Conclaaf begint in sfeer van volkomen onzekerheid Het nieuwe levensgevoel en de vraag naar het heil Uit brieven van lezers Conferenties Kerkleiding vraagt meedenken met IKV VANDAA( VOORBIJGANG VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1978 KERK TROUW/KWARTET P' door Aldert Schipper VATICAANSTAD Van avond trekken de 111 kardi nalen, die deelnemen aan de pauskeuze zich terug in het conclaaf in de Sixtijnse Ka pel, een van de eeuwenoude gebouwen in het Vaticaan. De afgelopen dagen kregen de talrijke buitenlandse verslag gevers de gelegenheid de spaarzaam gemeubileerde ka mers, waar de prinsen van de kerk in zullen logeren, van binnen te bekijken. Sommige kamers zijn zeer ruim, an dere niet groter dan de slaapkamer van een Nederlands middenstands echtpaar. Er staat een wit gelakt zie kenhuisbed. een knielbankje. een ta fel en een aantal stoelen Aan de muur hangt een crucifix. Van ver scheidene kamers waren de ramen geverfd, teneinde nieuwsgierige blik ken te weren. Wie welke kamer vanavond zal be trekken is gisteren door het lot vast gesteld. De kardinalen zullen eten in de Borgia-appartementen. waar de fresco's zijn afgeschermd teneinde beschadiging te voorkomen. De fres co's van Michel Angelo in de Sixtijn se Kapel zijn niet beschermd. Wel stond er een scherm voor de 35 meter hoge schoorsteen, waar na elke stem ming de stembriefjes worden ver brand. Als het goed is zullen de stem briefjes van onbeslist gebleven ver kiezingen zwarte rook voortbrengen en zal witte rook beduiden dat er een paus is gekozen. Met de kardinalen is niet te praten over wie de nieuwe paus zal zijn. Des te meer wordt er in de bureaus van het Vaticaan door mindere godheden gespeculeerd. En ook op terrasjes zijn de namen niet van de lucht. Maar het blijven pure speculaties. Ook de aan kondiging van de computer van het Genuese blad „II Lavore", die giste ren als nieuwe paus kardinaal Baggio aanwees, heeft niet meer betekenis dan de Hongaarse emigrant op het St. Pietersplein, die in de warme zon vouwbladen uitdeelde, waarin de kwaliteiten van kardinaal Mindszen- ty breed werden uitgemeten. Geen kandidaat Een uitgemaakte kandidaat is er een voudig niet en daarom zou. ondanks het langdurige ..voor-conclaaf', de werkelijke pauskeuze wel eens lang kunnen duren en ons voor een grote verrassing plaatsen. Vanmiddag trekken alle kieskardina- len in een lange rij naar de Sixtijnse Kapel voor de openingszitting. Geko zen wordt er vandaag niet: dat begint pas morgenochtend. Volgens de re gels kunnen de kardinalen tweemaal stemmen gedurende de morgen en tweemaal in de middag. Omdat er 111 kardinalen zijn, wordt er in Rome getwijfeld of het lukt vier stemmin gen op een dag te houden. Voorconclaaf Dit sijn de Zwitserse susters van St.Martha, die tijdens het conclaaf zullen zorgen voor het eten van de 111 kardinalen. De afgelopen dagen hebben de kardi nalen onderling gesproken over de organisatie van het conclaaf en over de situatie waarin de kerk van Rome zich op het moment bevindt. Op basis van deze analyse zullen de kardinalen de man kiezen. Van hem zal ongetwij- geld gevraagd worden, de richtlijnen van het Vaticaans Concilie door te zetten. Er zijn nog wel kardinalen, die het Vaticaans Concilie verwerpen, maar deze vormen een geringe min derheid. De meeste weten dat er geen weg terug meer is. De analyse van de situatie van de kerk is niet eenvoudig. Tijdens het pontificaat van paus Paulus hebben zich enkele betekenisvolle scheurin gen voorgedaan. Naar rechts de be weging rondom aartsbisschop Lefeb- vre en naar links de omvangrijke ba sisbeweging, waarvan een van de be langrijkste vertegenwoordigers, abt Franzoni, woont en werkt onder de rook van het Vaticaan om zo te zeg gen. Ook in de Derde Wereld, in het bijzonder in Latijns Amerika bestaan zeer omvangrijke en levendige basis groepen, die lang niet alle even trouw zijn aan het centrale gezag in Rome. Het pontificaat van Paulus kende toenemend verzet in de wereldkerk tegen het Romeinse gezag. Dat werd het duidelijkst aan de reactie in de kerk op de seksuele voorschriften die de paus gaf. Rome verbood de pil, maar de plaatselijke pastoraal be toonde zich daar in lang niet alle gevallen mee ingenomen en priesters namen in vele landen de vrijheid af te wijken van de strenge en wereld vreemde voorschriften. Zij legden sterke nadruk op het persoonlijk ge weten van de indiviuele gelovigen. Op het hoogste officiële niveau uitte de decentralisatie in de rooms katho lieke kerk zich in de wereldsynodes, die om de drie jaar gehouden werden. Maar binnen de kerk ontstond soms irritatie omdat de curie trachtte de uitspraken van de bisschoppen naast zich neer te leggen. De paus van Rome heeft onder meer twee belangrijke functies. Hij op op perherder van de kerk en gewoon bisschop van het diocees Rome. On der de voorstanders van een sterk centraal gezag zijn er, die gaarne zou den zien dat de nieuwe paus niet een Italiaan zal zijn, om daarmee te ac centueren dat hij voor alles de opper herder van de wereldkerk is. Andere gezagsgetrouwe kerkvorsten zouden als nieuwe paus bij voorkeur echter een rechts van het midden staande Italiaan willen zien. Sommige kardi nalen uit de Derde Wereld zouden Het voedsel voor de kardinalen wordt naar binnen gelaten met behulp van deze reusachtige holle trommel met één gat. Het lag deze week nog op zijn kant bij de Vaticaanse werkplaatsen, waar de technische hulpmiddelen voor het conclaaf werden gemaakt. verrassenderwijze liever geen paus uit het buitenland willen, maar het type van een vriendelijke Italiaanse dorpspastoor met het charisma van een Johannes XXIII. Veel bisschop pen en kardinalen willen dat de nieu we paus in de voetstappen van Pau lus VI treedt door veelvuldig te reizen. Kernvragen Punten die aan de orde zullen komen tijdens het volgende pontificaat, zijn de geloofsafval, de positie van de vrouw, de gehuwde priester, de oecu mene en de reeds genoemde sexuele moraal. De politieke positie die paus Paulus heeft ingenomen, zijn oproe pen tot vrede, zijn uitspraken over de urgentie van de verdeling van de rijk dom in de wereld, zijn streven naar een modus vivendi met het commu nisme en zijn weerzin tegen pracht en praal hebben algemeen instemming gevonden en de nieuwe paus zal onge twijfeld deze lijn voortzetten. Dit al les brengt met zich mee dat de paus keuze heel wat haken en ogen zal hebben. Volgens ingewijden zal het conclaaf daarom minstens een week duren. Maandag, als er dan nog geen paus is. zullen de stemmingen een dag worden gestaakt. Dan is er een dag tijd voor bezinning en gebed. Dinsdag gaan de stemmingen dan weer verder. LEVEN ZONDER WAPENS, stu diedag in vervolg op de vredesweek en naar aanleiding van de rede, die Gollwitzer vorig jaar hield op de Duitse Kirchentag, zaterdag 1 okto ber. Mozes en Aaronkerk, Amster dam. Inl. en opg. tel. 03438-3204. Hoe kennen wij Gods leiding en wat is echt geestelijk leven?, L'Abri- conferentie, spreker Renald Macau- lay, zaterdag 9 september vanaf 10.30 uur, Huize Kortenhoeve, Eek en Wiel. Inf. tel. 03449-1659 of 1914. De evangelisatie-ouderling in de kerkeraad, voor gereformeerde evan gelisatie-ouderlingen, zaterdag 30 september. 10.15-16.30 uur, Toerus tingscentrum. Leusden (tel. 033-43244). Legitimeren van de catechese bin nen de school, voor leraren met meer dere jaren catechetische leservaring, 4-6 oktober, Mariënkroon, Nieuw Kuijk. Inl. en inschr. kath. ped. cen trum. tel. 073-215435. Zorgen om u heen. gereformeerde centrale diakonale conferentie over de taak van de diaken in het geheel van de geestelijke gezondheidszorg, m.m.v. mr. J. van Viegen en Ds. A. Klamer, zaterdag 30 september 10.30 - 15.30 uur, De Flint, Coninckstraat 60, Amersfoort. Inf. dlgemeen diako- naal bureau (tel. 033-43244). MONTFOORT Het breed mode- ramen van de Nederlandse hervorm de kerk heeft besloten in Montfoort (Utr.) een zogenaamde deelgemeente te vormen voor die hervormden, die zich in de plaatselijke hervormde ge meente (van gereformeerde-bonds- modaliteit; red.), niet thuis voelen. Aanstaande zondagmiddag om drie uur zal de bevestiging van de gekozen kerkeraadsleden plaatsvinden in een kerkdienst, die geleid wordt door dr. H. Bartels, sekretaris van de provinci ale kerkvergadering van Utrecht, in het gereformeerde kerkgebouw. Verkenning en vergelijking van stromingen binnen het Westeuropees godsdienstonderwijs, voor docenten. Inleider prof. dr. P. Roest. Zaterdag 30 september, Stiltecentrum, Utrecht. Inl. en opg. tel. 010-851797. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859, Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld - Marokkanen (12) Het dagelijks bestuur van de CHU heeft een poging gedaan om wat meer duidelijkheid te scheppen in de dis cussies over de hongerstakende Ma rokkanen. Het vrndt het beleid van zijn staatssecretaris een goede weer gave van de geest van Christelijke rechtvaardigheid overeenkomstig het CDA-program. Het waardeert dat beleid omdat het gekenmerkt wordt door „een groot gevoel van evenwicht tussen rechtvaardigheid en barmhar tigheid' Dat zal zeker goed gezien zijn. Het is ook terzake in zoverre het verwijst naar de weegschaal, het tweede attribuut van Vrouwe Justitia (naast haar blinddoek). Mij doet dit alles te veel denken aan Pilatus. die het ook zo moeilijk had met afwegen. Degenen echter die het opnemen voor onze Marokkanen doen niet zo zeer een beroep op het Romeinse recht, als wel op de nieuwe ..gerech tigheid". waarin van alles meetelt dat niet te wegen valt. en waarover Jezus, in het openbaar, alleen maar in gelij kenissen wilde spreken Ruurlo Edward B. Plooij Marokkanen (13) Voorop wil ik stellen, ook niet goed -raad te weten met de 182 Marokka nen. Uiteraard beschik ik niet over de nodige gegevens om een juist oordeel te kunnen vormen. Wel wil ik zeggen, dat de wijze, zoals deze actie in „De Duif" wordt gepresenteerd, mij tegen de borst stuit!! Nu ook nog Jezus van Nazareth ten tonele wordt gevoerd, acht ik een woord van protest op z'n plaats Als de heren theologen me nen. dat diens rondgaan op aarde te vergelijken is met hun doen nu. dan zou ik graag willen stellen, dat het tijd wordt opnieuw theologie te gaan studeren. Jezus sprak tot zijn eigen volk en hun oversten; hekelde o.a. hun verworden opvattingen, waar door zij meenden rechtvaardig voor God te zijn. dat is wel iets anders! Maar het vreemdste van alles vind ik. dat men de regeling reeds getroffen door Zeevalking) niet wiVaccepteren. maar indirect toch wel een beroep op de wet doet. Want godsdienstoefenin gen mogen niet worden verstoord. Dus van deze bepaling maak je dan wel gebruik om continu-kerkdiensten te houden. Hoe de uitslag ook zal zijn. ik ben ervan overtuigd, dat mevr. Haars haar uiterste best doet. maar als zij hier toegeeft, wat staat haar dan te wachten, het zijn heus de laatsten niet. waarom deze groep niet en een andere groep wel uitgewezen? Men spreekt van 15.000 20.000 zwart-arbeiders DEN HAAG (Herv. Persbureau) In verband met de Vredesweek. die van 24-31 september wordt gehouden, heeft het moderamen van de her vormde synode een brief aan kerkera den en predikanten gezonden, waarin het met klem erop aandringt de gele genheid van de Vredeskerk te baat te nemen om de gemeenten opnieuw bij het denken over vrede en veiligheid te betrekken. De redenen om deze week niet ongebruikt te laten voorbij gaan. aldus het moderamen. zijn in de laatste tijd alleen maar dringender geworden. Over de hele breedte van het Nederlandse volk is de discussie over deze problematiek opnieuw ur gent geworden door een aantal beslis singen. die de regering heeft genomen of nog zal nemen. In alle politieke partijen, in de vakbe weging. bij levensbeschouwelijke or ganisatie en vooral in de vele honder den acties die ons land rijk is, zoeken mensen naar nieuwe wegen om de vrede te dienen en de heilloze bewa- pingswedloop te stuiten. Het modera men wijst er tevens op, dat ook in de internationale oecumene ontwape ning. bestrijding van het militarisme en nieuwe vormen van vredesdienst hoog op de agenda staan. Het moderamen betreurt, dat in een aantal gemeenten de Vredesweek niet wordt gehouden, omdat het IKV of het IKV-materiaal als eenzijdig wordt ervaren. Het gaat er echter om. dat het IKV geen antwoord wil geven maar juist de discussie wil stimule ren. Wanneer men zich niet in het materiaal herkent is er, naar het oor deel van het moderamen. des te meer reden om zich kritisch met het mate riaal bezig te houden. Tenslotte wordt meegedeeld, dat de synode in overleg met het IKV de bespreking van de actie „Help de kernwapens de wereld uit: om te beginnen uit Neder land" voor een latere vergadering op de synode-agenda wil plaatsen om zo het grondvlak van de kerk de gele genheid te geven zich in de discussie te mengen. De gereformeerde deputaten voor de begeleiding van het IKV hebben in hun brief aan de kerkeraden, waarin zij de Vredeskrant ter lezing aanbeve len, aandacht gevraagd voor de open brief die in de Vredeskrant staat. Het deputaatschap zegt niet unaniem te denken over de oproep tegen de kern wapens. maar stelt met voldoening vast dat het IKV niets wil opleggen, doch vraagt om een discussie. door Dr. C. Rijnsdorp Lochem D. Nieveld Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG'LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Ziektekosten Het lijkt me bijzonder onjuist dat men een voorstel zou aannemen dat behelst, dat ziekenhuispatiënten straks per dag tien gulden zouden moeten gaan betalen, omdat ze thuis geen kosten maken Welke kosten zou men eigenlijk bedoelen? Voe ding? Eten zieken zoveel? Ik vraag me af. van-welke welstandsgroep uit men heeft geredeneerd. De thuiskos- ten van huur. verwarming etc. gaan gewoon door. Er ontstaan bovehdien andere kosten, die later onvoldoende door belastingaftrek worden gecom penseerd Een voorbeeld: een moe der. ongeneeslijk ziek. lag ver van huis landurig in een ziekenhuis. Va der en de kinderen bezochten haar dagelijks en gaven o.a. achttien gul den per dag aan reis-(benzine (kosten uit Daar kwam bij de post gezinsver zorging. Zo n nieuwe heffing zou de bijzondere kosten bij ziekte aanzien lijk verhogen. Dat er zo weinig reactie op het vreemdsoortige voorstel komt ligt m i. aan het feit. dat. zolang er nog geen ziekenhuis-realiteit bestaat, er geen mens is die zich daarin ver diept Van harte hoop ik dat dat plan niet zal worden uitgevoerd Drachten E. A. H. H. Groeneveld- Jamoél In mijn artikel van 12 augustus. Leven met Cate chismussen. werd geconstateerd dat de heilsvraag heeft moeten plaatsmaken voor de zinvraag. Als dit waar is. zo stelt een theologisch geschoolde lezer in Epe vast. zou dat enorme consequenties in zich sluiten voor de evangelieopvatting en predi king. Krijgt Christus dan niet een andere plaats in ons geloof? Zonder zin is geen heil mogelijk. Maar ..zin" alleen werpt toch de vraag op: wélke zin en is dan de zin niet leeg zonder het heil? Antwoord: Mijn artikel was in eerste instanatie de weergave van een nummer van „Concilium", sa mengesteld door vijftien theologen van naam uit elf landen, t.w. Australië. China. West-Duitsland. Frankrijk. Nederland. Nicaraqua. Polen, Roeme nië. Verenigde Staten. Zweden en Zwitserland. Men kan zeggen dat hier een wereldstem aan het woord was. zij het dan een overwegend r.k. stem. Vervolgens dient men te bedenken dat het ging over een onderwijskundig, didactisch thema: ..Waar ligt het aanknopingspunt tussen de kerk leer enerzijds en de gemiddelde hedenhaadagse mens aan de andere kant?" Een kwestie dus van methode. Veranderd Maar het feit alleen al dat de „catechisant" mee telt bij het bepalen van de methode, terwijl hij vroeger een figurant was. die op het juiste mo ment de Juiste vragen stelde, verwijst naar een ingrijpend veranderde situatie. Die verandering wordt dan vanuit de didactische overpeinzing aldus geformuleerd de heilsvraag heeft moeten plaatsmaken voor de zinvraag. Het komt er diens volgens voor de kerk op aan. haar onderwijs zo in te kleden, dat als zin van het leven het heil tevoorschijn komt Zo zou dus alleen van een andere aanpak sprake zijn Maar mijn vraagsteller ziet terecht dat hier méér aan de hand is dan alleen maar een methodische kwestie Zo voelde ook een Rotterdamse predi kant het aan. die mij opbelde en nadrukkelijk stelde dat het heil de zin is. Velen zullen trouwens verwijzen naar Berkhofs „Christus de zin der geschiedenis" (Nijkerk 1958). Blijft evenwel de vraag: vanwaar die veranderde situatie? Men kan verscheidene factoren opnoe men: de hoge vlucht van de technologie met toenemende angst voor de gevolgen; het ongeloof waardig worden van gezag en autoriteit, in kerk en maatschappij, bij oorlog en vrede; het verbre ken van het isolement bij voorheen gesloten leef- en geloofsgemeenschappen; de aantasting van de traditionele geloofsopvattingen door de resulta ten der bijbelwetenschap en de verwoestende nawerking van alles wat er sinds 1914 in Europa en op de wereld gebeurd is. Klimaat Dit verklaart veel. maar niet alles. Er blijft een ietwat geheimzinnige rest, die men kan aanduiden met „gewijzigd levensgevoel". Dit onttrekt zich aan een afdoende analyse, mede omdat het on grijpbaar en algemeen is. Niettemin is het zeer effectief. Jonge mensen die in dit klimaat op groeien en daarin ademen, worden een kloof ge vaar. die hen van de oudere generaties scheidt. Dit behoeft nog niet te betekenen dat het nieuwe levensgevoel helemaal klopt met dat van hen persoonlijk. Maar het bepaalt hun denken en doen meer dank zij beseffen en misschien willen. Het is voor hen nu eenmaal een gegeven, waarmee ze in het reine moeten zien te komen. Dit verklaart ook de uiteenlopende stemmingen onder de jeugd: van fel opstandig tot conformistisch, onverschillig of nostalgisch. Maar de jeugd is niet de hele samenleving en de kerk dient zich op de samenleving te richten. Hier is niet enkele een jeugdprobleem aan de orde. Mijn vraagsteller had het dan ook over ..enorme consequenties voor de evangelieopvatting en - prediking. Krijgt Christus dan niet een andere plaats in ons geloof?" De mens Jezus Het is voor ieder duidelijk, dat de aandacht van Christus verschoven is naar Jezus De mens Jezus krijgt een zwaar accent; om dat te constateren behoeft men geen theoloog te zijn. Wat Jezus tot Christus maakt is de opstanding Deze wordt verzwegen, ontkend of tot gemeente-theologie verklaard. De conreet denkende discipelen van Jezus, antieke palestijnse Joden, worden herscha pen naar het beeld van de hedendaagse intellectu eel met zijn gecompliceerd bewustzijn. Vervolgens krijgen ze een flinke scheut hysterie toebedeeld met gemeenschappelijke hallucinaties als gevolg, resulterend in waandenkbeelden van een opgestane heer. Voor deze fantasieën laten zich dan enkele eeuwen lang mensen van allerlei leeftijd en klasse voor de leeuwen werpen, wat ze voor Boeddha. Krishnamurti of Lou de Paling boer zeker niet zouden hebben gedaan. De consequenties waarop onze lezer in Epe doelt zijn al getrokken, trouwens al heel lang. tot in de oudchristelijke gemeente Korinthe toe. Toen wa ren het nog „sommigen" (1 Kor. 15 vs 12) enkele eeuwen geleden al velen, maar vandaag tallozen. Er is evenwel een graadverschil. Voor de primitie ve mens spreekt het vanzelf dat de natuur tevens bovennatuurlijk is. Het behoort tot het mens-zijn dat hij openstaat voor het transcendente. Maar het moderne bewustzijn heeft het orgaan voor het transcendente veelszins verloren. Veelszins, want er is óók wat wijlen Han Fortmann de „Oosterse Renaissance" heeft genoemd. Maar de algemene strekking is toch horizontaal; de mens vult het gehele blikveld. Correctie De kerk dien dit in de eerste plaats op te vatten als een correctief. Ze heeft de mens te zeer eenzij dig theologisch bezien, met verwaarlozing op enkele gunstige uitzonderingen na van de maatschappelijk consequenties. De t v. film van zondagavond 20 augustus over de kerk van Enge land deed dit nog eens duidelijk uitkomen. Com munisme en socialisme hebben zich juist op de praktijk gericht en dat heeft ook heel wat christe nen aangetrokken. Bij gebrek aan beter aanvaar den ze dan ook. naast hun geloof, een flinke hap marxistische ideologie. De kerk kan erop wijzen, dat velen aan de eigenlij ke zinvraag niet toekomen, omdat ze te zeer in beslag zijn genomen door de bestrijding van aller lei vormen van onrecht hier en nu Ook al heeft dit laatste prioriteit, de zinvraag blijft gewettigd. Uit dieper graven naar de zin van de zin onspringt vanzelf de vernieuwde vraag naar het heil. KEPONE pn De naam doet denken aan di H (Al) Capone, een berucht AmLa gangster uit de jaren dertig, ook iets van de geur van de rtfV( aan deze naam. Hij staat van® I voor „een arsenicumhouden< yg plantenverdelgingsmiddel". tijd worden er regelmatig afvalstoffen van dit middel. s uiterst giftig zijn, per vaten ii ,g schip, via Rotterdam, naar D vervoerd om daar in de buuri Kassei, aan de DDR-grens in [s zoutlagen weggeborgen te wflge] De opslag van dit vuil is in de>f0f Verenigde Staten zelf verbod Dj£ sedert het bedrijf Allied Chei veertig miljoen gulden aan schadevergoeding heeft moe n uitbetalen aan personeel dat ernstig lichamelijk letsel hac l£ir opgelopen. lte Er is het een en ander aan de met de immense gif-opslag iito v genoemde Duitse plaats. Me ,nt het uit zorg en verantwoorde zo verklaart de betreffende iam En dat is best aan te nemen. 1 weet eenvoudig geen raad mt die hoeveelheden dodelijk m i Wat moeten we ermee? We kif 1 nog een tijdlang blijven twist) I het moet blijven, maar het zot meer gezond verstand getuig wanneer dezelfde instanties 3 groter zorg gingen maken omL bronnen van dit soort gevaar® mensheid. Vandaag of morgejl 1 dit geweldig uit de hand lopei* in Amerika, b.v. in Michigan j gebleken is. Mensen en dierer misvormd. En wat gaat er lat gebeuren? Niemand die het het niet verstandiger zijn eei strenger toezicht te gaan uit- op al die chemische bedrijveJJ^,] slechts in uiterste noodgeval vergunningen af te geven vo< vervaardigen van wat voor chemische samenstellingen <Jx| Want daar komt al die ellendjj-^ vandaan. Mensen maken hetjbvj maken er reclame mee, boerei moeten geloven dat ze nietz kunnen, mensen in de steden| vooral overtuigd raken dat a spuitbussenrommel voor huifc noodzakelijk is. Ik denk dat radicaal mee moeten ophouc) alle verstand bijeenharken oti andere oplossingen te zoeke® je dan opnieuw op tegen grow internationals die nu eenmaf moeten blijven verdienen? (Capone) is onder ons. -Ie Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Ederveen (r Voordijk te Oldebroek; teJL dam-IJsselmonde J. Kortlew't bergen. Afscheid: op 27 aug. van (Oj Gramsbergen ber. te Haf streekgem. Maas en Waal (sf chen) R. Kuijlenburg ber. tL van Oudewater B. Oosterof, Maarsen; van Geleen-West Röhling ber. te Zaandam; i naar J. K. Vlasbom ber. te S nesga; van Steenwijkerwo£ venbergen ber. te Graven' Deventer D. Zinkstok, tef ziekemh. pred. te Deventer. Intrede: te Nieuwleusen J. uit Leeuwarden; te Rossumj-p C. van Dongen uit Wagende Uithoorn W. Hoekstra uiti dam; te Sneek A. P. J. van l Molwerum; te Heinkenszanc J. J. Radstake uit AmstrfT£ Veenendaal P. Vermaat uitD gen; op 30 aug. te Scherpen D. J. Budding uit Drieberg] Bevestiging: te Vlaardingerf let voorh. hulppred. te Vla| te Klooster Ter Apel H. voorh. hulppred. te Kl(^ Apel. GEREF. KERKEN Afscheid: van Emmeloord 1 ber. te Deventer; van Weespf der Kruk ber. te Leeuwaï maassluis H. Lenters ber.Ê doorn; van Emmercompascl Verhoog ber. te Terneuzenx wijk aan Zee R. de Vries w« van Alteveer H. J. J. Witte if deburen. Intrede: te Middelburg DJ dorp uit Dronten; te Broek i dijk J. Groenevelt uit WesT Een-Norg Veenhuizen (t.b^j verz. gevangenen te Veen* den Kate uit Vleuten te Ni] Ridderbos uit 's-GravelandT keker J. van Verseveld uil dam-Noord; te Veldhoven J ter uit Overveen te Leidsclf P. van Stam uit Koudekerl GEREF. KERKEN (VRIJÖ Beroepen: te MusselkanaZW£ Sneek. Koudum H. R. van (te kand. te Warnsveld. hstri |onn Intrede: te Enschede-Zuf* Slotman uit Dalfsen. *®en de CHR. GEREF. KERKEN *fte« Afscheid: op 28 aug. van ©uit Bijkerk ber. te Putten (Globed gaa: GEREF. GEMEENTEN fP t Beroepen: te Groningen rf Di te Rotterdam-Zuid. tobo hek GEREF. GEM. IN NED. tótsL Beroepen: te Bruinisse J d©rt Rijssen. p kr EVANG. LUTH. KERK toinj Intrede: te Zwammerdanfrere verz. Hooge Burch) A. Sta het Schiedam. ©of

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2