't Is een doctorandus, zet u dat erbij?
Nijbroek is wachten op
Monumentenzorg beu
Fokke Sierksma en het Messianisme
Ontwikkelingshulp
van islam in VS
Baptisten verdeeld over IKON
Trouw
Conferenties
Viering eeuwfeest
petitionnement
is uitverkocht
Evangelisatiepost
chr. ger. kerken
in Gent
Protest BOA tegen
bezoek topambtenaar
aan Zuid-Afrika
VAN PA/*
VOORBIJGA
Baas bover
baas
WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1978
TROUW/KWARTET
)A(
door A. J. KLEI
Wanneer ons op de krant een
txroeplngsbertcht wordt doorgebeld,
knoopt de scnba van de betrokken
kë rkeraad er soms deze vraag aan
vast t is een doctorandus, zet u dat
erbij1»
Hoewel wij een uiterst welwillend
volkje vormen melden we vriendelijk
doch beslist dat we t er niet bij
zullen zetten We leggen ook uit.
waaromniet Tegenwoordig kun Je
eigenlijk geen dominee meer worden
als je niet eerst een doctoraal examen
tr) de theologie hebt afgelegd Je kunt
er wel van uitgaan dat de kandidaat
tot de heilige dienst, die je beroept,
meer is dan kandidaat In de
theologie namelijk doctorandus
Heus verzekerden wij nog steeds
vriendelijk doch beslist, het hoeft er
niet bij te staan
Ik merk een enkele maal dat ons
standpunt aan de andere kant van de
lijn enige teleurstelling teweeg
brengt Nu hèb Je eens een ..drs." aan
de haak geslagen en het komt niet in
de krant' Misschien ls het voor wat
oudere weleerwaarden ook wat sneu
ZIJ zijn jaren her als gewoon ..ds het
kerkelijk leven binnengestapt en
hebben door noeste vlijt een ..r" aan
hun titel kunnen toevoegen, hetgeen
thans als gevolg van dat eigenwijze
optreden van krantemensen
verborgen blijft.
Ja maar zeggen wij dan weer. want
we hebben ons woordje klaar je
wordt toch niet beroepen als
doctorandus in een bepaalde
wetenschap, in dit geval de theologie,
maar als herder en leraar Hier valt
niets tegen in te brengen, dunkt me
Aangezien veel kerkmensen echter
grote behoefte hebben aan. wat ze
noemen, een gezaghebbend geluid,
schenkt het me voldoening vandaag
zulk een geluld te kunnen laten
horen. Hei is voortgebracht door de
vrijgemaakte gereformeerde
hoogleraar rlr J Douma te Kampen
Professor Douma schrijft in de
rubriek „kerkelijk leven" van het
vrijgemaakt-gereformeerde
weekblad De Reformatie:
„Het aantal doctorandi ln onze ker-
de theoloog doctorandus mag heten.
Vroeger was het een uitzondering
wanneer iemand doctorandus werd;
straks is de kandidaat ln de theologie
nog een zeldzame vogel. Alleen de
oudere predikanten zullen met deze
wetenschappelijke graad verder door
het leven moeten."
Professor Douma zegt aan het slot
van zijn bijdrage (en nu komt waar
het me om gaat);
„En daarom zou het een goede zaak
zijn wanneer het ln onze kerkbodes
en ln de verdere pers niet ging ratelen
van de r's. maar al die nieuwe domi
nees la ds. B. ook met twee ln plaats
van met drie letters werden aange
duid. Hier valt van de artsen te leren.
Als zij op hun briefpapier mij vertel
len dat zij arts zijn, kan ik rustig
aannemen dat zij med. drs. zijn. Zo
zal het ook met onze Jongere predi
kanten zijn: hun „ds." sluit vanzelf
het „drs." in.
ken zal zienderogen toenemen. Theo- Bij de „gewone" gereformeerden is
logische doctorandi wel te verstaan, het al zo, dat je pas de pastorie in
Over enkele Jaren kan het zelfs zo ver mag als je doctorandus bent De
zijn dat elke door Kampen algelever- hervormden stellen deze eis (nog)
niet, Ynaar die sturen theologische
kandidaten, alvorens hen op de
gemeente los te laten, naar het
seminarie in Driebergen en daar leren
ze. naar mij verzekerd is. ook nog wat
anders dan netjes met mes en vork
et£rt.
Om oog even op professor Douma's
verhaal terug te komen, ik ben wel
blij met diens morele steun, want me
is ook wel eens door de telefoon in de
oren getoeterd dat wij met onze
weigering „drs." voor een
weleerwaarde naam te zetten, een
„knieval voor de hand over hand
toenemende nivellering" deden.
Voortaan zeg Ik: professor Douma wil.
't niethebben. Overigens stem ik toe
dat (ook) op onze redactie een
nivelleringsproces aan de gang is:
onze eigen doctorandussen, de
hoofdredacteur incluis, laten dat
aardige „drs." weg. Ik ben achteraf
maar blij, dat ik me nimmer
uitgesloofd heb voor een doctoraal
examen, want ik had toch nooit met
goed fatsoen „drs." boven mijn
stukjes kunnen zetten.
ADVERTENTIE
Van een onzer verslaggevers
NIJBROEK Dat het niet in alle
opzichten fijn is. als je kerk op de lijst
van Monumentenzorg staat, ervaart
de hervormde gemeente van het
dorpje Nijbroek bij Deventer. Tien
jaar wachten de Nijbroekse hervorm
den al op de toegezegde subsidie om
de broodnodige restauratie te kun
nen beginnen
De kerkvoogdij ia het nu zat en heeft
Monumentenzorg geschreven Help
ons onmiddellijk, en als dat niet mo
gelijk is. voer onze kerk dan af van de
lijst van beschermde monumenten
Dan kunnen wij onszelf tenminste
helpen.
De kerk van Nijbroek dateert uit de
veertiende eeuw. In 1908 is er voor het
laatst wat aan gedaan. De plaatselij
ke predikant P. de Hoop vertelt ons;
In 1969 kwam de toezegging van Mo
numentenzorg. dat in 1976-1978 de
restauratie ter hand kon worden ge
nomen. Onze gemeente reageerde
enthousiast met een actie, die bijna
een ton opbracht. Voor zo n kleine
gemeenschap (de meelevende kern is
niet groter dan driehonderd zielen)
bijna onvoorstelbaar.
Maar eind 1974 kregen wij bericht,
dat wij om financiële redenen van de
subsi dielljst waren afgevoerd en
maar elders hulp moesten zoeken.
Wji hebben toen de Dienst Aanvul-
lende Werken benaderd, maar zonder
reuiltaat.
Verrot
Een oud gebouw stoort zich niet aan VerffissilïfiT
officiële brieven. De kerk ls deze tien 6
jaar zienderogen vervallen. De ban
ken zijn verrot, het plafond ook, de
kap lekt en de kalk valt van de muur.
Onze mensen popelen om zelf de no-
dlgste voorzieningen te treffen, maar
dat mag niet, want de wet verbiedt
zonder toestemming een beschermd
monument in enig opzicht te wij
zigen
Daarom hebben wij als kerkeraad
gezegd: dan maar geen monument
meer. Tenslotte is een kerk niet ge
bouwd om monument te zijn, maar
om voor de eredienst te dienen Dat
weegt ons het zwaarst. Er. al hebben
wij natuurlijk geen mogelijkheden
voor een volledige restauratie, wij
zijn wel in staat ervoor te zorgen, dat
wij weer behoorlijk onze kerkdien
sten kunnen houden, zonder or.s lan
ger te hoeven schamen. Artikel 16
van de Monumentenwet houdt er re
kening mee. dat „wezenlijke belan
gen van de godsdienstoefeningen" ln
het geding kunnen zijn. Daarop heb
ben wij nu een beroep gedaan
Ds De Hoop wil de waarde van Monu
mentenzorg niet laag aanslaan, inte
gendeel. Als Monumentenzorg iets
doet. dan gebeurt het schitterend.
Maar hij vindt wel. dat de mensen
van Monumentenzorg te veel kijken
naar het esthetische, naar de functie
van het gebouw in het landschap, en
te weinig naar het huidige gebruik.
„Er worden fraaie kerken gerestau
reerd, waar nooit meer kerk tn gehou
den wordt. Als men prioriteiten stelt,
dient men die kerken die elke zondag
voor de eredienst gebruikt worden,
voorrang te geven. Ik ben ervan over
tuigd. dat heel wat hervormde ge
meenten net zo tobben als wij."
stand van 500 miljoen gulden (en dat
betreft dan alleen nog maar het rijks
deel in de kosten). Vooral ln het kader
van de stadsvernieuwing komen er
steeds meer subsidieaanvragen, dan
er gehonoreerd kunnen worden.
Bijbelstudieleidentraining
Youth for Christ. 30 september-1 ok
tober en 13-14 Januari. Lindenhorst,
Driebergen (tel. 03438-3441).
t „Gedenkt de Gevan
genen".
(Hebreeën 13:3)
Doel: Hulpverlening aan
vervolgde christe-
nen in communis-
lische landen.
M»«f dan GIRO: 249300 t.n.V.
so aidehn- Stichting ..De Onder
gen m heei gindse kerk", opgericht
oe wereld doof Rjchafd Wufm.
brand
adres: postbus 569
3700 AN Zeist
Wilt u regelmatig onze gratis
Nieuwsbrief ontvangen?
Stuur dan uw naam en
adres aan bovenstaande
stichting in Zeist.
Antwoordnr. 80. 3700 VB
(geen postzegel')
MEKKA (EPD) Saoedi-
Arabië heelt een ontwikke
lingsprogramma bekendge
maakt ten behoeve van arme
zwarte moslims in de Verenig
de Staten.
In de zwarte wijken van de steden
Atlanta, Cleveland, Los Angeles, New
York, San Francisco en Washington
wil Saoedi-Arabië huizen, alternatie
ve scholen en religieuze centra laten
bouwen. Op de alternatieve scholen
zal les in het Arabisch en islamitisch
godsdienstonderwijs gegeven wor
den. Hiervoor is ln eerste instantie
vijftig miljoen dollar uitgetrokken,
dat geleidelijk verhoogd zal worden
tot 150 miljoen.
Om de werkloosheid onder de jeugd
tegen te gaan, wil Saoedi-Arabië ver
der 86 miljoen dollar investeren in die
Amerikaanse bedrijven, die zich ver
plichten een bepaald aantal werkloze
zwarte Jongeren in dienst te nemen.
Dezelfde bedrijven krijgen ook een
voorkeursbehandeling bij het zaken
doen.
Ten slotte stellen de universiteiten in
Saoedi-Arabië nog eens honderd
plaatsen beschikbaar voor zwarte
studenten uit de Verenigde Staten.
waarin opgenomen: De Rotier
dammer. met Dordta Dagblad,
Nleuwa Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgava: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Postma
hoofdkantoor
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraal 131
Amsterdam
Postgiro 66 00.00
Bank Ned. Credielbank
23 00.12 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTEROAM/DORORECMT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (re
abonnementen)
let 010-115700 (advertenties)
West blaak 4
Rotterdam
REGIO OEN haag/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
lel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO/OOST-NEOERLAND
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
8003 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementaprijzan:
Per maand 15.47
Per kwartaal 46 60
Partaar 183 40
Adrertenaeta
i op aanvraag
(«e adressen boven)
Opgave larrvheöenchten 9-19 30 van
maandag Vm vn>dag Op zondag van 18-
20 uur takel 020-913456
Opgave num-advertentie* lel
020-936868 d 9Cbnflek|k aan M.rv-Adv
aWehng. postbus 433.
1000 AK AMSTEROAM
Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk
aan onze Amsterdamse adressen
Bij de Rijksdienst voor de monumen
tenzorg in Zeist bevestigt men, tot
eigen verbazing, dat in 1974 aan de
kerkvoogdij van Nijbroek bericht ls,
dat er geen geld beschikbaar was.
„Dat ls eigenlijk heel gek. De kerk
voogdij had toen direct moeten rea
geren. Waarschijnlijk ls er toen bij
ons een vergissing gemaakt."
Monumentenzorg. „Afvoeren van de
monumentenlijst biedt geen oplos
sing. Het beste ls, alsnog te proberen
de toezegging van 1969 gehonoreerd
te krijgen. Lukt dat niet en willen zij
zelf de nodige voorzieningen treffen,
dan zou het wel heel grof zijn. als zij
daarvoor geen vergunning zouden
krijgen."
Monumentenzorg heeft een achter-
BOSCH EN DUIN Een nota over
de verhouding tot de IKON is een van
de zeventig agendapunten op de jaar
lijkse algemene vergaderingen van de
unie van baptistengemeenten, die 11-
13 oktober te Arnhem wordt gehou
den Uit de nota blijkt, dat de com
missie, die dit onderwerp bestudeerd
heeft, niet tot een eensluitende me
ning over de IKON is gekomen.
Findhorn-herfstfestival over
Findhom, „de merkwaardige ge
meenschap in Schotland waarin men
sen samenwerken met planten, waar
nigts onmogelijk is en legenden wer
kelijkheid worden" (Simon Vinken
oog). Europese volksmuziek, medita
tie. kunst met grondlegger Peter Cad
dy. 29 september-7 oktober. De Bron.
Oudleusen. Inl. en aanm. Findhorn-
werkgroep, Ouderkerkerdijk 204,
Amsterdam.
Provinciale ontmoetingsdagen
gereformeerde vrouwenbond, meest
gewijd aan het Jaarthema „de moei
lijke bergrede". 26 september Zierik-
zee, 3 oktober Enschede. Hoogeveen
en Leeuwarden. 5 oktober Amers
foort, Heiloo en Rotterdam, 9 oktober
Bilthoven, 10 oktober Bergum, Gro
ningen, Katwijk aan den Rijn, 12
oktober Arnhem. 26 oktober Waal
wijk. Inf. tel. 02154-13366.
Lofprijzingsweekend met Jaap en
Zwaantje Kooy, 23-24 september.
Jeugdherberg 't Harde. Inl. en opg.
tel. 05200-36446.
De commissie kon niet komen tot het
voorstel, dat de babtlsten zich aan
sluiten bij de IKON Voor een deel
van de commissie is het een onover
komelijk bezwaar, dat de IKON zich
niet wil beperken tot programma's
met een direct verkondigend ka
rakter.
Andere leden van de commissie heb
ben er geen bezwaar tegen, dat de
zendtijd van de kerken ook voor an
dere programma's wordt gebruikt,
programma's met een „informatief,
verstrooiend, educatief of maat
schappelijk en sociaal geëngageerd
karakter", omdat het evangelie dui
delijke sociale gevolgen heeft, aldus
hun motivatie.
De commissie concludeert wel, dat
zolang de unie van baptistengemeen
ten niet aangesloten is bij de IKON,
UTRECHT De Unie School en
Evangelie deelt mede. dat geen toe
gangskaarten meer te krijgen zijn
voor de viering van het eeuwfeest van
het petionnement, zaterdag 16 sep
tember in het Jaarbeurscongrescen
trum te Utrecht. Alle plaatsen zijn
uitverkocht. Tijdens deze viering, die
het karakter zal hebben van een
werkvergadering, zal NCRV-voorzit-
ter drs Th. D. Jansen het eindbedrag
overhandigen van de actie „Zo vader,
zo zoon zo moeder, zo dochter".
zij ook geen mogelijkheid heeft in
vloed uit te oefenen op het beleid en
de programma's. Dit betekent, dat de
unie bescheiden zal moeten zijn bij
haar beoordeling van „het uiterst
moeilijke en verantwoordelijke radio-
en televisiewerk, dat door de IKON
wordt verricht," aldus de nota.
Van een onzer verslaggevers
GENT Met een toespraak door ds
D. J. van Vuuren uit Zaamslag is in
Gent de tweede Belgische evangelisa
tiepost van de christelijke gerefor
meerde kerken in gebruik genomen.
Een voormalige wasserij ln het noor
den van Gent is ingericht tot evange
lisch centrum, dat de naam Reho-
both heeft gekregen.
Vandaar uit zal de nieuw benoemde
evangelist, de heer J. Bor, afkomstig
uit Amelde, gaan werken In Gent en
de ten noorden van deze stad gelegen
plaatsen in de provincie Oost-Vlaan
deren. Hij zal daarbij hulp krijgen
van zogenaamde evangelisatie-week
endteams uit Nederland.
Enkele Jaren geleden openden de
christelijke gereformeerden een eer
ste post in België in Antwerpen. Hier
is Inmiddels onder leiding van evan
gelist Kommer Groeneveld een wijk-
gemeente gegroeid.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Boycot Outspan
Aktie (BOA) heeft bij de ziekenfonds
raad in Amstelveen geprotesteerd te
gen het bezoek van dr. A. van der
Werf! van het ministerie van volksge
zondheid aan Zuid-Afrika. Dr. Van
der Werff gaat daar deelnemen aan
een congres over het Ziekenhuis In
formatie Systeem (ZIS).
Hij doet dit, aldus de BOA, op ver
zoek van de Ziekenfondsraad en ver
schillende ziekenfondsen. Zijn kennis
als hoofd van het stafbureau beleids
ontwikkeling is volgens de Boycot
Outspan Aktie van groot belang voor
de Zuidafrikanen. Daar de gezond
heidszorg echter vrijwel alleen ten
goede komt aan de blanke bevolking
in Zuid-Afrika ls de BOA van mening,
dat de Ziekenfondsraad de opdracht
aan dr. Van der Werff moet intrekken.
Eerder protesteerde de BOA tegen
het bezoek dat dr. J. Kane-Bergman
van het Groote Schuur-ziekenhuis in
Kaapstad op 21 en 22 september
brengt aan het Academisch Zieken
huis Leiden. Hij heeft de opdracht
het informatiesysteem dat in dit zie
kenhuis wordt gebruikt, te verbete
ren. Op de avond ervoor zal op het
terrein van het AZL een protestbij
eenkomst worden gehouden, samen
met de Federatie Nederlandse Vak
beweging (FNV), de PPR en de PvdA.
door dr. C. Rijnsdorp
Fokke Sierksma (1917-1977) was
godsdiensthistoricus. Hl) maakte stu
die van de onderscheidene religies en
vergeleek ze onderling. Wat hem bij
zonder boeide was het verschijnsel
van de zogenaamde acculturatie.
Deze speelt zich af bij het contact
tussen twee culturen, vooral tussen
blanke en niet-blanke beschavingen
en dit zowel op het persoonlijke vlak
als op sociaal gebied.
Binnen het kader van deze acculturatie had
Sierksma grote belangstelling voor messianis
tische bewegingen bij de primitieve volksgroe
pen, die door de westerse cultuur en door het
christendom waren aangeraakt. Dit waren snel
om zich heen grijpende bewegingen, die de
nabije komst verwachtten van een algemene
gelukstoestand. Extatische mannen of vrou
wen hoorden de ankerkettingen al rinkelen
van de schepen vol fel begeerde westerse goe
deren In afwachting daarvan vernielde men
alvast alles wat aan het oude leven herinnerde:
bezittingen en voorraden.
Dit verschijnsel heeft zich voorgedaan bij uit
eenlopende volksgroepen op verscheidene, ver
uiteen gelegen plekken van de aardbol. De
technische term hiervoor is „cargo cult", de
eredienst der scheepsladingen. Het is dux niet
zozeer een persoonlijke messias die men ver
wacht. als wel de terugkomst der voorvaderen,
thans met een blanke huid en ln het bezit van
een overvloed aan westerse goederen.
Niet juist
De term „messianisme" is daarom niet hele
maal juist Sierksma heeft dit ingezien en
spreekt ergens ook liever van „eschatologische
verwachtingen" Wel stelt hij vast dat bij uit
stek de westerse expansie geschikt is om mes
sianistische bewegingen ln het leven te roepen.
De Islam verwekt bij de primitieven geen mes
sianistische onrust en de rooms-katholieke
missie heeft dit veel minder gedaan dan de
protestantse zending.
Sierksma. leerling van prof. dr. G. van der
Leeuw (1890-1950). noemde zichzelf een onker
kelijk godsdiensthistoricus. In 1961 publiceer
de hij bij Mouton Co. N.V., Den Haag, een
boekxmder de titel Een nieuwe hemel en een
nieuwe aarde. Hierin geeft Sierksma een ka
rakteristiek van de blanke man met zijn typi
sche veroveraarscultuur en zijn rusteloze acti
viteit. Hij komt tot de natuurkinderen in de
viervoudige gedaante van bestuursambtenaar,
soldaat, handelaar en zendeling. Hij breekt in
bij primitieve samenlevingen, die men homo
geen (uit één stuk) kan noemen, terwijl de
blanke een gespleten figuur is. Dit heeft het
christendom van hem gemaakt, want het chris
telijk geloof heeft hem een kwaad geweten
bezorgd. Met name de Bergrede heeft hem
onmogelijke eisen gesteld en deze Bergrede is
de doorn ln het vlees van de westerse cultuur.
De acculturatie schokt de primitief tot in de
fundamenten van zijn bestaan. Jegens de blan
ken ls hij vervuld van afgunst en haat. terwijl
hij toch probeert hem in alles na te bootsen,
door b.v. met een uitgestreken gezicht rond te
lopen met een boek in de hand.
Herdruk
Dit alles en nog veel meer beschrijft Sierksma
in dat genoemde boek. Hij noemde het zelf
populair-wetenschappelijk werk. wel voorzien
van een literatuurlijst, maar zonder noten
apparaat.
Er is nu een tweede druk verschenen, met een
nawoord van drs. G. W Drost en wel bij de
Uitgeverij Konstapel. Groningen; het telt 314
dichtbedrukte pagina's en kost ƒ27,50. Als
Naschrift bij deze tweede druk fungeren, over
eenkomstig de bedoeling van de overledene,
drie lezingen voor de VPRO-radio uit 1962,
onder de gezamenlijke titel Messianisme en
Christendom. Als publikatie is dit dus nieuw.
Het gaat in dit Naschrift voor en na over de
tegenstelling tussen het blanke Westen en de
primitieve wereld. De primitief kan niet meer
leven en denken zoals hij gewend was en hij
ziet geen kans te leven en te denken zoals de
blanken doen. Dit maakt hem agressief. In de
geest wil hij zich boven de gehate blanken
verheffen en het messianisme biedt die (schijn
bare) kans. Hierbij moet worden opgemerkt,
dat deze beschouwingen slaan op toestanden
van twintig jaar en langer geleden. De porté
van het Naschrift is echter deze. dat er een
structurele gelijkheid zou zijn tussen het mes
sianisme van het oudste christendom en het
primitieve messianisme der niet-blanke volks
groepen. De gelovigen komen in conflict met
het bestaande bestuursapparaat (Jezus voor
Pilatus). Het ophanden heil komt niet (Chris
tus' spoedige wederkomst blijft uit). Uit deze
en andere, formele overeenkomsten conclu
deert Sierksma dat het christelijk geloof er
geen aanspraak op kan maken, uniek te zijn.
Hoe het komt
Hoe het komt dat de Joden als volk niet uit te
roeien zijn en dat het christendom tweedui
zend jaar is blijven bestaan en tot een wereld
godsdienst is uitgegroeid, terwijl daarentegen
de messianistische bewegingen bij de primitie
ven zijn verzand, verloochend of verdwenen,
komt bij Sierksma's vergelijking niet uit de
verf.
Bij alle respect voor Sierksma's eerlijkheid
kan men toch een glimlach niet onderdrukken,
wanneer hij er zo op gebrand blijkt te wezen de
mens te kenschetsen als een zoogdier, zij het
dan een zoogdier met een grote hersencapaci-
teit. Bij zoveel vernuft moet hij toch vooral
dier blijven. Het heeft hem blijkbaar moeite
EEN OUD DOSSIER
Dat kan gebeuren, dat er ie#
dag komt dat Je in Jaren niei
gezien hebt. Een oud dossiJ
geval uit de jaren '40-'45. F
stuk is een telegram van 17 Jj
september 1943. Booi. de n
post in het dorp in de provi
Utrecht, bezorgde het en gaf
afschrift. De inhoud spreek#
zichzelf: „Bisdom bevestigtll
doodvonnis 4 juni voltrokkA
volgt moeder." Twee dagenr
bericht: „Ernstige officieuz<
berichten over Piet kom thtti
moeder." Ik beleef ze weer d[
vreemde dagen. Reeds lang|
was hij bij een poging om n
Engeland te gaan met vele
gegrepen. Het dossier verl
gevangenschap in Schevenl
een brief; „Ik heb wel eens li
alles in de handen van onze!"
over te geven en te vertrouii,
in het gebed valt dat iedere
als een last van Je schouder#
af. Ik voel dat net of er een li
pak van je afgenomen wordk
iets geweldigs vertroostend/*
al voor je begint te bidden, r
Ik heb het erg gebrekkig uiti
maar lk hoop dat jullie het tf
en ook hebben. Maar ook da
we niet zonder strijd Erl
gedichten bij van Melis Stof
brieven van mensen die
suikerbonnen sturen om e
pakjes-actie naar de gevang
ondersteunen en lijsten va;
de pakjes ging. Een inmiddi
overleden vriend stuurt met
namens zijn vrouw een kaai
voorop een vierkant kruis e
daarachter een V, Christus V<
(overwinnaar, red.), staat erfct
gedicht binnenin begint mef
niet vervaard Uit ai die if
komt het me weer voor de g
immense spanning: zou hij f
leven? En tegelijk een grot*
omdat je weet hoe hij is en
kracht hij, nog in het vaderl
zijn brieven getuigde. Maar
het hem daar ver weg in Mol
Berlijn? Totdat het bericht |d.
Alles is achter de rug. Een W
veelbelovend leven, wantzdP"
we daar dan vaak over, is af]
Of voleindigd, zoals dat in di Kt
woorden heet? Ik sluit de mP
moet meer bij de hand blijv/nc
een stuk belevenis dat bij o£s
hoort. nd
t o
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK he
Beroepen te Baam: I. Kokn i
meer; te Honselersdijk: G.
steegh te Tiel.
Aangenomen naar 's-Gra<|
P. C. Klijnsma te Harlinf
Oudewater: C. Blenk te Wi
die bedankte voor Oude I
voor Uddel. BT1
Bedankt voor Rotterdam-C01
de J. Kortleve te Drieberg
GEREF. KERKEN Ue'
Beroepen te Bunschotiij
burg: A. Prins te Aalten. an
GEREF. KEKKEN IVRIjf"
Aangenomen naar Rouvetv
kertsma te Beverwijk.
Beroepbaar: M. H. de Biel
ringweg 11c te Marknesse.ii
Fokke Sierksma
gekost de notie te overwinnen dat de mens.
naar christelijke opvatting, geschapen is naar
Gods beeld. Dat de mensen geen dieren zijn.
maar toch als beesten tekeer gaan, moet men
overigens toegeven.
Ik heb van dit boek veel geleerd. Men steekt
trouwens het meeste op van boeken die men
parerend, desnoods duellerend lezen moet.
Maar hier was de lectuur volstrekt geen duel,
alleen maar breed informerend en bijzonder
interessant Sierksma schrijft helder, zij het
niet briljant. Maar dat is slechts aan weinig
wetenschappers gegeven.
VRIJE EVANG. GEMEElt
Aangenomen de benoebvi
luchtmachtpred. met s» a
Nijmegen: W. Kramer, voor.
dingspred. Sangihe en Tal
den (Indonesië).
Dr O. Steggink
Dr O. Steggink (53) is aan d
ke universiteit te Nijmegetf
tot gewoon hoogleraar in <T
der godgeleerdheid. Hij zi
denis en thematiek van de|
teit doceren. Sinds 1969 f
wetenschappelijk hoofdrr
aan deze universiteit.
ZEIST Vorige week ti
ten wij, dat het gezara.
blad van de hervormd#
gereformeerde zendingj
daar", waarvan drs. H. Ij
eindredacteur wordt,
oplaag van 230.000 geldf
grootste zendingsblaf
wereld.
Het Zeister zending:
schap meldt nu, dat 5
dingsblad een oplaag h4
246.400 en dus groter i
het Zeister zending:
schap wil niet uitsluiteif
een nog groter zending:
Wapengekken in
tegen r.k. kerk in
WASHINGTON (ANP)
Bank, het blad van een a
Washington ter bevordert#
persoonlijk wapenbezit
katholieken in Amerika
houden van hun kerkelijkej
de bisschoppen te dwingei
van hun steun aan de vo
wetgeving, die persoonlijkj
zit onder scherpere
brengen.
De bisschoppen steunen I
stelde verplichte registratij
penbezit, het instellen val
gunningsysteem en het ver
..Saturday Night Specials".|
koop soort pistool. De l
voor persoonlijk wapenbei
dat de bisschoppen disci
omdat het goedkope pistool
wapen is binnen het bereikf
Amerikanen.