'Het Leven' en de zedelijkheid De pauskeuze in perspectief Bijbel ter hend Mn: VANDAAC. VOORBIJGANG- Rhodesische ker°_ vragen einde oog* Hervormd plan 4dd( voor kerkenwac^ ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Het punt van de zedelijkheid heelt de gemoederen in en om de kerk altijd zeer beziggehouden en het doet dit trouwens nog. Iemand die onfrisse handigheidjes uithaalt met z'n belastingformulier en dat nog wil weten ook. oogst gniffelende bewondering: die Jansen toch!, die laat zich niet pakken! Maar zeer onlangs is een mevrouw geen ouderling geworden, omdat ze in een gesprek liet vallen dat ze graag in d'r blootje zwom Toch heeft zedelijkheid niet alleen te maken met het uittrekken van kledingstukken en zo. Het begrip zedelijkheid duidt het gehéél van 's mensen levenshouding aan. Dit verzin ik niet zelf. dit haal ik uit de christelijke (zeg maar rustig: gereformeerde) encyclopedie van Kok te Kampen. Niettemin maak Je nog voortdurend mee dat omroepverenigingen straffeloos de ene revolver na de andere laten leegschieten op het scherm, doch dat het vertonen van een lichaamsdeel ADVERTENTIES 22 en 23 sept. 1978 kursus: DE KERKENKONFERENTIE: HOE EN WAT? bedoeld voor kontaktpersonen van de kerkenkonferentie in Noord-Nederland. Kosten: 25.—, 32,50 of 40.— naar draagkracht. Inlichtingen: Vormingscentrum „DE KLENCKE" Oosterhesselen (Dr) 05248-651 Nieuw bij Ten Have Prof. dr H. J. van Zuthem Spanningsvelden rondom bedrijfs- democratie een Oekumeneboek, f 12,50 verkrijgbaar in de boekhandel dat zich gewoonlijk aan het oog onttrekt, een legertje gekwetsten op de been brengt. Overigens is deze enigszins eenzijdige kijk op wat zedelijkheid is, geen specifiek christelijke hebbelijkheid, ook in „de wereld" begint en eindigt de zedeloosheid bij het naakt. Omdat het verleden altijd aardiger voorbeelden oplevert dan het heden ga ik terug naar vóór de oorlog: in de jaren dat paters zich hevig opwonden over de pijplengte van padvindersbroeken, waren de socialisten in rep en roer wegens de omslagtekening van een jeugdblad, die een naakte jongeling liet zien (er werd tenminste aangenomen dat 't een jongeling was, want de figuur werd door zeer veel bloesemtakken omringd, zodat je eigenlijk niks zég). En om tot heden terug te keren, het bericht over de mogelijke aanpassing van de zedelijkheidswetgeving bezorgde ons een brief, waarin minister De Ruiter een sterke hang- naar bloot werd aangewreven. Zo gaat dat. Intussen behoeft niemand te vrezen dat ik me gezet heb tot het schrijven van een ethische verhandeling. De bovenstaande overweging die. dat stem ik toe, stellig niet nieuw is (maar sommige dingen mag je best nóg eens zeggen), komt me in de pen nu ik 'Uit „Het Leven" gegrepen' moet aankondigen. Dit is een royaal kijk en leesboek, waar de Gooise uitgeverij te Bussum tot half oktober vijftien gulden voor vraagt (daarna gaat de prijs met een aantal guldens omhoog) en die „een aangrijpend tijdsbeeld van de jaren 1906-1920" biedt, door Leonard de Vries ontleend aan het tijdschrift „Het Leven", dat in 1940 ter ziele is gegaan. „Het Leven" stond namelijk als onzedelijk, als zedeloos te boek. Roomsen en protestanten werden er in gelijke mate tegen gewaarschuwd. Dit blad kwam elk jaar met een badnummer uit. dus kun je nagaan. Verhalen over „De vergiftigde taart te Hoorn" of „Het beestwijf uit de Over-Amstelstraat" werden niet als zedeloos ervaren, maar tegen dat badnummer. hoe uiterst bescheiden het bloot destiids ook was, konden reformatorische en katholieke pastores niet genoeg hun stem verheffen Wat was „Het Leven" precies voor een blad. Dat vertelt de 92-jarige filmcriticus en tekenaar L. J. Jordaan in een even fraai als uitvoerig verhaal dat dient ter inleiding van 'Uit „Het Leven" gegrepen'. Jordaan biedt persoonlijke herinneringen, hij heeft aan „Het Leven" meegewerkt, hij maakte in 1911 zijn debuut met een strip van zes plaatjes over Abraham Kuyper, die in Brussel bijna of helemaal bloot voor een hotelraam door de politie gesignaleerd zou zijn bij zijn ochtendgymnastiek. Deze eersteling van Jordaan als tekenaar van „Het Leven" is de eerste van de omstreeks driehonderd illustraties in het boek en dat zal kuyperianen aangrijpen. Maar goed, Jordaan over „Het Leven", dat fungeerde:,, als de wekelijkse zevenklapper. Er was daar altijd w&t aan de hand: ging het niet om een gruwelijke moord, een pikant zedenschandaal of een geheimzinnige verdwijning, dan maakte het blad zijn eigen „nieuws", door de een of andere telepaat of helderziende te laten opdraven. Maar sensatie moest er zijn... en kwèm er ook. zoals levensgrote muurbiljetten iedere maandag den volke duidelijk maakten." Was „Het Leven" een zedeloos blad? Ik zou zeggen dat het, als 't om de zedelijkheid gaat (en daartoe beperk ik me nu maar in deze aankondiging) eerder... hoe noem Je dat?... schalks, olijk was. Neem dit tekstje uit 1912, waaruit weinig bekommernis spreekt: „Onze correspondent te Schiedam seint: Naar aanleiding van de dinsdag door de gemeenteraad aangenomen nieuwe politieverordening, die het samenzijn in de natuur van twee personen van verschillend geslacht verbiedt met uitzondering van getrouwde paren en ouders met kinderen werd gistermiddag op de dijkweg naar Rotterdam een vierenzeventigjarige vrouw bekeurd omdat zij met haar negenjarig buurjongetje in het gras zat. Als voorzorg tegen al te nieuwsgierige poütie-ogen planten nu getrouwde paren een bord met het opschrift „getrouwd" in hun nabijheid. Zo waakt Schiedam over de zedelijkheid!" Leonard de Vries heeft al eens eerder aan „Het Leven" verdiend, hij maakte „een fascinerende selectie" uit de jaargangen 1906 tot 1940 voor de Facsimile-reeks van uitgeverij Skarabee in Laren(N.H.). Voor dit nieuwe boek heeft hij de teksten „ontleend" aan „Het Leven" maar in hoeverre hij zelf aan de oorspronkelijke tekst gefrunnikt heeft, wordt niét verantwoord. In elk geval is de spelling gemoderniseerd, wat ik persoonlijk een beetje jammer vind. Overigens is 'Uit „Het Leven" gegrepen' best leuk. Achter deze verzegelde deur zijn gisteren de kardinalen in conclaaf gegaan. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 boekennieuws Or F. L. Boa Zo xl|n o»uo manloren 128 ba 116.90 Eenvoudige uttttortwng vtn at sptkeqeis voo' Wren en wenken ren dt Oft*Of- ADVERTENTIE UJÖJJ] KOK KAMPEN Met hulpmiddelen voor bijbelle zen en bijbelgebruik van het NEDERLANDS BIJBEL GENOOTSCHAP Vraag ter voorbereiding van per soonlijke en groepsbijbelstudie en bijbelgebruik folder en catalogi van onze uitgaven en documenta tie over de Bijbetweek aan Naam: Adres. Postcode/Plaats. - Ongefrankeerd te adresseren Nederland»-4^ Bijbal- genootschap Antwoordnummer 2000 VC Maaoem lel 023-259501 Het naast bij de pauskeuze betrokken zijn uiteraard de kardinalen. Zij vormen naar bulten een gesloten kring. Ze zijn de eerste belanghebben den. Wat hen persoonlijk be weegt is een complex van fac toren. De weinigen die hen menen te kennen hebben aan die bekendheid niet veel als het erop aankomt voorspel lingen te doen. Het vastges telde protocol zegt niets over de sfeer die pas in het con claaf ontstaat. Zijn de keuze kardinalen Individueel al ge compliceerd gemotiveerd, als vergadering is de aanvangssi- tuatie volstrekt onoverzichte lijk. Elke grote belangrijke vergadering schept iets boven de hoofden van de deelnemers uit. Het verloop van de discussies is onvoorzienbaar en soms is het of de geest vari de bijeenkomst eigen wegen volgt en leidt naar uit komsten die niemand had kunnen dromen Maar dit alles speelt zich ver van onze waarneming af. We vernemen als bui tenstaander dat er geen enkelvoudige favoriet is. En het gelovige r.k. kerk volk zowel als befaamde theologen komen niet veel verder dan profiel schetsen. wensdromen zonder prakti sche betekenis. Wereldmacht Voor de journalistiek staat het nieuwsaspect centraal. Wat gebeurt er en hoe kan dit zo snel mogelijk worden doorgegeven. Rome is nog steeds een macht van wereldbeteke nis, zodat ook de politieke commen tatoren zich al afvragen wie het wordt en wat dit eventueel kan betekenen voor de mondiale politiek. Zakenlie den en economen weten dat kerken uit mensen bestaan die deelnemen aan produktie en consumptie. Hoe wel er geen rechtstreeks verband zichtbaar is. letten ze scherp op wat er gebeurt om tijdig te weten waar en hoe er wat te verdienen valt. Een belangrijke vraag is natuurlijk: zal de nieuwe paus weer een Italiaan zijn? Nu zegt de nationaliteit niet alles. Een niet-Italiaah, vooral uit de Romaanse landen, kan zich ontpop pen als Italiaanser dan de Italianen zelf. (Op politiek-militair gebied: de keizer der Fransen was een Corsi- caan, en de Führer van de Duitsers was een Oostenrijker.) Maar een niet- Italiaan, ook al zou hij goed Italiaans kennen, zou toch een eeuwenoude traditie verbreken en een element van onzekerheid scheppen. De r.k. kerk zit op de stoel van het Romeinse wereldrijk en de Italianen zitten op de stoel van de Romeinen, al heeft Mussolini er nooit Romeinen van kunnen maken. Maar toch is er duide lijk sprake van continuïteit. Crisisfactor Welbezien is hier een crisisfactor in het geding. Zoals bekend, zijn de Ita liaanse keuze-kardinalen behoorlijk in de minderheid. Dit is het gevolg van een ontwikkeling die niet te sui- ten is en die samenhangt met het wegvallen van de Europese over macht in de wereld, de opkomst van een groot aantal jonge, vaak gedeko loniseerde landen en de likwidatie van de renaissance-cultuur. Deze van huis uit Italiaanse cultuurbeweging, met als onderbouw de middeleeuwen, liep tijdens de contrareformatie uit in de barok. De contrareformatie heeft het machtsaccent van de r.k. kerk versterkt en een triumfalisme gescha pen, dat in de negentiende eeuw, na Napoleon, werd gelegaliseerd met de dogmaverklaring van de pauselijke onfeilbaarheid, voorafgegaan door de dogmaverklaring van Maria's Onbe vlekte Ontvangenis. Het Vatikaan en de Sint Pieter zijn zo Italiaans als het maar kan.Wat dus ten principicale in het geding is. is het Romeinse karakter van de r.k. we reldkerk. De kracht van deze traditie (niet te onderschatten) moet het op nemen tegen de aanrollende golven van een in beweging geraakte, totale wereld. Hoe kan de kerk mondiaal zijn en tegelijk Romeins blijven? Nieuwe paus Ook als de r.k. kerk. met een Italiaan als nieuwe paus. vóór alles Romeins blijft, is het Italiaanse overwicht niet veilig gesteld Wel kan dit een tijdelij ke versterking betekenen van de be houdende vleugel, die dan vooral steun vindt bij landen als Polen en Ierland, ten dele ook bij Franstalig Canada. Maar aan de dynamiek, die zich in het wereldgebeuren zo krach tig doet gelden, is daarmee geen halt toegeroepen. De toekomst is altijd anders en voorspellingen hebben geen zin, maar het komt de onbevan gen waarnemer voor, dat het Ro meins accent zal moeten verzwakken en het mondiale zal moeten gaan prevaleren. Doorbraak Is dit proces verzekerd als er een niet- Italiaan tot paus wordt gekozen? Daar valt niets van te zeggen, maar het lijkt een doorbraak die van vér strekkende betekenis kan worden. Kardinaal Alfrink zei bij zijn vertrek naar Rome terecht:„De nieuwe paus zal de wereld moeten kennen." Van triumfalisme kan bij een slinkend christendom geen sprake meer zijn. Een gevaarlijke mogelijkheid is, dat het Romeinse front bewaard blijft, maar dat achter deze barokgevel een slopend uithollingsproces zijn kan sen krijgt In 1912 was „Het Leven" druk in de weer met de nieuwe wet tot bestrijding der zedeloosheid. Deze wet was minder liberaal dan de vorige, uit 1886 daterende wet, die vooral mikte op de individuele vrijheid. Tekenaar Jordaan- maakte een strip onder de titel „Ons zedelijk Nederland over 50 jaar". We laten hier de zes plaatjes zien zónder de nogal breedsprakige bijschriften. We hebben de tekeningen genummerd: 1. bepaling in bet reglement van de tram: ais dames instappen moeten de heren het hoofd afwenden; 2. de ooievaar is uitgestorven en staat te kijk in het zoölogisch museum; 3. de vrouw mag er niet begerenswaardig uitzien; 4. in zee moeten dames oogkleppen en heren een blinddoek dragen; 5. mannen en vrouwen leven gescheiden, babies komen uit de reageerbuis!en 6. de werkloze gynaecoloog Treub kijkt of er met de vissen nog wat te beleven valt. door dr. C. Rijnsdorp „SLEUTELMACHT" M De woorden waarmee Jesaja in F opdracht van de Heer zich moet wenden tot Eljakim, de zoon vai Hilkia. om hem in de plaats van verworpen Sebna tot hofmaarsc te maken, doen onmiddellijk dei aan de woorden die Jezus gebr als Hij Petrus na diens belijdei toespreekt. Het gaat erom dat Eljakim (Jesaja 22) de sleutel vi huis van David op zijn schouder] gelegd krijgt: „opent hij, niem: sluit, sluit hij, niemand opent" gaat er natuurlijk om wat hier bedoeld is. Deze woorden zijn ini loop er eeuwen te zwaar geladen geworden en tegelijk was de ladi niet zwaar genoeg. Men paste ze op de macht van Petrus en zijn 1 opvolgers over de kerk. De ellentë5 daaruit voortgekomen is en tot J™ vandaag voortduurt, is bekend genoeg. Te zwaar geladen. De H4e gebruikte een beeld. Intussen wffe' voor een belangrijke zaak. Niet! een zaak van macht als wel van vermogen. Namelijk om te opei dan van alles, de Schriften, de 1 de toekomst. Want dat gebeurt allemaal als Petrus en allen in dj kerk met Hem bezig zijn met hej doorgeven van het Messiasgehe de verhalen van Jezus. Van allej dat heet samen het koninkrijk. Harten gaan open en verwonde] zich, worden wijd en ruim, kriji plaats voor God en de naaste. schriften gaan open, niet als enj boeken met beknellende verordeningenof volstrekt ongeloofwaardige en vaak mensonterende leerstellingen, als geweldige verzamelingen verhalen en woorden van God, mensen helpen, op weg naar el! en naar de toekomst. Hij opent, [it niemand sluit en omgekeerd. F een allerlaatste aangelegenheii beslissend voor dit mensenleveini Harten, boeken, de toekomst ga»r die manier open. Die „sleutelmafV is niet beperkt tot enkelingen, nr 1 die kreeg de kerk. Eigenlijk eenW vreemd woord. Je zou meer moé, denken aan: die geweldige ?e mogelijkheid heeft de kerk an meegekregen sedert Jezus. En d het woordje „macht" als een herinnering aan de even grote geweldige verantwoordelijkhei dit alles meebrengt. Voor heel en voor allen die erbij willen zijl Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: Te Drumpt, M. J. te Den Helder; te 's Gravenpfl C. Klijnsma te Harlingen. Bedankt: Onstwedde (toez) wendijk te Besoyen-Waalwijk GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Ulrum H. J. iR kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN .pfl uciivLir. uEiinïiiiniXiii r 1 Bedankt: voor Randburg (Zdf C. Harinck te Dordrecht. ei( DOOPSGEZ. BROEDERSCttTt Beroepen: te Assen en Roden» i; Kammeron-Gaaikema te dam, die dit beroep heeft je£j i d< Invloed en macht De kerk van Rome staat te zeer in de roerige wereld om te kunnen fossilise ren. want hiervoor is eeuwenlange afzondering nodig. Maar haar greep op de gelovigen, priesters en leken, kan nog verder aanzienlijk ver zwakken Geen enkel rijk, geen enkele machts structuur op deze aarde is eeuwig, ook „Roma aetema", het eeywige Rome niet. Toen de georganiseerde invloed en macht de overhand kregen boven de evangelische elementen, had er een principiële verschuiving plaats, die op den duur tot een on houdbare toestand moest leiden. Rome heeft zich in absolute uitspra ken vastgebeten, die niet meer onge daan kunnen worden gemaakt. De Heilige Geest is de gevangene van het kerkinstituut geworden. En gevan genschap is wel het laatste dat de Geest duldt. De keuze van de nieuwe paus is dus van grote en vérstrekkende beteke nis. Voor de r.k. gelovigen zal het een gunstig teken zijn, als inderdaad het Italiaanse monopolie wordt doorbro ken. Al garandeert dit op zichzelf niets, als symptoom kan het. afgezien van de persoonlijkheid van de nieuwe paus. een stuk bevrijding betekenen SALISBURY (ANP/AP) De lijke raad van Rhodesië heefl verklaring opgeroepen een maken aan de oorlog. Dit is de raad, waarin de meeste proL se kerken van het land zijn va woordigd, „de sleutel voor dé™" sing van onze problemen". Verder vraagt de raad de vrl^i van alle politieke gevangenen**1 wegingsvrijheid van degenen^, gen hun wil verblijven in de Kil ten „beschermde dorpen" i beëindigen van het folteren veiligheidsdienst. In het bi! stelt de raad het harde optrefTE de veiligheidstroepen aan dbes die na een guerrilla-actie v^n groot deel van de bevolking oner en martelen om gegevens losjoel gen. Daarbij werden velen J t< aldus de verklaring van de clfcac ke raad van Rhodesië. h. Onlangs hebben de katholif schoppen van het land een sofriaf ke oproep gedaan. Een deserihe het Rhodesische leger, „FlHeii naamd, heeft tegenover eeleri advocaten bekendgemaakt #ij als militair van het Rhodebel leger deelgenomen heeft bgi moord op de dertien blanke nian rissen en hun kinderen in junfaai jaar. - i wen DEN HAAG (Herv. Pcrsbure5&p bouw- en restauratie-commüiali de Nederlandse hervormde frroj een onderzoek begonnen naaje I gelijkheid van het instellen tnin zg. „kerkenwacht". Deze zou»ns eenkomstig de in een aantaiet cies al bestaande monumentjnks tegen een geringe vergoedle I monumentale kerkelijke g(Nec preventief kunnen gaan ïnsjfcas Als eerste stap is een enquéh gezet onder alle hervormde jbili ten om inzicht te krijgen in h bestand aan de hervormde k' gebouwen. De commissie vnon dat dë voorbereiding nog kun duren. Zij acht overheid» bi noodzakelijk. (eer Het is de bedoeling, dat dfeijn mende kerkvoogdijen tegen i lijkse vaste bijdrage en eerf°™ den gehouden uurvergoedil be; matig op de hoogte worden over de staat, waarin hun W bevindt, en advies krijgen*" werkzaamheden die moetent c verricht. Ie its

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2