De benedenburen van de oude dame
k?Ji^
Zendingsdagen als oefening
Trouw
Gedecentraliseerde studiebijeenkomsten
Katholiek verzet
tegen wijding van
arbeiders in DDR
Paus gaf Schillebeeckx
hostie op de hand
VAN DAA*
Kerken pleiten
voor westers
plan Namibië
VOORBIJGANG
Franciskanen 750
jaar in Nederland
Vierduizend baptisten op
ontmoetingsdag in Zwolle
Britten: Geef oi y
liturgie weer ka
DINSDAG 12 SEPTEMBER 1973
TROUW/KWARTET
door A. J. Kei
Omslagtekening van Frans Lammers voor „Beminde gelovigen".
De vriendelijke oude dame. met wie
ik op een receptie een praatje
maakte, vertelde dat ze de afgelopen
winter erg genoten had van een
televisieserie van de NCRV. en ze
voegde eraan toe: „Mijn
benedenburen vonden het ook erg
mooi en dat zijn mensen die nergens
aan doen. dus dat zegt toch wel wat!"
Ik dacht: dat zegt me niks. maar dat
zei ik niet Ik vroeg alleen: ..Bent u
soms gereformeerd?" Ze moest
lachen: „Hé. hoe raadt u dat zo?" Ik
antwoordde: „Och
De verschijning van de zeventiendet!)
druk van Beminde gelovigen"van
Godfried Bomans. waarvoor Ambo in
Baarn een tientje vraagt, geeft me
aanleiding, uiteen te zetten hoe ik
ertoe kwam die bejaarde tv-kijkster
voor gereformeerd te houden.
,3eminde gelovigen" behelst een
aantal fraaie herinneringen van
Bomans aan het rijke roomse leven
en aan deze herdruk zijn een paar
fragmenten toegevoegd uit „In de
kou", het boek waarin Bomans en
Michel van der Plas hun zeer roomse
jongensjaren bespreken.
In deze toegift op „Beminde
gelovigen" vertelt Bomans dat hij,
toen Van Duinkerken een polemiek
had met Ter Braak, „enorm
verbaasd" was dat een katholiek door
een andersdenkende ernstig werd
genomen. „Ik dacht", aldus Bomans.
„wij zijn potdorie toch maar wat. als
katholieken; ook in de kunst, begrijp
je? Welnu, op dezelfde wijze was die
oude dame er gelukkig mee dat een
programma van haar eigen
christelijke omroep hoge ogen gooide
bij niet-christenen. Zo zag je maar
dat de NCRV behoorlijk meetelde!
Deze niet geringe behoefte aan
waardering van de buitenwacht voor
de eigen culturele prestaties trof je
aan (en tref je nog bij ouderen aan) in
de roomse en gereformeerde wereld.
Dit is niet verwonderlijk. De
katholieke en calvinistische „kleine
luyden", die uit de schuilhoek en het
diensthuis uitgeleid waren, hadden
eerst wel wat anders aan het hoofd
dan dat ze zich wierpen op
kunstzinnige en verstrooiende
aangelegenheden. De culturele
emancipatie kwam achteraan en ging
gepaard met onzekerheid.
Er was echter een opmerkelijk
verschil. De calvinisten traden
bedremmeld het nieuwe veld op. de
katholieken liepen er pralend rond:
De gereformeerden werkten degelijke
beginselen uit. de roomsen zetten
pronkende neo-gotiek overeind, zij
zouden wel eens laten zien wat ze
waard waren en overschreeuwden
hun onzekerheid. In zijn boek
„Katholieke herleving", over de
geschiedenis van katholiek
Nederland sinds 1853, pocht
professor L. J. Rogier; „De eerste
hoogleraar in de aesthetica hier te
lande was de katholiek Thijm; de
leider van de afdeling kunstzaken
aan het departement van
binnenlandse zaken was de katholiek
De Stuers; de architect, die met kop
en schouders boven de vakgenoten
uitrees en die de herleving der
vaderlandse bouwkunst in
ambachtelijke en aesthetische zin
voor een beslissend deel had
teweeggebracht, was de katholiek
Cuypers". Dergelijk gesnoef had
Bomans in zijn jeugd in overvloed
gehoord, het had hem argwanend
gemaakt en vandaar zijn verbazing
èn voldoening over de discussie
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De nieuwe Inzichten inzake de betekenis
van de zending hebben hun weerslag op de bijeenkomsten, die
de Nederlandse Zendingsraad periodiek organiseert, de zoge
naamde Zendingsdagen. Vroeger waren het massale vergade
ringen. waar leden van de zendingscommissies uit het hele
land samenkwamen op een centraal punt, bij voorkeur in
Utrecht. Daar zat dan een kapel van het Leger des Heils
gereed om de zang te begeleiden tussen de toespraken van
zendingsbeambten uit de kantoren hier en zendelingen uit
overzee in.
Nu houdt de zendingsraad gedecen
traliseerde studiedagen waar de deel
nemers zelf veel meer in te brengen
hebben. Maar dat ls niet het grootste
verschil met vroeger. Ds. Rein Jan
van der Veen, de secretaris van de
Nederlandse zendingsraad vertelt dat
de zendingsdagen nieuwe stijl een
„samen oefenen van ons Inzicht in
zending" zijn.
„Wie het dus over de Kerk heeft,
heeft het over de wereld en over de
Zending, over dichtbij en veraf, over
Amsterdam of over Jouie evengoed
als over China of Java. Wie het over
Zending heeft, heeft het dus over de
Kerk en over de wereld, over veraf en
dichtbij, over Caïro evengoed als over
Rotterdam." Deze visie heeft niet di
rect ingang gevonden in Europa. En
zelfs nu nog zijn zending en evangeli
satie plaatselijk en landelijk geschei
den organen. De gereformeerde ker
ken hebben landelijk de consequen
tie getrokken van deze absoluut juis
te visie van Kraemer doordat daar nu
één budget is voor zending en evange
lisatie.
BERLIJN (G2W) Na het conflict
tussen de kerk en de regering van de
DDR over het militair onderwijs op
de scholen, dreigt nu een nieuwe bron
van wrijving te ontstaan.
Er zijn plannen, deels reeds in uitvoe
ring. om jonge vaklieden een „arbei
derswijding" te doen ondergaan,
waarbij de jonge arbeider zich met
een gelofte verbindt „aan de wereld
beschouwing en idealen van de arbei
dersklasse en aan de grote en edele
zaak van het socialisme/communis
me".
De katholieke bisschoppen in de
DDR hebben de regering op een con
creet geval gewezen, dat bekend werd
als gevolg van een radio-commentaar
voor radio Vrij Berlijn verzorgd door
mgr. Wolgang KnaufL
Partners
In de vorige eeuw werd zending iets
voor aparte groepjes kerkleden, die er
voor zorgden dat er geld en mensen
naar de meest koloniën gezon
den werden. Deze soort zending gaat
nu snel voorbij, betoogt ds. Van der
Veen. „Wij worden nu gevraagd part
ners te zijn van zelfstandige kerken in
de Derde Wereld." De nieuwe inzich
ten, betreffende wat zending eigen
lijk is. zijn in ons land verspreid na
grote zendingsconferenties waar zen
dingsman prof. Hendrik Kraemer aan
meedeed. Daar lanceerde men de
term .zending in zes continenten".
Daarmee bedoelde hij dat ook het
traditionele christelijke Europa zen
dingsterrein was geworden. In 1936
schreef Kraemer in een brochure
„Kerk en Zending":
Een van de gevolgen van Kraemers
visie was de organisatie vorig jaar
van de campagne „zending in Neder
land", toen een groep buitenlanders
gevraagd werd kritisch het maat
schappelijk en kerkelijk léven in Ne
derland door te lichten en advies te
geven voor de aanpak van de evange
lieverkondiging in woord en daad
hier te lande.
Bij de komende zendingsdagen zul-
len ongetwijfeld hun conclusies op- Verjonging
ni^uw aan de orde gesteld..wofden.
Ds. Van der Veen legt uit dat de
zending veel doet en heeft gedaan
aan medische zending: klaar staan
voor mensen in lichamelijke nood.
„Maar medische zending dwingt ten
slotte tot de vraag-: wat doet een
christelijk ziekenhuis in Nederland?
Zending mag geen ontsnapping zijn
uit de situatie hier, maar dwingt ons
er toe ons af te vragen wat wij in
eigen land er van terecht brengen."
Hetzelfde geldt voor onderwijs. „Pas
als je in eigen omgeving wilt verkon
digen en voorleven, kun je meedoen
aan zending overzee."
Daarom wordt er in de zendingsdag
in Eindhoven (28 oktober) naast zen
ding in de Derde Wereld gepraat over
het industriepastoraat in Nederland
en in Groningen (4 november) gaat
het onder meer over „het gezonden
zijn in het Groningen van nu". In
Velsen Noord (ook 4 november) komt
de middelbare school dichtbij en ver
af aan de beurt.
Gelijkwaardigheid
Er is nog wat ontdekt. Zending is niet
postbode spelen van Jezus Christus
met in de ene hand zijn boodschap en
in de andere hand de kerkelijke sta
tistiek. Zending veronderstelt aan
vaarding van de ander in gelijkwaar
digheid. dialoog. Het betekent ge
woon doen wat je hand vindt om te
doen. totdat er een moment komt
waarop de ander vraagt waar je ten
slotte de kracht en inspiratie van
daan haalt voor wat je opbrengt aan
liefde en samen delen.
Vorig jaar werd al geëxperimenteerd
met deze gedecentraliseerde vorm
van zendingsdagen. De ervaring wees
uit dat er enkele mensen meer kwa
men dan vroeger in Utrecht, maar dat
er tevens een verjonging was en dat
er niet langer uitsluitend leden van
zendingscommissies kwamen, maar
ook andere geïnteresseerde gemeen
teleden.
De data van de zendingsdagen zijn
als volgt: Arnhem. 30 september, Op-
standingskerk; Sneek 30 september.
Zuiderkerk. Goes, 30 september, Am
bachtsschool; Hoogeveen, 7 oktober,
Oosterkerk, Utrecht. 7 oktober. De
Ds. R. J. van der Veen
Bruyne Lyceum; Eindhoven, 28 okto
ber, De Morgenster; Nijverdal, 28 ok
tober, Hervormd Centrum; Voorburg,
28 oktober, Koningskerk; Groningen,
4 november, Philidelphiakerk;
Maassluis, 4 november, Koningshof;
Velsen-Noord, 4 november, De
Schouw. De dagen beginnen bijna
alle om tien uur. Alleen in Maassluis
begint de dag om 9.30 uur.
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Postöus 859
1000 AW Amsterdam
tet. 020-913456
tetei 130O6
Pottgm 66 00 00
Bank Ned Credwtbanh
Rakeomgnr 23 00 12 574
Gemeemegwo Amstaröam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (redactie en
abonnementen i
tei 010-tt 5700 (advertenties)
WestMaak 4
Rotterdam
REGIO DEN MAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOOR DROOST-NEDERLAND
(uitsluitend admmtstratie)
Postbus 3
8000 AA ZwoHe
tel 05200-17030
Abonnementsprijzen:
Pe» maand 15 47
Per kwartaal t 46 80
Per (Aar 183 40
Aavriantmiafvan oo aanvraag
Oogave tam>kebenctiten 9-19 30 van
maandag i'm vnrdag Op zondag van 18-
20 uur te»et 020-913456
Opgave mm-advertenties lel
02C 936868 o> scbnftei^k aan Mm-Adv
a'd#l>ng postbus «33
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvigmgen w'siurtend schnfteHk
DEN BOSCH De Nijmeegse r.k. theoloog prof. dr. E.
8chillebeeckx, een van degenen die na de dood van paus
Paulus een profiel voor een gewenste paus schetsten, is
hoopvol gestemd over paus Johannes Paulus.
In het Bisdomblad van het bisdom
Den Bosch schrijft hij een. wat hij
noemt, „klein, niets- en veelzeggend"
verhaal over hoe hij de nieuwe paus
dit voorjaar persoonlijk meemaakte
tijdens een kerkdienst in Venetië:
Ik zag hem voor het eerst in de dien
sten van Witte Donderdag in de San
Marco, een stampvolle kerk. vol Itali
anen. maar ook veel, vooral Duitse
toeristen. De eenvoud van die man
houd je onmiddellijk in de ban. Ik
geef toe, zijn homilie maakte me aan
vankelijk wat wrevelig: klassiek-tra-
ditioneel. een wat rationele uiteenzet
ting volgens de strikte romeinse. stei
le en ook sterk hiërarchisch ingestel
de theologie: theologie van de voet
wassing. van het priesterschap en
van de eucharistie. Ik trachtte mijn
wrevel te overwinnen en te luisteren.
Het was me duidelijk, dat hier een
man sprak die helemaal achter zijn
woorden stond. Maar er gebeurde
meer. Na zijn klassiek, geenszins on
persoonlijk verwerkte uiteenzetting
dacht deze pastor aan al die mensen
in die grote kerk. Ik kan niet zeggen,
dat hij in het pastorale gedeelte van
zijn preek zijn voorafgaande leer te
gensprak. maar ik kwam wei onder de
indruk van het feit dat dit slot een
heel andere sfeer ademde en eigenlijk
zijn voorgedragen leer sterk relati
veerde.
Ik heb toen wel even gedacht: typisch
Italiaans, nl. eerst goed de leer in
prenten. maar nadien vanuit een be
wegelijke. solidaire medemenselijk-
held dingen zeggen, die je uit het hart
zijn gegrepen en eigenlijk moeilijk te
verzoenen zijn met de steile leer. Voor
Nederlanders, ook anderen, kwam dit
over als een breuk tussen leer en
leven Maar. dit kan ik getuigen, dit
„leven" waarover hij toen sprak, was
zo echt. ontroerend dat Je al het vori
ge haast vergat. Even kreeg Je de
indruk dat „dit leven" de eigenlijke
leer van die man was. Wel dacht ik.
dat zo'n breuk tussen teer en leven
ook gevaarlijk kan uitpakken: blijk
baar niet bij Albino Luciani, bij wie
twee niveaus toch eigenlijk een een
heid uitmaakte Hoe. zag ik niet goed:
maar ten slotte deed die preek me
innig deugd.
Deze ervaring werd nog eens extra
gekleurd door een anecdote. Italia
nen ontvangen de communie op de
tong. Toen ik zelf naderde, aarzelde
ik even en dacht: 's lands wijs, 's
lar.ds eer! Waarom zou je je als Neder
lander opstellen in het kleurrijke
Venetië? Meer uit gewoonte dan om
enige principiële beschouwing strek
te ik ten slotte de hand uit, niet de
tong. Elders, tijdens vakanties had ik
hiermee pijnlijke ervaringen opgelo
pen: de priester weigerde, negeerde
me en liep me voorbij. Dit was tijdens
een dienst waarin ik bovendien de
marteling moest ondergaan in de
voorbede te horen: „laat ons bidden
voor het ketterse Nederland".
Heel anders verliep het met de patri
arch van Venetië Toen hij mijn uitge
strekte hand zag. keek hij even op,
glimlachte en legde de heilige hostie
op mijn hand en kneep toen even in
mijn vingers als een bemoediging.
Alle Duitsers, die na me ter commu
nie gingen waren blijkbaar door mijn
voorbeeld stouter geworden en deden
hetzelfde als wat ze thuis deden. Dit
vergeet ik nooit: ik zag een verraste
beweging bij de patriarch, die eerst
lachend rondkeek en de hostie op de
hand legde en ten slotte de tong uit
stekende Italianen tussenin dreigde
onrecht te doen. Nochtans was zijn
preek over de heilige eucharistie van
zo'n verhevenheid geweest dat elke
normale mens het zou besterven met
menselijke handen dit hoogheilig
mysterie aan te raken.
Een weinigzeggend anekdootje. jaze
ker Toch ontwapende het ons allen.
In heel deze liturgie beleefde Ik een
priesterlijke voorganger, die onge
twijfeld zijn ideeën had, veeleer con
servatief zoals het hem was aange
leerd. maar die zichzelf daarbij relati
veerde en aan de ander dacht. Een
authentiek christen, maar zoals wij
allen met het voor en tegen van een
zeer bepaalde vorming en scholing.
Tot tover profssor Schillebeeckx.
ADVERTENTIE
Geef een goede Bijbelvertaling
aan 25 miljoen inwoners van Kerala (India)
die "nu alleen beschikken over een r.k. Bijbelvertaling met kanttekeningen,
waarin de r.k. leer verdedigd wordt, én over een protestantse vertaling, die in de
vorige eeuw door een Engelse zendeling tot stand is gebracht en dus nu
praktisch onbruikbaar is. althans voor de evangelisatie.
De kosten van deze nieuwe Bijbelvertaling in het Malayalam) zijn ongeveer
300 000, waarbij inbegrepen 25.000 ex. voor gratis verspreiding. Ze komt tot
stand in goede harmonie met leden van het Bijbelgenootschap van Kerala.
Is de Bijbel de vreugde van uw leven?
Maak dan ook voor 25 miljoen Keralanen deze vreugde mogelijk. Giro 901.000
t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp G„ met vermelding: ..Bijbelvertaling
India."
tussen Van Duinkerken en Ter
Braak.
Tegenover de uitbundigheid,
waarmee de katholieken eigen waar
aanprezen staat een vergaande
calvinistische preutsheid. Ik moet de
gereformeerde scribent nog
tegenkomen, die schrijft: „De
gereforméérde Waterink was de
eerste paedagoog hier te lande
dieO ja, professor Waterink had
genoeg bewonderaars in eigen kring,
maar de zwierige manier waarop hij
zijn vak uitoefende, boezemde toch
enig wantrouwen in en de
gereformeerde top was er pas gerust
op toen bleek dat de geenszins
gereformeerde Kohnstamm zijn
collega Waterink hooglijk
bewonderde. En gans het
gereformeerde volk kreeg fiducie in
Waterink toen openbaar werd dat hij
de vriendschap verworven had van
prins Bernhard. De prins was ook niet
gereformeerd, een euvel dat
overigens tot vandaag toe niet
verholpen is. En met deze sombere
constatering beëindig ik de
aankondiging van de nieuwste druk
van „Beminde gelovigen"
HA-
IEI
Jek
Hit
e UL
WINDHOEK (ANP) De kerken van
Zuidwest-Afrika hebben alle christe
nen van Namibië opgeroepen om te
bidden dat het Westerse plan wordt
uitgevoerd en dat het land ver
schoond blijft van het bloedvergieten
dat thans in Rhodesië voorkomt.
In hun verklaring schrijven de luther-
se, de anglikaanse en de r.k. kerk
ongerust te zijn over het streven van
Zuid-Afrika om de verkiezingen nog
voor het eind van het jaar door te
voeren, terwijl het westerse voorstel
een voorbereidingstijd stelt van ze
ven maanden.
Door het bekorten van de voorberei
ding komt de hele procedure, die tot
eerlijke en vrije verkiezingen zou
moeten voeren, in gevaar, aldus de
kerken.
Ook pleiten de kerken voor doeltref
fend toezicht door vredestroepen van
de Verenigde Naties. Het streven om
de vredesmacht klein te houden, is
volgens de verklaring onjuist. Nami
bië is een groot land aldus de
kerken en de Verenigde Naties moe
ten de grenzen bewaken om infiltra
ties te voorkomen en tevens de wa
penstilstand controleren.
PEMATANG SIANTAR Tien
duizend kerkleden hebben vorige
week zondag in Pematang Siantar
het 75-jarig bestaan van de Simalun-
gun protestants-christelijke kerk van
Noord-Sumatra gevierd. Deze kerk is
ontstaan door het werk van de Rijn
landse zending. Het begin, onder lei
ding van de Duitse zendeling August
Theis, was moeilijk. Na 25 jaar telde
de kerk nog maar 900 leden. Nu zijn
het er 131.000.
OVER STEVE BIKO
Rondom de figuur van de dcfe 1
Zuidafrikaanse politie
doodgemartelde verzetsmai
Biko is de laatste tijd enige#
Een vrij groot aantal mense eel
van een totaal onbekende ui
nl de Soweto Publishers in
Johannesburg een boekje in
gekregen met de titel: „St<
martelaar van de revolutie".
Sommige scribenten, onderi
Runia in het Centraal Weekj
hebben dit boekje, dat uit
Zuid-Afrika gesmokkeld zoii
aangegrepen om allerlei voli
boekje bedenkelijke kantenT
verzetsstrijder te onthullen. J
hij in zijn privé-leven niet
brandschoon ijn geweest enj
intenties vooral geënt zijn o
communistische invloeden 3
aspiraties. Verschrikkelijkel^
worden hem dienaangaanderp(\
mond gelegd. Eén van
bovengemoemde scribentei
te) bereidwillig deze gegevei w
hun lezers doorspelen, rook
onraad. Hij (de heer Van derü
De Waarheidsvriend (schrijf
het lezen van dit boek komt
gedachte op: is het wel betraLl
Hebben niet fervente tegens Q
van Biko en de zijnen dit
gepubliceerd om hem in eem
verdachte hoek te zetten?J |g
dat deze schrijver deze licht
ingeving verder niet volgt m
desondanks allerlei lelijks d va
geschrift te vinden is zonder >ok
doorgeeft. Intussen is er tegfd 1
gekomen. Het blad Amansla
maandblad over Zuidelijk A in
vermeldt dit boek. dat „op e an
geniepige en misleidende mi x p
Steve Biko belastert". Amai n(j
rekent het tot de verdachte jee
omstandigheden dat het bo( rac
prijs, geen enkel adres en ev t
een afzender vermeldt. De S
Publishers zijn totaal onbek
wat het zwaarste weegt, uit ge
van Steve Biko kent nieman b
naam van de schrijver Jame p
Mbabane. Amandla schroonj b<
niet mee te delen dat het boe je
onnauwkeurig is en vol leugi 1(j
Men denkt In die kringen aai
vroegere acties van het ou
Zuidafrikaanse ministerie v| au
Voorlichting, aan de Club vafc c
andere dergelijke groepen. I en
kan gevoegd worden het vre
dat die organisaties die hier
hetboekisinhetNederlai 0(
geschreven— zich met Zuide »C(
Afrika bezig houden in deze i jaj
en verspreiding niet gekend: <j{
geheel doet denken aan de w !et
waarop de laatste tijd door r
CIA-merisen aan de nagedac ej,
van Martin Luther King gem)
wordt. En bijzonder infame
strijdwijze. Maar spoedig gei
zullen deze instanties zich
verspreken, daar valt op te
Wel een teken aan de wand
sommige scribenten om niet)
gauw gerust gesteld te wille:
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hellendoorn:
kand. te Kampen.
Bedankt voor Urk: M. C. H
Scheveningen; voor Andij
Penning te Hoogezand-Sapfca
llOl
GEREF. KERKEN (VRIJGfet
Bedankt voor Assen-Noord
Hendriks te Amersfoort-Ce^ i
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Leerdajëë
van Vuuren te Zaamslag.
er
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp:
Poel te Yerseke; te Bode#"uj
Kareis te Werkendam; te
gen: A. Moerkerken te Niet
land, die bedankte voor HL
Badankt voor Almelo: E
Drachten.
al
n!
OUD-GEREF. GEM. IN
Prof. dr. E. .Schillebeeckx.
DEN BOSCH Zevenhonderdvijftig
jaar geleden kwamen de eerste min
derbroeders fraciskanen aan in Ne
derland. en wel in Den Bosch, waar
dit feit komende zaterdag wordt her
dacht met een „franciskaanse dag".
Naast liturgische activiteiten, lezin
gen en een tentoonstelling zal er een
wandeling zijn langs franciscaanse
punten en een presentatie van heden
daags franciscaans leven.
De belangstelling voor de francis
caanse levensstijl neemt de laatste
jaren weer toe. De circa 8700 francis
caanse religieuzen kiezen nu meer
nadrukkelijk voor direct pastoraal
werk. Veel eigen projecten, zoals
scholen en ziekenhuizen, zijn afge
stoten.
Met name de jongere religieuzen heb
ben een duidelijke voorkeur voor
werk onder mensen, die ook in de
huidige samenleving tussen de wielen
raken.
Daarmee volgen zij een oude traditie,
want de minderbroeders hebben zich
altijd bij voorkeur Ingezet voor de
„gewone man": kleine boeren, fa
brieksarbeiders. sociaal-zwakke ge
zinnen en verwaarloosde Jeugd
Van een medewerker
ZWOLLE Ongeveer vierduizend mensen, dat is ruim een
derde van het aantal gemeenteleden, woonden in de IJsselhal
te Zwolle de ontmoetingsdag bij, die onder het thema „Spirit
'78" door de unie van baptistengemeenten werd gehouden.
vd<
pen te Oosterland: dhr. M
Ketterij te Woudrichem. o o
OUD. GEREF. GEM.
Beroepen te Rijssen: G. Ov p
Werkendam (vrije herv. ge£n
BAPT. GEM.
Aangenomen naar Delfi
Schouten te Emmen.
Met de keuze voor dit thema werd
bedoeld uitdrukking te geven aan het
geloof in de werking en de leiding van
de Heilige Geest, zowel voor de plaat
selijke gemeenten als voor het werk
van zending en evangelisatie. Het
programma van deze ontmoetings
dag was dan ook In drie afzonderlijke
programma's opgesplitst, waarin tel
kens één van deze onderdelen onder
de aandacht werd gebracht.
In de morgenbijeenkomst, die onder
leiding stond van ds Chr. Eijer uit
Treebeek, werd meegewerkt door de
groep Silo uit Utrecht-centrum die de
75 minuten durende musical „Groot
nieuws voor u" bracht. Eerder had
den ds C. van Wier te Zwolle en ds J.
Broertjes te Groningen woorden van
begroeting gesproken, respectievelijk
als plaatselijke voorganger en als
voorzitter van de unie.
In het tweede programma, dat geleid
werd door ds R. J. Vóórhaar, te
Utrecht, voerden twee zendelingen
met verlof het woord, namelijk me
vrouw Joyce van Veen en Erwin Si-
korski, beiden werkzaam in het Afri
kaanse Sierra Leone waar de Neder
landse baptlstenzending in het ver
band van Europese baptistenzending
assistentie verleent aan de baptisten
gemeente van dat land.
In dit programma-onderdeel werd
muzikale medewerking verleend door
Contus Studio uit Hengelo en de so
praan Marijke Eliveld. Het slotpro-
gramma, geleid door ds W. Kos uit
Vroomshoop, stond in het teken van
de evangelisatie. Spreker was ds R.
Reiling uit Dordrecht, evangelist van
de Unie. In zijn toespraak beklem
toonde ds Reiling de noodzaak van
evangelisatie als één van de wezenlij
ke karakteristieken van het christen
en gemeentezijn. Hij nodigde alle
aanwezigen uit zich ervoor in te zet
ten om de volgende tien dagen, met
gebruik van daartoe uitgereikt mate
riaal. tien personen te benaderen met
een korte evangelisatieboodschap.
Het muziekgezelschap De Bazuin uit
Treebeek, dat de gehele dag met zijn
muziek de pauzes opluisterde, werkte
aan dit programma mee. evenals de
gezamenlijke koren van de Friese
baptistengemeenten onder leiding
van de heer J. de Haan uit Heeren
veen. De samenzang werd deze dag
begeleid door Maarten de Groot (or
gel) en Theo Donkerbroek (Piano).
Op een daarvoor ingerichte info
markt stonden stands van diverse
instanties, zowel van de unie als in
terkerkelijke, waar onder andere In
formatie werd verstrekt en lectuur
verkocht.
LONDEN Achtentachti(
staande Britse rooms ki
hebben paus Johannes Pr®'
vraagd de oude misliturgie.
laatste concilie werd vervi
eerlijke kans te geven naai
we vormgeving. De brief
ceerd in de Catholic HeraK
meer ondertekend door de
Graham greene. de comp<
nox Berkeley, de dichter
Lewis, de acteur Ralph Ri
zeven parlementsleden en
tig leden van de adelstand
De ondertekenaars zijn va
dat veel rooms-katholiekei
de afschaffing van de oud
tijnse misliturgie de laatstt -
een te zware prijs hebbe: w
betalen en geestelijk en mei
hebben geleden. Nu is v< 'a
briefschrijvers de tijd van ia
nlng aangebroken om naai
we liturgie ook de „mis vi
een plaats in de kerk te gu
De veranderingen in de lit
de voornaamste redenen vilei
bellie van de Franse aart >s
Lefebvre. Paus Paulus in
Fransman hierin niets toeg