Pinkstermensen zijn
vervolging beu
De goede voornemens voor Puebla
Waarom in een kerk, waarom
met gebed en vasten?
Zevental bivakkeert in Amerikaanse ambassade in Moskou
Actie in „De Duif"
Voorlopig geen gehuwde priesters
De geest van Medellin in Latijns-Amerika (1)
VANDAAG
Getuigenisda/i
tegen )p
wetteloosheid
pn
iind
Kerken helpen b ipt
regenramp Soedst»
DINSDAG 16 AUGUSTUS 1078
Van een medewerker
Op 28 Juni zag een groepje van zeven leden van de pinkstergemeente in de Sowjet-Unie kans
om in Moskou langs de politiebewaking voor de Amerikaanse ambassade te komen en het
ambassadeterrein op te vluchten. Dit groepje bestond oorspronkelijk uit acht personen maar
een van de Russische politieagenten zag kans een zestienjarige jongen nog net beet te pakken
voordat hij het ambassadeterrein op kon rennen. Het betrof hier een echtpaar met drié
kinderen (de beetgepakte jongen is hun vierde kind) en een vrouw met haar zoon
TROUW/KWARTET
Sindsdien bivakkeren deze zeven
mensen In de wachtkamer van de
consulaire afdeling van de ambassa
de. Zij zitten of liggen op de witleren
banken in deze kamer. Hun eten
wordt toebereid door vrouwen van
ambassadeleden. De zeven zijn niet
van plan deze wachtkamer te verla-
ten zolang hun drie voorwaarden niet
zijn Ingewilligd: 1. dat de Jongen van
zestien wordt vrijgelaten en naar zijn
ouders terug mag. 2. dat ze allen een
uitreisvisum krijgen en 3. dat de Sow-
Jetrautoriteiten gaeen represailles
nemen.
In Moskou en in Washongton is over
deze zaak overleg gaande. Een oplos
song is nog niet in zicht.
Waarom willen deze mensen weg?
Deze zeven (of liever acht mensen)
behoren tot de vele duizenden aan
hangers van de pinkstergemeenten
die in de afgelopen Jaren aan de So-
vjet-lnstantles mededeelden, dat ze
de vervolging beu zijn en daarom het
land uit willen. Weg naar ieder land
of werelddeel dat bereid is hen op te
nemen. „We zijn vreedzame mensen
en nauwgezette werkers. We zijn be
reid om bulten ons vak te werken,
ieder soort werk, het meest vuile en
zware, te doen schreven ze in een
petitie aan de commissie van men
senrechten van de Verenigde Naties
waaronder vele duizenden handteke
ningen stonden. En in een verklaring,
ondertekend door een der oudere
voorgangers. Nlkolaj Goretov, ge
richt aan de conferentie van Belgrado
en overhandigd aan westerse journa
listen in Moskou stond „WIJ willen
een land verlaten waarin alle rechten
en vrijheden slechts op papier be
staan. Wij willen niet, dat onze kinde
ren hetzelfde moeten doormaken wat
hun vaders en moeders hebben door-
gamaakt, die in vele gevallen daarbij
zijn omgekomen".
Verspreiding
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM'
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
8chiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030
Sovjetunie (in 1918 in Odessa) werd
opgericht te maken gehad met ver
volgingen. In de eerste jaren na de
revolutie werden vele aanhangers
zonder vorm van proces doodgescho
ten. Vandaar, dat velen van hen de
wijk namen naar meer afgelegen ge
bieden. naar Centraal-Azië. Azer-
beidsjan, Siberië. Daar ontstonden
omvangrijke gemeenten.
Volgens ruwe schattingen zijn er in
die gebieden thans tweehonderddui
zend aanhangers. Van 1930 tot een
paar jaar na Stalins dood was de
gemeente verboden. Vele van haar
aanhangers kwamen op beschuldi
ging van „contra-revolutionaire da-,
den" in kampen en gevangenissen
terecht en in vele gevallen daarin om
het leven. Tegenwoordig worden aan
hangers van de pinkstergemeente
meestal volgens art. 227 van het
Sovjet wetboek van strafrecht ver
volgd. dat sancties behelst tegen het
organiseren van godsdienstige plech
tigheden. Soms ook volgens de arti
kelen 70 en 190-1 (anU-Sovjet oprui
ing en propaganda.
Registratie
De pinksterbeweging heeft vanaf de
dag, dat de eerste gemeenten ln de
Prof. Douma oneens
met synode-brief
naar Zuid-Afrika
Van een onzer verslaggevers
ORON1NOEN Prof. dr J. Douma
heeft in het vrijgemaakt-gerefor-
meerde weekblad De Reformatie kri-
Uek geleverd op de brief, die namens
de generale synode van de gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt) is ge
zonden naar de zusterkerken in Zuid-
Afrika.
In deze brief, die geschreven ls naar
aanleiding van de politieke verwikke
lingen in en rond Zuid-Afrika, gaf
tweede scriba ds P. van Gurp namens
de synode de verzekering, „dat wij
achter u staan in uw strijd". Ook
schreef ds Van Gurp, dat de kritiek,
die ook in vrijgemaakte bladen hier
en daar wordt geuit, niet zonder meer
op rekening kan worden geschreven
van de kerken. Deze passage is uitge
legd ais steun aan de aparthelspoli-
tlek.
Prof. Douma schrijft, aan te nemen,
dat deze brief een vergissing is, want
vrijgemaakte synodes doen geen poli
tieke uitspraken. Ook vindt hij de
kritiek op het Nederlands Dagblad
onjuist. Prof. Douma heeft zich hiero
ver ook officieel tot de synode
gericht.
Vanmorgen hervat de synode na acht
weken zomerreces haar werk weer.
Deze week houdt de synode zich on
der meer met het contact met kerken
ln het buitenland bezig. Volgende
week komt het vrouwenkiesrecht aan
de orde. een kwestie die binnen de
gereformeerde kerken (vrijgemaakt)
zeer gevoelig ligt.
De Rol van kerken en christenen
in de twee/derde wereld, cursus voor
ouderejaarsstudenten van alle facul
teiten en pas afgestudeerden (Jonge
leraars e.d.i, om de 14 dagen van
vrijdagmiddag 16 uur tot zaterdag 13
uur, vanaf 15 september 1978 tot april
1979. Inf. en aanm. Hendrik Kraemer
Instituut. Postbus 12. Oegstgeest.
Een van de bronnen van conflict met
de overheid ligt in de verplichte regis
tratie van godsdienstige groeperin
gen. In de praktijk betekent registra
tie, dat de staatsorganen het leven
van de gelovigen kunnen controleren
en dat zij met name de godsdienstige
opvoeding van de kinderen der gelo
vigen aan banden kunnen leggen.
Ook worden godsdienstige bijeen
komsten en zeker het in het openbaar
belijden en getuigen van het geloof
verhinderd.
Toch heeft ongeveer de helft van de
pinkstergemeenten in de Sowjet-
Unie zich als onderdeel van de baptls-
ten-unie laten registreren. Daarente
gen weigeren de grote gemeenten in
Centraal-Azië, Siberië en de kustge
bieden van het Verre Oosten (ln de
havenstad Nachodka is een zeer grote
en actieve gemeente) iedere registra
tie. Daardoor leiden de gelovigen
daat een moeilijk leven. Huiszoekin
gen, waarbij bijbels en gezangboeken
ln beslag genomen worden, hoge
boetes voor het deelnemen aan gebe
dsbijeenkomsten, intimidatie door de
KGB zijn schering en Inslag. In enke
le gevallen werden de gebouwtjes
waar gebedsbijeenkomsten werden
gehouden door de plaatselijke brand
weer met de grond gelijk gemaakt.
Kinderen
Het is voor de mannen erg moeilijk
vast werk te vinden. Vele mannelijke
aanhangers van de pinkstergedachte
zoeken werk in de bouw, omdat er
overal grote behoefte bestaat aan
bouwvakarbeiders. Zeer velen maken
deel uit van de „vliegende brigades"
die vooral in Siberië in de bouw wer
ken en van plaats naar plaats trek
ken. Zodra iemand evenwel openlijk
getuigt van zijn geloof, loopt hij grote
kans zijn werk te verliezen.
De grootste bron van conflict is ech
ter de opvoeding in het geloof van de
kinderen. Vele leden van de pinkster
gemeenten hebben grote, tot zeer gro
te gezinnen. Gezinnen met 12 tot 14
kinderen zijn bepaald niet zeldzaam.
Zodra de kinderen op school komen,
beginnen voor hen de moeilijkheden.
Het geloof verbiedt het lid worden
van de staats jeugdorganisaties. Leer
krachten antwoorden met slechte cij
fers, mede-leerlingen soms wel met
vechtpartijen. Slechte cijfers en op
merkingen op eindrapporten als
„koestert anti-sowjetopvattingen"
versperren de weg naar hogere scho
len en doorleren. Er zijn gevallen be-
kens waarin ouders uit de ouderlijke
macht werden ontzet en de kinderen
voor „heropvoeding" werden onder
gebracht in staatskinderhuizen.
Het geloof verbiedt ook het afleggen
van eden en het dragen van wapens
met het oogmerk mensen te doden.
Tal van jonge mannen, die bij het
bereiken van de diensplichtige leef
tijd, weigerden de eed af te leggen,
werden hiervoor met gevangenlstraf-
fen van drie tot vier jaar bestraft. Een
aantal van deze categorie zijn door
Amnesty International als gewetens
gevangenen geadopeerd. Ook in ons
land houden groepen zich met hen
bezig.
De laatste tijd namen de arrestaties
van aanhangers der pinkstergemeen
ten trouwens toe. Op 14 maart werd
in Tasjkent de thans 83-jarige voor
ganger van de pinkstergemeente A.
V. Sjelkov gearresteerd. Dit was de
vierde arrestatie in het leven van deze
man, die in totaal 23 Jaar in gevange
nissen, kampen en verbanning heeft
doorgebracht. Na zijn vrijlating in
1967 trok hij als prediker van plaats
naar plaats ln de afgelegen en uitge
strekte gebieden van de Sowjet-Unie
waar geen buitenlander ooit een voet
mag zetten.
Actie in „De Duif" te Amsterdam.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De commissie voor de continu-(kerk)dienst
in de r.k. kerk „De Duif" te Amsterdam heeft „vanuit onze
actie ten behoeve van de verblijfsvergunning voor de 182
Marokkanen" een verklaring opgesteld, waarin zij de volgen
de drie vragen beantwoordt: 1. waarom in een kerk? 2.
waarom met gebed? En 3. waarom met vasten? Het stuk is
o m. ondertekend door de r. k. pastor Herman Verbeek en de
hervormde theoloog dr. E. E. Stern.
Emigratie
In de afgelopen jaren werd emigratie
toegestaan aan een aantal aanhan
gers van de pinkstergemeente, met
name uit het Verre Oosten. Zij gingen
naar Israël, West-Duitsland, Canada
en Amerika. De neiging „om met de
voeten te stemmen", om een uitdruk
king van Lenin te bezigen, blijft on
der deze gelovigen groeien. De zeven
in de Amerikaanse wachtkamer heb
ben door hun daad op dit ln omvang
gestadig groeiende vraagstuk op wel
zeer dramatische wijze de aandacht
gevestigd. Er zal nog wel heel wat
water door Moskva en Potomac moe
ten vloeien alvorens een oplossing
voor de zaak is gevonden.
Eén van de mogelijkheden zou kun
nen zijn, dat de op papier in de wet
gewaarborgde geloofsbeleving, in de
dagelijkse praktijk wordt toegestaan
in volle omvang. Daarmede even
wel heeft een op een alleen-zaligma
kende, de zuivere waarheid ln pacht
hebbende, staatsideologie nog steeds
de grootste moeite.
Uit het antwoord op de eerste vraag
(waarom in een kerk?) citeren we: „zij
(de actievoerders, red.) hebben een
kerk gezocht als schuilplaats. Daar
mee wordt aan de kerk gevraagd om
bedreigde mensen een verblijf te gun
nen, dat de wet hun niet gunt. Hier
mee is de kerk de plaats waar ten
laatste alleen de vraag naar de more
le gerechtigheid gelding heeft. Alle
politieke, juridiese, ekonomiese, soci
ale en religieuse bezwaren zijn aan dit
ene oordeel ondergeschikt. Wij herin
neren er aan dat het christendom zijn
ontstaan te danken heeft aan diezelf
de konfrontatie in de toenmalige sy
nagoge en tempel. Jezus van Nazaret
ging daar het konflikt aan waarin hij
het onrecht van bestaande wetten en
verhoudingen ten scherpste aan de
orde stelde. In het huis van gebed en
het huis van God werd deze strijd
beslist."
Over het gebed en de continu-
(kerk)dienst merkt de verklaring o.a.
dit op: „Er is een bijzondere reden
waarom in „De Duif" in kritieke peri
oden van dreiging permanente gods
dienstoefeningen worden gehouden.
Daarvoor hebben zich zeer vele pries
ters en dominees uit het hele land
bereid verklaard, samen al meer dan
70. Zij houden zo met de aanwezigen
in de kerk een ononderbroken wake.
Mocht geweld willen binnendringen,
bv. van de politie, dan geeft dit gebed
de Marokkanen een bescherming die
ook onze wetgeving eerbiedigt. Het is
er mee als toen Jesus, vóórdat hij
uitgeleverd werd, in de „Hof van Olij
ven" in gebed bleef en zijn leerlingen
met uiterste aandrang vroeg: „Kunt
ge nog niet één uur met mij waken?"
(Markus 14). Als men betwijfelt of een
godsdienstoefening gebruikt mag
worden tegen de inval van een gewa
pende macht, dan vragen wij; wat is
gerechter, dat het gebed de wapen
stok weerhoudt, of dat de wapenstok
het gebed smoort?"
De paragraaf over het vasten eindigt
met een verwijzing naar de woorden
van Jezus uit Marcus 9: „Er is een
bezetenheid die door niets anders
kan worden uitgedreven dan door
bidden en vasten." De verklaring is
ondertekend door: Herman Verbeek,
Eva Verstoep, Elly de Boer, Jan van
de Werfhorst en Ernst Stem.
HILVERSUM - Kardinaal Wille-
brands verwacht niet dat gehuwde
priesters op korte termijn in de
rooms-katholieke kerk zullen worden
aanvaard. „Noch mijn generatie,
noch de volgende zullen dit meema
ken," aldus de kardinaal in een zon
dag uitgezonden maar reeds drie we
ken geleden opgenomen interview
met AVRO-magazine.
Willebrands sprak zijn ernstige be
zorgdheid uit over het steeds kleiner
wordend aantal priesters in Neder
land. Volgens hem zullen meer leken
moeten worden ingeschakeld en zal
het niet lang meer duren voordat
leken voorgaan in de kerkdiensten.
In een reactie op het gesprek met de
kardinaal verklaarde de Tilburgse
hoogleraar in de sociologie van gods
dienst en kerk dr Walter Goddijn, dat
Willebrands zich nauwkeurig hield
aan de richtlijnen van wijlen paus
Paulus. Goddijn acht na het overlij
den van de paus een „ruimer ge
sprek" mogelijk. Hij zei de indruk te
hebben dat nu
is".
,de druk van de pan
Goddijn noemde het verder een on
verantwoorde situatie dat een derde
van de Nederlandse priesters om me
dische redenen zich moet beperken in
het pastorale werk. Hij bepleitte een
loskoppeling van het priesterambt en
het celibaat, al moet volgens hem het
celibaat als een „vrijwillig gekozen
levensstaat blijven bestaan".
Wegwezen of wegwijzen? Twee op
elkaar aansluitende weekends over
jeugdevangelisatie, 15-16 september
in Ellecom en 29-30 september in
Reeuwijk. Inl. en aanm. herv. bond
voor inwendige zending op g.g., tel.
033-11949.
Mythe en moderniteit, een kennis
making met het denken van de Fran
se filosoof Paul Ricoeur aan de hand
van zijn boëk „Politiek en geloof", 15-
17 september, vormingscentrum Bar-
chem te Barchem (tel. 05734-443).
door Koos Koster
Moet de rol van de priester
niet veranderen als de bevrij
dingstheologie in de praktijk
gebracht wordt? Voor deze
vraag staan talloze kerkelijke
vernieuwingsbewegingen in
Latijns-Amerika. Deze vraagt
klemt de komende tijd nog
extra, wanneer van 12 tot 26
oktober in de Mexicaanse
stad Puebla de derde Latijns-
amerikaanse bisschoppen
conferentie plaats vindt.
Het beeld dat velen in Mexico van de
traditionele priester hebben ls nogal
negaUef. Hl] wordt vaak voor vrou
wenjager en geldkiopper versleten.
De „nieuwe" priester gedraagt zich
heel anders Sommigen van hen ver
trekken uit het centrum van hun stad
of dorp naar de rand. waar de volks
wijken en de boerengehuchten lig
gen. Het meeste werk doet de katho
lieke kerk ln Latijns-Amerika overi
gens ln de stad en niet op het platte
land.
Camilo Torres
Bij conflicten kiest de „nieuwe"
priester voor de armen en tegen de
rijken. Hij accepteert geen betaling
meer voor het houden van missen of
het inzegenen van huwelijken. Hij
leeft van de middelen die zijn paro
chianen bijeenbrengen voor de kerk.
Verder verdiept hij zich in de theolo
gie van de bevrijding en bestudeert
het marxisme. Vele gelovigen aan
vaarden wel het marxisme ais instru
ment en methode om de werkelijk
heid te ontleden, maar zeggen nee
tegen de strijdmethode. namelijk de
klassenstrijd. De „nieuwe" priester
toext voortdurend naar de doeltref
fendheid van de liefde, zoals de Co
lombiaanse priester-guerrillero Cami
lo Torres deed. Hij houdt tot vermoei
en! toe zijn bisschop op de hoogte
constant te herzien en opnieuw te
bezien. Op die manier probeert hij
een naïeve uitleg van de werkelijk
heid een verzoeking voor vele gelo
vigen te verhinderen en tracht hij
te voorkomen dat de armen kritiek
loos in het bestaande systeem wor
den ingelijfd.
Bij huiszoekingen en arrestaties door
de politie, staat een team van colle
ga's achter de „nieuwe" priester. Hij
vecht niet langer alleen en kan soms
naar zijn bisschop verwijzen. Een VdtlCddfl
Mexicaanse bisschop zei onlangs te
gen ondernemers die aandrongen op
bestraffing van progressieve pries
ters: „Maar het zijn de enige die wer
ken en mijn pastorale brief in de
praktijk brengen."
Traditonele geloofsbeleving in Latijns-Amerika.
van zijn werk. Dat doet hij om aantij
gingen en verdachtmakingen („el pa
dre es comunista") bij voorbaat te
ontzenuwen en om geen don Quicho-
te te worden, die tegen windmolens
vecht. Hij is vooral bezig het leven
Voor of tegen
Meer dan 400 bisschoppen uit heel
Latijns-Amerika zullen zich in okto
ber in het Mexicaanse Puebla bezig
houden met de vraag welke richting
de kerk dient in te slaan: die van het
conservatisme of die van de vernieu
wing. Het eigenlijke thema van de
bisschoppenconferentie (CELAM),
die ook al Puebla '78 wordt genoemd,
is de evangelisatie in Latijns-Ameri
ka. Tenslotte wonen op dit continent
45 procent van alle katholieken van
de wereld. Midden augustus ver
schijnt het laatste voorbereidingsdo
cument. dat ik oktober door de bis
schoppen goedgekeurd moet worden.
Al gepubliceerde analyses en confe
rentiestukken werden tot dusver zo
wel door links als door rechts scherp
gekritiseerd.
Progressieve kringen vrezen dat Pue
bla het graf van Medellin (de Colom
biaanse stad waar tien jaar geleden
de vorige bisschoppenconferentie
plaats vond) zal betekenen. In Medel
lin. een stad van meer dan één mil
joen inwoners, deden in 1968 de La-
tijnsamerikaanse bisschoppen een
aantal revolutionaire uitspraken, die
verschillende van hun priesters nu in
praktijk proberen te brengen. Onder
nemers uit Puebla zijn bang dat de
bisschoppen bij hun beraad in okto
ber het socialisme, guerrilla's en de
De CELAM-bureaucratle in de Co
lombiaanse hoofdstad Bogota is on
der leiding van de secretaris-generaal
van de Latijnsamerikaanse bisschop
penconferentie, de Colombiaan Al
fonso Lopez Trujillo, druk bezig in
samenwerking met bepaalde kringen
in het Vaticaan een behoudender
koers in te slaan. De 67 Braziliaanse
afgevaardigden, die een van de be
langrijkste delegaties vormen, schij
nen echter te willen verhinderen dat
Puebla '78 uitloopt op een bevesti
ging van de conservatieve lijn. Cleo-
dovis Boff. een Braziliaanse theoloog
uit Rio de Janeiro slaat in zijn nieuwe
geschrift „de illusie van de nieuwe
christenheid" de spijker op zijn kop.
De voornaamste vraag in Puebla '78
is hoe je christen kan zijn en blijven
met om je heen miljoenen uitgebuite
hongerige en werkloze mensen,
schrijft Boff. De katholieke kerk
heeft het ideologisch en cultureel
overwicht in Latijns-Amerika verlo
ren. maar oefent nog steeds een reli
gieuze invloed uit, aldus deze Brazili
aanse theoloog. Christenen zullen
moeten leren hun geloof op een origi
nele manier te beleven, zo luidt zijn
advies, in overeenstemming met de
historische situatie op het continent.
Eind oktober weten we welke richting
de meer dan 400 kerkelijke hoogwaar
digheidsbekleders in Puebla ingesla
gen zijn. Op weg naar de kerk van en
voor de armen of nog altijd bezig met
achterhoedegevechten tegen de ver
wereldlijking van het continent en
het gevaar van de marxistische ideo
logie.
gewapende strijd in Latijns-Amerika
gaan invoeren. Christenen voor het
socialisme hopen dat de kerkvorsten
niet zullen proberen het kapitalisti
sche systeem te rechtvaardigen. „Wij,
vol vertrouwen in het licht en de
kracht van de Geest van de Heer,
zullen ons noch door de een, noch
door de ander laten gebruiken", ant
woordde Ernesto Corripio Ahumada,
de aartsbisschop van Mexico-Stad.
De overlevering der
ouden en de pauskeuz
Het verhaal van het twistgesprek
tussen de farizeeën en
schriftgeleerden en Jezus begint m
een vraag aan Jezus: „Waarom
overtreden uw discipelen de
overlevering der ouden? Immers zij
wassen hun handen niet. wanneer zi
brood eten?" Iedereen weet dat de
directe reinheidswetten uit de
verzameling van Mozes, maar ook d
uit „de overlevering der ouden" voq_
de Joden van het grootste gewicht
zijn. Overtreding van die wetten
wordt door hen gezien als het begi
van een proces waarbij de mens zicj
steeds meer van de goddelijke regel
verwijderd. Vandaar die vraag. Er
wordt niet bij verteld in hoeverre d(
discipelen van Jezus die wetten f
overtraden. Was het iets in de orde
van grootte van het aren plukken ojH
de sabbat? Dat laatste denk ik wel*
Zij hebben het ook niet over de wet*
van Mozes. maar over „de pL
overlevering der ouden". In onze
dagen zijn mensen ook weer
bijzonder geïnteresseerd in een
bepaalde overlevering der ouden. I
denk aan de procedure voor de
verkiezing van een nieuwe paus en Se
niet minder aan wat men zich bij d ra
nieuwe paus voorstelt. Terecht
worden er kritische vragen gesteld Se
Waar zijn wij mee bezig? Met de ïio:
gemeente van Christus of met het
stand houden van overleveringen, ip,
van tradities, die zo langzamerhand
alleen nog maar folkloristische
waarde hebben? Het kacheltje voore
de zwarte en witte rook is al voor di®"'
dag gehaald. Eigenlijk een l,tra
belachelijke zaak. Ik vind folklore PerJ
best aardig en gezellig, maar als heP v
de plaats van de wezenlijke zaken P
gaat innemen en gaat heersen overf8"
ons-denken, staat het sein op
onveilig. Het is te hopen, dat de Frl£
kritische stemmen Rome bereikenrnd
want dat laatste is allerminst P06'
eenvoudig en toont alleen maar, feei
hoever wat daar besloten wordt sta
vanaf de basis en de mensen die 'e 11
samen de gemeente en de kerk
uitmaken. Waarom overtreden uwf51
discipelen de overlevering der oudl
Het zal tijd worden dat die eens
overtreden worden en op hun
wezenlijke waarde worden getoetsj
Die dingen moeten, meen ik, gezegj
worden in een eerlijk omgaan tussrf
discipelen van beide richtingen inPvee
christendom. We moeten voor elkap°r
herkenbaar blijven.
(Mattheüs 15,1 tot 9) £rK
VOORBIJGANGER"
Beroepingswerk wSj
NED. HERV. KERK erd
Beroepen: te Amsterdam-WJ6lei
graafsmeer L. A. Nell te Bolswa# Hs
in
GEREF. KERKEN c
Bedankt: voor Beetgum G. Tcfs'01
beek te Gramsbergen. estl
r«n.
NED. PROT. BOND
Beroepen: te Zelhem, Eibergen
Dinxperlo N. van de Wall te li
Haag, die dit beroep heeft aa|;01
nomen.
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM Nederlandse en Dl|
christenen uit diverse kerken en g
pen bereiden een gezamenlijke
tuigenisdag" voor, die gericht zalan
tegen „een explosieve ontwikkipM
van de wetteloosheid."
De dag zal zaterdag 23 septeml
de Rijnhal in Arnhem worden g<
den onder het motto „Tegen de
teloosheid het evangelie". De oi
satoren, die vele duizenden bezi
verwachten, hopen dat deze dat
meewerken aan een bundeling) °Ph
allen die zich in Nederland en Df ler£
land gesteld zien voor de oi
„het pand te bewaren". Sprekei
dr W. Aalders, prof. dr W. H. Vej
en twee Duitsers van de Duitse
denisbeweging „Geen ander evi
lie", prof. dr G. Huntemann en
Baumer. Zij zullen onder meer:
richtlijnen van de bijbel belic(lanf
met betrekking tot de gesignalffSens
wetteloosheid op het gebied va»1513*
zin en school, kerk, staat en rrfch al
sdhappij." kun
i bei
In het voorbereidende comité z| e^n
onder andere ds C. den Boer
vormd, geref. bond), ds M. P. van Pral
(conf. geref. beraad), evangelii '8an
Kits. ds C. P. Plooy (geref. vrijg.
ten verb.), J. J. Rippen (Schrl
Getuigenis) en ds J. H. Velema 11
geref.).
UTRECHT In de Soedanesf
vincie Gezira, ten zuiden van
toem, zijn honderd dorpen
aardbodem weggevaagd en h<
andere zwaar geteisterd als
van overstromingen. Een half
mensen zijn dakloos geworden,
dan de helft van het voor de s
bouw bestemde land is verwoest
zijn driehonderd scholen
baar geworden.
Ne
lappi
van
lO! lucht
1 he r.
d ar
Om direct te kunnen helpen
wereldraad van kerken de aai
ten kerken om 350.000 guldi
vraagd. De stichting Oecum»
Hulp te Utrecht heeft voor
haar girorekening 5261 openi
(onder vermelding van „Soedai
di 1
eer
HIPI
ni
inals
(f het
voc
Alle
idai
tragii
uit
uui
n#am
„ikke
lepanse
Jge
chao
g tragir