=er Tegenstelling met derde wereld minder fel Moeten de doden onmerkbaar verdwijnen? Uit brieven van lezers Trouw Conferentie „Geloof en Kerkorde" in India China heropent meer kerken Conferenties Drs H. Baas eindredacteur „Vandaar" Kosten pausopvolging: tien miljoen gulden Kerkelijk bezwaar tegen bouw aula VANDAA4 VOORBIJGANG Politie 'oefent' op ontruiming vi krottenwijk VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET door dr. E. Flesseman-van Leer De Commissie voor Geloof en Kerkorde, de theologische sectie van de wereldraad van kerken, heeft vergaderd In India, in een oecumenisch conferentieoord vijftien kilo meter buiten Bangalore Er wordt op zo'n vergadering dermate hard gewerkt, dat er vrijwel geen tijd is iets van het land te zien. Toch kom Je thuis met heel bepaalde indruk ken Van Bangalote, een van de rijkere en met zijn twee miljoen inwoners een van de middelgrote steden van India; zijn rustige villawijken vlak bij het stadscentrum met zijn overweldigende mensenmassa's; ontzag lijk, lawaaiig verkeer met onnoemelijk veel tweepersoons miniatuurautootjes die de vroegere riksha's vervangen hebben; overal koeien, heilig voor de hindoes, vaak midden in de drukste verkeersstraten rustig herkau wend; het verkeer rijdt er eerbiedig omheen; ontelbaar vele bedelaars, vrouwen met ba by's op de arm. veel kleine kinderen, naakt of met wat vodden aan. mismaakte mannen. En dan de krottenwijken. Op elkaar gepakte hutten van takken en leem. zo maar midden in de stad. Je wordt gewaarschuwd er niet doorheen te lopen en vooral geen foto's te maken. De bewoners nemen dat niet. Er zijn In Bangalore veertig van dergelijke krottenwijken van gemiddeld zo'n tweedui zend hutten, per hut een gezin met vaak zes of meer kinderen. Je vraagt je af hoe dit land met zijn meer dan vierhonderd miljoen inwo ners ooit gesaneerd kan worden. Femandes. Indiaas minister van economi sche zaken, heeft voor ons gesproken, een duidelijk politieke propagandarede. die ln alle kranten opgenomen werd. De politieke kant van de rede konden we niet echt beoor delen. maar de feiten en cijfers die hij gaf over analfabetisme, hongersnood en werk loosheid waren duizelingwekkend en ver schrikkelijk. Hij deed een dringend beroep op de commissieleden in hun eigen land de ontwikkeling van de Indiase economie te steunen. Waarom, zo vroeg hij. betrekt Euro pa zeventig procent van zijn zijde-Import uit de ..westerse'' gebieden van Hongkong en Singapore, en slechts vier percent uit het arme India? Ochtendwijdingen De grootste kerk hier is die van Zuid-India. ontstaan door het samensmelten van ver schillende vroeger gescheiden protestantse kerken. De liturgie lijkt op die van de angli caanse kerk en wordt soms gehouden in de Engelse taal. vaak ook in een van de vele Indiase talen. Ook worden bewuste pogingen gedaan de Westerse vormen te vervangen door meer inheemse. Twee van onze ochtendwijdingen werden geleld door groepen Indiase christenen. Een ervan was een soort yoga-meditatle, een in keer ln jezelf om daar God te ontmoeten; velen waren onder de Indruk ervan. Ik kon er niet veel mee aan. De andere was een dienst waarbij Indiase water- en lichtsymboliek en Indiase liederen gebruikt werden voor de aanbidding van de God en Vader van Jezus Christus. Ook hebben we in een rooms-kat- holiek liturgisch centrum, waar geëxperi menteerd wordt met het „vertalen" van de christelijke eredienst in Indiase culturele vormen, de eucharistie meegevierd T Was zo echt dat niemand van ons van vermenging van christendom en hindoeïsme sprak. En als een volkomen vanzelfspre kendheid werden brood en wijn door de rijen van de aanwezigen doorgegeven. Waarover we anders zware theologische discussies houden vond hier. als vanzelf, plaats; ik geloof dat alle aanwezigen, officiële verte genwoordigers van nog gescheiden kerken, gecommuniceerd hebben en niemand vroeg of dat wel mocht en in de haak was. Rekenschap Op de conferentie zelf ls hard en heel intens gewerkt. Het hoofdthema was „Rekenschap geven van de hoop die ln ons ls." Deze studie is al in 1971 begonnen en christenen ln aller lei landen hebben eraan bijgedragen. Er werd in tien groepen gewerkt en iedere groep besprak een aantal rekenschappen, uit Afri ka. Azië, West Europa. Oost Europa enz. Ook de rekenschap van de Nederlandse Raad van Kerken ls uitvoerig behandeld. De gToepen probeerden zich in te leven in de hun voorgelegde rekenschappen, hun reactie daarop op schrift te stellen (te zijner tijd zal ook de Nederlandse Raad van Kerken de reactie op zijn rekenschap ontvangen) en na te gaan wat ieder bijdroeg aan de gezamen lijke rekenschap. Want dat was het doel: een gezamenlijke rekenschap van onze hoop op te stellen. We hebben op de vorige bijeenkomst van onze commissie In Accra in 1974 al een dergelijke poging gedaan, maar zijn er toen niet in geslaagd het algemene met de concre te vragen te verbinden. Het blééf toen alle maal te abstract. Nu hebben we heel concreet gesproken over onze hoop als christenen in een wereld be dreigd door machtconcentratie, bewape ningswedloop, desintegratie van traditionele gemeenschapsvormen, zinloosheid enz. We hebben in onze gezamenlijke rekenschap ook erop gewezen, hoe de verwachtingen van de welvarenden vaak onverenigbaar zijn met die van de armen. „De hoop van de een is de wanhoop van de ander." Hoe sterk de hoop bepaald is door eigen situatie, bleek duidelijk bij de bespreking van het voorontwerp in de volle vergadering. Wat de één te westers vond, beschouwde de ander als eenzijdige bevestiging van derde- wereld- of communistische inzichten. en dat veronderstelt een zekere eenheid van geloof, sacramentsopvatting, leergezag, maar ook onderlinge hulpverlening. Daarom werd ook in een van de werkgroepen aandacht besteed aan en werden aanbevelin gen opgesteld voor interchurch aid. inter kerkelijke materiële èn geestelijke hulpver lening. En daarom werd ook in weer een andere werkgroep uitvoerig gesproken over de gemeenschappelijke verklaringen over doop, avondmaal en ambt. Die zijn na lange voorbereidende arbeid op de vorige bijeen komst van de commissie aangenomen en daarna aan alle lid-kerken van de Werel draad toegezonden met het verzoek erop te reageren. Veel kerken hebben aan dat verzoek gehoor gegeven waarbij opvallend is hoezeer iede re kerk vanuit eigen traditionele opvatting reageert. Van deze antwoorden is een samen vatting gemaakt door de Nederlandse theo loog dr. Hoedemaker. Op grond daarvan zullen de verklaringen herzien worden, en daarmee is nu in India een eerste begin gemaakt. Vermeldenswaard is tenslotte nog dat nu voor de eerste maal een van de werkgroepen zich ook uitdrukkelijk heeft bezig gehouden met het toenemende aantal gemengde huwe lijken en experimentele basisgroepen, en met de bijdrage die zij aan de éénwording kunnen leveren. Geslaagd? Indiase vrouw aanbidt een koe onder het toeziend oog van een priester. Het belang van de gezamenlijke rekenschap ls dat het een eerste aanzet voor een gemeen schappelijke hedendaagse geloofsbelijdenis is. In het verleden heeft „Geloof en Kerkor de" zich tamelijk eenzijdig bezig gehouden met theologische vragen die de leer van de kerk en de sacramenten betreffen. Nu heeft de commissie zich gewend naar de basis waarop de eenheid van de kerken gegrond moet zijn het gemeenschappelijke geloof. We hebben geprobeerd er geen zwaarwichti ge theologische verhandeling van te maken, maar een verklaring die kerkleden overal ter wereld zouden kunnen verstaan. Of ons dat gelukt is zal de toekomst moeten uitmaken. Maar het eindontwerp vond een dergelijk eenstemmig geestdriftig onthaal in de volle vergadering als ik geloof ik nooit eerder heb meegemaakt. Éénwording De tweede week stonden ook de meer traditionele onderwerpen van „Geloof en Kerkorde" op het programma. Allereerst een nadere doordenking van de eenheid van de kerken als een conciliaire gemeenschap, dwz. als een gemeenschap van kerken die samen een concilie zouden kunnen houden Burgemeester (2) Ook ik heb mij gestoten aan het gedeelte van het artikel van dr. S. Faber ln Trouw van 25 augustus, waarin hij veronderstelt, dat burge meesters met gegronde ambities zich meestal wel twee keer zullen beden ken, voordat ze standpunten inne men waarvan ze vermoeden, dat die niet ln goede aarde zullen vallen. Ik ben het dan ook helemaal eens met hetgeen oud-burgemeester Oldenhof te Ede daarover schrijft in Trouw van 1 september. En voeg daaraan toe; het zou nog wel eens kunnen zijn, dat juist burgemeesters, die gefun deerd wél andere standpunten ln- Deze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Boeven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859, Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld waarin opgenomen: De Rotter- dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 teie* 13006 Posign 66 00 00 Bank Ned Cred«tt>anh Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (redacte en tel 010-115700 (advertenties) WestbUak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REG© NOORO/OOST-NEOERLANO lutVurteno admmisfatei Postbus 3 8000 AA Zwo"e lei 05200-17030 Abonnementsprijzen: Pt nMnd f 15 47 P»f I»arts*l t 46 60 Per taar 183.40 Advrwnfiatarivfi op «snvrseg (ze i Oogave lamihebenchten 9-19 30 van -naandag t/m vnjdeg Op zondag van 18- 20 uur tetef 020-913456 Opgave -rum-advertenties tel 020-936868 o» scfir.re< ,k aan Mm-Ao a'de-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Aoreswvginger j*siu'tend schnAsifi aan onze Amsterdamse adressen nemen. Ln de gelegenheid worden ge steld elders te worden benoemd. Aalten D. Bekius Grammatica (slot) Gaarne wil ik even Inhaken op het artikeltje van de Heer W. L. K. van Oosten uit Badhoevedorp. die de grammatica als onzin bestempelt. Ie der, die de moderne talen ln de prak tijk. zowel schriftelijk als mondeling, beoefent, zal erkennnen daarbij een onontbeerlijke steun te hebben aan de geleerde zinsontlening, woordbe noeming enz., al was het alleen maar voor het herkennen van de naamval len (zo belangrijk immers voor een correct spreken en schrijven van de Duitse taal). Men moet toch weet hebben van zelfstandige naamwoor den en hun geslacht, van de bijvoege- lijke naamwoorden, die zich ln hun verbuigingen immers richten naar het geslacht van het zelfstandige naamwoord, dat daarop betrekking heeft. Wat te beginnen zonder kennis van de voorzetsels Lv.m. met de naamvallen enz. enz.??? Ik ben er persoonlijk dankbaar voor, dat die kennis bij mij er als het ware (in de PEKING (ANP) De Chinese over heid treft voorbereidingen voor de heropening van een anglicaanse kerk in Sjanghai, de kathedraal van de Heilige Drie-Eenheid, waar sinds het begin van de jaren vijftig geen dien sten meer zijn gehouden. Dit wordt van westelijke en Chinese zijde in Peking vernomen Een rooms-katholieke en een metho distische kerk werden al eerder in Peking vrijgegeven voor de eredienst Verwacht wordt dat binnenkort in Sjanghai en Kanton nog twee katho lieke kerken worden heropend dertiger Jaren) Ingeheid is, want ik heb er dagelijks nog veel profijt van. Waar blijven de reacties van leraren Frans en Duits??? Klaaswaal Henk't Hooft Donderpreek In het artikel over de donderpreek van minister van Aardenne in Trouw van 2 september, zegt de schrijver dat deze donderpreek een miskenning is van het recht van de werknemers om mee te praten over de verdeling van de komende bezuinigingen over col lectieve en particuliere sector. Ook in het argument van de minister dat de bereidheid om de broekriem in de particuliere sector nog verder aan te halen ten gunste van de collectieve ultaven, ontbreekt, gelooft de heer Breedveld niet. De minister zou dit alleen zeggen om de mensen met mid deninkomens te ontzien (evt. WD- kiezers). Ik vind de stellfhgname van de schrijver ronduit onzorgvuldig, om niet te zeggen vooringenomen. De feiten zijn: 1. dat er relatief meer mensen met middeninkomens in de collectieve dan in de particuliere sec tor werken; 2. dat de vakorganisaties- categorisch tegen matiging in de col lectieve sector zijn, omdat dit hun belang niet dient; Het belang van FNV is niet om een grote bond als de ABVA tegen de haren ln te strijken terwille van een kabinet-Van Agt, en het belang van het CNV is bepaald niet gediend door ruzie met zijn grootste vakbond de NCBO. die na tuurlijk ook liever heeft dat de bezui nigingen zijn leden voorbij gaan; 3. dat bovendien uit studies zoals van prof. Halberstadt c.s. blijkt dat de premiedruk op Inkomens ln de parti culiere sfeer veel zwaarder is dan op die in de overheidssfeer Dat minister van Aardenne dus wel eens terecht bezorgd zou kunnen zijn over de op stelling van de grote vakorganisaties, kan moeilijk worden afgedaan sis kletskoek i.v.m. WD-belangen Wereldraad (10) Wie zich verdiept in Rhodesië en Zuid-Afrika. moet wel dankzij de enorme stroom van informatie, ont steld zijn van de weerzinwekkende onrechtvaardigheid die de regimes van Smith en Vorster aan de dag leggen. Het is dan ook alleszins toe te jui chen, dat de Wereldraad hen nieuwe moed geeft door middel van morele en financiële steun niet om wan- hoopsactles en paniekreacties tegen het gesystematiseerde geweld van de Rhodesische regering uit te voeren, maar om daadwerkelijk deelgenoot te worden in hun verzet en hun daarin te bemoedigen. Zij, die nü de verontwaardigde vinger heffen, nu hün blanke zendelingen, hün heilsoldaten slachtoffer gewor den zijn, als gevolg van dit beestach tige regime, lijken hypocrieten die niets begrijpen van de radeloosheid en intensiteit van het leed dat talloze zwarten ondervinden door de racisti sche handen van velen van onze blan ke broeders en zusters. Lemelerveld P. F. C. van der Hoeven Reveildag 1978 van de stichting Het Reveil-Archief, zaterdag 30 sep tember 11-16 uur. universiteitsbiblio theek, Singel 423, Amsterdam. Lezin gen; Het Reveil en het lied (dr A. C. Honders), Groen van Prinsterer en het Nederlands Zendingsgenoot schap (dr I. H. Enklaar), Ida Pierson- Oyens (Dr P.L. Schram). Aanm. Piet van Wijngaerdtlaan 42, Abcoude. Het Quaker vredesgetuigenis nu, 30 september - 1 oktober. Woudscho- ten. Zeist. Inl. en aanm. tel. 070-649577. Kadercursus Youth for Christ, vijf weekends. Koetshuis Lindenhorst, Driebergen (tel. 03438-5744). Zorg hebben en onbezorgd zijn, bezinningsweekend voor doopsgezin de vrouwen, 13-15 oktober, Hoorne boeg. Hilversum. Inf. en aanm. mej. ds. C. Soutendijk (tel. 08389-5161). ROME De opvolging van paus Paulus heeft ongeveer tien miljoen gulden gekost. De grootste post was het conclaaf, met name de aanpas singen van de gebouwen, de reiskosten van de kardinalen uit de derde wereld en het uitbetalen van een extra-maand salaris aan de 2900 Vaticaanse functionarissen, een gebruik bij de dood van een paus en de keuze van zijn opvolger. Tegenover deze rekeningen staan echter reeds 6,2 miljoen aan inkom sten uit speciale postzegels, munten en medailles. Heiloo T. de Groot advertentie Geef een goede Bijbelvertaling aan 25 miljoen inwoners van Kerala (India) die nu alleen beschikken over een r k Bijbelvertaling met kanttekeningen waann de r k leer verdedigd wordt, én over een protestantse vertaling, die m de vonge eeuw door een Engelse zendeling tot stand is gebracht en dus nu praktisch onbruikbaa' is. althans voor de evangelisatie De kosten van deze nieuwe Bijbelvertaling in het Vaiayalam) zijn ongeveer I 300 000 waartxi inbegrepen 25 000 ei voor gratis verspreiding Ze komt tot stand m goede harmonie met leden van het Bijbelgenootschap van Kerala Is de Bijbet de vreugde van uw leven? Maak dan ook voor 25 miljoen Keraianen deze vreugde mogelijk Giro 901 000 t n v Stichting ln de Rechte Straat te Velp G met vermelding Bijbelvertaling India BORGER Het college van B. en W. in Borger heeft het plan bij de begraafplaats een aula. een opbaarruimte met mogelijkheid tot condelean- tie, te laten bouwen, welke ook als „uitvaartgelegenheid" dienst zou kunnen gaan doen. In een gezamenlijke brief hebben de hervormde en de gereformeerde ker- keraad B. en W. geschreven dat aan dit laatste geen behoefte bestaat, om dat er voldoende mogelijkheden zijn. met name in de ter beschikking staande kerkzalen Bovendien, zo is de ervaring, neemt het aantal crematies hand over hand toe. samengaand met een afnemen van het aantal begrafenissen en dus ook het aantal uitvaarten in Borger. Maar er is nog een zwaarwegend prin cipieel punt. De begrafenisstoet door de Hoofdstraat zou hinderlijk zijn voor het verkeer. En van een uitvaart vanuit een aula op de begraafplaats heeft niemand hinder De hervorm- gereformeerde brief: „Zonder dit te ontkennen vragen wij ons toch wel af; mogen de mensen dan niet meer door de dood gehin derd worden? Ontkenning van de dood is immers zo onwezenlijk. Op die manier zijn we bezig de dood tot het grote taboe van onze tijd te maken Als lk deze samenkomst met de vorige van „Geloof en Kerkorde" vergelijk valt op dat de tegenstelling tussen eerste en derde we reld niet opgeheven, maar wel minder fel geworden is. Die ontwikkeling tekende zich al af op de wereldraad-conferentie van Nairo bi (1975). Daarentegen trad nu een nieuwe tegenstel ling aan het licht tussen hen die pleitten voor meer theologisch gerichte arbeid en hen, die meer de nadruk legden op openheid en ver staanbaarheid voor de „wereld". Verder speelde de vraag naar de plaats van de vrouw in kerk en maatschappij een be langrijke rol; een kwart van de ongeveer 170 deelnemers bestond uit vrouwen een aller minst zwijgende minderheid, die zelfs soms bijna zoiets als een pressure-groep vormde. Wel een opmerkelijk verschil met conferen ties van een vijftien jaar geleden. Al met al geloof ik dat er goed op deze bijeenkomst gewerkt is en dat het resultaat ervan alleszins bevredigend is al sta ik er nog te dicht bij om een werkelijk objectief oordeel te kunnen geven. Maar ook de direc teur van de commissie vroeg zich in zijn slotwoord af: „Zullen we ooit in staat zijn nog eens zulk een goede bijeenkomst te houden?" Mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer nam als hervormd theolo ge aan de conferentie in India deel. tussen park en kerkhol komt de weg van ver met een snelle bocht onze stad binnen hoog daarboven zweeft de kleine zeppelin en later de vliegers die door jongens met vi zijn opgelaten tussen park en kerkhof leven en dood hier wandelen de leveni en daar rusten de dodi en rusteloos schieten de auto's om de bocht om in een lichte daling op de boulevard te bel; van ver, uit noord en zi van zaandam en hogeroj een caravan misschien wel uit de wi en deftige wagens wellicht uit den haag maar wel allemaal tussen leven en dood tussen spel en bitterheii perk en graf een snelle bocht nog onverwacht nog steeds mensen don iti LEUSDEN Met ingang van vol gend jaar krijgt het zendingsblad Vandaar een nieuwe eindredacteur in drs H. Baas. nu nog zendingssecreta ris van de gereformeerde kerken, spe ciaal belast met Afrlka-zaken. Hij volgt dr J. C. Gilhuis op, die zeventig jaar is geworden en daarmee de tijd gekomen acht zijn functie neer te leggen. Vandaar ls het gezamenlijke blad van de hervormde en de gereformeerde zending. Met zijn oplaag van 230.000 exemplaren geldt het als het grootste zendingsblad ter wereld. De heer Baas is sinds 1950 in gerefor meerde zendingsdienst. Achtereen volgens was hij sociaal-economisch adviseur van de Javaanse christelijke kerk van Midden-Java, in dienst van de presbyteriaanse kerk van Roean- da en de afgelopen zes Jaar Afrika- secretaris. Dr. Gilhuis, die predikant in Ooster- nijkerk, Mijdrecht, Katwijk, Rotter dam-Zuid en Amsterdam-Oost ge weest is. werd in 1967 predikant in bijzondere zendingsdienst van de ge reformeerde kerken. Een van zijn ta ken was het leiden van zendingscur sussen. Van zijn hand is ook het veel gebruikte boekje „Van wonderen ge sproken", waarin op de ontwikkeling van de zending wordt ingegaan. Dr Gilhuis was ook de eerste voorzitter van het centraal orgaan, zoals gene rale deputaten voor de zending van de gereformeerde kerken na een In terne herstructurering kortheidshal ve zijn gaan heten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te De Lier: A. J. de Scharnegoutum. Aangenomen naar Den Haag ii raat Bronovo en Neboziekenhu ft c K. Jonkman, (ziekenhuispred te Eindhoven. Afscheid op 10 sept, van VaasM J. Baart ber. te Emmen; van S it e ningen: dr J. C. de Bruine 11 in Heemstede (pastoraat diacongite huis); van Middelharnis: R. E. Buiren wegens beroep naar i prot. gem. op Curagao en in ve ipli daarmee eervol ontheven ulgini ambt van predikant. Intrede te Haren (vrijzinnige nto ei teit): J. v. Beek uit Enschede; te taa doorn en het Loo: T. J. de Hei Akkrum; te Grouw; R. Kuijleide uit Wychen (streekgem. Mai Waal); te Maarssen: B. Oostertttei Oudewater; te Zaandam: G. Röling uit Beek en Urmond-I West; te St Johannesga en Di huizen: J. K. Vlasblom uit HooèKu ,te Den Bosch (part time): mevijn z Wierma-Verkerk, kand. te Brus Den Haag: T. Zevenbergen uit wijkerwold. Bevestigd te Arum en Kinswert t t time) J. J. v.d. Wal sinds au( n 1975 aldaar werkzaam. mi REM. BROEDERSCHAP Intrede te Lochem: Th. M. wen prop. te Lochem; hij woitei vens voorganger van de rem. kx in Zutphen, te Amsterdam: J. Bl^dei prop. te Leiden. GEREF. KERKEN ge Afscheid van Oudega (Small| land): A. Addis ber. te Oldekerkon Oostwold (Oldambt): B. van IJ 1: ber. te Rotterdam Centrum (evjl satie-arbeid); van Goes: J. Ridclke: ber. te Leusden (part time). I lan zak de Qn c ;b het rhc nana, ve :r: E. C. KI rde: J. Pcj azen: J. A Intrede te Gameren-Zuilichem: Brouwer uit Purmerend; te ven: G. P. v. Dam, kand. te a.d. Rijn; te Deventer: Emmeloord; te Heerde: uit Assen; te Terneuzen: hoog uit Emmercompascuut Emmererfscheidenveen; te Hl (O); C. Warner uit Barendret Delft (arbeid onder de studert P. Wijbenga uit Velp; te Slddel "H. J. J. Witte uit Alteveer. Aangenomen naar Ispra-Vares lië): Nederlandstalige evangelis cumenische gemeente): J. A. K< Gent. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zevenbergen: H gers kand. te Kampen; te Zuic A. de Snoo te Musselkanaal. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 13 sept. te Dronten: uit Sneek. tcU eR Waar vroeger de doden op het kerk hof rustten te midden van de leven den. daar hebben we hen al lang verbannen naar de begraafplaats aan de rand van de samenleving. We zijn nuchter genoeg om in te zien. dat die ontwikkeling niet teruggedraaid kan wordeiy Maar wanneer er nu een plan ligt. dat beoogt onze doden onmerk baar uit onze samenleving te laten verdwijnen, dan menen wij daar be zwaar tegen te moeten aantekenen. Als kerkeraden zijn wij van oordeel, dat de levenden er recht op hebben vla de doden herinnerd te worden aan hun eigen sterven en dat het niet lastig is een moment stil te staan uit eerbeid voor een gestorven mede mens." KAAPSTAD (AP) De poliÜ Kaapstad heeft ln de nacht met 400 inwoners van de krotte Crossroads opgepakt, zo melde kelijke vrijwilligers die ondi plaatselijke bevolking werkei voorzitter van de Kaapse bes raad. brigadier J. H. van der We zen. bevestigde het politie-opt en noemde dit een „oefening" gens de plaatselijke bewoners n enkele honderden agenten aan tie deel. De arrestanten waren het merendeel vrouwen van z arbeiders die in het gebied wi Volgens de Zuidafrikaanse p wetten hebben de mannen v< r ning gekregen in het voor blanl stemde gebied te werken Hun lieleden mogen zij echter niet men. De krottenwijk Cross waar ongeveer 20.000 mensen u zal later dit jaar op last /an df ring worden ontruimd om pla V maken voor onderkomens voor llngen (mensen van gemengd tr~

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2