'Praten met mensen
beste amusement'
Ballet van Poznan
in herbouwd
Theater Zuidplein
Nieuwe
boeken
TV COMMENTAAR
Strindbergs waarheid
emotioneel verbeeld
Gratis toneel
in Arnhem
Beelden uit
Hel van Bastogne
Maarten 't Hart,
enthousiast lezer
Overeenste
reorganisati
VARA-tv-di(
DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1978
Sonja Barend: „Wat voor de een goed nieuws is, hoeft voor een ander helemaal niet hetzelfde
te betekenen."
Foto Erwin Verheljen
Sonja Barend gelooft in formule informatie-entertainment
door Jan van Galen
AMSTERDAM Hebben tv-praatshows, waarin amusement en informatie gekoppeld wor
den, wel toekomst? Na één seizoen met diverse praatprogramma's valt daar nauwelijks een
antwoord op te geven. De beoordeling wordt bemoeilijkt doordat er een te groot verschil was
in continuïteit en Mies Bouwmans Netwerk voortijdig moest verdwijnen. Twee praatshows
komen dit winterseizoen zeker terug: Aad van den Heuvels Alles is anders Show (waarover we
al eerder schreven) en Sonja Barends Goed Nieuws Show. Eind mei. wanneer deze shows
aflopen, kunnen er naar alle waarschijnlijkheid meer conclusies getrokken worden. Keken er
meer mensen dan vorig jaar, steeg de waardering? Kiest de kijker toch liever voor tv-series,
puur entertainment en zuiver informatieve programma's?
De Goed Nieuws Show haalde naar
mate het seizoen vorderde steeds ho
gere kijkcijfers (met als hoogtepunt
vijf miljoen kijkers), maar de waarde
ring kwam niet hoger dan 70. Oeen
slecht resultaat, maar alles behalve
indrukwekkend. 70-75 is pas goed.
daarboven heel goed. De minste
waardering kwam van NCRV-leden.
de meeste van VARA- en VPRO-le-
den. Duidelijk negatieve invloed op
de cijfers had het ..Vloeklied". een
onderwerp uit de tweede Goed
Nieuws Show; het kostte de VARA
ook nog eens veel leden.
Sonja Barend wil het liever niet meer
over die affaire hebben. „Het is
achteraf erbarmelijk dom geweest
om bij het onderdeel „God hoort u.
vloek niet" dat liedje te halen. Daar
zijn we zelf het eerst achter gekomen,
maar de reacties waren vaak even
-onbehoorlijk als het onderwerp zelf.
Als dat vloeklied er niet in gezeten
had. dan hadden we ook hogere ogen
gegooid. Maar goed. iedereen maakt
fouten. Het is vervelend steeds weer
met een misstap geconfronteerd te
moeten worden. Er zijn ook veel posi
tieve dingen gebeurd. De shows be
stonden niet louter uit entertain
ment. Er zaten veel maatschappij
kritische onderwerpen in. die we van
uit de filosofie die achter het pro
gramma zit (goed nieuws) belicht
hebben. Ik bedoel, we hebben niet
alleen gesignaleerd: dit is fout. dit
zou niet mogen gebeuren. We hebben,
als Je dat zo mag zeggen, ook oplos
singen aangedragen: telefonische
hulpdiensten, opvang voor Jeugdvan
dalen. bejaardenzorg. Dat maakt het
programma ook interessant. Ik ben
niet tegen puur amusement, leuke
liedjes, krokodillen met broeken aan.
een kanarie die kan piano-spelen,
maar dat hoort meer thuis bij Willem
Duys. Ik bedank er voor alleen maar
variété te brengen. Vandaar de infor
matie die in mijn programma's zit.
Daarbij komt dat ik het beste amuse
ment het praten met mensen vind."
Kritiek
„Informatie heeft altijd twee kanten
Ook bij goed nieuws is dat het geval.
Wat voor de een goed nieuws is. hoeft
voor de ander helemaal niet hetzelfde
te betekenen. We hebben een vrouw
laten praten over haar ervaringen in
een gevangenis. Via operatieve weg
was ze van een man in een vrouw
veranderd Ze had een heel moeilijke
periode achter de rug. want ze had als
man en als vrouw vastgezeten. Haar
ARNHEM (ANP) De 25-jaar be
staande Toneelgroep Theater in Am-
hem geeft volgende week donderdag
en vrijdag voor het Arnhemse pu
bliek een gratis voorpremière van
haar jubileumvoorstelling „Het bui
tenverblijf". Theater heeft daartoe
besloten, omdat er voor de echte pre
mière (zaterdag 23 september) zo veel
genodigden zijn. dat het normale the
aterpubliek dan nauwelijks aan bod
komt.
Wie de gratis voorstelling wil bijwo
nen moet wel snel zijn er zijn vanaf
aanstaande zaterdagmorgen een klei
ne achthonderd kaartjes bescnikbaar
aan de kassa van de Arnhemse
Schouwburg, aldus een mededeling
van het Theater Haar Jubileumstuk
beslaat twee avonden, alleen de pre
mière van ..Het buitenverblijf" is op
een en dezelfde dag. 's middags het
eerste deel en 's avonds na een koud
buffet het tweede deel Tot de officie
lf genodigden bij de premiere beho
ren CRM-minister mevrouw Garde
niers en de Commissarissen van de
Koningin in Oelderiand en Over-
goede nieuws was dat tien van de
twaalf klachten die ze had ingediend
tegen ons strafstelsel ontvankelijk
waren verklaard. Dat vind ik uitste
kend nieuws. Toch zijn er dan men
sen die vinden dat Je zo'n „in-en-in-
slecht-mens" niet moet interviewen.
Van kijkers weet je dat je soms wal
gelijke telefoontjes en brieven kunt
verwachten, maar bij de pers reken je
op een wat meer gefundeerde kritiek.
Door de jaren heen krijg Je echter wel
een dikke huid. Gefundeerde kritiek
is vanzelfsprekend wél welkom. Daar
maken we ook gebruik van. Want je
moet zo'n show blijven verbeteren."
Sonja Barend is zich er ter dege van
bewust dat het komend seizoen bepa
lend zal zijn voor de toekomst van
haar Goed Nieuws Show. Blijken de
kijk- en waarderingscijfers op gelijk
niveau dan valt in feite de basis weg
voor continuïteit. Stilstand is ook in
het omroepwereld je gelijk aan achte
ruitgang. Vandaar dat er grondig
voorbereidingen getroffen worden en
de ervaringen van het afgelopen sei
zoen uitgebreid zijn gesproken.
„Vanzelfsprekend geloof ik in een
succesvol vervolg, anders kun Je be
ter direct ophouden. Het is erg be
langrijk dat we een filosofie hebben
voor de opzet. Alles blijft draaien om
dat goede nieuws. Thema's zijn er
genoeg, invalshoeken ook. Voor de
kijker moet het ook interessant blij
ven, want, zoals ik al zei, wat voor de
een goed nieuws is, kan voor de ander
wel heel slecht nieuws zijn. Daardoor
krijg Je een sterk variërende waarde
ring. Belangrijker is dat mensen zin
hebben om te kijken, het moet een
uitdaging zijn om dat toestel aan te
zetten. Dat is mijn criterium. Ik maak
een programma waarnaar ik zelf ook
met plezier wil kijken, als er maar iets
gebeurt. Het enige echte verschil met
vorig jaar is dat het nu een twee
wekelijkse uitzending wordt. De
VARA kan niet meer beschikken over
de vaste vrijdagavond. Het wordt nu
afwisselend de vrijdag en de zater
dagavond."
„Overigens heb ik een rotsvast geloof
Speciaal vandaag
De Rode Schoentjes is een
Engelse film uit 1948 over
het leven van balletdansers.
Ned. 1/18.59
Hier en Nu heeft een re
portage over de situatie in
Iran, waarin ondermeer een
interview met de Sjah.
Ned. 2/22.10
De NOS vertoont het eer
ste deel van de Frans-Russi
sche documentaire De slag
om Duitsland; met veel hier
onbekend filmmateriaal van
het Ardennenoffensief.
Ned. 1/22.10
De NCRV brengt een re
portage van de huldiging
van organist en koordirigent
Dirk Jansz. Zwart.
Ned. 2/23.05
Na herhaling van Ozinga
Adieu (20.00) wordt in Eén,
Twee. Uit de maat aandacht
besteed aan het veranderde
kind in het voortgezet onder
wijs.
Hilv. 1/21.20
in praatprogramma's. Een show valt
of staat echter met de opzet. Daar
mee is Mies Bouwman de mist inge
gaan. Ze kon de gevolgen vaak niet
overzien en ze benaderde de mensen
die uitgenodigd werden verkeerd.
Bram en Freek (Neerlands Hoop) lie
ten haar behoorlijk afgaan doordat er
van te voren geen duidelijke afspra
ken waren gemaakt. Zo iets gebeurt
mij niet zo snel. Ik heb die jongens
ook in de show gehad. We hadden
afgesproken het over Argentinië te
hebben, dus geen flauwekul. Het ligt
er ook wel aan met wie je werkt. Ik
doe alles samen met Ellen Blazer, me
dunkt dat die een prima staat van
dienst heeft. Gied Jaspers draagt re
gelmatig ideeën aan, ook al zo'n crea
tief iemand, en de regie doet Egbert
van Hees. Toevallig mijn levensgezel,
maar het werkt alles bij elkaar mee
aan een saamhorigheid. Zelf werk ik
ook enorm hard. Dat durf ik rustig te
zeggen. Wil Je een programma als dit
naar behoren invullen, dan moet je er
flink tegen aan. Er is ook zo'n ver-
scheldenheid aan onderwerpen. Ik
heb echt niet overal verstand van, het
is dus een kwestie van goed voorbe
reiden, Je huiswerk maken."
„Mijn manier van overkomen op de
buis? Ja, ik weet dat daar heel ver
schillend over gedacht wordt. Eigen
gereid, zeggen sommigen. Ik denk dat
je erg zelfverzekerd overkomt, wan
neer Je in ieder programma een keur
van onderwerpen de revue laat passe
ren, en ook de schijn moet ophouden
dat Je elk onderwerp aankunt. Ik be
reid me goed voor. Daardoor heb Je
meer grip op de zaken, maar ik voel
me echt niet te beroerd om te laten
merken dat ik ook geen alles-weter
ben. Die kritiek heeft ook te maken
met het feit dat ik een vrouw ben.
Weinig mensen zeggen: die Van den
Heuvel en die Postema zijn net zo
eigengereid en zelfverzekerd. Kijk.
het heeft weinig zin om zoiets te blij
ven verkondigen, maar ik ben zo on
geveer het meest onzekere mens dat
er rondloopt."
Vanavond kunnen we, zij het op de
verre afstand van 34 jaren, oogge
tuigen zijn van Hitiers laatste stuip
trekking. die fatale gevolgen dreig
de te zullen hebben voor de gealli
eerde strijdkrachten en het reeds
vrije westen. Over dat Ardennenof
fensief onder leiding van veldmaar
schalk Von Rundstedt, door zijn
tegenstanders omgebogen in de
Slag om Duitsland, gaat het in een
bijzondere produktie. waarop de
NOS beslag wist te leggen. Deze
tweedelige oorlogsdocumentaire is
het resultaat van een samenwer
king tussen de Franse en Russische
televisie met Pathé-Cinéma.
Al het gebruikte filmmateriaal is
authentiek. Het werd na veel speur
werk tevoorschijn gehaald uit moei
lijk toegankelijke archieven in
Frankrijk, Amerika. Duitsland, de
Sowjet-Unie en Engeland. De toer
was uit de nogal chaotische verza
meling een zo nauwkeurig mogelij
ke reconstructie samen te stellen
van wat zich over een bre^d en dfej
front heeft voorgedaan tussen 16
december 1944 en 28 januari 194.=»
Bovendien moest de voorgeschir i
nis worden getoond uit het gezic,.
spunt van de verschillende partijen.
Wij zien. hoe geallieerden dr.~ rn
nacht bommentapijten uitwierpen
over Duitsland, die ogenschijnlijk
de gehele oorlogsindustrie van Hit-
joweoumeuOWM
die moet u proeven,]
KUNST/RADIO/TELEVISIE
Mr. C. de Jong: „Imitatie Marinier".
Uitg. Blok en Zonen, Dieren. 298 blz.
prijs 23,90.
„Imitatie marinier" van mr. C. de
Jong heeft een tweezijdig karakter.
Het boek is een uitgebreid en zeer
gedegen verweerschrift van bijna
driehonderd pagina's, een rapport
waarin de schrijver zich afzet tegen
situaties, handelingen, aantijgingen
en beslissingen, welke hem tussen
1939 en 1945 in enkele gevallen in
jaren kort na de oorlog voorkwa
men als hem persoonlijk aangedaan
leed en vooral onrecht. Een waarde
oordeel daarover is moeilijk. Er zijn
in en rond de afgelopen oorlog veel
dingen gebeurd, die onbehoorlijk, on
menselijk en verschrikkelijk waren.
Vanzelfsprekend was de positie van
een landmacht-reserve-officier, die
overplaatsing kreeg naar het korps
mariniers, in het begin van de oorlog
in de bijzonder gesloten mariniersge
meenschap bijzonder moeilijk. Dat
die moeilijke positie later moest wor
den meegedragen als een „verleden"
in beoordelingsstaten en conduite-
rapporten en ook dan nog een handi
cap zou blijven is duidelijk. Dat de
getroffene zijn verweer daartegen ziet
als een strijd om eerherstel is even
zeer begrijpelijk. Maar welke objec
tieve historische waarden dit boek
bevat is een zaak voor historici welke
aan ons beoordelingsvermogen vol
strekt voorbijgaat. De andere karak
terzijde is psychologisch: zijn arts
heeft de schrijver geadviseerd:
„Schrijf het van u af," zoals mr. De
Jong aan het slot van zijn boek zelf
verklaarde. Mr. De Jong schrijft als
slotwoord, dat hij zich na het gereed
komen van zijn boek pas echt bevrijd
gevoelt.
Iedereen weet dat Maarten 't Hart al
van jongsaf van veel las. In het aan-
vangsessay van „De som van misver
standen" haalt hij de geschiedenis op
van zijn lezen, die er bijna een is van
zijn leven. Zeshonderd woorden leest
hij per minuut en op sommige dagen
gaan er vijf of zes boeken door. Lezen
is voor 't Hart uitzonderlijk belang
rijk: zijn leven hangt er van af. Verba
zing heoft het dan ook niet te wekken
dat in al zijn essays over literatuur de
mate centraal staat waarin de be
sproken auteur iets van de werkelijk
heid belicht, uitbeeldt of analyseert,
't Hart is een toepasser van het ge
schreven woord en een zoeker naar
werkelijkheidsmomenten die „bui
tengewoon", „onvolprezen" of ge
woon „indrukwekkend" geformu
leerd zijn. Literatuur moet minstens
zijn ervaring met de werkelijkheid
dekken (geregeld gaat hij na iets
„klopt" of „kan"), maar liefst verhe-
vingen.
De leesbare hoewel vaak zwak ge
stileerde opstellen zetten aan tot
lectuur, vervuld als ze zijn van 't
Harts enthousiasme. Wie zich daar
door laat meeslepen heeft nog wat
moois voor de boeg: Fontane („één
van de grootste romanschrijvers"),
Trollope („wordt werkelijk zeer on
derschat"), Van Schendel, Hillenius,
Hardy, Scott, Lagerlöf, Henry Roth,
Thelen, Simenon, Proust en Faulkner
't Harts lievelingsauteur die
„een verhaal zo diepzinnig weet te
vertellen dat het leven er zelf beteke
nis door krijgt".
Uit zo'n zinsnede blijkt 't Harts op
tiek heel duidelijk en die verklaart
ook zijn mateloze passie voor litera
tuur. Door de stimulerende presenta
tie van voorkeuren is „De som van
misverstanden" produkt van onze
produktiefste lezer beslist de moei
te waard.
Maarten 't Hart. De som van misver
standen; het lezen van boeken, Am
sterdam, De Arbeiderspers, 1978, 228
blz. (Synopsis) 27,50.
T. van Deel
TROUW/KWARTET
Acrobatisch danswerk in een klassiek-academisc
deux in „Derde Symphonie - Nachtgezang".
AMSTELVEEN Lodewijk
de Boer heeft de eerste voor
stelling geregisseerd van een
nieuwe Belgisch-Nederlandse
toneelgroep Bent, waarvan al
in het vorige seizoen een reeks
try-outs is gegeven, en die nu
normaal in de schouwburgen
verschijnt.
Dinsdag j.l. in Amstelveen.
Het gekozen stuk, „De nacht der Tri-
baden" van de Zweedse schrijver Per
Olov Enquist, heeft als centrale fi
guur de befaamde Zweedse schrijver
August Strindberg (1849-1912) in de
periode (rond 1890) dat de schelding
van zijn eerste vrouw, Siri von Essen,
met wie hij in 1877 getrouwd was, zich
voltrekt.
Siri von Essen wil dan een zelfstandig
bestaan als actrice opbouwen en
heeft als vertrekpunt gekozen de een-
acter „De Sterkste" van Strindberg.
die zij samen met haar vriendin Marie
Caroline David onder regie van de
Deense acteur Viggo Schiwe in een
klein theater in Stockholm wil opvoe
ren. In het stuk nu komt Strindberg
zelf naar een repetitie kijken, waarbij
er nauwelijks gerepeteerd wordt, om
dat er een reeks emotionele botsin
gen ontstaat, waaruit begrijpelijk, of
althans navoelbaar, moet worden wat
de schrijver en de twee vrouwen in
elkaar aantrekt en wat hen van el
kaar afstoot.
Gepraat
Alhoewel de gekozen eenacter An-
ne-Wil Blankers en Josée Ruiter heb
ben die een paar jaar geleden voor de
televisie gespeeld vrijwel niet gere
peteerd wordt, wordt er wel veel over
gepraat. Het ls in feite een monoloog
van de éne vrouw, waarbij de ander
zwijgend mimisch reageert. In de ver
klaring van Strindberg vechten zij
om één man, die zij beide begeren,
met de suggestie dat hij die man is en
de twee vrouwen Siri von Essen en
Marie Caroline David. Strindberg
vindt, dat hij in zijn eenacter hun
onderlinge verhoudingen naar waar
heid geanalyseerd heeft.
Wat er nu tijdens de mislukte repeti-,
tie gebeurt, trekt zijn visie in twijfel
Dansbijdrage aan Rotterdamse Poolse week
door Hans W. Ledeboer
ROTTERDAM Veel show-glitterwerk. een rijke en soms
heel gecompliceerde aankleding, heel veel pretenties en een
vaak wat traag verlopende en niet altijd even boeiende dans
al waren er zo nu en dan heel interessante bewegingsmotie
ven te zien.
Dit was de indruk, die het Ballet van
Poznan (Polen) bij de toeschouwer
achterliet na de uitvoering in het
gloednieuwe Theater Zuidplein.
Dat Ballet van Poznan is enercijds
een onderdeel van de in Rotterdam in
gang zijnde „Poolse week". Ander
zijds ls het een van de onderdelen van
het programma waarmeé het Theater
Zuidplein na twee jaar ingrijpende
restauratie en verbouwing zijn deu
ren opent. Met die verbouwing is uit
de „Groote Schouwburg Zuid" een
modern complex gegroeid met een
grote zaal en een kleine zaal, met
allerlei zaaltjes voor diverse doelein
den en met een genoeglijke en ruime
foyer.
Dat het Ballet van Poznan die nieuwe
mogelijkheden niet tot het uiterste
heeft gebruikt, dat, vooral in „Stabat
Mater" van Conrad Drzweicki, er te
veel mensen op een te benauwend
klein toneel kwamen dansen, ligt aan
het decorwerk van Antoni Zydron:
een halfrond achterdoek zonder cou
lissen was in West-Europa een experi
ment in de jaren twintig, dat men
toen ijlings had verlaten, omdat het
decorbouwers voor een onmogelijke
opgave plaatste en de toneelruimte
tot ten minste de helft terugbracht.
Traag
Met zijn onderwerp, de moeder Gods
tijdens de kruisdood van Jezus, stel
de de choreograaf zich een onmogelij
ke opgave: pretenties die onmogelijk
waar zijn te maken. Deze choreogra
fie was dan ook traag van dansbewe
ging, zwaarmoedig tegen het melo
dramatische aan, eindeloze herhaling
van eenzelfde soort beweging, waarin
veel van de Amerikaanse school van
Martha Graham in was te herkennen.
„Derde Symphonie - Nachtgezang"
van dezelfde choreograaf is roman
tisch, eveneens met heel veel adagio
beweging, waarin veel klassiek-aca-
demisch werd toegepast. Veel decor-
werk, dat, zelf bewegend honderd
jaar geleden zou men op het affiche
aangeven: „met const en vlieghwerk"
rechtstreeks aan de theater-show
deelneemt. Net als het vorige werk
door de niet erg rijke dansvormen
eerder een spektakelstuk dan een
balletwerk.
Tot slot „Krzesany", weer van dezelf
de choreograaf. Een luchtiger ballet-
werk met de Jeugd als middelpunt.
Mannen in spijkerbroeken, vrouwen
in „Rock-planet"-achtige, zeemleer-
kleurige jurkjes. Maar met symfoni
sche muziek van Wojclech Kilar, zon
der enig roek-motief. Ook in de bewe
ging geen jazz-ballet, maar foiklore-
motieven, soms tot regelrechte volks
dans leidend. Wel fleurig, misschien
wel het aantrekkelijkste stuk van het
hele programma. Er zat tenminste
vaart in.
door Ton Hydra
■a».
ÜLl
Tanks van het Derde Leger verzamelen zich op het glooiend terrein, 9 km
van Bastogne, om naar de belegerde stad op te rukken.
Ier vernietigden. Maar uit onde-
grondse werkplaatsen rolden In
1944 38.000 nieuwe vliegtuigen
41.000 kanonnen en 27.000 tanks,
voor een groot deel gemaakt door
legers dwangarbeiders uit de bezet
te gebieden.
D»* na de inv.i i angstig geworden
dictator werd een in het nauw ge
dreven kat. II ging rare en gevaar -
1 sprong- maken. Ongeveer
honderd buitseó, gekleed en
u apend al Amerikanen, werden
iiter de goallieerde linies gedropt.
Met hun uitroeiingsactie ontketen
den onder de burgerbe-
vo.l.iUg. Nauwelijks bevrijd, dacht
men dat de ellende van mei 1940
zich zou herhalen.
Dat was inderdaad Hitiers bedoe
ling. Tussen Monschau en Echter-
nach begonnen tweeëndertig Duit
se divisies aan een gigantische aan
val. Voor het eerst sinds Pearl Har
bour werden de Amerikanen verrast
en bijna catastrofaal overrompeld.
Het beeldverslag heeft zoveel jaar
later nog een beklemmende uitwer
king, die uiteraard sterker zal zijn
naarmate men die tijd bewust heeft
meegemaakt.
Echter, ook jongere kijkers zullen
zich niet kunnen onttrekken aan
een gevoel van betrokkenheid bij
het zien van jeugdige en nog oner
varen soldaten recruten pas
die de opdracht hadden, de opruk
kende Duitse veteranen in de buurt
van Bastogne tegen te houden. Dat
gevoel wofdt versterkt door de inge
laste verhalen van mannen die toen
in de hel hebben gevochten.
Tot de ooggetuigen behoort gene
raal McAuliffe, de bevelhebber in
Bastogne die op het hooghartige
Duitse bevel tot capitulatie reageer
de met dat beroemd geworden ene
woord: „Nuts!" De Duitse bood
schapper kreeg het pas door, toen
hem te verstaan werd gegeven, dat
dit zoveel betekende als: „Go to
hell". Het verhaal gaf me een triom
fantelijk gevoel, maar de vlammen
sloegen er haast uit bij het relaas
van SS-kolonel Skorzeny, de man
die Mussolini op de Gran Sasso
bevrijdde en Horty uit Boedapest
ontvoerde.
Deze fanatieke, nu in Spanje leven
de, Duitse Oostenrijker, staat voor
de camera uitdagend na te genie
ten, als hij vertelt, hoe onder zijn
leiding vermomde commando's
opereerden. Slechts vier van deze
kerels werden door de Amerikanen
gepakt en volgens oorlogsrecht ter
plekke gefusilleerd.
Men kan discussiëren over de zin
van het vertonen van de vaak
schokkende beelden uit een zeer
bloedige veldslag. Slechts één op
merking: vóór mei 1940 wisten wij
van toeten noch blazen. Dat is ons
toen lelijk opgebroken. Het onder
ogen durven zien van harde realitei
ten. kan positieve effecten hebben.
Zo is deze documentaire bedoeld,
waarvan de Nederlandse bewerking
goed werd verzorgd door Bob Na-
huisen, Loek Dirksen en Nico de
Jong. Volgende week donderdag
staat Ruslands aandeel centraal.
De nacht der Tribaden
door André Rutten
7
en doet hem dan ook wr«ru
dat hij heeft laten zienpm
moeten zijn. De waarheidn
dat Siri, dank zij MariL
dekt. dat zij zich al te a
lijk van Strindberg heefti
dat een vrouw ook zelg '5
bestaan. Dat doet Strinceei
tisch uitroepen, dat hij dn j
(Grieks woord voor les"
laagd wordt. Hij veror.
een lesbische verhoudiil,e
twee vrouwen. in
lult
Leidraad erd
Het stuk werkt niet meP c
deneringen en is niet oi
matische analyse uit.
sten aan als leidraad vo()y
ontladingen, waarin me
controversionele ervariL
baar moeten worden. Di
ces, dat zich gaande d^1 11
voltrekt, pas op het einpie
zien baar. ijft
joó
it r"
itoK
Het toneel, ingericht i
Dobbertin, stelde een tc
ook opslagruimte voor f
is. Daarbinnen werden <tini
speeld als mensen die{ci..
Jaak Vissenaken als Stj,
semarie Bergmans als Sf,ei<
Annelies Vaes als Maridgd
vid, Leslie de Gruyter i da
regisseur Viggo Schiwe,krD|
tisch getekende stoorze"1:.
rend toneel voor wie grr'J
Ujke verhoudingen duil
HILVERSUM (ANP) -
werkzame leden van a
den FNV hebben zichl
klaard met de voorgemy
satie binnen de televis,
bekend besloot het dag
van de VARA in overleg
us en de Nederlandse
Journalisten tot die r
dat vorige week binnej
van VARA-visie en f
van de ombudsman
waren ontstaan.
De overige FNV-bond
dels door een personee
schakeld na het naar
worden van het confl:_
den nu evenals het daj
dat er structuele zak
VARA-televisiedienst
zijn.
(ADVERTEN1Q j