Publiek met de neus op het spel V t Boeiende verrassing van Lar Lubovitch Dance Compa Ï3 I Kerk op radio mee: trek bij protestanti Newyorkse groep in Mickery Nederlands Kamerorkest Weinig gespeelde werken van bekende componisten Hasj op strand Radio en tv bij Carmiggelts 65e verjaardag Afstomping gaat door TV COMMENTAAR DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM In Mickery speelt tot het eind van oktober The Performance Group uit New York telkens veertien dagen een deel van de trilogie „Three Places In Rhode Island", waarvan het eerste deel In 1975 gereed kwam, het laatste dit jaar. r Het eerste deel. „Sakonnet Point" (een vakantieoord op Rhode Island), wordt sinds dinsdag gespeeld. De speelruimte in de grote zaal van Mic kery is er voor ingeperkt door drie houten muren van opgestapelde ..mo dules". Het publiek zit deels op stoel tjes beneden tegen die muren aan. deels zonder stoeltjes erboven op, in de hoogte. Op de gladde speelvloer is een figuur van lijnen uitgezet, waar van er één bij voorbeeld in een drie hoek eindigt. Daar is aan het begin een klein meisje aan het spelen met autootjes en een pop. In de tegeno vergestelde hoek is een klein jongen tje. samen met een grote jongen, boompjes aan het opzetten, vlakbij een speelgoed-garage. In een andere hoek staat een platenspeler. Aan de vierde wand staat een tent gespan nen. van boven eindigend in een ron de rode punt. Naast de tent buiten het speelvlak zit een vrouw in een wit jasje. Er loopt soms een vrouw heen en weer in een lange donkere rok. Dat is het uitgangspunt. de grote en het kleine jongentje en twee meisjes onder helle verlichting (in de zon) te slapen, twee andere meisjes hebben van boven naast de tent witte lakens en slopen aan witte lijnen gehangen (met wasknijpers) en hoog boven het speelvlak getrokken. Daar tussen in zijn er allerlei bewe gingen te zien en geluiden te horen geweest met eenvoudige belichtingen en kleine hulpmiddelen. Bij voor beeld: het is helemaal donker gesla gen. De jongen in een hoek van het speelvlak beschijnt met een zaklan taarn langzaam verschuivend de vloer. Bij het straks genoemde drie hoekje zie Je twee kleine speelgoed- paardjes. In het midden een groepje figuurtjes als een voor de nacht op gestelde karavaan. Bij de speelgoed- boompjes in de andere hoek zie je allerlei kleine speelgoedmannetjes en je hoort geluiden alsof er geschoten wordt. Inleiding Slot Het slot. na ongeveer een uur: op een plaid, midden op het speelvlak liggen De jongen en een meisje spelen met een bal. Een vrouw is eindeloos bezig met het uitwaaieren van de plaid en zingt er gevarieerde toonladders bij. Daarvóór zijn er terwijl het donker der werd geluiden van een onweer geweest met heviger wordende regen, waarin de jongen zich waste. Het meisje met de lange rok is op de speelgoed-garage gaan zitten, waarin een rood knipperlicht is aangestoken. Je ziet (en hoort) dus een reeks beel den, die te herkennen zijn als flarden van vakantie-herinneringen, waar voor theaterbeelden gezocht zijn, maar die bewust „klein" gehouden, ongeëmotioneerd, abstract. Herinne ringen. zoals die voortleven bij dat gezin, jarenlang op vakantie, of mis schien vooral bij één hunner. Want dit is een inleiding op de andere de len. waarin de acteur Spalding Gray samen met de anderen zijn herinne- ringen aan de zelfmoord van zijn moeder verwerkt. Pas dan zal er beter over te oordelen zijn. De groep bestaat wel al sinds 1967 (opgericht door Richard Schech- ner. hoogleraar in New York, bekend door zijn artikelen in The Drama Re- view), maar is niet eerder in Neder land geweest. Spelen op een klein vlak en het pu bliek er met de neus er boven op is typerend voor deze voorstelling. V North Star van Lar Lubovitch op muziek van Philip Glass. Donkerblauwe kostuums van Clovis Ruffin. ;ai ROTTERDAM Plezierige verrassing: in de Rotterdam se Schouwburg kwam de Lar Lubovitch Dance Company uit New York zó maar „uit de lucht vallen". Lar Lubovitch en zijn dansers hebben mee gewerkt aan het Festival St. Denis in Parijs en aan het Festival van Vlaanderen. Er was nog één dag over, welke werd besteed aan een bezoek je aan Nederland. Lubovitch wekt met zijn werk de in druk enige honderden, wellicht dui zenden jaren te laat te zijn geboren.. In wat hij te zien geeft is een oeroude sfeer, die in het hart van de toeschou wer een soort ontroerende herinne ring opwekt aan een heel ver en bijna mystiek verleden. Soms wordt de daardoor opgewekte spanning zó groot, dat de toeschouwer een bijna onbedwingbare lust krijgt mee te doen met de reidansers op het podi um. zich helemaal in wat er op dat podium gebeurt gevoelt opgenomen, zich teruggeplaatst gevoelt in de tijd tot het begin van de Middeleeuwen of nóg eerder. Dat gebeurde al direct bij het eerste ballet van de avond: het vorig jaar tot stand gekomen „Marimba" op de „Music for Mallet Instruments, Voi ces and Organ" van Steve Reich. Reich houdt ervan een eenvoudig, kort thema te nemen, soms slechts enkele nootjes of zelfs één noot, en die paar klanken telkens in andere tempi, in een andere zetting, een an dere sfeertekening, in ailerlei varia ties te herhalen, daarbij tóch een strak ritme aanhoudend. Lubovitch heeft met zijn „Marimba" deze mu ziek op de voet gevolgd met zijn ka rakteristieke, vloeiende beweging. Er ontstond iets, dat de toeschouwer in de sfeer bracht van de „Running Set", de oud-Keltische en op de Brit se eilanden bewaard gebleven folklo- door Hans W, Ledeboer re-dans met de fascinerende vloeien de slingerfiguren. Ook „Les Noces" op het gelijknamige werk voor koor, solo-zang en instru menten van Stravinsky ligt geheel in de sfeer van de folklore en tegelijk in die van de vroege middeleeuwen. Mis schien nog meer in die van de oud- middeleeuwse mystiek dan in de fol- klore-sfeer, met merkwaardige bijna antieke vruchtbaarheidssymbolen, met bruid en bruigom, die te midden van het bijna religieuze feestgedruis doodsbang voor elkaar zijn en elkaar uiteindelijk, voorzichtig verkennend, vinden. Alweer heel oude oerkrach ten, waaraan ook de toeschouwer zich onderworpen gevoelt. Van een heel ander karakter was een werkstuk, dat naar de muziek van Alexander Scriabin, uitgevoerd door de pianist Alan Marks, eenvoudig rk werd aangeduid als „Si ces," drie korte soli, g< Susan Weber. Zeer gevi uitbundig wervelend, soi vert, het gehele lichaam meedansend. Maar zoali-u boeiende vloeiende lijn? hele werk van Lubovitch f c Tot slot North Star op pef Philip Glass met wederij d Keltische sfeer van het b0D avond, met nergens een weging, alles vloeiend alj met een merkwaardige tirt van Laura Gates. Lar Lubovitch is nog jc^' werk toont een opvallenrf0 herinneren ons nog zijn „(hal dat hij enige jaren gelecWi Nationale Ballet instudetf- jaar geleden zagen wij r Holland Festival. Wij h!na altijd gekend als een inttjk reograaf met een eigen pre met dansers, die op het U lijk een eigen identiteit, gestalte mogen geven ?gei doen. n c (ADVERTENTIE) kerngezond en kwispelend lekker! Alleen in de dierenspeciaalzaak Bnj al De slotscène uit „Sakonnet Point" van Them Performance Group in Mickery ADVERTENTIE fietst uw burgemeester ook? dan worden de paden beter! door Jac. Kort AMSTERDAM Dat er ook met weinig gespeelde werken van grote componisten best een leuk program ma gemaakt kan worden, was dins dagavond in de Grote zaal van het Concertgebouw te constateren tij dens een concert van het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Kees Bakas. Begonnen werd met de Suite voor strijkorkest, die Leos Janacek op 23-jarige leeftijd schreef. In dit uiterst charmante zesdelige werkje merkt men zowel melodisch als har monisch reeds heel vaak van die on- Speciaal Van Nicholas Nickleby wordt de laatste aflevering uitgezonden. Ned. 2/20.27 De NCRV presenteert een show van Roger Whittaker in Hamborg. Ned. 2/21.20 Het slotdeel van de docu mentaire De slag om Duits land bevat veel Russisch film materiaal. Ned. 1/22.10 Onderwerpen in Hier en Nu: In verband met de vredes- week een eigen reportage over strategische atoomraketten aan boord van Amerikaanse atoomonderzeeërs. Ned. 2/22.10 In de tv-film 26 april 1977 zijn leden van een sekte bijeen omdat zij het einde van de wereld verwachten. Duitsl. 1/00.00 De NOS herhaalt het pro gramma Zijn naam was Koos. Eeu patiënt vertelde (zestien dagen voor zijn dood» over tijn ervaringen met de isoleercel in een psychiatrisch zieken huis. Hilv. 2/09.00 verwachte, eigenzinnige wendingen op. die voor het latere werk van deze componist zo kenmerkend zijn. Ook de Concertone In G voor twee violen en orkest (K V 166 B) van Mo zart hoort men weinig in de concert zaal. Het is in wezen een 8ymfonie concertante, waarin behalve de twee violen ook de cello en de hobo obliga te partijen hebben. In dit fraaie stuk uit Mozarts jeugd kreeg men de gele genheid om kennis te maken met de twee concertmeesters, die op 1 sep tember j.l. In dienst van het Neder lands Kamerorkest zijn getreden: De Fransman Jean-Jacques Kantorow en de Nederlander Kees Hülsmann. Te horen aan de manier waarop zij hun solopartijen vertolkten, kan er van een grote aanwinst voor dit or kest gesproken worden. Na de pauze het 17e Strijkkwartet van de Italiaanse operacomponist Gaetano Donizetti, bewerkt voor strijkorkest. Een bijzonder prettig stuk. waaruit blijkt, dat deze compo nist ook thuis was op andere gebie den dan dat van de opera. Ditzelfde gold evenzeer van zijn land- en tijdge noot Rossini, van wie de Amerikaan se klarinettist Stewart Newbold aan het eind van de avond introductie, thema en variaties voor klarinet en orkest ten gehore bracht, waarvan de tonen door de zaal flitsten met onge looflijke snelheid en virtuositeit, tot grote vreugde van het weinig talrijke publiek. Het Kamerorkest speelde en begeleidde met grote precisie, maar ook met veel overgave Kees Bakels is een jonge begaafde orkestleider, die op het juiste moment de juiste aanwijzingen geeft, hetgeen tot uit stekende spelprestatiës leidt. DEN HAAG Tussen Wassenaar en Hoek van Holland is de afgelopen dagen voor 800.000 gulden aan hasj aangespoeld. Tezamen 400 kilo van hoge kwaliteit. Het vermoeden be staat dat het spul overboord is gezet door een schip dat in zwaar weer terechtkwam en dat daarom moest schuilen in een haven Om het risico van een controle door de douane te voorkomen zou men de hasj toen overboord hebben gezet zeggen 4.999 fietsenmakers Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Maandag 2 en zon dag 8 oktober zal de VARA aandacht geven aan de 65e verjaardag van de auteur Simon Carmlggelt. Op 2 okto ber is Carmiggelt te gast bij Koos Postema in „Groot uur U". Eerder op diezelfde maandagavond zendt de VARA vier „Momenten" uit, zoals die vorig seizoen ook op het scherm te zien waren. De „Momenten" zijn: „Lampje", „Een paar", „Muizen" en „Nacht". Zondag 8 oktober zullen er van half twaalf tot twee uur drie radiopro gramma's op Hilversum 3 te beluiste ren zijn met Carmiggelt als middel punt. Het eerste programma-onder deel is getiteld „Tony van Verre ont moet Simon Carmiggelt", uit het le ven van een schrijvend persoon, deel XIII, waarin ook het door Wim Kan gesproken openingswoord van het boek wordt uitgezonden. „Simon en de anderen" is de titel van het hierna volgende programma-on- 2 nte Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Protestanten luisteren over het meer naar religieuze radioprogramma's dan rooms"1" ken. Onder deze categorie vallen morgen- en avonu- kingen, het kerkelijk nieuws, programma's over de kerkzang. Vooral de belangstelling voor reli gieuze radioprogramma's blijkt groot te zijn. Deze gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek door de afdeling Kijk- en luisteronderzoek van de NOS onder ongeveer 8.500 Nederlan ders van 15 jaar en ouder. Simon Carmiggelt derdeel, waarin werk van de auteur zoals dat door hemzelf en anderen op de plaat is gezet, wordt uitgevoerd. Ten slotte volgt dan het programma „Cola, friet en knakworst", de ver- jaarswensen van een 65-jarige, waar aan meewerken Robert Long. Caba ret Ivo de Wijs, Herman van Veen, De Millers, Marnix Kappers. Gerard Cox, Louis van Dijk en Piet Noordijk en het Metropole Orkest o.l.v. Dolf van der Linden. Joop Koopman pre senteert dit. In het onderzoek worden de religieu ze radioprogramma's in zeven soor ten verdeeld. De hoogste score krijgt kerkzang met negentien procent op de vraag naar welke programma's men de laatste veertien dagen (in november 1977 heeft geluisterd. De ochtendoverwegingen hadden elf procent aangetrokken, de protestant- christelijke uitzendingen negen pro cent, programma's over de bijbel ze ven procent, kerkelijk nieuws zes pro cent, rooms-katholieke kerkdiensten zes procent en avondoverwegingen vier procent. Uit het onderzoek bleek verder dat het percentage bewuste luisteraars toenam met het ouder worden: van vijftien tot twintigjarigen had 24 pro cent in zekere mate behoefte gehad Kon u er gisteren, bij het lezen van mijn rubriek, uitkomen? Evenals met onze staathuishouding waren de eindjes niet aan elkaar te kno pen. De tekst in de derde en vierde kolom, te beginnen bij „en alweer" tot en met „na het bezoek van paus Paulus VI aan Colombia", dient te worden gelezen vóór „De neiging tot terugkrabbelen", in de tweede kolom. Met excuus voor het puzzelen, ga ik dan nu iets zeggen over het slotdeel van De slag om Duitsland dat van avond door de NO& wordt uitgezon den. De beelden zijn nog harder dan in de eerste aflevering. Aangezien het hier gaat om een nauwkeurige reconstructie van wat zich in de laatste oorlogsmaanden aan Russi sche zijde heeft voorgedaan toen de Duitse legers reeds op eigen grond gebied waren teruggedrongen, zijn schokkende taferelen niet te ver mijden. Een titel als „De genadeslag" zegt eigenlijk te weinig, want het afschu welijke heeft niet alleen betrekking op de straatgevechten in Berlijn, maar ook op de verschrikkingen die de Russische bevrijders zagen in de langs hun aanvalsroute gelegen concentratiekampen. door Ton Hydra Het is te begrijpen dat de Duitsers werden gedwongen om met eigen ogen te zien wat zij zeiden nooit te hebben geweten of misschien had den ontkend. Je vraagt je echter wel af heo fotografen en filmers tussen de duizenden lijken hun toestel hebben kunnen hanteren. Dit brengt je vanzelf op het werk en de mentaliteit van deze oorlogscorres pondenten. Zij trokken mee in de voorste linies. Menige soldaat zal met verbijstering zijn geslagen tij dens een grootscheepse vernieti ging. De filmer had daarvoor geen tijd, zijn camera moest draaien. Zo alleen werd het mogelijk die oorlog van dag tot dag te volgen en daardoor kunnen ook latere genera ties naast beelden van puinhopen, ondergaande schepen en neerstor tende of exploderende vliegtuigen ook nog iets anders zien. Ik doel niet op de kaarten en maquettes waarop de strategen hun plannen uitstippelen, maar ik denk aan de gezichten die fotografen en filmers in het vizier kregen. Want zij had den. hoewel je dat haast onbegrijpe lijk vindt, ook aandacht voor wat zich op de gezichten van strijders en burgers, van verslagenen en getrof- Maarschalk Zhukow fenen, weerspiegelde. Ze waren eveneens getuige van het moment waarop maarschalk Zjoekow voor het eerst sinds de door hem geleide aanval op Berlijn glimlachte. De genadeslag maakt zichtbaar hoezeer een oorlog de mens af stompt. Dat ligt natuurlijk voor de hand wanneer hij behoort tot de verliezers en, in het nauw gedreven, ontredderd raakt. De film laat dat zien als de verdedigers van Berlijn uit hun schuilhoeken worden ge sleurd. Maar, wat doet een oorlog de overwinnaar aan? Ook hij zal zijn deel krijgen van het afstompings proces. Dit proces is geen halt toegeroepen. Niet bij de bevrijding en niet na de oorlogen in Korea, Vietnam, het Midden-Oosten en vult u maar in. Vredelievende burgers hopen op een, desnoods wankel, evenwicht. De grote machten daarentegen heb ben liever dat er sprake is van over wicht. Aan hun kant dan. Daartoe hebben zij onder andere met atoom raketten bewapende onderzeeërs in de vaart. Gijs Brandsma en Haye Thomas van de NCRV mochten met een cameraploeg als eersten in zo'n Po laris onderzeeër filmen. Zij maken er vanavond de kijkers deelgenoot van. En prof. Röling vertelt dat zich aan boord net zo veel verwoestende kracht bevindt als in de gehele Tweede Wereldoorlog werd ontke tend. Voor het zelfde effect als toen zijn nu zestien Polaris-raketten vol doende. Wel iets om op ons in te laten werken. De laatste regels vandaag gebruik ik voor een rechtzetting. In mijn bespreking van het eerste deel van De slag om Duitsland signaleerde ik met wrevel de SS-kolonel Skorzeny en voegde er aan toe dat deze fana tiekeling in Spanje leeft. Meneer L. P. van Vliet uit Den Haag corrigeer de mij terecht. Dit film-fragment was aanzienlijk ouder dan ik had aangenomen. Skorzeny stierf in juli 1975 te Madrid. aan godsdienstige rad ma's,, maar bij de vijl bleek dit voor ongeveertl cent te gelden. t»" Tweederde van de onAj bleek tot een kerkgenootr horen: 34 procent was ro liek, zeventien procent h«^ gen procent gereformeercf^! cent behoorde tot een anl nootschap. Bijna 37 proaW kerkelijk. Van die onkerkelijken hal ook in het verleden no^ kerkgenootschap behoi katholiek was vijftien weest, hervormd dertien reformeerd drie procent resterende drie procent1 godsdienstige overtuiging Godsdienstige uitzending dio bleken bij zeven pro ondervraagden in een behoefte te voorzien, 26 p het zo nu en dan fijn d soort programma's te luis entegen gaf 55 procent vP"" vraagden te kennen gei aan religieuze uitzei| hebben. Afgaande op het lidmai de omroepen kwam de I soonlijke behoefte aan i dioprogramma's met 48 L onder de leden van de El 25 procent onder de N(^ zeven procent onder de I Schnitgerprijs voor Elbert vd ZWOLLE Tijdens hJ concert dat op vrijdag J om 20.00 uur wordt g Grote Kerk te Zwolle, de Schnitgerprijs 19781 werk „Collage II" van| maak uitgevoerd. Voor het 8chnitger Orgel concours werden 29 co ml landen ingezonden. De jl de uit Albert de Klerk. El len en Charles de Wolff het werk van Vermaak I De Schnitgerprijs ten J 3.500 gulden zal na de i het bekroonde werk reikt door mr. J. Drijberl ter van Zwolle. Het concl ven wordt door Charles I gel) en het Vocaal Ensef Nederlandse Bachvere Charles de Wolff m.m.v man (orgel) brengt voorl Mendelssohn (Derde Bach (Motet „Singet Van der Horst (Oratio)) (Stabat Mater).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4