Had ik dat geweten!, mompelde de ouderling Uit brieven van lezers Cubaanse protestanten vormen kleine minderheid sN Kinderen kijken Jonge Hongaren gaan weer naar de kerk GOS praat met kerken Indonesië Elf regionale zendingsdagen VANDAAG! Geen kerkvervolging op eiland van Fidel Castro Estland sinds 1940 geen bijbels meer VOORBIJGANGER Roddel over kardinalen WOENSDAG 23 AUGUSTUS 1978 KERK iisc TROUW/KWARTET p= door A. J. Klei Het Is vele Jaren geleden dat lk voor het laatst huisbezoek kreeg, dat wil zeggen dat lk een ouderling van de kerk ambtshalve over de vloer had. We woonden drie hoog en de niet meer zo jeugdige broeder kwam achter adem boven. Tijdens het Inleidend praatje werd hij gewaar wat lk voor de kost deed en toen mompelde hij: had ik dèt geweten! Ik meende eerst dat hij mijn broodwinning afkeurde, maar het tegendeel bleek het geval te zijn. Voor iemand metzó'n degelijke baan had hij al die trappen niet op hoeven klimmen, bij ons zat het ongezien wel goed. hij kon zijn pastoraal kruit beter ergens anders verschieten. Destijds leefde namelijk bij kerkelijke ambtsdragers de hartelijke overtuiging dat het godsdienstig en zedelijk leven van iemand die bij Trouw werkzaam was. boven iedere verdenking stond. Het is mij niet bekend of deze overtuiging, welke ik zeer prijzenswaardig acht. zich heeft weten te handhaven Intussen was het natuurlijk wel een beetje mal van die ouderling om zo duidelijk te laten merken dat hij zijn bezoek aan ons slechts als verspilling van tijd beschouwde. We zijn echter niet met kwaaie koppen de kamer of de kerk uitgelopen en nu heb ik van de week vernomen, dat althans het aantal gereformeerde ouderlingen met een laat ik zeggen onhandige conversatie, zal afnemen. Ik liep Ad Mook, doctorandus in de godgeleerdheid en staflid van het toerustingscentrum der gereformeerde kerken, tegen het lijf en die vertelde me dat ze doende zijn de bevolking van de kerkeraadsbanken gesprekstechniek aan te leren. Bij het horen van het woord ..gesprekstechniek" kan ik een lichte huivering niet onderdrukken, ik moet dan terstond denken aan een hardnekkige vormingsleider die je een communicatiestoornis probeert aan te smeren. Ik toonde daarom enig afgrijzen over deze gereformeerde activiteit, maar de heer Mook legde me uit dat die gesprekstechniek een noodzakelijk onderdeel vormt van de cursus die het toerustingscentrum geeft aan (aanstaandejambtsdragers. Het is een vrij stevige cursus, waarmee zes avonden plus de zaterdag gemoeid zijn en die dit Jaar al door een tweehonderd personen, voor 't merendeel ouderlingen en ouderlingen in spe, gevolgd is. Laatst vertrouwde een verontruste gereformeerde me toe dat de ouderlingen in zijn kerk beter overweg konden met toto-formulieren dan met de belijdenis-formulieren. Ik vond dit niet onaardig geformuleerd, ofschoon de bewering op zichzelf mij een beetje boud voorkwam. Er lopen echter wel ambtsdragers rond die bitter weinig van het kerkelijk leven afweten en met geen mogelijkheid het verschil tussen een classis en een particuliere synode kunnen aangeven of kunnen verklaren waarom ze de dominee onderaan de preekstoel een hand geven. Ik stem direct toe dat je Je aan dit soort zaken geen buil hoeft vallen en bovendien kun je ze de mensen zo niet in een handomdraai, dan toch op één cursusavond bijbrengen. Hier ligt het accent van de cursus dan ook niet. Ad Mook zei me dat de problemen liggen op het punt van het huisbezoek. Hoe doe je dat? Hoe begin je het gesprek? Hoe voorkom je dat je niet te lang over koetjes en kalfjes zit te kletsen? Hoe moet je reageren als je 't zelf niet precies weet? Dergelijke vragen vliegen de pan uit. Dit verbaasde me nogal. Tegenwoordig zijn we immers allemaal zo open en bloot, dat je toch heus niet pas na veel keelschrapingen van het stoffelijke op het geestelijke terecht kunt komen, of eindeloos moet tasten alvorens eruit te krijgen, wat de ander er aan geloof en geloofsbeleving op nahoudt? Ad Mook schudde van nee. de ervaring heeft de staf van het toerustingscentrum geleerd dat uitgerekend op het terrein van het huisbezoek, het pastorale gesprek dus. de aarzelingen en de zorgen liggen. Goed. ik stribbel niet meer tegen, laat ze maar met die gesprekstechniek de gereformeerde wereld ingaan. Ik ga nog verder, ik hoop dat ze op het toerustingscentrum (adres: postbus 202, Leusden) voldoende aanmeldingen binnen krijgen van vormingsleiders en aanverwante figuren om als leider op te treden van de cursus, die her en der in 't land streeksgewijs gegeven wordt. Nog één ding. Het komt (dus) voor dat ambtsdragers kerkelijke begrippen niet kennen of niet kunnen hanteren. Maar het gereformeerde erfgoed is nog niet in z'n geheel in een hoek geveegd, want zo gauw op de cursus de kwestie van het kerk-zijn in de samenleving aan de orde komt. halen sommige cursisten de oude onderscheiding van Abraham Kuyper tussen de kerk als instituut en als organisme voor de dag. Dat doen ze om zich lastige vragen van 't lijf te houden. Deze bijvoorbeeld: is het nu niet mogelijk dat de kerkeraad deze of gene actiegroep daadwerkelijk steunt in plaats van er op een afstandje welwillend naar te kijken? Nee. zeggen de kuyperianen. de kerk als instituut kan zich daarmee niet inlaten, dat is een taak voor „losse" gemeenteleden. Ik wou maar zeggen: de cursus van het toerustingcentrum gaat ook over dit soort zaken. WETZLAR (IDEA) „Steeds meer jonge Hongaren willen christen zijn. Op het ogenblik U er in alle kerken van Hongarije een opwekkingsbeweging, vooral onder de Jongere generatie." Dit zei superintendent Sandor Szabo uit Szekesfehervar bij Boedapest bij een bezoek aan West-Duitsland. Volgens hen gaat de Hongaarse jongeren weer naar de kerk, omdat zij buiten de kerk geen antwoord krijgen op hun vragen en problemen. Predikanten die in hun preken ingaan op vragen naar de zin van het leven of de verantwoorde lijkheid. hebben momenteel volle kerken. Christen zijn is in Hongarije „niet voordelig", maar toch zei Sandor Szabo grote hoop te hebben voor zijn kerk. De staat waardeert de „echte christe nen". Zij zijn de beste arbeiders en hebben een voorbeeldig huwelijksleven. Szabo is superintendent (een functie tussen predikant en bisschop in) in de hervormde kerk van Hongarije. Van de elf miljoen Hongaren is ruim de helft rooms-kathollek en een kwart protestant Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859, Amsterdam B<| pubiikatie worden naam en woonplaats van de schnjver vermeld Samen op weg (2) Dat de zogenaamde bonders in de hervormde kerk in het ingezonden stuk van 16 augustus worden geclas sificeerd als hoogmoedige mensen, is een ongegronde beschuldiging. Daar voor is bewijs nodig. In die kring neemt men de Bijbel serieus als Gods Woord; dat is heel wat anders dan .zichzelf uitnemender achten dan de ander". Wie hebben nu de geestelijke meetlat gehanteerd: de gereformeer de bonders of Ad en Loes? Hoe groot is de nauwkeurigheid van die lat? Neede Gerard Markerink Marokkanen (11) Met verbazing volg ik elke dag de gang van zaken betreffende het wel of niet uitwijzen van de nog steeds ille gaal in ons land verblijvende Marok kanen. Waarom zit het CDA zijn el- gen staatssecretaris zo dwars, waar door zij moest overgaan tot voorlopig uitstel van uitwijzing? Wanneer wordt Nederland nu eens een rechts staat, waarin ja. ja en neen. neen is? De Marokkanen weten toch heel goed. dat ze fout zitten? Ik ken geen land waar zo voor Sint Nicolaas ge speeld wordt als in Nederland. Daar om. mevrouw Haars. laat u door nie mand ompraten. Amsterdam A. Horsting Razzia Het „een redelijk vermoeden" van het begaan van een strafbaar feit blijkt overduidelijk uit de aanhou ding van de 36 illegalen, het vermoe den was meer dan redelijk aanwezig. Zijn de andere buspassagiers on rechtmatig behandeld? Dat is niet het gevaL Oaat de politie tot actie over. dan kan dit hinder opleveren voor mensen die geheel onschuldig zijn. Elk polltie-optreden zal bijna altijd hinder geven, denk maar aan afsluiting van een straat bij brand of bij verkeersongeval. Openbaar ver keer ontregeld, is mogelijk wat ge beurt Het openbaar verkeer wordt elke dag door het particuliere verkeer met haar vele tientallen ongevallen gehinderd. Dit ene geval valt daarbij in het niet. Het is goed dat alle illega len opgespoord worden en het is niet goed van Trouw om de politie hierbij wat in een kwaad licht te plaatsen. Dat de werkgevers met illegalen in dienst ook gepakt dienen te worden spreekt vanzelf. Deventer K. van Triest Dienstweigeren Blijkens een bericht in Trouw van 21 augustus is onze broeder prof. J. Blok een fel tegenstander van de kernbewapening. Oud-premier mr Biesheuvel is dat blijkbaar niet en daarom pakt hij prof. Blok op „diens tweigering". Laatstgenoemde vindt dit een normale zaak. Mr Biesheuvel maakt er „moeten" van. Dienstweige ren is tegenwoordig niets anders dan als „gewetensbezwaarde" erkend worden. Met alle respect voor deze bezwaarden ben ik van mening dat b.v. gouverneur Von Meyenfeldt van de KMA in de krijgsmacht veel meer tegen de kernbewapening doet (ook door zijn werk in het Interkerkelijk Vredesberaad) dan een bezwaarde bulten de krijgsmacht. De scriba van de gereformeerde synode herinnert aan de synodale uitspraak tegen de neutronenbom. Laten wij daarop voortbouwen in de geest van het IKV dat stelt: „Help de kernwapens de wereld uit: om te beginnen uit Neder land." Als wij de bom niet aanschaf fen. schaft de bom ons af. Amsterdam GRAND RAPIDS (EPS) Vier leden van het interim-comité van de gereformeerde oecumenische synode (GOS) hebben in Indonesië een zesdaagse ontmoeting gehad met vertegen woordigers van de vier kerken in dat land, die aangesloten zijn bij de GOS. Het interim-comité is te beschouwen als een soort dagelijks bestuur van de GOS. een verband van calvinistische kerken in de wereld, waarbij in ons land de gereformeerde en de christe lijk gereformeerde kerken aangeslo ten zijn. Oecumenische relaties Het comité wilde zich oriënteren over de oecumenische relaties van de In donesische lidkerken en met name over het feit. dat twee van hen tevens aangesloten zijn bij de wereldraad van kerken. In de G08 is dat dubbele lidmaatschap (van de GOS èn van de wereldraad) velen een doorn in het Onder het motto „kinderen kijken" zijn de kalenders van de missie (AMK) en de zending (NZR) verschenen. Het is al enkele jaren een coproductie, het enige verschil is eigenlijk dat de katholieke uitgave de vermelding van enige heligenfeesten bevat. Met een oplage van ruim driehonderdduizend exemplaren is de kalender de grootste van ons land. De baten zijn bestemd voor missie en zending. Foto's, bijbelteksten en toelichtingen op de achterzijde van de prenten haken in op het „jaar van het kind", waartoe de Verenigde Naties 1979 hebben uitgeroepen. De teksten geven aan welke diep ingrijpende vraag stukken er liggen achter de over het algemeen ontspannen en aangenaam ogende afbeeldingen van spelende of werkende kinderen. De kalender telt dertien kleurenfoto's van kinderen in Indonesië, Senegal, Sierra Leone, Peru, Colombia, Lesotho, Ghana en Taiwan. Deze mooie, royale kalender kost maar vijf gulden. De AMK is verkrijgbaar bij het Centraal Missie Commissariaat, Van Alkemadelaan 1, Den Haag en de NZR-kalender bij de Nederlandse Zendingsraad, Prins Hendriklaan 37, Amsterdam. Dirk Veenstra Foto: omslagfoto van de nieuwe missie- en zendingskalender voor 1979. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De Nederlandse zen dingsraad organiseert dit najaar op elf plaatsen regionale Interkerkelijke zendingsdagen. Het thema is steeds hetzelfde: „Over kerk en over wereld; over veraf en over dichtbij." Dit thema is ontleend aan een citaat van de grote Nederlandse zendings man Hendrik Kraemer. Hij schreef in 1936: „Wie het dus over de Kerk heeft, heeft het over de wereld en over de Zending, over dichtbij en veraf, over Amsterdam of over Joure evengoed als over China of Java. Wie het over Zending heeft, heeft het dus over de kerk en over de wereld, over veraf en dichtbij, over Cairo evengoed als over Rotterdam." Daarom is aan de regionale voorbe reidingscomités gevraagd, om niet al leen zendingscommissies, maar ook vertegenwoordigers van plaatselijke evangelisatie of Open Deur-groepen in de voorbereiding te betrekken. De dagen worden gehouden op 30 september in Arnhem, Goes en Sneek, op 7 oktober in Hoogeveen en Utrecht, op 28 oktober in Eindhoven, Nijverdal en Voorburg, en op 4 no vember in Groningen, Maassluis en Velsen. oog en ook de Nederlandse gerefor meerden worden onder meer hierom argwanend bekeken. De vier Indonesische kerken, die lid zijn van de GOS, zijn de Indonesische christelijke kerk van Midden-Java, de Javaanse christelijke kerken, de christelijke kerk van Soemba (allen voortgekomen uit de gereformeerde zending) en de kerk van Toraja-Ma- masa op Celebes (uit de zending van de christelijke gereformeerden). De beide kerken op Java zijn lid van de wereldraad. Het interim-comité had in Djokjakar ta ontmoetingen met de vier kerken afzonderlijk en vervolgens met alle vier samen. Een rapport zal aan alle GOS-kerken worden gestuurd. De persdienst van de GOS beschreef de vergaderingen als „een zeer nuttige ervaring voor het interim-comité, en veel tijd werd besteed om de positie en de vragen te leren kennen, waar voor deze ledenkerken zich gesteld zien". De twee Zuidafrikaanse leden van het interim-comité konden het over leg niet meemaken, omdat zij geen visum voor Indonesië hadden ge kregen. Funktioneren in groepsverband - groepsdynamica, 2-6 oktober, Kon- takt der Kontinenten, Soesterberg (tel. 03463-1755). Vorige week was ik een paar uur i Luik. Natuurlijk veel te weinig or iets zinnigs over zo'n stad te kuru schrijven. Toch verbleekt de indr die deze stad op mij gemaakt hee niet. Nog zie ik telkens opnieuw v feg mij dat beeld van een bijna doorgezaagde stad. Er wordt iets] gemaakt. Ik heb niet geïnformeef wat. Het doet denken aan de verbouwingen die men meent n< te hebben voor de aanleg van eei ondergrondse. Luik ligt gebouwi een sterk geaccidenteerd terrein, was het, denk ik. vergeten, hoe su je, van het noorden komende, na« benedenstad duikt. Voor mijn b verschilde het weinig van loodri Ik dacht me in hoe voorzichtig je| moeten rijden bij sneeuw en ijzel rijdt men dan helemaal niet? Mi Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 De Cubaanse protestanten vormen een kleine minder heid van de bevolking. De grootste denominatie is die van de baptisten met onge veer 180 kerken. Dat is een verdwijnend aantal in verge lijking met het aantal katho lieke parochies. Van kerkver volging, zoals in de landen van Oost-Europa, hebben de protestanten niet te lijden. Ds Antonio Hernóndez Loyola, bap- tistisch predikant in Havana, laat duidelijk merken dat hij niets te kla gen heeft. Officieel staat hij bij de autoriteiten ingeschreven als reli gieus arbeider. De afgelopen Jaren heeft hij congressen kunnen bezoe ken in Lausanne, Zweden en Guate mala. „Als predikant van mijn ge meente en als evangelist in algemene dienst van de baptistische gemeen ten heb lk volledige vrijheid om mijn werk te doen. Jaarlijks beleggen we als plaatselijke gemeente een feeste lijke bijeenkomst van alle leden. Daar stellen wij het plan van activi teiten vast voor het komende jaar. Dat wordt ter goedkeuring voorge legd aan de autoriteiten. En die goed keuring is elk Jaar binnen korte tijd gekomen. De baptistische gemeenten op het eiland hebben de beschikking over een eigen seminarie met een capaciteit van dertig studenten. Mo menteel zijn er tien. Jaarlijks wordt er ook een landelijke bijeenkomst gehouden met gedelegeerden van het westelijk deel van het eiland, waar door Herman Amelink een werkplan wordt opgesteld." De baptistische gemeenschap op Cuba is ln een oostelijk en een weste lijk deel gesplitst, die onafhankelijk van elkaar werken. Dit heeft een his torische oorzaak. De kerken op het oostelijk deel van het eiland zijn ge sticht door baptisten uit het noorden van de Verenigde Staten, terwijl de kerken-op het westelijk deel het ge volg zijn van het werk van baptisten uit het zuiden van de Verenigde Sta ten. Tot de revolutie waren de baptis tische goederen het eigendom van de stichting Youth Mission Work in Amerika. Sinds de revolutie behoren de gebouwen aan de plaatselijke ge meentes, omdat de Cubaanse over heid niet langer buitenlandse eige naars wenste te erkennen. De woning van ds Hernandez vormt een onderdeel van een campamiento bautista, dat bestaat uit zes wonin gen. een kerkgebouw, een aantal ver gaderzalen en wat onbebouwd ter rein. Het totale terrein is ongeveer een vierkante kilometer groot. De activiteiten van de gemeente zijn beperkt tot de eigen gebouwen. Straatevangelisatie is op Cuba niet toegestaan. Verder zijn er geen beper kingen opgelegd aan de kerkelijke activiteiten. Alleen de Jehova getui gen blijken af en toe moeilijkheden te hebben met de autoriteiten. Buitenstaanders Ds Hernéndez wil de invloed van de kerk zeker niet uitvlakken: „Vrijwel elke zondag worden onze kerkdien sten bijgewoond door buitenstaan ders. En hoewel alle scholen van de staat zijn, zijn er talrijke christenen ln het onderwijs werkzaam. Het enige wat van de onderwijzers gevraagd wordt, is dat ze geen religieuze propa ganda bedrijven. Ook onderwijzers die vroeger op christelijke scholen werkten, hebben nu een baan in de staatsscholen." meenschap op Cuba bevinden zich namelijk zoveel baptisten dat zij een eigen gemeente gesticht hebben. Re gelmatig vinden er ontmoetingen plaats tussen de Cubaanse en Russi sche geloofsgenoten. De predikant van de Russische gemeente is zelfs voorgegaan ln de baptistische ge meente van Havana. Op mijn vraag of de baptisten op Cuba niets te wensen hebben, zegt Hernóndez: „We hebben de laatste jaren wel heel weinig aan zending en evangelisatie gedaan. Dat zou beter moeten. Maar met de materialisti sche staat waarin wij leven, hebben wij geen enkele moeilijkheid. We on dervinden geen enkele tegenstand van de regering. Onze Jeugd hoeft geen lid te worden van de pionlertjes. de communistische jeugdorganisatie. Het zijn de ouders die daarover be slissen en in die keus worden ze volle dig vrijgelaten." nog iets over dat bevreemdende jen beeld. De berg waarop allerlei kr kapellen en andere gebouwen oprijzen, was dus als 't ware doorgezaagd, waardoor je het gi kreeg op allerlei blinde muren. fraaiste kleuren. Iedereen reagi Luik altijd met: rommelige stad. dat was het dan ook wel. maar ongelooflijk boeiend. Ik sloeg de| de Pont in. En daarin een enorm verwaarloosde boekwinkel. Imm groot met voor de helft of meer 1( planken. En wat er stond diep or 't stof. Een merkwaardige verzameling. Uiteraard veel Fri Verder planken vol met brochu over de meest vreemde onderwei En daar middenin de oude eigen! die mij op mijn gebrekkig Frans meteen toevoegde: u kunt wel Hollands praten. Hij wees me eeL beetje de weg in de chaos. Daar sP"- de porno, voegde hij er, weinig pj vleiend, aan toe, er staan wel eeri goeie boeken bij. Ik beliefde henrP te geloven, verkoos het vuil dat <|Oe oude boeken lag en vond een g( interessant boekje over de boekenuitgeverij in België. Da: had ik het ongeveer wel gezien ei vervolgde mijn wandeling door straten van Luik, die dan ineer gewoon Westeuropeese binnenstadsallure hebben. Een antiquair hielp me aan een paarloli uitgaven van de weer in he belangstelling terugkerende J. Hga! Huysmans. Luik, een grote tlng onbekende stad. Zoals er zoveel A- Er bestaat een Luiks Diatessero kw is een voetbalclub met enige nas t Er staan wat oude kerken en ver vind je er nog dat duidelijke bee van fabrieksterreinen van het verleden. Je moet het gezien en geroken hebben. HELSINKI (IDEA) Sinds 1940 is in Estland geen bijbel meer gedrukt, zelfs geen enkel religieus boek. Chris tenen ln Estland zijn dan ook bereid „fantastische sommen" te betalen voor een exemplaar van de nieuwe Estische bijbelvertaling, die ln 1968 ln het westen is verschenen. Dit schrijven twintig Estlandse chris tenen in een brief aan de Finse presi dent Kekkonen en aan de Finse Rijksdag. Zij vragen in deze brief, de bijbelsmokkel via Finland naar de Sowjet-Unie niet te verbieden. Voor een bijbel moet op het ogenblik op de zwarte markt in Estland hon derd roebel betaald worden, dat is tweederde van het maandloon van een fabrieksarbeider, schrijven zij. Hun brief kwam echter te laat om het Finse parlement nog te kunnen be ïnvloeden. De bijbelsmokkel is In middels strafbaar gesteld. Beroepingswerk L veertig andere kerkgenootschappen van protestantse signatuur op Cuba: presbyterianen, anglicanen en vele soorten Evangelicals. De meeste van deze kerken zijn produkt van Ameri kaanse zending. Het merendeel van deze kerken is lid van de Cubaanse raad van kerken, waarin ook de rooms-katholieke kerk vertegenwoor digd is. Over de samenwerking tussen katho lieken en protestanten zegt de pause lijke pro-nuntius mgr Marlo Taglia- verri: „Er is een relatie van weder zijds respect. Vooral na het tweede Vaticaanse concilie is meer nadruk komen te liggen op hetgeen we ge meenschappelijk hebben. Elk jaar wordt er bij voorbeeld een oecumeni sche gebedsweek gehouden. Maar verder zijn de contacten niet erg re gelmatig." Dit wordt bevestigd door ds Hector Méndez van de Iglesia Presbyteriana Reformada. Hij vertelt: „Na het twee de Vaticaanse concilie werd de ver houding nvt de katholieke kerk steeds beter. De laatste jaren is deze toenadering echter op een bepaald niveau blijven steken. Wel vindt er hier en daar nog samenwerking op plaatselijk vlak plaats. Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat veel katholie ken nog niet bereid zijn tot een ge sprek met de protestantse minder heid" NED. HERV. KERK Beroepen: te Den Haag (zie pred.) H. K. Jonkman, zieken pred. te Eindhoven; te Veenend! Smit te Hilversum; te Kamerik O— te Amsterdam. vo Aangenomen: naar Ossendf— (toez.) H. Hoekstra (geestel. veraft-, Ooiman) te Doetinchem. [aii GEREF. KERKEN Beroepen: te Dokkum H. Groen^ te Gouda; te Bedum C. van derj^ sen te Groningen. Beroepen te Andijk: T. W. Pen: Hoogezand-Sappemeer. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Hooghalen-Beilenp Monster H. R. van der Kamp kal" Warnsveld; te Loppersum-WesJ den en te Nieuwleusen H. J. f kand. te Kampen. Sakya Trizin Nederland valt de grote eer te dat een van de grootste geest leiders van het Tibetaanse boe )r me. zijn heiligheid Sakya Trizl 5 tot 10 september ons land zal D' ken. Sakya Trizin zegt namelijk menselijke gestalte geïncan Boeddha Manjusri te zijn, de 1 dha van wijsheid, „die onweten uitbant, waardoor wijsheid op u Zijn heiligheid wil met zijn tegemoet komen aan de belai ïc ling voor het boeddhisme in oni ltl Ook wil hij geld inzamelen vo derwijsinstellingen. Hij houdt ,e gen in Den Haag, Utrecht, A£k dam en Naarden. Prof. Verkuyl In ons bericht over het afscheid Prof. dr J. Verkuyl in de kranr dinsdag werd het telefoonnu van dr. J. d. Gort verkeerd wee ven. Het moet zijn 020-5485446, Q. hij geeft er de voorkeur aan, sca lijk benaderd te worden (p/a thej^ sche faculteit Vrije Universite Boelelaan 1105, Amsterdam-Zu f Opmerkelijk is wat ds Hernéndez ver- Veertig telt over zijn contacten met de Russi sche baptisten. In de Russische ge- Behalve de baptisten zljft er nog zo'n Dit is het eerste van twee verhalen over dfe protestanten op Cuba. ROME Extreem reactionair kringen in de r.k. kerk zijn drH doende, bepaalde paus-kan daten in diskrediet te brenglj door anonieme pamfletten, wordt kardinaal Pignedoli 1 j schreven als een „praalzi 3 man" en van kardinaal Bagi n wordt beweerd, dat hij in I Tl geheim vrijmetselaar zou zi c Officieel is het in de r.k. k( nog altijd op straffe van t communicatie verboden, e lid te zijn van een vrijmet B laarsloge. Een woordvoert van het Vaticaan zei gisten dat de kardinalen zich door soort documentatie niet zuil t laten beïnvloeden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2