FILM Bijzonder onsympathieke film Boek en plaat over Ko van Dijk Gangsterfilm van halve eeuwoud Mislukte opzet stuntelig verdedigd KUNST Amsterdams Philharmonisch vulde gat in de markt MIDNIGHT EXPRESS LITTLE CAESAR Het verloren paradijs he Voice mag eer verschijnen Residentie-orkest naar Oost-Europa Orgelconcerten met koffie toe Staat de postcode in een advertentie of brief?1 Gebruik'mdan alsu reageert en...vergeet ook uw eigen postcode niet. pttpost VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET P15-RH17-S19 door Dick Ouwendijk bi- „Midnight Express" is een bij- tonder onsympathieke film. Zij is haar doel, zich in protest te keren tegen mensonteren de praktijken in bepaalde ge vangenissen, een stuk voorbij de geschoten. Je krijgt eerder de J* indruk van verlekkerdheid in tiet uitspinnen van wreedhe den en menselijke laaghartig- aeid dan van verontwaardi ging. Daardoor komt ook het meegevoel net degenen, die het slachtoffer van ie geweldpraktijken zijn, danig op de tocht te staan. Door het overmatig extreme van hun lot, wordt het onge- oofwaardig. Het menselijke uithou dingsvermogen in vernederende en pijnigende beproevingen kan heel ver taan. Maar er zijn, desondanks, toch jatuurlijke grenzen aan. Die grenzen vorden in de film herhaaldelijk op trove manier geschonden. De ondergrond van de filjm is een waar verhaal over een jonge Ameri kaan, Billy Hayes, die vanuit Turkije ten hoeveelheid hajs naar huis wil meesmokkelen. De maker van de 61m, Alan Parker, heft in een inter- riew gezegd, dat de feiten, zoals hij die in zijn film laat zien, niet hele maal conform zijn aan de feiten, zoals die door Hayes in een boek over zijn trvaringen in de gevangenis zijn neer- elegd. Maar hij verdedigt de stelling, dat hij de inhoud van die feiten wel integraal heeft weergegeven. Hier kom je voor de moeilijke kwestie te nisgroep. De gevangenen bewegen zich in schijnbaar grote vrijheid tus sen de omwallingen van de eeuwen oude gevangenis, maar omdat ze voor levensonderhoud zijn aangewezen op eigen inkomsten wordt hun bestaan beheerst door onderlinge roofzucht en knevelarij. Dat wordt verergerd door het sadisme van de bewakers, die erop uit zijn om wervels en nieren van mensen, op wie zij het gemunt hebben, stuk te slaan. Hayes ziet dit alles met verbijstering aan, maar hoopt dank zij zijn Amerikaanse nati onaliteit spoedig vrij te komen. Door corruptie van het hoogste gerechts hof, dat wraak wil nemen op de Ame rikaanse politiek t.o.v. Turkije na de inval op Cyprus, krijgt na, na een in oorsprong mild vonnis, een vonnis van dertig jaar. Hij raakt dan volledig overgeleverd aan de willekeur van zijn bewakers. Walgelijk Beeld uit Midnight Express staan van, de interpretatie van feiten. Schrijft iemand: X kreeg een stevig pak slaag, dan kan de interpretatie variëren van het toedienen van harde klappen tot een letterlijk aan pulp slaan van gezichten. Alan Parker ver toont de neiging om uitsluitend te interpreteren in „tot pulp slaan" en dat zo bloedig en weerzinwekkend mogelijk. Hij schijnt als het ware verliefd te zijn geraakt op het beeld van de geniepigste kneuzingen, gees telijk en lichamelijk. Zoals al gezegd wordt Billy Hayes een imponerende debuutrol van Brad Davis betrapt op het smokkelen van hasj. Hij wordt naar een Turkse gevangenis overgebracht, waar hij om niets de woede van een bewaker opwekt en ongenadig wordt afgerost. Die afrossing is overigens maar een voorproefje en levert nauwelijks meer op dan een blauw oog en een stuk geslagen wenkbrauw. Voorlopig wordt de jonge Amerikaan „met rust gelaten" en ingedeeld in een gevange- Dat Edward G. Robinson een echt gróót talent is geweest lijkt ne moeilijk vol te houden. Hij had een aparte kop, met narkante donkere ogen. Daarbij beschikte hij over een bij- ondere grijns. Een grijns die de indruk kon wekken, dat je net een hartelijke joviale kerel te maken had, klein van stuk naar onvervaard. let kon echter ook een harde, geme- e grijns zijn; de grijnslach van een nisdadige cynicus, voor wie een le en (inclusief het eigen leven) weinig niets telde. In deze laatste kwali- tit —die van de misdadige cynicus Edward G. Robinson te zien in lervyn Leroy's film 'Little Caesar', [et is een betrekkelijk jonge Robin- on, want dfe film dateert uit het jaar 930. Verschuiving hn vijftig jaar oude film dus. Een tn uit de dagen, toen het typische pngster-produkt nog zijn vorm roest krijgen. Een vorm die, zij het net enkele verschuivingen, tot in de toderne films toe bewaard is geble- en. De belangrijkste verschuivingen ras, de verschuiving van het min of leer romantische geweld naar het ille geweld van tegenwoordig. Ook ij de gangsters in de oude films iten revolver of scheermes erg los in e zakken. Maar dat zat nu een keer „de handel", het „vak". Wie daarin iut zat kreeg het te voelen. Een eerlijke" business. In de nieuwe angsterfilms is wat dit betreft het lement van een genadeloze, sadisti- che onverschilligheid gaan overheer sen. Het publiek moet op bloed wor den getracteerd. In „Little Caesar" is als het ware in embryonale vorm te zien, hoe de gangsterfilm zich zou gaan ontwikke len. Tot en met de tegenwoordige verschuiving naar kil sadisme toe. Zowel aan de kant van de misdadi-" gers, als aan die van de natuurlijke vijand van de misdadiger, de recher cheur. De treiterige, elegant geklede Kojak heeft zijn prototype in de fat- teri e inspecteur Flaherty in „Little Naïef Robinson verbeeldt in de film de ban diet Caesar Enrico Bandello, door zijn kameraden Rico genoemd. Hij was oorspronkelijk een kruimeldief die, opeens attent gemaakt op een geslaagde gangster, besluit om het in het gangsterdom .hogerop" te zoe ken. De gang van zaken past vol maakt in het wat naïeve verbeel dingspatroon van de oude films. De ontwikkeling heeft geen harde logi sche lijn, zij heeft de willekeur van een dramaturgie, die de dingen liever verrassend laat gebeuren dan als ge volg van een onvermijdelijk verlopen proces. Met flair schakelt Rico/Ro- De nog jonge Edward G. Robinson in „Little Caesar" binson een paar gangsterkoningen uit. Dat kan hij doen omdat hij, als ijdele gangster, niet tegen het ge bruik van revolvers opziet. Op het toppunt van zijn carrière duikelt hij weer in de goot (de misdaad mocht niet lonen). Ook weer naïef verras send: de keiharde gangster schakelt zich zelf uit door voorbeeldige trouw ten opzichte van een oude kameraad. Hij raakt aan lager wal, maar laat zich in zijn (weer verrassend naïeve) BUSSUM Tony van Verre die Ko van Dijk in zeven zittingen voor de radio interviewde (Tony van Verre ontmoet Ko van Dijk) had met de in mei van dit jaar overleden acteur algesproken samen een boek te publiceren met als uitgangs punt de teksten van de interviews. let moet een boek worden voor m'n jongens," zei Ko van ijk, „dat ze later een beetje weten wie die vent geweest is, die in vader was." Dat boek gaat nu op 7 september verschijnen; Tony van Verre heeft het alleen voltooid. Het bestaat uit de integrale tekst van alle gesprekken, ook die welke niet in de uitzending kwamen. Daarbij is het overvloedig geïllustreerd met foto's en brieven uit het privé-archief van de overleden kunstenaar. Bovendien wordt het boek uitgegeven (Gooise Uitgeverij Bussum) met toevoeging van een LP waarop aan de ene kant fragmenten zijn opgenomen van de radio-inter views, en aan de andere kant met stukken uit beroemde rollen van Ko van Dijk, zoals „De dood van een handelsreiziger", „Mooi weer van daag", „Schakels" en „Cyrano de Bergerac". Het bevat bovendien per soonlijke herinneringen aan Ko van Dijk van o.m. Ank van der Moer, Anne Will Blankers, Simon Carmig- gelt, Paul Steenbergen, Albert Mol, Anton Koolhaas, Willy van Hemert AAPSTAD (ANP) The Voice, het cekblad van de Zuidafrikaanse raad in kerken, mag weer verschijnen, et blad was op 16 Juni zonder op- laf van redenen verboden. Mede erkers werden gearresteerd. Uit de irhoren bleek, dat de autoriteiten inden, dat het ..zwarte" blad de aat in gevaar bracht en rassenhaat >u kweken. DEN HAAG Het Residentie-orkest maakt onder leiding van zijn dirigent Ferdinand Leitner van 3 tot 20 okto ber een tournee door Oost-Europa. Het is voor het eerst dat het orkest orkesten geeft in Oost-Duitsland. Tsjechoslowakije en Joegoslavië. Het was al eerder in Hongarije en Oosten rijk. Op het programma staan symfonieën van Bruckner, Haydn en Schubert, de Posthoornserenade van Mozart, „Also sprach Zarathustra" van Strauss en het Vijfde Pianoconcert van Prokofjef met als solist Peter Toperczer. Er word opgetreden in Maagdenburg, Oost-Berlijn, Karl Marx-stadt. Praag, Ostrawa, Bratislava, Boedapest, We nen, Linz. Villach, Zagreb, Marburg en Salzburg. en Jeroen Krabbé. Het boek wordt op 7 september in het Nederlands Thea ter Museum te Amsterdam gepresen teerd, waarbij de eerste exemplaren worden overhandigd aan Ank van der Moer, Anne Will Blankers en Mary Dresselhuys. De titel is „Tony van Verre ontmoette Ko van Dijk". Ingebruikname van gerestaureerd orgel Op zaterdag 23 september zal om 14.30 uur het gerestaureerde orgel in de Grote of St. Gudulakerk te Lo- chem officieel in gebruik worden ge nomen. Het is een zogenaamd Rijn lands orgel omdat het in 1758 door Gilman (of Gildeman) in Sint Corne- lis-Munster bij Aken is gebouwd. In dat Jaar werd het geplaatst in de oude Dominicanerkerk aan de Baansloot te Alkmaar en later overgebracht naar de Nieuwe Dominicanerkerk. In 1897 ging het naar de Gereformeerde Kerk aan de Torenlaan te Hilversum. Toen deze kerk in 1969 werd ver bouwd kwam het orgel weer beschik baar. Met medewerking van de Rijks dienst voor de Monumentenzorg is een totale restauratie uitgevoerd door Flentrop Orgelbouw te Zaan dam. Adviseur was daarbij Johan Le- gêne uit Delft. De cantor-organist van de kerk. de heer G. M. van Pop- pel, zal na de officiële overdracht van het instrument een programma uit voeren met werken van Muffat, De Grigny, J. S. Bach en Mendelssohn. De dramatisering van deze toestand door Parker is walgelijk overdadig. Die zucht tot overdadige uitbeelding leidt zelfs tot opvallend discrimine rende uitlatingen ten opzichte van de Turken als volk. De smokkelende Amerikaan acht zich mijlenver verhe ven boven het Turkse volk, dat „een volk van zwijnen" zou zijn. Een pas sage die, zoals bekend, achteraf uit de film geschrapt zou worden. Veront waardiging is uitstekend, maar zij moet wel oprecht blijven. Amsterdam, Bellevue Cinerama, Da Midi, en 14 andere Nederlandse bios copen. 16 jr. Scene uit „Het verloren paradijs" Na afloop van een eerste voorstelling van „Het verloren paradijs" trachtte regisseur Harry Kümel, met veel omhaal van woorden, een (zoals hij dat noemt) sjieke verklaring van zijn film te geven. Het zegt wel iets, als een filmregisseur zo iets na een eerste min of meer officiële voorsteling nodig vindt. ijdelheid opjutten door zijn vijand, de fatterige inspecteur, en vindt de dood in een kogelregen. De film levert door haar naïviteit nogal wat vermakelijke momenten op, maar in haar opbouw bezit zij als men haar beziet tegen de achter grond van het gros van de filmpresta ties uit die dagen een aantrekkelij ke frisheid. Amsterdam, The Movies, 16 jr. Het wijst op persoonlijke onzeker heid ten aanzien van zijn werk. Het was dan ook nogal verraderlijk, dat Kümel meende te moeten zeggen, dat hij geen „verdediging" van zijn film beoogde. Hij bouwde in zijn verkla ring bij voorbaat afwijzing van zijn film in. Waarom? Omdat deze regis seur, die ooit „Monsieur Hawarden" heeft gemaakt, bij het kijken naar zijn film tot de ontdekking moet zijn gekomen, dat er van zijn „opzet" wei nig of niets terecht is gekomen. Die opzet van Kümel bedenker van het verhaal, dat hij samen met Kees Sengers in een scenario heeft omge zet om dit vervolgens weer in beeld te brengen Kümels opzet is geweest om, zoals hij zelf heeft gezegd, het conflict uit te beelden tussen de twee wezenselementen waaruit een mens bestaat, ziel (of intellectualiteit) en lichaam. Het is moeilijk om uit te maken of die „opzet" van Kümel later door hem is bedacht, uit teleurstelling over het feit, dat het ongecompliceerde dorps gevalletje dat in werkelijkheid uit zijn vingers is gekomen op geen stufr ken na uit de verf is gekomen. Dorpsvertelling „Het verloren paradijs" hoort tot het soort van de simpele dorpsvertellin gen, zoals die voor de oorlog erg in zwang zijn geweest. Stereotiepe ver tellingen over een algemeen „onheil" dat de dorpse samenleving bedreig de, samen gaande met een confronta tie tussen twee exponenten van de dorpse samenleving, die. eventueel in Jonge jaren met elkander bevriend, ten slotte elkanders bloed wel zouden kunnen drinken. Het tweetal tegenstanders is in „Het verloren paradijs", de burgemeester van het dorp Hameien, Benjamin Ro- lus, en een selfmade man. de hande laar in zaden en granen. Jan Boel Het conflict tussen beide mannen dateert uit de dagen, toen ze beiden om en nabij de vijftien waren en Jan Boel betrapt werd op nogal gewelddadige intieme omgang met een nichtje van Benjamin Rolus, ene Pascale. Door Benjamins vader wordt op manhafti ge wijze de karwats gehanteerd en Jan Boer in zijn nakie het erf van het kasteeltje van de Rolussen afgeran seld. Twintig jaar later De film geeft een poëtisch camera beeld van dit voorval en slaat dan voor het gemak maar twintig jaar over. Men kent dat wel: „twintig jaar later". Dan wordt het dorp bedreigd door het onheil van een nieuwe auto weg, oorpronkelijk gepland over het domein van Rolus, maar met behulp van ministeriële vrienden in Brussel weet Rolus dit plan te verijdelen, waarna de weg door de dorpskern van Hameien zal lopen. Pascale konit on verwacht weer bij neef Benjamin over de vloer. Zij staat nog volledig onder invloed van Jan Boel. maar omdat zij in oorsprong het meest van haar neef schijnt te hebben gehouden wil zij met Boel breken. Dat loopt uit op een voistrexte tragedie voor haar zelf (zij pleegt uit wanhoop over een afwijzing door Benjamin zelfmoord) en Benjamin zelf verongelukt later dodelijk. Wat er aan conflict tussen „ziel en lichaam" in de film is verwerkt is echt niet duidelijk. Trouwens, wat bete kent zo'n conflict? In theorie heeft Kümel de twee uit elkaar willen ha- len: Benjamin, ziel; Jan Boel, li chaam; Pascale. beurtelings aange trokken tot de een en tot de ander; zij zelf, verscheurd in zich zelf. Stuntelig Je kunt dit soort dingen van buiten af wel stellen, maar Je moet als kijker deze dingen ook reëel kunnen onder gaan. Dat wil zeggen, je moet hele persoonlijkheden zien, die eventueel verscheurdheden ondergaan. Maar wat je ziet zijn figuren, die onhandig zijn gesneden naar de maat van een stuntelig verhaal, met stuntelige per soonsverbeeldingen: de geforceerd materialistische (lichamelijke) recht lijnigheid van Jan Boel b.v. raakt op de duur aan het bespottelijke. De film is gedrenkt ln fraai beeld werk, maar dit vormt geen eenheid met het totaal van mensen en ver haal; het staat er volkomen los van. Hoe eerder Kümel deze episode in zijn filmerij vergeet, des te beter voor hem. Amsterdam City II 16 jr. door Jac. Kort AMSTERDAM Woensdag avond gaf het Amsterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van, Anton Kersjes zijn laatste zomeravondcon cert in de Grote Zaal van het Concertgebouw. De zeer grote belangstelling die er voor deze concerten bleek te bestaan, heeft overduidelijk bewezen, dat er,, zoals men tegenwoordig zegt „een gat in de markt" is op dit gebied. Het veelal jonge publiek komt gretig luis teren. ongeacht de zomerse tempera tuur en ook zonder dat er met be roemde buitenlandse solisten als trekpleister wordt geschermd. Na Daniël Wayenberg en Theo Bruins, die respectievelijk het Piano concert van Grieg en Schumann had den vertolkt, was het ditmaal Maurits Bosman die optrad in het Vioolcon cert in G (K.V. 216) van Wolfgang Amadeus Mozart, een van de vijf Vi oolconcerten. die de componist in 1775 te Salzburg schreef. KORTENHOEF Op zaterdag 16 september begint in 's-Graveland een kleine reeks orgelconcerten die gege ven worden op het in 1824 gebouwde Bfitz-orgel in de Ned. Hervormde iKerk aan het Noordereinde. Het eerste concert wordt verzorgd door Herman van Vliet die werken van Zwart, Bach, H&ndel en Vivaldi zal spelen. Ter verhoging van de sfeer zal het 17* eeuwse kruiskerkje ver licht worden met kaarsen. Het con cert begint om 20.00 uur en na afloop is er koffie die bij de toegangsprijs (drie gulden) is inbegrepen. Volgende concerten zullen worden gegeven op 28 oktober en 18 november door Ben van Oosten, resp. Frans van Tilburg. Bosman, die eerst enige jaren als or kestmusicus werkzaam is geweest, treedt sedert kort uitsluitend op als solist. Dat hij daartoe de aanleg en het vermogen heeft, bleek deze avond heel duidelijk. Niet alleen in tech nisch opzicht voldeed zijn spel aan hoge eisen, ook artistiek waren er ln zijn vertolkingen zeer veel uitsteken de dingen te horen. Heel mooi vond ik in het Adagio de intieme, mijmerende sfeer getroffen, waar tegenover het rondo licht, speels en soepel werd uitgevoerd. Anton Kersjes liet het concert in ka merbezetting spelen: de enig Juiste manier om dit soort concerten te be geleiden. Het vormde met de solist een prachtig geheeL Na de pauze volgden twee overbeken de stukken. Het Capriccio Italien, dat Tsjaikowsky ln 1880 te Rome compo neerde en de Bolero van Maurice Ra- vel. Composities met een program matisch karakter, waarin de compo nisten hun instrumentatie-kunst op buitengewoon indrukwekkende wijze hebben toegepast. Het Amsterdams Philharmonisch Or kest had de dankbare taak om deze virtuoze partituren te realiseren. On der Kersjes inspirerende leiding slaagde het daarin uitstekend. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17