Harlem swingt in Carré Don Quishocking Jubilerend vocalistenconcours: Weinig prijzen, te veel finalisten Bubbling Brown Sugar Lachen OITI het SOfTlbeh Begin met matige muziekjes va Joegoslaven en Nederlanders tv commentaar! 1 1 1 Internationale Gaudeamus muziekweek Openheid van paus, begrip voor elkaar Nordring elke avond op Hilversum 3 MAANDAG 4 SEPTEMBER 1978 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Ben Huising De Amerikanen, die hier hun Bubbling Brown Sugar kwamen brengen, hebben er vrijdagavond in Carré zo te zien evenveel plezier in gehad als wij. Want wij, die Carré nagenoeg hele maal vol hadden gekregen, waren een hartelijk, dankbaar publiek, dat gul klapte, soms als een welkom alleen al, en stampte, juichte of bravo riep af en toe, en tenslotte ook de bubble-de. Het was dus een feestelijke avond, het swingde aan alle kanten. En dat was de bedoeling. Bubbling (brui send. borrelend, champagne is bub ble). Brown (de overheerstende color) 8ugar (voor al wat zoet is), en het besef dat Je bruine suiker eerst moet verhitten voor het bubbles (mijn ver klaring maar. het kan. in het „slang" ook iets anders betekenen) is een musical, wij zouden zeggen revue, die een paar Jaar geleden in Philadelphia begonnen is. toerde door de States, ging op Broadway, en ook in Enge land. en nu hier begonnen is, met de Broadway-bezetting voor een deel. Nachtleven We gaan er in terug naar Harlem, de New-Yorkse negerwijk, in de jaren twintig-dertig. Niet naar de armoe en de krotten maar naar het nachtleven, in The Savoy, een danshal, in het Apollo-theater, in beroemd geworden nachtclubs als Connies Inn en Cotton Club. Daar klonk de echte jazz. waar bij die van de blanken verbleekte, daar werden de blues en de spirituals gezongen, daar werkten de negerko mieken. en daar werd gedanst, getapt (tapdance bedoel ik), geswingd. De blanken gingen er wel heen, op de nieuwsgierige toer, maar ze deden (nog) niet mee. Duke Ellington en zijn muzikanten hadden de concertzalen nog niet bereikt, ze speelden in de Cotton Club als dance band en als begeleiders van de artiesten. WIJ wa ren er niet bij en de meeste Amerika nen ook niet. maar wat daar voor het eerst gehoord werd is nu „evergreen", en bijna klassiek soms. Zo ging het dus toen en dat nog eens te laten zien is even nostalgiek als het voortzetten van ons Jordaan Cabaret, dat even wel nooit de wereld veroverde. Een deel van het warme succes was dus het blij herkennen, het zo-was- het-dus, het andere deel de levendig heid en overgave waarmee het nu nog gebracht wordt. Artiesten Er zijn twee oude artiesten bij, die het allemaal hebben meegemaakt. Ze zijn beiden Sportin' Life in Porgy and Bess geweest. Joseph Attles zong en danste al bij de The Blackbirds die in 1929 een eerste, beroemd geworden, toer door Europa maakten. Josephi ne Baker was erbij en zij wordt dan ook nog even herdacht. Attles danst nog, niet zo wild meer uiteraard, maar zijn slanke figuur is nog voort durend in beweging. Als hij. de mooie song Way Down Yonder in New Orle ans zingt, maat hij er meer een come- dy-nummer van, maar dan wel met het vakkundige bravour dat hij er nog drie herhalingen van het slot uithaalt. Aandoenlijk bijna is hij samen met Avon Long. een oude baas met hu mor, die zich de grote negerkomiek Bert Williams nog herinnert en hem nadoet in het lied Nobody en een gemime'de pokerpartij, die hij ver liest. Hij zingt, of liever brengt Ain't Misbehavin' nog eens, en doet ook nog Honeysuckle Rose met Marilyn Johnson. Dat zijn er dus twee. die hun vak niet verleerden. Vivian Reed is nog jong, maar indruk maakt ze. Komisch en tragisch als een hevige danseres, actrice en zange res. Zij gaat met een meeslepende vaart door Sweet Oeorgia Brown en It's Alllrght (o.k. you winn) (en zo dat je ze hoort ken je ze weer) en zij is ontroerend in haar met overgave en kracht gezongen Ood bless the Child. Een ander, ook ontroerend lied, is I Got It Bad. dat Ursullne Kairson, op haar „rentparty" (een huisfeestje om de huur bij elkaar te krijgen) zo mooi zong dat haar medeartiesten er blij mee waren. (Maar dat kan gespeeld zijn). Het was, zoals het hoort, niet alles vrolijk vermaak. Ann Duquesnay, een gospel- of splritualsinger, deed het beroemde His Eye Is on the Spar row, van Ethel Waters indertijd, en nog wat spirituals. Jack Hammer zong diep en donker The Great Black Way. en overigens was hij de Master of Ceremonies, de conferencier zou den wij zeggen, die alles inleidde en verbond, en ook een vlotte meedan- ser (ze dansten allen) en eventjes een imitator van Billy Eckstein, Louis Armstrong (zingend) en The Ink- spots. Dan moet Marilyn Johnson nog genoemd worden voor haar Ho neysuckle Rose (met Long) en het fors gebrachte Changes made. En. je kunt wel aan de gang blijven, de drie. vier soepele slanke knapen met aan stekelijke dans- en zangnummertjes. Blanken Dit Harlem wordt, in de revue, ont dekt door twee blanken, Lora Lee Cliff en Barry Preston, en hij vooral krijgt het ervan op zijn heupen. Hij voelt wat „color" betekent en als dat hem overvalt toont hij dat hij. hoewel blank, de slechtste danser nog niet is. In de charleston natuurlijk en in Har lem Makes Me Feel, als hij komisch en vaardig, de trappen op en af raast. Die trappen horen bij het decor met al die projecties van voorheen. De kostuums zijn mooi, kleurig en niet te uitbundig. De belichting is soms ver rassend. Het was dus een meeslepend gebeuren waar je de kritiek bij ver liest. We hebben bepaalde onderde len al wel eens beter gezien. En ge hoord, op platen dan. Sophisticated Lady bij voorbeeld, niet geweldig ge zongen door Myles Savage, tamelijk verstoord door een overbodig dans paar, en met een orkest daarachter, achter de coulissen ook, dat duidelijk niet van Duke Ellingtons kwaliteit was, maar van Danny Holgate. Maar het swingde toch, en toen aan het slot het hele gezelschap zich tappend en zingend aan It Don't Mean a Thing if It ain't got the Swing overgaf, was de zaal helemaal in de opgewonden „mood". door Ben Hulsing Marilyn Johnson in Bubbling Brown Sugar. door Adr. Hager 's HERTOGENBOSCH Niet minder dan zeventien zangers en zangeressen be reikten de finale van het 25ste Internationaal Vocalisten- concours, dat in de afgelopen week in het Casino van 's- Hertogenbosch werd gehou den. Nederland, Canada, De nemarken, Zweden en de DDR leverden ieder één fina list. België en Polen twee, Rusland drie en Groot-Brit- tannië vijf. Ook dit laar viel de kwaliteit van de finalisten niet mee. zeer terecht be- aloot de Jury de hoofdprijs van de stad 's-Hertogenbosch niet toe te kennen. Er ia dan ook altea voor te zeggen de eisen een finaleplaats te Speciaal vandaag behalen te verzwaren. Daarmee be reikt men. dat het aantal kleiner wordt (zeventien is veel te veel) en dat de finalisten langer dan vijf minuten kunnen optreden. In verscheidene aria's (opera-oratorium) en liederen kunnen zij dan hun kwaliteiten be wijzen. De Juryleden: Manus Willem- sen. Eva Bornemann, Anton Dermo- ta. Lode de Vos. Dorothy Dorow, Bernhard Kruysen, Hallna Lukoms- ka en Slgmund Nlmsgern stonden overigens voor een mammoettaak. Zij kregen 91 deelnemers te beluiste ren. daarna 41 demi-finalisten en ten slotte de zeventien finalisten. Acht finalisten kwamen uit in het opera- vak. negen in het liedvak, doch die keuze bleek achteraf bij sommige deelnemers aanvechtbaar. Het was een zwarte dag voor de Ne derlandse componisten, geen der fi nalisten zong een Nederlands werk. Trouwens, alle hedendaagse compo nisten kwamen er bekaaid af. 8tra- winsky. Poulenc en Britten moesten de eer hoog houden. Met name voor Dorothy Dorow, die zo op de bres staat voor hedendaagse muziek, zal dat een teleurstelling geweest zijn. Veel te veel sopranen, namelijk ne gen, kwamen in de finale. Rusland was vertegenwoordigd met drie zan geressen en niemand betwijfelde de Juistheid van de Jury om de eerste prijs toe te kennen aan Larissa Strev- chenko. Weliswaar begreep zij niets van het Stabat Mater van Pergolesi, maar als operazangeres lijkt zij een grote toekomst legemoet te gaan. De deelnemers uit de Oostbloklanden brachten zoals gebruikelijk hun eigen begeleiders mee. Zij gingen daarbij voorbij aan het feit. dat Gérard van Blerk en Rudolf Jansen meesterlijke pianisten zijn. Twee tweede prijzen bij de sopranen, namelijk voor de Russin Alia Ablaberdieva en de En gelse Elaine Woods. Bij de alten-mezzo-sopranen geen prijzen, wel een eervolle vermelding voor de enige Nederlandse finaliste jard van Nes. Als de voortekenen niet bedriegen kan zij met haar Slavisch timbre uitgroeien tot een Wagner- zangeres van formaat. Zij won tevens de BUMA-prijs en de prijs van de Vrienden van het Lied. Tinl Peters kwam niet in de finale maar kreeg wel de Toonkunstprijs. Bij de tenoren geen eerste prijs, een onverdiende twee prijs was voor de Pool Grzegorz Caban. De jury had er meer rekening mee moeten houden, dat hij Bach op een onaanvaardbare wijze zong. Een verrassing was David James uit Groot Brittannië, een counter-tenor van grote klasse, die terecht de eerste prijs kreeg. In deze categorie geen tweede prijs evenals bij de bassen-baritons. De eerste prijs was voor de Canadees Ingemar Kor- jus, die overgecultiveerd een aria uit Mozarts Le Nozzi dl Figaro zong. Een eervolle vermelding ging naar de Belg Henry Haas. De eerste-prijswinnaars kregen een gedenkpenning, een bedrag van 2.500 gulden en de toezegging voor een optreden met het Brabants Orkest. tut In De Brakke Grond hebben wij, zaterdagavond, Don Quishocking weer eens gezien. Mi nieuwe, zevende programma. Zoals we dat van Don Quishocking gewend zijn. Een shocking dus, met een ernstige, sarcastische aanpak van zieken, dood, angst en rampspo waarover men liever niet praat en horen wil. Ook wel met onderwerpen die op zichzelf vrolijker zijn. Don Quishocking is altijd zo geweest, als ik me goed herinner. Tien jaar geleden al, toen het begon als studen tencabaret. Het kan inmiddels terug zien op zes programma's, vier lang speelplaten en wat verzamelde prij zen: Zilveren Harp. Louis Davids- prijs, Edison. Het is uiteraard wel vakmatiger geworden, in de presenta tie vooral, maar in wezen toch enigs zins studentencabaret gebleven, met zeer eenvoudig gehouden bijzaken, weinig show, geen dansjes (meer), en nauwelijks kostuums om anders te lijken dan ze zijn. Al hebben de heren zich na de pauze wel in jurken ge kleed, vanwege tante Alida en haar mooie Kerst-gedachten, denk ik, en misschien om „de warmte" te ver beelden na „de kilte" van het eerste deel. Het gaat bij Don Quishocking nog altijd om de teksten, al dan niet (goed) gezongen, en die zitten dan wel vol dubbele bodems en bedoelingen eronder, waardoor er weer kilte schuilt in de warmte en omgekeerd. Je moet bij wat ze beweren wel na denkend aanvoelen wat ze eigenlijk menen. osh ebo 1 'anz Wrang Ze hebben, omdat er blijkbaar weer een akelige ziekte bij moest, een wrang lied over Psoriasis, en dat hoeft voor mij dan niet, al denk wel even: blij dat ik dat niet heb. Ze zingen blijmoedig over een lijken schender met de conclusie dat een pedofiel dan nog niet zo erg is. George Groot speelt even een vader die zich niets herinnert van zijn zoon, Fred Florusse, zijn vrouw, zijn kinde ren en kleinkinderen, maar zijn zakenafspraken nooit vergeet. Dat mensen geen aandacht voor elkaar hebben blijkt ook uit de vreselijke droom die Anke Groot vertelt, waar na hij, pas geschoren, zegt „dan ga ik maar". En de eenzaamheid wordt ook nog uitgespeeld door Fred Florusse, als hij ruzie krijgt m (t alle anderen, en alleen achterblijft, in het donker. Kinderen, zeggen ze, kun je beter adopteren dan maken, want al ze George Groot, Willem-Jan Gevers, Jacques Klöters, Groot en Fred Florusse. later fout gaan kun je verklaren: dat hebben ze niet van mij. De genoeglijkheid, en bedoeling, van Kerst komt er bij Don Quishocking natuurlijk ook schijnheilig en zelf zuchtig af. En als zij het krijgen over De Ramp, die ons bedreigt, schuiven zij die, zoals dat meestal gaat, opzij voor de kleine Vage Angsten, want zeggen ze zelf, de grote ramp is voor pessimisten als zij- geen ramp meer. En geluk moeten we ook niet zoeken, want dat is vol willekeur, en van ellende ben je zeker. Als je zo opsomt waar zij het over hebben kun je je niet voorstellen, dat er zoveel te lachen valt. Lachen om niet te huilen misschien, maar ook wel om ons van veel angst te bevrij den. Al laten de Donquishockingers in het begin, in een soort forum dat uit de hand loopt, van het cabaret- b (grip van hun publiek ook niets heel. Aan het slot komen zij, send eigenlijk, met een gevfc tekst over de dood van Lenf boom die de bladeren verliest)! moeten blijven vechten tegen iT ters, met het Solidariteitslied ter aan. Er is nog hoop. Fred Florusse is een sterke 1 van zijn teksten en het meest ook. Behalve die ruzie doet I een prachtige ironische toesi van een fabrikant die zijn arb IR, op straat zet. George Groot isnke nieker. Hij kan scènetjes of be ene gen aardig ondergraven. Anke 1ste werkt en zegt ook immer turt Jacques Klöters komt op m Iet minder krachtig over, maar h oor wel een groot aandeel in de te osl; evenals Groot en Dorresteijn. E ani lem-Jan Gevers, de nieuweling i hir piano is enig in zijn bescheide en Voor wie cabaret pittig en gep em kan verdragen heeft Don Qujn v king weer een goede avond. eld lr< door R N Degens UTRECHT/AMSTERDAM Er Is de laatste jaren nogal wat gewijzigd in de opzet vi Internationale Gaudeamus Muziekweek. De nieuwste verandering is dat het concourskÉn ter ervan verdwijnt. Er zullen geen prijzen meer worden toegekend voor de beste compo! 1 die, ingezonden uit vele landen, door een jury werden beoordeeld. Deze om vele redenen t J] juichen afschaffing gaat echter pas volgend jaar in. De muziekweek van dit jaar, die za terdagavond in Utrecht begon, kent nog het mededingingskarakter. In het aanstaande weekeinde zullen de geselecteerde composities in diverse plaatsen door vele ensembles worden uitgevoerd waarna zondagavond de bekendmaking van de winnende compositie zal plaatsvinden. Een van de plezierige wijzigingen van de laat ste Jaren is, dat die concerten niet meer over een hele week zijn ver deeld, maar worden geconcentreerd in een lang weekend. De dagen daar voor hebben de componisten van die werken gelegenheid met de uitvoe renden over hun werk van gedachten te wisselen en bij de repetities aanwe zig te zijn. Het daaraan voorafgaande weekeinde is bestemd voor een aan tal concerten die in het kader van een culturele uitwisseling worden gege ven. Vorige jaren waren Engeland en Italië aan de beurt, nu was het Joe goslavië. Nuttig Het is vooral voor de (jonge) compo nisten zelf, die bij deze uitwisseling betrokken zijn belangrijk dat zij be halve hun eigen werken ook die van anderen horen uitvoeren. Voor de Joegoslavische componisten die afge lopen zaterdag en zondag gespeeld Les Gaspards (De ratten) is een fantaslefilm over in Parijs ondergronds levende wezens, die de bovengrondse samenle ving dwarsbomen. Ned. 1/18.59 Jean Arthur, James Ste wart en Edward Arnold speel den in 1938 de hoofdroten voor Capara's amusante film „Je kunt het toch niet meenemen." Ned. 2,10.27 In Brandpunt een uitvoe rige reportage over het tekort aan woningwetwoningen, waarbij ook kritiek op het bouwbeleid van de regering aan de orde komt. Ook aan dacht voor het vredesoverleg in Camp David dat dinsdag begint en voor het afscheid van Jaap van Praag ais voor- ■Jttcr vao AJax. In Plein Publiek gaat het over het onderwerp „de vrouw de nil.MS O» Llterama bevat een gesprek met Siegfried E. van Praag en het door hem geschreven ver- ka.1 hnito HU,. WIJS De televisie was zondagavond weer eens het openbaar makend medium bij uitstek. In de voorbije eeuwen hebben de meeste mensen maar moeten raden naar de per soonlijke gevoelen van de kerke lijke leider in Rome. Nu kon men daarvan in alle delen van de we reld gelijktijdig heel wat gewaar worden. Terwijl er geen woord viel te verstaan tijdens de huldebetui ging van de kardlna'en. spraken de uiteenlopende reacties van paus Johannes Paulus I duidelijke taal. Het kijken naar zijn gebaren ont hulde of er sprake was van respect voor ouderdom of kwaliteiten, lichte gereserveerdheid of collegi aal accepteren, genegenheid we gens een andere huidkleur of dankbaarheid voor ondervonden vriendschap. Al bij al een boeien de kijk op een uitgesproken spon taan mens We zijn een stap verder als de hartelijkheid en openheid eveneens tot uiting komen in het beleid van de nieuwe paus. Bij het luisteren naar de zondag door Ton Hydra morgenuitzending van de IKON heb ik het gevoel gekregen dat deze elementen ook aanwezig wa ren tijdens de gemeenschappelij ke kerkdienst van Molukse en Ne derlandse protestanten in Venray. De Limburgse jovialiteit zal er veel toe hebben bijgedragen dat ze daar verder zijn dan elders in ons land. Een beetje grimmig (en niet ten onrechte) zou ik kunnen opmerken dat de Nederlandse christenheid vierentwintig Jaar lang kansen heeft laten liggen. Kansen op wat meer begrip voor elkaar en misschien een beetje verbroedering. Maar, laten we lie ver blij zijn met de eerste vredes duif die door een kleine gemeen schap is opgelaten. De ervaringen in Venray zijn na twee diensten zo goed. dat men ermee wil doorgaan. In de hoop op een meer algemene bezinning en navolging in het hele land. Dan alleen zal het Limburgs initiatief wezenlijk nut hebben. Hoor ik. zo als in de IKON-rubriek De andere Wereld van zondagmorgen, reac ties van landgenoten met betrek king tot Zuidmolukkers, dan blijf ik mij verbazen. Wat weet men toch nog weinig van de feiten en van de geestesgesteldheid en de adat van deze mensen. Ondanks die eeuwenoude banden van cul tuur en geloof die bij plechtige gelegenheden van stal worden gehaald. Op een mavo schijnt te worden geleerd dat het Zuldmolukse pro bleem om geld draait. Nou vraag ik u! En bij de politie lijkt nog onwetendheid te bestaan omtrent het functioneren van een Molukse gemeenschap en de rol van het hoofd van zo een groep. Iemand zei: „Laat ze toch wat meer uit hun schulp komen!". Dat zou mooi zijn, maar we moeten ons eerst afvragen waarom het volk van Ambon eringekropen is. Ik zal u iets vertellen van mijn eigen ervaring in de tropene. Wan neer men zich daar op het hart getrapt voelt, gaat men de betrok kene in het vervolg liever uit de weg. Een henalig is alleen maar jijnlijker. Vrees daarvoor maakt het de Molukse mens onmogelijk, nadat iemand hem „sakit hatl" heeft gemaakt, „zand erover" te roepen en te doen alsof er niets is gebeurd. Daarin verschilt hij van ons. In Televizier Magazine werd zater dag een probleem aangesneden, waaraan evenzeer rassentegen stellingen ten grondslag liggen. Wat er precies is voorgevallen in het Haagse politiebureau blijft na de verklaringen van twee functio narissen en de zich mishandeld voelende vijftienjarige Surinaam se jongen nog nevelachtig. Ik be geef mij niet op het pad -van de veronderstellingen dat al te gauw naar verkeerde conclusies kan lel den. Echter, juist om dit laatste te voorkomen, zou mijns inziens een onderzoek door de rijksrecherche in plaats van een intern onderzoek verstandiger zijn geweest. De VARA zal er verstandig aan doen, in het programma Improvi saties snel fantasie en spirituali teit te pompen of het geruisloos te laten verdwijnen. Een flink deel van de zendtijd was zaterdag avond slaapverwekkend. Met Weet wat je Deed is het bijna gedaan. De verdienste was dat het heeft laten zien hoe moeilijk het is een spelprogramma leuk en toch intelligent te doen zijn. werden lijkt het wel bijzonder nuttig dat zij in een week als deze een wat bredere informatie krijgen over wat er zoal in de hedendaagse muziek te koop is. Want wat van een dozijn ouders en jongere Joegoslaven op deze concerten ten gehore werd ge bracht, wekte in het algemeen de indruk van een weinig persoonlijke verwerking van stijlen en technieken die internationaal al meer dan tien Jaar geleden met meer of minder suc ces werden toegepast. Toevalselement Composities bijvoorbeeld waarbij van de aleatori^k (zeg maar het toe valselement) werd uitgegaan en waarbij de uitvoerenden een bijna van grote inbreng hebben als de com ponist, ontbeerden het verrassende, intrigerende karakter dat dat soort werken in het verleden vaak bleken te kunnen hebben. In het samenspel van componist en uitvoerder is uiter aard nooit vast te stellen wie daar voor verantwoordelijk is. Het heeft geen zin namen te noemen, maar een van de componisten merkte in zijn toelichting op dat iedere uit voering van zijn werk verschilt van de vorige. Dat dat stuk deze avond spre kend op een pianowerk van Debussy leek zal toch wel niet zijn opzet zijn geweest. Ook het betrekken van de „stilte" van met spanning geladen rustpauzes kan tot boeiende effecten leiden. Ook dat werd in menige Joe goslavische compositie beloofd. Maar het waren meer pijnlijke leegtes dan betekenisvolle stiltes. IA1 cert in Shaffy ten gehore weiucl bracht moet maar als een vergpa of een grap beschouwd worden at sterdams Sinfonietta vertolkte yp een programma van Nederl 10c werken die, met uitzondering/aj Ton de Kruyf's „Meditations" iei( bariton en strijkorkest ev streeks op een soort paars-brui .ar lonromantiek uit overgrootme iel tijd terugspeelden. Met als „h(&d< punt" een collage van danswtet voor accordeon en strijkorkest ien Chatons de Paris" van Cor de n i lS4 Best een aardig stuk bij kaas eifeni in een keldertje met kaarslicht, th< helemaal misplaatst in het kad< ar deze internationale manifestati tej hedendaagse muziek. Het talrijlan bliek in Shaffy vatte het sportles en riep demonstratief-luid bravjah Vanavond is er in Utrecht een c< met elektronische muziek var goslaven, en vrijdagavond beg De Doelen te Rotterdam de prei tie van de door de jury uitgez werken die allemaal hun eerst voering zullen beleven. Er is du hoop op beter. Hoopvol Hoopvol was in zekere zin dat de jongste generatie (van gemiddeld 25 jaar) die zondagochtend in het Ge bouw van Kunsten en Wetenschap pen in Utrecht aan de beurt was, met meer oorspronkelijke ideeën voor de dag kwam. Zo was er een stuk voor twee klarinetten en piano dat door een zeer persoonlijke verwerking van enkele eenvoudige basisgegevens hoop voor de toekomst kon geven. Aan het „weerwerk" van Nederlandse componisten, dat zowel op het zondagochtendconcert in Utrecht als zondagmiddag in het Shaffy Theater in Amsterdam werd gegeven zullen de Joegoslaven helaas niet zoveel ge had hebben. Het waren, evenals de Joegoslavische werken, stukken van nog studerende of pas afgestudeerde musici die hoogstens enkele vage be loften inhielden. Het enige verheu gende was dat het ad hoe samenges telde ensemble van Jonge Nederland se musici dat bij de uitvoeringen een belangrijk aandeel had een uitste kend vertolkingsapparaat bleek te zijn. En wat er op het zondagmiddagcon- Van ome radio- en tv-redac HILVERSUM De NOS-radIhe t?an vandaag tot en met vrijdai ie avond uitzendingen verzorgei het Internationaal Nordring Fe ra voor lichte muziek, dat wordt g jr den in de Noorse hoofdstad Os x programma's zijn te beluistere co sen tien en twaalf uur op Hilvede 3. :ij Het festival wordt gehouden |a concertstudio van de Noorse on Elke avond treden artiestenteaifc twee van de negen deelnemende den op. Ze worden begeleid doojj, orkest van de Noorse omroep. pt e Het Nederlandse team dat dc 3( dag tegen het Noorse team ui R£ bestaat uit de zangeres Marjol de zanger Edwin Rutten, pi^ Louis van Dijk, de Franse acca nist Marcel Azzola en de dit j, Dolf van der Linden. j0 di

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4