Wie schrijft die stukjes van 'Vandaag' eigenlijk? Ook bij Leger des Heils een ondernemingsraad Jezus komt in ruim negentig Koranteksten ter sprake Goed idee: kleurenfoto's van dia's. Christelijke studieclubs in Sowjet-Unie in gevaar ie n Ned. christelijke bond overheidspersoneel Bijbelgenootschap helpt kerken Puebla hoopt op komst van paus De diaprint: een foto Ml van een dia. Arabisch 'Groot Nieuws' wordt in Europa gedrukt VANDAAG VOORBIJGANGERS M VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Drs. E. Pijlman Elke dag, behalve als er iets misge gaan is (onze kracht wordt in zwak heid volbracht), staat in de rechter bovenhoek van deze pagina de ru briek „Vandaag". Wie schrijft die. stukjes van „Vandaag" eigenlijk?, is me vaak gevraagd. Vroeger deed ik nogal geheimzin nig, ik zwetste wat over het karak ter van de krant en hield een ver haal, dat in „Vandaag" niet zozeer één bepaald persoon sprak als wel de krant in z'n geheel. Bij 't klimmen der jaren ben ik echter loslippiger geworden en als de vragenstellers aandrongen met: of mogen wij als lezers dat soms niet weten?, antwoordde ik min zaam van wèl en openbaarde dat de auteur van „Vandaag" dominee E. Pijlman was. Het zal deze prediker deugd doen dat ik slechts in een enkel geval er ter verduidelijking aan toe moest voegen: de man van De Open Deur en van de Keizers grachtkerkgemeente in Am sterdam. Steeds meer mensen zijn er in de loop van de tijd achter gekomen wie in „Vandaag" aan 't woord was, en thans is het hek van de dam. Bij Ten Have in Baarn is een „bijbels dagboek voor mensen van van daag" uitgekomen onder de titel „Woord <5t antwoord", dat geschre ven is door Eduard Pijlman. Welnu, op het achteromslag vertrouwt de uitgever ons toe dat „Woord &i ant woord" een keuze behelst uit de rubriek „Vandaag" in Trouw, om vervolgens geestdriftig vast te stel len dat door de publikatie van dit dagboek een einde kwam aan de anonimiteit van de schrijver van „Vandaag". Mooi, daar heb ik dus geen gezanik meer over. Toch zal ook in de toekomst „Van daag" niet ondertekend worden. Waarom niet? Om te beginnen al niet. omdat dominee Pijlman dit niet wil. Hij zegt: „Dan sta ik zo nadrukkelijk zes keer in de week te toeteren in dat hoekje alsje blieft niet! En wij-van-Trouw vin den dat hij gelijk heeft. Een derge lijke rublek. hoe persoonlijk van toon ook. hoeft niet persé aan een néóm gebonden te zijn, „Vandaag" is toch echt wel iets van de krant als zodanig. En nu kom ik weer bij dat woord „karakter" terecht: „Van daag" past bij het karakter van Trouw, dat dagelijkse stukje be paalt op zijn eigen manier mee de aard van de krant. Dit wil niet zeggen dat in „Van daag" altijd precies de mening van de ganse redactie verkondigd wordt. Laat ik een voorbeeld uit het volle redactionele leven geven. Edu ard Pijlman heeft een enorme hekel aan banken. Niet aan gewone ban ken. hij kan leuk schrijven over een bank in 't park. waarop hij met een klein meisje zat te praten over wat ze later worden wou. Nee, zijn af keer betreft gèldbanken en op ge zette tijden geeft hij onbekommerd lucht aan die afkeer. Nu is onze hoofdredacteur doctorandus in de economie en bij gelegenheid wil hij dat weten ook. Als dominee Pijl man dan weer eens zeer slechte din gen van banken opsomt, wijst doc torandus Jenze Tamminga enigs zins verdrietig naar „Vandaag" en zegt: „Hij snapt het bankwezen niet, zal ik eens met Eduard praten en het hem uitleggen?" Ik schud dan van nee en verklaar, dat 't toch boter aan de galg gesmeerd is. Als ik de eerwaarde heer Pijlman op de hc.gte breng van de bedenkingen van onze hoofdredacteur, wuift hij die vrolijk weg met de opmerking: „Ik heb als werkstudent negen maanden bij een bank gezeten, ze hoeven mij niets meer uit te leggen." Dit brengt me op een ander punt. Waarom schrijft die dominee van jullie niet elke dag over een bijbel tekst?, informeren sommige lezers. Als ik dit doorgeef aan Eduard Pijl man, zegt hij: „Vertel ze maar, dat ik daarvoor niet vroom genoeg ben." Maar dat vertel ik niet, want ik weet de ware reden: omdat domi nee Pijlman nergens zo benauwd voor is als voor een gemakkelijk, vrijblijvend-stichtelijk gebruik van bijbelwoorden. Als hij kwaad is over de bejegening van krakers of Marokkanen, en daar is hij kwaad over, heeft hij er geen behoefte aan, met bijbelteksten te sjouwen. Ook al wordt zijn kwaadheid gevoed door bijbelteksten. Voor „Woord antwoord" ('t is een fraai ogend en prettig in de hand liggend boekje geworden van 215 pagina's) is voooral geput uit de stukjes die Eduard Pijlman rondom de zondag schrijft en die hun uit gangspunt in een bijbelgedeelte vinden. Zij zijn bijgewerkt en hun volgorde komt ongeveer overeen met het zgn. kerkelijk jaar. Op het omslag roemt de uitgever de stuk jes van dominee Pijlman als bemoe digend en raak. Niet alle lezers zul len dit beamen, we krijgen wel eens naar ons hoofd geslingerd dat de vervaardiger van „Vandaag" maar een akelig rood mannetje is en cate chismuskenners klimmen in de pen wanneer de eerwaarde scribent in schaatsenrijden op de gracht een voorsmaak van de eeuwige zalig heid proeft. Maar er staat tegeno ver. en het staat vast, dat heel wat lezers „Vandaag" uitknippen en be waren om zo'n stukje nóg eens te kunnen lezen. Als ze er 22,50 voor over hebben, kunnen ze nu hun knipsels wegdoen. Van een onzer verslaggevers HAARLEM Het Nederlands bijbel- van speciale bijbeluitgaven, die bij genootschap wil meer gaan inspelen plaatselijke acties gebruikt kunnen op de specifieke wensen van plaatse- worden, of In de liturgie of bij het lljke kerken en groepen. Het heeft evangelisatiewerk. Waar mogelijk wU een oproep gedaan aan plaatselijke het bijbelgenootschap ook de plaat- gemeenten. om hun wensen kenbaar selijke gemeenten helpen, de bijbel in te maken, bij voorbeeld ten aanzien hun omgeving te verspreiden. ADVERTENTIE Van onze soc.-economische redactie DEN HAAG Het Leger des Heils zal met spoed moeten overgaan tot het instellen van een ondernemingsraad, opdat ook de werknemers bij deze organisatie medezeggen schap kunnen verwerven. Tot deze conclusie komt de Neder landse Christelijke Bond van Over- ROME (CIC/AFP) Het Is niet uitge sloten. dat paus Johannes Paulus Ln oktober naar Mexico komt. naar de derde Celam-vergadertng. de bijeen komst van Latijnsamerikaanse bis schoppenconferenties in Puebla. Dit heeft de Celam voorzltter. de Brazili aanse kardinaal Lorschetder. in Rome gezegd. De kardinaal hoopt, dat de paus in leder geval de sluiting zal meemaken. De conferentie wordt van 12 tot 28 oktober gehouden. Een van de gasten bij de plechtigheid rond de openbare ambtsaanvaarding van de nieuwe paus. zondag in Rome. zal de Argentijnse president Videla zijn. Hij maakte gisteren bekend, dat hij met zijn minister van buitenland se zaken Oscar Montes naar Rome gaat Gisteren heeft de Italiaanse afdeling van Amnesty International de paus een petitie aangeboden, waarin hem wordt gevraagd tussenbeide te ko men ten gunste van de politieke ge vangenen in Argentina De petitie is ondertekend door 28.000 mensen. Basistraining parochie-ontwikke ling voor pastores en leken. 25-30 september. Eefde bij Zuthpen. Aanm. en inl tel 05712-2778 Bijbelstudleleldrrsweekrnd* Youth for Christ. 9-10 september en 18-17 december. Koetshuis Linden- horst. Driebergen (tel 03438-5744). heidspersoneel nu de Raad van 8tate het beroep van het Leger des Heils om ontheffing van de verplichting om een ondernemingsraad in te stellen heeft verworpen. In het blad „Welzijn" schrijft de NCBO dat dit betekent dat het Leger bij vrijwel ai haar Instellingen met meer dan 25 werknemers tot Instel ling van een ondernemingsraad moet overgaan. Ook zal er een centrale ondernemingsraad moeten komen. De bond geeft toe dat deze uitspraak van de Raad van State ongetwijfeld diep ingrijpende gevolgen zal hebben op de organisatiestructuur van het Leger des Heils. Wezen aangetast De bezwaren van de Legerleiding richtten zich niet op het verlenen van medezeggenschap aan haar werkne mers. maar op de aantasting van het wezen van haar organisatie. De NCBO merkt hierover op dat de vrees van de Legerleiding voor een verbreking van de band tussen het Leger als kerkgenootschap en als maatschappelijke instelling niet te recht lijkt. De werknemers bij het Leger wordt bij de indiensttreding gevraagd de doelstelling te onder schrijven. zodat de ruimte voor an dersdenkenden niet groot kan zijn. Ook het argument dat de Instelling van een ondernemingsraad de hiërar chische structuur zal aantasten, wijst de christelijke bond van de hand. De bond vraagt zich al of de huidige hiërarchische structuur nog wel aan sluit bij de huidige inzichten daaro ver binnen de samenleving en het Leger zelf De tegenwerping dat officieren van het Leger door de instelling van een ondernemingsraad in een nadelige positie raken, snijdt volgens de bond wel hout. De 300 officieren, die bij hun intreden afstand hebben gedaan van hun salaris en die niet op arbeids overeenkomst werkzaam zijn, kun nen op grond van deze rechtspositie niet bij het werk van een onderne mingsraad worden betrokken. De NCBO geeft toe dat het tegen het rechtsgevoel indruist dat een part time werknemers wél en een officier geen stemrecht zou hebben. De bond suggereert dat de minister van socia le zaken bij een volgende wetswijzi ging de positie van personeel dat in de zin van de wet geen werknemer is. nader zou kunnen bekijken. Internationaal Het Leger heeft verder naar voren gebracht dat het hier gaat om een Internationale organisatie, die cen trale richtlijnen krijgt vanuit het hoofdkwartier in Londen. De NCBO zegt daarover dat op grond van dit argument elke muiti-nationale onder neming een ondernemingsraad zou kunnen weigeren. Tenslotte merkt de NCBO op dat een aantal bezwaren van het Leger zeker gegrond zijn. maar dat dat niet weg neemt dat de Legerleiding altijd heeft nagelaten een vervangende vorm van overleg in het leven te roe pen. Deze traagheid is er volgens de bond de oorzaak van dat de rechter nu ingrijpt om het recht van de werk nemer op medezeggenschap af te dwingen. Het gebeurt maar al te vaak, dat u vakantie- of verjaardagsdia's bij anderen ziet waar de kinderen of uzelf op staan. Zulke onvergetelijke momenten wilt u graag zelf hebben? Dat kan. Met diaprints: mooie kleurenfoto's van dia's van elk merk. Verkrijgbaar op verschillende formaten tot posterafmetingen toe. Breng de dia's naar uw fotohandelaar Hij behandelt ze met zorg. LONDEN Dezer dagen zijn de films in Londen aangekomen die gebruikt zullen worden voor het drukken van het Nieuwe Testament in de Arabi sche omgangstaal. Oorspronkelijk zou het in Libanon gedrukt worden, maar de voortdurende beschietingen en bombardementen maakten dit on mogelijk. Het Nieuwe Testament is vertaald door een Interconfessionele vertaalgroep met orthodoxen, room- katholieken en protestanten. Tot twee maal toe is deze vertaling bijna verloren gegaan. Vorig jaar werd het manuscript van Cairo, waar het gecontroleerd was, verstuurd naar Beiroet, waar het persklaar ge maakt zou worden. Omdat in die tijd het vliegveld van Beiroet voor alle verkeer gesloten was, gebeurde dit overzee. Vlak voor de kust van Liba non werd het schip plotseling bescho ten. Hoewel het enkele malen getrof fen was. slaagde het er toch nog in een haven te bereiken. Het zetwerk werd in Oost-Beiroet ver richt. Het bedrijf lag echter vorige maand dagenlang onder hevig artille rievuur. De secretaris van het bijbel genootschap van Libanon, Sam Yeg- hazar, haalde 'een gedeelte van de reeds geieedgekomen films op, toen de beschietingen begonnen. Grana ten vielen vlak voor hem op de weg en troffen een auto op nog geen vijftig meter van hem vandaan. Slechts met grote moeite slaagde hij erin veilig achter de Syrische linies te komen. In allerijl werd toen besloten niet meer risico's te nemen en het Nieuwe Testament in Europa te laten druk ken. De films werden vorige week in Londen overhandigd aan een verte genwoordiger van de wereldbond van bijbelgenootschappen. De Nieuwe Testamenten zullen in november klaar zijn. De kerkenconferentie: hoe en wat? 22-23 september, De Klencke, Oosterhesselen (tel. 05248-651). Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel 010-115700 (adv i DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030. LONDEN (Keston) Het En gelse centrum Keston College heeft rapporten ontvangen van verscheidene maatrege len die ln de Sowjet-Unie ge nomen worden tegen christe lijke studiegroepen Dit wekt de vrees dat. nadat de Helsin- kigroepen nu uit de weg ge ruimd zijn. de nieuwe christe lijke groepen aan de beurt zijn. Binnen de Russische orthodoxie Zijn de laatste Jaren spontaan talrijke on afhankelijke groepen, meest Jonge ren. gevormd met het doel een serieu ze studie van het geloof te onderne men. De aandacht is reeds getrokken door de strenge maatregelen waar de Moskouse leider van zo'n groep. Alexander Ogorodnikow het slacht offer van werd. De groep van Ogorod- nikow werd door de KGB uiteenge jaagd. Sindsdien is de leider voortdu rend door politle-plagerijen achter volgd. Zo werd op de vooravond van Pasen dit Jaar zijn huis doorzocht en hij werd tot tien uur 's ochtends vast gehouden teneinde te voorkomen dat hij de Paaswake kon meemaken. Op 20 mei werd zijn huis opnieuw door zocht. Ogorodnikow werd opgedragen bui ten Moskou te gaan wonen. Maar ook in zijn nieuwe woonplaats. Redkino bij Kalinin, ten noordwesten van Moskou, kreeg hij waarschuwingen hier niet door te gaan met zijn werk onder de studieclubs. Desondanks bleef een studieclub bestaan. In Smolensk kreeg een lerares aan een studieclub. Tatjana Sjtsjipkova. ontslag en werd bedreigd met een justitiële vervolging, omdat zij in het bezit bleek van acht kopieën van het blad Obsjstjina (Gemeenschap). Deze werden gevonden tijdens een huiszoeking op 20 mei. De ontdek king werd gevolgd door een twee maanden durende campagne tegen haar aan het pedagogisch instituut in Smolensk, waar de studenten offici eel georganiseerd werden om haar te beschuldigen van religieuze propa ganda. De politie veroorzaakte moei lijkheden voor studenten die haar tijdens openbare bijeenkomsten ver dedigden en Jelena Kapitanova, die hierom de Jeugdbeweging Komsomol verliet, werd van het pedagogisch in stituut verwijderd wegens haar deel neming aan christelijke studieclubs. Op 10 juli werd Tatjana ontslagen, zogenaamd om haar tekortschieten de kwaliteiten als docent, hoewel zij al 17 jaar aan het instituut werkt. Zij werd bedreigd met de mededeling dat zij indien zij zou doorgaan met haar deelneming aan de christelijke clubs beschuldigd zou worden van de „verspreiding van bewust onjuiste verzinsels met het doel de Sow jet- staat en zijn maatschappelijke orde te belasteren" (artikel 190-1 van het wetboek van strafrecht). Tatjana Sjtsjipkowa is 48 jaar oud, door drs. J. Slomp Het is een zeer gelukkige ge dachte van de uitgeverij Ten Have geweest om het ln 1966 In de serie „Boeken bij de Bijbel" iBBB) verschenen meesterwerkje „Jezus In de Koran" van O Parrinder op nieuw ln een aantrekkelijke omslag uit te geven Van de oorspronkelijke Engelse editi- te ls onlangs een derde onver anderde druk van de persen gerold. Een voordeel van de Nederlandse edi tie is dat de lezer van deze eveneens ongewijzigde herdruk in een bijlage op de hoogte wordt gebracht van de meeste recente literatuur over dit on derwerp. Deze bijlage ontbreekt in de Engelse uitgave. De samensteller van deze bijlage heeft „Mohammed und Jesus. Die christologische Televante Texte des Korans. Neu Qbersetzt und erklart" van O. 8chedel nog niet kun nen noemen. Zelf heb ik Parrinders boek sedert 1965 zeer geregeld gebruikt. Het is naar mijn mening de beste, handza me en voor een breder publiek be doelde studie over dit onderwerp De lezer zij echter gewaarschuwd. Parrinders s werk beperkt zich tot de Koran Voor het bredere thema Jezus in de islam zou zeker nog zo'n over zichtelijke samenvatting nodig zijn. Hayek heeft er zich in 't Frans aan gewaagd, maar in het Nederlandse taalgebied ontbreekt nog zo'n studie. Het aantrekkelijke van Parrinders boek is niet slechts dat het de contro versiële en dogmatische onderwerpen op een rijtje zet en rustig bespreekt, maar ook dat er verbindingen worden gelegd met het Nieuwe Testament en de vroegere kerkgeschiedenis. Voor wie het nog niet wist. wordt één ding duidelijk: Jezus is zelf de verbin dingsschakel tussen belde godsdien sten. Jezus komt in ruim negentig Koran-verzen ter sprake Al die ver zen worden door Parrinder ln zeven tien hoofdstukken behandeld. Ter informatie van de lezers noem ik de titels van de hoofdstukken: Inlei ding (1); Jezus (2). de zoon van Maria (3). namen van Jezus (4); Zacharias en Johannes (5); Maria (6); de geboorte aankondiging (7); de geboorte van Jezus (8); wat Jezus deed (9); wat Jezus zei (10); Jezus' dood (11); Jezus en de toekomst (12); God's Zoon (13); De Triniteit (14); Het evangelie (15); De christenen (16). Conclusie (17). Jezus neemt evenwel in de Koran niet zo'n grote plaats in als Abraham en Mozes. Alle grote profeten, in de Ko ran met een apart woord „gezant", „apostel", „rasoel" aangeduid, zijn voorlopers en prototypen van Mo hammed. We moeten ons ais belijdende christe nen dus op de persoon van de Korani- sche Jezus niet verkijken door hem exclusief vanuit het christelijke per spectief te zien. Om de moslims en de BEZOEK IN HET DORP lEN ede Een klein gestencild briefje deelde n< ons mee dat wij die en die dag prinses Beatrix en prins Claus in ons dorp zouden kunnen verwachten. Een opwindend bericht in zo'n kleine gemeenschap. Al spoedig ook weer getemperd door de bijgemelde bijzonderheid dat het prinselijk paar slechts door ons dorp heen zou trekken en geen tijd had zich bij ons op te houden. Dat mitigeerde (matigde) uiteraard wel onze vreugde. Desondanks verzocht het anonieme briefje ons toch de vlag uit te steken. Wij hebben geen vlag. dus dat gaf geen probleem. Wel merkten we dat er toch nog voorbereidingen getroffen Ier le werden. Geruchten van aar kleuterschool en de basisschool gaven aan dat men iets van plan was. Zou men toch in staat zijn de prinselijke door-trekkers tot stilstand te dwingen, b.v. door een slim opgezette zang-partij? Sommigen opperden de gedachte van allemaal midden op straat te gaan staan, dan moesten ze wel stoppen. Daarbij wees iemand naar een rustiek bankje dat zich voor ons huis pleegt te bevinden. Als we dat eens midden op de rijweg zetten en jullie er dan op gingen zitten. We beproefden het even, want dat kan in ons stille dorp op alle uren van de dag, maar zagen er toch van af. Eindelijk was het zover. Er hing de hele morgen al een wat gespannen sfeer in het dorp. Figuren die je anders nooit op straat zag verschenen nu in 't openbaar om eens te kijken. Bij ons had men zelfs een klein alleronnozelst vlaggetje weten aan te schaffen dat wel aan de gevel aangebracht kon worden maar w aardoor het geheel sterk deed denken aan een zoekplaatje. Mijn Jrie vrouw verscheen tegen het kritieke uur met een oranje-corsage van oost-indische kers, welke corsage de bewondering van de buurvrouwen opwekte en een van hen zelfs de verbaasde kreet ontlokte: het is levendig!, daarmee doelend op het feit dat het geen kunstbloemen waren. Maar goed, eindelijk was het zover. De stoet, voorafgegaan door stoere motor-politieagenten, kwam eraan. De kleuterschool was in oranjehemdjes gekleed en de basisschool stond eveneens aan weerskanten opgesteld. In een open auto kwamen de gasten voorbij. Het was gebeurd voordat we het wisten. De prins keek mij aan, zei iemand, en ik heb gelachen tegen de prinses. Enfin, het was gebeurd. Nog even stonden we na te praten, na-mijmerend over wat het prinselijk paar verder deze dag te wachten stond. Toch was het even iets anders. Er gebeurde even wat. eei linist leker tmer jraal ers b el ze iinne ok ei mdei reng- rgaai ragei igen. Iet w [ant< aar 1 m ee taan aid-: roep e h( vee ie tv lel i Dmn EN den put ant: nds ten imi ndt nat ist el erli aan enti ur 1 »n iét zij is gehuwd en heeft een zoon en een dochter. De laatste. Ljoebow, is vol gens berichten uit de Komsomol ge zet, omdat zij verzwegen heeft dat er ikonen in huis hangen, hoewel zij zelf niets van doen zou hebben met de studieclubs. De studieclubs bestaan in verschei dene Russische steden en hebben een theologische en filosofische richting. De meeste leden zijn orthodox en oecumenisch ingesteld. Het blad Obsjtsjina bevat theologische en filo sofische artikelen. Tot de auteurs be horen Ogorodnikow en de strijder voor de mensenrechten Viktor Kapi- tantsjoek, die lid is van het christelijk comité voor de verdediging van de rechten van gelovigen in de Sowjet- Unie. islam beter te willen verstaan via de ons vertrouwde persoon van Jezus Christus is Parrinders werk voortref felijk. maar om de „Jezus van de moslims" beter te kunnen plaatsen is het absoluut noodzakelijk om ons ook te verdiepen in het leven van de Profeet Mohammed zoals moslims hem zien. Die evangelische tweede mijl moeten we gaan terwille van het gesprek met hen. Drs. J. Slomp, predikant in algemene dienst van de gereformeerde kerken voor de toerusting van de kerkleden met het oog op de ontmoeting met de moslims in Nederland, kondigt aan: „Jezus in de Koran" door G. Parrin der. L'itg. Ten Have, Baarn, 159 pag., prijs 16,50. te. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Oud-Beyerland (toez.) M. Goudriaan te Goudswaard. Afscheid: 3 sept van Enschede J. var Beek ber. te Haren; van Den Haag (Kloosterkerk) als vicaris G. Th. var Es Ber. te Geldermalsen; van Ak krum T. J. de Heer ber. te Apeldoorn van Utrecht W. L. Jens wegens em. van Baarn (buitengew. wijkgem.) G C. Post ber. te Ermelo; van Rijper kerk G. A. Schoonheim. ber. U Helmond. Intrede: Te Maastricht R. van dei Beid uit Oldekerk; te Delft G. A Cnossen uit Nijverdai; te Biddinghui zen J C Delbeek uit Middelburg; t Harten L. E. Emmen uit Goes; U Haren E. Gramsbergen uit Oorssel; U Noordeloos C. Kik uit Rouveen; U Hoogeveen B. van der Lelie ui Raamsdonk; te Leiden S. T. de Meij Meulendijk kand. te Leiden; te Apel doorn A. Sjollema uit Varsseveld; U Nieuwerkerk a/d IJssel A. van del Vlist uit Genemuiden. Bevesstiging: te Warffum (parttimi Gemeente opbouw Zending in Ned. C. J. G. Keijzer te Zuidwolde (Gr.). GEREF. KERKEN. Beroepen: te Maasdijk dr. H. Bade U Landsmeer. Afscheid: van Kampen R. Akkermal ber. te Almkerk; van Wommels W. J Eeltink ber. te Uithoorn; van De Bil R. ter Haar wegens ben. Ier. Chr Scholengem. Emmeloord; van Balk W. Nawijn ber. te Treebeek; van As sen J. Popping ber. te Heerde; var Stad aan 't Haringvliet G. J. Sminl ber. te Barendrecht; van Barendrech C. Warner ber. te Hengelo; van Am sterdam G. J. van Kamp (schippers pred.) wegens emeritaat; van 's-Gra venzande dr Y. F eens tra wegens eme ritaat Intrede: te Honselersdljk H. de Boer uit Halie en Doetinchem; te Hoofd dorp T. de Boer uit Winschoten; W Woerden H. E. BIJleveld uit IJlst; U» Zwartebroek H. P. de Goede kand. ta Zwartebroek; te Borger D. J. de Lan ge uit Hardinxveld-Boven; te Zwijn- drecht- Groote Llndt J. G. Los uit Nieuw-Caledonië; te Amsterdam (stu- dentenpast.) B. H. Rootmensen uit Valkenswaard; te Apeldoorn (past. Julianaziekenh.) H. Lenters uit Maassluis; GEREF. KERKEN fVRIJG.) Beroepen: te De Lier-Maassluis H. R v. d. Kamp. kand. te Warnsveld. Beroepbaar: kand. A. de Jager, Belt- weg 25 te Kampen. Afscheid: van Lisse-Oegstgeest J. P- C. Simpelaar ber. te Assen-Zuid. Intrede: te Rotterdam-Centrum C. J- de Ruijter uit 8neek; te Amsterdam- Zuidwest G. A. Snip uit Eemsdijk-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2