Unieke filmbeelden over
keerzijde Zuid-Afrika
TV COMMENTAAR
Radio en televisieprogramma's
Heerlijkheden
Documentaire Roeland Kerbosch vanavond op televisie
'Boycot wijnen uit Zuid-Afrika'
INSPECTEUR
RAYNOLDI
en zijn
ARRESTANTE
Even puzze
WOENSDAG 23 AUGUSTUS 1978
RADIO EN TELEVISIE
TROUW/KWARTET
In Van Gewest tot Gewest wordt de
geïnteresseerde kijker vanavond
meegenomen naar Vianen, het kaste
lenstadje bij uitstek en één van de
oudste heerlijkheden in ons land. Het
deed reeds van zich spreken ten tijde
van het Karolingische Rijk. dus voor
de tiende eeuw en daarna gingen Hol
land, Gelderland en Utrecht om het
plaatsje touwtrekken. Vianen wist
zich echter te handhaven, al wissel
den wel de geslachten die er heer en
meester waren.
De Brederodes kregen de heerlijk
heid in bezit door het huwelijk van
Johanna van Vianen in 1414. Behou
dens een onderbreking van zeven Jaar
bleven zij er de baas tot in het mid
den van de zeventiende eeuw. Daarna
zagen de bewoners de blazoenen nog
twee keer wisselen, namelijk in die
van de familie Dohna en Van de Lip-
pe. Het laatstgenoemde geslacht ver
kocht de heerlijke rechten in 1725 aan
de Staten van Holland.
Vianen valt op door een bijna recht
hoekige plattegrond, een intakt ge
bleven omgrachting van het voorma
lige kasteel, en de aanwezigheid van
verscheidene bouwwerken en karak-
door Ton Hydra
tortsUtke geveltjes die het middel-
eeuwse stadsplan hebben gesierd. Er
is geen sprake van een ingedommeld
plaatsje, want Vianen groeit en krijgt
zelfs landelijke betekenis, dank zij
die oude centrale ligging en het toe
nemende verkeer dat een tweede gro
te brug over de Lek noodzakelijk
maakt.
Mocht u belangstelling hebben voor
oude plattegronden dan ligt de Klei
ne Monumenten Atlas van Arthur
Steegh binnen uw bereik. Daarin zijn
maar liefst 666 Nederlandse nederzet
tingen beschreven en in kaart ge
bracht.
In Van Gewest tot Gewest wordt ook
aandacht besteed aan het Internatio
naal Opleidingscentrum voor Lucht-
kartering te Enschede. Dit instituut
kwam wegens plaatsgebrek los te
staan van zijn basis. Dat is Delft,
want daar was het wijlen professor
Schermerhom die niet alleen de
grondslag legde voor de Nederlandse
Luchtkartering maar ook zijn aan de
Technische Hogeschool verbonden
afdeling internationalefaam be
zorgde.
Het gebouw met toren stond aan de
Kanaalweg. Daar zag ik professor
Schermerhom weieens wandelen,
want als jongen ging ik graag kijken
naar de roeiers van Laga, die hun
botenhuis schuin tegenover hadden.
Zo n onderwerp bepaalt je erweer
eens bij dat de tijd een sneltreinvaart
heeft.
Hebt u de eerste aflevering van Nico
las Nickleby gezien? Dan neemt u
zich waarschijnlijk voor, morgen be
slist deel twee te volgen. Ik vermoed,
dat de meerderheid van de kijkers
het verhaal kent en zich desondanks
laat boeien.
Dit kan duiden op affiniteit met de
boeken van Charles Dickens, maar
ook de kwaliteit van de serie moet in
de aantrekkingskracht een enorme
rol spelen. De kwaliteiten van spel en
verfilming worden door de BBC tot
het gebruikelijke peil gerekend. Voor
Nederlandse maatstaven echter lig
gen ze nog steeds op zeer hoog
niveau.
Als hier deze hoogte wordt bereikt,
zou er (terecht) heel wat tam-tam
gemaakt worden, Naast mij ligt de
publicatie die de BBC rondstuurde.
Niet meer dan een velletje met drie
foto's en wat tekst, zonder maar ook
een woord van ophef over de eigen
prestaties. De namen van de spelers
zijn niet groter gedrukt dan de korte
beschrijving van de inhoud. Daarin
wordt alle aandacht gericht op Dic
kens en de door hem onvergeeflijk
gemaakte personages.
Laat ik er dan maar aan toevoegen
dat het verfijnd genot verschaft wan
neer de kijker oog heeft voor de wijze
waarop deze karakters door de spe
lers la Dickens worden getypeerd en
hoe dicht zij in hun verschijning de
originele prenten benaderen. Deze se
rie is in haar soort een „heerlijkheid".
Een grandioos eerbetoon aan de man
die als weinig anderen speciaal voor
televisie lijkt te hebben geschreven.
Maar dan wel meer dan honderd jaar
voor dat het medium ging functio
neren.
ASTERIX EN DE OLYMPISCHE SPELEN
Van een onzer verslaggevers
Op een vuilnisbelt scharrelen zwarte Zuidalrikanen rond, op zoek naar de restjes welvaart,
weggegooid door rijkere landgenoten. De een vindt wat voedsel, de ander kleding. Een kind is
dolblij met een strandbal en blaast hem op. Men zegt wel eens: een vuilnisbelt is de spiegel van
de samenleving.
Deze woorden worden bewaarheid in
de nieuwe film van de cineast Roe
land Kerbosch over Zuid-Afrika.
waarin deze beelden van een vuilnis
belt getoond worden. Onder de naam
„Apartheid; Inzicht, Uitzicht" zendt
de VARA in een VARA-visle-specitil
deze film om 21.22 uur uit op Neder
land 2. In maart werd van dezelfde
filmer een film over Zuid-Afrika uit
gezonden met de naam „Stemmen uit
het vagevuur". Kerbosch heeft beide
films in het geheim opgenomen. Dat
was ook de reden dat hij aan de eerste
film niet zijn naam wilde verbinden.
Hij wilde terug naar Zuid-Afrika voor
het maken van de film, die vanavond
op het scherm verschijnt. De 45 minu
ten durende documentaire heeft Ker
bosch met een kleine super 8-camera
opgenomen in de maanden juni en
juli.
Unieke beelden over de keerzijde van
de Zuidafrikaanse samenleving, beel
den die niet vaak op de Nederlandse
televisie te zien zijn, vertellen over
het leven van de onderdrukten in dat
land. de zwarten. Ze tonen de armoe
de. de vaak miserabele levensom
standigheden, de vluchtelingen en de
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN De Boycot Outspan Actie
vraagt speciale aandacht voor de
beelden in de film van Roeland Ker
bosch over de wijngaard Meerlust.
Boycot Outspan heeft eerder dit jaar
al op een boycot van Zuidafrikaanse
wijnen aangedrongen. In een persbe
richt wijst de BOA op de verslaving
van de arbeiders aan de wijn en op
het schamel loontje (25 gulden per
week) dat ze verdienen.
Volgens BOA wordt deze vorm van
slavernij door verslaving ook in ande
re takken van landbouw toegepast.
„Officieel is het systeem al lang afge
schaft, maar door de winst die het de
boeren oplevert wordt het in de prak
tijk nog veelvuldig toegepast." aldus
BOA.
In de brief herhaalt Boycot Outspan
haar eerdere oproep om de Zuidafri
kaanse wijnen te boycotten, omdat
deze wijnen, hoe heerlijk, rond, vrien
delijk en mild ze ook genoemd wor
den, door de manier waarop ze gepro
duceerd worden „bloedwijnen" zijn.
„Wie de feiten kent zal bij het drinken
ervan slechts een wrange smaak erva
ren," aldus Boycot Outspan Actie.
mensen die dürven te spreken. Zo
filmde Roeland Kerbosch in Cross
roads. de voorstad van Kaapstad die
binnenkort met de grond gelijk ge
maakt zal worden, omdat het Vorster
en de zijnen onder meer niet zint dat
daar illegaal vrouwen en kinderen
wonen. Duizenden zwarten hebben
daar nu nog hun thuis. De bulldozers
staan echter al klaar om deze voor
stad met haar duizenden zwarte be
woners weg te vagen, net zoals al
eerder met Modderdam gebeurd is.
De bewoners moeten dan maar zien
hoe zij zich redden en een nieuw
onderkomen vinden.
Verslaving
Arbeiders op een Zuidafrikaanse wijngaard, die worden zoet
gehouden met een flesje wijn.
In de film vertellen zwarte landarbei
ders, die dagelijks van zes uur 's mor
gens tot zes uur 's avonds op een
wijngaard werken, over hun magere
verdiensten en hun wijze van leven.
Naast hun hongerloontje worden ze
zoetgehouden, liever gezegd ver
slaafd" gehouden, met een fles wijn
voor ieder aan het eind van de lange
dagtaak.
Bij het zien van deze arbeiders en ook
anderen in de documentaire dringt de
vraag zich op of deze mensen niet een
enorm risico lopen, wanneer ze zich
zo uitgebreid laten filmen en onder
vragen. Kerbosch beweert dat hij
steeds van tevoren met de personen
in de film gesproken heeft over de
risico's die ze zouden kunnen lopen.
„Ze realiseerden het zich en wilden
graag praten en gefilmd worden," zo
zegt Roeland Kerbosch. „Deze Zuid
afrikanen leven onder zo'n druk dat
ze elke dag wel gearresteerd kunnen
worden."
Niet alle ondervraagden waren bereid
aan de blanke cineast eerlijk ant
woord te geven. Vrouwen in het thuis
land Ciskei vertellen in het Engels
hoe goed ze het hebben en zeggen dan
lachend tot elkaar, in hun eigen stam
taal, hoe ze de filmer beet hebben
genomen. Vertederend en triest tege
lijk. deze beelden.
Aan de film werken verschillende per
sonen mee. Zo vertelt de hoofdredac
teur van The World Percy Goboza,
het blad dat niet meer uitgegeven
mocht worden, zijn ervaringen. Ook
de Nederlandse correspondent Wil
lem Offenberg voor de KRO. NOS en
NRC-Handelsblad. komt aan het
Roeland Kerbosch
woord. Offenberg verwacht binnen
kort uit Zuid-Afrika gezet te worden.
Verder zien we in de film Alec Borai-
ne, vice-voorzitter van de Progressive
Reform Party, oppositiepartij in het
parlement, Steve Kahanovitz, voor
zitter van de studentenraad van de
universiteit van Kaapstad. Gqabi,
een voormalig journalist, die tien jaar
op Robbeneiland gevangen zat en
Oswald Dennis, leider van een school
project in Tanzania.
Dit project is bedoeld voor de vele
jonge vluchtelingen uit Zuid-Afrika.
Deze vluchtelingen kunnen kiezen uit
twee opleidingen; een educatieve of
een militaire. Na een opleiding op
deze scholen kunnen ze op alle Afri
kaanse universteiten terecht. Met
deze film, die onder meer gefinan
cierd is door NOVIB/Gast aan tafel,
wil Kerbosch proberen geld los te
krijgen voor deze vluchtelingenpro-
jecten.
Bij het maken van de documentaire
ging het Kerbosch niet in de eerste
plaats om de Apartheid in Zuid-Afri
ka. Kerbosch vindt zelf de sociaal-
economische strijd van de zwarten in
Zuid-Afrika het belangrijkst. „Wan
neer je een eind maakt aan de Apart
heid. dan nog blijft de volledig onder
geschikte positie van de zwarte be
staan zoals hij is, zo vindt Roeland
Kerbosch.
Hij had de telefooncel verlaten en
was onwillekeurig blijven staan voor
het hoedenmagazijn van mijnheer
Bastonje, terwijl hij zich herinnerde
tegen Jopie gezegd te hebben dat hij
een lang en gelukkig leven zocht. Hij
had Jopie er niet bij verteld dat dat
dan voor de vrouw van Kroonduijgel
zou moeten zijn. Lang en gelukkig
was bij nader inzien wel wat overdre
ven, bedacht hij nu, maar heel mis
schien zou het voor haar wel wat
leefbaarder kunnen worden in de si
tuatie waarin ze zich nu bevond.
Mijnheer Bastonje had wat kunst
sneeuw op zijn hoeden gestrooid, die
glinsterde in het lamplicht. Raynoldi
vond het niet erg realistisch in deze
klamme avond, terwijl hij stond te
bedenken of hij hem erover moest
inlichten dat bij Jopie de wissels weer
verkeerd stonden. Tussen de hoeden
door zag hij mijnheer Bastonje bezig
met een koper. Hij had hem een hoed
opgezet zonder sneeuw en deed
een pas terug om de koper op te
nemen. Hij had een jong, fris en actief
gezicht en hij schudde even het
hoofd, meteen weer een pas vooruit
lopend waarbij Raynoldi zijn lippen
zag bewegen. Toen nam hij de koper
de hoed van het hoofd en zette er een
ander op met zo'n vlug gebaar dat het
een goocheltruc leek. De rechercheur
besloot nog even te wachten met zijn
inlichting. Het zou mijnheer Bastonje
misschien een hoed kunnen kosten
want het was een koper met een mis
moedig, wantrouwend gezicht die
elke gelegenheid te baat kon nemen
om de winkel weer te verlaten. Mijn-
Speciaal vandaag
In Van Gewest tot Gewest:
Nieuwkoopse Plassen, groei
end Vianen, nieuwe jachtha
ven in Scharendijke en oplei
dingscentrum voor lucht
kartering in Enschede.
Ned. 1/18.59
Na Jouw wereld, mijn we
reld, volgt Kenmerk (19.23),
waar een eigen reportage over
een door de VN aanvaard plan
om Namibië eind dit jaar onaf
hankelijk te maken.
Ned. 2/18.59
De VARA vertoont Dag
boek uit Zuid-Afrika, een film
van Roeland Kerbosch over
apartheid, inzicht en uitzicht.
Ned. 2/21.22
Virginie is een Franse
speelfilm over een ontvoering
en de rol van politie en sen-
utie-pers. Ned. 1/19.50
In Panoramiek een reporta
ge over de politieke macht, die
het Vaticaan en speciaal de
Paus de laatste veertig jaar
niet alleen ten aanzien van
kerkelijke belangen, maar ook
betrekking tot de niet-katho-
lieke wereld hebben uitgeoe
fend. Ned. 1/22.10
In het moderne Warschau
speelt de Poolse film van Ag-
nieszka Holland over een ad
optieplan dat heel anders
uitpakt. Duitsl. 1/21.15
Studio Sport: Wereldkampi
oenschappen wielrennen en
zwemmen. Ned. i;22.40
Op het Metzler-orgel in de
Grote Kerk van Den Haag
speelt Gustav Leonhardt wer
ken van Jan Pietersz. Swee-
"nck- Hilv. 4/14.02
Koos Postema presenteert
Met het oog op morgen.
Hilv. 2/23.00
door
B. MJENHUIS
J. H. Kok NV Kampen
heer Bastonje scheen dat zelf ook te
begrijpen want hij vatte hem met
twee vingers van elke hand voorzich
tig bij de schouders als begon hij een
ouderwetse wals en draaide hem be
hoedzaam onder een andere belich
ting. Raynoldi schuifelde terug om
dat hij op deze wijze in het gezichts
veld van mijnheer Bastonje kwam en
hij wilde hem niet uit zijn concentra
tie halen.
Op hetzelfde ogenblik zei iemand
„Dag. mijnheer Raynoldi" tegen hem
en hij zag dat Blijster naast hem
stond. Blijster was de correspondent
van een van de provinciale bladen
hier (de Oostnederlandse Ochtend
post), een lange, wat vage vrijgezel
van ongeveer zesentwintig jaar.
„Dag, Blijster."
„U bent nog laat op pad."
Raynoldi wierp even een blik door de
winkelstraat. „Dat ben ik dan met
nog een heleboel.'
Blijster lachte. Raynoldi had met de
lach van Blijster nooit zo goed uit de
voeten gekund omdat die naar zijn
smaak wat te overdadig was. Niet
bepaald onaangenaam maar hij hield
te lang aan op een manier of Blijster
daar zelf niets aan doen kon, als had
hij een vliegwiel op gang gebracht
dat te lang doordraaide. Het was
Raynoldi overigens niet onaange
naam want zolang Blijster lachte
vroeg hij niets. Hoewel hij een paar
goedige honde-ogen had kon hij ver
velende stukjes schrijven. Niet zozeer
omdat hij een vervelende jongen was
maar de tijd van de harde journalis
tiek was aangebroken en Blijster
moest mee. Persoonlijk zou het Ray
noldi overigens een zorg zijn of er
over hem geschreven werd en hoe er
over hem geschreven werd, maar de
commissaris was de laatste jaren erg
gevoelig geworden op dit punt.
„Hoe gaat het met je detective, Blijs
ter?" vroeg hij. Blijster had hem eens
verteld dat hij met een detective be
zig was.
„Kalm aan. kalm aan." zei Blijster
getemperd. „De plot moet natuurlijk
:rk
S
>or
>F
goed zijn en zonder de se
toch ook niet, vindt u wel
als hij achter de schrijfm
zwol de sex in zijn ged'achjonl
fluim die niet los wilde kol
hij kwam uit een familie wi 0
soort zaken nooit gesprok
„Vast niet," zei Raynold
tisch, want hij had niet gi we
„Ze zullen het vreten," z4ci(
ineens weer vurig over zijl
hij nog niet had. „Eigenlij
eens een paar mooie ii
moeten geven voor het q
heer Raynoldi."
„Kun je daarvoor niet
Hummels gaan?"
„Die laat me ervoor betal
Ja, dat zal wel, dacht Rayn pe
mels was een van zijn re ,ie
geweest, maar Raynoldi h u
rust voor hij hem eruit ge
na een indrukwekkende 00
gen, culminerend in het
van een vrijend paaide,
voorliefde voor de gummilj
het in een zenuwcrisis tetge,VJ
neurotische verdachte. „NPP
of ik.' had Raynoldi tegen
saris gezegd. Heel eenvou)
nog niet geweest; de hele
ke reut officiële instantie;
te pas gekomen maar Ri
het gewonnen (hij bescl
altijd nog als zijn zaak) en
dig was Hummels privé-<"_
„Of heeft u misschien and(ek
voor me, mijnheer Rayno)
Raynoldi begreep dat het
krant ging. „Je hebt gisl
persconferentie gehad?"
een dik woord maar zo
het nu eenmaal. „En di
dagen geleden de coi
koningin nog."#
„Ik bedoelde eigenlijk iel
Hij sprak over de coi
koningin alsof deze een g(
„Ik heb vanmorgen een
hoofd gehad van een d<
Blijster begon een hele tiji
"Dat was een goeie."
„Nietwaar?"
„Gaat u mee een kroketjej
heer Raynoldi? Ik moet
een fuif en dan neem ik
een paar kroketten. Wat
genlijk, hè?: als er een fi
ze mij er altijd bij. Ik wi
het komt maar het is eei
zeggen ze: komt Blijster o
„Dat kan ik me best
Blijster. Jij^bent een echt
„In mijn boek komen oo
geestige dingen voor. Ik w
heleboel."
„Daar reken ik vast op.
(Word
Radio vandaag
HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen).
TROS 7.00 Nieuws 7 02 (S) Ontbijt r o?
17 30 Nieuw». 7.41 Aktua I. 8.30 Nieuw».
8 36-8 45 Gymnastiek voor de vrouw). 10 00
(S) Lachte orkestmuziek- 1030 Nieuws
10 33 (S) Kom een* langs in Scheveningen.
gesprek en muziek. 11.45 (S) Café-Chan-
tant. 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws.
12.41 Aktua II 13 00 fS) Raad een lied. of
niet. telefoonspel. 13.30 (S) Sport na sport,
jeugdprogramma 14.00 (S) Specialiteiten a
la carte, klassieke verzoeken. 15.00 (S) Als
dat zou kunnen, verzoekplaten. (15.30
Nieuws). 16.30 (S) Kernpunt, gesprekken.
17 20 OVERHEIDSVOORLICHTING Ne
derland en de Derde Wereld. 17.30 Nieuws.
17.32 Aktua-Magazme. 18.30 Nieuws. 18.41
(S) Lichte orkestmuziek. 19.00 (S) Zomaar
midden in de week, gevarieerd program
ma 22.00 fS) Een mondje Frans 22.30
Nieuws 22.40 Aktua IV. 23.00 (S) Swinging
and dreaming. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen).
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 VARA'S Zomerkwartaal, gevari
eerd programma. 8.00 Nieuws. NOS: 9.20
Je moet wat worden, informatief program
ma. 9.35 Waterstanden. VARA: 9.40 VA-
RA's Zomerkwartaal (11.00 Nieuws). 13.00
Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30
Oude schoollliedjes. 13.45 Grammofoon-
muziek. 14.00 VARA's Zomerkwartaal,
toeristische informatie. 15.30 Operettef
ragmenten. 16.00 Nieuws. 16.03 De draak,
B B. en de onderwereld, hoorspelserie.
16 40 Grammofoonmuziek. 17.00 (S) VA
RA's Zomerkwartaal: muziek uit de film
en musical. 17.35 R.V.U.: arbeid en inko
men (4). 17.55 Mededelingen, SOS- en poli
tieberichten. 18.00 Nieuws. 18.11 (S) VA
RA's Zomerkwartaal, actualiteiten, sport
en muziek. 19.30 (S) Brassband magazine.
20.00 Nieuws. 20.05 (S) VARA-Klassiek:
klassieke orkestmuziek. 21.20 (S) Het zout
in de pap, gedichten. 21.45 (S) Klassieke
kamermuziek. NOS: 22.15 Open School,
voorlichtingsprogramma. 23.00 (S) Met het
oog op morgen. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen).
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S)
Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op ver
zoek, met verzoekverhalen. 12.03 (S) Drie
tussen de middag. (13.00 Nieuws). 14.03 (S)
De Theo Stokkinkshow. NOS: 18.03 De
vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. 19.30
(S) Langs de lijn: sport en muziek. (19.38
Paardekoersen. 19.52 NOS-Visrubriek).
22.55 Mededelingen. 23.02 (S) Nos-jazz. 0.02
(S) Take it easy. 1.02 (S) Muzekuul. 2.02 (S)
Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De
achternacht
HILVERSUM IV (FM-kanalen). NCRV:
7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Woord. 7.08
(S) Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludi
um. 9.00 Nieuws. 9.02 (S) Vivaldi vocaal.
10.00 (S) Orkestpalet. 11.15 (S) Platen-
nieuws. 12.00 (S) Tafelmuziek, met om
12.00 Pianowerken uit de Romantiek en
om 12.30 Middagconcert: moderne en klas
sieke muziek. 13.30 (S) Zangersportret.
14.00 Nieuws. 14.02 (S) Kerkorgelconcert:
oude muziek. 14.30 (S) Sopraan en piano:
klassieke liederen. 15.00 (S) Vertolkers be
luisterd. 16.00 (S) In kleine bezetting. 16.25-
17.00 (S) Muziek van eigen tijd.
TV vandaag
NEDERLAND I
15 30 VARA Jabber»**
15.51 Sabu. de oMants jongen
17 06 Bofte Blauw
17.10 O* Mm van Ome VYftem
10.40 NOS: Trekking Staatsloten»
18.45 Toenebsche Tips
18.50 De labeitieskrant
18.55 Journaal
18.50 Van gewest lot gewest
19.50 Vigme. speelfilm
21.37 .Journaal
21.55 De Haag vandaag
22.10 Panoramiek
22.40 Stutho Spon
23.50 NOS: Journaal
NEDERLANOH
18.55 NOS: Journaal
18.50 IKON: Jouw wereld, mijn wereld
19.24 IKON/KRO/RKK: Kenmerk
20.00 NOS: Journaal
20.27 SOCUTERA: Stuurgroep Sociaal Kulturele
Aktiviteiten t.b.v. werkloze jongeren
20.32 VARA: Dancing Time (dl 2)
21.22 VARA: Visie Speciaal
22.02 All's far comedy sene
22.32 NOS: Journaal
DUITSLAND L 11.00 (K) Journaal. 11.05-
13.00 (K) Sportprogramma. 13.05 (K) Actu
aliteiten. 13.50 (K) Persoverzicht.
14.00-14.10 (K) Journaal. 17.10 (K) Jour
naal. 17.15 (K) Muziekprogramma. 18.00
(K) Kinderfilm. 18.35 (K) Kinderprogram
ma. 18.50-19.00 (K) Journaal. (Regionaal
programma: NDR: 19.00 (K) Reportage.
19.30 (K) Actualiteiten. 19.45 (K) Alles
schón mal dagewesen. tv-serie. 20.25 (K)
Regionaal magazine. 20.59 (K) Program
ma-overzicht. WDR: 19.00 (K) Amusement
sprogramma. 19.15 (K) Informatieve serie.
19.40 (K) Reportage. 20.15 (K) Actualitei
ten. 20 45 (K) Goocheltrucs.) 21.00 (K) Jour
naal. 21.15 (K) Wer kauft die Hochzeitskin-
der, tv-spel. 22.45 (K) Cultureel magazine.
23.30-24.00 (K) Actualiteiten
DUITSLAND II. 17.45 (K) Gymnastiek
voor kinderen. 17.55 (K) Kleuterprogram
ma. 18.00 (K) Journaal. 18.10 (K) Flugboot
121 SP. tv-serie. 18.35 (K) Actualiteiten en
muziek. 19.20 (K) Muziekprogramma. 20.00
(K) Journaal. 20.30 (K) Sportprogramma.
21.15 (K) Informatief programma 22.00 (K)
Journaal. 22.20 (K) Starsky Hutch, tv-
sene. 23.05 (K) Informatief programma.
23.10 (K) Sportprogramma. 0.25 (K) Jazz.
1.25 (K) Journaal.
DUITSLAND III (NDR WDR). WDR III
19.30 (K) Kleuterprogramma. 20.00 (K)
Journaal. 20.15 (K) Reportage. Vanaf 21.00
uur gezamenlijk programma: 21.00 (K)
Journaal. 21.15 (K> Documentaire serie.
22 00 (K Z/'w) Reportage. 23.15-23.55 (K)
Klassieke kamermuziek.
BELGIE (NEDERLANDS) NET I. 17.00
(K) Gevarieerd jeugdprogramma. 18.15 (K)
Kleuterserie 18.40 (K) Kleuterserie. 18.45
(K) The Man from Atlantis, tv-serie. 19.35
(K) Mededelingen en Morgen. 19.45 (K)
Journaal. 20.10 (K) Weerbericht. 20.15 (K)
Happy Days, tv-serie. 20.40 (K) Documen
taire serie. 21.05 (K) Amusements
programma. 22.25 (K) Journaal. 22.35 (K)
Sport 23.00-23.25 (K) Sport.
NET II. Van 17.00-20.15: Zie Net I. 20.15 (z/
w) Midnight, speelfilm. 21.45-23.00 (K) Dre-
amspeaker, drama.
BELGIE (FRANS). 16.45 (K) Gevarieerd
jeugdprogramma. 18.25 (K) Kleuterpro
gramma. 18.30 (K) Les enfants des autres.
tv-serie. 18.45 (K) Informatief programma.
19.15 (K) Regionaal programma. 19.29 (K)
Weerbericht. 19.30 (K) Journaal. 19.50 (K)
Comme en plein jour, tv-film. 21.05 (K)
Amusementsprogramma. 22.25-22.30 (K)
Journaal.
Horizontaal. 1. zijde vai j
hoofd, 4. witte suiker. 7. w
stuk grond, 11. voedsel, 13
opstootje, 16. moerasvoge 1
gingstoestel, 18. zeepwatt
stem, 22. deel van een v
rucht, 25. sleepboot, 28. i
genieting. 30. Kerkzang.
Verticaal. 1 bosgod, 2. pa
door. 4. honingdrank, 5.
klos, 8. aanwezigheid, 9. o
dwaas. 12. zangstem, 14.
op schepen, 18. voort<
hoofddeksel. 20. erg. 21.
zaad. 23. dus (Lat.), 24. ree
sel, 26. peulvrucht. 27
mond.
Oplossing vorige puzzel,
anker. 3 metro. 4. poten,
eloge. 7. idool.
GRONDEL.