Meer gereformeerden bij welzijnswerk betrekken Gelijkwaardige positie voor werkgroep Israël Top Wereldraad vergadert over gift aan Patriottisch Front 1 Opnieuw zelfmoord predikant in DDR Trouw Conferenties H Scheidende GSA-voorzitter mr. C. Maas: Britse katholieken voor de pil Amsterdamse hervormde kerkeraad: Vaste dominee op Schiphol Zilverlingep voor Tutu VAND/j ei voorbijga: ïïzz?bran<j CRM draagt": aan Molul WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Vandaag neemt de stichting landelijke gereformeerde raad voor samenlevings-aangele- genheden (OSA) afscheid van haar voorzitter mr. C. Maas. Negen Jaar heeft de heer Maas (62 Jaar. in het dagelijks leven hoofd bureau organisatie en efficiency van de provincie Zuid-Holland) de leiding gehad van de GSA In deze tijd is er veel gebeurd in het welzijnswerk: schaalver groting. ontzuiling, deconfessionalisering, veralgemenisering. De GSA droeg taken en medewerkers over aan nieuwe algemene koe pelorganisaties. zoals de Joint (maatschappe lijk werk) en de centrale raad voor gezinsver zorging. In 1969 was de GSA zelf nog een koepel van gereformeerde organisaties voor maatschap pelijke dienstverlening. Sinds 1975 concen treert de GSA als zogenoemd F2-orgaan alle aandacht op de maatschappelijke activering van de gereformeerde bevolkingsgroep. In dezelfde periode viel ook nog de verhuizing van het GSA-bureau naar het Dienstencen trum van de gereformeerde kerken te Leus den. De GSA bleef evenwel een zelfstandige stichting, die uitgaat van twee kerken, de gereformeerde en de christelijke gerefor meerde kerken. Mijnheer Maas, uw bestuursperiode werd gekenmerkt door deconfessionalisering en veralgemenisering van het welzijnswerk. Heeft de GSA zich daarin geschikt en gepro beerd er het beste van te maken wat ervan te maken viel? Of waardeerde u de ontwikke ling positief? Wij hebben meer gedaan dan ons schikken. Positief hebben wij meegedaan en ernaar gestreefd wat gebaande wegen te maken in de welzijnszorg nieuwe stijl voor de gerefor meerde bevolkingsgroep. Ik geloof, dat we daar ook in geslaagd zijn. Heel veel vragen op het welzijnsterrein hebben niet rechtstreeks met geloofsovertuiging te maken. b.v. de be drijfsvoering van een bejaardenhuis. Maar gaat het om de sfeer in dat bejaardenhuis, dan komt de geloofsopvatting ineens op de voorgrond. Je kunt in het algemeen zeggen: als het om voorzieningen gaat. die een be paalde sfeer bieden. Dat betreft vooral ver pleegtehuizen. bejaardentehuizen, veel meer dan een ziekenhuis, waar het verblijf meestal maar kort is. Een ziekenhuis hoeft daarom van mij niet gereformeerd te zijn. Samenvat tend deconfessionalisering biedt voordelen. je kunt op een breder terrein hulp bieden en aanboren en de zaak beter runnen. Maar op bepaald terrein is de GSA tegen deconfessio nalisering. En de gezinsverzorging en het maatschappe lijk werk? Daar vind je het allebei. Als de moeder om de een of andere reden haar werk niet kan doen. maar ze is wel thuis, dan hoeft de gezinsver zorgster in een gereformeerd gezin niet gere formeerd te zijn. want moeder blijft de sfeer in huis bepalen. Maar als moeder uit het gezin weg is (b.v in een sanatorium) en het gezin daardoor zijn sfeercentrum mist. dan moet je wel Iemand aantrekken, die sfeer kan scheppen in gelijke geest als moeder het zou doen. Tegen deconfessionalisering van instel lingen voor gezinsverzorging en maatschap pelijk werk had de GSA dus geen bezwaar, als je er maar op bedacht bent, dat Je steeds te maken kunt krijgen met voorzieningen die met de sfeer te maken hebben. Daarom moe ten er wel gereformeerds bestuursleden blij ven. die zorgen dat ze dat niet ontglipt. Je moet steeds op je qui-vive zijn. Maar onze ervaringen zijn niet pessimistisch. Wij heb ben duidelijke bijdragen kunnen leveren in de totstandkoming van de Joint en de centra le raad voor de gezinsverzorging. Wat doet de GSA in dat geheel? Daar zit bijvoorbeeld een gereformeerde in een ziekenhuisbestuur. Dat gaat mooi en best. zolang het over de organisatie gaat. Maar het kan heel moeilijk voor hem worden, als er b.v. een voorstel komt om een abortus kliniek te beginnen. Zo iemand moet een adres hebben van mensen, die met hem mee willen denken. Niet in de zin van een adres waar je even om de oplossing kunt bellen. De GSA wil niet de verantwoordelijkheid over- Mr. C. Maas nemen, maar wel als klankbord fungeren. Wij brengen mensen bij elkaar, zodat het moge lijk is samen verder te denken. Regelmatig beleggen we conferenties om actuele onder werpen bespreekbaar te maken. Zo'n onder werp waar we nu mee bezig zijn, is „omgaan met agressie en geweld". De GSA is voor veel gereformeerden maar een vaag begrip Er is een hechte band met de synodes van de gereformeerde en de christelijke gerefor meerde kerken. Maar het is inderdaad teleur stellend. dat zelfs diakonieën zo weinig aan dacht aan de GSA geven. Wij zouden veel meer mensen van dienst kunnen zijn. Toch is dit jaar weer eens duidelijk gebleken, dat de GSA hechte wortels heeft ln de gereformeer de bevolkingsgroep. U bedoelt de kwestie van de duurzame rela ties Precies. Het landelijk centrum voor huwe lijksbemiddeling, waarin de GSA de gerefor meerde bevolkingsgroep vertegenwoordigt, stelde de partners de vraag of het zich tot huwelijkscontacten moest blijven beperken. Het GSA-bestuur meende na uitvoerig be raad, dat er er termen aanwezig waren om aan ruimere bemiddeling mee te werken, maar niet dan na eerst een acceptabele defi nitie te hebben gemaakt. Het moest gaan om ..duurzame relaties" (in principe voor het leven dus) van één man met één vrouw. Op dat terrein is vrij veel nood, die echter niet aan de oppervlakte komt en de mensen dus niet aanspreekt. Maar de nood is er wel degelijk en daarom meenden wij een taak te hebben. De synode deelde ons standpunt echter niet. Wij hadden door kunnen zetten, maar dan met het risico dat wij het vertrou wen van de bevolkingsgroep en daarmee onze basis zouden verliezen. Daarom hebben wij besloten, ons met handhaving van ons stand punt toch niet te begeven op dit terrein, omdat we voelden, dat de synode het gevoe len van de bevolkingsgroep had vertolkt. Is het nog wel mogelijk, tot gereformeerde visies te komen in samenlevingsvragen? De ene gereformeerde knoopt aan bij het kapi talisme, de ander kiest voor een marxistisch model. Toch wel. Dat bleek juist in die kwestie van de duurzame relaties. Toen wij als GSA met ons standpunt bij de niet-christelijke part ners kwamen, konden die dat niet volgen. Zij vonden dat nou echt gereformeerd. Het standpunt van de synode zeker Nee, het GSA-standpunt, dat later door de synode afgewezen werd. Wij hadden juist vanuit de bijbel verdedigd, waarom relaties die van meetaf niet als duurzaam bedoeld zijn, of driehoeksverhoudingen voor ons niet acceptabel waren. Hoe staat CRM tegenover uw werk? Er is nog steeds niet beslist over voortzetting van de subsidiëring van F2-organen zoals de GSA na 1978. Ik denk dat je mag stellen dat de overheid door de bank genomen veel waardering heeft voor het particulier initiatief. Wel heeft zij ook haar eigen verantwoordelijkheid terzake van de samenlevingsopbouw. Er is dus een goed samenspel nodig van particulier initia tief en overheid, waarin men van weerskan ten met eikaars verantwoordelijkheden reke ning houdt. Ik denk dat wij van de overheid goede verwachtingen mogen hebben en aan voortzetting van de subsidiëring twijfel ik niet. Uit de briefwisseling heb ik de indruk dat het standpunt van CRM al vastligt, al leen de wijze waarop is nog in bespreking. Ook voor de regionale F2-organen? Provinciaal en grootstedelijk zie ik nauwe lijks nog principiële problemen. Gemeente lijk liggen er nog wel voetangels en klemmen, maar ik had verwacht dat die ook wel zullen worden opgelost. Er is de bereidheid bij de overheid, de nodige ruimte te geven aan het particulier initiatief. Maar dat moet dat par ticulier initiatief dan ook waar maken. Daar voor is nog veel nodig. Dat zal ook de aan dacht van de GSA moeten hebben. Voor het werk van de vijf staffunctionarissen in Leus den, Hazenkamp, Van Eijsden, Schuuring, Van Strijen en Pruissen, heb ik de grootst mogelijke waardering. Maar de vraag blijft: hoe betrekken wij zo veel mogelijk gerefor meerden bij het welzijnswerk? BERLIJN (Reuter) Opnieuw heeft een Oostduitse predi kant in het openbaar zelfmoord gepleegd. Ditmaal betrof het de 41-jarige ds Rolf Günter uit Falkenstein. Af gelopen zondag overgoot hij zich tijdens de kerkdienst met een brandbare vloeistof, waarna hij zichzelf aanstak. Hij stierf kort daarna aan de opgelopen verwondingen. Falkenstein ligt in het zuiden van de DDR bij Chemnitz, Plauen en Karl Marx Stadt. Terwijl Günter in brand stond, bij Leipzig. Deze daad was een pro- •trachtten gemeenteleden vergeefs de vlammen te doven. Toen de brand weer was gekomen, was hij reeds overleden. De kerk. die van binnen ernstige schade opliep, werd onmid dellijk daarna door de autoriteiten afgesloten. Volgens het kerkelijk bureau van het bisdom Saksen bestond er een ver schil in geloofspraktijk tussen Gün ter en zijn omgeving, die hij niet de baas kon worden. Ook werd gezegd dat Günter in toenemende mate was vereenzaamd. De motieven waren volgens het kerkelijk bureau niet van pohUeke aard Günter was sinds 1968 als predikant verbonden aan de klei ne gemeente van Falkenstein. zijn eerste standplaats in het bisdom Saksen. In augustus 1976 pleegde ds Oskar Brüsewitz op gelijksoortige wijze zelf moord op het marktplein van Zeitz waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postöus 859 1000 AW Amsterdam lei 020-913456 tete* 13006 Postgiro 66 00 00 Bark Ned Crediefbank Rekenmgnr 23 00.12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (redactie en abonnementen) tel 010-115700 (advertenties) WestWaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDeRLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwote let 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand I 15 47 Per kwartaal 46 40 Per (Aar 163 40 Advertentietarieven oo aanvraag Tei«for*scne (Zie adressen boven) Opgave 9-19 30 van maandag Vm vrijdag Op zondag van 18- 20 uw relet 020-913456 Opgave mm»-advertenties W 0^0-936868 ot scnr-fW-j* aan Mmi-Adv aldeeng postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen mtstuitend scbnftekjk aan onze Amsterdamse adressen test tegen de discriminatie tegen christelijke jongeren door de staat. Van de zijde van de overheid werd aanvankelijk voorgegeven dat Brüse witz niet goed bij zijn hoofd was. Toen de kerk in haar pubükaties zich zij het met voorbehoUB achtei de boodschap van Brüsewitz wilde opstellen, werd haar door een georga niseerde drukkersstaking de publika- tie onmogelijk gemaakt. Na de daad van Brüsewitz volgde een verkoeling in de verhouding tussen kerk en staat, maar naderhand nam de communistische leider Honecker Hét initiatief tot een gesprek met de kerkelijke leider bisschop Albrecht Schönherr. waarna zich een zekere ontspanning voltrok. LONDEN (£PS) Tweederde van de Engelse rooras-katholieken en drie kwart van de minder dan 35-jarige rooms-katholieken keuren volgens een Gallup-onderzoek het gebruik van kunstmatige geboortenregeling goed. Op de vraag of zij het gebruik van anti-concepUe in het huwelijk goed- of afkeurden, gaf 64 percent van een groep van praktiserende ka tholieken het antwoord „goed" en 24 percent zei „niet goed". Tussen 16 en 24 jaar is 76 percent vóór contracep- Ue en tussen 25 en 34 was 79 percent voor. Het onderzoek werd gedaan in maart 1977 in opdracht van een rooms-katholieke krant, de Catholic Herald. Pax-Christi voettocht voor ein dexamenkandidaten VWO. HAVO. MEAO, MTS en 5 VWO om „in een uitwisseling van wat er leeft aan el- gen hoop eh geloof, de overtuiging te doen groeien dat het anders kan in onze samenleving", 19-22 oktober rond Den Bosch. Inl. tel. 073-135140. Conferentie voor gemeente en evangelisatie (baptisten). 25-27 sep tember, De Bron, Dalfsen. Inl. tel. 078-73170. Bijbelstudiedagen internationale bijbelbond op Rhederoord te Rhe- den, zaterdag 14 oktober Hosea (oJ.v. ds. H. Biesma), zaterdag 11 november Handelingen (o.l.v. Huub de Heer). Inl. tel. 02523-2040. Charismatische retraite, 19-25 ok tober, retraitehuis Uden (tel. 04132- 62812). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De hervormde stichting jeugd- en jongerenwerk (JJW) in Amsterdam mag haar werkzaamheden met betrekking tot de Bedrijfs- en Schooljeugd (BSJ) pas hervatten, als de werkgroep Israël een gelijkwaardige positie heeft gekregen. SCHIPHOL (ANP) Passa giers op Schiphol kunnen voortaan de geestelijke bij stand van een dominee inroe pen. Hiervoor is de 55-jarige hervormde predikant J. A. Hoogervorst uit Soest op de luchthaven aangesteld. Ds. Hoogervorst is vanaf 1961 luchtmachtpredikant geweest. Dit jaar heeft hij als gevolg van functioneel leeftijdsont slag de koninklijke lucht macht verlaten. Sinds 1975 heeft Schiphol al een luchthavenaalmoezenier in de persoon van pater J. H. Duin. In de hervormde kerk leeft al enige tijd de wens. ook een dominee op Schiphol te laten werken. Dit heeft de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente te Amster dam maandagavond besloten. De kerkeraad stelde zich achter het be sluit van zijn moderamen van 22 au gustus. waarin de hervormde jeugd raad Amsterdam werd opgedragen, de activiteiten van de JJW met de betrekking tot de BSJ in personele en materiële zin op te schorten. De kerkeraad verwijst in zijn besluit naar eerder door de kerkeraad gefor muleerde voorwaarden voor een gelijkwaardige positie van de werk groep Israël. De kerkeraad wil. dat naast de aangeboden begeleiding ook gezamenlijke presentatie gereali seerd wordt van alle bij het BSJ-werk betrokken actiegroepen. De BSJ is een samenwerkingsver band van actiegroepen, dat tot doel heeft, met hulp van de hervormde JOHANNESBURG (EPD) Naar eerst nu bekend is geworden, heeft een groep van acht Zuidafrikaanse fascisten op 11 september zich toe gang verschaft tot het gebouw van de raad van kerken in Johannesburg, Diakonia-House. De acht met valhel men uitgedoste leden van het Natio nale Front drongen door tot het bu reau van de secretaris-generaal van de raad, bisschop Desmond Tutu. Zij wierpen hem dertig zilveren geldstuk ken voor de voeten om. Zoals zij zei den. „hem te betalen zoals traditio neel een verrader betaald wordt." De voorzitter van het Nationale Tutu zei na het incident dat hij slechts medelijden kon hebben met deze mensen, van wie hij hoopte dat sij ooit nog eens volwassen worden. Front, Ray Hill, verklaarde dat de groep hiermee haar verontwaardi ging over het neerschieten van een Rhodesisch passagiersvliegtuig en de moord op de overlevenden tot uit drukking wilde brengen. De „bar baarse benden, die deze moorden be gaan hebben zijn stromannen van de zogenaamde christelijke organisaties zoals de wereldraad van kerken en de Zuidafrikaanse raad van kerken." ADVERTENTIE kerngezond en kwispelend lekker! Alleen in de dierenspeciaalzaak HELSINKI (ANP) De omstreden gift van 85.000 dollar, die de wereldraad van kerken vorige maand bestemde voor het Patriottisch Front van Rhodesië, is een van de gesprekspun ten op de vergadering van het uitvoerend comité. Het comité is maandag in Hanasaari bij Helsinki voor een week bijeenge komen. Het uitvoerend comité moet beslis sen over enkele aanbevelingen die over dit thema zijn gedaan, en over de manier waarop zijn besluiten be kendgemaakt moeten worden, zo deelde secretaris-generaal Philip Pot ter mee. Gebrek aan communicatie zou de belangrijkste oorzaak zijn voor de negatieve reacties op de schenking aan het RhodeSische be vrijdingsfront. Toen op 11 augustus bekend werd gemaakt, dat het anti-racismefonds van de wereldraad een schenking aan het bevrijdingsfront van Nkqmo en Mugabe zou doen. kwamen er van ledenkerken van de wereldraad pro testen Het Leger des Heils schortte zijn lidmaatschap zelfs op. Andere ledenkerken hebben de wereldraad om nadere inlichtingen gevraagd. Document Ten behoeve van de discussie in Hel sinki heeft de wereldraad een achter gronddocument met dertien vragen en antwoorden geformuleerd. Daarin wordt onderstreept „dat de wereld raad zich op geen enkele wijze identi ficeert met de politieke activiteiten en uitspraken van het Patriottisch Front". In het Patriottisch Front zijn de ZAPU en de ZANU verenigd, die allebei sinds 1970 door de wereldraad gesteund worden. Het geld van het anti-racismefonds ff»CR-fonds) is uit sluitend bestemd voor humanitaire doeleinden, in dit geval vluchtelin genhulp voor zwarte vluchtelingen in kampen in Botswaila, Mozambique en Zambia. „De wereldraad van kerken heeft zich vaak genoeg duidelijk uitgesproken voor geweldloosheid Dat betekent echter in geen geval, dat de raad diegenen, die dringend humanitaire hulp nodig hebben, in de steek laat. wanneer zij om hun eisen door te zetten tot geweld gedwongen wor den," aldus het document. Het besluit om het Patriottisch Front deze gift te doen toekomen, heeft het uitvoerend comité in augustus 1977 al genomen. Het vrijgeven van het geld werd toen tijdelijk opgehouden door functionarissen van de wereldraad „in het licht van de onduidelijke ver houdingen" in Rhodesië. Onderzoek naar de situatie in Rhodesië is in het laatste Jaar uitvoerig en zorgvuldig gedaan en men heeft het geld vrijge geven op grond van de „nieuwste informaties", aldus het document. In dit verband heeft secretaris-generaal Potter Tanzania, Zambia en Mozam bique bezocht en een commissie van het PCR heeft zich met de situatie in Rhodesië beziggehouden. Het document geeft toe. dat het uit sluitend steunen van het Patriottisch Front betekent, dat de wereldraad de „interne regelingen" van Ian Smith met enkele andere zwarte leiders in Rhodesië afwijst. De wereldraad wil ook met deze gift bereiken, dat ker ken in de hele wereld zich zullen verzetten tegen de Interne regeling, die het bloedbad in Rhodesië alleen maar kan verlengen, aldus het docu ment. Eenzijdig De critici van het Patriottisch Front beschuldigen deze van moord op mis sionarissen, zendelingen en anderen in Rhodesië. Daarover zegt de wereld raad, dat de westerse pers zich erop gespecialiseerd heeft alleen de bevrij dingsbewegingen als wreed voor te stellen: „Over de overvallen van de Rhodesische strijdkrachten op kam pen in Mozambique, waarbij honder den burgers vermoord werden, of de wreedheden van de propagandaoor log waarover de pauselijke commis sie .Justitia et Pax' omvangrijk be wijsmateriaal heeft gepubliceerd, was nauwelijks iets te lezen," aldus het document. „Wij weten tenminste van een een heid van het Rhodesische leger, na melijk de Selous Scouts, waarvan de leden als vrijheidsstrijders verkleed, slachtingen hebben aangericht, die aan de bevrijdingsbewegingen wer den toegeschreven," zo gaat het stuk verder. Over het gevaar, dat het geld van de wereldraad niet voor humani taire maar voor andere doelen ge bruikt kan worden, meent de wereld raad, dat een dergelijk gevaar be staat overal waar de kerken geld ge ven voor welk doel dan ook. Dit is dan ook een algemeen vraagstuk en geldt niet in het bijzonder in het geval van het Patriottisch Front, zo meent de wereldraad. stichting jeugd- en jongerenwerk po litieke voorlichting te geven op scho len en aan bedrijfsjeugd. In de BSJ zitten onder anderen het Chili-comi- té, Venceremos, Dolle Mina en het Palestina-comité. Vooral deze laatste groep verzet zich tegen het lidmaatschap van de werk groep Israël, maar ook andere actie groepen wensen de werkgroep niet in hun gelederen. Zij willen niet samen met de werkgroep Israël naar buiten optreden, omdat de werkgroep sym- patiseert met het zionisme, dat racis tisch, imperialistisch en onderdruk kend is volgens deze actiegroepen. Het JJW-bestuur bood daarop de werkgroep Israël aparte begeleiding aan, maar dat was voor de werkgroep niet aanvaardbaar. In de Tweede Ka mer zijn twee weken geleden over deze zaak vragen gesteld. De centrale kerkeraad van de Am sterdamse hervormde gemeente hoopt nog steeds op een oplossing. Hij hoopt, dat „alle partijen elkaar als legitieme gesprekspartners zullen aanvaarden en vanuit die aanvaar ding tot een oplossing komen." Daar voor biedt de kerkeraad alle mogelij ke hulp aan. Bij de jeugdraad en de JJW wilde men gisteren nog geen commentaar geven, omdat men de tekst van het kerkeraadsbesluit nog niet onder ogen had gekregen. Maandagavond vergadert het bestuur van de jeugd raad om zijn standpunt te bepaien. GENEVE De lutherse wereldfe deratie heeft zes nieuwe leden aan vaard, waardoor nu 99 kerken bij deze organisatie zijn aangesloten. De aanvraag van nummer honderd, de kerk van evangelische broeders in Tsjechoslawakijke, is aangehouden, omdat deze kerk ook al lid is van de hervormde wereldbond. Er zal nog overlegd worden of een dergelijk dub bel lidmaatschap mogelijk is. Onder de nieuwe leden is de evangelisch-lu- therse kerk van Suriname, die 236 jaar geleden werd gesticht en daar mee de oudste lutherse kerk is in Latijns-Amerika. Verder lutherse ker ken in Hongkong, Maleisië, Papua- Nieuw Guinea. Bolivia en Zwitser land. BEDE IN DE TROON]*» Zojuist naar de troonreé S Voor de televisie is het i{( een kijkspel dan een kvn v, woorden. Je vangt wel fl korte mededelingen die verwachten, maar die t< t meetellen als ze gedruk H liggen en becommentai jg Er was enige spanning c of de troonrede dit keer door het vorige kabinet 11 „bede" weer zou bevatti de regering toegegeven o het verzoek van een bej ts de bevolking om die be* i te nemen? De zaak werd d toen uit een NIPO-ondeflk vorige week bleek, dat o V. helft van onze bevolkin i bede was. Werd het kabpl daardoor beïnvloed? Wpe eigenlijk, wat men per F] NIPO-onderzoek peilt efa< tijdstip? Indertijd hebt lei ingenomenheid met de van de bede niet verbor ft standpunt kwam hierojflo instandhouden van dit gedachte voedde, dat wit christelijk volk zijn en t1 hebben die op die naam t Eerlijkheid zagen wij al en meest te waarderen 11e deze afschaffing. Tegeli 8 waren wij van mening d*° Majesteit te allen tijde staan aan het slot van dp* die zij toch zelf uitspreep persoonlijke wens, ever bede toe te voegen. MeiP' intussen de formulerinj „Moge dat werk (van re Staten-Generaal) wordi!D het vertrouwen, dat velP1 toewensen en om zegenIKJ bidden". Volgens inside d onmiddellijk na de plecP1 gegeven, moet deze forn afkomstig zijn van de hl Kon men er nog toe kon koningin zelf aan het wo Het is duidelijk dat dezfol geen bede is. Het is eeniv; wordt gewenst dat het ijl bepaald vertrouwen gewe De inhoud van dat vertfcg aangegeven in tweeërlejei zijn mensen die u wijsh«i en er zijn mensen die vcfci Beide is waar. De herini j, daaraan is geen bede m| Ik denk dat velen daarru zullen hebben, anderenSl ingenomen zullen zijn. I? Van Agt schijnt er zelf ite aan toegevoegd te hebbc dat de strijd om dit pun' einde gekomen zal zijn." mijn instemming. la Beroepingswqcl NED. HERV. KERK 111 Beroepen te Ouddorp Hof te Hedel; te Riddei Amsterdam; te Schel Baart laatstelijk doei wonende te Utrecht; Sieders te Kootstertill| Aangenomen naar Ei ploeg te Oudshoorn-Rl Vaassen (toez.): K. Pi bacht; naar Rijswijl Schoch te Zoeterwou» ADVERTENTIE „Gedenkt de Gevan genen". (Hebreeën 13:3) Doel: Hulpverlening aan OF vervolgde christe nen in communis- tische landen. rj1 GIRO: 249300 l.n.v. Stichting „De Onder- Mee- osn grondse kerk", opgericht so a-dei n door Richard Wurm- adres: postbus 569 3700 AN Zeist Wilt u regelmatig onze gratis Nieuwsbrief ontvangen? Stuur dan uw naam en adres aan bovenstaande stichting in Zeist. Antwoordnr. 00. 3700 VB (geen postzegel!) GEREF. KERKEN L Aangenomen naar AldL Noord: G. Mulder te a£ Benoemd tot senior-Ie*? matiek aan de univera®' Afrika te Pretoria: P. (F IJsselmuiden, die de#s heeft aangenomen. W CHR. GEREF. KERKl Beroepen te HaarlemjR Steenbergen te Gronirl GEREF. GEM. Beroep! venzande: R. Boogaar* Amsterdam-Centrum: hu Rotterdam-West. 0 Van onze Haagse reda DEN HAAG De ovei komend jaar zestig overdragen aan Zuidm nootschappen. Dat st^ lichting op ae begrotiip nisterie van cultuur, maatschappelijk werk „Voorop blijft staan kers een gelijkwaardi onze samenleving mi Een goede verstandh Nederlanders en Molul kernachtig en die reli plaatselijk gestalte m Bij een gelijkwaardig! V een normalisatie van t gen tussen overheid en derheden. In dat kad zestig kerken in eigei rijk aan de Molukk< gen." Het is de bedoe loop van het begrotini dracht plaatsvindt. 1 echter moeilijkheden, ken vaak door meer d kerkgenootschap wo Het gaat ook om enkel nog worden gebouwd ring onmiddellijk ovcu den. Voor het meren i kerken in en rond Mol traties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2