E Laatste prijstoekenning riep weer vragen op Veel kritiek op serie over Jodenvervolging Baal Onwel Jc Ontspannen sfeer Rotterdam New Pi I Internationale Gaudeamus Muziekweek Vlaamse televisie komt morgen met Holocaust Grotschildering tot wandbekleding T Muziekaanbod te groot Tragedie van krijgsgevangenen TV COMMENTAAR Slt DINSDAG 12 SEPTEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door R. N. Degens HILVERSUM Zondagavond werd voor het laatst in de geschiedenis van de Internationale Gaudeamus Muziekweek bekendgemaakt wie de prijswinnaars waren van het daaraan verbonden composities-concours. Duitse Joden worden hun land uitgezet. De Bulgaar Stevan Dragostinov kreeg voor zijn vocale compositie „La Foire" de eerste prijs van 4000 gul den. Emilio Mendoza (Venezuela) werd de tweede prijs (2000 gulden) toegekend voor „Pasaje"; de derde prijs was voor Manuel Hidalgo wiens „Profondo". een stuk voor cello-solo, met 1500 gulden werd beloond. Een aanmoedigingsprijs (van de AVRO. groot 1000 gulden) was voor Mare Monnet (Frankrijk) die „Musique en boite" had ingezonden. Het is maar goed dat dit prijzensys teem volgend jaar wordt afgeschaft. Want ook al is het oordeel van de jury dan meestal „eensluidend", de bezoe kers die de uitvoeringen geregeld bij wonen zijn het met de uitspraak zel den eens; om in dit verband over de componisten, die buiten de prijzen vallen, maar te zwijgen. Onvergelijk bare grootheden moeten hier tegen elkaar afgewogen worden, en dat is in de praktijk van vele jaren toch wel zeer bezwaarlijk gebleken. Nu was dit keer waarschijnlijk de toekenning van de eerste prijs wel in overeenstemming met de mening van degenen die de uitvoering van „La Foire" zondagavond in de VARA-stu- dio in Hilversum bijwoonden. On danks de niet bruikbare „lichtmetro- noom" die ontworpen was om de ver schillende tempi aan te geven die gelijktijdig in dit stuk worden ge bruikt. lukte de uitvoering (nu onder drie dirigenten) toch wel zo. dat de sterke muzikale kracht van het werk duidelijk overkwam. De negen dames uit het Radio Kamerkoor leverden een prestatie die het werk volledig tot zijn recht leek te doen komen. Het publiek was enthousiaster dan ooit tevoren tijdens deze muziekweek. En de jury, bestaande uit Tadeusz Baird, Nicolaus Huber. Guy Reibel. Atli 8veinsson en Louis Andriessen, was het daar kennelijk mee eens. Vragen Men kan zich echter ook afvragen waarom het indrukwekkende „The ship of death" van de Amerikaan Peter Dickson Lopez dat diezelfde avond werd uitgevoerd, helemaal niet voor een onderscheiding in aanmer king kwam. En waarom het wat te veel uitgesponnen, maar zeer sugges tieve. ..And he showed me a pure river of water of life" van Pieter Wiegold onder de streep moest verdwijnen Dat was zondagmiddag in het Am sterdamse Shaffy Theater uitgevoerd door het Matrix Ensemble o.l.v. de componist met een onnavolgbaar schone vertolking van de sopraanpar tij door Jane Manning. De tekst is genomen uit de Openbaringen en de manier waarop Wiegold deze voor al leen vrouwenstem, drie klarinetten en vibrafoon heeft becomponeerd. dwingt van het begin tot (bijna) het eind respect en bewondering af. Contrasten Hoe sterk de contrasten tussen het rijpe en het groene in zo'n muziek week kunnen zijn. middag bewezen door deL. van een volstrekt mislul, van de Fransman Mathi 's om elektronisch leuk te d evo pianoklank. Het stuk hee pera"; d'Huart bediende z sen en de knoppen, en het de stampvolle Shaffy-< was vriendelijk Indachtig um: niet schieten op de L(e doet zijn best. Het was niettemin een vai punten in deze Gaudeam nnjj week waarover wij eerde lint hebben bericht, en die dit ir een vrij talrijk publiek in speelsteden werd bezocht. tk Eei 0 BERGEN (ANP) In Hu* ke in Bergen (NH) is gistei kunstschilder Kobus Koen den. De 88-jarige Koema er bekend geworden door d »r twaalf verschillende Verk; dei die hij in de jaren 1925 tot f te. Zijn bloemenschilderijl bekend geworden, maar K 10 ook een voortreffelijk etse*e v der. aquarellist. keramist i schilder. Koeman, die de ren zeer teruggetrokken jaardenhuis leefde, wordt gecremeerd. door Riet Diemer BRUSSEL Met ingang van morgenavond zal de Vlaamse televisie (BRT) op de eerstkomen de vier woensdagen Holocaust, de dramaserie over het uitroeien van de Joden door de nazi's uitzenden. De naam Holocaust zou vertaald kunnen worden door zowel ..brandoffer" als „algemene slachting". Dat laatste is wel het meeste van toepassing. Hoewel oorspronkelijk werd aangenomen dat de Vlamingen als eerste dit opzienbarende programma naar Europa zouden halen heeft de Britse televisie verleden week toch de primeur gehad. Zelden heeft een Amerikaanse serie zoveel voorpubliciteit gehad, waarin de meningen zo tegenstrijdig waren. De kritiek van de meeste Engelse kranten loog er niet om. „Het toepas sen van een dergelijke gladde tech niek op het lijden van de massa en. enkelingen zoals hier wordt gedaan is onmogelijk", schreef de Quardian „Zo fundamenteel onvoldoende, dat men zich afvraagt hoe het komt dat slechts een paar Amewrikaanse criti ci het hebben afgekeurd", aldus de Dally Telegraph. Een Nederlandse waarschuwing aan het adres van de BRT en TROS (die Holocaust In ons land wil brengen) komt van prof. dr J. P. van Praag, voorzitter van het werk- en adviescol lege ten behoeve van oorlogsslachtof fers van het ministerie van CRM. HIJ wijst op de gevaren die vertoning met zich mee kan brengen. Hij betwijfelt ernstig op de film kan bijdragen aan het begrip en inzicht van jongeren tn de barbaarsheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. HIJ vreest eerder voe ding van nieuwe opkomende fascisto ïde stromingen. Vorige maand stelde de BRT de pers in de gelegenheid vooraf de eerste aflevering te zien. Opvallend was. dat veel meer Nederlandse Journalisten, dan Belgische collega's van de gele genheid gebruik maakten om te ko men kijken waarover het nu eigenlijk wel ging. Om een beetje een indruk te geven volgt hier eerst een korte sa menvatting van een begin van de inhoud Families Gerald Green, de scenarioschrijver, maakt de geschiedenis van de vernie tiging van zes miljoen Joden illustra tief door twee BerUJnse families te laten optreden. Een gezin van de Joodse, uit Polen afkomstige, arts Josef Weiss man. vrouw, drie kinde ren Parallel loopt het verhaal van de jurist Erik Dorf In de crisisjaren is hij werkloos en hij solliciteert bu de- SS Als medewerker van officier Hey- drich. die de „oplossing" voor de Europese Joden voorbreidt, slaat hij aan het begin van een grote carrière Regisseur Marvin Chomsky van Colombo. Kojak en Mannix die voor de Amerikaanse commerciële ..maatschappij NBC werkt, spaarde kosten (zes miljoen) noch moeite om het verhaal zo onderhoudend moge- kjk te maken. Begonnen wordt tn 1935 met het huwelijksfeest van zoon Karl Weiss Een amusant gedeelte, ware het niet dat een van de gasten, een nazi-aanhanger, niet veel goeds voor de toekomst voorspelt Dokter Weiss bemoeit zich niet met politiek. Zijn patiënt Erik Dorf verzoekt hem later om Duitsland te verlaten Weiss' echtgenote weigert halsstarrig Kristalnacht De Kristalnacht breekt uit en de on tevreden massa maakt de Berlijnse straten onveilig Zeer plastisch zijn de opnamen waarin Joden ln elkaar worden geslagen, ruiten van huizen en winkels worden ingegooid, hun bezittingen worden verbrand Een van de slachtoffers is Herr Palitz. schoonvader van dokter Welss Palitz en zijn vrouw trekken bij hem in De Krisulnacht is Inleiding tot een reeks dramatische gebeurtenissen die de familie Weiss zal overkomen Als moeder en dochter Anna samen musiceren blijken grootvader en grootmoeder dood op bed te liggen, naast het lege doosje gifpillen Wat een marionettenspel als dokter Weiss opmerkt ..Hel waren zulke goede mensen De gevoelige dochter Anna wordt verkracht door een jodenhater en als ze daarna krankzinnig wordt gaat ze naar een gesticht en is haar (Ifwvii'inni* imtcVcnit au* uit de joodse geschiedenis moeten in de serie voorkomen, dus waarom niet zo? Dokter Weiss is dan al naar Polen gestuurd, zoon Karl komt in Buchen- wald. Dat zijn dan de eerste twee en een half uur, al heb ik zelf niet die hele rit kunnen blijven uitzitten. Op koel bloedige wijze zijn lief en leed heel handig afgewisseld. Holocaust moest uiteindelijk entertainment worden. Filmbeelden van een houten synago ge. die eerst wordt volgestouwd met joodse mensen-en die later in brand wordt gestoken, vormen steeds de inleiding, een afschuwelijk gezicht. Je kunt er de-klok op gelijk zetten; na gruwelen komt een stuk muziek of de liefde op de proppen. Niemand kan ontkennen dat deze verschrikkelijke dingen voor en tijdens de oorlog zijn gebeurd, maar de manier waarop ze als drama zijn verwerkt is onvoorstel baar. lang wikken en wegen tot aankoop is overgegaan. AMSTERDAM De toneelgroep Baal heeft haar „Tasso in Weimar" van Gerardjan Rijnders en Mia Meijer, dat op 26 augustus jl. in Shaffy Theater in première zou zijn gegaan, uit moeten stellen, omdat bij een try-out een acteur gewond raakte. De onverlet gebleven spelers hebben in snel tempo een vervangend programma gemaakt. „Baal Onwel", bestaande uit fragmenten, gespeelde, maar vooral gezongen, uit haar vroegere produkties. Een soort collage dus. geheel in Baai-stijl opgezet en uitgewerkt, en toch ook iets nieuws eigenlijk, door een andere opbouw van het decor de speelruimte' ook al komen daar allerlei herkenbare elementen in voor. Ook enkele nieuwe trouwens: die uit Weimar in Tasso met daaraan ontleende gezangen. De grote boekenkast b.v. die de achterwand vult, is uit die voorstelling. Hij valt nu alleen niet om. zoals daarin voorzien was. en te mii me ïmM ..ërv: V. Belediging „Er is geprobeerd te laten zien wat niet voor te stellen is." schreef Elie Wessel. een Joodse historicus, in de New York Times. Hij had zelf de gruwelen aan den lijve meegemaakt. Hij noemt de serie een belediging voor degenen die zijn omgekomen en voor degenen die het hebben over leefd. „Vol sentimentele gebeurtenis sen en onwaarschijnlijke toevallighe den. De bedoelingen mogen goed zijn geweest, het resultaat is schokkend en bedroevend." Zeker niet alle Amerikaanse kranten keerden zich zo tegen Holocaust. In dat land is de geschiedenis van Euro pa niet altijd even bekend en men heeft aangenomen dat zo'n serie dus erg nuttig was. Uit een enquete bleek dat 85 procent van de Amerikanen vond dat dit een goede herinnering was. De Amerikaanse rabbi Tannen- baum meende dat nu meer bekend heid was gegeven aan de jodenmoord dan alle boeken en studies bij elkaar de afgelopen jaren hebben gedaan Soortgelijke argumenten gebruikt ook de Israëlische televisie, die na Speciaal vandaag Van een onzer verslaggevers ENKHUIZEN In het Zuiderzeemu seum, Wierdijk 18, Enkhuizen is tot eind februari 1979 de tentoonstelling „Van grotschildering tot wandbekle ding" te zien: een expositie waar ge toond wordt hoe de mens de muren van zijn huis wist te verfraaien, of dit nu een grot, een burgermanswoning of een kasteel was. In de prehistorie schilderde men met rode oker en houtskool dieren en jachttaferelen op de wanden van de grot. De Romeinen wisten de muren van hun tempels en officiers verblij ven kleurig te versieren. Later, in de vijftiende eeuw werden de kale wan den in kastelen voorzien van een hou ten betimmering en tapijten. Goud leer als wandbekleding in de zeven tiende eeuw en daarna ging men over op stoffen als zijde-damast, velours d'Utrecht en gobelins. In de tweede helft van de achttiende eeuw ontstond het behangpapier. Dat waren losse vellen, tot de Frans man Louis Robert in 1798 op het idee van behang in rollen kwam. Deze kleurrijke expositie is dagelijks te zien van 10-17 uur, op zon- en feestda gen van 12 tot 17 uur Op de tekening: Oude Franse prent van een behangdrukke- rij met daarboven de gebruik te werktuigen. De ongedeerde spelers van Baal in het vervangende progran 1 Onwel" IJ door Geert Kistemaker ROTTERDAM Het Rotterdamse New Pop '78 festi zondagmiddag bijna 80.000 mensen op de been gebi in een ontspannen sfeer de harde windstoten trotseert te luisteren naar een aantal groepen die internatiolir niet geheel zijn doorgestoten. Door subsidie van de ghe Rotterdam was de toegang gratis, en dit had tot gi een ander popfestijn in Den Haag moest wordeni, t vanwege te weinig belangstelling. pat pit De Nederlandse formatie Herman Brood Hls Wild Romance werd de top-attractie van dit festival. De groep treedt de laatste tijd zo onge veer elke dag op, en zorgde ook nu weer voor een enthousiast publiek. Binnenkort wordt de stap naar het buitenland gewaagd, en hoewel de band vocaal niet echt sterk te noe men valt, is de instrumentale begelei ding en met name de rol van gitarist Danny Lademacher zo soepel en uitstekend, dat zulks met gerust hart gedaan kan worden. Een andere populaire Nederlandse formatie. Gruppo Sportivo, speelde tegelijkertijd met de Engelse Boom- town Rats. waardoor de aandacht voor de laatste wat tegen viel. On terecht, want wat deze groep bracht was zeer de moeite waard. Onder de twaalf bands op de twee podia bevonden zich tw bands (Tradition en the ter die iets warmer weer hL diend) en drie punk-new j (The Smirks en The On' Engeland en Little Bob| Frankrijk). Traditionele van de Chris Rea Band 1 langs heropgerichte Lindlf het festival besloot. Darts op het andere Darts brachten weer hunft sche versie van de doowop de jaren vijftig. Op een derde podium spe» groepen en vonden thej menten plaats. Het totf van muziek was overlgeij dat aan het eind van de r. enige luistermoeheid ged kon worden bij het publiek het Rotterdamse New Pd ook dit jaar een succesva te nis. De EO start de serie Rebec ca naar de boeken van Kate Douglas Wiggin. Ned. 1/19.35 James Stewart op 60-jarige leeftijd is te *ien in de western Bandolero. Naast hem speelt Dean Martin als broeder in het kwiad. Ned. 2 20.27 Tijdsein bevat een docu mentaire over het lot van Rus sen in Duitsland, die na de oorlog naar de Sowjet-Unie werden gedeporteerd. Ned. 1/20.52 Onderwerpen in Aktua zijn: een reportage over het toene mende alcoholmisbruik door weggebruikers. Voorts aan dacht voor de film Mysteries en een beschouwing over de situatie in Iran. Ned. 2/22.10 Wilhelmina Hoedeman maakte een documentaire over Leopold Stokowski. Ned. 123.00 De Belgische premier Tin- demans is te gast op het spreekuur van Fons Disch. Hilv. 2/16.03 Prijswinnaars van het In ternationaal Vocalistencon cours verzorgen eon concert in het Casino te Den Bosch. Hilv. 2/20.15 „Ik ben diep geschokt door de be slissing van het kabinet om alle Russische onderdanen in het Duit se leger, die op de slagvelden van Europa in onze handen vallen, naar Rusland terug te sturen. Dat zal voor hen namelijk een zekere dood betekenen. Een van mijn officieren heeft in de afgelopen vier weken een aantal van deze krijgsgevangenen ondervraagd en al hun verhalen stemmen in grote lijnen overeen. Gedwongen om dienst te nemen ln een Duits arbeidsbataljon. kregen ze vervolgens een wapen in de hand en werd hun gezegd dat zij nu in het Duitse leger waren." Dit schreef lord Selborn. als minis ter verantwoordelijk voor de Inlicn- tingendienst van het Britse leger, op 22 juli 1944 aan zijn collega An thony Eden Hiermee weet u me teen over welke tragedie het u in de Engelse documentaire Bevel van hogerhand, die vanavond door de EO ln Tijdsein wordt ultgezondc:. Een drama dat kort na de oorlog wel in het nieuws kwam. maar waar van de catastrofale omvang voor een groot deel en dertig jaar lang verborgen bleef in de geheime laden van politici. Wetende welk lot deze mensen te wachten stond, hebben de geallieer- door Ton Hydra de leiders vele duizenden door Hit- ler-Duitsland tot slaven gemaakte Russen gedreven in de handen van Stalins beulen. Men zegt dat bij de gedwongen repatriëring van krijgs gevangenen een miljoen Russen van de aardbodem verdween. Meer dan dertig duizend Kozakken, die al vóór de oorlog in opstand kwamen en met de Duitsers meevochten in de hoop het Sowjetregime te kun nen verjagen, zijn met vrouwen, kinderen en meetrekkende ouders uitgeroeid, nadat zij door Britse sol daten met knuppels de wagons in waren geslagen In de documentaire wordt nage gaan waarom de geallieerden zo handelden met krijgsgevangenen voor wie waarschijnlijk het asiel recht had moeten gelden. Althans voor de mepster. van hen. omdat zij r .et vrijwillig in het Duitse leger waren opgenomen. Anderen (onge veer twintig procent» hadden dit wel gedaan, nadat zij de Stalins terreur aan den lijve hadden onder vonden. Over hen schreef Solzjenit- syn in Goelag Archipel 2ij werden door Moskou. Londen en Washington over éón kam gescho ren. Krijgsgevangenen gemaakte Russen waren voor het Kremlin ver raders. Meer nog dan de filmbeel den geven de voorgelezen documen ten en de commentaarstemmen de afschuwelijke situatie weer. Zij ont hullen dat duizenden slachtoffers van de oorlog geen eerlijke kans hebben gekregen uit bezorgdheid voor het lot van de Britse en Ameri kaanse krijgsgevangenen in de door de Russen veroverde Duitse gebie den. Maar ook wordt duidelijk dat nog andere motieven een rol heb ben gespeeld. „Anders zitten we straks blijvend met deze mensen opgescheept", schreef Eden. Zelfs op Britse bodem mochten Sowjet-militairen de leiding in de kampen met Russen overnemen. Als groot bewonderaar van 8talin. geloofde Eden tegen beter weten ln dat de maarschalk zich zou houden aan zijn „bevredigende toezeggin gen" in Jalta. Alleen kerkhoven her inneren eraan dat dit een ijdel ge loof was. De EO start vanavond het vierdeli ge Engelse t.v.-spel Rebecca. Het verhaal werd ongeveer driekwart eeuw geleden door Kate Douglas Rebecca (Julia Lewis) tussen haar tantes Miranda (Brenda Bruce) links en Jane (Margery Mason) rechts. Wiggin gesitueerd op het Ameri kaanse platteland. Alles ademt de sfeer van de nadagen der Roman tiek. Sterk afwijkend van onze tijd, maar gretig „geïnhaleerd" door ve len die bij een lief verhaal graag de realiteit een poosje vergeten. Alle voorwaarden daartoe zijn dank zij de BBC-kwalitelt aanwezig. Ju lia Lewis geeft geheel in stijl gestal te aan de lieftallige Rebecca Na de dood van haar vader wordt zij door twee tantes opgevoed De goedheid van het meisje wórdt geaccentu eerd door de pinnigheid van tante Mirande en het minder florissante bestaan van sommige dorpelingen. Ik wed dat menige romantische oma Rebecca aan eigen kleinkinde ren ten voorbeeld zal stellen. Subsidie bij aan)_ kunst wordt afgi vei i DEN HAAG (ANP) subsidieregeling kunstwe met ingang van 1 januar trokken. Dat gebeurt op een advies dat de Raa Kunst aan de minister heeft uitgebracht. Het g dan toe voor subsidies aai re kopers van kunst wei wordt na 1 januari 1979 de uitvoering van het het terrein van de kunsti Naar aanleiding van een ber 1976 verschenen kunstuitleen is de Raa Kunst tot de slotsom gè de subsidieregeling onvol draagt aan de sociale en gi kunstspreiding, en dat het doenlijk is de regbling zo len. dat dit doel wel woi Verder kwam de raad tot t dat de regeling maar een bijdrage levert aan de van de sociaal-economisH van de kunstenaars Het ministerie van CRI dat het beschikbare gek succes kan worden gebi uitlenen van kunstwerkt bij het publiek grote blijkt te bestaan Er is voor het gehele terrein uitleen in voorbereiding, aar wordt gestreefd aan le en/of gemeentelijke ot eerste verantwoordelijl kunstuitleen te geven Oe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4