ristelijke kunstacademie begint maandag jnclaaf wordt mde pas echt menens in tweede rij gemaakte synode wijst >ouwenkiesrecht af Kerkeraad van Amsterdam grijpt in jeugdwerk in ANTIEKMARKT DE LOOIER 2 VOLGENDE WEEK ZATERDAG OPENT 'jcteur Van Sliedrecht: Laten we geen pretenties hebben en bescheiden zijn Jmorgen eerste stemming Lt* Politie speurt naar identiteit verdronken man NS en dochter bouwen samen de Flevolijn FfcAG 26 AUGUSTUS 1978 BINNENLAND KERK TROUW/KWARTET 11 ert de Jong bl vil] inivo N De Christelijke academie voor beeldende vor- met ingang van maandag een feit. Dan ontmoeten de enten en 83 studenten elkaar voor het eerst in het in gereedheid gebrachte logge gebouw in Kampen, is de Van Heutszkazerne was. De start van de academie 6t geruisloos verlopen, zonder enige plechtigheid. Ken- len docenten en studenten de academie eerst wé&r voor er aan uiterlijk vertoon wordt gedaan. pi Heutszkazerne werd,en in den de schrijvers en admi- rs van de landmacht opge rende week wordt daar de vorming ter hand genomen wteren op een academie, die -Itelijk wil noemen. Ajhting van deze academie is ;t d door de Stichting christe- 3. ireel studiecentrum. In de Idingsfase is^er veel gedis- iaJ over het al of niet bestaan I stelijke kunst en over de lijkheid van een eigen chris- Bnstzinnige opleiding. - stelijk cultureel studiecen- oliceerde een profielschets kunstacademie. ordt de grondslag van de (het Evangelie van Jezus dat naar de openbaring in e Schrift de mens en zijn V(ven roept tot de dienst en jking van de ene God, Vader, JHeilige Geest, en daarin tot van de medemens) om- en aangegeven wat deze van de bestaande kunsta- onderscheidt. Dat is, aldus 'Mlschets, dat de christelijke de studenten een referen- :an bieden met de steun en larvan zij zich persoonlijk intwikkelen. Toen staatsse- Jong de academie op het plaatste ging er bij het christelijk onderwijs een klein ge juich op. Drs Titus M. Gilhuis, de voorzitter van de Unie School en Evangelie, sprak over een inhaalma noeuvre. De artistieke vorming was immers door het christelijk onderwijs verwaarloosd. Intussen bleef de reac tie niet uit. Van de kant van de Van der Leeuw-stichting (een adviesor gaan van de kerken op kunstzinnig en liturgisch terrein) werd wat beden kelijk gekeken naar de oprichtings plannen en de profielschets. Aanhalingstekens Directeur D. van Sliedrecht (58) wil gewoon beginnen en laten zien wat de academie waard is. Hij zegt de pro fielschets niet voor zijn rekening te willen nemen. „Vergeet die voorlopig maar", is zijn commentaar. „Wij voe len ons in de eerste plaats verant woordelijk voor de studenten, die zich aan ons hebben toevertrouwd met hun gaven. Die studenten zijn van christelijke huize en hebben voor deze academie gekozen." Als Van Sliedrecht het heeft over een christelijke academie plaatst hij het woord „christelijk" duidelijk tussen aanhalingstekens. Hij zegt: „Laten we geen pretenties hebben en heel bescheiden zijn." De directeur van de christelijke aca kort samenzijn, waarin uit de bijbel wordt gelezen en een woord van be moediging kan worden gesproken. Dat moet directeur Van Sliedregt wel toevertrouwd zijn. Als meelevend lid van de hervormde gemeente werkt hij actief mee aan de kerkdiensten in het Noordhollandse Oterleek. Belangrijk vindt de directeur van de academie, dat de docenten (evenals de studenten afkomstig uit alle ker kelijke gezindten) aanspreekbaar zijn op het feit. dat ze christen willen zijn. Zijn stelregel is ook: „Je moet je geen christen noemen. Ze moeten het aan je kunnen zien." Vakopleiding Directeur Van Sliedregt voor de voormalige kazerne, waarin de christelijke kunstacademie in ondergebracht. demie maakt verder duidelijk, dat het „christelijk" zijn geen demonstra tiemiddel mag zijn en geen merk. dat erop wordt geplakt. In christelijke kunst gelooft hij niet zo zeer. Overi gens maakt hij van zijn overtuiging geen geheim: „Ik schaam me het Evangelie niet. Maar ik loop er niet mee te koop." Dat geldt ook voor de academie. Van Sliedregt is wars van elk vormelijk gedoe. Daarom wordt de dag op de academie niet met gebed begonnen. Wel is er steeds een weekopening: een Dirk van Sliedrecht werd in Middel- harnis geboren. Hij bezocht de am bachtsschool, werkte op een timmer fabriek en kwam eindelijk op de kunstacademie in Rotterdam te recht. Hij is binnenhuisarchitect en meubelontwerper en gaf les aan de kunstacademie in Enschede en de Rietveld Academie in Amsterdam. De vakkundigheid zal hoog op de prioriteitenlijst staan van de nieuwe academie. Er zal worden opgeleid voor een vak en niet voor een hobty. „De kunstenaar", zo formuleert Van Rietveld de doelstellingen van de academie, „moet ,00k een vakman zijn. Creativiteit alleen is niet vol doende. Er moet ook kundigheid zijn en weten. „Hij vervolgt: „We verzet ten ons daarom tegen de vormgevers- mentaliteit, het ontwerpen om het ontwerpen. Als je iets ontwerpt moet je het zelf ook kunnen uitvoeren". In het basisjaar, dat maandag begint, wordt 27 uur per week les gegeven. De vakken zijn ruimtelijke vormgeving (door de beeldhouwer J. A. Maaskant en de binnenhuisarchitect Hendrik Jan v.d. Valk), vlakke vormgeving (door J. E. Nieuwenhuis en Jacques W. Snijder) lijntekenen, kunstge schiedenis (door mevrouw I. Hagen- beek-Fey, wetenschappelijk mede werkster aan de VU), filosofie en maatschappelijke oriëntatie (door C. J. R. van Haeften, eveneens verbon den aan de VU) en geestelijke oriënta tie (door ds Th. Peppink, christelijk gereformeerd predikant, die verschei dene gedichten op zijn naam heeft staan). Ds Pepping spreekt liever van gods dienstonderwijs. maar directeur Van Sliedregt geeft de voorkeur aan de benaming „geestelijke oriëntatie. Maar dan is wel de bijbel het uit gangspunt van dit vak. Over het vak filosofie en maatschappijleer merkt hij nog op dit een gelukkige combina tie te vinden. Vermeden moet worden dat het vak maatschappijleer alleen maar een negatieve maatschappijkri tiek wordt. Alle vakken Over wat de academie de komende jaren gaat doen is Van Sliedregt vaag. Voorop staat, dat volgend jaar zoveel mogelijk vakken wordt gege ven. In principe moet in elk vak van een kunstacademie worden onderwe zen. De studenten hebben immers voor deze academie met een eigen signatuur gekozen. Dan gaat het niet aan ze naar een andere academie door te sturen. Volgende week gaat men in de nog rommelige en stoffige voormalige ka zerne aan de slag, in de wetenschap, dat de academie de komende jaren snel zal groeien. Een niet alleen artis tieke, maar ook vakkundige oplei ding begint. Voor een discussie over de grondslag zal niet zoveel tijd meer zijn. Over de signatuur en het karak ter van de academie wil directeur Van Sliedregt dit nog kwijt: „Geloof me, we zullen hiet enghartig zijn." ijq -M, Lldert Schipper Het is, alsof op dit it Jezus ieder van ons oor stuk recht in de iet met de vraag aan 1 te voldoen. Dit zei 1 Camerlengo (zaak- mer) kardinaal Villot ais ter gelegenheid van /mende paus-keuze. de eerste celebrant, maar 110 kardinalen die aan de mee zullen doen, waren iten en vormden een ouwspel. Onder de aanwezt- de kardinalen die niet aan euze mee mogen doen. om- ven de 80 Jaar zijn, verschel- shoppen en afgevaardigden '.1 n> 11 van andere kerken. Onder deze laat- sten was metropoliet Nikidim, de tweede man van de Russische ortho doxe kerk. Na de mis gingen de kardinalen terug naar hun logeeradres of hun eigen huis, maar om half drie waren ze terug in de Paulinische kapel. Daar verzamelden zii zich om op een teken van Villot in hun plechtige optocht de Sixtijnse kapel binnen te gaan. Eerst T de kardinaal-Diaken, vervolgens de LltUrglSCh kardinalen-priester, onder wie de Ne derlanders Afrink en Willebrands, en tenslotte de kardinalen-bisschop. De laatste was Camerlengo Villot aan de deur om de kapel binnen te gaan. Kort daarop weerklonk het „Extra omnes", allen naar buiten, en begon het eigenlijke conclaaf. De deuren gingen potdicht om niet meer open te gaan totdat er een nieuwe paus is. De avond was gisteren nog bestemd voor het afleggen van de eed bij het begin van het conclaaf. Vanmorgen zullen de kardinalen opnieuw God als getui ge roepen dat zij bij het uitbrengen van hun stem alleen zijn eer en het belang van zijn kerk op het oog heb ben en naar buiten niets bekend zul len laten worden over het conclaaf. Na het afleggen van de eed van van ochtend begint het stemmen. Het kan zijn dat alle kardinalen als door de Geest gedreven als één man zullen opstaan en de niéuwe paus zullen aanwijzen. Veel waarschijnlij ker is echter dat in de eerste stem ming vooral die kandidaten naar vo ren zullen komen, die men niet graag ongenoemd wil laten als pauskandi daat of die men gaarne een plezier wil doen of die vertegenwoordiger zijn van een bepaalde gewenste richting binnen de kerk. Na dit stemmen, waarbij het respect voor de collega's een belangrijke rol speelt, wordt het in de tweede stemming pas echt menens. De stemprocedure is een sterk liturgi sche aangelegenheid: er wordt bij ge beden en geknield. Ondertussen ha len drie kardinalen de stembriefjes op uit de cellen van kiesmannen die bedlegerig zijn. De briefjes worden geteld door drie andere kardinalen. Op de briefjes staat „Ik kies Eerst bekijken twee kardinalen zwij gend elk briefje, waarna de derde hardop de daarop geschreven naam zegt. De briefjes worden vervolgens met naald en draad aan elkaar gere gen en geteld. Dc stembriefjes wor den bewaard tot na de volgende stemming. Op het Pietersplein staan vanaf vandaag de duizenden te kij ken naar het schoorsteentje van de Sixtijnse kapel. Het zal voorlopig nog wel zwarte rook zijn, die eruit komt. Een gemijterde kardinaal Villot op weg naar het altaar van de Sint Pieter, waar hij de mis zal opdragen. ADVERTENTIE J onzer redacteuren ^NGEN De generale si van de gereformeerde Jd'(vrijgemaakt) in Gro- "n{ heeft uitgesproken, de vrouwelijke leden wi gemeente bij de ver in de gemeente het niet toekomt. was van oordeel, dat het ireenstemming is met de onderdanigheid, die de de vrouw in de gemeente erfr in deze een eigen zelfstan- isende stem toe te kennen, uit werd genomen met 24 Btemmen. ^ent, dat de gereformeerde ^rijgemaakt) blijven bij de dat de vrouwelijke kerkle- leelnemen aan de verkiezin- predikanten. ouderlingen of )n(j De gereformeerde kerken en|et vrouwenkiesrecht sinds wMe christelijke gereformeer- rf-de generale synode in 1969 er tegen het vrouwenkies- n bezwaar was. bel islissing, die nu in Gronin- wnen, is een lange discussie kt£an. Het studiedeputaat- door de vorige synode was was in meerderheid voor van het vrouwenkiesrecht. :en commissie uit de syno- :h echter in haar advies bij de minderheid van batschap. ^mmlssierapport werd ge- ?evUnvoering van vrouwenkies- en ën zou mogen op grond van rgumenten. die zo duidelijk Ün. dat het kerkvolk er in meerderheid achter zou moeten staan. Maar het is commissie precies omge- overgrote deel van het heeft geen behoefte aan ver-, J»p dit punt. Het leeft nieten het is niet zo, dat talloze zusters staan te dringen. Daarentegen wees de commissie wel op bepaalde uitspra ken van Paulus, die van blijvende normatieve betekenis zijn en tegen vrouwenkiesrecht pleiten. De voornaamste verdediger van het vrouwenkiesrecht in de synode was prof. dr. C. Trimp, hoogleraar in de ambtelijke vakken aan de theologi sche hogeschool in Kampen. Hij be toogde, dat stemmen geen „regeer- daad" of een vorm van „gezagsuitoe fening" is en zag daarom niet in, waarom dit recht aan vrouwen langer moest worden onthouden. Alle stem men van mannen en vrouwen is een zaak van zelfonderschikking van de gemeente in haar geheel aan de rege ring door Chrisuts. Breedvoerig stond hij stil bij de prak tijken in de alleroudste Nederlandse gereformeerde kerk, die van de vluch telingen in Londen omstreeks het jaar 1550. Daar was de verkiezing een zaak van de gehele gemeente, die gepaard gir.g met vasten, bidden en vieren van het avondmaal om Gods wil te leren kennen. De vraag of de vrouwen ook meestemmen, is dan geen principieel punt meer. Overi gens eindigde hij zijn betoog met: „Wie vraagt: mag het. hem zeg ik: ja. Wie vraagt: kunnen wij het aan, die zeg ik: neen." Tegen deze opmerking maakte prof. J. Kamphuis bezwaar, omdat het niet toekennen van vrou wenkiesrecht daarmee een daad van zwakheid zou worden. Prof. Trimp lichtte later toe, dat hij bedoeld had, dat een positieve beslis sing wellicht niet tot stichting van de gemeente zou zijn en daarom dan beter uitgesteld kon worden. „De vrucht van de Heilige Geest schud je niet als een appel van de boom van de theologie. De vrucht van de Heilige Geest moet rjpen in de gemeente. En als het de vrucht van de Heilige Geest is. dan zal hij rijpen." ZATERDAG 2 sept. om half elf bent U uitgenodigd bij de opening van de nieuwe antiekmarkt aan de Lijn baansgracht 187. Het wordt de grootste overdekte antiekmarkt van Nederland en is reeds voor 3/4 be: zet. Er zijn elf winkels en ongeveer zestig stands. De opzet doet erg Engels aan, hoe wel de stands aanmerkelijk groter zijn dan in Engeland gebruikelijk is. Architectenbureau Kho Liang Ie as sociates heeft de indeling verzorgd. Er is een ongebruikelijk patroon van looppaden uitgezet langs stands in de vorm van grote rechthoekige drie hoeken. Het geheel wordt mede door het verschil in hoogte van de pla fonds erg afwisselend. Hoewel er van de kant van de handel veel belangstelling bestaat, zijn er toch nog enkele stands en winkels te huur. Mensen die vóór opening 2 septem ber een contract afsluiten, krijgen de stands het eerste jaar voor de helft van de prijs 20.- per m' per maand), wat bijzonder goedkoop is. De ligging schuin tegenover Euro parking maakt de markt ook voor automdbilisten eenvoudig te berei ken zonder problemen over een par keerplaats.' Het openbaar vervoer stopt voor de deur (tram 7,10 en 17). De markt die alleen zaterdags van 9.00 tot 17.00 uur geopend zal zijn is ook erg interessant voor mensen die „in de Antiek" willen, maar nog niet alle schepen achter zich willen ver branden en hun baan opzeggen. Ook voor verzamelaars die hun ver zameling door handel en ruil willen uitbreiden, is dit een ideale mogelijk heid. Zij kunnen zo één dag in de week met hun verzameling bezig zijn. Geïnteresseerden kunnen zon dagmiddag al tussen 2 en 4 uur op de Lijnbaansgracht een kijkje komen nemen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De hervormde stichting jeugd- en jongeren werk (JJW) in Amsterdam heeft op last van het moderamen van de centrale kerkeraad alle activiteiten met betrekking tot de Bedrijfs- en Schooljeugd (BSJ) voorlopig opgeschort. var tker lëllé m c ft i Aanleiding is de weigering van het samenwerkingsverband vah scholen- groepen BSJ. de werkgroep Israël als gelijkberechtigd lid te aanvaarden. „Op grond van eerder genomen en u bekende kerkeraadsbesluiten acht het moderamen van de centrale ker keraad het onvermijdelijk en noodza kelijk. dat alle BSJ-activiteiten met onmiddellijke ingang worden ge staakt in afwachting van de nadere behandeling van deze aangelegen heid in de vergadering van de centra le kerkeraad. Dit houdt derhalve in. dat op uw bureau aan de Prins Hen driklaan te Amsterdam geen facilitei ten ten behoeve van het BSJ-werk, in personele noch in materiële zin, meer worden verleend," aldus de brief van het modermaen van de kerkeraad aan het JJW-bestuur en aan de her vormde jeugdraad Amsterdam. De stichting jeugd- en Jqngerenwerk heeft hieraan onder protest gevolg gegeven. Het JJW-bestuur heeft het moderamen van de kerkeraad ge vraagd om een gesprek op korte ter mijn. In afwachting daarvan wil men van de zijde van het JWW geen enkel commentaar geven. Namens het sa menwerkingsverband van scholen- groepen BSJ verklaarde Koos Burg man gisteren „verbijsterd" te zijn. De beslissing van het moderamen is zon der vooroverleg met de scholengroe- pen tot stand gekomen. Twee keer heeft de werkgroep Israël gevraagd om toetreding tot het sa menwerkingsverband BSJ. Beide ke ren is de aanvraag afgewezen. Het JJW-bestuur heeft deze houding van het autonoom functionerende samen werkingsverband gerespecteerd en heeft de werkgroep Israël (aparte; red.) begeleiding aangeboden. Daar mee was deze zaak voor het samen werkingsverband afgesloten, aldus Koos Burgman. Doel van het samen werkingsverband B8J is, de aange sloten actiegroepen gelegenheid te geven, met hulpv an de hervormde stichting JJW politieke voorlichting te geven aan scholieren en werkende jongeren. Een van hen is het Palesti na Comité, dat weigert samen met de werkgroep Israël naar buiten op te treden, omdat het zionisme racis tisch, imperialistisch en onderdruk kend zou zijn. Vorige week mislukte de laatste poging van de kerkeraad om een compromis tussen beide par tijen te bereiken. HELLEVOETSLUIS - De rijkspoli tie in Hellevoetsluis is op zoek naar de identiteit van een man. wiens stof felijk overschot op dinsdag 22 augus tus in het water van de Koopvaardij- haven werd gevonden. Het slachtof fer is 50 tot 60 jaar. 1.65 m lang en heeft een rond gelaat, een vrij tenger postuur, zwart-grijs krullend haar. blauwe ogen. littekens op de onder buik. waarschijnlijk van een lies breuk- en blindedarmoperatie, een litteken op de rechterknie en een vetknobbel op de rechterelleboog. De man was gekleed in een grijs kos tuum met opgestikte zakken, blauw overhemd, ouderwets wit ondergoed en rood/bruine schoenen met iets ver hoogde hak. Hij was in het bezit van twee hulssleutels, belde naslag, merk Rabbit en Cisa. Ieder die inlichtingen kan geven over deze man. wordt verzocht contact op te nemen met de groepscommandant van de rijkspolitie in Hellevoetsluis. tel 01883-2444. WOUDENBERO (ANP) De 22-Jari- ge F W. Aantjes uit Veenendaal is om het leven gekomen bij een auto-onge luk op de weg Zeist-Woudenberg. In ^en bocht vlak bij de pyramide van Austerlitz vloog zijn auto van de weg. Toen de wagen tegen een boom bot ste. werd de heer Aantjes er uit ge slingerd. Hij overleed ter plaatse. Vol gens de politie is het niet onmogehjk dat het slachtoffer zijn veiligheids riem niet om had. UTRECHT (ANP) De Alraerelijn. sinds kort door de Nederlandse Spoorwegen herdoopt tot Flevolijn. zal voor een deel door de dienst infra structuur (IS) van de NS worden aan gelegd en voor een deel door de NS- dochter Artlcon. Articon gaat dat deel van de lijn bouwen dat in zuidelijk Flevolanc ligt, met uitzondering van de station: en de daarmee gecombineerde kunst werken. Deze werken, de brug ove: het Gooimeer en het gedeelte van d( lijn op „het oude land" zullen door IS worden aangelegd. Deze beslissing is genomen na over leg tussen NS-directeur J. C W. d< Jong en het hoofd van de IS, lr. G Verheul, nadat zowel Articon als li hierover waren gehoord. Bij d« Dienst Infrastructuur was onrust ont staan over de werkverdeling bij d< aanleg van de nieuwe spoorweg Al mere-Lelystad. Bij deze dienst be stond de vrees, dat de aanleg gehee in handen van Articon zou vallen, wa een versnelde afbouw van de Diens Infrastructuur zou betekenen. Ove een paar jaar zullen lopende grot* projecten als .de Schiphollijn name lijk klaar zijn, waarna er niet vee grootschaligs meer te bouwen zal zijn. De scheiding tussen het werk van IF en Articon ligt volgens de nu overeen gekomen taakverdeling aan d< noordzijde van de brug over het Gooi meer, de Hollandse Brug. Ondanks alarminstallatie Voor twee ton uit woning gestolen EINDHOVEN (ANP) Onbekender hebben voor ruim tweehonderddui zend gulden aan goederen gestolen uit een woning aan de Madeliefstraa' in Eindhoven. De buit bestond uit een aantal klokken en kandelaars er. uit een uitgebreide rauntenverzame ling. Tijdens de inbraak is de alarm installatie in het huls onmiddellijk gaan werken. De buren hebben zich daar mets van aangetrokken omdat het wel vaker gebeurde. De inbraak werd daarop pas na geruime tijd ont dekt. De eigenaar is niet verzekerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 11