Bijbels museum zoekt zestigduizend vrienden Cuba, een teken voor de katholieke kerk Nieuw catechiseren in Zuidoost-Drente Youth for Christ-feest aan Veerse Meer DDR zwicht voor kerken amsterdam heeft ook een isxp museum Vrijwilligers naar Haiti Vrijgemaakte docent naar Soemba Appel voor twee bisschoppen in Tsjechoslowakije De geest van Medellin in Latijns-Amerika (4) VANDAAR VOORBIJGANG"; VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1978 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het voort bestaan van het Bijbels Mu seum te Amsterdam ls een dubbeltje op zijn kant gewor den. Financiële problemen zijn daarvan de oorzaak. Het museum is daarom een „vrienden"-actle begonnen. Het U niet de eerste keer. dat dit museum, dat uniek is in zijn soort, in BERLIJN (DPA) - Er zijn duidelijke aanwijzingen, dat de Oostduitse rege ring haar plannen voor militair on derricht onder de druk van de kerken heeft gewijzigd. Dit onderricht zou na de zomervakantie op alle scholen be ginnen. Het program, dat aanvankelijk vier militaire onderwerpen omvatte, be gint nu met lessen In EHBO en hulp verlening bij rampen. Verder Ls be kend geworden, dat de voorgenomen militaire schoolkampen, tijdens wel ke leerlingen leren schieten, op zijn vroegst ln de zomer van 1979 gehou den mogen worden. Ook zou deelne ming aan deze kampen geen pluspun ten voor beoordeling van de vorderin gen der leerlingen opleveren, terwijl niet meedoen geen nadelige gevolgen voor de leerlingen zal hebben. In kerkelijke kringen ln de DDR ziet men ln deze wijziging der plannen een gedeeltelijk resultaat van de on derhandelingen. die met de Oostduit- se regering zijn gevoerd. De kerken blijven overigens op het standpunt staan, dat militair onderricht op de scholen niet te verenigen ls met op voeding tot vrede. moeilijkheden verkeert. In 1974 werd het overgenomen door het Neder lands bijbelgenootschap (NBG), om dat de centraal bond voor inwendige zending niet in staat was de exploita tie voort te zetten. Het museum ver huisde van de Hemonylaan in Am sterdam. waar het sinds 1925 geves tigd was geweest, naar het pand van het NBG aan de Herengracht, waar ruimte was gekomen doordat veel afdelingen van het NBG naar het nieuwe kantoor ln Haarlem ver- hulsden. In 1975 werd het museum aan de Herengracht heropend door prinses Beatrix. Dat was alleen mogelijk door sterke financiële steun door het NBG. Deze steun loopt echter in 1980 af. De financiering van een museum ls feitelijk niet ln overeenstemming met de doelstelling van het bijbelge nootschap en bovendien heeft het NBG zijn krappe fondsen zelf veel te hard nodig. Ontoereikend Op behoorlijk overheidssubsidie lijkt voorlopig nog geen kijk te zijn. De entreegelden (twee gulden voor vol wassenen en een gulden voor kinde ren) en de opbrengst van het winkel tje zijn voor de exploitatie volstrekt ontoereikend. Daarom is het museum afhankelijk van zijn „vrienden": mensen die deze bijbelse werkplaats steunen met een bijdrage van teminste tien gulden per jaar. Dat zijn er momenteel in het hele land 50.000. Maar om het mu seum in stand te kunnen houden, zullen daar vóór 1980 60.000 bij moe ten komen. Het museum voorziet duidelijk in een behoefte. Jaarlijks komen er zo'n 25.000 mensen. Zij vinden er model len van de tempels en van de tempel berg te Jeruzalem, originele oude Egyptische voorwerpen, waaronder een mummie, oud aardewerk, model len van woningen, oude en nieuwe bijbeluitgaven. Klank- en lichtspel en diaprogramma's maken het museum tot een werkplaats, die tienduizenden vertrouwd maakt met de wereld van de bijbel. Het begin van het museum ligt al in 1842, toen de latere dominee Leen- dert Schouten, toen veertien jaar oud. zijn model van de tabernakel begon te bouwen. Van een onzer verslaggevers EMMEN Naar het zich laat aanzien, krijgen de hervormde jongeren in Zuidoost-Drente het komend winterseizoen bij zonder aantrekkelijk catechisatie. Het museum. Herengracht 366, Am sterdam, is geopend van dinsdag tot zaterdag van 10 tot 17 uur. Het tele foonnummer is 020-247949 en het gi ronummer 31 86 300. Van een onzer verslaggevers DOORN Het evangelisch hulp fonds Tear Fund zendt begin septem ber twee vrijwilligers uit naar Haiti. Wil Pietersma uit de Valom in Fries land gaat drie jaar in een pas opgezet kliniekje van de baptisten werken in een gebied, dat verstoken is van me dische hulp en waar preventieve ge neeskunde volkomen onbekend is. Eerder was zij al enkele jaren ver pleegster in het Albert Schweitzerzie- kenhuis in de hoofdstad van Haiti, Port au Prince. Zondag 27 augustus wordt in de christelijke gereformeer de kerk te Broeksterwoude een af- scheldsdienst gehouden. Drs. Hans Spruijt uit Vlaardingen gaat de watervoorziening opzetten op La Gónave, een eiland met 65.000 inwoners in de baai tegenover Port au Prince. Op 10 september is zijn uit- DOGfl zenddienst in de Zuiderkapel te Am sterdam. Momenteel heeft Tear Fund veertien werkers in de derde wereld. De werkgroep catechese van de clas sis Emmen heeft een project samen gesteld, waarover de meeste predi kanten/catecheten zo enthousiast zijn, dat zij ermee gaan werken. Het thema „Rekenschap geven van de hoop" sluit aan bij de Nederlandse kerkenconferentie, die deze winter aan de gang gaat. Bij de opzet is men consequent uitge gaan van de leefwereld van de Jonge generatie, waarbij speciaal gedacht is aan de leeftijdsgroep van 15 jaar en ouder. De catecheet moet steeds be ginnen met luisteren naar de eigen vragen van de jongeren en zich inle ven in hun belevingswereld. En ander uitgangspunt is, dat men de catechese ziet als „oefenplaats van de gehele gemeente". Uit een onderzoek naar de toestand van de catechese in de diverse gemeenten van de classis Emmen in 1977 was namelijk als een van de duidelijkste dingen naar vo ren gekomen, dat de catechese vrij wel overal geïsoleerd stond van ande re gemeenteacitiviteiten. Open GRONINGEN De gereformeerde kerken (vrijgemaakt) zullen een pre dikant uitzenden naar Soemba ten dienste van de opleidingsschool van de gereformeerde kerken van Oost- Soemba-Savoe. Daartoe heeft de ge nerale synode in Groningen in princi pe besloten. De kerk op Soemba had om een der gelijke docent gevraagd, met name voor het geven van cursussen aan reeds dienstdoende predikanten, evangelisten, ouderlingen en diake nen. Op het ogenblik studeren ook al twee Soembanezen in Nederland op kosten van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), van wie het de bedoe ling is, dat zij volgend jaar aan de 'opleidingsschool zullen worden ingezet. Wij ontdekten, dat dit kwam door het alleen maar praten, vertelt ons ds. Otto Mulder, leraar aan de christelij ke pedagogische academie in Emmen en een van de samenstellers van het nieuwe project. Praten èn doen moti veert tot deelname aan het leven in de gemeente van Jezus Christus. Het project bestaat uit 38 lessen. Dat zijn er opzettelijk zoveel, dat de cate cheet een keuze kan maken. De eer ste vijf beogen direct aan te sluiten bij de leefwereld van de Jongeren (o.a. een over de vxedesweek). Dan komt in twaalf lessen de bijbel aan de orde, uitlopend op een kerstviering, waar- door Barend Mensen ROME (AFP) Vierenvijftig intel lectuelen in Tsjechoslowakije hebben ln het Jongste nummer van het Itali aanse tijdschrift „Prospettlve del mondo" een oproep gedaan ten gun ste van twee r.k. bisschoppen die vol gens hen in gevaar verkeren. De twee bisschoppen zijn Jules Ga- bris, bisschop van Trnava, en Johan nes Chrysostomos Corec, emeritus bisschop van Bratislava. Eerstge noemde ls volgens de intellectuelen gedwongen ondergebracht in een zie kenhuis. „waar men aan zijn onder gang werkt". De gelovigen mogen hem niet bezoeken en zij weten niet wat voor behandeling hij ondergaat. De andere bisschop, wiens gezond heid slecht ls. werkt als sjouwer in een fabriek van chemische produk- ten. Hij ls eind vorig Jaar voor het laatst gezien op het station van Bra tislava. KAMPERLAND Op en rond de camping De Schotsman in Kamperland, aan de oever van het Veerse Meer, zijn honder den jongeren tot en met zondagavond in de ban van het „Kamperland-muziekfestival." Niet zo maar een festival, alleen en uitsluitend gewijd aan het popidool, maar een met pretenties. Het is geor ganiseerd door de interkerkelijke jeugdevangelisatiebeweging Youth for Christ en bedoeld als afsluiting van een druk seizoen waarin meer dan honderd activiteiten, zoals kam pen, trainingsweken en evangelisatie acties. zijn gehouden. Tegelijkertijd is het festival te zien als het gezamen lijke begin van het nieuwe koffiebar seizoen. Victor van Heusden en John Oost- dijk. die regioleiders van Youth for Christ in respectievelijk Zuid-Hol land en Zeeland zijn. hebben het grootste gedeelte van de organisatie van dit unieke evenement op hun schouders gehad. Ze zijn er met een aantal enthousiaste medewerksters en medewerkers maandenlang mee bezig geweest en zien hun werk nu bekroond met de belangstelling die er voor het festival bestaat. Het feest in Kamperland is er een met pretenties, omdat het een „christelijk feest" wordt genoemd. Als Victor van Heusden daarvoor met een bedenke lijk oog wordt aangekeken legt hij uit: „Ten onrechte denken vooral veel Jongeren dat het volgen van Jezus Christus een kleurloos en triest be staan inhoudt. Maar christenen heb ben Juist zoveel te vieren! Omdat muziek een belangrijk gegeven is voor Jonge mensen je zou het bijna hun taal kunnen noemen en je met die muziek enorm veel kunt vertellen en doorgeven hebben wij gekozen voor een festival dat anders is dan wat men daar doorgaans onder ver staat. Wij bieden behalve muziek en ontspanning zoals volksdans, film, volksspelen en de sportieve mogelijk heden van de ligging van De Schots man aan het Veerse Meer dan ook meer Van dat meer gebodene kunnen de festivalgangers, die in eigen tenten of in grote tenten van de organisatie overnachten en zelf hun potje koken of hun eten betrekken uit een centra le keuken, vooral overdag kennis ne men. Tussen alle recreatiemogelijk heden door worden bijbelstudies ge houden over onderwerpen als „stabi liteit", „geloofszekerheid" en „talen ten" en thema-studies over „sekten", „muziek", „occultisme", „milieube heer", „politiek" en het „Calimero- syndroom" (over minderwaardig heidsgevoelens). Het welvoorziene muziekprogramma wordt 's avonds afgewerkt. Er werken bekende Nederlandse, maar ook En gelse groepen aan mee. Om ieder het zijne te geven is er naar gestreefd ln stijl uiteenlopende formaties aan te trekken, bijvoorbeeld een naar het klassieke neigende Adrian Snell en een rockformatie als Faith. Na het avondprogramma worden er voor de liefhebbers dan nog films gedraaid. Het „Kamperland-Muziekfestival" is in de eerste plaats bedoeld als gele genheid tot ontmoeting. In de per soonlijke sfeer uiteraard maar ook op andere niveau, bijvoorbeeld tijdens de ochtendwijdingen aan het water, in de „hagedienst", die ds. Pieter Boomsma zondagmorgen leidt, en in de studiekringen. Men gaat op dit feest van de jeugd aan de nood der wereld niet voorbij. Victor van Heusden en de zijnen zien in dit eigentijdse evenement, zoals er nooit eerder een is gehouden, grote kansen liggen. Uit de reacties menen zij te mogen constateren dat er be- Veel vraag Victor van Heusden hoefte bestaat aan een dubbel feeste lijk festival en opbouw tegelijk. Ds. Boomsma zegt erover: „Het zou een enorme zegen zijn wanneer veel onge lovige Jonge mensen worden aange sproken door de manier waarop dit festival door éllen wordt beleefd." door Herman Amellnk De derde Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie die eind oktober in de Mexicaan se stad Puebla wordt gehou den geeft een nieuwe impuls aan de discussie over de soci ale en politieke betekenis van het evangelie in de Latijns amerikaanse situatie. Het zijn vooral de verworvenheden van de Cubaanse revolutie die bij deze discussie een belang rijke rol spelen. Tijdens het elide wereldJeugdlesU- val. dat begin deze maand in Havana Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) 8chledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. werd gehouden, vond er tussen verte genwoordigers van verschillende La tijnsamerikaanse jongerenorganisa ties en christelijke Cubaanse jonge ren een uitgebreide discussie plaats over de betekenis van de revolutie in het kader van het komende konink rijk der hemelen. In dit artikel willen we enkele elementen uit dit gesprek lichten die aangeven waar de discus sie om draait Is het Cubaanse com munisme de eerste stap op weg naar het koninkrijk der hemelen en leidt de weg van de kerk van Latijns-Ame rika via Medellin en Puebla naar Ha vana? Of is het Cubaanse socialisme een atheïstische religie, waarvan de kerk zich verre dient te houden? Een Mexicaanse vertegenwoordiger stede: „De kerk is geen tijdelijke instelling. Zij handelt op grond van bepaalde principes en komt vooral uit voor het Woord van God Het gaat daarbij niet om de vraag wat de men sen denken van Christus, maar om wat God van de mens denkt Het evangelie betekent bevrijding van de zonde en door die bevrijding van de zonde wordt de mens van alles be vrijd. De volmaakte opdracht van de mens is daarbij mens te zijn, zoals Jezus Christus mens was". Fidel Castro in gesprek met religieuzen. Sociale context Een van de Cubaanse vertegenwoor digers antwoordde daarop: „Ik zie Jezus Christus niet los van de sociale context Christus onderhield een nau we relatie met de mens. Als christe nen op Cuba zijn wij verenigd in een revolutionair proces, dat de mens een stuk bevrijding brengt. Als christe nen spreken we vaak over de armen, over de bevrijding van de mens en over solidariteit met de onderdruk ten. Dat hebben we in het verleden ook altijd gedaan, maar toen bleef het bij woorden. Het werd echter pas werkelijkheid na de revolutie. In het begin waren wij. christenen, ontsteld dat dit soort maatregelen genomen werd door mensen die zelden niet in God te geloven. Het is nu de taak van de kerk een geestelijke dimensie aan onze materiële samenleving toe te voegen". De Mexicaanse vertegenwoordiger repliceerde hierop: „Was Jezus echt wel met zulke materiële, aardse din gen bezig. Het Joodse volk van zijn dagen verwachtte een Messias die hen van de Romeinen zou bevrijden. Het doel van het optreden van Jezus was niet de mensen bevrijden van de politieke onderdrukking door Rome. maar de geestelijke bevrijding van dp zonde Toen iemand Jezus een munt bracht, antwoordde hij: „Geef de kei zer wat des keizers is. maar God wat van God is". Daaruit wordt duidelijk dat Jezus niet primair met aardse zaken bezig was". Een Jamaicaanse vertegenwoordiger sprong hierop fel in: „Ik ben het niet eens roet wat Mexico zeet. Jezus sprak in zijn leven over heel concrete dingen, zoals het beyrijden van ge vangenen. het kleden van de naak ten. het voeden van de hongerigen. Dat zijn zeer fysieke zaken. Zijn mis sie was zeker niet alleen geestelijk. Zowel de geestelijke als de materiële zaken horen bij zijn dienst. Je kunt tussen die twee geen kunstmatige scheiding aanbrengen". In het verloop van de discussie die hierop volgde, gaf een van de aanwe zige Cubanen, na een aantal zeer kri tische vragen van de kant van ver schillende deelnemers aan het ge sprek. de volgende uiteenzetting van de positie van de kerk op Cuba: „Voor het begrijpen van onze houding is de geschiedenis van groot belang. Wij weten hoe onze samenleving voor de revolutie was. Ook toen waren wij lid van de kerk, maar dat was een kerk met grote gebouwen, veel geld en veel bezittingen. Het was een rijke kerk terwijl de mensen hongerden. De ver andering die de revolutie bracht heeft ook de kerk veranderd. Voor de revo lutie leefden de kerkleden in twee werelden, de geestelijke van de kerk en de materiële van alle dag. Wij steunden wel het streven naar ge rechtigheid met de mond, maar de den daar in de praktijk niets mee. Onze mentaliteit was; preken en de mensen voorbereiden op die andere wereld. Na de revolutie hebben wij ontdekt dat het werkelijke leven met God hier al begint Liefde en gerech tigheid zijn heel concrete zaken ge worden. Leven in gerechtigheid, dat is leven in Gods liefde. Daarom stel len wij ons positief op tegenover de revolutie". Voor de deelnemers aan de discussie bleef echter de vraag of de Cubaanse revolutie het nog wel mogelijk maakt, dat de christenen werkelijk voor hun geloof kunnen uitkomen. Een deelnemer uit Peru formuleerde het zo: „Voor mij betekent een chris telijke levenshouding participatie aan het politieke en maatschappelij ke leven van mijn land. Ik ben actief in een partij, in een vakbond en in de buurtorganisatie. Wat kan een Cu baan doen in zijn eigen land. als christen? Kan hij als christen gaan zingen in een van de vele mooie par ken in Havana? Kan hij als christen getuigen op scholen en universitei ten. Kan je als christen actief zijn bij voorbeeld in de communistische par tij van Cuba?" Preken Hierop antwoordde een van de Cu baanse aanwezigen: „Er is verschil tussen preken en preken. Mijn ant woord is: zingen over Je geloof op straat dat kan hier niet. Maar Je mag wel zingen als je bezig bent met het kappen van suikerriet of als je de vloer aanveegt in het kantoor van je CDR (buurtcomités, die comités ter verdediging van de revolutie heten). Ook op scholen en universiteiten kun bij het „vrede op aarde" geconfron teerd wordt met de onvrede in (con creet) Ierland. Na zes lessen over de kerk (o.a. een ontmoeting met de kerkeraad, een bespreking van de kerkenconferentie en van het werk van de wereldraad) komt er speciale aandacht voor sa- menlevingsvragen, naar keuze arbeid (werkloosheid), vreemdelingen (waar bij ook concreet Zuidmolukkers, Su- rinamers of gastarbeiders uitgeno digd worden) of de bergrede. Na Pa sen is er nog aandacht voor aspecten van praktisch kerkzijn. Hoewel het project aan de ene kant zeer gedetaileerde aanwijzingen geeft aan de catecheten die ermee gaan werken, is het aan de andere kant bewust zo open gehouden, dat het te gebruiken is door hervormde ge meenten van verschillende „ligging". De werkgroep bestaat naast ds. Mul der uit Anton Forrer, provinciaal jeugdwerkadviseur van de hervorm de kerk. en Harm Rietman, sociaal- cultureel werker en catecheet. Twee jaar hebben zij eraan gewerkt, waarbij zij de steun kregen van de hele classis, doordat het regelmatig doorgepraat werd. Ook gaf een jeugd- psychiater, dr. D. G. Dirkse uit Gro ningen, zijn medewerking. Het project bestaat uit een cahier voor de dominee/catecheet met een inleiding, aanwijzingen voor 38 lessen en ook praktische handleidingen voor hoe je bijvoorbeeld met een groep collages kunt maken of dia's, of rollenspelen kunt opzetten. Daarbij komen dan de werkbladen, die ge bruikt worden door de catechisanten. Cahier plus werkbladen zijn te bestel len door twintig gulden te storten op girorekening 804439 t.n.v. de quaestor van de classis Emmen van de her vormde kerk met vermelding „cate cheseproject". De belangstelling van buiten de clas sis heeft de werkgroep nu al overrom peld, aldus ds. Mulder. Een kleine aankondiging in een paar kerkbladen gaf zoveel respons, dat nu al een tweede oplaag nodig is. Zelfs vanuit Brussel kwam een aanvraag. De pro vinciale hervormde commissie voor vorming en toerusting in Drente heeft voorgesteld, het project provin ciaal in te voeren. Ds. Mulder ver wacht, dat het ook voor godsdien stonderwijs op scholen bruikbaar is. Gespreksboekje over missionaire gemeente DRIEBERGEN De landelijke evangelisatie- en toerustingsorganen van de gereformeerde kerken en de Nederlandse hervormde kerk geven onder de (dubbele bodem) titel „Op de tocht" gespreksmateriaal uit voor zes gespreksbijeenkomsten voor ge meenteleden over „de missionaire ge meente". „Op de tocht" is via giro 24618 te bestellen bij de centrale voor vor- mingswerk/HVD te Driebergen en kost ƒ3,95. Gezien de groeiende be langstelling voor „Zending in Neder land" verwacht men, dat veel ge meenten met dit materiaal aan de slag zullen gaan. je niet op de traditionele manier het evangelie brengen. Die instellingen zijn a-religieus geworden, omdat de katholieken door de eeuwen heen steeds hun stempel op het onderwijs wilden zetten." „En wat betreft het lidmaatschap van een politieke partij denk je toch te veel vanuit Je eigen verhoudingen. De functie van de politieke partijen wordt bij ons vervuld door de massa organisaties, de CDR's en de vrou wenbeweging. Daarin kun Je als christen actief zijn. Er zijn ook al christenen kandidaat geweest voor de Nationale Assemblee. Dat soort dingen zou op nog veel grotere schaal moeten gebeuren. Lid worden van de communistische partij is voor een christen onmogelijk. Van een partij lid wordt gevergd dat hij a-religieus is. Als iemand lid van de kerk wil worden, dan vragen wij naar zijn ge loof in Jezus Christus. Die twee din gen sluiten elkaar uit. Gode zij dank zijn er tot op heden geen christenen lid van de communistische partij." De vraag naar de politieke implica ties van het evangelie, die centraal stond bij deze avondlijke discussie in Havana, zal ook centraal staan tij dens de gesprekken over Puebla. De bisschoppen zullen moeten proberen „een antwoord te geven op de nieuwe en kritieke situatie waarin het volk van Latijns-Amerika zich op het ogenblik bevindt", zoals een van hen het uitdrukte. Daarbij zal het onge twijfeld tot een botsing komen tussen de voorstanders van de lijn van de bevrijding en van de UJn van het behoud. De ervaringen van de Cu baanse christenen, hun geheel eigen kijk op de taak van de christenen, zullen mede bepalend zijn voor de uiteindelijke standpunten van de bis schoppen. Cuba is voor veel katholie ken in Latijns-Amerika een teken, ondanks alle bedenkingen. Dit is het vierde en laatste artikel in een reeks over de katholieke kerk in Latijns-Amerika. De vorige artike len stonden in de krant van dinsdag, woensdag en gisteren. DE VEROORDELING Het gesprek van Jezus en de Farizieeënen schriftgeleerde e eindigt niet met iets dat op ea theoretische slotsom zou kun 1 lijken, ook al is dat lijken betrekkelijk want tenslotte kfc( het als een verwijt, „gij hebt j woord Gods van zijn kracht beroofd", maar goed, het einc met een rechtstreekse aankla en veroordeling. „Huichelaar ;I noemt Jezus ze. Hij aarzelt nifh daarmee een oordeel over hun j uit te spreken. Zo ernstig ligg tf deze dingen. Hij citeert Jesajfce „Dit volk eert mij met de lip»r maar hun hart is verre van M e (Jesaja 29,13). Lippendienst! m lijkt erg nauwgezet en vroom a te komen voor de overleverin is nog zo. Het heeft altijd de s van betrouwbaarheid mee, W wanneer iemand kan aantons een bepaalde handelwijze oor; het verleden van kracht gewe Als het maar bekend is, dan i f goed. Wij zijn zo onzeker ten aanzien van de toekomst dat >r altijd met de handen achter lopen. Als angstige wezens, <j Bekend, vertrouwd, dan is he ei goed. Bevestigt het wat we al i geleerd hebben, dan kan je jelt verlaten. Dan hoef je zelfs ni< e te luisteren. Dat gebeurde da|ie letterlijk, want er werd in de In wat af geslapen! De herhaling si waren niet van de lucht. Maai U niet iemand kritische vragen lf: stellen, van: is het wel echt zc wat bedoel je ermee? Zo iema1( lastig. Die verstoort de rust. brengt datgene wat altijd g< lippendienst in gevaar, stelt hij het hart aan de orde, werkelijke betrokkenheid. Ja als hij dat aan de orde stelt w moeten meetellen, dan wordt gevaarlijk en moet hij terzijd gesteld worden. Huichelarij, Jezus dat. Dat is niet mis. Wi geneigd het iets te vernachte F spreken van achter-lopen, of: met de ontwikkelingen meeg Maar Jezus spreekt hier op h scherp van de snede. Te wein maken wij ons bewust hoeze< christelijk geloof en de naam de Heer aan de orde is in ons onverstaanbaar spreken en handelen. Overleveringen wc niet begrepen. En terecht. Wi 61 recht uit het hart van het Wo komt. dat zal het doen. Dat z zeker, de massa niet bereikei j? Lippen hebben meer krediet fi, het hart. Daar zullen we reke^, mee moeten houden. (Matth^ 1-9). r Beroepingswerk *r NED. HERV. KERK Beroepen: te Alblasserdam (tl H. Bosma te Terneuzen; w Benoemd: te Leens als past.Pe part-time per 1 aug. j.L M. Srf®' Leens 1 Afscheid: op 20 aug. van Tel* van den Beid ber. te Maastri Enschede M. van den Boself Wattwil (Zwitserland, Evan^ mierte Kirche),; van Nijverdl Cnossen ber. te Delft; vanW burg J. C. Delbeek ber. te Bid" zen-S wifterbant; van An (geest. verz. AndreasziekeFE Hoekstra ber. te Uithoorn; veen C. Kik ber. te Noordelf0* Raamsdonk B. van den Lelifhi Hoogeveen; van Varsseveld A11 ma ber. te Apeldoorn; van G den A. van de Vlist ber. te 1| kerk a/d IJssel; van Goes LlC men ber. te Haren (Gr.). Intrede: te Meppel A. J. BijlJD ren; te Souburg K. A. Claéle Fijnaart; te Oud-Vossemeer TB van der Heijden uit Zalk; tefcti ven H. Lofvers uit Almelo; Mai stein (deelgem.) G. A. Odé uitfes te Valkenburg-Meerssen J. va uit Haren. GEREF. KERKEN Afscheid: van Halle en 1 H. de Boer ber. te Honselers^ IJlst H. E. Bijleveld ber. van Drachten C. W. Kemperi te Utrecht-West; van Hard (Boven) D. J. de Lange ber. te van Overveen J. J. Splinter Veldhoven; van Velp P. Wijbej te Delft; van Groningen-WeJ van Halsema (wordt secrets ding sectie Oostelijk-Indones Intrede: te Surhuisterveen J.l lemeier uit Vorden; te Zeva (Gr.) A. Medema uit Nijensi Emmen G. Olthof uit Silvl Alphen a/d Rijn J. Stolk uit l| kerk a/d IJssel; te Ferwerd P. vendeel uit Middelharnis; te kerk (Gr.) C. Zeeman uit Biij GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Heerde-Wapert R. vJd. Kamp kand. te Wa - n Doel selersq— :r. te w Afscheid: van Sneek C. J. dej ber. te Rotterdam-C.; van Een A. Snip ber. te AmsterdaJ West. GEREF. KERKEN (VRIJG.J Intrede: te Arnhem 1 uit Doorn. CHR. GEREF. KERKEN Intrede: te Hoogeveen (Iers dienst en maatschappijleer^ Wubs uit Noorscheschut. GEREF. GEMEENTEN. Beroepen: te Benthuizen J. H te Ridderkerk. BAPT. GEMEENTEN Intrede: te Alblasserdam W.l uit Lemmer; te Utrecht R. 1 haar uit Eindhoven. (VRIJG.J l K. B. Hl eraf leer)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2