Ombudsman maakt thema
verkrachting bespreekbaar
Radio en televisieprogramma's
Caroline Craven: 'Het is een mannenzaak'
EN JE ZINGT
NIET!!' JC
INSPECTEUR
RAYNOLDI
en zijn
ARRESTANTE
Centrum voor muziek informatie
Victor Silvester
(78) overleden
Even puzzele
DINSDAG 15 AUGUSTUS 1978
RADIO EN TELEVISIE
TROUW/KWARTET
ASTERIX EN DE OLYMPISCHE SPELEN
door Riet Diemer
HILVERSUM Het televisie
programma De Ombudsman
zendt morgenavond een an
derhalf uur durende thema
uitzending over verkrachting
uit. Aanvang 21.55 uur op Ner
derland 1 Op drie manieren
wordt deze gecompliceerde
ipaterie „bespreekbaar" ge
maakt. zoals de samenstellers
het noemen. Ze gaan ervan
uit dat dit schrikbeeld voor
veel vrouwen in ieder geval
voor de Nederlandse televisie
nog nooit zo open is behan
deld. Tot die samenstellers
behoren ombudsman Frits
Bom zelf en regisseur Mady
Saks.
Gebruik wordt gemaakt van een in
terview dat de Amerikaanse journa
liste Carlme Craven, zei I slachtoffer
van een bruut misdrijf, heeft gegeven
Ui de Tomorrow Show van de tv-
maatschapplj NBC in de Verenigde
Staten. In naar realistische en emoti
onele beschrijving concludeert ze dat
iedere vrouw het potentiële slachtof
ters van verkrachting is. Ze maakt
geen onderscheidt tussen ras. wel
stand. of de plaats waar ze woont.
„Verkrachting is een mannenzaak
vervolgt ze letterlijk. „De enige ma
nier om het te laten ophouden is.
wanneer dc man zegt: Verkrachting is
een misdaad die door mannen wordt
bedreven. Verkrachting is een daad
van geweld, van terreur en niet van
sex." Carllne Craven ziet geweid als
onderdeel van een mannenmaat
schappij Ze zegt: „Van zo iemand
wordt weieens gevraagd, wie was z'n
moeder? Veel belangrijker is de
vraag: Wie was z'n vader! Waar zijn
de mannen die hun zoons leren een
vrouw te respecteren?"
De Amerikaanse journaliste rekent
rigoureus af met argumenten als zo'n
man is gek of niet toerekeningsvat
baar. Ook in de documentaire van
Nederlandse bodem, die Mady Saks
bij voorkeur alleen met een team van
vrouwelijke televisiemakers samen
stelde, is geen sprake van verzachten
de omstandigheden of vergoelijking.
Verkrachting wordt hier de uiterste
vorm van onderdrukking van de
vtouw genoemd.
Ombudsman Frits Bom en regisseur Mady Saks
Ter sprake komt de verlegenheid van
veel mannen inzake dit onderwerp.
De publieke opinie laat er vaak geen
onduidelijkheid over bestaan dat ver
krachting de schuld van het slachtof
fer zelf is: fietsen op een stille weg.
lopen aan het strand, het dragen van
korte rokken, dom en naïef ingaan op
invitaties. Uit de getoonde voorbeel
den in de documentaire „Verkrach
ting" blijkt dat dat helemaal niet
altijd opgaat. Daarbij vraag je Je als
vrouw af wat kun je nog wel doen
zonder gevaar op te lopen.
Het Criminologisch Instituut te Gro
ningen komt op tafel met cijfers. Zo
blijkt bijvoorbeeld dat de leeftijd van
de slachtoffers gemiddeld twintig
Jaar is en van de dader gemiddeld 28.
Maar het is vrouwen tussen de negen
en 64 overkomen en mannen tussen
de 14 en 52. De dader wil nogal eens
een kennis, vriend of buurman zijn.
De plaats des onheils is in 34 procent
bij de vrouw thuis, in 23 procent bij
de man, in 20 procent in een café of
soortgelijk onderkomen en in 23 pro
cent in „de bosjes".
Dit zijn echter cijfers, die niet volle
dig kunnen zijn omdat bekend is, dat
de aangiften bij verkrachting zeer
laag zijn in verhouding tot aangiften
van andere misdrijven. Oorzaken
zouden zijn de schroom van vrouwen
om te bekennen dat ze zo vernederd
zijn. maar soms ook terughoudend
heid om bij de politie aan te kloppen.
Er wordt nogal eens geklaagd over de
houding van die botterikken onder
politie-agenten, die bij aangifte op
merkingen maken als: u zult het wel
uitgelokt hebben, of prettig gevon
den hebben. Soms worden dan zeer
impertinente vragen gesteld, die in
gekuiste vorm meer op het terrein
van de zedenpolitie liggen, bij wie het
slachtoffer dan nog eens haar lesje
moet opzeggen.
Er rust een taboe op dit onderwerp.
Het heeft Mady Saks dan ook veel
moeite gekost slachtoffers te vinden
die hun ervaringen voor de camera
wilden vertellen. Dat ze het toch de
den kwam doordat ze anderen wilden
helpen. Een woord van grote waarde
ring is dan ook wel op z'n plaats voor
de moedige houding van de medewer
kenden aan de documentaire.
Veel vormen
Dat verkrachting zich manifesteert in
veel vormen blijkt uit de getuigenis
sen. Wat te denken van de vrouw die
door haar echtgenoot werd misbruikt
en mishandeld. En wat voor indruk
laat een meisje achter dat het groot
ste deel van haar leven door haar
vader werd gebruikt?
Erg veel ervaringen zijn gestopt in de
documentaire Verkrachting, die later
ook in filmzalen en vrouwenhuizen
zal worden vertoond. Beelden en uit
spraken zijn behoorlijk realistisch.
Sprekend voorbeeld ls de opening
van de documentaire met een scène
van een verkrachting. Dit alles roept
dan ook heel veel vragen op. want
alleen bij het geven van veel bekend
heid kan het niet blijven.
Er zijn al genoeg verhalen bekend
over griezelige zaken, enge kerels en
stille paadjes, waarmee je elkaar de
zenuwen op het lijf kunt jagen. Daar
om is het te hopen, dat de documen
taire veel concreets teweeg brengt,
niet in de laatste plaats in de vorm
van mentaliteitsverandering.
Er wordt op gerekend dat het pro
gramma Verkrachting nogal wat re
acties bij de kijkers zal oproepen. Een
team van deskundigen zit gereed om
telefoontjes van mensen die bij dit
onderwerp betrokken zijn geweest of
die mee willen denken op te vangen.
Terwijl Jopie de jas over het buffet
legde zakte zijn boosheid, echt of
gespeeld, even snel als hij was opge
komen.
„Nou, dat is tenminste een andere
toon", zei hij, alsof het daarover ge
gaan had en even met zijn tengere
schouders schokkend als een kind
dat gelijk gekregen had. „En het is
zeker verloren moeite als ik u zeg dat
u hier niets vinden zult?"
„Ja. Dat merk ik dan zelf liever."
Terwijl Jopie zijn keuken inliep waar
van hij de deur open liet staan om
Raynoldi in de gaten te kunnen hou
den, zei hij, met onder zijn woorden
een bedekte waarschuwing: „Mijn
heer Bastonje zal het vast heel verve
lend vinden, te horen dat u hier ge
weest bent."
„Wie is dat?" vroeg Raynoldi, hoewel
hij het evengoed wist als hij geweten
had dat Jopie tegenwoordig maga
zijnbediende was.
„Mijnheer Bastonje van het hoeden-
magazijn. Hij is mijn toezichthouder
van de reclassering." Hij herhaalde,
nu met nog wat meer dreiging: „Hij
zal het vast heel vervelend vinden."
„Als hij daar niet tegen kan vertel je
het hem niet," zei Raynoldi prak
tisch.
„Ik denk niet dat ik u dat beloven
kan. Wij zijn heel openhartig tegeno
ver elkaar. Hij is een bijzonder fijn
mens."
„Bedoel je daarmee dat je hem oren
aan de kop kunt naaien?"
„En om te horen dat u zó over me
denkt, zou hij bepaald afkeurens
waardig vinden. Suiker en melk.
mijnheer Raynoldi?"
„Het is beter dat jij mijnheer Baston
je afkeurenswaardige dingen over mij
door
B. NIJENHUIS
J. H. Kok NV Kampen
vertelt, dan dat ik het hem over jou
doe. Suiker en melk, ja." Hij liep naar
de kast. „Zal ik dan maar even?"
„Gerust maar. Het wordt poederkof-
sp
fie. Is dal; goed?"
„Heel i
Speciaal
UTRECHT IANP> Dit na
jaar wordt in Hoog Catharijne
in Utrecht een mutiek-infor-
matiecentrum voor het pu
bliek geopend. Dit heeft de vo
rig jaar opgerichte stichting
Muziek en Publiek te Amster
dam. die het centrum aai in
richten, meegedeeld. In het
centrum zal men zich op de
hoogte kunnen stellen van alle
pas verschenen grammofoon
platen en bladmuziek. Er zul
len ook uitgebreide luister- en
leesmogelijkheden zijn. De
stichting beschikt over een bi
bliotheek op muziekgebied.
De informatieverstrekking zal
zich niet beperken tot boeken,
plzten en bladmuziek. Het pu
bliek zal met alle vragen op
het terrein van muziek bij het
centrum terecht kunnen. De
actualiteitenzaal van het cen
tre Georges Pompidou in Pa
rijs heeft model gestaan voor
het centrum in Utrecht.
NICE (Reuter) De Britse bandlei
der Victor Silvester is gisteren na een
zwempartij aan de Franse Rivlèra
overleden aan een hartaanval. Hij is
78 jaar geworden.
Victor Silvester is wereldberoemd ge
worden met zijn dansprogramma's
voor de radio en later voor de televi
sie. De wat ouderen herinneren zich
zeker zijn aankondigingen van de
quickstep, het overbekende „quick,
quick, slow".
De VPRO vertoont een pro
gramma over de Franse ko
miek Max Linder, voorganger
van Chaplin.
Ned 1 14.35
Hun leven, onder toekomst
is een documentaire over
christenen in Oost-Europa.
Ned. 1 20.50
Onderwerpen in Aktua zijn:
behalen van rijbewijs in het
buitenland; ANWB-alarmcen-
trale en de overstromingen in
Noord-Italië; de huifkartocht
van de familie Horvers.
Ned. 2/21.15
Het Max Planck-instituut
voor psychiatrie verleende
medewerking aan de TV-serie
Noodsignalen.
Duitsl. 2 '20.30
Oostwaarts, een boek van
Harvey Cox over de belofte en
de bedreiging van de neo-oos-
terse beweging, wordt bespro
ken door studentenpastor Vic
tor v.d. Hurk.
Hilv. 2 13.40
Leon Povel regisseerde het
door mevrouw W. Wielek
Berg vertaalde spel Maan
nacht van Stanislaw Lem.
Hilv. 2/21.00
Karin de Vries stelde een
programma samen over de
mondigheid van psychiatri
sche patiënten.
Hilv. 1/21.10.
goéd." Hij trok de kastdeur
open.
„Wat zoekt u hier eigenlijk?"
„Een lang en gelukkig leven."
„Dan zou ik maar eens beginnen met
die snertbaan eraan te geven."
„Ik heb het niet over mezelf."
„En als u het over mij had. had u
beslist thuis moeten blijven."
„Ja". Op ooghoogte stonden een
soort zalfpotjes en een ervan nam hij
op. Er bleek geen zalf in te 2itten
maar een grijsachtig soort poeder.
„Ik zal tenminste nooit gelukkig kun
nen zijn zolang ik jullie hier regelma
tig over de vloer krijg," zei Jopie
vanuit de keuken. „Mijnheer Baston
je is dat helemaal met mij eens."
„Er stonden ongeveer acht van die
potjes en Raynoldi nam een ander en
schroefde het deksel eraf. Ook in dit
potje zat een poederachtige stof maar
de tint was anders, beige-achtig. „Je
moet mijnheer Bastonje geen woor
den in de mond leggen die hij niet
gezegd heeft."
„Ik vertolk alleen maar zijn gevoe
lens. Ik ben een ander mens gewor
den, het staat zelfs op mijn naam
bord. Iedereen kan het weten. Maar
wie staat er 's avonds tegen mijn deur
te rammen? De politie. Dat nekt je."
„Ik heb heel behoorlijk aangebeld,
Jopie."
„Dat was maar bij wijze van
spreken."
„Dan wou ik jou ook bij wijze van
spreken vertellen dat er de afgelopen
nacht in de Pitmanschool een geld
kistje ontvreemd is."
„Werk van de jongelui", zei Jopie
zorgeloos. Raynoldi begreep dat hij
niet de schooljeugd zelf bedoelde
maar opgeschoten jongens. Toen
kwam hij bij zijn poederkoffie van
daan en keek de rechercheur ernstig
aan, leunend tegen de post vai h<
keukendeur. gro
„Kijk eens, mijnheer Raynoldi,FN
hij, „en dit is helemaal ondeOP
mocht ik ooit weer tot ongeregef p
den vervallen doordat de politie',
het normale leven onmogelijk mr
dan draai ik er minstens voorin
jaar achter. En reken nu zelf een| ni
ik ben eenendertig. Misschien Y
in het normale leven niet de kwi
van een topfunctionaris, al h<
jullie me nooit de kans gegeven
bewijzen, maar ik mag mezelf
zeker niet lager dan netto twinf
zend per jaar taxeren. Elke
beneden de zestigduizend guldi
u krijgt er echt waar geen cent i
de vingers, mijnheer Raynoldi,
kent voor mij dus een onderbei
waartoe ik me niet zal verni
Nog steeds onder ons."
„Onder ons, ja. En waar denk
zestigduizend gulden te laten?'
„U wordt altijd zo overdrevei
trouwelijk. Ergens waar u er
kunt komen, natuurlijk."
Hij besluit nu een kans te wai
keek de inbreker strak aan.
het geld van die bankroof?"
„Kroonduijgel?" De enige eraotf
zijn gezicht verried was spot
de politie het geld niet had 1
vinden enverlangen omdat hijzi
niet wist waar het zat. Een zo
argeloosheid kon Jopie ten oven
van een kwart miljoen niet sp
daarvoor kende Raynoldi he«M
lang. Tenslotte zei hij vol leef
maak terwijl hij de keuken weeiQl
nenliep: „Zit u daar nog steeds ai
raan. mijnheer Raynoldi?" Lfl
„Wat zit er in die potjes?"
„Morfine, coaïne, opium; enfin, Im
wone handeltje. Er ligt ook nou
fentwintig kilo op de vliering."
Terwijl hij sprak had hij met een
de deur voorzichtig een eindje
geduwd, zo langzaam dat het k
onzichtbaar gebeurd was en nel,
genoeg om uit Raynoldi's gezF^z
veld te raken. Het water kookt-n
zei hij monter, „ik drink voor -
zelligheid een kopje met u mefe
Raynoldi ging al bijna dertig jaap^
de misdaad om en nu Jopie van
was gezellig te worden ging er bijHl
een rood lampje branden.
(Wordt ver^f^
r
Radio vandaag
Hilversum 1 298 m rn M-hanalen AVRO
T.ftO Nieuw» 7.02 (S) AVRO-klok <7.30
lficuws. 7.41 Radiojournaali 8 30 Nieuws.
38 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45
®e Groenteman. 8.50 Morgenwijding. 8.00
<S) Kamermuziek. 9.15 De kleintjes boven
«Ie afgrond IV. documentaire serie. 9 50
kichte grammofoonmuziek AVRO; 10 00
Radio Lawaaipapegaai. 10 10 Arbeidsvita
minen populair veraoekplatenprogram-
ma. (10.30 Nieuws. 10.33-10.35 Radiojour
naal) 11.30CS) Rondom twaalf. 12.26 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 Radiojournaal 12.55 Europa
van morgen. 13.10 (S) Licht orgelspel. 13.25
Beursplein 5. 13.30 'n Middacie AVRO
(15.30 Nieuws 15.33 Radiojournaal). 17.00
De heilige Strozak, strip OVERHEIDS
VOORLICHTING 17.20 De Nederlandse
Antillen. AVRO 17.30 Nieuws. 17.32 Radi
ojournaal. 17.50 (S) Lichte orkestmuziek.
18.30 Nieuws. 18.41 Per Saldo: zakelijke
bespiegelingen. 19.00 Trefpunt: gezinsver
zorging NOS: 19.15 <S) Accoord: kroniek
van de amateuristische muziekbeoefening.
AVRO 20.00 (S)operettemuziek (gr 21-10
Met psychiatrische patiënten kan je niet
praten, want ze zijn gek!, documentaire
over de mondigheid van psychiatrische
patiënten. 21.40 De Ie-Show. 21.45 De Wie
show. 21.50 De Waai-Show. 21 55 De Weg-
show. 22.00 (S) Dansorkest. 22.30 Nieuws.
22 40 Radiojournaal 22.55 Licht muziek
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen)
KRO: 07 00 Nieuws 07.11 Ochtendgymnas
tiek. 07.20 Het levende woord. 07.25 Badi-
nerie 07.54 Overweging. 08.00 Nieuws.
:ho. 08.30 Aubade, klassieke mu
ziek. 08.00 De letter M. informatief pro
gramma (09.30 Scheepspraat. 09.35-09.40
Waterstanden). 10.30 Met een boekje in een
hoekje. 11.00 Nieuws. 11.03 Ik sta hier niet
voor de banken te praten, informatief pro
gramma. 11.30 Ouder worden we allemaal,
bejaardenprogramma. 12.00 Op visite „In
het Overbos". bejaardenprogramma. 12.49
OVERHEIDSVOORLICHTING: Vast en
zeker, uitzending van het Ministerie van
Sociale zaken. 13.00 Nieuws. 13.11 Echo
magazine. 13.20 Amusementsmuziek. 13.40
Boekenwijsheid. 14.00 Lange vingers, in
formatief programma. 15.00 (S) In de
wachtkamer, bejaardenprogramma. 18.00
Nieuws i6.U3 Spreekuur. NOS: 17.00 Kof
fiedik 17.20 (S) Eurolight. 17.40 Knollen
voor citroenen, consumentenrubriek. 17.50
Gedicht. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws KRO: 18.11 Echo. 10.30 (S) Op
Vleugels, pianomuziek. 18.50 (S) Zin in
muziek 20.00 Nieuws 20.05 Overweging.
20.15 (S)Bel Canto op de zomeravond. 21.00
Spektakel/Theater: Maannacht, hoorspel.
21.45 (S) Nederlandse muziek. NOS: 23.00
(S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen)
VARA: 07.02 (S)VARA s lijn drie. NOS:
18.03 De vacaturebank. 18.10 Avondspits
VARA: 19.02 (S) fopreconstructie. 20.02
(S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder 22.55
(S) Mededelingen. Sos- en politieberichten.
23.02 (S) Echt vrouwenwerk. 00.02 (S)
Nacht drie-draai. 02.02 (S) Peter Holland.
05.02-07.00 (5) Truck.
HILVERSUM IV (FM-kanalen) TROS
07.00 Nieuws. 07.02 (S) Capriccio, klassieke
kamer en orkestmuziek. 09.00 Nieuws.
09.02 (S) Als reizigers onderweg. 09.30 Van
heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot
twaalf. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S) De
meest verkochte klassieke tien. 13.30 (S)
Koren-korpsen. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Om
het boek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00-17.00
(S) Belcantorium.
TV vandaag
20.25 O* PookJokta». tikn reportage
20.50 Hun leven onze toekomst.
NEDERLANOI
14.00 VPAO: World ol magie, snowprogremme
14 .35 Mai Lmders. tv-portret
18.50 NOS: De FebeOjeekram
18.55 Journaal
18.50 EO: EO-Zomerkrant
I 19 30 Zingend op vakantie vanuit Katwijk aan
Zee
21.37 NOS: Journaal
21 -55 NOS Mens m wording
22 50 NOS: Journaal
NEDERLAND H
10.85 NOS: Journaal
18.00 TROS: Oe TROS Top 50
20.QD NOS: Journaal
20 27 TROS: Te land, ter zee en in de kicht
21.15 Aktua TV
22.00 IK. Claudius, tv-sene
22.55 NOS: Journaal.
DUITSLAND 1X1 00 (K)'Journaal en actu
aliteiten. 11.25 (K) Liebesbriefe auf blauem
Papier. tv-cpeL 13 05 (Ki Muziekprogram
ma 13.25 (K) Umschau 13.55 (K) Persover
zicht. 14 00-14 10 (K) Journaal 17.10 (K)
Journaal 17.15 (K) Filmreportage 18.00
(K) Kinderprogramma. 18.50-19.00 (K)
Journaal (Regionaal programma. N'DR:
19.00 (Kj Neu im Einsatz. tv-serie. 19.30 (K)
Actualiteiten 19 45 (K) Kleuterprogram
ma 19.55 (K) Neu im Einsatz, tv-serie. 20.25
(K) Regionaal magazine. 20 59 (K) Pro-
grammaoverzciht. WDR. 19.00 (K) Infor
matief programma. 19.15 (K) Informatief
programma. 20 15 (K) Actualiteitenmaga
zine. 20.45 (K) Culinaire serie.) 21.00 (K)
Journaal. 21.15 (K) Spelprogramma 22.00
(K) Actualiteiten. 22.45 (K) Dctcktiv Roek-
ford; Anruf genügt, tv-serie. 23.30 (K) Ac
tualiteiten. 24 00 (K) Muziekprogramma.
0 45-0.50 (K) Journaal.
DUITSLAND II 17 30 (K) Programma
vour ouderen. 18.00 (K) Journaal. 18 10 (K)
Die Molly Wopsy-Bandc, tv-serie 18.35 (K)
Actualiteiten en muziek 19.05 (K) Reporta
ge. 20.00 (K) Journaal. 20 20 (K) Filmrepor
tage. 20.30 (K) Filmserie. 22.00 (K) Actuali
teiten. 22 20 (K) Reportage. 23.00 (K) Das
Haus in der dritten Strasse (Habait Be-
rchov Chelouche), speelfilm. Aansl.: (K)
Informatieve serie. 0.50 (K) journaal.
DUITSLAND III (NDR WDR) WDR III
19.30 (K) Kleuterprogramma. 20.00 (K)
Journaal 3. 20.15 (K) Documentaire film.
Vanaf 21.00 uur Gezamenlijk Programma:
21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Documentaire
serie. 22.00 (K) Die geheimnisvolle Insel, tv-
serie. 22.45 (K) Informatief programma.
23.30 (K) Cultureel programma. 0.15-0.40
(K) W K. schaken.
BELGIS (NEDERLANDS) NET 1 11.00-
12 00 (Ki Hoogmis. 15.30 (K) Kinderfilm.
16.40-17.45 (K) In de voetsporen van Fran-
ciscus van Assisi. tv-serie. 18.50 (K) Kleu
terprogramma. 18.55 (K) Jeugdprogram
ma 19.35 (K) Cultureel programma. 19.37
(K) Mededelingen en Morgen. 19.45 (K)
Journaal. 20.10 (K) A sharp intake of bre
ath. tv-serie. 20.35 (z/w) The song of Ber-
nadette. speelfilm. 23.05-23.20 (K) Jour
naal.
NET II 11.00-20.10 Zie NET I. 20 10 (K)
Documentaire. 21.00 (K) Klassieke muziek.
22.00-22.50 (K) Documentaire serie
BELGIE (FRANS) 11.00-12.00 (K) Hoog
mis. 15.55 (z/w) La grande revue de Char
iot. speelfilm 17.55 (K) Kleuterprogram
ma. 18-00 (K) Kinderprogramma 18.30 (K)
Les enfants des autres, tv-serie. 18.45 (K)
Jeugdserie. 19.15 (K) Regionaal magazine.
19.28 (K) Weerbericht. 19.30 (K) Journaal.
19.55 (K) Jeugdserie. 16 15 (K) Regionaal
magazine. 19.28 (K) Weerbericht. 19.30 (K)
Journaal. 19.55 (K) Gesprek. 21.00 (K) Un
orangé de cinq livres, tv-film. 22.10 (K)
Filmrubriek. 22.55 (K) Journaal.
Horizontaal. 1. modegek, 3. ven
4. behoeftig, 6. priem, 7. wand^
ring, 9. vlies, 11. spil van een
pers. voornaamw.. 14. familiel|
voorzetsel, 17. familielid, 19.
stand. 20. rondhout. 22. rund, 2
senzetsel, 25. vlug, 27. verlegd
knaagdier, 30. vlaktemaat, 3lf
spijs.
Verticaal. 1. sprookjesfiguur,
pel. 3. dof, 5. honingdrank, 7.1
muzieknoot, 9. familielid, 10.
lengtemaat, 11. bergweide, 13.
deksel, 14. duw. 16. buitendijk
18. reeds, 19. overblijfsel bij vd
ding. 21. voertuig. 22. voorzetd
bloeiwljze, 26. vaarwel, 27. bed
stap.
Oplossing vorige puzzel
1. kajak, 2. stunt, 3. reder, 4. p»
Ase, 6. p., 7. e., 8. ent, 9. man!
elite, 11. tenue, 12. regie. ft
JUDASPENNING
I