Bedroevend en smartelijk, zeg dat wel! Kerken verwijten Shell te weinig verzet tegen regering-Vorster Zeister zendingsdag: spontane reünie Ht Uit brieven van lezers vanda) Remonstrantse zorg over gift wereldraad Trouw aai Nieuwe boeken Klacht tegen Wurmbrand ingetrokken Wereldraad vraagt geld voor Nicaragua 'Amanuensis op NFO bespreekt noodsituatie in onderwijs Protestanten bundelen zich in Lat. Amerika DINSDAG 19 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Soms worden je opeens de ogen geopend en zie Je. wat voor een slappe Tinus je eigenlijk bent. Dit overkwam mij gisteren, toen ik op deze pagina het verslag van de jaarvergadering van ..Protestants Nederland" las. Op die bijeenkomst noemde de Zwolse hervormde dominee L J Geluk het bedroevend en smartelijk, dat de top van onze reformatorische kerken gelukwensen had gestuurd naar de nieuwe paus. O ja. ik heb wel te kennen gegeven dat ik al die protestantse drukte rondom de pauskeuze een beetje mal vond, maar verder kwam ik niet En in de rubriek ..Vandaag" is knorrig opgemerkt dat bij de verkiezing van een nieuwe synodevoorzitter de post heus geen felicitatie uit Rome komt bezorgen, maar ook dit was. met permissie, geen principieel verweer. Het was allemaal, zo besef ik thans, slap gepraat. Dominee Geluk heeft echter die n paar weken oude gelukstelegrammen weer opgepakt en gedaan wat broodnodig was: er een beginselvast oordeel over uitgesproken. Ach. we denken soms mismoedig dat het kloeke geluid der mannenbroeders verstomd is. behalve dan natuurlijk bij ir. J. van der Graaf, de algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Nu hebben we dominee Geluk gehoord en als je 't mij vraagt, wint hij het nog van de heer Van der Graaf. Deze laatste heeft wel eens een zaak „bedroevend" genoemd, maar bij mijn weten nog nooit ..smartelijk", laat staan ..bedroevend èn smartelijk." Dominee Geluk is.en dat treft mooi.de nieuwe voorzitter van de gereformeerde bond en ik zou maar uitkijken als ik het hervormd moderamen was. vooral dominee Van den Heuvel, die niks liever doet dan brieven schrijven en telegrammen versturen. Nu moeten hervormden, die niet in het moderamen der synode zitten, vooral niet menen dat zij aan de ontdekkende uitspraak van dominee Geluk voorbij kunnen gaan. Laat ik een man als professor Berkhof nemen. Een hartelijke kerel, dat weten we allen, maar die hartelijkheid heeft uiterst bedenkelijke kanten. Het komt voor dat deze hoogleraar en kardinaal Willebrands na afloop van een of andere oecumenische bedoening nog wat met elkaar staan te praten. Op een gegeven moment kijkt de kardinaal op zijn horloge en merkt op dat-ie nodig gaan moet. En dan steekt professor Berkhof z'n hand uit en zegt: sterkte bij Je werk! Zeker, dat is hartelijk, maar denkt zo'n professor nu helemaal niet na bij wat hij zegt? Welbeschouwd wenst hij de kardinaal sterkte bij diens voornaamste bezigheid, welke naar het getuigenis van dominee Geluk bestaat uit het overeind houden van roomse pretenties. En dat is niet hartelijk, maar bedroevend en smartelijk. We mogen hopen dat professor Berkhof dit zal inzien. Vroeger verstrekte de Evangelische Maatschappij (een nogal vrijzinnig, maar goed anti-rooms gezelschap) lijsten met winkels waar je als protestant niet moest kopen, omdat ze in roomse handen waren. Misschien kan „Protestants Nederland" een lijst samenstellen met uitdrukkingen die in het verkeer met rooms-katholieken aan de vereiste burgerlijke beleefdheid niet tekort doen en toch niet bedroevend en smartelijk zijn. Me dunkt, dat daaraan behoefte is. Van onze kerkredactle AMERSFOORT De raad van kerken ln Nederland, waar alle grotere kerken in ons land bij zijn aangesloten, heelt gisteren zijn teleurstelling uitgesproken over het feit dat de Koninklij ke/Shell in zuidelijk Afrika kennelijk onvoldoende de eigen mogelijkheden als grote multinati onal gebruikt, dat de Shell zich onnodig snel gewonnen geeft aan de verlangens van de regerlng-Vorster van Zuid-Afrlka en dat de Shell te gemakkelijk afstand doet van haar eigen verantwoordelijkheid voor de maatschappelijke gevolgen van haar optreden. destijds topman in zuidelijk Afrika, een directeur, het hoofd van de muri- dische afdeling en een afdelingshoofd van de Europese Koninklijke/Shell. De twee gesprekken in november 1977 en februari 1978 werden gevoerd op verzoek van de kerken. De raad van kerken zegt dit in het officiële verslag dat gemaakt is na twee gesprekken van vertegenwoorei gers van de raad met een delegatie van de Shell. De gesprekken werden gevoerd, voordat openbaar duidelijk werd dat Shell meedeed aan de leve rantie van olie aan Rhodesië. Over dit onderwerp houdt de raad van kerken Aanval zich het recht voor later nog met de Koninklijke/Shell te spreken. van den Heuvel De kerkelijke delegatie bestond uit: prof. Fiolet, de secretaris-generaal van de raad, dr. Van den Heuvel, secretaris-generaal van de hervormde kerk. mevrouw Marga Klompé, dr. Harry de Lange, drs Jan van Veen en ds. Rein Jan van der Veen, van de secties internationale zaken en socia le vragen en de werkgroep raciale vraagstukken. De 8hell-delegatle bestond uit: drs D. de Bruyne de president-directeur en Deze rubriek ts uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ot over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859. Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Van der Klaauw Gelukkig bestaan er nog minsters die verder kijken dan hun neus lang is. Minister Van der Klaauw die zich niet mee laat slepen door uiterst linkse propaganda teger. Afrika, waarvan Afrika voorgoed de dupe dreigt te worden. Het zal ons hoop ik niet ontgaan zijn dat het marxisme, ge steund door propaganda en wapens uit Rusland. Angola. Cuba en boven dien ook nog steun van de wereldraad breiden. Door boycot van het westen zal het spoedig zo ver zijn dat geheel Afrika geen keuze heeft over zelfbe schikking of te wel een democratie op te bouwen. Zeist D. Hoekstra Nieuwe paus (slot) C. Kloppenburg schrijft met grote verbazing te lezen, dat ds Mak na mens de gereformeerde synode Gods vmn kerken, bezig u haar macht uit te zegen vraagt voor het werk van de nieuwe paus. Hij haalt zondag 30 aan. Uit het verslag van de gesprekken blijkt dat het gesprek moeilijk begon, doordat president-directeur De Bruy ne eerst een scherpe aanval deed op de bemoeiingen van de wereldraad van kerken met transnationale on dernemingen. Overigens was het ge sprek weliswaar langdurig maar za kelijk en open. Shell gaf inlichtingen, die een even wichtiger beeld gaven en de kerkelij ke vertegenwoordigers gaven nadere informatie over de wereldraad van kerken en de Nederlandse raad van kerken. Ook verklaarden zij de motie ven waarom de kerken zich bemoeien met buitenlandse investeringen in zuidelijk Afrika. Het gesprek in 1977 ging over de levering van olie aan Rhodesië. Vol gens de heer De Bruyne nam de Zuid- afrikaanse regering maatregelen, die de Shell dwongen tot doorgaan met de handel met Rhodesië. De Neder landse wetten en de Zuidafrikaanse waren dus met elkaar strijdig op dit punt. Volgens ds. Van der Veen waren er echter gegevens, die wezen op een actievere rol van de Shell of minstens op een medeweten. Er waren berich ten dat 8hell en andere maatschap pijen premier Ian Smith aangeraden hadden de uitroeping van de illegale zelfstandigheid enkele maanden uit te stellen om tijd te hebben een buf fervoorraad olie aan te leggen. Zuid-Af rika Het gesptek in 1978 ging voorname lijk over Zuid-Afrika. Shell vertelde dat het bedrijf in Zuid-Afrlka sociaal gezien tot de beste firma's hoort. De kerken ontkenden dit niet, maar de kerkelijke delegatie merkte op dat je er niet bent met hogere lonen, wan neer vitale levensmiddelen bijvoor beeld in het zwarte Guguleto onge veer tweemaal zo duur zijn als in het naburige blanke Rondebosch. Me vrouw Klompé, de vooraitter van de commissie justitia et pax, zei verder dat velen menen dat een bedrijf dat energie produceert in Zuid-Afrika, de blanke minderheidsregering in het zadel helpt te houden. De president-directeur van Shell drs. De Bruyne merkte op dat alle zwarte leiders, met wie Shell contact heeft menen dat een boycot niet goed is. Bovendien is het onmogelijk voor Shell haar investeringen van vijfhon derd miljoen gulden in Zuid-Afrika te liquideren of te verkopen. Dan zou de Zuidafrikaanse regering het bedrijf overnemen. Desinvestering zou een leeg gebaar zijn. Ds. Van der Veen zei daarop dat zwar te leiders, voorzover zij nog niet zijn Prof. dr. H. A. M. Fiolet opgesloten of anderszins uitgescha keld, bijna geen gesprek met Shell aandurven of willen. Shell zei dat het bedrijf zich niet politiek kan gedra gen. Zij wees op de rol van ITT in Chili, die bijdroeg aan de val van Allende. Shell vindt dat de raad van kerken een objectieve maatstaf moet geven voor de vraag van terugtrek ken of niet. Van een onzer redacteuren UTRECHT Onder de leden van de remonstrantse broederschap is on rust en verontwaardiging ontstaan als gevolg van de recente gift door de wereldraad van kerken aan het patri ottisch front in Rhodesië. Dit schrijft de commissie tot de zaken (het dage lijks bestuur) van de broederschap in een brief aan kerkeraden, kringbestu- ren en predikanten van de broeder schap. In een brief aan de wereldraad vraagt de commissie tot de zaken om ophel dering over de gift. In de brief wordt gezegd dat er enige twijfel is ontstaan of de toepassing van de bestaande criteria terecht tot de beslissing van de wereldraad heeft geleid. De commissie tot de zaken werpt de vraag op rondom het gebruik van geweld. De commissie zegt echter dat de bestuursleden van het wereldraad programma ter bestrijding van ras senwaan en de secretaris generaal dr. Philip Potter gesproken hebben met vertegenwoordigers van de zwarte be wegingen en dat een definitief oor deel over de gift moet worden opge schort totdat nadere informatie be schikbaar is. LOS ANGELES (ANP) L. Jo« Bass, leider van „Underground Evangelism" in de Ver. Staten, wil zijn conflict met Mihai Wurmbrand van „Jesus to the Communist World" niet voor de rechter uitvechten. Per telex heeft hij aan „Vervolgd Chris tendom", de Nederlandse afdeling van .„Underground Evangelism", meegedeeld, dat hij zijn wettelijke eis tot schadevergoeding van ander half miljoen dollar heeft inge trokken. In de mededeling aan „Vervolgd Christendom" deelt Bass mee, dat hij van zijn kant het proces tegen Wurmbrand heeft stopgezet. Wurm brand behoeft ook niet voor de rech ter toe te geven, dat zijn beschuldi gingen aan het adres van Bass vals zijn. Het is voldoende dat hij daar over in het openbaar een verklaring aflegt. Bass deelt tenslotte mee, dat voor de tot dusver gemaakte onkos ten in verband met de procesvoering geen gelden van „Underground Evangelism" zijn gebruikt. Zowel de organisatie „Jesus to the Communist World" opgericht door Richard Wurmbrand als „Under ground Evangelism" houden zich be zig met de smokkel van bijbels naar communistische landen. De verhou ding tussen beide organisaties is reeds lange tijd uiterst gespannen. Sedert vorig jaar is een wettelijke procedure gaande, waarin „Under ground Evangelism" anderhalf mil joen dollar schadevergoeding eiste van Wurmbrand en zijn organisatie. Wurmbrand eiste vier miljoen dollar vanwege smaad. De Nederlandse afdeling „Vervolgd Christendom" deelt mee, dat zij met deze aangelegenheid niets te maken heeft. Ook de organisatie „Under ground Evangelism" is er volgens „Vervolgd Christendom" niet bij be trokken, omdat niet de organisatie als zodanig maar twee van haar lei ders een conflict hebben met Mihai Wurmbrand en diens organisatie. waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O. Postma HOOFDKANTOOR PostDuS 859 1000 AW Amsterdam tet 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cred'etbank Rekemngnr 23 00 12.574 Gemeentegiro Amsterdam: X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (redactie en abonnementen) tel 010-115700 (advertenties) WestWaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag t$ 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO (u-tsKirtend administrate) Postbus 3 8000 AA ZwoHe lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen: Per maand Per kwartaal Per raar 1 1S.47 46.40 f 183.40 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnernemenopdrachten (zie adressen boven) Opgave tamHebenchten 9-19 30 van maandag t/m vn)dag Op zondag van 18- 20 uur telel. 020-913456 Opgave m.n»-edverterniek let. 020-936868 ot SChnhe's* aan U**-Adv atdekng. postbus 433 1000 AX AMSTERDAM Adres*»-z>g '-gen u>t*iu'tend schnfiei-ik Van onze onderwijsredactle AMSTERDAM De NFO. de Neder landse Federatie van Onderwijsvak organisaties belegt binnenkort voor haar 125.000 leden een zestal regiona le bijeenkomsten, waarop de noodsi tuatie in het onderwijs besproken zal worden. De NFO doet dit omdat zij de plannen van de minister Pais ter waar het gaat over de paapse mis. Weet de heer Kloppenburg dat de Heidelbergse catechismus van 1560 is. dus de tijd van de reformatie. Toen was het niet zo best voor de reforma torische christenen. Ik benijd mijn rooms katholieke broeders en zusters met zo'n paus. die bidt voor de arbei ders. Wordt er in onze gereformeerde kerk voor de arbeiders gebeden: neen, er zijn geen arbeiders lid van de gereformeerde kerk. Deze nieuwe paus. zo eenvoudig, blij en vriende lijk. zijn gesluierde stem. waarin je de ontroering voelde, het komt niet uit- mijn gedachten. Toen hij audiëntie gaf voor de journalisten zei hij: als 10QGrC ITlclVO Paulus nu geleefd had. dan zou hij Journalist zijn geworden. Ook humor heeft hij. Prof. dr E. Schillebeeckx heeft m Venetië een kerkdienst ge vierd. toen de bisschop (nu paus) de ouwel uitdeelde, stak prof. Schille beeckx zijn hand uit. De bisschop gaf hem die ouwel ln zijn hand en hij kreeg een kneepje en een glimlach. In Italië is het de gewoonte de ouwel in de mond te geven. Laten wij gerefor meerden ophouden met het verkette ren. Ook onze eigen mensen zijn hier de dupe van. dr H. Wiersinga. Laten wij toch meer leven naar wat ons vereent en de verschillen niet op een goudschaaltje wegen. Dat zij allen een zijn. Zeist mej. G.H. Wientjes Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM Elke mavo moet zo spoedig mogelijk een amanuensis krijgen. Het is financieel een haalba re kaart als er rekening wordt gehou den met de werkloosheidsuitkerin gen. die nu worden gegeven. Dit staat in een rapport van het Avo-verband, dat aan staatssecretaris De Jong van onderwijs is gestuurd. Op de havo en het vwo is de amanu ensis, sinds de inwerkingtreding van de mammoetwet in 1968, een ver trouwde figuur. Hij begeleidt de prac tica natuurkunde, scheikunde en bio logie. Tot nog toe is de mavo een amanuensis onthouden omdat dit een ^e kostbare operatie zou worden. bestrijding van de werkloosheid vol strekt onvoldoende vindt. Het actie plan van de minister, aldus het NFO- bestuur, moet zo spoedig mogelijk plaats maken voor een echt plan. „De situatie maakt het onmogelijk, het onderwijs nog langer met een fop speen zoet té houden." De Federatie trekt aan de bel, omdat het aantal werklozen in het kleuter en lager onderwijs de 11.000 is over schreden. Een op de acht leerkrach ten is werkloos. De NFO verwacht dat dit aantal nog zal toenemen. Met het voortgezet onderwijs mee rekent de NFO op een totaal van 20.000 werkloze onderwijsgevenden. De Federatie is boos op minister Pais, omdat het arbeidsplaatsenplan de NFO in april heeft gelanceerd, nim mer een punt van overleg is geworden tussen de bewindsman en de onder- wijsvakbonden. Terwijl het overleg wel door minister Pais was toegezegd. Op de zes regionale bijeenkomsten zal het actieplan van Pais gezet wor den tegenover het eigen arbeidsplaat senplan. Dit voorziet in 6000 nieuwe banen in 1978 en 8000 voor 1979. De kwaliteit van het onderwijs zou daar door aanmerkelijk verbeteren, aldus de NFO. GENêVE (ANP) De wereldraad van kerken heeft de kerken in de hele wereld gevraagd samen een miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de 50.000 Nicaraguanen die op de vlucht zijn geslagen voor het strijdgewoel in hun land. In Nicaragua zelf zijn twaalf hulpposten ingericht voor de vluchtelingen, in het naburige Costa Rica 32. Op het moment zijn er, aldus een verklaring van de wereldraad, onge- OAXTEPEC (Mexico) (ANP) Onge veer 300 vertegenwoordigers van 85 niet-roomskatholieke geloofsge meenschappen zullen van 19 tot 26 september in de Mexicaanse stad Oaxtepec bijeenkomen. Zij zullen de mogelijkheid bespreken om te komen tot een „conferentie van protestantse kerken in Latijns-Amerika". Dit in navolging van de KEK (conferentie van Europese Kerken) en de AACC (Panafrikaanse Conferentie van Kerken). Het is niet de eerste maal dat de Latijnsamerikaanse kerken over een dergelijke conferentie zullen praten. In 1969 kwamen ze hiertoe voor het eerst bijeen in Buenos Aires (Argenti nië). Die bijeenkomst eindigde „met optimistische verklaringen, maar zonder grijpbaar resultaat" zoals een mededeling luidde. In een voorbeschouwing op de bijeen komst in Mexico wordt gewezen op de problemen in Latijns-Amerika: snelle sociale veranderingen, politie ke onstabiliteit, schending van men senrechten, confessionele versplinte ring. In het licht hiervan is „een mini mum aan gemeenschappelijke theo logische grondbeginselen en doelen" voor alle protestantse kerken drin gend noodzakelijk, aldus het voorbe reidingsdocument, dat is opgesteld door anglikanen, lutheranen, baptis ten, congregationalisten, methodis ten, waldenzen en pinkstermensen. Vier werkgroepen zullen zich in Mexi co bezighouden met vraagstukken over het christelijk getuigenis, de evangelisatie en sociale dienst. Van een medewerker ZEIST Onder de zendings feesten die ons land (nog) kent. neemt dat van de evan gelische broedergemeente te Zeist stellig een aparte plaats ln. Met name door de komst van veel Surinamers naar ons land maakte de broederge meente. die sterk vertegen woordigd is ln Suriname, een ongekende groei mee. Afgelopen zaterdag was de bekende „witte" kerk ln Zeist overvol toen daar de Zeister zendingsdag weer plaats vond. Veel leden van de Suri naamse broedergemeente waren pre sent en dit verleende de bijeenkomst het karakter van een spontane reünie. Thema van de dag was: „Christus' rijk heeft geen grenzen" en het ging er daarbij om dat we bij zending niet alleen naar de verte moeten kijken, maar ook om ons heen. Ds. A. van der Deijl. gereformeerd predikant te Pa- pendrecht. die voor de broederge meente in 8uriname heeft gearbeid, werkte deze gedachte uit naar aanlei ding van de gelijkenis van de ponden in Lucas 19. Opdracht „Elk christen behoort een evangelist te zijn". Met die boodschap, ver woordde ds Van der Deijl, werden de bezoekers van het zendingsfeest heel duidelijk geconfronteerd. Temeer wellicht, omdat een in Nicaragua ge schreven boekje voor een deel van de onderbouw zorgde. Een Jaar of tien geleden realiseerde een zendeling daar zich plotseling extra scherp, dat het christendom noch in eigen land. noch in de wereld gelijke tred hield met de groei van de bevolking. Toen was een derde van de wereldbevol king christen. Uit te rekenen viel dat binnen niet eens zo'n lange tijd slechts een zesde van die bevolking christen zal zijn. Ligt het voldoen van de opdracht „maakt alle mensen tot Mijn discipe len" dan boven onze macht? Dat kan niet waar zijn, zo was de conclusie. In Nicaragua kwamen meer zendelingen en er werd een opvallende evangelisa tie-campagne gehouden. Resultaat: een nauwelijks toegenomen groei. Geheim Hoe valt dit te verklaren? Wat heb ben de kerken niet wat bijvoorbeeld het communisme of secten wel heb ben? Na een degelijke studie werd duidelijk, dat een ding van doorslag gevende betekenis is: van de wel groeiende groepen is leder lid een propagandist. Men laat het brengen van de boodschap niet voornamelijk uit gevondenen en vrijgestelden over. Dit was ook het geheim van de eerste christen-gemeenten. Die groeiden te gen de verdrukking in. Men hield zijn mond niet. Iedere christen was een evangelist en woekerde met de talen ten die hij had. Ds H. Gilhuis, pas terug uit Surina me, noemde nog enkele andere gren zen dan alleen geografische. Tijdens zijn arbeid tussen de Hindoestanen had hij het bestaan van de „diepte- grenzen" van taal en cultuur extra gevoeld. Hij waarschuwde voor de gedachte dat de Hindoestaanse chris tenen via een omweg van een andere cultuur het Koninkrijk Gods zouden moeten binnengaan. „Ze denken in het Hindi en Hindi-liederen komen als het ware uit hun tenen en allerlei 01 KENMERK VAN HET WA Deze titel heb ik boven dit ie* gezet (en deswege degene keer vergeet mee te nemen 5 1 van mening ben dat veel re willen weten en daarom oo mensen dit zullen lezen. Hti heeft blijkbaar een kenme 1 de moeite waard is, wat opf I tegen de moeite en de zorg leven, het ware. waardoori ik eruit komt, uit het gat, uit fit probleem. Dat ware heeft e kenmerk. Ik denkt zelfs we e€ één (let eens op, hoe ik mij cto eenvoudige toevoeging in-édi< alle mogelijke beschuldigi eenzijdigheid: ik denk wel en één!). Ge°d dan, ik wil een za aanwijzen: de humor. Ik gafi" toe, voor de kenners weinii W verrassend. Maar, de hum< een geweldig kenmerk voo h' moeite waard is. Ik denk dfl 5 Jager voor enkele tientalle met zijn boek over de hum ,a| bijbel ons een geweldige di ei bewezen. De bijbel kent ht de grote humor, het grote I blijde boodschap. Je kunt a£ aan wat humor mist. Er is *e aantal bladen en tijdschrii J luchtig genoeg uitzien, ma la1 loodzwaar zijn. „Hier wore °i gelachen" staat er onzichtP11 duidelijk waarneembaar o Financiële tijdschriften k< mij over. Vaak ook allerleihe hobby-bladen. Dat gaat en*1 tegen aan. Bij geld kan ik voorstellen. Geld maakt d{^ ernstig. Je moet 'tzien vasJtjJ en vanwege de inflatie zelfp' vermeerderen. Geld betek cf voortdurende zorg. Wie wëde postzegelmarkt bezoek za f01 opgevallen hoe daar een v P; ernst, zo niet bezorgdheid,d verzamelaars uitstraalt dazl' menige kerk. Het gaat blij,Zl zaken van dodelijk gewicl:lt; kenmerk van het ware is dïr' de gulle lach. De lach omd?cs anders kan zijn dan het is,)ei ruimte gegeven wordt aan!e gedachte die op 't eerste g bij het besprokene hoort. F1 relativeert, kan relativeren1* diepste humor zou je thui#41 kunnen beleven. Da^r mo< e vrijwel alles gelachen kure worden, 't Deert niet. Buitj moet je altijd even oplette thuis! Daarom is wonen (epi even in verband met kamP J dergelijke) zo essentieel, l een oer-recht, net als eten een oer-noodzaak. We ma verdenken waarbij nooit d kan worden. Een kerk zonf is een kerk zonder evangel is een kenmerk van het w# veer 50.000 mensen op de vlucht. Ver wacht wordt dat dit aantal nog zal toenemen. In Nicaragua wordt de hulp gecoördineerd door het interker kelijk comité voor vluchtelingen. De Amerikaanse kerken hebben al hulpgoederen naar het land gezonden ter waarde van een nüljoen gulden. Van de Europese kerken wordt vooral financiële hulp verwacht, aldus de wereldraad. VOORBUG Al 'as Beroepirigswerkc NED. HERV. KERK [JL' Beroepen te Leersum: A.L Scharnegoutum; te Bil"! G. Mulder te Bruchem-I^ GEREF. KERKEN 1 Beroepen te Amsterdam-L Osdorp (miss.pred. te P D. Kraan te Oegstgeesft; predikant te Appelscha; J. Westerman, kand. te B Bedankt voor Papendrt'* Penning te Hoogezand-S GEREF. KERKEN VRtyts Beroepen te Hoogezandf P. Deddens te Hilversun CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Ermelo: H te Dordrecht Zuid. Beroepbaar: W. W. Nijd laan 10, Apeldoorn; P. Molenstraat 16, Putten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdan Snoep te Vlissingen; te IJsselmonde: A. Moe: Nieuw Beijerland; te Oud E. Venema te Drachten, d voor Nunspeet. Bedankt voor Wagei Schreuder te Goes; waard: D. Hakkenberg Puttershoek: B. Reindei veld-Giessendam. elementen van kerkdienst zitten vol symboliek. En dan zouden wij moe ten menen dat het op de zo kale en vreselijk sobere manier zal moeten als wij zijn gewend Ds Gilhuis vertelde hoe in de Hin doestaanse zending van de broeder gemeente met deze dingen wordt geëxperimenteerd. En dan gaat het om het woekeren met „deze verschei denheid aan gaven om elkaar zo goed mogelijk iets mee te delen". Overi gens wilde hij de Hindoestaanse cul tuur in Suriname, als geheel zo bezig met natie-vorming niet apart zetten. Hij zou willen dat de verschillende bevolkingsgroepen zich voor eikaars cultuur daadwerkelijk zouden inte resseren en dat op die manier de grenzen zouden vervagen en uiteinde lijk wegvallen. „Het zou machtig zijn wanneer de kerk daarbij voorop zou lopen." aldus ds Gilhuis. KAMPEN De colld theologische hogeschool! gereformeerde kerken Oj hebben opgebracht: 59[ voor de hogeschool, 27* voor steun aan buitenlai ten en 19.000 gulden vo< theek. AO-boekje 1730: Het door P. Hintzen. Uitg. Sti Lelystad. 20 blz. 1.1 Bij uitgeverij Elsevier te is de 12de druk verschei ren en vechten" door K delen: Eerste wacht (15 denwacht (127 blz.) en D blz.) Prijs per deeltje Kardinale fout, door J Uitg. Elsevier, Amsterd 21,50. Zelf typen leren, de snt om thuis te leren typen den over de machine, vil oefeningen geschreven chenberger en L. I. E Boot. Uitg. Luitingh. 19.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2