historische opgeknapt 3arnevelds xerk wordt Wanneer ist tijdvoor CLOCK HOUSE? van Schaffelaars (dubieuze) sprong Tijfhonderd jaar geleden Jan THE CLOCK HOUSE FASHION GROUP i Brengt'n hele aparte pakjsen- kollektie. Voor drive-In shows en festivals. De nieuwste mode- attrakties worden ogenblikkelijk toegepast. Dat doet 'n speciaal team: "The Qock House Fashion Group. Die hebben begrepen hoe je er goed uit ziet.voor niet al te veel poen. PATRICIA PAAY, zangeres: volgens mij is 350.- elkaar bij hun heroïsche daad ont moeten, waarbij de laatste uitroept „Wat gaan we hard, hè?" Uit de publi- katie zal blijken dat de geschiedenis voortdurend tot de verbeelding is blijven spreken. Begin deze eeuw kon men nog een Van Schaffelaar-rijwiel berijden, een Van Schaffelaar-koekje eten en een Van Schaffelaar-biertje drinken. Twaalfde eeuw Barnevelds kerk dateert van de twaalfde eeuw. Zij is nogal eens uitge breid, beschadigd, verbouwd en afge brand. het laatste vaak gevolg van strijd tussen Gelderland en Utrecht. Honderd jaar nadat Jan van Schaffe- laar van de toren zou zijn gedoken, verdween het orgel uit de kerk. Ver moedelijk door toedoen van ds Jo hannes Nieken, die er in een preek fel tegen had geageerd. Men zag het als een overblijfsel van de r.k. eredienst. Later werd men weer wat soepeler. Een plaatselijke baron deed het orgel cadeau dat nog steeds dienst doet, verschillende keren werd vergroot en ook nu weer onder handen wordt ge nomen. Een in 1765 door J. Paradijs vogel gebouwd instrument met een opvallend front, vanwaar af engelen de bazuin naar de kruisgewelven steken. In het gebouw bevinden zich nogal wat bezienswaardigheden, waartoe een Mozesbeeldje behoort. Het da teert van de zeventiende eeuw. is van Bentheimer steen gehakt en had een bijzondere functie. De zandloper op de kansel bleek onvoldoende te hel pen tegen de kwaal van te lange pre ken. Het Mozesbeeldje moest de rest doen. Mozes had in de ene hand een bel, in de andere een hamertje dat door een draad verbonden was met het torenuurwerk.Waren twee uren verlopen, dan sloeg Mozes met het hamertje op de bel en dan moest het uit zijn. Voor elk kwartier overschrij ding moest de predikant een carolus- gulden boete betalen. Nog tot begin achttiende eeuw stond er opzij van de toren een knekelhuis met dit opschrift: Hier is geschied regtvaardig regt Hier ligt de meester bij den knegt Hier legt de sotte bij den wijse De jongen bij den oude grijse Hier ligt de arme bij den rijke De vuile bij den suiverliike Een van de bekendste Barneveldse predikant is ds Ahasverus van den Berg geweest. Deze had veel belang stelling voor literatuur, vooral voor het kerkelijke lied. Toen in 1772 bes loten werd tot een nieuwe berijming van de psalmen, vaardigde de provin cie Gelderland Van den Berg af in de daartoe ingestelde commissie. Zijn aandeel in de nieuwe berijming was groot. Die nieuwe berijming veroor zaakte hier en daar nogal tegenstand, omdat sommigen de berijming van Petrus Datheen niet wensten te ver vangen. Alom in Nederland werd de invoering van de nieuwe berijming met leerredenen bepleit en Van den Berg deed dat in 1774 te Barneveld met een leerrede over Psalm 92 2: „Het is goet dat men den Heere love: ende Uwen Name Psalmsinge, 6 Al lerhoogste" Ds. Van den Berg was ook de schrij ver van het geschrift „Geografie van Veluwe" in het kader van het Nieuwe Geschenk voor de jeugd. Een vervolg werk, eigenlijk een tijdschrift voor kinderen. Hij verzorgde het samen met de Zutphense predikant-fllosoof Johannes Florentius Martinet. Infor matie over allerlei aan jongeren in de al van de klassieke oudheid bekende dialoogvorm. In het boekje „Geogra fie van Veluwe" worden op deze wijze met Van den Berg reizen door dit gebied gemaakt. Barneveld wordt „het grootste en schoonste dorp van TROUW/KWARTET 9 Jan van Schaffelaar gereed vt nrent de Veluwe" genoemd, hoewel de reis van Scherpenzeel erheen „gansch niet vermakelijk, veelal over barre heide" is. Op de vraag of er iets „aan merkelijks" te zien valt, antwoordde Van den Berg allereerst: „Gij moet in de kerk gaan". Zoals gezegd, heeft die kerk in de loop van de tijd menige verbouwing ondergaan. Niet altijd, even geslaagd. Volgens het comité, dat zich nu druk maakt voor de aan de gang zijnde opknapbeurt of restauratie is er voor al in 1930 „maar wat mee aangeklun- geld". Men heeft toen voornamelijk op het functionele gelet. Diverse din gen, die zijn misgegaan, worden nu hersteld. Er werden andere glas-in- lood-ramen aangebracht, de ouder wetse stenen van de vloer zijn weer tevoorschijn gehaald, de kruisgewel ven worden opnieuw bepleisterd, grafzerken komen weer op hun plaats enz. Nissen, waar eens de armen moe ten hebben gezeten, zijn ook weer zichtbaar gemaakt. de sprong, volgens een oude De grootste veranderingen be treffer echter het koor. Het werd destljdi gewoon gehalveerd. Men bracht een' scheiding aan. waarachter de consis torie werd ingericht. Nu wordt het koor als het ware gerehabiliteerd. De scheiding is weggebroken en de con sistorie komt elders in het gebouw. In het verleden was het koor gemar keerd door een eiken hekwerk dat midden zeventiende eeuw tegelijk met de preekstoel en de ouderlingen banken door de ambtsjonkers, adel lijke heren, die vroeger veel in de kerk te vertellen hadden, was aanbesteed Het hekwerk, dat ergens op zoldei rondslingerde, is weer aangebracht. Voor het koor is een nieuwe functie weggelegd. Stijlvol bemeubeld en van een speciaal orgeltje voorzien, zal het met name voor trouwdlensten worden gebruikt. Verwacht wordt dat de gerestaureerde kerk, na een klein jaar gesloten te ziJn, eind 1978 weer in gebruik kan worden genomen. IDERDAG 24 AUGUSTUS 1978 Als je'n lekke band en 'n kapotte uit laat hebt. Als de wastafel verstopt zit en de trein vertraging heeft.-^ Als er 'n kras in je nieuwste LPzit.^v En als je niet meer weet watje aantrekt als je n lekker avondje uit gaat.Dan... ja dan is 't hoogtijd voor CLOCK HOUSE CiM li thcA Vpg>rA>/ZqM/ het danstijdperk aangebroken. Of je nou in de bioscoop komt of in de discotheek, stilzitten is er niet meer bij. En iedereen kleedt zich extra leuk aan. Saturday night fever al gezien?" UL Effen pak.driedelig. Snelle coupe, fantastische pas vorm 275r h Nieuwe kombinatie: velours kolbert met flannel pantalon en vest. restauratie. Om alles te kunnen be kostigen, moet daar echter nog 500.000 gulden bij komen. Het wordt op de meest uiteenlopende manieren bijeengebracht, waarbij bij voorbeeld de vrouw van verhuizer Gilles, Reina, ook veel inventiviteit ontwikkelt. Op de pas achter de rug zijnde Veluw- se markten in het dorp werden liters zelfgemaakte advocaat verkocht van door boeren geschonken eieren en door anderen beschikbaar gestelde brandewijn. Wat werd verder zoal ge organiseerd? Een bazaar, een kaar senverkoop, een zangavond, een au towasdag enz. Intussen is een verlo ting begonnen en voor 9 september staat een rommelmarkt op het pro gramma. Wat leverde dit alles totnu- toe op? Het bedrag wil men liever nog niet kwijt. Maar de afslager van de Fliert zegt: „Het resultaat is heel erg bemoedigend." 500 jaar Barneveld bereidt op het ogenblik een werkgroep voor ter herdenking van Jan van Schaffelaars sprong. Dat moet in 1482 gebeurd zijn, dus bijna 500 jaar geleden. Sprong hij werkelijk van de toren? Of kreeg hij een zetje van anderen? Of is het hele verhaal een verzinsel? Er zijn verschillende meningen en er zijn nog altijd twij fels. Over enige jaren hoopt prof. dr A. H. Prins uit Groningen met een cultureel-antropologische studie te komen, waarin op de historische as pecten zal worden ingegaan. Lang voor die tijd al komt er een meer populair boekje uit in de zogenaamde Van Schaffelaar-reeks, die door een Barneveldse uitgever wordt verzorgd. De bewerking van een aan Jan van Schaffelaar gewijde kandidaatsscrip tie door drie studenten in de Neer- landstiek aan de Gemeente Universi teit van Amsterdam, Els Helle, Adèle Nieuwboer en Jelle van der Meulen. Zij hebben Jan van Schaffelaar-zelf niet zozeer onderzocht, maar zich meer beziggehouden met de vraag hoe de man in de loop der jaren in de literatuur, in studies, toneelstukken, boeken en gedichten is overgekomen. Daaruit blijkt dat hij op een enorm voetstuk is geplaatst, als een groot held. In de negentiende eeuw begon men de zaak wat te relativeren. Nog weer later voegden zich daar grapjas serij, ironie en spotzucht bij. Een voorbeeld is hier dat Van Schaffelaar en Van Speyck, die juist geroepen heeft dat hij liever de lucht in ging, ur Jac. Lelsz iRNEVELD - Wie over rneveld schrijft kan aan van Schaffelaar niet voor- Dat geldt nu en dat gold iet verleden. In zijn boekje eografie van Veluwe", dat 1796 verscheen, vroeg ds rsverus van den Berg, toen het over dit dorp had: eb ik den naam van Schaf- »ar niet in de vaderland- ie historij gelezen?" en het twoord luidde: „Gij zult iken aan Jan van Schaffe- die in den twist van de ekschen en Kabeljaauw- len, den Barneveldschen 'ktoren uitsprong, en zich een dus aan de onveizoen- ;e Amersfoortschen over at, om het leven van 18 of 19 pn, die onder zijn bevel "nden, te behouden". De rhuizer G. Gilles bekijkt |t gewoon een beetje zake- „We zijn blij dat we Van 'ihaffelaar hebben, want in 'loop der jaren is er aardig verdiend, en hij eet geen iod." heer Gilles, afslager J: van de !rt, kerkvoogd J. Cozijnsen en ker- isdslid E. Bos zitten in een zeer samengesteld comité voor ac- dat zich ten doel stelt de nodige iciën bijeen te brengen voor een lapbeurt, van resp. restauratie de gothische hallenkerk. In de iduw van het Godshuis staat 1903 het standbeeld van Jan Schaffelaar. Hij eet geen brood, hij brengt ook de tonnen niet waarover men moet beschik- om het plan uit te voeren, want monumentenzorg kan zeker trste jaren niet over de brug •n. En daarom moest een comité, alle wijken vertegenwoordigd aan de slag. In Barneveld zitten •kerken zondags nog vol, ook de vormde, die overwegend de kleur de Gereformeerde Bond hebben, offereren weet men ook. Eén' door de gemeente leverde miljoen gulden op voor de kerk van Barneveld, zoals het er na de zal zijn rk van Barneveld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9