Rademakers pretles heet 'Een tien voor taal' Olga de Haas (33) overleden Slaapliedjes met dissonant Nieuwe boeken Open School-programma's over taalvaardigheid Prima ballerina van het Nationale Balkje Hare Majesteit speelt „De Vergroeiing" Groningen heeft nu ook filmhuis Danzikwartet na 22 jaar opgeheven In Lima ging een. dominee onderuit DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Riet Diemer Rcf Rademakers HILVERSUM Vanmiddag kunnen de kijkers kennisma ken met de eerste aflevering van de ludieke tv-serie „Een tien voor taal". Onderwerp is taalvaardigheid. Vragen wor den gesteld als: „Wat is taal? en hoe gebruiken verschillen de mensen hun taal? Dat ge beurt in acht programma's voor televisie en voor radio. De NOS heelt met „Een tien voor taal" voor het eerst een bijdrage geleverd aan de Open School. Tot nu toe was alleen nog maar Teleac de vaste leverancier. Samensteller van de cursus is Jef Rademakers. Neerlandicus van be roep en televisiemaker in zijn vrije tijd. nadat hij daarvoor een paar jaar in tv-kritieken had verteld hoe het in ieder geval niet moest. Zijn eerste opmerkelijke probeersels waren ..Een dure grap" ter gelegenheid van Neer- lands zilveren televisiejubileum. Hij ging toen van de filosofie uit dat televisie een pretfabriek voor de kij kers is. Daarna volgde voor IKON de Geloof, hoop en liefde-show" En nu beweegt hij zich op zijn vakgebied met ,,Een tien voor taal" Daarbij verloochent hij zijn pretfa- briek-filosofie echter niet. Het is een serie amusementsprogramma's ge worden voor diegenen die iets willen opsteken over taal. Maar het zijn be slist geen taallessen geworden Ingrediënten De ingrediënten zijn: een paar straat interviews. de wervende meezinger van Tol Hansse, ..Allemaal een tien voor taal", sn vijf komische toneel scènetjes met steeds daar tussendoor ..meester" Koos Postema. Gezeten voor het schoolbord doet hij zijn oude stiel als onderwijzer weer alle eer aan door uit te leggen wat er eigenlijk aan de hand is met de taal in de toneel stukjes. Telkens terugkerende spe lers daarin zijn: Kees Schilperoort. Mimi Kok. Rob van Houten. Ger Oort en Jane Ammelkamp. Adèle Bloe- mendaal zingt ten slotte het finale lied. Uit de straatinterviews blijkt dat veel mensen onzeker zijn. ..Het belang rijkste probleem waarmee mensen in hun taalgebruik vaak te kampen heb ben is een gebrek aan zelfvertrou wen." zegt Rademakers. ..Dat komt aan de ene kant doordat ze nog volle dig vast zitten aan de regeltjes die ze van school hebben meegekregen, maar waar ze niet mee overweg kun nen. Als ze een brief schrijven weten ze nauwelijks raad. Ze zijn bang om fouten te maken. Aan de andere kant ontstaan problemen als mensen in situaties terechtkomen waar ze niet aan gewend zijn. Vaak spelen machtsproblemen een belangrijke rol. In een scènetje wordt van dat laatste een voorbeeld gegeven als een zieke vrouw wel aan haar vriendin kan ver tellen dat ze er door de spanningen in haar huwelijk zo slecht aan toe is. terwijl ze aan de dokter geen woord daarover kwijt kan Vooroordelen De serie gaat van het gegeven uit. dat onderwijzers die zelf vaak ook niet beter wisten heel wat vooroordelen hebben bijgebracht door te doen als of scherp was aan te geven wat goede en wat foute taal was. Met die voor oordelen rekent de eerste aflevering flink af. Want er wordt gemikt op mensen die op de school zijn afge knapt. Ze krijgen bij voorbaat een tien, want taal is er ten slotte voor de mensen en niet andersom, aldus Ra- AdèleBloemendaal zingt het slotlied in „Een tien voor taal' demakers. Toen in de discussie die volgde op de voorvertoning van het eerste programma een van mijn colle ga's het woord taalverarming liet val len kreeg hij het dan ook zwaar te verduren bij Rademakers. ..Wie maakt uit wat rijke of arme taal is" Hoewel de Open School-program ma's nogal eenvoudig van opzet zijn schijnt er toch behoefte te bestaan ze met theorieën te omkleden. Op de vraag ..Wanneer is iemand taalvaar dig?" geeft Rademakers het ant woord: „wanneer hij met zijn taal voor elkaar krijgt dat er gebeurt wat hij wil. En wanneer hij in de gaten heeft als een ander probeert hem wat wijs te maken. Je zin krijgen, je uit moeilijke situaties redden, een ander doorzien, ergens achter weten te ko men wat een ander soms liever ver borgen houdt. Dat alles heeft veel méér met taalvaardigheid te maken dan spreken zonder accent of schrij ven zonder spelfouten.". Scène Natuurlijk is taalvaardigheid meer dan dat je je lesje goed kent. en dat goed overkomt wat je bedoelt, maar dat taalvaardigheid wordt geredu ceerd tot „je zin krijgen" is me toch te beperkt. Dat blijkt uit een scènetje waarin een dikke heer aan een jonge man de weg naar het arbeidsbureau vraagt. Kauugomkauwend wuift de jonge man in een bepaalde richting. De dikke heer weet nog niets. Maar de jonge man ontmoet een aardige jonge buitenlandse vrouw die in ge broken Nederlands vraagt waar ze werk kan vinden. Hij neemt haar bij de arm en brengt haar naar het bu reau. Wat is nu de les? De taalvaar digheid van de vrouw is beter dan die van de man Adèle Bloemendaal zingt het tenslot te nog eens radicaal: „Dat je je zin krijgt, dat is pas taal. Wees gerust brutaal, ook al lijkt het a-sociaal. Kapitaal is de beste taal." Je hoeft niet bepaald een taalpurist te zijn om toch wat kritisch aan te kijken tegen „Een tien voor taal" Dat de inhoud in vakkringen wel wat stof zal doen opwaaien mag ook wel worden verwacht, al zal dat Jef Rade makers best wel naar de zin zijn. Henk Suèr, chef van de informatieve tv-programma's van de NOS kan zich voorstellen dat voor velen de uitzen dingen misschien verrassend zijn, voor anderen wellicht onaanvaard baar. „Maar dat zien we later wel. Dit is een soort sollicitatie van de NOS opi aan het Open School-project mee te kunnen doen. De televisieprogramma's worden steeds op donderdagmiddag tussen half drie en drie uur op Nederland 1 uitgezonden en in september her haald op zondagmiddag van half zes tot zes op Nederland 2. daarna wordt het van half vijf tot vijf uur. Radiop rogramma's zullen dieper op de zaak ingaan op de dinsdagen tussen 9.35 en tien uur op Hilversum 1. De herha ling is op woensdagen van 22.35 tot elf uur op Hilversum 2. Een foto van Olga de Haas uit 1969. Egvptis sraël. Pro Terug i Beeren olf v; door Hans W. Ledeboer de te c irlid AMSTERDAM Niet onverwacht voor degenen die hi hebben gekend is, enkele dagen voor haar 34-ste verjaardAtid in het Wilhelmina Gasthuis overleden Olga de Haas, solistefja sta enige jaren prima ballerina van Het Nationale Ballet. Haar gezondheidstoestand was reeds toen in 1969 zij Margot FonteynjRuys jaren lang zorgelijk. In 1972 danste zij Scheveningen in de titelrol van „I v in het Tsjaikowsky-ballet „De schone selle" moest vervangen, omdat M slaapster" haar laatste grote solo-rol got Fonteyn een enkel had geW foer en wel in de pas de deux van de seerd. Nurejev had toen de manni Blauwe Vogel. Zij was toen dus nog ke hoofdrol. Zij was de eerste Nel lang geen dertig jaar oud. landse danseres, die met Nure danste. Voor velen geldt de belai In haar zo korte balletloopbaan heeft rijkste rol van Olga de Haas die v zij een eenzame grote hoogte bereikt. Julia in Rudi van Dantzigs- „Rom Toen was reeds te zien dat haar li- en Julia". Van Dantzig heeft dezei chaam de eisen, die zijzelf daaraan stelde, niet meer zou kunnen op brengen. helemaal creëerd. voor Olga de Haas lame: c gek bï\J\V Gedurende haar lange ziekte h« 00|(ei Olga de Haas tot het vorige seizo nog altijd op het tableau de la troi door Dirkje Houtman AMSTERDAM Een teer gezongen slaapliedje waar een dissonant ln sluipt. Vijf kinderen groeien op tot volwassenen, een proces dat uitmondt ln een vervorming van de mens. Zo laat theaterkollektief Hare Majesteit het zien in zijn eerste produktie „De Vergroeiing", die tot en met 9 september in het Shaffy Theater gespeeld wordt. Het stuk bestaat uit twee delen. In het eerste zien we de vijf spelers in hun kinderwereld. Ze doen spelletjes, geven toe aan kinderfantasieën en worden door ouders en onderwijzend personeel getaxeerd volgens doorge roeste normen van weleer. In het tweede deel is de kindertijd voorbij. Men werkt aan de eigen ontwikkeling die leidt naar een volwassen status. Dit gaat gepaard met de gebruikelij ke problemen als militaire dienst, de eerste seksuele ervaring, twee vrou wen verliefd op dezelfde man. het ene huwelijk aan diggelen, het andere ge completeerd met een kind De cirkel is rond en het spel kan opnieuw be ginnen. Scheiding De vijf spelers Hetty Heyting. An nette Nijder. Carolien van den Berg. Bart Jan te Boekhorst en Theo Nij- land spelen diverse rollen. Dat werkt niet verwarrend, omdat de scheiding tussen de volwassen wereld en die van de kinderen duidelijk gevi sualiseerd is. De volwassenen opere ren vanaf een stalen stellage met gro teske gebaren en kostuums, soms nog eens extra aangezet met het ijzeren ritme van de mechanisch voorge vormde moderne tijd. Dit alles gezien door onbedorven kinderogen, wier blikveld beschikt over de overige ruimte van het toneel, waar de :ugd zijn impulsen kan uitspelen Dat ge beurt dan ook met de gebruikelijke ..spreekkoren luidruchtig en rom- Van een onzer verslaggevers GRONINGEN In Groningen wordt op vijftien september een Filmhuis voor alternatieve (niet op commercië le basis gekozen» films geopend. De Liga '68. die als alternatieve cinema, in de afgelopen tien Jaren naam heeft gemaakt, huurde tot nu toe inciden teel bioscoopruimte. Mede dankzij overheidssteun is er nu een eigen Filmhuis. Dit is ondergebracht ln het bioscoopcomplex Het Concerthuls van het Wolff-concern. Deze relatie met het commerciële bioscoopbedrijf heeft binnen het zogenaamde „Vrije Circuit" tot kritiek geleid, omdat men voor verlies van de onafhanke lijkheid vreest. Het Liga-bestuur zegt echter dat die relatie slechts bestaat in de vorm van huurder tot verhuur der De gemeente Groningen geeft een exploitatiesubsidie van 35.000 per Jaar: gemeente alsmede provincie Oroningen. de Rijksuniversiteit en het Anjerfonds hebben de inrichting (totale Investering anderhalve ton) mede gesubsidieerd Het Filmhuls beschikt over automatische 35 en 16 mm projectie melig, maar soms ook heel stil. En dan legt de gespeelde kinderlijkheid het af tegen ingehouden intensiteit waarmee kinderen heel voorzichtig hun fantasieën uitproberen. Zoals de twee meisjes, die de romance tussen een man en vrouw ensceneren: een toevallige ontmoeting in een park, hetgeen uitloopt op vrijen in de bios coop. Een onschuldig spel. wreed ver stoord door een verontwaardigde va der in wiens mond de woorden „vies" en „slet" onvermijdelijk een vaste plaats hebben gevonden Niet nieuw Maar nieuw is het allemaal niet en verrassend evenmin. De methode waarmee men de tegenstelling tussen volwassenen en kinderen, tussen ge conditioneerdheid en impulsief ge drag uitbeeldt, begint een bedenke lijk stijlverschijnsel te worden, dat stamt uit de beginjaren van het vor mingstoneel: het kwaad groot en zwaar aangezet, de favoriet zo na tuurlijk mogelijk gespeeld. Afgezien hiervan is het geheel zorgvuldig inge kleurd, met op z'n tijd een eigenge maakt muziekje, een liedje en een afgepaste beweging. Als eerste voor stelling niet gek. maar het mist nog teveel een eigen gezicht. Speciaal vandaag gesöi voor* Zowel artistiek als virtuoos heeft zij altijd het uiterste van zichzelf ge vergd, wellicht is het daarom dat van Het Nationale Ballet gei haar leven steeds eenzamer werd. Pas dit seizoen ontbreekt Toen Olga de Haas, die in Amster- eerst haar naam. dam was geboren, nog op de lagere^ school zat, trok zij de aandacht van' Met Olga de Haas verliest de N( Sonia Gaskell, de leidster van Het landse balletwereld een van de Nederlands Ballet, waaruit, zoals be- waardige jeugdige maar zeer kend, later Het Nationale Ballet is' artistieke figuren, die voor de I aikrle taei Scène uit „De Vergroeiing gegroeid. Na enkele jaren onderbrak zij haar schoolopleiding aan het Spinoza Ly ceum om die voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en in 1960 werd zij aspirante bij Het Nederlands Ballet, waar zij ver der studeerde behalve bij Sonia Gas kell ook bij Elena Tschikwaidze, Igor Belsky en Roland Casenave. Reeds bij de oprichting van Het Nationale Ballet werd zij soliste. Solo-rollen Belangrijke solo-rollen had zij in Sui te en Blanc van Serge Lifar, in de Pas de Deux Romantique van Jack Car ter en vooral in de vrouwelijke hoofd rol in „Het Heksenjong" van Jack Carter, weer met Ronald Snijders als haar partner in de mannelijk hoofd rol. Verder in „Aimez vous Bach?" van Brian Macdonald. Ook had zij de hoofdrol (een dubbel rol) in Het Zwanenmeer, welke rol voor iedere balletdanseres geldt als een artistieke krachtproef. Olga de Haas was de eerste Neder landse danseres, die deze dubbelrol alleen aandurfde en zij bewees, daar mee ten volle haar plaats, toen als prima ballerina van Het Nationale Ballet, waardig te zijn. Een erkenning van haar artistieke positie was het. Pr< Nu d FflC vc bouw en de internationale stan<& iingsf van de danskunst in Nederland, n rijn a ke in haar jaren nog een pioniersti Kami doormaakte, van bijzonder belai ue z; zijn geweest. gen0l btgr< nadri leme dient meer :ha 1 «go rroej In de Open School worden gevarieerde antwoorden gege ven op de vraag Wat is taalvaar digheid? Ned. 1714.30 Met de heren Van Agt, Albe- da. Andriessen en Aantjes kan Gerard van den Berg voor het spel Zo vader, zo zoon, niet om de politiek heen. Ned. 2/18.59 De zesde aflevering van Le ven in Joegoslavië geeft indruk ken van de stad Skopje, in 1963 zwaar getroffen door een aard beving. Ned. 2/19.25 FNV-voorzitter W. Kok. CDA-kamerlid drs. R F. M. Lub bers en Estel-directeur drs. R. Davidse zullen vanavond in het programma NOS-tribune de de gens kruisen over de bezuini gingsplannen van het kabinet. Het debat is opgenomen op de Firato in Amsterdam. Ned. 1/22.10 De laatste aflevering van Kerkepad voert door het Gooi. Ned. 2*22.20 Vraag: Hoe haal je een dominee onderuit? Antwoord: door hem in een groep kinderen te plaatsen en dan luidkeels de gratis uitdeling van ijsjes aan te kondigen. Na de uitzending van kerkepad is er van avond iets van te merken. Enthousi ast bezig om bij de Nederlandse kijkers belangstiling te wekken voor het wel en wee van arme drom mels in Peru, zie je Slpke van der Land plotseling kleiner worden. Nu zag ik dat op een monitor gebeu ren. terwijl regisseur Jaap van der Hurk de laatste hand legde aan de betreffende aflevering van Mensen kinderen. Dus vernam ik uit de eer ste hand wat 8ipke deed vellen. Jaap beduidde namelijk een ijsco man dat hij zijn hele voorraad aan de schoolkinderen kon uitdelen. Dit veroorzaakte dolle pret. Zoiets had den ze nog nooit meegemaakt. Bin- nen een mum zat er geen kruimel meer ln zijn kar. Totale schade voor rekening van de NCRV: nog geen vier gulden! Als je voor zó weinig geld een groot aantal kinderen vreugde verschaft, moeten zij wel ver beneden ons be staansminimum leven. Dat doen ze dan ook. De ongeveer één miljoen Peruvianen die de krottenwijken van Lima bewonen. Een organisatie vopr christelijk onderwijs doet prachtig werk onder deze mensen. Om het gevoel van eigenwaarde te versterken, mogen de kinderen uni forme schoolkleding dragen. Valt de armoede niet zo op. Misschien wilt u vanavond op giro 515 van de eeuwfeestvierende Unie School en Evangelie ln Voorburg iets bij schrijven om deze kinderen aan les materiaal te helpen. Eerder op de avond gaat het in op de radiorubriek ,3ij de tijd" van de NCRV over „Bastaardkinderen van de zon." Daartoe behoren mensen die als in een soort cultus zich te langdurig blootstellen aan zonne stralen. Dat Is een rage geworden omdat wij eigenlijk het grootste deel van het jaar niet natuurlijk leven. Hans Blankesteijn onthult daaro ver in zijn programma frappante zaken. Velen van ons zijn dol op een doorzon-wonlng. En als het maar even kan laat men zich bruin bak ken. Want bruin geeft Je meer zeker heid, geloven ze. Daarmee geloven ze de slogans die de omzet van zonnebrandolie opjagen, terwijl zij misschien neerkijken op mensen die met een donkere huid zijn geboren. Zij denken ook dat het al eeuwen lang gewoonte is om langdurig in de zon te liggen. Maar zij geloven niet dat het gevaarlijk kan zijn. Deze mensen zitten er wel mooi naast Nog geen honderd jaar geleden wist de mens beter; hij vertoefde graag daar waar het „lommerrijk" was. Toen onderscheidden welgestelden zich van de werkende stand door te zorgen dat hun huid „mooi bleek" bleef. In de volgende drie uitzendin gen belicht Blankesteijn hoe de bruin-cultus thans doorwerkt in al lerlei facetten van het leven. Heel interessant. En nu hoop ik uw belangstelling te prikkelen voor een boer die het vol gens zijn vrouw wel eens bruin zou kunnen bakken als hij niet goed oplet. Op een dag haalde Plet van Rijn vrouwlief Lenie over voor een bezoekje aan het noorden. Voor ze het zich allemaal had gerealiseerd, waren zij van het westen verhuisd naar het Groningse Baflo. Na er vier jaren met succes op een flink bedrijf te hebben geboerd, kreeg de verkassingsdrang weer vat op hem. Lenie wilde persé niet ver der gaan dan een paar reisjes naar Engeland. Maar Plet kreeg toch zijn zin. Met het niet-verkochte deel van de boedel op de aanhanger koerste hij met zijn tractor naar Vlissingen: zestien km per uur, 350 km lang. Op Engelse bodem tufte hij nog eens 125 kilometer naar de door hem gekochte Prings farm in Maple- hurst. In zijn kielzog gingen Han van der Meer en Ad Braamhorst en zij maakten een alleraardigste film over dit landverhuizende koppel dat zich met de kop in de wind door de taal- en aanpassingsmoeilijkhe den heenslaat. Broer Huub van Rijn woont met zijn vrouw en kinderen een paar huizen verder en runt in middels al een tweede bedrijf, be heerd door de Engelse vennoot schap waarvan Plet directeur is. Le nie prepareert zich voor de dag dat Piet komt aandraven met het idee tje om eens in Canada te gaan kij ken. De film van hun leven ver schijnt vrijdag op de buis. Kijken geblazen voor mensen met lef en avontuurlijk bloed. Let wel, aan na volging dient veel bezinning en re kenen vooraf te gaan. Ton Hydra AMSTERDAM Met een toui door de Verenigde Staten en conajenke ten op de festivals van Weilbi (West-Duitsland) en Istanboel laatste activiteiten, heeft het Dartt'"' kwintet zich na een bestaan van jaar opgeheven. Het kwintet besl uit Frans Vester, Jan Pronk, Honingh. Brian Pollard en Adria^wge van Woudenberg. Naast optredens in Nederland maal^i te het ensemble talrijke buitenlarJ tournees: zesmaal door de Verei Staten, jaarlijks door West-Di land. tweemaal door Israël en vei door onder meer Sandinavië, If Polen, de Sowjet Unie, Zwitserli Engeland en Joegoslavië. Een aanl van de reizen maakte het kwintet „muzikaal ambassadeur" in opdn van de overheid. Meer dan zevei werken werden op de plaat gea waarbij het Danzikwintet zelf v« een groot aantal composities zorgd Peter Schat schreef over het kwint* „Zij hebben geen programma, rui eens een modern (dan zouden ze i leen maar een modeverschijnsel zij Zij belichamen daarentegen een me taliteit. Zij vormen een ontvanki' en gevoelig instrument in dienst v alle muziek van gisteren, vandaag] morgen". Het Danzikwintet was dertijd het eerste ensemble dat toenmalige ministerie van onder kunsten en wetenschappen wist te overtuigen dat ook de ki muziek moest worden gesubsidii Hopend op een vrijer leven door SI se van der Hoek. Ultg. BoekenO trum, Den Haag in de Triangelred Een serie Drentse veenarbeidersi halen, opgetekend uit de mond de laatste nog levende ex-veenarb ders. Geïllustreerd met diverse foto Prijs 15 50. AO-boekje 1728: Antoon Cook door T. Pollemans. Uitg. Stichö IVIO. Lelystad. 20 blz - 1.75.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4