrekkelijke vrouw poogt hem Rockinghorse: 27 sept. Studio Gro ningen; 22 sept. Studio, Nijmegen; 23 sept Camera 2, Tilburg; 24 sept. Ca mera, Leiden. The Garden: 22 sept Studio, Gronin gen; 23 sept. Studio, Utrecht; 24 sept. Studio, Nijmegen; 25 sept. Camera 2, Tilburg; 26 sept. Camera, Leiden. I Love you Rosa: 23 sept. Studio, Groningen; 24 sept. Studio, Utrecht; 25 sept. Studio, Nijmegen; 26 sept. Camera 2, Tilburg; 27 sept. Camera, Leiden. Only Today: 24 sept. Studio, Gronin gen; 25 sept. Studio, Utrecht; 26 sejrt. Studio, Nijmegen; 27 sept. Camera 8, Tilburg. Floch: 25 sept. Studio, Groningen; 2J sept. Studio, Utrecht; 27 sept. Studio, Nijmegen; 22 sept. Camera, LeideB. I was born in Jerusalem: 26 sept Studio, Groningen; 27 sept. Studio, Utrecht; 22 sept. Camera 2, Tilburg; 23 sept. Camera, Leiden. Intussen vergeefs te winnen en het eindigt toch met zelfmoord, maar niet van de man. Goedendag. Om de weinig aanlokkelijk reeks te besluiten: „Only Today" van Zeev Revah is een liefdesgeschiedenis, ge situeerd rond een markt vol kleine luiden. Typetjes dus. Er wordt zo gruwelijk in geschmierd dat het zweet je in de handen staat en de tenen krommen in je schoenen. De film lijkt niet anderhalf uur, maar wel zes uur te duren. Dat geldt voor meer films uit deze mislukte manifestatie. Een veeg teken. V. Wielek-Berg ar jaar geleden viel de van de toen gehouden che filmweek zeker gatief uit: er was welis- een sprake van mees- :en, maar de conclusie th lulden dat wij hier In pnd reden hadden onze 5{ af te likken als er an een dergelijke kwa- e orden geproduceerd. de nieuwe Israëlische film- altorganiseerd door CRM in sa- ing met de Nederlandse bond) is een bittere teleur- De zeven films, die in de 21 tot en met 27 september Wf den zullen worden vertoond, een vreemd allegaartje, ge- |t door een pijnlijk gebrek -itmanschap en heerschappij t J tof zodat het is alsof alles als |sen je vingers doorloopt en pijnlijke hang naar escapis- vlucht uit de problemati- kelljkheid: in het verleden, O. ythe, in het sprookje en in komedies met grove kluch- aa{ Mch wel opmerkelijk, dat ln de zeven hoofdfilms geen voorkomt. Als met het vlie- ivertapijt schijnen ze uit het ld te zijn overgebracht naar «rieer grazige weiden elders op idbol. En de film waarin ze Jcomen, „I was born in Jeru- geproduceerd, geregisseerd gen door Jehoram Gaon, een doet denken aan Gert'Tim- I wekt een aan afschuw gren-, keer door de bigotte hysterie, I het verleden en heden van ai wordt verheerlijkt, verdoe- -.[erkitscht. f,«ieb ik zoveel enge typen bij jzien, terwijl ik na die „reis Beeld uit Rosa I love You door Jeruzalem" even onkundig was van wezen en gezicht van de stad als voordien. Jonge Cinema Is het in Israël werkelijk zo slecht gesteld met de film? We mogen het betwijfelen. Uit een artikel in het Engelse filmtijdschrift „Sight and Sound" maakte ik namelijk op, dat er (overigens reeds tien jaar lang) een groep cineasten aan het werk is, die de confrontatie met actuele proble men niet schuwt. Maar deze „Jonge Israëlische Cinema" is in eigen land. weinig populair en de fondsen die de overheid verstrekt worden steeds schrieler. Doch onder de jongeren is een steeds sterkere drang naar een realistische benadering merkbaar, op de televisie is reeds sprake van een zekere door braak (er worden probleemgebieden verkend, zoals de pQsitie van de Ara bieren, de grenzen, de oorlogen, de eenheid, de conflicten tussen de di verse bevolkingsgroepen, de armoe de), dus misschien is er nog hoop voor de Israëlische cinema. Gezien het feit dat er in Israël wel films gemaakt worden die Interessant zijn omdat ze een inzicht pogen te geven in gecompliceerde vraagstuk ken, mogen we wel degelijk spreken van een voor deze filmweek allermise- rabelste keuze, blijkbaar eerder inge geven door angst en afweer, dan door het eerlijk zoeken naar enig formaat. Hobbelpaard Van de „Jonge Israëlische Cinema" is slechts één film vertegenwoordigd: „Rocking Horse" oftewel „Hobbel paard" van Yaki Yosha, het verhaal van een schilder die uit Amerika naar Israël terugkeert, daar zijn vader vindt als een seniele, stervende man en besluit een film te maken over de afstamming van zijn ouders. Inder daad is dit de enige film, waarin iets persoonlijks overkomt, er zijn flitsen die gedachten en gevoelens op gang brengen. Maar het is wel vreemd, dat in de folder een veel uitgebreider en samenhangender verhaal wordt ver teld dan in de film en dat de tijdsduur ook blijkt ingekort. Zo blijft de vraag of de rommeligheid en onbegrijpelijk heid van „Rockinghorse" niet te wij ten is aan het feit dat er om de een of andere reden een stuk aan ontbreekt. De rest En voor de restWelnu, „I Love you Rosa" van Moshe Mizrahl (de film is overigens ai oud) is niet onaar dig, omdat hij enige kennis over brengt over zeden en gewoonten in het verleden (een vrouw die Jong we- duw is geworden moet wachten tot de broer van haar man, een kind nog, volwassen is en haar vrij kan geven, maar de knaap wordt verliefd op haar, zij op hem en ten slotte resul teert het in een huwelijk). Er wordt goed in gespeeld het camerawerk is redelijk, allemaal meegenomen. „The Garden" van Victor Nord is een soort mythe over een oude man die weigert zijn tuin te verkopen en wordt gestaafd door het opduiken achter het groen van een al dan niet krankzinnig, al dan niet doofstom meisje dat hij voor een engel houdt. Nu ja, wie zit daar op te wachten. „Floch" van Daniel Wolman is een uiterst eigenaardige satire over een oude man die na de dood van zijn enige zoon, schoondochter en* klein kind zijn oude vrouw verstoot omdat hij wordt bezeten door de obsessie nog een zoon te kweken. Misschien geen slecht uitgangspunt, maar wat er dan volgt, daar kan een gewoon mens geen chocola van maken. In elk geval ontmoet Floch niets anders dan derderangs acteurs die de kronkelig- ste dingen doen en of het een droom is, of een komedie, of een tragedie, ik zou het warempel net weten al zag ik de film tien keer. Misschien heeft het er niets mee te maken, maar de activi teiten van een groep huurlin gen in Afrika, gebracht onder de titel „Aasgieren vallen aan" hebben bitter weinig te maken met de zachtmoedige activiteiten van „de wilde ganzen". En dat is toch de oorsponkelijke be naming van de film „The wild geese" getrokken uit het gelijkna mige boek. Het zijn overigens geen echte „aasgieren", die in de film ope reren. Het gaat om lieden die, zonder harde praktijken te schuwen, feitelijk meer last hebben van een nobele dan van een verdorven inborst. Zoals al gezegd, het gaat om huurlingen. In Afrika. De regisseur Andrew McLag- len, die verscheidene actie-westerns op zijn naam heeft staan, schijnt er behoefte aan te hebben gevoeld, om de zwarte reputatie van de blanke huurlingen in Afrikaanse gebieden wat witter te kalken. Het is met de reputatie van de blanken in het zwar te werelddeel niet al te best gesteld, zodat een nummertje edelaardigheid er best nog wel in kan. Corruptie Het verhaal is er een over corruptie. In een Afrikaanse staat wordt de vroegere president van weer een an dere Afrikaanse staat gevangen ge houden. De naam van de man is Lim- bani. Hij is een man met hoge idea len, die voor Afrika maar één toe komst aangewezen acht: hulpvaardig samengaan van beter geschoolde en toegeruste blanken met tegemoetko mende, alle wrok afzwerende weetgie rige zwarten. Zijn plaats is ingeno men door een zwarte dictator, die er alles aan gelegen is om met zijn idea listische tegenstander af te rekenen. Hij wordt daarin weerstreefd door de leider van een Europees concern, een op koper azende multinational. Huur lingen worden door die leider in dienst genomen ten einde Limbani te bevrijden. Dan heeft het concern een flinke troef ln handen, om concessies van de zwarte usurpator, Limbani's tegenstander, af te dwingen. De huur lingen, die de zaak aanvankelijk al leen voor geld wilden opknappen, ra ken diep onder de indruk van de voornaamheid van geest bij Limbani en laten zich liever afmaken dan Lim bani uit handen te geven. Kwalijk Wie van actie-films houdt, heeft aan het bovenstaande voldoende; het zou zonde zijn om bij voorbaat de pret van een bloederige actie-avond te vergallen. Naast de actie zijn er ande re componenten, die van kwalijker gehalte zijn. Door alles heen stréélt de meerderwaardigheid van de blan ken. Ze zijn, althans volgens het beeld van de film, dé aangewezen beschermers van een misleide bevol king. Met schoon geweten kunnen zij gewelddaden plegen. Feitelijk wor den ze door dat geweten tot die ge welddaden geprest. Ze vallen als blanke deugdzame martelaren van de zwarte zaak. In tegenstelling tot een Cubaan, die een handlanger is van zwarte usurpatie. Aan de film is me dewerking verleend door een keur in „Damien, bet tweede Omen" Omen", de film over het bovennatuurlijke monster- V het engelengezichtje dat werd uitgebroed om de vernietigen en alvast begon met het argeloos uit- van zijn pleeggezin en omgeving, is een vervolg belt* tder, want „Het Omen", on- bovennatuurlijk tintje rs dan een doodgewone ou- griezelfilm met spannende lad onverhoeds veel succes, ie deel is door een andere gemaakt (Richard Donner angen door Jack Taylor) en ed te merken: De film is estroomlijnder, commercië- 'r naïef, daardoor ook min- ekkelijk. Het gruweljong el uitgevallen jongetje met tjes) is intussen dertien ge- n de boeken (in casu de ag van Johannes) gaan hem wacht ligt hem eerst op de maag, maar na een etensstrijd gaat hij er best gen. Voor en na beweegt en zich in een uiterst gefor- ülieu, waardoor de regis seur de kans kreeg om enig, overigens nogal vaag en vrijblijvend, verband te leggen tussen de werken van de anti-christ en grootkapitaal plus le ger (het knaapje wordt gedrild op een enge militaire school). Iedereen die hem een strobreed in de weg legt gaat eraan: en wordt blindgepikt door een krassende raad en vervolgens door een hartaanval; geëlectrocuteerd in een dolgedraaide lift; doodgestoken door magische dolken. Wederom overwint het kwaad, doch dat zal niet zo blijven. Driemaal is scheepsrechter nietwaar, daarom zal in de derde film over die vermaledijde Damien het goede overwinnen en de hoofdpersoon sterven, 't Wordt tijd. Amsterdam-City I: Enschede-Lumiè- re; Den Haag-Apollo I; Groningen- City I; Rotterdam-Cinerama; Utrecht-Catharijne I, 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11