Werelddiakonaat waarschuwt tegen beunhazerij Vrijgemaakten gaan door met toetsing In zes jaar de bijbel door 'Ik heb het geloof behouden' ttf I Van den Heuvel vraagt steun bevrijding Afrika Trouw Eigen psalmberijming Medicijnen Memisa naar Sahel-landen Film over wedergeboren Colson Evangelisatie 'samen op weg' Actie tegen doodvonnis zwarte Zuidafrikaan VAN DA VOORBIJGA!^ VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET UTRECHT Het hervormd werelddiaconaat heeft de plaatselijke diaconieën ge waarschuwd tegen het licht vaardig geven van giften aan personen, kleine groepen of onduidelijke stichtingen, bij voorbeeld „voor Oost-Euro pa". De diaconieën hebben de laatste maanden weer dikwijls brieven ge kregen met dergelijke verzoeken om financiële steun. Er zijn. volgens de hervormde landelijke commissie voor werelddiaconaat. voorbeelden dat twee of drie mensen hoewel ze in nauwe familierelatie tot elkaar staan het bestuur vermen van een stich- ting, die zich ten doel stelt ergens in de wereld hulp te bieden. Niet zelden wordt de nood. die men is tegengekomen, op zeer emotionele wijze beschreven en worden de bedra gen die men denkt nodig te hebben, vaag aangeduid. Vaak blijft geheel onbeantwoord, hoe en aan wie men de bedragen, die men op deze manier ontvangt, verantwoordt. Vandaar dat het werelddiaconaat er ernstig op aandringt, dit soort aan vragen zeer kritisch te bekijken. Het cnetrale diaconale bureau in Utrecht en de provinciale bureaus zijn bereid te adviseren. De interkerkelijke Europa-commissie (waarin ook het hervormd werelddia conaat participeert) stelt zich niet op het standpunt, dat alles wat vanuit de Nederlandse kerken ten behoeve van Oosteuropese christenen ge beurt, bij haar gecentraliseerd zou moeten worden. Onbezonnen Maar deze commissie vindt het wel een bezwaar, dat zo langzamerhand talloze groepen en personen aan de slag gaan in Oost-Europa, zonder zich voldoende af te vragen waar men wel en niet goed aan doet. Liefde tegeno ver de naaste en gehoorzaamheid aan God zijn jammer genoeg niet altijd de enige uitgangspunten voor ons handelen, aldus de commissie wereld diaconaat van de hervormde kerk. Geadviseerd wordt, dat de gemeen ten zich vooral richten op de bijdra gen, die via het Jaarlijkse projecten boekje van de hervormde kerk wor den gevraagd. GRONINGEN De gerefor meerde kerken (vrijgemaakt) zullen de nieuwe psalmberij ming. die in 1975 bij wijze van proefneming werd vrijgege ven. blijven toetsen tot 1 ja nuari 1983. Van de generale synode die in 1984 bijeen komt, verwacht men een defi nitief oordeel over de nieuwe bundel. De gereformeerde kerken (vrijge maakt) hebben officieel de berijming van 1773 in gebruik. Ze hebben grote bezwaren tegen de nieuwe berijming die in het liedboek voor de kerken is opgenomen. Daarom heeft men een eigen proeve van berijming samen gesteld. die in 1975 werd vrijgegeven. Er zijn verschillende kerken die er bezwaar tegen hebben, dat men in de eredienst zingt uit een bundel die slechts bij wijze van proef is inge voerd Zo had de kerk van Neede dit aan de synode voorgelegd. De generale synode die in Groningen vergadert, heeft uitgesproken, dat men een nieuwe psalmberijming niet per se behoeft te toetsen in de kerk diensten. Men moet namelijk ook na gaan of de berijming zich aan de tekst houdt. Dat moet door nauwkeu rige bestudering gebeuren, wat ook buiten de kerkdiensten kan. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam te< 020-913456 tetei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekermgnr 23 0012 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/DORORECHT Postbus 946 3000 AX Rotterdam tel 010-115580 (redactie en tel 010-115700 Westeyaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/IEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGO NOORD'OOST-NEDERLAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 0000 AA ZwOMe let 05200-17030 Melkmarkt 56 Z «rpte Abonnementsprijzen: Per maand 15 47 Per kwartaal 46 60 Per par 10340 (ze adressen boven) Opgave lam*ebenctiten 9-19 30 van maardag t/m vnjdag Op zondag van 10- 20 uur ieie< 020-913456 Opgave m.m advertenties iet 020-936060 OI schr tte i.k aan Mim-Adv e'deimg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AflreswM/igircer uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdamse adressen Overigens keurde de synode het ge bruik in de kerkdiensten niet af. Want toetsen houdt ook in dat men nagaat, of een nieuwe berijming ook werkelijk kan worden gezongen. In de discussie heeft dr. A. N. Hendriks uit Amersfoort tegen de bezwaren van de kerk van Neede aangevoerd, dat het toch gaat om een bundel, die in 1975 door de synode van Kampen officieel is toegelaten en dat het een bundel is. die vertrouwen wekt. ROTTERDAM De medische mis sie-actie (Memisa) zendt voor drie honderdduizend gulden medicijnen naar Opper-Volta, Senegal, Tsjaad en Niger. Door de aanhoudende droogte is in deze landen ook op medisch gebied een noodsituatie ontstaan. Een groot deel van het geld zal ge bruikt worden voor malariabestrij ding en voor multivitamines om de weerstand te verhogen Deze tekening (met als bijschrift: hij predikte hem Jezus") staat op het omslag van het pas verschenen bij- belrooster „Vandaag lezen wij..." voor 1979. Het is het vijfde rooster in een serie die gebruikers in staat stelt vrijwel de gehele bijbel in zes jaar door te lezen. Dit systeem voorkomt dat be paalde bijbelgedeelten steeds weer opnieuw ter lezing worden aanbevo len en andere gedeelten nooit Het rooster „Vandaag lezen wij wordt al jarenlang gebruikt voor de dagelijkse bijbellezingen via de KRO- en NCRV-microfoon, het staat tevens afgedrukt in de jaarlijkse zen dingskalender en wordt wekelijks en maandelijks gepubliceerd in tal van bladen. Evenals in de voorgaande jaren biedt het rooster doorgaande lezin gen voor de werkdagen en voor za terdag en zondag een psalm. Dit ko mend jaar wordt vooral gelezen uit Ezechiël, Filippenzen, Jakobus en de tweede brief van Petrus. Wanneer een begin wordt gemaakt met een nieuw bijbelboek, wordt dit eerst kort ingeleid opdat de gebrui kers van het rooster enig idee heb ben, wanneer het werd geschreven, door wie, waarom en ook voor wie het in de eerste plaats was bestemd. Achterin het rooster is tevens een tweede jaarrooster opgenomen dat werd opgesteld door de internatio nale bijbelorganisatie „Scripture Union". Dit rooster wordt in tiental len landen gebruikt. „Vandaag lezen we is een uitga ve van: Bijbel Kiosk Vereniging, Driebergen; Internationale Bijbel- bond, Noordwijk; Katholieke Bijbel stichting, Boxtel en Nederlands Bij belgenootschap, Haarlem. Prijs is 1,50. Duitse gereformeerden in Zuid-Afrika KAAPSTAD (EPD) In Zuid-Afrika is op het moment een delegatie van do Reformierte Bund uit de Bondsre publiek op bezoek. De delegatie staat ondpr leiding van de algemene secre taris ds. Joachim Guhr uit Bentheim Htj behoort tot de Evangelisch Altre- formierte Kirche in Neder-Saksen. die verbonden is met de Gereformeer de Kerken in Nederland. Tot de delegatie behoren Annemarie Esch uit Münster. Richter Volker Ter- stegen uit Wuppertal. en ds. Hartmut Wenzel uit Neurenberg, lid van het Moderamen van de Reformierte Bund. Het gezelschap bezoekt Preto ria. Durban. Kaapstad en Johannes burg taai. aa7aa nAninAAAiiArr hpurinrismnn eevraaed te erkennei LEUSDEN In het gereformeerd dienstencentrum te Leusden is een ontmoeting gehouden van de men sen. die „landelijk" betrokken zijn bij het evangelisatiewerk van de her vormde en de gereformeerde kerken. Het in het gebouw gevestigde gerefor meerd evangelisatiecentrum en de af deling evangelisatorisch werk van het hervormd instituut Kerk en We reld te Driebergen werken meer en meer samen. Om de beleidsbepalen de instanties hier niet bij achter te laten blijven, werd de ontmoeting ge organiseerd. Behalve door stafleden van beide genoemde takken van ker- kewerk werd eraan deelgenomen door bestuursleden van Kerk en We reld. leden van het hervormd evange lisatorisch beraad, en door bestuurs leden en adviseurs van de sectie van- gelisatie van het gereformeerde depu- taatschap Gemeente-opbouw. Dr. Okke Jager en Eimert Pruim hiel den korte inleidingen over evangeli- satielectuur. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In de hoofdstad wordt aanstaande zaterdag actie ge voerd tegen het doodvonnis van de 21-jarige zwarte Zuidafrikaan Solo mon Mahlangu. De Stichting Anti- Apartheids Beweging Nederland de monstreert morgen voor het gebouw van de Zuidafrikaanse luchtvaart maatschappij in de Leidsestraat. De stichting en andere organisaties eisen van minister Van der Klaauw (buitenlandse zaken) een krachtiger stellingname tegen het doodvonnis van Mahlangu. Ook wordt de Charles Colson WASHINGTON Op 24 september is in Washington de wereldpremière van de evangelisatie-film „Bom Again" (Wedergeboren). De film is gemaakt naar het gelijknamige boek van Charles W. Colson. een van de adviseurs van Richard Nixon, tijdens diens presidentschap. Colsons carrière brak abrupt af. toep hij om zijn aandeel in de Watergate- affaire in de gevangenis terecht kwam. Gedurende de zeven maan den, dat hij in de cel zat. bekeerde hij zich tot het christendom. Van zijn bekeringsgeschiedenis zijn inmiddels al twee miljoen exemplaren verkocht. MüLHEIM (ANP) De Europese kerken moeten bereid zijn de geweld loze zelfbevrijding van de zwarten in Zuid-Afrika te ondersteunen. Is die bereidheid er niet, dan hebben zij geen recht tot kritiek op de soms ook gewelddadige methoden, die de zwarten gebruiken om zich te be vrijden uit hun onderdrukking, aldus dr. A. H. van den Heuvel, secretaris generaal van de Nederlandse Her vormde Kerk. tijdens een inleiding over de grens tussen bevrijdingsstrijd en terrorisme op een conferentie van het protestants vormingscentrum in MQlhelm a/d Ruhr in West-Duitsland. gelen tegen rassendiscriminatie te nemen. Tegenover de regeringen zou- De blanke Zuidafrikanen moeten de kerken in hun land bevrijden uit het isolement, waarin zij zichzelf ge bracht hebben. De Europese kerken zouden, als dat ooit nodig mocht zijn, MonHp moeten zorgen voor een onvoorwaar- FAvllw liaUUC delijke opvang van verdreven blan ken uit Zuidelijk Afrika, aldus dr. Van den Heuvel. Dr. Van den Heuvel, die zei een alge hele investeringsstop in Zuid-Afrika af te wijzen, pleitte ervoor de Europe se ondernemers door middel van. in dien nodig jarenlang voortdurende, gesprekken te bewegen zelf maatre- Van enkele zijden werd ons ge vraagd het adres door te geven van de Internationale Verzoeningsbond, IFOR, welke een actie begint voor de Zuidafrikaanse dominee Beyers Naudé, die een beperkte bewegings vrijheid heeft. Het adres van de IFOR is: Hof van Sonoy, Veerstraat 1, Alkmaar. door dr. C. Rijnsdorp Herman Bavinck <1854-1921) moet tegen het einde van zijn leven Paulus hebben geci teerd: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb het geloof behouden." Dat „behouden" hield natuurlijk verband met zijn voortgezet te studiën en met het verwerken van allerlei kritisch materiaal. Het gewone kerklid had daarvan geen last HIJ geloofde op gezag en volgde „onze mannen". Vandaag zorgen de massamedia en de pers er wel voor. dat het eenvoudige kerklid voor kritische geluiden allesbehalve veilig meer is. ..Als je werkelijk het geloof der vaderen wil behouden, kun je je niet radicaal genoeg isoleren van de moderne cultuur" zegt dr. J. Tennekes in de hierna te noemen uitgave. Maar dit isoleren (denk maar even aan de polio-kwestie) wordt steeds moeilijker. Men kan zich terugtrekken In egelstellingen, maar dat wordt meer en meer een kramphouding. Radio-serie Het geloof behouden, dat Is de grote vraag. Maar welk geloof, en hoe? En zoals een zieke een dokter laat komen, worden vakgeleerden opgetrommeld een diagnose te stellen en een therapie aan te geven In de NCRV-radioserie Rondom het Woord heeft men verleden jaar iets dergelijks geprobeerd. De redactieraad heeft een zevental academici bijeen geroepen om met elkaar van gedachten te wisselen en afzonderlijk een kant van het probleem voor de microfoon te behandelen Met weglating van titels zijn dit de heren J. Tennekes. W. Zijlstra. O van Leeuwen, N. A. Schuman. G. P Hartvelt. J. C. O. Braun en J. T. Bakker. Van een en ander is een bundeltje gemaakt. Het boekte heet Wat is er met het geloof aan de hand?, het telt tachtig blz. en is afzonder lijk voor zes gulden te bestellen op postreke ning 125300 t.n.v. NCRV-uitgaven te Hil versum Vijf en twee Het gezelschap bestond uit vijf theologen, een cultureel antropoloog (Tennekes) en een pastoraal psycholoog (Zijlstra). Deze aanvul ling was gewenst, omdat dr. W. Zijlstra de praktijk kon laten meespreken en drs. J. Tennekes de algemene cultuursituatie. Waarom een wetenschappelijke benadering? Omdat dit in onze westerse samenleving nu eenmaal gebruik is. Wij willen begrijpen wat er aan de hand is en roepen daarom de hulp in van deskundigen. Die vermogen tenminste oorzaken op te sporen en voorzichtig wegen aan te wijzen. Opiniepeilingen kunnen welis waar als aanvulling dienen, maar leveren weinig meer op dan een staalkaart van me ningen. Waarom voor en na een gesprek? Omdat men de grenzen van het vakspecialls- me wil verbreken, met als ideaal een gemeen schappelijk antwoord, voorzover dat moge lijk is. tert de werkelijkheid, ontluistert met name de mens" (34). Schuman: „Dat is dus het eerste, hemel en aarde behoren bijeen" (45). Hartvelt: „Er was één ding, dat eigenlijk niet meer is teruggeko men: in en door deze geschiedenis: het gelóét van de nabije God. Hij is bloedloos gewor den" (54). Braün: Franciscus van Assisi heeft affectief moeten breken met bepaalde ele menten van de Kyriosprediking uit zijn da gen: de machtige Heer met de trekken van de machtige kerk" (62). Bakker over christenen uit o.a. ASzië en Afrika: „Het meest waren ze getroffen door het dreigend uiteenvallen van de gewone dagelijkse ervaringscwereld en de geloofdbeleving" (67). Een lijn Uitspraken Van elk der fererenten citeer ik één uit spraak. Tennekes: „Het Evangelie gaat welis waar elke cultuurhistorische situatie te bo ven. maar kan niet los van een specifieke cultuurhistorische situatie onder woorden worden gebracht" (blz. 17). Zijlstra: „Een van ce winsten van onze tijd is. dat wij oog hebben gekregen voor de macht en over macht van politieke en economische structu ren op ons leven en samenleven" (23). Van Leeuwen: „De Grieken leerden om te ver staan. de Joden om te vereren; de moderne mens om te gebruiken. Dat laatste ontluis- Er zit in deze uiteenlopende uitspraken wel degelijk een lijn. De dagelijkse ervaringscwe reld is zó veranderd, dat de geloofsbeleving er niet meer op past. Dat bedoelde Tennekes met zijn „specifieke cultuurhistorische situa tie". Deze situatie wordt mede bepaald door „de macht en overmacht van politieke en economische structuren" (Zijlstra). Deze zijn toegespitst op gebruik, op consumptie en dit eenzijdig functionele ontluistert de werke lijkheid en de wens (Van Leeuwsen). In ver band hiermede zegt Hartvelt: „We hebben het gelaat van de nabije God (uit het oog) verloren." Schuman constateert „Hemel en aarde behoren bijeen" en dat wdas het leven sprogramma van iemand als St. Franciscus. tegenover een kerk die de pretentie had ex clusief de hemel te vertegenwoordigen. Het kernvraagstuk is: hoe brengen we de eenvoudige gelovige aan zijn verstand en hart dat de waarheid van huis uit eeuwig en onveranderlijk is. maar dat deze in de tijd historische gedaanten, d.w.z. formuleringen Prof. Herman Bavinck en structuren aanneemt, die als zodanig niet eeuwig zijn. Hoe zei Da Costa het ook weer: „Naar zijn wezen vrucht der tijden/, In zijn vorm van dezen tijd." anlC ip! I emi fnk j{ ioo 1 bewindsman gevraagd te erkennen dat de gevangene een vrijheidsstrij der is tegen het apartheidsregime. In maart van dit jaar werd Mahlangu ter dood veroordeeld. Hij was lid van de bevrijdingsbeweging het Afri kaans Nationaal Congres. Hij werd beschuldigd van moord en het onder steunen van activiteiten van het con gres. In juli werd hem de mogelijk heid ontzegd in beroep te gaan tegen het doodvonnis. De demonstratieve bijeenkomst start zaterdag om 14 uur en duurt tot 16 uur. HOE KOMT HET OVERlC" UI Gisteren vroeg ik me af. aa van m'n stukje over de Dampredikers, of het and« k» vroeger of hetzelfde. In één ol het althans anders gewordi ï-l aanbod in prediking van al#d heilswegen is met de intrede oosterse religieusiteit en deCh handelsgeest van bepaaldi lii vergroot. Maar ook ln een i tir opzicht is het anders. Vroe :ei denk ik, dat hele gedoe vaijnd verkondigers aan de meest an voorbij. Tegenwoordig zijn, middelen bij gekomen, als televisie, die de mogelijkht aanmerkelijk vergroten. N|n we kunnen metzo'n compi tv weet ik wat voor prediker op televisie aanvragen. Ik deijee: consequenties heeft voor i predikers in en namens de Opnieuw komen we totdepit dat er iets van de vanzelfsprekendheid van rf optreden afgebrokkeld is. Damtoestand en al die boodschappen via de communicatiemiddelen p predikers in een vervreen situatie. Ik kan me indenk iemand die voor de radio o televisie of gewoon maar iA-- het evangelie moet verkor J hiermee rekening dient te Voor duizenden mensen is die lui. Met of zonder toga|^ zonder titel, optredend na gerenommeerd kerkgenoot niet, hij is één van die men| menen dat ze een heilsweg aanwijzen. En met welk r hij het unieke van zijn b Wie zegt de man in de strai dit keer met een betrouwbl maken heeft? Ik heb het e# niet over, wat ik vast geloei alleen de Geest van God z% mens op de betrouwbare v zetten. Nu gaat het over w je af komt. Hoe komt dat cj vanzelfsprekendheid zal d waarschijnlijk onderkendl worden als een tegenkraelf in een aangeleerd verontsj toontje te vervallen zal b moeten worden hoe velen t aankijken en je horen spre, de vraag of het oude adviel zekerheid en beslistheid sp hier verstandig is. Waarsct zullen velen het als een ven ervaren als iemand aan hel komt die zelf. goddank, nif weet, maar die wel met wal of belijdt bereid is met and weg te gaan. De DampredÉ klagen dat hun boodschap geloof vinden (met name a Mormonen, en terecht). Ikl ze teveel vragen. Of te weii een air dat dit alles is. nz den de kerken de stemmen van hen. die niet gehoord worden, hoorbaar moeten maken. Voorts zouden zij ge sprekken met vertegenwoordigers van bevrijdingsbewegingen tot stand moeten brengen, zoals die in de Ver. Staten en Nederland reeds gevoerd zijn. Hij wees terrorisme als middel tot bevrijding heel beslist af. Wel zou, om een nieuwe verstandhouding tus sen de bevolkingsgroepen in Zuid- Afrika tot stand te brengen, een fun damentele discussie op gang moeten komen, waarbij ook de terroristen betrokken zouden moeten worden. Beroepingswerlae NED. HERV. KERK Aangenomen naar 's-GrjR Mostert te ZwammerdaiL derwijk: H. Talsma te Drd Afscheid op 17 septemb«t ningen: C. den Boer ber' berg (part-time; tevens pr diesecretaris van de gerei Sijbrandaburen ((Goëng stra ber. te Westerwird^ den); van Giessendam: burg wegens emeritaat; f (Westerwird. Fr.): P. P. ff gens emeritaat (geft'sti denen). [va Intrede te Geldermalseipart Es voorheen vicaris enmai kant in Den Haag; te 1 Post uit Baarn (ten bel} geref. bond); te Helr Schoonheim uit Rijperld ?at 1 REM. BROEDERSCHAP Intrede op 10 sept. teF1 mevr. M. A. Bosman-HÊ' te Oegstgeest. GEREF. KERKEN Afscheid van Muiderben ma ber. te Scheemda; w klooster: W. v.d. Kooij y de; van Hoevelaken: D( wegens opleiding tot zq kant voor Zambia. Intrede te Almkerk: R. i Kampen; te Noordwoldej te Wolvega), M. H. Bein Oosterwolde (Fr.); te Uil Eeltink uit Wommels;J| West: C. W. Kempenaar f te Leeuwarden: M. P. Weesp; te Treebeek: VV/\] Balk-Wijckel; te Baren Smink uit Stad aan 't I Leidschendam (evanf i0. kant voor de classis D Wieringa uit Den Doldi meer (bevestiging te Wie n L. van Wijngaarden, kaï psy veen. me: GEREF. KERKEN (VI vrij Intrede te Lutten: H. va kand. te Enschede. tem Bevestiging te Assen-Z predikant te Curitiba 1 P. C. Simpelaar te Oeg er CHR. GEREF. KERKEbres Afscheid van Eemdijk: n zi Damwoude en Intrede op 19 septemleur sum-Oost: A. Hilbers t veel Beroepen te Hoogevee pos te Enschede-Oost. pzici GEREF. GEMEENTE? Beroepen te Zwolle: P land: te Krimpen aan Hoogerland te Krabbel GEREF. GEM. IN NEl Bedankt voor Bruinis: te Rijssen. elev OUD-GEREF. GEM. lfie* Beroepen te Urk: M. r, prop. te Woudrichem. slaa ierir >g r BAPTISTENGEM. Intrede te Veendam uit Amsterdam (onafh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2