Engelse kerk met humor
en intelligentie gefilmd
Radio en televisieprogramma's
Kostelijke sfeer
rond Oblomow
TV COMMENTAAR
Bekroonde documentaire van Anthony Thomas hier
Alle kappers en
grimeurs kunnen
in NOS-dienst
INSPECTEUR
RAYNOLDI
en zijn
ARRESTANTE
VRIJDAG te AUGUSTUS 1978
Motorische traagheid die voortkomt
uit indolentie. ligt mij niet. Eerlijk
gezegd, krijg ik er de kriebels van. Er
zijn geschriften van Russische schrij
vers. waar ik niet doorheen kom.
- Toch zit daar iets in dat aantrekt.
Wordt zon verhaal in scène gezet,
voor film of toneel, dan kan het als
een magneet gaan werken. Dit effect
hangt natuurlijk in hoge mate af van
de kwaliteiten bij de uitvoerenden.
Vereenzelviging met de ..Russische
ziel" is een eerste vereiste, maar net
zo belangrijk is het vermogen om de
toeschouwer de illusie voor te toveren
van de authentieke mentaliteit en
sfeer.
Ik meen dat de makers van de televi
siefilm Oblomows Liebe dat vermo
gen ruimschoots hebben bezeten en
ook wisten te etaleren. Zelfs de kij
kers die anders vluchten wanneer een
Slavisch spel wordt aangekondigd,
durf ik te adviseren bij Oblomow een
poosje in de buurt te blijven. Die
kerel is weliswaar zo landerig dat je
aanvankelijk denkt er een chrbnische
geeuw aan te zullen overhouden.
door Ton Hydra
maar er la veel dat de aandacht blylt
trekken.
De sfeer in deze Duitse film is koste
lijk. Om met een liedje te spreken:
het zijn de kleine dingen die het doen.
Die zo echt Russische aandacht voor
het minuscule detail; soms niet meer
dan een gebaar, een lichte verande
ring van intonatie of het wat langer
dan normaal vastpennen van de ca
mera. Handeling zit er nauwelijks in
het verhaal, maar het wordt ingevuld
en opgepoetst met charme en humor.
Ik zou bijna zeggen: on-Duitse hu
mor, heel fijntjes en net als de dialo
gen met een ondertoon. Afwisselend
melancholisch, sensitief of vol ironie.
Het zo weinig bij ons passende stem
mingsbeeld is er de oorzaak van dat
men zich niet gauw zal gaan vereen
zelvigen met Oblomow en met de
Olga en Agafja, de twee vrouwen die
in zijn leven een rol spelen. Je blijft
toeschouwer, wel echter één die zich
verbaast en nog vaker vermaakt Re
gisseur Manfred Bieler schijnt daar
op duidelijk te hebben gemikt. Wat
mij betreft is het hem gelukt. Ik heb
genoten van de typeringen, van de
dialogen met tintelende trekjes, van
de psychologische onderstromen en
van de manier waarop de scènes zijn
opgebouwd. Dit laatste is een kunst
stuk apart Om een dadenloos mens
in een vrijwel handelingloos spel zo
neer te zetten en van entourage te
voorzien dat het de moeite van het
kijken waar blijkt, daarvoor moet je
heel wat in je theatermars hebben.
Titelrolvertolker Wolgang Reich-
mann is royaal getalenteerd. Hij bezit
wat de Engelsen noemen een overtui
gende „presence".
Reichmann hoeft de anderen niet
weg te spelen om dominerend aanwe
zig te zijn. Het gevolg: harmonische
scènes omdat ook de tegenspelers
hun kans krijgen om een paar regis
ters open te trekken. Let u maar eens
op hoe razend knap Oblomows huis
knecht gestalte en geest krijgt. Daar
is in een bijrol een acteur vim het
eerste plan aan de gang. Ik zie het
onze „sterren" niet nadoen.
RADIO EN TELEVISIE
Nu heb ik nog niets verteld over de
schrijver. Iwan Gontsjarov leefde van
1812 tot 1891. Zijn door de Duitse
televisie bewerkte roman Oblomow
liet hij spelen in het midden van de
vorige eeuw. De periode waarin hij
aan zijn roman bezig was. Gontsjarov
bleek al vroeg een meester te zijn in
de psychologische waarneming. Dit
blijkt wel uit de tekening van zijn
personages. Hij moet hen goed heb
ben gekend. Zelfkennis zal hij even
eens in ruime mate hebben bezeten,
want je hebt als toeschouwer voort
durend het gevoel dat autobiografi
sche elementen meespelen.
De ironiserende toon die door het
hele stuk merkbaar is, kan worden
opgevat als een niet te nadrukkelijke
kritiek op de toenmalige Russische
maatschappij die mensen kweekte
als de vegeterende en zelfs voor de
liefde nog te apathische figuren als
Oblomow. Kritiek tevens op het ver
nederende bestaan waartoe de lijfei
gene was gedoemd. Daarom werd de
knecht toegerust met een lichtelijk
opstandige natuur.
Laatste opmerking: de VARA presen
teert in Theater Thuis alweer een
uitschieter!
door Riet Diemer
FERD'NAND
"li
HILVERSUM Zondagavond zendt de KRO-televisie de
filmdocumentaire over de kerk van Engeland uit: „The good,
the bad and the indifferent". In het Nederlands zal de docu
mentaire „Goeden, slechten en onverschilligen" gaan heten.
De maker, de Engelsman Antony
Thomas, heeft zijn opmerkelijke
werkstuk bedoeld als een persoonlij
ke visie op de kerkelijke gang van
zaken in zijn land. Dit programma,
dat hij heeft gemaakt voor Yorkshire
television, wordt al geruime tijd met
spanning in ons land verwacht van
wege de roep die er in Engeland van
uit is gegaan. Verleden jaar op de
Internationale christelijke televisie-
week in Montrcux werd de documen
taire zowel met de prijs van de jury.
als met de publieksprijs onder
scheiden.
Thomas' indringende reportage over
de Engelse kerk getuigt van een bij
zondere intelligente en humoristische
manier van regisseren. Op onderhou
dende wijze weet hij de kijker deelge
noot te maken van zijn kijk op de
harde werkelijkheid, zijn kritiek op
de kerk en zijn liefde voor uitingen
van diezelfde keik. En zijn werk ge
tuigt dan ook wel van bezorgdheid.
hebben. Hoe machtig de Kerk van
Engeland verder is blijkt alleen al uit
het bezit van gebouwen en landerij
en. ter waarde van twintig miljard
gulden. Er hoeft niet alleen gedacht
te worden aan een Westminster Ab
bey of een St Pauls Cathedral, maar
ook aan kantoren en flatcomplexen.
De inflatie blijft echter niet voor de
deur van de kerk stilstaan en datzelf
de geldt voor de kerk als verzameling
van gelovigen. In vijf jaar zijn 550
kerken overtollig verklaard. De kerk
van Engeland is in een crisis, consta
teert Thomas. Hoewel zestig procent
van de Engelse bevolking is gedoopt
bezoeken slechts zeer weinigen de
zondagse diensten. Dankzij de monu
mentale waarde van veel prachtig
bewaard gebleven historische kerk
gebouwen is de belangstelling van de
toeristen doordeweek veel groter.
Niet uiterlijk
Maar wat is de kerk van Engeland9
Toen Thomas begon moet hij er wel
achter zijn gekomen, dat voorlopig
het einde niet in zicht was. want er
blijken enorm veel variaties onder
het kerkelijk vaandel mogelijk te
zijn, van rooms-katholieker dan
Rome tot een tongentaai sprekende
pinkstergemeente en van de officiële
Angelicaanse kerk tot een kleine
plattelandsgemeente, waar de domi
nee zijn kudde per ponywagen be
zoekt. Op een andere manier zou een
even grote variatie voor de dag ko
men als er ooit eens een documentai
re over de kerk van Nederland zou
worden gemaakt, of van de kerk van
welk westers land dan ook.
Uitgangspunt vormen filmbeelden
van De Kerk van Engeland, de Angli
caanse kerk, die wordt geregeerd
door het parlement. De Koningin die
aan het hoofd staat opent de synodes
En dat is dan nog altijd te danken
aan de trouwlustigheid van Hendrik
VIII. die van de paus niet mocht
schelden van zijn eerste echtgenote
en die zich toen zelf maar tot hoofd
van de kerk uitriep. Een middeleeuw
se situatie, die het in dit land vol
tradities nog altijd goed blijft doen
Aartsbisschoppen
Aan de zijde van koningin Elisabeth
bevinden zich bij de opening van de
synode de beide aartsbisschoppen,
die van York en die van Canterbury
.En de kerk is zozeer „staat", dat
bisschoppen zevenentwintig zetels in
het hogerhuls bezetten, afgezien van
de invloed die ze in het lagerhuis
De voorkeur van Antony Thomas
gaat klaarblijkelijk niet uit naar de
officiële kerk. met uiterlijk vertoon
en middeleeuwse gewaden die stijf
staan van het brocaat. Dit alles houdt
volgens hem veel meer de band met
het verleden krampachtig vast dan
dat de weg naar vernieuwing open
staat. En hij vraagt zich in zijn com
mentaar dan ook af of dit de heront
dekking van de kerk van Jezus is.
„Het is niet de kerk van Christus, de
zachtmoedige, de verdrukte, maar de
zegepralende en superieure", ant
woordt hij zelf.
Al te veel woorden hoeft hij niet te
gebruiken, want met humor laten hij
en camaraman Graham Barker, die
uitstekend werk leverde, de beelden
voor zich spreken. Wat te denken van
de paars aangelopen zelfingenomen
predikant, die in zijn praalgewaad
rondstapt voor de kerkelijke televi
sieopnamen. Hij is zo ijdel dat hij
zonder het te hebben geweten voor
een stukje lachfilm zorgt. Een van de
vele stukjes overigens, want de hele
film is doorspekt met geestige situa
ties
Ook andere kant
Er is echter ook een andere kant van
het christen-zijn in Engeland te bele
ven. Antony Thomas heeft klaarblij
kelijk veel op met de actieve predi
kant Rex Neville Black, die met een
luidspreker in de volksbuurten van
Liverpool van het evangelie vertelt.
Deze man komt verschillende malen
in de film terug. Datzelfde geldt ook
voor de pastor die onder psychiatri-
De Engelse predikant Rex
Neville Black gebruikt er een
luidspreker voor om de be
volking van een wijk in Li
verpool over het evangelie te
vertellen.
sche patiënten werkt en die tracht zo
goed mogelijk troost te brengen.
De vraag is wel eens gesteld: is deze
film niet te typisch Engels voor Ne
derlandse kijkers? Nu hoeft daar in
deze tijd dat een recordaantal van
onze landgenoten de vakantie aan de
overkant van het Kanaal heeft door
gebracht. niet zoveel vrees voor te
bestaan. En bij velen ligt de kennis
making met de typisch Engelse
volksaard nog vers in het geheugen.
Die volksaard en de bijbehorende hu
mor zijn genoeg te vinden in „The
good, the best and the indifferent."
als hij in Engeland deed. Hij ziet het
echter nog niet dat zoiets ook in ons
land gemaakt kan worden. Kritiek is
in Engeland een vanzelfsprekende
zaak. maar de man die in Nederland
ooit heeft geschreven dat de schoe
nen van de leden van de Gerefor
meerde Gemeente-kerken beter of
slechter gepoetst waren dan die van
de hervormde bonders heeft het wel
moeten weten. Zo zal een dergelijke
film in Nederland wel nooit gemaakt
kunnen worden, maar zondagavond
van 22.05 tot 23.25 uur op Nederland
I. kan ons kijkersvolk genieten van
de verkeerde en de goede zaken van
de kerk van Engeland.
HILVERSUM (ANP) De NOS is
bereid alle zeventien kappers en gri
meurs van de onlangs failliet ver
klaarde firma Michels b.v. in dienst te
nemen. De NOS kon oorspronkelijk
slechts ruimte vinden voor elf kap
pers en grimeurs. De overige zes kon
den alleen worden overgenomen in
dien de andere zendgemachtigden
bereid zouden zijn een deel van de
kosten die zij voor kap- en grimewerk
maken over te maken aan de NOS.
Die bereidheid bestond aanvankelijk
niet. Op de laatste vergadering van
het college programmaleiders televi
sie. Waarin alle zendgemachtigden
vertegenwoordigd zijn, bleken de om
roepen van gedachten veranderd. De.
NOS heeft de minister van CRM toe
stemming gevraagd de zeventien in
dienst te nemen.
„Maar als hij het te zwaar had rook
te hij sigaretten." Hij lachte genoege-
lijk. „De laatste tijd zag je. hem nooit
meer met een pijp. U heeft toch geen
moeilijkheden, mijnheer Raynoldi?"
Hij schudde zijn hoofd.
„Met mevrouw ook alles goed? En
de stoommachine?"
„Nou moet je even stil wezen, Jopie.
Ik moet even nadenken."
Zijn geest had ineens toegeslagen.
Het zou wel gekomen zijn door de
gedachte aan die kippeveren, maar
ineens had hij een vriend van hem
weer voor zich gezien, zoals die in de
oorlogsjaren en ondergedoken in een
kippenhok op de Veluwe. twee glazen
schijven over elkaar geslepen had om
de tijd te doden. Ach ja. patuurlijk:
Jopie was bezig een telescoopspiegel
te slijpen. Maar waarom?
„Nadenken, ja", zei Jopie gretig,
„dat doe ik ook graag." Hij scheen
vastbesloten zoal niet de rechercheur
dan toch de stilte te verdrijven. „In
de gevangenis heb ik ook een boel
nagedacht. Eigenlijk moet het hele
gevangeniswezen op de helling, neem
nou alleen maar de sexuele proble
men. Kijk es. mijnheer Raynoldi, dat
ze een mens ophokken is nog tot
daaraan toe. maar waarom mag een
mems daar nou niet zijn vrouw ont
vangen voor de geslachtelijke ge
meenschap? Hij mist toch al genoeg,
nietwaar? Hij zou eigenlijk
Hij sloeg ineens zichzelf voor het
hoofd. „Dat is stom van me. De buur
vrouw heeft een kopje suiker van me
geleend en ik had beloofd het even
terug te komen halen. Het is namelijk
al een bejaard mensje." Als een zin
uit een oud verhaaltje voegde hij er-
door
B. NIJENHUIS
J. H. Kok NV Kampen
«I
or
is
Party's
Dat gebeurt niet in de laatste plaats
op de familiale bazaars en „Teapar-
ties" met de „home-made" cakes,
waarop veel Engelse kerkgemeentes
zo dol zijn. Er zijn opnamen van een
soort snip- en snap-achtig feestje,
want eens per jaar verschijnen de
gemeenteleden in Edwardian stijl
(kleding en kapsel uit de tijd van
koning Edward VII. zoon van konin
gin Victoria), ten bate van het kerkto
renfonds. En deze mensen zijn zo
ruimhartig, dat niemand zich geneert
voor de camera te komen.
Joop Reinboud is de bewerker van de
documentaire voor Nederland. Hij
zegt: „Veel in deze film zal misschien
als typisch Engels overkomen, maar
er zijn toch veel facetten in, die ook
voor onze kerken op het vasteland
van Europa gelden." Hij gelooft dat
de film net zo goed Nederlanse kij
kers tot nadenken kan stemmen, zo-
Speciaal vandaag
Koos Postema voert zijn Neder
lands elftal aan. Ned. 2/20.27
Chimpansees, acrobaten en dan
sers vullen de show op van de veel
zijdige Tommy Steele, die zelf op
treedt als Cyrano de Bergerac.
Ned. 1/20.40
VARA-Visie brengt onthullingen
over de Duitse firma Otrag, die in
Zaïre raketinstallaties exploiteert.
Volgens een onderzoek door mede
werkers van VARA-Visie is destijds
de streek, waar de installaties geves
tigd werden, met geweld ontruimd.
Een lid van de Zaïrese bevrijdings
beweging vertelt dat daarbij zelfs
executies zijn uitgevoerd. VARA-Vi
sie zal voorts terug komen op het
ombudsmanprogramma over ver
krachting. Ned. 2/21.22
De VARA toont een Duitse ver
filming van Oblomow, het verhaal
van de Russische schrijver Gont-
scharow.
Ned. 2/22.02
In AVRO's Sportpanorama repor
tages van het voetbaltoernooi Am
sterdam 703.
Ned. 1/22.45
Wereldkampioenschappen wiel
rennen en de atletiekwedstrijden in
Brussel.
Ned. 1/23.20
De Taaishow van Jan Roelands
gaat over „zeggen en schrijven".
Hilv. 2/10.00
Het Symfonie-Orkest van de Süd-
westfunk speelt werken van Schu
bert, Prokofjef en Bartók.
Hilv. 2/20.05
aan toe: „En ze is slecht ter been. Het
Leger des Heils
Raynoldi schudde het hoofd. „Ze
kan nog best uit de voeten," zei hij.
„Ga door."
Het was duidelijk dat Jopie er
graag even tussenuit gewild had. Hij
fronste even als een spreker die zijn
blaadje was kwijtgeraakt. „Nou goed,
neem nou Keep Zwart. Keep Zwart
krijgt zijn vrouw op bezoek in de
recreatiezaal, dus Keep aan de ene
kant van het tafeltje en zijn vrouw
aan de andere kant en wat doet dat
mormel? Ze trekt de bloes naar bene
den en de rokken omhoog en Keep
wist niet of hij eerst onder of boven
de tafel zou kijken en we lachten ons
allemaal te barsten, maar voor Keep
was het beroerd genoeg, want wat
gebeurt er
Hij wachtte, maar niet voor het
effect, naar het Raynoldi voorkwam.
„Wat gebeurt er?" herhaalde hij.
„Er gebeurt ditHij scheen er
opnieuw uit te raken en een ogenblik
hield hij luisterend het hoofd scheef.
„Wilt u niet liever een aardig stukje
televisie zien. mijnheer Raynoldi?"
„Je zou vertellen wat er gebeuren
ging." zei Raynoldi. Zo. zo, dacht hij,
dus Jopie slijpt een telescoopspiegel.
Een heel geduldwerkje. Zou Jopie er
zoveel voor over hebben om naar de
maan te kunnen kijken?
„Keep koopt van zijn kantinegeld
een soepbord," vervolgde Jopie rad,
steeds bezig de stilte te verdrijven,
„en hij maakt er een wandbord van
met „Zoals het klokje thuis tikt. tikt
het nergens" erop en bloemtjes er
omheen en dat ziet een bewaarder
de dikke Lucas die is anders toch ook
de beroerdste nog niet en die zegt:
Keep. nou wil ik 'em toch ook nog
even aan de voorkant zien, de holle
kant dus en daar had Keep de man
nelijke geslachtsdelen in geboet
seerd."
Typen als Jopie. dacht Raynoldi,
waren altijd uit op de stuntverhalen.
Ze waren wel waar. natuurlijk, maar
er was op ditzelfde gebied bijfek
bielere gevangenen een veel
tragiek, meer naar binnen
Zoals die vrouw met haar twi
jes een van tien en een vanP'
naar Raynoldi geschat had.
toen net van een verhoor terjurt
men en terwijl hij door de gia],
nisgang liep had die man j
andere einde van de gang
zwaaiend tegen zijn vrouw ei-
ren bij het afscheid; met teil
armen omhoog: „Nou, daag'
genlijk alles ongezegd gelated
derzijds terugschuifelend en j^1
armen omhoog. „Nou daag",
weer eens en nog eens: „Nou d
anders maar niets, en vervló
hij gedacht, die gang is hierj
lang.
Het was slechts een helft dier
gedachten die zich hier me iigi
hield, dé andere helft bleef a
Jopie geattendeerd. Want wi
je met een sterrekijker nog m<
kijken dan naar de maan? N
sterren dus, planeten, neveb
het heelal was eigenlijk veel
voor een eenvoudig hoofj
cheur om het hier in de gai
even na te lopen Of voor di<
huis. Als verrekijker. Chani
gedachte verwierp hij onmij
Dat was niets voor Jopie.
„Dan kom ik nu op de ps:
en psychologen," zei Jopie di
„Die kunnen van mij allei
kelere krijgen. Wat wij hebl
ten, dat is een groot terrein
maal gezellige huisjes erop
dereen zijn familie kan ontv;
een tuintje erbij voor wie dai
heeft." Toén trok hij het valli
onder zijn eigen redenering,
natuurlijk met een gevang(
voor wie zich niet aan di
houdt."
„Hier en daar zit wel Iets
wat je zegt," zei Raynoldi1
„maar je brengt het alleen
verkeerde moment ter sprak<
„Hoezo?"
„Omdat ik geloof dat er bij ji
deur iets in het ongerede g(
nu dè geranium niet op de
bank staat." Ondanks Jopii
.gepraat had hij een zachte i
het keukenraam gehoord en
er zeker van dat het ook de
niet ontgaan was.
„Daar zul je buurvrouw hebl
de suiker," zei hij, kwiel
gaande.
„Ik denk het niet. Ik denkt
een psychopaat is met proel
Jopie's ogen werden strak v;
en hij ging weer zitten.
„Gaat u dan voor mijn part ni
toe," zei hij wrokkig, „daar
toch op zitten wachten."
Wordt u<
Radio vandaag
HILVERSUM I (298 m. eo FM-kanaleni
KRO 7 00 Nieuws 7.02 Het levende woord
7 08 <S> Lichte muziek met om 7 30 Nieuws
en om 7.41 Echo. 8.30 Nieuws 8.36 Gym
nastiek voor de vrouw. 8.45 (Si Lichte
muziek, met om 10.30 Nieuw*. 11.00 (S)
Operette en musical. 12.00 (S) Lichte mu
ziek met om 12.00. 12.50 en 13.15 Kwis.
12.22 Wij van het land. 12.26 Mededelingen,
12.30 Nieuws en 12.41 Echo 14 00 (S) Geva
rieerd programma. (15.30 Nieuws.) 16.00
(S) Spreekuur. 17 00 (S) Metropole orkest.
17 30 Nieuws. 17.32 Echo magazine 18 00
Niet alles staat in de folders toeristen-
informatie. 18.19 (S) Pierement. 18.30
Nieuws 18.41 Marktberichten i.s.m.
KNBTB 18.44 (S) Filmklapper 19 30 (S)
Edwin, praten en zingen. 20 00 (S) In ant
woord op uw schrijven verzoekplaten
22.25 Overweging. 22.30 Nieuws 22.40 (S)
Zomergoal muziekprogramma en actuele
sportzaken. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II (402 ro. en FM-kanalen)
NCRV 7.00 Nieuws. 7 11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de
man af. 8.00 Nieuws. 8.11 Hier en nu. 8.25
Vandaag vrijdag. 9.00 Politiek en sa
menleving. NOS 9 10 Spiegel van Belgie.
9.35 Waterstanden. 9 40 Oud en wijs ge
noeg 10.00 De Taaishow. 10.30 NOS-
Jazzportret. 11.00 Nieuws. 11.03 Meer over
Minder. 12.30 Koffiedik OVERHEIDS
VOORLICHTING 12.49 Uitzending voor
de landbouw NOS 13.00 Nieuws NCRV
13 II Hier en nu NOS: 13.30 Vonken onder
de as. 13 45 Onder de groene linde 14.00
Aspekten van de kamermuziek. 15.00 Ver
haal. 15.30 Zoeklicht op Nederland. (16.00
Nieuws.) VPRO: 17.00 Welingelichte krin
gen. 17 45 SYMBIOSE 17 55 Mededelin
gen. 18 00 Nieuws. 18 11 Embargo 18.45
God's Eigen Radioprogramma. NOS: 19.50
Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Nieuws.
20.05 (S) Europees Concertpodium. (20.52-
21*12 Het woord is aan de dichter.) 22.00
Horizon. 23.00 (S) Met het oog op morgen.
23 55-24 00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM -kanalen)
EO- 7.02 (S) Tiidsein 9.03 (S) De muzikale
fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS:
11.03 (S) Polderpopparade. 12.03 (S)
Nederlandstalige top-10. NCRV: 13-30 (S)
Pop-contact. 15.03 (S) Elpee-pop. NOS:
16.03 (S) Nationale hitparade. 18.03 De
vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VOO:
19.02 (S) De Nederlandse top-40 VPRO:
20.02 (S) Vpro-vrijdag-op-drie (22.55 Mede
delingen) 23.02 (S) Amigos de Musica
AVRO 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02 (S)
Gewoon. 2 uur radio. 4.02-7.00 (S) 'n Nach
tje Avro.
HILVERSUM IV (FM-kanalen) NOS: 7.00
Nieuws. 7.02 Vroeg klassiek. 9.00 Nieuws.
(9.02 Stof van eeuwen. 10.00 (S) Vrijdag-
morgenconcert: klassieke muziek. 12.00 (S)
Klassieke pianomuziek. EO: 13.00 (S)
Klankspiegel: concertgebeuren uit heden
en verleden. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Klank
bord. 14.20 (S) Orgelconcert. 14.45 (S)
Snaar en spel. gitaarmuziek. VPRO: 15.00-
17.00 (S) Muziek op vier: Een Boheems
duodrama en andere Tsjechische muziek.
TV vandaag
NEDERLANOI
18.90 NOS: De FabeMefcrart
18.95 Journaal
18.98 AVRO OeRaHycrosa'978
19.90 Geheenen der zee. wmsene
20 40 Een spectate Tommy Steele
21.95 The blue night, tv-eene
22.45 AVRO'» Sportpenorema presenteert
23.15 NOS: Journaal
23.20 Sport extra
NEDERLAND II
18.40 TELEAC: VoorKhting dwreoverzorgmg
18 55 NOS: Journaal
18.59 Space 1999. tv-sene
21.37 NOS: Jounttal
20.27 VARA: Nederlands elftal
20.57 Airs fair. tv-sene
21.22 VARA-VISIE
22.02 Theater thuis de liefde van Oblomov
tv-spei
23.42 NOS: Journaal
DUITSLAND I 11 00 (K) Journaal en ai u-
aliteiten. 11 25 <K> Der Schatz im Silbersc
speelfilm 13.10 <K> Sport 13.55 K' Pers.
verzicht 14 00-14 10 iKi Journal 17.18 K
Journaal 17 15 <Ki Filmrepo:-
iK) Reportage. 18.45 (K) Der 7 Sinn. 18.50-
19 00 (K) Journaal (Regionaal program
ma NDR: 19 00 (K> Sportoverzicht. 16.30
'Ki Actualiteiten 19 45 iK) Kleuterpro-
grumma. 19.55 (K) Ach. du lieber Himmel.
tv-serie. 20.25 (K) Regionaal magazine
20.59 iK) Programmaoverzicht. WDR
19.00 (K) Strichweisc heiter. tv-serie. 19.10
(K) Unter einem Dach, tv-serie. 19.35 (K)
Serie reportage* 20 15 (K) Actualiteiten
magazine 20.45 <K. Amusementsprogram-
m i 21 00 iK) Journaal. 21.15 (z/w) Em
Alibi zerbneht. speelfilm. 22.50 <K) Repor
tage 23.30 <K- Actualiteiten, met politiek
overzicht 2-» 00 iK» Der 7 Sinn. 0.05 (K)
D;,. U; ...nek. tv film 1 20-1 25 (K) Jour
naal
DUITSLAND II 17 00 (Ki Documentaire
ió tK) Journaal. 17.55 (K) Ein Affe
im Ha us. tv-sene. 18.10 <K) Catweazle. tv-
sene. 18.35 (K) Actualiteiten en muziek.
19.20 (z/w) Western von gestern, tv-serie.
20.00 (K) Journaal. 20.30 (K) Reportages.
21.15 (z/w) Gauner gegen Gauner, tv-serie.
22.05 (K) Amusementsprogramma. 23.00
(K) Actualiteiten. 23.20 (K) Cultureel maga
zine. 23.50 (K) Sport. 0.40 (z/w) Strassen-
sperre (Gas Oil), speelfilm. 2.00 (K) Jour
naal.
DUITSLAND III (NDR WDR) WDR III
1930 (Ki Kleuterprogramma. 20.00 (K,
Journal 3. 20.15 (K) Informatief program
ma Vanaf 21.00 uur Gezamenlijk Pro
gramma; 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Do
cumentaire 22.00 (K) Documentaire serie
23 00-0.25 (K) Schule der Frauen, tv-spel.
BELGIE (NEDERLANDS) NET I, 18.5C
(K) Kleuterprogramma. 19.05 (K) Religieus
programma. 19.35 (K) Cultureel program-
ma 19.38 (K) Mededelingen en Morgen
19.45 (K) Journaal en sport. 20.20 (K) Weer
bericht. 20.25 (K) Documentaire serie. 20.50
(K) Born Free, speelfilm. 22.20-22.35 (K)
Journaal.
NET II 18.50-20.25: Zie NET I. 20.25 (K)
Muziekprogramma. 21.15 (K) Poéziepro
gramma. 22.15 "(K) Informatief program
ma. 22.30-23.15 (K) Sport.
BELGIE (FRANS) 18.00 (K) Kleuterpro
gramma. 18.05 (K) Kinderprogramma
18.30 (K) Les enfants des autres. tv-serie.
18.45 (K) Documentaire. 19.15 (K) Regio
naai magazine 19.28 (K) Weerbericht- 19.30
(K) Journaal. 19.5C (K) The prisoner, tv-
serie. 20.40 (K) Informatief programma
21.40 (K) Journaal
Vul horizontaal in:
1. meetlat. 2. beeltenis. 3. kal
voorwerp om een zeis aan te i
steile helling. 6. koddige nat
7. moeraskoorts.
Bij juiste invulling leest m<
cirkeltjes de naam van een
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. moed. 4. ram. 7. por
9. radar, 11. nel, 12. eland,
oma, 16. om, 17. snede, 1
Nerva, 23. glee. 24. even, 2
vlet.
Vert. 1. moa. 2. orde. 3 etalo
5. are, 6. melomaan, 7. pr
ramen, 13. nadeel. 17. stek
20. Eli. 22. vet