Driehonderd jaar Bunyans Christenreis Twee dominees zoons achter vier klavieren Kerk en staat, het gaat niet om harmonie Trou\ Conferenties VAN DA/ KERK IN DE WERELD Tentoonstelling aan VU Zendingsfeest in Zeist VOORBIJGA* t: der Collecte voor kerkbouw DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1978 KERK Christen op reis. Een illustratie uit de editie van J. L. Pierson (Neerbosch, 1908). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het zal in november driehonderd jaar geleden zijn, dat in Londen een boekje verscheen, dat na de bijbel het meest gelezen boek van de christenheid zou worden: de Christenreis van John Bunyan. Het boek over de man die op een goddelijke aansporing de stad waarin hij leeft, verlaat en op zoek gaat naar de Hemelstad. is vertaald in meer dan tweehonderd talen, bewerkt als kin derboek. berijmd en zelfs nog niet Zolang geleden in Edinburgh opge voerd als een soort rock opera. Ter gelegenheid van het driehonderd jarig bestaan heeft de bibliotheek van de Vrije Universiteit een tentoon stelling georganiseerd, die een duide lijk beeld geeft van de geschiedenis van Bunyans Christenreis. De expositie geeft indrukken van Bedford, het Engelse stadje waarbij Bunyan geboren werd. waar hij ook om het geloof vervolgd in de gevange nis terecht kwam en daar zijn boek schreef. Foto's laten overeenkomsten zien tussen het land in Bunyans boek en de streek waar de begaafde ketel lapper en baptistenprediker zelf woonde. Ook is het boek te zien, dat Bunyan ten voorbeeld diende. ..The plain mans path-way to heaven" van Arthur Dent, een van de weinige boe ken die de huwelljksschat van Buny ans vrouw uitmaakten. Tekenaars De tentoonstelling toont het verschil in interpretatie tussen de diverse Illu stratoren. die de Christenreis in de loop der tijden geïllustreerd hebben. Nederlandse tekenaars zijn geweest Jan Luyken, wiens platen nog in onze tijd worden gebruikt, zoals blijkt uit een uitgave van 1965. en de in 1977 overleden J. H. Isings jr. Na vier jaar. in 1682. kwam in Amster dam bij boekverkoper Joannes Boek- holt. al een Nederlandse vertaling uit. Het zou de eerste zijn van meer dan 125 Nederlandse edities. Het boek is circa tien maal in het Nederlands vertaald, onder meer door Jan de Liefde. C S. Adama van Scheltema, J. L. Pierson. A. G. Barkey Wolf. Het is voor kinderen naverteld <P. de Zeeuw in 1950 en T. Materboer in 1962». en zelfs eens in rijm verschenen (door een zekere EJS in 1858» Kohl- brugge werd door Bunyans Christen reis geïnspireerd tot zijn boekje „De taal Kanaans. Een gesprek tussen twee reizigers naar de eeuwigheid" en Woutherus Bekker tot diens ..Een Christens Reize naar het land van Immanuel Hoe nauwkeurig de samenstellers van deze tentoonstelling te werk zijn Koffiebarweekend, over vernieuwing van het koffiebarwerk. Youth for Christ. 68 oktober. De Lindenhorst, Driebergen (tel. 03438-3441). Het gebruik van dramatechnieken als agogisch instrument, 1620 okto ber en 13—17 november. Ven Eeghen- huls. Aardenburg (tel. 01177-1259). R.K. charismatische jongerendag, zaterdag 30 september. Majella- school. Van de Mondestraat 30. Utrecht. Inl. 03483-2407 gegaan, blijkt uit het feit, dat zelfs niet aan hun aandacht is ontsnapt, dat een aantal illustraties uit een 19e- eeuwse Engelse editie in 1974 op nieuw werden uitgegeven, maar nu als kleurboek voor de jeugd, door Horizont, de uitgeverij van de Hooge- veense dominee G. Taverne. Zelfs de kleurkatern oan Vrij Neder land van 22 juli ovèr Opheusden en de polio, waarin Bunyan terloops ge noemd wordt, ontbreekt niet. Zigeuner? ZEIST Aanstaande zaterdag. 16 september, wordt in Zeist het jaar lijkse zendingsfeest van de evangeli sche broedergemeente gehouden. Dit gebeurt 's middags in en rcnd de kerk aan het Zusterplein. Curieus is de opmerking van Abra ham Kuyper in diens ..Om de oude wereldzee" (en een bewijs voor diens rijke fantasie), dat Bunyan. omdat hij het beroep van ketellapper uitoefen de. misschien wel geweest is. „Was Bunyan wezenlijk een zigeuner van afkomst, zoo zou dit hoop voor zijn volk geven." Uit alles blijkt de diepe invloed die dit boek heeft gehad. Nadat het eerst vooral een stichtelijk volksboek was. dringt het in de negentiende eeuw door in hogere kringen. Dan komen ook de meer luxere uitgaven. Bu nyans Christenreis is van grote bete kenis geweest in het leven van Benja min Franklin en van Groen van Prin- sterer, om er maar twee te noemen. Terecht signaleren de samenstellers van de tentoonstelling in de catalo gus. dat Bunyans Crhlstenreis sinds 1950 duidelijk op zijn retour is. Bui ten typisch orthodox-protestantse- kringen wordt het thans zo goed als niet meer gelezen. Als er nu nog een boek over de Christenreis verschijnt, dan is dat van R. T. Huizinga (1966) of van C. den Boer (1976). gereformeer- de-bondspredikanten. De tijd dat mannen als Gunning en Barkey Wolf zich met Bunyan bezig hielden, lijkt voorbij. Betekenis De vraag wordt in de catalogus niet beantwoord (dat zou ook te ver bui ten het bestek voeren), hoe het komt. dat Bunyan nog onverzwakt in trek is gebleven bij christenen in de derde wereld: in Afrika. Azië en Latijns- Amerika. hoe het komt. dat onder de baptisten in Rusland nog altijd een ongelooflijke vraag is naar dit boek. Zou wat in Nederland steeds meer als bezwaar is aangevoerd, dat de Chris tenreis „te verticaal" is en „te eenzij dig toegespitst op verhouding tot God", juist christenen in andere situ aties als de onze sterk kunnen toe spreken? Zouden Russische christe nen in hun omstandigheden zich juist niet aangetrokken voelen tot dit boek. dat nog in alle opzichten ruikt naar de gevangenis („Het hol"), waar in het drie eeuwen geschreven werd? Men kan dan verwachten, dat Buny ans boek ook in de toekomst zijn betekenis behoudt en christenen zal blijven leiden en troosten. De tentoonstelling in de bibliotheek van de Vrije Universiteit werd gerea liseerd door drs. J. B H. Alblas. we tenschappelijk medewerker bij de sectie Engels van de VU. en drs. W. Heijting. conservator van de oude drukken. De tentoonstelling is te be zichtigen van 22 september tot 19 januari van maandag tot en met vrij dag. van 9 tot 16.45 uur Een gratis catalogus is in de zaal verkrijgbaar. Onder het thema „Christus" rijk heeft geen grenzen" wordt na een algemene inleiding de aimdacht ge vestigd op Suriname. Tanzania. Ja maica, landen waar de zending van de broedergemeente actief is. DEDAMPREDIKERS .In een dagblad stelde Guido Kreeke een zeer leesbaar en verslag op van wat er tegen* aan religieuze predikers op d Amsterdamse Dam waar te i valt. Mormonen in hun nette vreemd uitziende Moon-aan nog vreemder verpakte en zi gedragende Hare-Krishna-volgelingen. met een missie-mensen en le „Het Scharlaken Koord" we met elkaar in het trekken va aandacht bij de passanten, verwarrende aangelegenheii wie daar werkelijk op zoek n of geloof zou zijn. En als klaj vuurpijl de mededeling dat schatrijke Maharadja van p even per vliegtuig Amsterdi doen. Het geheel doet, bijbe gesproken, denken aan het, godsdienstig", welk oordeel uitspreekt over het Athene dagen. Ieder mag zijn zegje Gedoopt worden is geen pu kan zo gebeuren en ook bek worden op prijs gesteld, 't li natuurlijk anders en soms <S niet de moeite waard om er|«g gaan, maar het doet me ookpj denken aan m'n eigen jeug<T" nu op de Dam afspeelt vond h in de parken plaats. Om zo fni ben ik er m'n eigen loopbaa in begonnen. In het zog van d® en beminde straatpredikerpi vormden wij een club van va aankomende straatpredike Volgens een rooster traden de parken, al of niet begeleil fanfare-korps. Het zweet stfll handen als je aan de beurt door een of andere niet na i omstandigheid zich een gro menigte in het avondpark W had. Je begon met een verhp* een pakkende anekdote of net in de krant gestaan ha<ta( trachtte mij ingang te versf. met een verhaal over het d 2 het goud van de Lutine. De, i „overgang" naar het geest< ni zoeken was snel gemaakt. se( op andere avonden begave ;e? naar het park. Want iedere 'j, aan een andere club gegev fw herinner me een man die n ra enorme „flux de bouche" e ,ri week wat hij noemde „de k r waarheid" stond te verkon iai Soms heb ik nog de neigin j zo'n park te gaan. Helaas, meer te zien. De op zichzel eenvoudige betogen ontbr '5 allemaal weer anders. Of t hetzelfde? BeroepingswerK NED. HERV. KERK Beroepen te Twello: M. I te Ophemert. GEREF. KERKEN (VRÖ Beroepen te Buitenpostr Kamp, kand. te Warnsv( zel-Kollummerawaag: Hf kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRlen Aangenomen naar Rijsl# P d. Veer, kand. te Veeneifta waarin opgenomen: 0)nd( dammer, met Oordts Nieuwe Haagse Cou Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwart Hoofdredacteur: Jenze Directeur: ing. O. Postm »s HOOFDKANTOOR: Poslbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-913456 telex 13006 Postgiro: 66.00.00 Bank: Ned. Credietbank Rekeningnr. 23.00.12.574 Gemeentegiro Amsterdam: XI1000 tpa ïhil 8e iser Un ek lg. 1 Vai -fra nerl REGIO ROTTERDAM/DORfctte, de 1 ch de ibui Postbus 948 3000 AX Rotlerdarr tel. 010-115588 abonnementen) tel. 010-115700 (adLdt Westbiaak 4 f Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEI Zijn Postbus 101 2501 CC Den Haai tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NI (uitsluitend admi Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand Per kwartaal Per jaai Advertentietarieven op a emo sta den: mbi C in is h( >ekel groi at ei de c< uidel tijer de rzoc Telefonische abonnemefi in V£ (zie adressen boven) hanj Opgave lamiliebenchten etje maandag t/m vri|dag Op 20 uur telel. 020-913456 t D( Opgave mim-adverw 020-936868 of schn«el.|k ^rai afdeling, postbus 433, n*'a 1000 AK AMSTERDAM. Wlkk Adreswijzigingen uitsluill an a aan onze Amsterdamse i >ij ee s «-za, Het hoogste wat de kerk ln haar verhouding tot de staat kan bereiken is niet harmo nie. maar creatieve spanning. In de oecumenische beweging bestaat een lange en waarde volle traditie van denken over de verhouding tussen kerk en samenleving. Er bestaat zelfs een speciale afdeling van die naam in Genève, die een grote rol speelt in het oecumenisch bedrijf. Het denken over de relatie tussen kerk en staat heeft minder de geesten beziggehouden. In 1938 hielden de kerken in Oxford een laatste confe rentie over „Kerk, maatschappij en staat". Sindsdien is het stil geworden rondom dit onderwerp. Verwonder lijk eigenlijk, want in zeer veel landen hebben kerken een zeer gecompli ceerde verhouding tot de staat. We behoeven maar te denken aan Zuid- Afrika, Latijns-Amerika en de landen van Oost-Europa. In 1976 kwamen opnieuw, ditmaal 50, vertegenwoordigers van verschillen de christelijke traditie uit zeer uieen- lopende politieke systemen bij elkaar in Bossey bij Genève om aan de hand van de actuele ontwikkeling opnieuw op papier te zetten wat een christen zoal denkt over hoe de kerk zich verhoudt tegenover de staat. Het pa pier is zojuist uitgegeven door de Wereldraad van Kerken (Faith and Order Paper No 85. getiteld Church and State. Opening a new Ecumeni cal Discussion). vraagt trouwens voor andere geloofs gemeenschappen eenzelfde vrijheid. Daarom verwelkomt de kerk de gese culariseerde, pluralistische staat. De kerk streeft niet naar herstel van haar eigen monopolie, integendeel, ze is voorstandster van democratische processen, die soms met zich brengen dat zij oude voorrechten verliest. De kerk is voor de zorg die de staat op zich neemt voor het menselijk wel zijn. zolang die zorg niet ontmense lijkt. De kerk gelooft in God en kan daar om niet de staat de voorrang geven. De kerk stelt zich in dienst van Gods schepselen en kan hoogstens de staat steunen als werktuig van gerechtig heid en gemeenschap. Omdat de kerk er van uitgaat dat menselijke waar digheid en mensenrechten een gave Gods is, kan de kerk van geen enkele staat aanvaarden deze waardigheid aan te tasten of deze rechten te schenden. De rol van de staat is deze rechten te erkennen en ze politiek gestalte te geven. De staat kan de mensen geen vergeving van schulden of de overwinning van de dood aan bieden. De functie van de staat is belangrijk maar beperkt. Uit het papier blijkt wel dat de deel nemers aan het beraad er niet uit gekomen zijn. Het is het begin van een nieuwe discussie schrijft Lukas VonrrPPhtPn Visscher in zijn voorwoord. Maar het v icuacu onderwerp en de manier waarop, het twee jaar geleden ln Bossey is behan deld maakt het toch de moeite waard enkele gedachten die daar ter tafel kwamen samengevat door te geven. In 1937 werden de kerken voor het eerst geconfronteerd met een anti christelijke totalitaire dictatuur en de Bekennende Kirche heeft in haar relatie tot nazi-Duitsland veel steun gehad van de conferentie in Oxford van 1937. De situatie is nu anders. De technologie heeft er voor gezorgd dat de staat ongekende macht heeft gekregen. De staat begeeft zich in deze eeuw met grote voortvarendheid op het terrein van het welzijn van de burgers, en regelt hun leven. Een bu reaucratie zorgt voor een welvaarts staat van ongekende omvang. Geloof is basis De kerk ontleent haar zorg voor het menselijk leven aan haar geloof in God. Zij verlangt niet van de staat dat zij het geloof dat in de kerk beleden wordt aan de burgers oplegt, maar de kerk eist wel van de staat dat het recht van de kerk erkent, openlijk haar geloof uit te dragen. De kerk De kerk dient zich te realiseren dat godsdienstvrijheid niet alleen een recht is dat de staat moet erkennen. Het ligt ook op de weg van de kerk er vorm aan te geven. De kerk erkent steeds meer het belang van het han delen in vrijheid van de verschillende soorten van vrijheidsbeperking, die haar bedreigen. De kerk erkent dat kerkelijke organisaties te vaak vrij heidsbeperking hebben aanvaard. De vorsten en machten van onze tijd omvatten ideologieën, partijen, on derdrukkende economische structu ren, militaire overheersing, racisti sche instellingen en mechanismen van sociale manipulatie. Godsdienst vrijheid dwingt de kerk gevoel en moed te ontwikkelen waardoor de kerk oprecht getuigen kan van haar geloof. Verschil Kerk en staat zijn beide bekommerd om de mens, die in de maatschappij leeft. Maar er zijn verschillen in doe len en middelen. De kerk werkt aan de redding van de mensen. Deze omvat maatschappelij ke gerechtigheid. De kerk legt door haar prediking, gemeenschap en dienst getuigenis af van de realiteit van de gemeenschap van vergeving en liefde. De staat maakt gebruik van macht en dwang voor het streven naar meer nabij gelegen doelen, zoals het wegnemen van armoede en het handhaven van orde, gerechtigheid en deelneming door de mensen aan het bestuur van de samenleving. Maar de staat is geneigd zichzelf naar voren te schuiven als de redder of te weigeren haar macht ten behoeve van de zwakke te gebruiken. Daarom is er altijd spanning tussen een kerk die zich van haar opdracht bewust is en een staat. Deze spanning maakt samenwerking niet onmogelijk. Zij kan zelfs creatief zijn. De spanning kan ook kostbaar zijn. De kerk moet zich verzetten tegen elke aanspraak van de staat op verheerlijking. De geschiedenis van de martelaren leert dat de kerk vaak dit aoort verzet heeft geboden. De kerk dient dit soort afgodendienst in de huidige we reld te ontdekken. Voorts moet de kerk vereet bieden tegen de ontkenning van mensen rechten en sociale gerechtigheid. De kerk dient dat niet uit egoïstische motieven te doen, omdat haar eigen onrecht door het recht van de staat wordt bestraft. De kerk dient profeti sche groepen te steunen, die getuigen tegen autoritaire regimes, wegens hun waarde voor het leven van de staat en de deelneming van de bur gers aan het bestuur. De kerk is ge roepen zowel in haar eigen leven als in de politieke orde te getuigen van gerechtigheid. Deze opdracht is in onze wereld, die vol is van onrecht, dringend. Velen zullen denken dat harmonie het grote doel is in de verhouding tussen kerk en staat, maar men kan zich de vraag stellen of de aard van het kerkelijk getuigenis zelf niet on vermijdelijk tot spanning leidt. Verzet De kerken kunnen geroepen zijn ver zet te bieden tegen de onderdrukken de daden van hun eigen staat tegen andere staten. Dit is een speciale op dracht voor kerken in rijke en mach tige democratische naties. Zij hebben de vrijheid en de gelegenheid protest aan te tekenen tegen zulke onder drukkende daden, maar hun eigen betrekkelijke vrijheid maakt hen on gevoelig voor de bemoeienis van hun eigen staat met het leven van andere volken. Soms moeten kerken verder gaan dan verzet tegen de staat. Zij moeten actief deelnemen in het tot stand brengen van nationale en inter nationale structuren. Soms zullen zij meer verbonden zijn met revolutio naire krachten dan met de staat. Ik geef deze gedachten hier weer, omdat zij zo illustratief zijn voor het handelen dat van de wereldraad uit gaat. Het komt wel eens voor dat kerken en kerkleden instemmend knikken, wanneer dit soort gedach ten op tafel gelegd worden. Wanneer zij dan echter politieke vorm krijgen, bijvoorbeeld in het geven van mate riële steun aan een bevrijdingsbewe ging, die niets anders kan dan zich verzetten tegen een racistisch be wind, Schrikken ze mensen wakker. Hebben zij zitten knikken of was het knikkebollen, vraag je je dan af. Ds. H. s. J. Kalf Op 64-jarige leeftijd is overleden ds. H. S. J. Kalf te Wijnjewoude (Fr.). Ds. Kalf was hervormd predikant in Wijnjewoude sinds 1975. Daarvoor had hij gestaan in Renswoude, Gou da. Rotterdam, Amsterdam-West en gedurende 24 jaar (van 1951 tot 1975) in Bennebroek. Hij publiceerde in verschillende bladen, werkte mee aan enkele dagboeken en schreef twee brochures: Mag ik deze dans van u? en Liturgie. LEUSDEN (ANP) De stichting steun kerkbouw (SSK) van de gere formeerde kerken vraagt op 1 okto ber (in sommige plaatsen 24 septem ber) weer een jaarlijkse bijdrage in de collecte. SSK helpt plaatselijke gere formeerde kerken, die de financiële lasten voor de bouw of renovatie van een kerkelijk centrum niet kunnen dragen. De laatste jaren werd met behulp van dit fonds onder meer de Arnhemse Westerkerk verbouwd. In Drachten kon een confectie-atelier omgebouwd worden tot kerkcentrum en in Gies- sen-Rijswijk wordt volgende maand een nieuwe kerkzaal in gebruik genomen. 't enige: van fietsen raakt je haar in de war zeggen 4.999 fietsenmakers door A. J. Klei De concertcommissie van de hervormde gemeente te Kampen heeft twee vrijgemaakt-gereformeerde domineeszoons achter de vier klavieren van het fameuze Hinsz-orgel in de Bovenkerk aldaar gezet en ieder van hen één kant laten volspelen van een grammofoonplaat, die de liefhebbers thuisgestuurd krijgen na overmaking van 21,50 op giro 894477 t.n.v. de Kampense hervormde kerkvoogdij. De beide organisten zijn Charles de Wolff, zoon van een binnen-verbander, en Klaas Jan Mulder, zoon van een buitenverbander. Wanneer iemand me vraagt of de kerkelijke komaf van deze musici er iets toe doet, antwoord ik: volstrekt niets. Het zal wel een beroepsafwijking van me zijn, dat ik deze bijzonderheden verstrek. Charles de Wolff en Klaas Jan Mulder zijn gerenommeerde vaklui, wie geen noot te hoog gaat. Ik ben geneigd te denken dat Klaas Jan Mulder het meest op de kassa mikt, getuige vooral zijn programmakeus: hij brengt (op kant twee) eerst het „symfonisch koraal" over „Ach blijf met uw genade" van Karg-Elert met al z'n meeslepende heen-en-weers en biedt als fijne uitsmijter de Cathedral-suite van de Amerikaan Gordon Young, letterlijk een daverend succes. Ik haast me te zeggen dat uit het voorgaande geenszins mag worden afgeleid dat je bij Charles de Wolff in slaap sukkelt. Hij besluit zijn bijdrage meteen stevig aangepakte Introductie en passacaglia in d van Reger en hij voert dit werk zonder omwegen naar zijn uitbundig einde. Als middenmoot dienen twee ingetogen koralen van Brahms en De Wolff opent met Bachs geliefde toccata en fuga in d, en daarbij ondervind je toch wel de hinder van de sterke nagalm. Wanneer ik voorts meld dat de hoes royaal voorzien is van foto's en van goede informatie (alleen wordt uitgerekend van de voor de meesten onbekende heer Young niets verteld, hetgeen gek is), zal het duidelijk zijn dat ik weinig moeite heb. deze plaat aan te bevelen. Toch heb ik een bezwaar, of laat ik het aardiger zeggen: een vraag. Waarom krijgen we voor de zoveelste keer die overbekende toccata en fuga van Bach opgediend? Ieder die een paar orgelplaten in huis heeft, heeft sowieso een paar vertolkingen van dit. overigens onverwoestbare werk in huis en zit niet op nóg eentje te wachten. En nu ik toch bezig ben: me dunkt dat het publiek van Klaas Jan Mulder en dat van Feike Asma elkaar overlappen en waarom staat dan op deze Kampense opname dezelfde suite van Young als die op de onlangs uitgebrachte jubileumplaat van Asma is te horen? Als ik die concertcommissie was, had ik achter een ietwat uitgekiender programma heen gezeten. In veel kerken tref je tegenwoordig achterin een tafel aan met veelszins stichtelijke lectuur en grammofoonplaten met zang en orgelspel, waardoor de gewijde ruimte op onschuldige wijze iets krijgt van een huis van koophandel. Ik weet niet of in de Bovenkerk te Kampen ook zo'n tafel staat, maar indien dit zo is, zou ik de concertcommissie willen aanraden in de buurt van de plaat van Charles de Wolff en Klaas Jan Mulder het boekje van drs J. F. van Os over orgels in Overijssel en Gelderland neer te leggen. Het verscheen in de reeks ..Langs Nederlandse orgels", en in deze fotopocket staat o.m. een paragraaf over de orgelmakers in de oude Hanzesteden. Het boekje is trouwens voor iedere orgelliefhebber heel aantrekkelijk en leerzaam (mij is tenminste gebleken dat maar weinigen weten dat in de Sionskerk te Nunspeet een echt Cavaillé-Coll-orgel prijkt). Drs Van Os heeft een mooi evenwicht gevonden tussen zijn deskundigheid en zijn betrokkenheid. Ik hik tegen maar één opmerking van hem aan." Hij noemt het uit Rotterdam afkomstige Walcker-orgel in Doesburg „plomp" en dat is me veel te plompverloren gezegd. Ik vraag me af. of die mollige klanken in een dergelijke ruimte ook niet verrassend kunnen werken! Bosch Keuning te Baarn geeft „Langs Nederlandse orgels" uit, dit is het tweede deeltje (het eerste ging over de beide Hollanden en Utrecht) en het kost 16,50. door Aldert Schipper

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2