Mijn argwaan jegens wereldverbeteraars Okke Jager, Jan van der Graaf en Musselkanaal VANDAAG Bijbel ter hand vrnrnrnm'+w VREDESWEEK 1978 ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1978 KERK TROUW/KWARTET 2 f<9KUM VAN OCSKUND/CfEN mkt AMOEPE-EU HONCfER-PROBLEMATIEK inde OERPE WERELD door Gerrit Manentchljn Mijn collega uit Kampen, dr Okke Jager, heeft ln deze krant enige weken geleden (TROUW 11-8-1978) geschreven over „we reldverbeteraars" en de slechte naam die zij ln bepaalde kerkelij ke kringen nog steeds hebben Ter herinnering: achter deze ne gatieve beoordeling van wereld verbetering stond volgens de schrijver een bepaald zondebe grip. dat gretig verbonden werd met een maatschappelijk bepaal de. pessimistische wereldbe schouwing. Letterlijk schrijft hij: „Het is weer het oude lied: de gebleken beperktheden worden door een geloofsvisie bevestigd, geheiligd en gecompenseerd". Naar mijn -ronlng heeft dit arti kel niet de u ndacht gekregen die het verdiende. Het gaat over zaken die van groot belang zijn Daarom vat ik de ln Jagers be schouwingen gelegen uitdaging op en poog de gedachtengang wat verder te brengen door te genover zijn visie de mijne te stellen: één vol argwaan tegeno ver wereldverbetering Die argwaan ls onderhuids, wordt soms ervaren als een nega tieve karaktertrek, maar dan weer gevoed door wat ik zie aan practisehe wereldverbetering Dat ik Jagers beschouwing las tijdens een vakantieweek in „De Blije Werelt" te Lunteren en en kele dagen later overdacht ln de pastorie te Colbitz ln de D.D.R., heeft er stellig toe bijgedragen dat mijn argwaan nieuw voedsel kreeg en zelfs een beetje als posi tief werd ervaren. Aanstonds kom ik hierop terug, maar ik kan nu reeds verklaren dat achter de huiver tegenover wereldverbeteraars bij mij geen „ideologisch systeem schuilt, waarvan de oerdwallng ligt in een scheiding tussen idee en werke lijkheid. tussen hogere en lagere dingen" (aldus Jager), maar juist een diepgewortelde afkeer van alle ideologie, inclusief die van de wereldverbetering. Melancholie Het melancholisch besef dat wij geschapen zijn voor een betere wereld dan de voorhandene. maar nauwelijks weten wat tot die betere wereld leidt, heeft mij altijd geboeid. De in praktijk ge brachte zucht tot wereldverbete ring heeft mij te veel slachtoffers gemaakt om die melancholie kwijt te raken. In Cambodja waarde de furie van de wereldver betering over de steden en dor pen, onheil brengend voor allen die gewoon wilden houden wat ze hadden. Liever dan een utopie van we reldverbetering is mij de onmid dellijke gevoeligheid voor het leed van anderen. Anderen mo gen nooit slachtoffer worden van mijn verbeteringsdwang. Deze gedachte is het beste vertolkt door Adam Smith, de „vader van het klassieke liberalisme", zoals hij in elk cliché-matig geschreven leerboek wordt genoemd. Behal ve econoom was hij psycholoog en ethicus. Zijn in Nederland zwaar onderschatte „Theorie van de morele gevoelens" is naar mijn oordeel de evenknie van wat Kant aan ethiek, en verre supe rieur aan wat Marx en Engels over ethiek hebben geschreven. Geen slachtoffers In die „Theorie" stelt Smith de „man van het systeem" tegeno ver de „man van humaniteit en welgezindheid". De laatste is zich bewust wat enkelingen kan wor den aangedaan, de eerste is voor al bekoord door de schoonheid van zijn eigen plan de samenle ving te verbeteren. Hij staat geen enkele afwijking toe. en weegt nooit de belangen, die met zijn ideeën in strijd zijn. Hij ziet zich zelf als schaakmeester en de me deburgers als schaakstukken. Zijn denken is een arrogantie, die voorai bij souvereine vorsten wordt aangetroffen (in Smits tijd zagen die zichzelf als wereldver beteraars). Het interessante is dat ook Smith de wereld wilde verbeteren (het kapitalisme is net als het socialis me niet een theorie van mens-, maar van wereldverbetering) maar geen slachtoffers wilde ma ken. Zijn maatstaf is het direct herkenbare leed, dat enkelingen wordt toegebracht. Slavernij en lage lonen waren voor hem onac ceptabel, ook al zou Engeland er door bloeien. Zodra onschuldigen lijden tengevolge van „wereld- verbetering", is van verbetering geen sprake meer. In „de Blije Werelt" moest ik het evangelie verkondigen aan men sen, die, wat er ook in de wereld verbeterd moge worden, blijvend zitten met het leed van hun niet geringe handicap. Het besef van onmacht aan die handicap iets te veranderen weerhoudt mij dan wereldverbetering hoog in het vaandel te dragen. Zij hopen dat hun leven op een andere wijze zin heeft dan „wereldverbeteraars" hun voorschotelen. Al is het maar de droom dat in het Koninkrijk van God geen rolstoel meer nodig zal zijn. De D.D.R. Enkele dagen later was ik in de kerk van Lindhorst bij Colbitz in de D.D.R. Het was zondag 13 augustus, precies zeventien jaar na de oprichting van de Berlijnse Muur, diezelfde muur, waarvan Nederlandse wereldverbeteraars van het meest oppervlakkige soort eens publiekelijk verklaard hebben dat die „historisch nood zakelijk" was. Als wij met ons gezin niet in dat vriendelijke kerkje van Lindhorst waren ge weest, had het aantal kerkgan gers uit niet meer dan drie be staan: de dominee, de organiste (zijn vrouw) en de kosteres. Zo weinig zijn er niet altijd, maar doorgaans is het aantal niet ho ger dan acht of tien. Toch gaat elke zondag de kerkdienst door, staan er bloemen op het altaar, wordt er gepreekt en gezongen, gebeden en gedankt. De kerkgan gers geloven dat het zin heeft, ook al kunnen zij in hun vader land, dat de wereldverbetering als exportartikel <Vbert, niet ho pen dat hün visie op verbetering als een bijdrage geaccepteerd wordt. Dagboek Na de kerkdienst las ik in het dagboek van Jochen Klepper. Van hem zijn in ons Liedboek twee liederen opgenomen (de Wnoreton nummers 130 en 155) die mij al dierbaar waren om de er in het aangezicht van de barbarij uitge zegde hoop. Kleppers situatie was in de jaren dertig uitzichts loos, want hij was getrouwd met een Joodse vrouw. In 1942 wordt het gezin de dood ingedreven, met een bezoek aan de beruchte Eichmann als doorslaggevende factor. Deze Klepper werd mij nog dierbaarder toen ik las hoe hij reageerde op het ontwakende nationaal-socialisme, met zijn „solidariteit", „gemeenschapsbe sef", „vooruitgang" en „activi teit". Fel hekelt Klepper de ge lijkstelling van „revolutie" met „reformatie" en het aanpassings vermogen van de kerk. Hoewel zelf sociaal-democraat analy seert hij scherp het falen van de sociaal-democratie en zingt hij de lof van het burgerdom met zijn individuele vrijheid en cultu rele verworvenheden. Ondanks bar slechte preken volhardt hij in de kerkgang, hunkerend naar zoiets als de openbaring van de oergemeente. Negen jaar voor zijn zelfgekozen, maar niet ge wenste dood verzucht hij: „Twee dingen houden mij nog in leven: Hanni (zijn vrouw. G.Ma.) en de verkapte, geheime, nergens op gebaseerde hoop een goddelijk werktuig te zijn en niet „slechts" een verlost mens." Dit woord heeft mij heel mijn verblijf in Colbitz bezig gehou den. Wat grijpt dit woord dieper dan de oppervlakkige discussie in hedendaags kerkelijk Neder land over óf geloof als troost óf geloof als maatschappij-verande rende kracht. Als in de dagen van Klepper is er een stroom aan ge makkelijk gelanceerde woorden als „solidariteit", „maatschappij betrokkenheid" en „nieuwe ver antwoordelijkheid", maar tot zoiets bescheidens als een kleine verandering in de inkomens is niemand bereid, het minst zij die het vaandel van de wereldverbe tering hoog geheven houden. Te recht beseffend dat de komende barbarij niet te bestrijden valt met het tot individueel egoïsme geworden „verlossingsgeloof", meent men te kunnen volstaan met zoiets oppervlakkigs als „nieuwe levensstijl" (al mislukt voor het begon) en zoiets aan doenlijks als „kerkelijke model len van verandering." Het is niet het verlangen naar wereldverbe tering dat mij met argwaan ver vult, het is wat er in Nederland aan praktijk van wereldverbete ring wordt uitgegeven. Dat ver vult mij met grote treurigheid. Drs G. Manenschijn is verbonden aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Wordt andere mensen Stemt uw gedrag niet af op deze wereld. Wordt andere mensen, met een nieuwe visie (Romeinen 12,2) Zoals de woorden hierboven afgedrukt staan komen ze uit de vertaling van de Katholieke Bijbel Stichting. Het Nederlands Bijbel Genootschap heeft hier: „Er wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken. Het eerste gedeelte zou letterlijk vertaald kunnen zijn: „en vorm u niet naar deze wereld (of eeuw), dus zoiets als laat uw levensvorm, uw gedrag als geheel van uw beslissingen, niet bepalen door deze wereld. In het Griekse woord dat hier staat zit het woord „schema". De wereld heeft een schema, een model; dat model is „in", in de mode. Daar moet je je niet door laten bepalen. Zo moet je er niet uitzien. Je zou kunnen zeggen: dat is iets meer naar de buitenkant gericht. Het tweede woord is meer naar binnen bedoeld. Letterlijk staat er ongeveer: maar wordt veranderd door de vernieuwing van geest. Dan zijn we een laag dieper. Waar onze beslissingen vandaan komen. Daarvan kan niet alleen gezegd worden dat het niet gelijk moet zijn aan deze wereld, maar er moet iets veranderen. De KBSzegt: wordt andere mensen! Sterker kan het niet gezegd worden. Andere mensen, met een nieuwe visie. Een nieuw oriëntatiepunt. Iets volstrekt nieuws, van waaruit je de dingen gaat bekijken, de vragen waarvoor je komt te staan, gaat beoordelen. Je hebt de neiging je daarbij te laten leiden door de meerderheid die gevormd wordt door „deze wereld". Dat heeft niets te maken met rechts of links, want dat komt bij allebei voor. Mensen met een ouderwets pak aan en een keurige das kunnen best ook wereldgelijkvormigzijn. Ze kunnen zelfs zich laten bepalen door de wereld van gisteren en dat is ook deze wereld. Er komt iets nieuws in deze hele problematiek. Er is een kriterium dat onafhankelijk is van „deze wereld", van „deze eeuw". Iets dat je gaat zien als je, wat Sjestow noemt, het tweede gezicht krijgt. Van iets uitgaat dat niet zo voor de hand ligt, nl. dat je iets gezegd is en nog altijd wordt. Iets van de kant van God. ADVERTENTIE Met hulpmiddelen voor bijbelle zen en bijbelgebruik van het NEDERLANDS BIJBEL GENOOTSCHAP Vraag (er voorbereiding van per soonlijke en groepstx|be»studie en txibekjebruik fokJer en catalogi van onze uitgaven en documenta tie over de Bijbelweek aan: Naam Adres: - Postcode/Plaats Ongefrsnkeerd te adresseren Mn Nederlands Am Bijbel- fjL&j*) genootschap j Antwoordnummer v WÉ 272. w 2000 VC Haarlem tel 023-259501 Dr. Okke Jager door A. J. Klei Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Voor me ligt het programma van het concert, dat organist Jos van der Kooy en fluitiste Paula van Wijk zaterdagmiddag 19 augustus ln de Engelse kerk aan het Begijnhof te Amsterdam gaven. In een hoek heb ik een paar afkortingen gekrabbeld: DoL, en: Jan v.d. G Ik moest eerst even denken waar t op sloeg, maar nu weet ik het weer: het gaat over de Doleantie en over ir. J. van der Graaf. Ik vrees dat in deze tijd van toenemende verwereldlijking het nodig is. enige verklaring te geven. Welnu, de Doleantie is zoveel als de uit 1886 daterende wieg van de gereformeerde kerken, en lr. J. van der Oraal ls de algemeen secretaris en strijdvaardige woordvoerder van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Ik herinner me nu ook met welk oogmerk ik die notitie maakte voordat een fluitsonate van H&ndel begon. Die (gratis) concerten in de Engelse kerk aan het Begijnhof zijn er tot eind oktober elke zaterdagmiddag om vier uur en bij de Ingang vertelde iemand me Ir. Jan van der Graaf ter aanbeveling dat Okke Jager onlangs onder de luisteraars was geweest. Nu. toen durfde ik natuurlijk niet achterblijven en een plaatsje zoekend in de kerk, bepeinsde ik dat Okke Jager naar het oordeel van Jan van der Graaf wel zou behoren tot die gereformeerde theologen, voor wie de belijdenis een be- en omstreden zaak is. Vraag me niet waaróm ik toen en daar op die gedachte kwam. hij kwam zo maar boven. Goed. ik had dus via Okke Jager opeens Jan van der Graaf in 't hoofd, clie blijkens een recent artikel van zijn hand in het officiële blad van de gereformeerde kerken Kerkinformatie, in de gereformeerde wereld een steeds geringere verknochtheid aan de belijdenis waarneemt. Dit voert hem tot de uitspraak dat de Doleantie mislukt is. Ik vond dat ik het daar maar eens over moest hebben ln de krant. Zoiets: ir Van der Oraaf legt dat de Doleantie mislukt ls. Zeker omdat de gereformeerden andere opvattingen koesteren dan de gereformeerde bonders. Jaja, als dat zo doorgaat beleven we nog dat Jan van der Graaf op 31 oktober verkondigt dat de reformatie mislukt is, omdat er in het wereldprotestantisme naar verhouding maar weinig bonders voorkomen.Enfin, in die trant zou ik schrijven en om deze opwelling niet kwijt te raken maakte ik gauw die aantekening op m'n programma. Achteraf echter meen ik dat mijn mooie verhaal niet opgaat. Ik heb dat bewuste stukje van ir. Van der Graaf nog eens doorgenomen en ik vraag me af, of hij geen gelijk heeft. Destijds moesten de dolerenden zo hoognodig de hervormde kerk uit omdat die niet meer deugde en vandaag lijken de gereformeerde kerken als twee druppels water op de hervormde kerk. Wat heeft de Doleantie dan uiteindelijk voorgesteld? O ja, er zijn wat gereformeerde monumenten behouden, zoals de Vrije Universiteit, maar de gereformeerde kleur daarvan is aardig verbleekt Ik houd me hiermee bezig omdat me het Gedenkboek ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het hervormd kerkgebouw te Musselkanaal is toegestuurd. Het is samengesteld door Friedrich Ockels en Jan Vissering Gzn, het ziet er goed verzorgd uit (stevige band, fraai papier en veel foto's) en het is te krijgen door vijfentwintig gulden te storten op giro 96.55.67 ten name van de hervormde gemeente Musselkanaal, Laakstraat 3 te Mussel. Ik denk niet direct dat dit onbevangen geschreven boekje boeiend is voor mensen buiten Musselkanaal en omgeving, daarvoor biedt het te uitsluitend locale geschiedenis. Overigens staan er aardige anecdotes in, bijvoorbeeld hoe iemand die er op uit moest voor het beroepingswerk, van de kerkvoogdij een kwartje kreeg voor een vertering onderweg. Of over de organist, die zondagsmiddags tussen de kerkelijke bedrijven door als dansmeester optrad. Maar waar het me om gaat is dit: op een gegeven moment horen ze in de hervormde kerk van Musselkanaal weer „van de Almachtige God, van de mens in zijn verdorven staat, die zich niet kan beroemen op eigen verdiensten, maar gelovig mag zien op het verzoenend lijden en sterven van Christus en voor wie er geen andere weg tot behoud is dan door Hem". Een dergelijke prediking kwam er niet door Embleem van de hervormde gemeente te Musselkanaal. „opkomen" voor de belijdenis, door „pal staan" ln een organisatie of door uitgekiend beroepingswerk. De schrijvers van het Gedenkboek vragen: was er een hogere macht, die dit bestuurde?" De vraag stellen is voor hen de vraag beantwoorden. Toen Abraham Kuyper, de fameuze leider van de Doleantie, als Amsterdams dominee in een nachtelijk gesprek tevergeefs probeerde zijn collega H. A. J. Lütge over te halen zijn medestander te worden, riep hij bij 't afscheid op de stoep: „Maar watmioet ik dan doen?" Hierop antwoordde Lütge: „Watje doen moet, Kuyper? Jij moet ophouden het zelf te doen en je moet het aan God overlaten, dat Hij het doe". Aan dit vóór 1886 gevoerde gesprek moest ik denken bij de lezing van dat boekje uit Musselkanaal en met die opmerking van J an van der Graaf in 't achterhoofd. En om nog even op Okke Jager terug te komen, over diens theologie zul je mij niet horen, daar heb ik geen verstand van, maar zijn vrijetijdsbesteding verdient navolging. Het bjbels dagboek „Woord antwoord" van drs. Eduard Pijlman, dat een keuze bevat uit bovenstaande rubriek, kost 27,50 en niet, zoals wij gisteren per abuis meldden, 22,50. De uitgever is Ten Have in Baarn. Redactie. ADVERTENTIES Verkrijgbaar in de boekhandel BIJKOK KAMPEN Nieuw bij Ten Have Dr. L A. Snijders Alle getallen van de bijbel concordantie van de telwoorden in hel oude en nieuwe testament en de apo- criefen paperback, f 22.50 Geoffrey Parrinder Jezus in de koran paperback, f 16,50 verkrijgbaar in de boekhandel boekennieuws Wlm Ramaker (samenstelling) GEDICHTEN TEGEN DE OORLOG 48 blz.. 0.90 Een boeiende verzameling gedichten tegen dat oorlog en niet b v. vrijblijvend over de oorlog. Dejr gedichten zijn gfmaakt door: tVwn Hazeu. Ing«\ bevaart. Hans Bouma. Okke Jager en ve/eL andaren. met tekeningen van de cartoonist f Arend van Dam Arend van Dem IK ZIE IK ZIE WAT JU OOK WEL ZIET 144 bte.. I 12.90 ISO satirische tekeningen. Als reactie op gebeurte nissen en verhoudingen in onze moderne samenle ving. verdeeld m 13 thema's. Treffende en de kern rakende cartoons Prol. dr K. Strijd GEWELDLOZE WEERBAARHEID 172 blz 17,50 Geweldloze weerbaarheid is geen idealistische aangelegenheid, maar een zaak die regelrecht mei onze realiteit Ie maken heeft. „Het is het beste overzicht dal tot nu toe in ons land verschenen is over dit onderwerp. Zeer aanbe volen." (Ned. Bibliotheekdienst). Prof. dr J. Verkuyl. de N. A. Schuinen, drs A Schippers MEEGENOMEN NAAR DE VREDE 108 blz., 13.90 Nadere verantwoording van het Gereformeerd Vre desberaad Vanml het bijbels getuigenis zoeken de auteurs naar de wil van God m deze t>|d var Maandblad BijEEN. Boeiend maga zine. 48 peg. vol foto's in zwart-wit en kleur. In het september-nummer o. m.. Vredesweek 1978: Prof. Rölina pleit voor niet-offensieve bewapening Bolivia: Waar kleine boeren zich ver enigen. ontstaat nieuwe hoop Gua temala: Landarbeiders schreven brief aan bisschoppen: Wij hebben honger Israel: Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever slecht voor vrede in Midden-Oosten. Zend u mij gratis proefnummer BijEEN Naam:L Woonplaats: Opsturen naar BijEEN. Antwoordnr. 15. Deurne. Postzegel niet nodig. 8

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2