Middelmatig tot redelijk POPOP DE PLAAT Weekendpuzzel A' 'S, Fraai tempospel van Bert van Harten m m i 2 e, m mm Dammen m b mjêjb m o a o f 1260 2240 32 135 16 112 Blunder als teken van zelfverachting 2835 224 140 Locomotieven met botsneus ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 25 De zomerse slapte, waarover we twee weken geleden reeds spraken, houdt nog even aan. Weliswaar worden de geruchten steeds luider, dat ettelijke popkanonnen zich inlopen langs de zijlijn om een gepeperde najaars- „release" van de grond te helpen, voor het moment wordt het spel nog in hoofd zaak gemaakt door het B- team: middelmatige tot re delijke elpees, die men zelf niet zou aanschaffen, maar die, indien cadeau gekregen, toch nog altijd meer plezier teweegbrengen dan het tra ditionele stukje zeep, de boe ken of de goedkope rode wijn. Slapte dus. maar toch ook (na het fameuze debuut van Dire Straits, enkele weken terug, een debuut dat in deze als een soort eerste kievlets- ei kan worden beschouwd) een paar voorboden van betere tijden: Carle- ne Carter en Elizabeth Barraclough, twee dames die voor de eerste maal elpeegewijze van zich doen spreken en daarbij voor respectievelijk de firma's Warner Bros. (BSK 3204) en Bearsville (BRK 6978) toch wel eni ge stof doen opwaaien. Bij Carlene, een telg uit de legenda rische „country"family, heeft zulks -&/ Leon Redbone in niet geringe mate te maken met het feit. dat zij voor haar eerste plaat de instrumentale en produktL onele steiin verwierf van niemand minder dan (Graham Parker The Rumour. Een aardige opsteker van- ult publiciteitsoverwegingen. maar tegelijk en belangrijker een waterdichte garantie voor een gaaf. helder en terzake geluid. Miss Carter heeft echter zeif ook wel wat bij te dragen. Hoewel, ais ge zegd, gepokt en gemazeld in het cowboy-wezen, bedient zij zich nau welijks van de aldaar gangbare ken merken. maar onderscheidt zij zich door een krachtig stemgeluid en een —overwegend dito repertoi rekeuze. die onverwacht goed aan sluiten bij het zeer Britse karakter van de heren Rumour. Het levert een uiterst vitaal geluid op. dat wel dadig aandoet tegenover alle routi ne en vermoeidheid, die de dames pop van het moment kenmerken (Linda Ronstadt, Emmylou Harris. Carly Simon. Elkie Brooks, Dolly Parton etc). Het betrekkelijke doorsnee-karakter van het meren deel der composities is in dit per spectief een bezwaar van onderge schikte betekenis. Expressie en gevoel En zo zou men in het geval van Elizabeth Barraclough, hoewel compositorisch vaker scorend dan Carlene Carter, ook wel een zure opmerking kunnen bedenken. Over een soms wat al te obligate lijn. Of over de zwakke, want: gelijkvormi ge, start van de tweede plaatkant. Maar dat is natuurlijk allemaal ge zeur met een rietje, quasi-geleerde prietpraat, tegenover de mateloze hoeveelheid expressie en gevoel waarmee deze dame het fenomeen popmuziek (hier door de tegenover stelling van de twee plaatkanten fysiek gescheiden in elektrieke „folk" annex „country" en pittige „rock") te lijf gaat. Dat maakt ten minste nog eens wat los bij een mens, anders dan zijn portemon- naie, waarop het gros van de popda mes het via aanstootvrije deuntjes en geoliede, doch levenloze begelei ders lijkt te hebben gemunt. Bah. Uitsluitend de kassa lijkt ook ge diend met het hier te lande uitbren gen van „California Jam 2"(CBS 88318), zoals de titel reeds aangeeft een tweede selectie uit het vertoon de op een niet zeer lang geleden aan de West Coast georganiseerde pop festival. Weliswaar tracht op de bin nenhoes ene John Ned Mendelsohn de dagen van „love", „peace" en Woodstock te doen herleven, dege nen die er niet bij geweest zijn zul len zich maar matig thuis voelen in het, juist door die niet-aanwezig- heid, wonderlijk samengestelde ge zelschap van Santana, Ted Nugent, Dave Mason, Heart, Aerosmith en Mahogany Rush. Een Santana- „freak" schaft zich, indien gewenst, een gehele „live"elpee van deze club aan en heeft weinig boodschap aan een paar toevallige nummertjes, waarbij hij bovendien een zootje voor hem niet interessant spul op de koop toe moet nemen. Hetzelfde geldt de aanhang van de andere attracties. En, wat moet „Oxygene (Part 5)", een studio-opname(l) van Jean Michel Jarre, op deze concert- registratie? Wat is dat voor een onzin?? Van links naar rechts: Carlenen Carter, Rumourgitarist Brinsky Schwarz en Graham Parker. Hits Verder. The Small Faces met „78 In The Shade"(Atlantic SD 19171). Ou deren" onder u zullen zich dit kwar tet (waarin Rick Wills momenteel de plaats inneemt van Ronnie Lane) ongetwijfeld herinneren als de fabrikanten van een serie opge wekte zestiger jaren hits Itchy coo Park", „Tin Soldier", „Lazy Sun day". etc.), terwijl de resultaten na de opheffing van de club en de vorming van respectievelijk Hum ble Pie en Faces zeker niet teruglie pen, maar nog geruime tijd aanlei ding gaven tot enthousiaste Stukjes. Humble Pie en Faces zijn echter alweer geruime tijd ter ziele. Ronnie Lane rommelt wat in zijn eentje (hoewel vorig jaar met Pete Towns- hend van The Who een tandempro- duktie werd geprobeerd) en de her opgerichte Small Faces doen nu voor de tweede (of derde, ik weet het niet precies) keermoeite om zich wederom een aanhang van zes tiger jaren formaat te verwerven. Of dat lukt, kan ten sterkste worden betwijfeld. Nog steeds valt stem en gitaar van Stve Marriott een zekere brutaliteit niet te ontzeggen en tracht men over de hele linie er voldoende pit in te houden om zon der bezwaren voor „rock"-band door te kunnen gaan. Maar op de een of andere wijze overtuigt het allemaal niet erg meer. Uitschieters zijn afwezig, plichtmatig bonkt men door het repertoire heen. zonder dat je de indruk krijgt dat iemand het ook echt leuk vindt, wat ie aan het doen is. De hoesfotografie lijkt zulks ook uit te drukken: wat je daar aanstaart, lijkteerder rijp voor een rusthuis voor moegestreden popmuzikanten dan dat men staat te trappelen om een fiks partijtje te beuken. Tja. Leon Redbone Op dat punt brengt Leon Redbone ons trouwens evenmin veel verder met zijn derde elpee „Champagne Charlie" (Warner Bros. BSK 3165). Nu zal hij dat ook nooit pretende ren. Redbone immers heeft zijn hart verpand aan het vooroorlogse mu ziek wezen en dat is natuurlijk ande re koek dan koffie. Als men echter vraagt wat hij met dit genre doet, dan is dat maar bitter weinig. Nauwgezet copiëren en niks anders. Leuk voor een keer misschien, maar dan is de lol er wel af en moet Leon Redbone eigenlijk gewoon ophoe pelen. Terug naar kantoor. Waarna tot besluit de afdeling Zwarte Muziek dit keer ook niet bijzonder uit de verf komt. Rose Royce („Strikes Again"), Foxy {„Get Off"), The Temptations („Bare Back"), men komt nauwe lijks boven het niveau van de ordi naire „disco" uit en belandt zo, be wust of onbewust, in het gezelschap van KC and the Sunshine Band, wier jongste produkt de naam „Who Do Ya (Love)" meekreeg. Yakketak- ketak, yakketakketak etc. Het moest verboden worden. Dank zij een relatie ben ik tamelijk gelukkig en ook redelijk vlug in het bezit gekomen van het partijenboek je van het 3e Heljtings-damtoernool waaraan vijf Nederlandse toppers de nodige glans verleenden, maar ook regionale cracks hebben uitstekende partijen gespeeld. Wel zijn in dit toer nooi ook erg veel fouten gemaakt en ik geloof niet, dat er voor enige deel nemers een uitzondering kan worden gemaakt. Batiaannet, Boom en ook Jannes van der Wal gingen niet vrijuit, al moet gezegd worden dat Jannes' partijen uitblonken door originaliteit en schoonheid. Zijn overwinning op Reijkaart is na het openingsgrapje simpel maar fraai en ook de partij tegen Batiaannet mag genoemd wor den als bron voor veel analytisch schoon. Vandaag echter aandacht voor de wat vreemd aandoende over winning van regionaal favoriet Bert van Harten op deze zelfde Van der Wal. Wit: Jannes van der Wal Zwart: Bert van Harten I. 33-29 17-21 2. 39-33 21-26 3. 44-39 11- 17 4. 50-44 6-11 5. 32-28 17-21 6. 38-32 20-24. Minder goed. In een partij te gen Nimbi (Suiker 77) kreeg ik met wit ook groot voordeel door passief spel van de Congolees. 7. 29x20 15x24 8. 31-27 10-15 9. 43-38 18-23 10. 49-43 12-17. Een defensieve zet. eerder uit nood dan uit vinding rijkheid. In een partij Sljbrands- Twijnstra uit de bondscompetitie van vorig jaar kreeg wit na 10.12- 18 11. 27-22 18x27 12. 37-31 26x37 13. 42x22 14-20 gedw. 14. 34-29 23x34 15. 40x29 13-18 gedw. 16. 22x13 9x18 een machtige centrumstand, die resul teerde in een vrij gemakkelijke over winning. II. 27-22. Een ander idee is 37-31 of 36- 31 te zijner tijd gevolgd door de twee om twee met 33-29, maar Van der Wal wenst de partij te compliceren. 11. 8-12 12. 33-29 24x33 13. 38x18 12x23 14. 42-38 5-10 15. 47-42 15-20! Natuurlijk geen 14-20 wegens 32-27! 23x32 de beste 37x28 21x23. 34-29! en 36-31 met winnende dam op veld 5. 16. 34-29. Maakt er een open kerkhof aanval van. Maar ook hier zou men kunnen zeggen, dat er weinig alterna tieven aanwezig zijn. Zo is het na 16. 34-30 20-24 17. 30-25 (zo goed als ge dwongen is hier al 37-31 met alle onplezierige gevolgen vandien. om dat ook 39-34 weinig perspectieven biedt) 10-15 18. 38-33 (op 40-34 dam door 23-29, 24-29, 13-18 en 14-20) 14-20 19. 25x14 9x20 zonder meer dodelijk op een handjevol manieren. 1623x34 17. 40x29 10-15 18. 45-40 20-25 (zet een kansrijke omsingeling in) 19. 40-34 7-12 (beperkt wit in zijn mogelijkheden) 20. 39-33 14-20 21. 44- 39 9-14 (zie diagram 1). m m M m m m m m m mm b mm - - '0, Het oogt allemaal wel fraai, wat wit op het bord heeft gebracht, maar in werkelijkheid staat hij waarschijnlijk al verloren! De oud-jeugdkampioen van Gelderland is erin geslaagd, zijn grote tegenspeler in grote temponood te brengen en daarbij zijn omsinge ling zo actief te houden, dat allerlei kleine combinaties, die op zichzelf geen enkele reële bedreiging zouden kunnen vormen, samen wit in een wurgende greep houden. 22. 29-23 (gedwongen) 3-9 23. 34-30. Na 33-29 zie ik nog niet een twee drie hoe zwart verder moet, maar na 34-29 zou 20-24x24 met winst gevolgd zijn. De tekstzet is al niet veel beter. 2325x34 24. 39x30 20-24! 25. 43-39 2-7 26. 30-25 15-20 (zie diagram 2). m m l 13, S 4 i II <i w mm m 9. H iö Wit besluit tot een gambiet, waarvan de gevolgen niet te berekenen zijn. maar dat tactisch gezien zeker de meeste kans biedt. 27. 22-18 13x22 28. 39-34 9-13 29. 34-29 4-10 30. 37-31 26x37 31. 42x31 10-15 32 31-27 22x31 33. 36x27. Het /.iet ernaai •lit, dat wit toch nog redelijke com pensatie heeft voor zijn schijf achter stand. 33..21-26 34. 41-37 13-18! 35. 46-41 17-21 36. 41-36 11-17 (nog steeds werkt de tempoverhouding in zwarts voor deel) 37. 48-43! (wanhoop) 17-22 (hier verkeerden beide heren al in razende rijdnood) 38. 28x8 19x48. Hier had Van der Wal nog een gokje kunnen wagen met 39. 37-31. omdat op 24X42? 40. 35-30 26x28 41. 30-24 ad lib. 42. 8-2 ad-lib 43. 2x47! volgt met reibise (de witte dam slaat dan achte reenvolgens 7. 28. 29, 20, 14, 18. 32 en 42). Indien zwart achter eerst met 26x28 slaat, werpt de slag 21x43 na 35-30 roet in het eten. In de partij is wit echter ook geheel kansloos. 39. 8-2 24-22 40. 2x5 18-22. 41. 25x14 48- 25 42. 14-10 15x4 43. 32-27 21x32 44. 5x46 22-27 en zwart won. Een zeer interessant duel waarin zwart een uitstekende Indruk heeft gemaakt door zijn behandeling van dit zeer moeilijke tempospel. FRANK DR08T 42 1024 IW0 3780 35 56 224 Copyright P I 0 Bot 6 Copcikog*» Rekenpuzzel De werkwijze is als volgt: In de lege vakjes kunnen cijfers onder de tien worden ingevuld, die met elkaar ver menigvuldigd. als produkt het getal geven, dat voor de horizontale en vertikale vakjes is vermeld. Bij getal len met een plus moeten de cijfers opgeteld worden. Bij getallen, ge scheiden door een streep, geldt het bovenste voor de horizontale en het onderste voor de vertikale vakjes. Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. zenden naar: Trouw/Kwar tet. Postbus 859. Amsterdam. Links boven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor 1 genet. 6. keper. 11. nes. 12. tor. 14 lok. 16. os. 18 erker. 20. pa. 21. mortel. 22. oester. 23. el. 24 st.. 26. as. 27 te. 28. alm. 30. ora. 32. lap. 34. An. 36. ik. 37. ei. 38. eg. 40. laks, 41. eigen. 42 ster. 43. me. 44. e.g. 45. te. 47. es. 49. nb. 51olm. 53. per, 56. ar. 58. as, 59. A. P. 61. me. 62. lastig. 64 Oberon, 65. om. 66 adder. 69. e.t. 70. arm, 72. adi, 73. mis. 75. manen, 76. trein. Vert.: 2. en, 3. nestel. 4. es. 5. Loki. 7. el, 8. poesta. 9. e.k. 10. romer. 12. tr. 13. re. 15. Karei. 17. sol. 18. els. 19. ros. 20. pet. 25. To. 26. Aa. 28. anker. 29. mi. 31 regel. 32. li, 33. Peter. 34. aam; 36 keg. 37. ent. 39. ges, 44. eb, 46 e.p. 48. salon. 50. intern. 51. os. 52. ma. 54. elegie. 55. rente. 57. ram, 58. aga. 60. por. 61moe. 63. Edda. 67 da. 68. ei. 70. A.A. 71 me. 73. Mr. 74. si. De prijswinnaars zijn: de heer E. J. van Zeijts. Joppelaan 108 E. Joppe; de heer H. Strating. Eikenstraat 17, Kampen; de heer M. Schelling, Pink sterbloemstraat 34, Klaaswaal. Het jaarlijks overzicht „Nederlandse Postzegels 1977", een gezamenlijke uitgaaf van PTT en de Staatsuitgeve rij is weer uitgekomen. Als documen tatie voor elke Nederland-verzame laar een onmisbaar boekwerkje. Het bevat in 96 pagina's beschouwingen van drie kunstenaars over de cijferze- gels, die we sinds 1976 beschikbaar hebben; voorts uitvoerige emissiege- gevens over de 21 zegels, het vorig jaar uitgegeven, de aanleidingen tót de uitgifte, voor-ontwerpen en alles wat aan de totstandkoming van de zegels is te pas gekomen. Het zeer goed verzorgde boekje is verkrijgbaar bij de Staatsuitgeverij in Den Haag voor de prijs van tien gulden 1.70 verzendkosten. Portugal wijdde vorige maand twee zegels aan Pedro Nunes (1502-1578), mathematicus, cosmograaf en astro noom van joodse origine, die vooral ten behoeve van de scheepvaart van zijn tijd belangrijke publicaties op zijn naam heeft staan Op een zegel van 5 esc. de geleerde aan zijn werk tafel en op die van 20 esc. o.a. een deel van zijn radarscherm. Ter gelegen heid van het Internationale Congres van Mathematici (ICM 78). dat dit jaar in Finland wordt gehouden, ver scheen aldaar een zegel waarop de functietheorie en via een lijnenspel de beweging der mathematici wordt uitgebeeld. In LJsland is met het ge reedkomen van de brug over de Skei- oararivier het wegenplan compleet dat een ringweg rond het hele eiland omvat. Op de zegel een fraai beeld van de brug. Wegens het eeuwfeest van de jaar beurs van Toronto, die in 1878 startte als een agrarische tentoonstelling verscheen een bijzondere Canadese zegel waarop de hoofdingang van het terrein te zien is. Zuid-Afrika eert met een viertal zegels de schilder Jan E Volschenk (1853 1936). de eerste in het land geboren kunstenaar-ex-professo. Op de zegels reprodukties van door hem vervaar digde landschappen. Er is ook een blokje van de vier zegels te zamen uitgegeven. Van Oostenrijk nog twee zegels, die 21 en 25 augustus in omloop kwamen. Een zegel van S 1.50 verscheen ter gelegenheid van de vijftiende bijeen komst van de internationale bond van werkers in de bouw- en houtver werkende industrie, die in Wenen werd gehouden. Deze in 1934 gestich te organisatie omvat thans drie mil joen leden in 51 landen. Op de zegel een compositie van handwerktuigen. De tweede zegel (S 3) herdenkt het feit dat 700 jaar geleden bij Dürnkrut een slag werd geleverd ten gevolge waarvan aan de heerschappij van Bo- hemen over Oostenrijk een eind kwam. Op de zegel een reconstructie naar middeleeuwse prenten van een tweegevecht tussen koning Rudolf van Habsburg en Ottokar van Bohe- men. dat in feite nooit heeft plaats gevonden. OfVt M'NUKHT Hf I pVH'yti R\ T VN 1» 'i— OSTSRReiCH V In de reeks „natuurbescherming" verscheen in de Verenigde Staten een blokje van vier zegels met afbeeldin gen van uilen, waarvan het voortbe staan wordt bedreigd. En om te be sluiten de uitgifte van drie zegels van de Ned. Antillen gewijd aan energie besparing. In de vorm van een bol is op de zegels de tekst „wees zuinig met energie" in de Engelse. Neder landse en Paplamentoe-taal gepro jecteerd. Prijs 75 ct. Ant.crt. Dag van uitgave 31 augustus. J. J. M. KIGOEN Niets is in het schaakspel tragischer dan de blunder. In één klap wordt een mooie stelling om zeep geholpen, een bouwwerk waaraan men uren heeft gewerkt, stort in een enkele seconde in elkaar. Een verklaring van de blun der geeft makkelijk aanleiding tot onzinnige speculaties, maar één ding is mij wel duidelijk geworden: de blunder is dikwijls een teken van zelfverachting. In Baguio heeft Vik tor Kortsnoj enkele dagen rust ge vraagd na zijn blunder in de zeven tiende partij, toen hij zich pardoes mat in twee liet zetten. Of het nu werkelijk komt door de aanwezigheid van de parapsycholoog weet ik niet, maar gezegd moet worden dat Korts noj altijd een notoire blunderaar is geweest. Waarschijnlijk is er geen en kele schaker van die klasse die zoveel verschrikkelijke blunders heeft be gaan als Kortsnoj. Nog niet eens zo lang geleden was Hans Böhm de ge lukkige tegen wie Kortsnoj een blun der beging. In Moskou gaf Kortsnoj na twaalf zetten reeds een stuk weg: 1. d4 Pf6 2. c4 f6 3. Pc3 d5 4. Pf3 Lg7 5. d5x Pd5x 6. Ld2 0-0 7. e4 Pb6 8. Le3 Lg4 9. Le2 Lf3x 10. gf3x Dd7 11. h4 Pc6 12. d5 Pe5?? Nu had Böhm met de eenvoudige combinatie 13. Lb6x ab6x 14. f4 een stuk kunnen winnen, maar in de onjuiste veronderstelling dat een zo groot speler als Kortsnoj nu een maal geen fout begaat, liet hij de winnende zet achterweg en de par tij ging gewoon verder. Bladerend door oude tijdschriften en boeken, ben ik een groot aantai blun ders van Kortsnoj tegen gekomen. Opvallend is dat Kortsnoj vooral met Wit zulke vreemde misrekeningen be gaat. Het begon al heel vroeg. In het jeugdkampioenschap van de USSR van 1949. kwam op een gegeven mo ment tegen de nog jeugdiger Spasski de volgende stelling op het bord. De gehele partij had Kortsnoj gewon nen gestaan. Zijn laatste zet: 1. Db5- d7 was al niet zo'n beste, maar na Spasski's antwoord 1.Dd7-f5 ver loor hij het zelfs nog 2. Th4xh7?? (Nodig was 2. Df7x genoeg voor remi se. tot stand gekomen door 2. De2t en zwart houdt eeuwig schaak) 2. Kb8xh7 3. Dd7xf7t Tf8-f7 en wit gaf het op! 4. Dh5t Kg8 5. Td8 mat had hij waarschijnlijk gedacht. Waar om Kortsnoj niet verder wilde, zal wel iets te maken hebben met de zelf verachting dat hij deze partij niet had gewonnen. Nog steeds lag remise binnen handbereik: 4. De8 De2t 5. Kgl Dd3x en wit maakt nu eeuwig schaak. In deze rubriek laat Ik Kortsnoj's andere blunder tegen Spasski. 29 Jaar later in Belgrado begaan, waar hij in een mooie stand een vol stuk weggaf maar buiten beschouwing, evenals zijn gigantische misrekening In de zeventiende partij (alweer!) van zijn tweekamp met Karpov in '74, toen hij een vol paard verblunderde. Minder bekend is Kortsnoj's blunder tegen Milic uit 1956 Met wit stond Kortsnoj al weer prachtig, toen Milic in de volgende stelling 1. Tflx? speelde. Bestel het boekje Goede raad voor fietstochten' door overmaking van 16,40 op postgiro 234567 t.n v. stichting (iets'. Amsterdam noj had daarvoor alle acht partijen gewonnen. Misschien was hij op dat moment de beste speler ter wereld Tegen PortUch verloor hij echter als volgt: 1. Pc3-d5?? Lc6xd5 2. e4xd5 f4-gS 3. h2xf3 Dh4xc4 en wit gaf het op. MAX PAM Wie zou nu niet: 2. Le6x+ Tf7 3. Dg7 mat gespeeld hebben? Kortsnoj niet. Hij speelde 2. Lh3xfl en kon niet meer winnen. Ook opmerkelijk was zijn blunder in 1968 tegen Portisch in het Hoogoventoernooi. Het was de partij uit de negende ronde en Korts- UTRECHT - De NS gaan alle elektrische locomotieven (z.g. 1100-serle) voorzien van ver sterkte neuzen. Dit doet men om de veiligheid van de machi nisten te verhogen in het geval van een botsing. Deze week is trouwens de eerste locomotief met versterkte voorzijde ge reed gekomen in de hoofdwerk plaats van de NS in Tilburg. Voor 1982 moet de gehele serie behandeld zijn. De laatste Jaren heeft men ge middeld zeven tot tien locomo tieven in de werkplaats gehad die moesten worden gerepa reerd na botsingen Hoewel in de algelopen vijf Jaar één ma chinist ernstige verwondingen opliep, wenst men toch het ze kere voor het onzekere te ne men. aangezien bij de meeste incidenten ernstige vervormin gen van de bestuurderscabine werden geconstateerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 25